Is deze wetenschap vrolijk? Waarom dan? Ik vind er weinig vrolijks aan. We kunnen hier vaststellen dat God dood is in filosofische zin. En een stapje verder kunnen we ook nemen. Dan komen we uit bij de taalkundige wending.quote:125 De dolle mens. - Hebt gij niet gehoord van de dolle mens, die op klaarlichte morgen een lantaarn opstak, op de markt ging lopen en onophoudelijk riep: 'ik zoek God! Ik zoek God!' - Omdat er daar juist veel van die lieden bijeenstonden die niet aan God geloofden, verwekte hij een groot gelach. 'Is hij soms verloren gegaan?' vroeg de een. 'Is hij verdwaald als een kind?' vroeg de ander. 'Of heeft hij zich verstopt? Is hij bang voor ons? Is hij scheep gegaan? Naar het buitenland vertrokken?' - Zo riepen en lachten zij door elkaar. De dolle mens sprong midden tussen hen in en doorboorde hen met zijn blikken. 'Waar God heen is?' riep hij uit. 'Dat zal ik jullie zeggen! Wij hebben hem gedood - jullie en ik! Wij allen zijn zijn moordenaars! Maar hoe hebben wij dit gedaan? Hoe hebben wij de zee kunnen leegdrinken? Wie gaf ons de spons om de horizon uit te vegen? Wat hebben wij gedaan, toen wij deze aarde van haar zon loskoppelden? In welke richting beweegt zij zich nu? In welke richting bewegen wij ons? Weg van alle horizonnen? Vallen wij niet aan één stuk door? En wel achterwaarts, zijwaarts, voorwaarts, naar alle kanten? Is er nog wel een boven en beneden? Dolen wij niet als door een oneindig niets? Ademt ons niet de ledige ruimte in het gezicht? Is het niet kouder geworden? Is niet voortdurend nacht en steeds meer nacht in aantocht? Moeten er 's morgens geen lantaarns worden aangestoken? Horen wij nog niets van het gedruis der doodgravers die God begraven hebben? Ruiken wij nog niets van de goddelijke ontbinding? - ook goden raken in ontbinding! God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars? Het heiligste en machtigste dat de wereld tot dusver bezeten heeft, is onder onze messen verbloed - wie wist dit bloed van ons af? Met welk water kunnen wij ons reinigen? Welke zoenoffers, welke heilige spelen zullen wij moeten bedenken? Is niet de grootte van deze daad te groot voor ons? Moeten wij niet zelf goden worden om haar waardig te schijnen? Nooit was er een grotere daad - en wie er ook na ons geboren wordt, omwille van deze daad behoort hij tot een hogere geschiedenis dan alle geschiedenis tot dusver geweest is!'- Hier zweeg de dolle mens en keek opnieuw zijn toehoorders aan. Ook zij zwegen en keken bevreemd terug. Eindelijk wierp hij zijn lantaarn op de grond, zodat die in stukken sprong en uitdoofde. 'Ik kom te vroeg,' zei hij toen, 'het is mijn tijd nog niet. Dit ongelooflijke gebeuren is nog onderweg. Het maakt een omweg - het is nog niet tot de oren der mensen doorgedrongen. Bliksem en donder hebben tijd nodig, het licht der gesternte heeft tijd nodig, daden hebben tijd nodig, ook nadat ze gedaan zijn, om gezien en gehoord te worden! Deze daad is nog steeds verder van hen af dan de verste gesternten - en toch hebben ze haar zelf verricht! ' - Men vertelt verder, dat de dolle mens diezelfde dag nog verscheidene kerken binnengedrongen is en daar zijn requiem aeternam deo aangeheven heeft. Naar buiten gebracht en ter verantwoording geroepen zou hij telkens alleen maar het volgende geantwoord hebben: 'Wat zijn deze kerken eigenlijk nog, als ze niet de graven en gedenktekenen Gods zijn?'
Op eenzelfde manier als dat Christus wellicht verheerlijkt werdquote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
2) De gifbeker van Socrates. Stel je voor dat je jong bent (in de twintig) en dat de in jouw ogen grootste denker van je stad de doodstraf krijgt, al dan niet met vrijwillige uitvoering. Dat doet iets met je. Je denkt dan dat er toch een hoger iets moet zijn dan dat wat gegeven is. Want het kan niet zo zijn dat de dood van jouw leermeester, die enkel kritische vragen stelde, logischerwijs met de dood bekocht moet worden.
De uitweg heeft Nietzsche ook gegeven, nl.: de Ubermenschquote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
Ik vraag me af, welke filosofische uitweg is er in onze tijd? Het lijkt er op dat het totale leven gereduceerd is. Dwz gereduceerd tot mechanische processen. Die van Darwin (genen, evolutie, selectie) en/of die van de chemica en fysica. Maar waar blijf ik? en waar vind ikzelf nog een houvast in filosofische zin? Nergens.
Ik vraag me werkelijk af of de mens nu wel dat soort controle heeft over evolutie. Ten eerste begrijpen we nog lang niet genoeg van genetica om eigenschappen te sturen. Veel eigenschappen hebben wisselwerkingen met elkaar, en een heel groot deel van de eigenschappen begrijpen we nog totaal niet.quote:Op woensdag 24 februari 2010 09:57 schreef Oud_student het volgende:
De evolutie was niet mechanisch de uitkomst was niet berekenbaar.
Nu is de evolutie in de handen van de mens zelf, wij kunnen zelf de richting bepalen.
De filosofische houvast zullen we zelf moeten creëren.
