In dit boeiende topic zie ik allerlei onderwerpen door elkaar lopen, dus ik pak er maar een paar dingetjes tussenuit. Niet zozeer gebaseerd op de diverse filosofische standpunten, maar vooral op mijn pragmatische invulling daarvan.
WoordenElk woord heeft voor ieder individu een persoonlijke betekenis, die bestaat uit een wolk van associaties, waarvan sommige zeer persoonlijk kunnen zijn. Hetzelfde woord heeft voor een ander individu met dezelfde taal en cultuur toch steeds een iets andere persoonlijke betekenis. Naarmate die wolken van associaties overeenkomen is een woord bruikbaar voor communicatie, naarmate die associaties verschillen is het woord een bron van misverstanden. De meest algemene betekenis staat gedefinieerd in het woordenboek, de associaties doorgaans niet. De betekenis verandert in de tijd, een woord kan positieve of negatieve associaties krijgen, of een geheel