Het is allemaal een kwestie van tijd. Niemand dacht 20 jaar geleden dat het DNA van de mens zo snel in kaart gebracht zou zijn. Bovendien zijn dit wetenschappelijke tegenwerpingen, we zijn hie in F&L (zonder W). Het interessante is dat we nu al discussies hebben over de mogelijkheden die de wetenschap aanrijkt, bijv stamcel technologie. De wetenschap kan niet bepalen of wij iets willen, dit moeten we zelf doen en ethische problemen overwinnenquote:Op woensdag 24 februari 2010 11:02 schreef Molurus het volgende:
Ik vraag me werkelijk af of de mens nu wel dat soort controle heeft over evolutie. Ten eerste begrijpen we nog lang niet genoeg van genetica om eigenschappen te sturen. Veel eigenschappen hebben wisselwerkingen met elkaar, en een heel groot deel van de eigenschappen begrijpen we nog totaal niet.
Dit alles vind zijn oorzaak in de gebrekige wil van onszelf en met name van de politici die geen visie hebben en geen verregaande beslissingen durven te nemen.quote:Ten tweede hebben wij overduidelijk geen controle over onze populatie. Ja, we hebben de omstandigheden voor onszelf behoorlijk verbeterd. Maar dat heeft uitsluitend geleid tot een gebrek aan natuurlijke selectie (of selectie van wat voor soort dan ook) en een ongecontroleerde populatiegroei. Die populatiegroei zal deze eeuw onvermijdbaar stoppen, er zal weer ouderwets natuurlijke selectie plaatsvinden. Maar dat is niet een proces waar wij controle over hebben.
Het ethische probleem erken ik zeker, maar de technische kant van het verhaal is voorlopig nog een stuk lastiger waarmee de ethische kant wat mij betreft nog puur theoretisch is.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:48 schreef Oud_student het volgende:
Het is allemaal een kwestie van tijd. Niemand dacht 20 jaar geleden dat het DNA van de mens zo snel in kaart gebracht zou zijn. Bovendien zijn dit wetenschappelijke tegenwerpingen, we zijn hie in F&L (zonder W). Het interessante is dat we nu al discussies hebben over de mogelijkheden die de wetenschap aanrijkt, bijv stamcel technologie. De wetenschap kan niet bepalen of wij iets willen, dit moeten we zelf doen en ethische problemen overwinnen
Dat niet alleen. Een politicus met visie die wel verregaande beslissingen durft te nemen vindt duizenden politici tegenover zich die dat niet hebben en durven. Een oplossing voor dit probleem vereist globaal beleid, en ik zie niet hoe je dat ooit zult kunnen afdwingen. Zeker niet aangezien een groep die zich daar aan onttrekt een voordeel heeft over de rest.quote:Op woensdag 24 februari 2010 11:48 schreef Oud_student het volgende:
Dit alles vind zijn oorzaak in de gebrekige wil van onszelf en met name van de politici die geen visie hebben en geen verregaande beslissingen durven te nemen.
Tot nu toe lopen de ethiek, rechtswetenschappen, etc (kortom alle alfa wetenschappen) steeds achter de feiten aan. Denk bijv aan de rechtskundige problemen van het internet, de vraag of een complex AI systeem gezien kan worden als persoon enz. enz.quote:Op woensdag 24 februari 2010 12:09 schreef Molurus het volgende:
Het ethische probleem erken ik zeker, maar de technische kant van het verhaal is voorlopig nog een stuk lastiger waarmee de ethische kant wat mij betreft nog puur theoretisch is.
Ook hier is de oplossing al te lezen bij Plato in "de Staat".quote:Dat niet alleen. Een politicus met visie die wel verregaande beslissingen durft te nemen vindt duizenden politici tegenover zich die dat niet hebben en durven. Een oplossing voor dit probleem vereist globaal beleid, en ik zie niet hoe je dat ooit zult kunnen afdwingen. Zeker niet aangezien een groep die zich daar aan onttrekt een voordeel heeft over de rest.
Is expertise wel hetzelfde als visie? Ik denk eigenlijk van niet. Ambtenaren kunnen ontzettend intelligent zijn en dat combineren met een waardeloos gebrek aan creativiteit.quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:29 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ook hier is de oplossing al te lezen bij Plato in "de Staat".
De leiding moet in handen zijn van een toplaag van wetenschappers en filosofen (nix democratie, het slechtste systeem) zij ontwikkelen visie en beleid.
[...]
Ach, wat betreft de rol van de mens in evolutie hoeven we ons op korte termijn geen zorgen te maken denk ik, maar je hebt zeker een punt. We hadden met sommige onderwerpen de discussie eerder moeten voeren. Het blijft natuurlijk wel lastig om te voorspellen wat en wanneer uitgevonden zal worden. Qua AI lopen we trouwens niet achter de feiten aan hoor. We zijn nog heel ver verwijderd van echte AI.quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:29 schreef Oud_student het volgende:
Tot nu toe lopen de ethiek, rechtswetenschappen, etc (kortom alle alfa wetenschappen) steeds achter de feiten aan. Denk bijv aan de rechtskundige problemen van het internet, de vraag of een complex AI systeem gezien kan worden als persoon enz. enz.
Ook ethische vragen zoals "wat is een mens" of kan een artificeel wezen als mens worden gezien, kunnen binnenkort heel actueel worden.
Ethici zouden best wat eerder over deze zaken kunnen nadenken.
Democratie is zeker niet ideaal, maar 'slechtste systeem' vind ik toch wat te weinig eer. Een groot voordeel van democratie is dat het niet alleen de steun maar ook het begrip heeft van de bevolking (of ieg kan hebben). Het soort elite-dictatuur dat je nu voorstelt zal minstens in de ogen van velen een onwenselijk systeem zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2010 17:29 schreef Oud_student het volgende:
Ook hier is de oplossing al te lezen bij Plato in "de Staat".
De leiding moet in handen zijn van een toplaag van wetenschappers en filosofen (nix democratie, het slechtste systeem) zij ontwikkelen visie en beleid.
Ik zou dan juist het tegenovergestelde verwachten. Immers, is het niet onrechtvaardig dat een groot denker als Socrates op zo'n manier aan zijn einde kwam? En ook veel te vroeg, hij had nog veel kunnen betekenen. Dat kan onmogelijk de wil van God zijn. Als er een God bestond had ie dat juist moeten voorkomen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
2) De gifbeker van Socrates. Stel je voor dat je jong bent (in de twintig) en dat de in jouw ogen grootste denker van je stad de doodstraf krijgt, al dan niet met vrijwillige uitvoering. Dat doet iets met je. Je denkt dan dat er toch een hoger iets moet zijn dan dat wat gegeven is. Want het kan niet zo zijn dat de dood van jouw leermeester, die enkel kritische vragen stelde, logischerwijs met de dood bekocht moet worden.
Wat voor soort houvast denk je eigenlijk te verwachten van filosofie?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
[...]
Ik vraag me af, welke filosofische uitweg is er in onze tijd? Het lijkt er op dat het totale leven gereduceerd is. Dwz gereduceerd tot mechanische processen. Die van Darwin (genen, evolutie, selectie) en/of die van de chemica en fysica. Maar waar blijf ik? en waar vind ikzelf nog een houvast in filosofische zin? Nergens.
Exact. Als filosofie iets niet te bieden heeft is het wel zekerheid.quote:Op woensdag 24 februari 2010 21:47 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wat voor soort houvast denk je eigenlijk te verwachten van filosofie?
Bij filosofie denk ik aan het overdenken van de grenzen van kennis en om kritische vragen te stellen bij de zekerheid van die kennis.
Als je op zoek bent naar zekerheid moet je volgens mij bij wetenschap en theologie zijn, niet bij filosofie.
Elke groep mensen komt er bliksemsnel achter dat je zonder leiders en zonder staat niks bereikt behalve chaos en dood. Leiders heeft men altijd gehad, ook kuddedieren hebben leiders. De 'staat' is ook van alle tijden, al was dat vroeger kleinschalig, beginnend met slechts de familie, of de stam of het dorp.quote:Op woensdag 24 februari 2010 21:02 schreef Godfokt het volgende:
Waarom moet er eigenlijk een staat zijn? en waarom leiders? immers volgen betekent onvrijheid
Waarom?quote:Op woensdag 24 februari 2010 21:22 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik zou dan juist het tegenovergestelde verwachten. Immers, is het niet onrechtvaardig dat een groot denker als Socrates op zo'n manier aan zijn einde kwam? En ook veel te vroeg, hij had nog veel kunnen betekenen. Dat kan onmogelijk de wil van God zijn. Als er een God bestond had ie dat juist moeten voorkomen.
Maar wat heeft het voor zin om een fundament voor kennis te zoeken als de wetenschap de filosoof inhaalt? Of iets klopt of niet, blijkt in de praktijk, niet uit een gedachtenexpiriment toch? Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je niet moet nadenken. Maar de filosoof blijft in abstracties hangen en bewijst daarmee vrijwel niets. Anderzijds kun je wel constateren dat filosofie weldegelijk invloed heeft. De vorige eeuw, met al haar voor- en nadelen, was natuurlijk een uitvloeisel van allerlei ideeën die je op de filosofie kunt terugvoeren.quote:Op woensdag 24 februari 2010 21:47 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wat voor soort houvast denk je eigenlijk te verwachten van filosofie?
Bij filosofie denk ik aan het overdenken van de grenzen van kennis en om kritische vragen te stellen bij de zekerheid van die kennis..
Als je op zoek bent naar zekerheid moet je volgens mij bij wetenschap en theologie zijn, niet bij filosofie.
Je spreekt jezelf tegen en verwacht het onmogelijke. Ten eerste stel je dat de mens jenseits von Gut und Böse moet denken. Dat is: immoreel denken. Want amoreel denken over ethische zaken is onmogelijk. De diameter van de Aarde is amoreel, maar daar heeft de filosofie niets over te zeggen natuurlijk.quote:Op woensdag 24 februari 2010 09:57 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De uitweg heeft Nietzsche ook gegeven, nl.: de Ubermensch
Wij zelf moeten bepalen wat goed of kwaad is, sterker nog: we moeten niet meer in de categoriën denken, we moeten "Jenseits von Gut und Böse" denken.
Filosofen geloven doorgaans niet zo in vooruitgang, dus ze zullen nooit zeggen dat ze worden ingehaald door de wetenschap. In de filosofie worden oude vragen steeds weer opnieuw gesteld: wat is kennis, wat is het goede, wat is de aard van het zijnde, etc. Zijn dat vragen met een definitief antwoord? Ik denk van niet. Waarom klop je dan bij de filosofie aan om houvast te krijgen?quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:49 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Maar wat heeft het voor zin om een fundament voor kennis te zoeken als de wetenschap de filosoof inhaalt? Of iets klopt of niet, blijkt in de praktijk, niet uit een gedachtenexpiriment toch?
[...]
Denk je dat de filosofen daar nooit naar gestreefd hebben? Of dat ze niet geloofden dat er iets beters, hogers te vinden moet zijn? Ik denk dat de filosofie daar juist op stoelt. Wat is anders het nut ervan?quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:21 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Filosofen geloven doorgaans niet zo in vooruitgang, dus ze zullen nooit zeggen dat ze worden ingehaald door de wetenschap. In de filosofie worden oude vragen steeds weer opnieuw gesteld: wat is kennis, wat is het goede, wat is de aard van het zijnde, etc. Zijn dat vragen met een definitief antwoord? Ik denk van niet. Waarom klop je dan bij de filosofie aan om houvast te krijgen?
Mischien zijn we dan ook grootdeels dierlijk, dat de staat van alle tijden is vind ik een non-argument want dat hoeft niet in te houden dat we dan altijd een staat moeten hebben.quote:Op donderdag 25 februari 2010 01:28 schreef vaarsuvius het volgende:
tvp , want moet naar bed, 1:25 am.
Goed topic. Ik zal toch even snel iets kleins bijdragen
[..]
Elke groep mensen komt er bliksemsnel achter dat je zonder leiders en zonder staat niks bereikt behalve chaos en dood. Leiders heeft men altijd gehad, ook kuddedieren hebben leiders. De 'staat' is ook van alle tijden, al was dat vroeger kleinschalig, beginnend met slechts de familie, of de stam of het dorp.
De Griekse sofisten hielden zich met filosofie bezig vanuit een maatschappelijk oogpunt; zo leerden ze hun leerlingen de kunst van de retorica dat hun kon helpen bij een loopbaan in de politiek. Ook is filosofie vaak gebruikt als breekijzer om oude ideeën waarvan machthebbers zich bedienden aan te vallen. Filosofen waren niet alleen maar idealistische waarheidszoekers maar moeten ook bezien worden vanuit de maatschappelijke context waarin zij opereerden.quote:Op donderdag 25 februari 2010 21:26 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Denk je dat de filosofen daar nooit naar gestreefd hebben? Of dat ze niet geloofden dat er iets beters, hogers te vinden moet zijn? Ik denk dat de filosofie daar juist op stoelt. Wat is anders het nut ervan?
Die laatste vraag is ook de vraag die de sofisten zichzelf stelden. Het was Plato die niks moest weten van dit relativerende scepticisme van de sofisten en met de vondst van de ideeënwereld aankwam.quote:Wat is het goede? Je zou dan ook kunnen zeggen: dat wat goed genoemd wordt. Wel kun je vaststellen dat veel mensen toch wel iets gemeenschappelijks zoeken daarin. Onder een goed leven wordt verstaan een gelukkig leven denk ik toch wel. Wat maakt gelukkig? Per persoon verschilt dat soms, maar de mens heeft natuurlijk ook wel genoeg aan bindende verlangens die dan weer in goede banen geleid moeten worden. Maar het is niet mogelijk om een objectief bewijs voor om het even welke propositie aan te dragen. Ik denk dat je hooguit kunt onderzoeken wat de gevolgen ervan zijn, en daarna bepalen wat je daar van vindt. Maar wat is filosofie dan eigenlijk meer dan een soort smaakonderzoek?
Wat in de plaats moet komen is iets wat noch immoreel, noch amoreel is.quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:54 schreef sneakypete het volgende:
Je spreekt jezelf tegen en verwacht het onmogelijke. Ten eerste stel je dat de mens jenseits von Gut und Böse moet denken. Dat is: immoreel denken. Want amoreel denken over ethische zaken is onmogelijk. De diameter van de Aarde is amoreel, maar daar heeft de filosofie niets over te zeggen natuurlijk.
Als je het niet hebben van een godsdienst ook een godsdient noemt, dan is elke doelstelling ook moreel.quote:Bovendien, er van uitgaande dat de Bijbel door mensen is geschreven, is elke moraal altijd al van mensen afkomstig geweest. Het onderscheid tussen zelf denken en groepsgedrag is niet te maken. Je kunt enkel stellen dat de één kritischer is dan de ander, of standvastiger.
Het debat dient eindeloos door te gaan, er is geen alternatief. Als we genoegen nemen met de dingen enkel zoals ze (ogenschijnlijk?) zijn hoe brengen we dan verandering of vooruitgang teweeg?quote:Op donderdag 25 februari 2010 20:49 schreef sneakypete het volgende:
w
[..]
Maar wat heeft het voor zin om een fundament voor kennis te zoeken als de wetenschap de filosoof inhaalt? Of iets klopt of niet, blijkt in de praktijk, niet uit een gedachtenexpiriment toch? Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je niet moet nadenken. Maar de filosoof blijft in abstracties hangen en bewijst daarmee vrijwel niets. Anderzijds kun je wel constateren dat filosofie weldegelijk invloed heeft. De vorige eeuw, met al haar voor- en nadelen, was natuurlijk een uitvloeisel van allerlei ideeën die je op de filosofie kunt terugvoeren.
Hier zie ik een mogelijke taak voor de 'filosoof': kijken naar de invloed van ideeën. Wat is een idee eigenlijk? Een verzameling woorden uiteindelijk.
Wanneer de moderne filosofen onderzoeken hoe taal de mens stuurt (Dawkins komt met zoiets aan als 'memen', een overigens totaal metafysisch concept van iemand die zich overtuigd atheist noemt), onderzoekt hij op microniveau de sturende werking van ideeën. Hierdoor krijgt de filosofie een praktische functie. Maar wat is de waarde van die functie indien het debat eindeloos blijft doorgaan?
Is de Fenomenologie niet iets voor je? Daar stellen ze dat wetenschap etc weliswaar heel belangrijk zijn, maar tegelijkertijd nooit een volledig beeld of een volledige verklaring kunnen geven. Daarbij blijft voor de fenomenologie de subjectieve ervaring zelf altijd een legitieme bron van kennis en inzicht. De hedendaagse fenomenologie is een van de weinige filosofische stromingen die niet proberen het pleit te beslechten in een van de extremere standpunten (alles is subjectief, of alles is wetenschappelijk verklaarbaar en fysisch). Met hedendaags bedoel ik grofweg Hannah Arendt/ Merleau-Ponty tot nu.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
De Westerse cultuur en filosofie is groottendeels gebaseerd op Plato. Ik vermoed dat Plato door twee feiten werd bezig gehouden.
1) De opkomst van de wiskunde. Binnen de kaders van de getallen zijn wetmatigheden te ontdekken die onomstotelijk vaststaan. Niemand gaat serieus in debat over de omtrek van een cirkel, of over het resultaat van twee maal twee. Dit riep een vraag op. Namelijk de vraag of we niet met taal, woorden, net zo´n onomostotelijke waarheid kunnen vaststellen.
Meng dit en je hebt de basis van onze filosofie. Die zoekt enerzijds naar eeuwige waarheid op papier, in woorden, en daarmee gelijktijdig naar een ethisch houvast. Maar in onze tijd is dat niet meer mogelijk.
In de negentiende eeuw schreef Nietzsche
[..]
Is deze wetenschap vrolijk? Waarom dan? Ik vind er weinig vrolijks aan. We kunnen hier vaststellen dat God dood is in filosofische zin. En een stapje verder kunnen we ook nemen. Dan komen we uit bij de taalkundige wending.
Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lingu%C3%AFstische_wending
Het is in feite niet moeilijk te bevatten. Want hier stelt men dat een filosofische vraag in feite neerkomt op een vraag die taalkundig onmogelijk is. Nl. een vraag naar een betekenis van een bepaald woord, meer bepaald woorden die juist relatief zijn. Bijv wat is goed? Nuja, dat wat men goed noemt. Meer kun je niet zeggen.
De dood van God treedt hier in. Want nu komen we uit op de gedachtengang dat er helemaal niets zinnigs te zeggen is. Niets filosofisch of ethisch. God blijft dus dood.
En toch, wie wil dat? Wie wil nu erkennen dat het geen zin heeft om na te denken over zulke vragen? Wie wil leven obv impulsen, los van elke moraal? Ik verwacht daar niks goeds van. Hoewel de mens nu eenmaal nooit een Jezus zal zijn (nooit perfect, we hebben allemaal onze minpunten) is het ook niet wenselijk om het streven naar iets goeds volledig los te laten.
Nu probeer je er een kwestie van persoonlijke smaak van te maken, terwijl dat duidelijk niet is wat sneakypete zoekt.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 14:29 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Is de Fenomenologie niet iets voor je?
[...]
Dat probeer ik helemaal niet. Zijn vraag was, na een aantal lastige punten te hebben geformuleerd, welke filosofische uitweg er is. Mijn formulering was misschien wat ongelukkig, maar ik bedoelde ermee dat hij zich eens in de fenomenologie zou kunnen verdiepen, als zijnde een mogelijke uitweg.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 16:39 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Nu probeer je er een kwestie van persoonlijke smaak van te maken, terwijl dat duidelijk niet is wat sneakypete zoekt.
De fenomenologie is geen uitweg, integendeel. Het is dezelfde taal als elke andere filosofie.quote:Op zaterdag 27 februari 2010 17:01 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Dat probeer ik helemaal niet. Zijn vraag was, na een aantal lastige punten te hebben geformuleerd, welke filosofische uitweg er is. Mijn formulering was misschien wat ongelukkig, maar ik bedoelde ermee dat hij zich eens in de fenomenologie zou kunnen verdiepen, als zijnde een mogelijke uitweg.
Kom op zeg, lees mijn eerdere post, die wel een directe reactie op jou was. Ik zeg de MODERNE fenomenologie, grofweg Arendt en later. Daar hoort Hegel dus duidelijk NIET bij.quote:Op maandag 1 maart 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
[..]
De fenomenologie is geen uitweg, integendeel. Het is dezelfde taal als elke andere filosofie.
Laten we niet vergeten dat Hegel zo'n fenomenoloog was, en wat heeft dat gebracht?
Ik zou een kleine uitweg ziein in de wijze waarop, op micro niveau, taal, en op macro niveau, ideeën, de mens sturen.
Daar ligt een filosofische taak. De filosoof observeert dan en poneert stellingen. Hij beschouwt de invloed van hedendaagse gedachtengangenen ook hier geldt, indien je dat reduceert, die van semantiek.
Het is als scheikunde versus psychologie. Maar het gaat over hetzelfde: wanneer je aanneemt dat mensen gestuurd worden, moet je die sturende werking onderzoeken.
En daar reduceer je de filosoof tot een maatschappijcriticus, een essayist. Maar niet langer iemand die nadenkt over 'gronden' of zoiets vaags.
Dank je. Helaas lijkt het erop dat ik alle discussie gesmoord heb, dat was nou ook weer niet de bedoeling.quote:Op donderdag 4 maart 2010 10:50 schreef vaarsuvius het volgende:
Mooi stuk denkert, ik ben het met de meeste dingen eens.
Bedenk wel dat filosofie en datgene wat we nu wetenschap noemen lange tijd hetzelfde was.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar als het goed is heb is (dit topic is idd nogal breed en mijn OP was wat onhandig achteraf bezien) ontologie (de vraag naar het zijnde van het zijn) ook een taalkwestie. Namelijk een semantische vraagstelling. En als je dat doordenkt, is ontologie überhaupt een hele hoop onzin, zo lijkt het althans.quote:Op maandag 1 maart 2010 23:19 schreef Dunckie het volgende:
En nee, dan reduceer je de filosoof niet tot een essayist, maar dan promoveer je hem tot iemand die, in Foucaults woorden, een 'historische ontologie van het zelf' onderzoekt. ('zelf' kun je dan individueel, maar ook als cultuur of staat lezen, zo je wilt) Dat betekent dat je onderzoekt hoe het denkkader waar je zelf ook in gevangen zit tot stand is gekomen in de het historisch-contingente proces van machtsaanspraken, kennissystemen en dergelijke.
Misschien toch waardevolle onzin? The Matrix biedt een beeld van de realiteit als illusie. In de film A Beautiful Mind ontdekt de wiskundige John Forbes Nash dat hij dingen ziet die niet bestaan, en leert daarmee leven. De hoofdpersoon in het verhaal The Electric Ant van Philip K. Dick ontdekt dat zijn realiteitsbeleving afkomstig is van een ponsbandje, en experimenteert daarmee. Enerzijds onzin, anderzijds boeiende gedachten, logisch uitgewerkt tot bijzondere consequenties, en daarom (voor mij althans) interessant zonder dat het noodzakelijkerwijs ook waar hoeft te zijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 19:44 schreef sneakypete het volgende:
Maar als het goed is heb is (dit topic is idd nogal breed en mijn OP was wat onhandig achteraf bezien) ontologie (de vraag naar het zijnde van het zijn) ook een taalkwestie. Namelijk een semantische vraagstelling. En als je dat doordenkt, is ontologie überhaupt een hele hoop onzin, zo lijkt het althans.
Gronden zoeken, los van de alledaagse werkelijkheid, is volgens mij precies wat Einstein gedaan heeft, zoals ik hierboven beschreef onder het kopje Wetenschap, in de vorm van gedachten-experimenten met een bijzonder niet-alledaags resultaat. Anderzijds, als je alle wetenschap over mens en natuur wegstreept uit de filosofie, dan houd je inderdaad een collectie over die uitblinkt in wazigheid en onbegrijpelijkheid. En zelfs dan vind ik het waardevol om die gedachten te volgen, om daarmee de tijd en cultuur waarin deze ontstaan zijn beter te begrijpen, geheel los van een eventueel gehalte aan waarheid.quote:Wat je nog kunt zeggen: het hanteren van bepaalde proposities heeft gevolgen in de praktijk aangaande menselijk handelen. Dan kun je de relatie daartussen onderzoeken. Maar dat is dus alweer het bekijken wat ideeën in de praktijk teweeg brengen, niets meer. Gronden zoeken, los van de alledaagse werkelijkheid, is een zinloze bezigheid geworden.
Niet meer of minder dan alle anderen die hierover geschreven hebben.quote:Daarnaast moet niet vergeten worden dat zo'n Foucault ook in de maatschappij invloed uitoefende. Hij was lange tijd een Marxist, tot hij erachter kwam dat ook het Marxisme geen bevrijding was (iets wat tegenstanders van het eerste uur al zagen aankomen). Ik zie in elk geval niet in hoe Foucault nu iets nieuws of interessants te bieden heeft.
Ik ben het er wel mee eens dat het interessant kan zijn, zeker wanneer je inzicht wilt krijgen in het gedachtengoed van mensen uit een bepaalde tijd bijv. en in het algemeen inzicht wilt krijgen in de ontwikkelingen van het Westerse denken, maar de filosofie heeft natuurlijk wel nogal een hoop aan kracht verloren sinds de 'dood van God'. Ik vraag me dan af: Hoe moet je als hedendaagse filosoof daarmee verder, zonder dat je in achterhaalde waanbeelden blijft hangen?quote:Op zondag 7 maart 2010 23:02 schreef denkert het volgende:
[..]
Misschien toch waardevolle onzin? The Matrix biedt een beeld van de realiteit als illusie. In de film A Beautiful Mind ontdekt de wiskundige John Forbes Nash dat hij dingen ziet die niet bestaan, en leert daarmee leven. De hoofdpersoon in het verhaal The Electric Ant van Philip K. Dick ontdekt dat zijn realiteitsbeleving afkomstig is van een ponsbandje, en experimenteert daarmee. Enerzijds onzin, anderzijds boeiende gedachten, logisch uitgewerkt tot bijzondere consequenties, en daarom (voor mij althans) interessant zonder dat het noodzakelijkerwijs ook waar hoeft te zijn.
Ik bedoel daarmee dat ook ontologie een boeiend beeld geeft over de gedachten van verschillende mensen in verschillende tijdperken en culturen, terwijl ik toch niet al die gedachten als waar kan aannemen. Vandaar mijn pragmatische invulling die ik hierboven uitgebreid heb beschreven, los van alle filosofen en anderen die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van deze gedachten, komend tot een invulling die ik wél als waarheid aanneem, althans voorlopig, want nieuwe gedachten kunnen mijn invullingen veranderen. Samengevat: Ja, grotendeels onzinnig, en toch waardevol.
The matrix heb ik natuurlijk gezien. Het is een boeiende film, maar in die film krijgt de hoofdpersoon empirisch bewijs te zien. Hij kan niet meer ontkennen wat hem wordt voorgehouden, enkel nog besluiten of hij deze kennis wel wil bezitten. Dat is wat anders dan het overloeze gedebatteer tussen filosofen.
Ik wil ook niet zeggen dat we de filosofie maar vaarwel moeten zeggen. maar het gaat me dus om de vraag: wat staat de hedendaagse filosoof nog te doen? Waarover moet hij nadenken, spreken en schrijven? Wat valt er nog te filosoferen, zonder dat het meer van hetzelfde wordt?
Maar nadenken is nog niet hetzelfde als filosofie natuurlijk, en voor de rest zie mijn reactie hierboven.quote:Gronden zoeken, los van de alledaagse werkelijkheid, is volgens mij precies wat Einstein gedaan heeft, zoals ik hierboven beschreef onder het kopje Wetenschap, in de vorm van gedachten-experimenten met een bijzonder niet-alledaags resultaat. Anderzijds, als je alle wetenschap over mens en natuur wegstreept uit de filosofie, dan houd je inderdaad een collectie over die uitblinkt in wazigheid en onbegrijpelijkheid. En zelfs dan vind ik het waardevol om die gedachten te volgen, om daarmee de tijd en cultuur waarin deze ontstaan zijn beter te begrijpen, geheel los van een eventueel gehalte aan waarheid.
Dat is geen eenvoudige vraag. Een pragmatische oplossing: verzin een absurd idee, werk dat uit in een boek en ga dan in een rustig hoekje van een universiteit genieten van de hulpeloze pogingen van je studenten. Volgens mij zou je daarmee bepaald niet de eerste zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:37 schreef sneakypete het volgende:
...maar de filosofie heeft natuurlijk wel nogal een hoop aan kracht verloren sinds de 'dood van God'. Ik vraag me dan af: Hoe moet je als hedendaagse filosoof daarmee verder, zonder dat je in achterhaalde waanbeelden blijft hangen?
Nou, als je die gedachten met argumenten vastlegt in een boek, dan gaat het er toch al aardig op lijken.quote:Maar nadenken is nog niet hetzelfde als filosofie natuurlijk
Pooh and the philosophersquote:Laat ik het zo zeggen: het eerste boek over filosofie dat ik las was 'de wereld van Sofie'.
Daar ging het fout: in redenaties zonder bewijzen kan er immers geen sprake zijn van gelijk hebben.quote:Als leek ga je diep in op alle denkwijzen. Wie heeft er nu gelijk?
Dat herken ik helemaal. In de negentiende eeuw zijn immers al die wetenschappen afgesplitst, waarna er weinig overbleef. Maar ik heb het vanaf het begin gezien als boeiende redenaties, niet als zoektocht naar waarheid. Ik begrijp nu dat mij daarmee een trauma bespaard is gebleven.quote:Je wordt er echt in meegezogen, alsof je echt iets heel belangrijks overdenkt. Als je echter weet hoe de filosofie zich vanaf eind-negentiende eeuw heeft ontwikkeld, lees je het opeens heel anders. Dan is het historisch gezien interessant, maar geen zoektocht naar de waarheid meer.
quote:Op maandag 5 oktober 2009 23:02 schreef sneakypete het volgende:
Een beginneling (zonder mijzelf als ervaren te willen betitelen)?
Filosofie = wijsbegeerte. Een 'filosoof' streeft dus naar wijsheid. Centrale vraag is dus: wat is wijsheid?
De eerste filosofen filosofeerden (dachten na) over de natuur. Hoe komen al die bomen, dieren en rivieren hier? Inmiddels is men daar wel achter. Sterker nog: de biologie, de fysica, scheikunde en tal van andere studies zijn tegenwoordig het terrein van de wetenschap welke volgens vaste methodiek werkt (nl het toetsen van hypotheses aan de werkelijkheid).
Maar er resteren nog steeds vragen, nl de 'levensvragen'. Vragen als: waarom ben ik hier? Hoe moet ik leven? Wat is goed en kwaad, is er wel zo'n onderscheid? Zulke vragen stellen ook de filosofen van nu zich. Ze gaan dus meestal niet meer zozeer over het 'zijn', dus over de fysiek waarneembare werkelijkheid. Ze gaan over het 'zullen'. Vragen over politiek, ethiek, mens en maatschappij.
Filosofen hebben wat dat betreft iets gemeen met de religie: ook de religie houdt zich met nu juist deze vraagstukken bezig. Het verschil is echter dat het de filosoof vrij staat te twijfelen, door te vragen en denken, kortom nooit klaar te zijn met zijn werk. De religie gebiedt ons daarentegen vast te houden aan één leer en deze verder uit te diepen.
Een vraag die vaker in mij opkomt: als je conclusie is dat iets geen zin heeft, waarom is dat dan erg? Leef zoals je leven wilt, maar waarom moet daar nog kunstmatig een filosofische uitweg bij gezocht worden, als je van tevoren al kunt aanvoelen dat het enkel zal uitdraaien op wishful thinking, op het jezelf voor de gek houden? Wees gerust, de mens is dankzij de 'processen van Darwin' met genoeg instincten uitgerust om zijn impulsen te temmen - althans, tot op zekere hoogte; voldoende in ieder geval om het leven voor mij, en hopelijk ook voor jou, prettig te houden. Accepteer dat daar geen absolute houvast voor is, en doe jezelf een plezier door dat niet als probleem te zien.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:04 schreef sneakypete het volgende:
De dood van God treedt hier in. Want nu komen we uit op de gedachtengang dat er helemaal niets zinnigs te zeggen is. Niets filosofisch of ethisch. God blijft dus dood.
En toch, wie wil dat? Wie wil nu erkennen dat het geen zin heeft om na te denken over zulke vragen? Wie wil leven obv impulsen, los van elke moraal? Ik verwacht daar niks goeds van. Hoewel de mens nu eenmaal nooit een Jezus zal zijn (nooit perfect, we hebben allemaal onze minpunten) is het ook niet wenselijk om het streven naar iets goeds volledig los te laten.
Interessante uitspraak. Wie bepaalt welke impulsen getemd moeten worden?quote:Op donderdag 11 maart 2010 01:11 schreef Toet het volgende:
Ik heb een vraag aan de TS, waarvoor ik toch even terug wil grijpen op de OP.
[..]
Wees gerust, de mens is dankzij de 'processen van Darwin' met genoeg instincten uitgerust om zijn impulsen te temmen - althans, tot op zekere hoogte; voldoende in ieder geval om het leven voor mij.
Blijkbaar is nadenken niet genoeg. Ook brengt inzicht in het juiste handelen niet automatisch met zich mee dat daar ook daadwerkelijk naar wordt gehandeld. Impulsen temmen is beschavend, maar ook saai.quote:Op donderdag 11 maart 2010 02:11 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
En als de mens in staat is om zijn impulsen te temmen waarom bestaat er dan kwaad na zoveel jaren nadenken over goed en kwaad en impulsen?
[...]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Symposium_(Plato)quote:Op donderdag 11 maart 2010 10:38 schreef ptb het volgende:
de griekse filosofie ontwikkelde zich lang nadat het geloofssysteem in verschillende goden ontwikkeld was, niet andersom, Sattyagraha
Nou, dat ben ik niet met je eens. Het is heel interessant, maar ook zwaar en pijnlijk werk.quote:Op donderdag 11 maart 2010 04:45 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Blijkbaar is nadenken niet genoeg. Ook brengt inzicht in het juiste handelen niet automatisch met zich mee dat daar ook daadwerkelijk naar wordt gehandeld. Impulsen temmen is beschavend, maar ook saai.
Het is maar hoe hoog je de lat legt. Gelukkig zijn de meeste heren onder ons in staat hun penis in de broek te houden bij het op straat passeren van een hun verder onbekende schone; tel je zegeningen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 00:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou, dat ben ik niet met je eens. Het is heel interessant, maar ook zwaar en pijnlijk werk.
Tenminste, als je het goed wilt doen, via het begrijpen.
Impulsen aan banden leggen is niet beschavend, maar wel zwaar en tot mislukken gedoemd werk.
Malthus gaat gelijk krijgen (pessimisten krijgen immers altijd gelijk, of ben ik nu te pessimistisch). In zijn tijd ging het om 1 miljard en beperkt land, nu gaat het om 7 miljard en verschillende bronnen die tegen hun limiet aanlopen. Die niet slechts beperkt beschikbaar, maar echt en voorgoed op zijn. Primair is water en voedsel nodig, maar de huidige voedselproductie is niet vol te houden omdat de voorraad meststoffen opraakt. Naast olie raken allerlei delfstoffen uitgeput, koper bijvoorbeeld (vandaar dat de koperprijs nu zo hoog is dat het loont koper te stelen). Iedere hulpbron kent een plafond, en diverse komen akelig dichtbij. We hebben de aardbol inmiddels op diverse fronten al aardig leeg geplunderd.quote:Op woensdag 10 maart 2010 22:02 schreef sneakypete het volgende:
Je komt nu erg Malthusiaans over. Hij had gelijk als hij stelde dat er altijd wel strijd om de middelen zal blijven, omdat die eenmaal beperkt zijn en blijven, maar ik vind niet dat je kunt stellen dat nu de wereld overbevolkt is en vroeger niet (immers Malthus leefde ook in de negentiende eeuw). Dat er schaarste is en dus ook een strijd om de middelen, dat is helaas denk ik iets menselijks dat we door de eeuwen heen steeds beter kunnen aanpakken, maar ook weer iets dat continue als een weggegooide boemerang terugkeert. Een eindoplossing is er niet.
Helemaal mee eens. Maar toch, een democratische regering lijkt mij niet in staat om de noodzakelijke maatregelen te nemen, want de economie eist groei, abortus en euthanasie zijn controversieel, ondenkbaar dat je dat zou kunnen stimuleren, laat staan opleggen.quote:En een BNW die expres virussen verspreid? Daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd. Los daarvan kan uiteraard de 21e eeuw ook een strijdtoneel worden, ook in Europa. Dat is in elk geval niet uitgesloten, al wil ik het ook niet echt voorspellen. Je weet het gewoon niet.
De financiële crisis zal je toch niet ontgaan zijn. Banken bestaan bij de gratie van vertrouwen, verzekeraars ook. Accountants moeten ons zekerheid geven en moeten daarom absoluut betrouwbaar zijn, evenals notarissen, advocaten en rechters. De laatste paar jaar is gebleken dat we op alle fronten belazerd zijn, van de Enron affaire tot de mexicaanse griep (miljarden voor de fabrikant) en de klimaat hoax (miljarden aan CO2 emissierechten). Let op hoe ik hier politici en regeringsleiders zorgvuldig niet noem, die hebben het vertrouwen lang geleden al verloren.quote:Overigens, waarom hapert het kapitalisme? Conjuncturele schommelingen bestaan al sinds het ontstaan van de economie zelf. Ik zeg niet dat we er niet over moeten nadenken, juist wel. Maar zit het ingebakken in het systeem dat we kapitalisme noemen? Het hangt er dan vanaf wat je daar onder verstaat. Maar ik geloof in elk geval niet dat het kapitalisme er de essentiële oorzaak van is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |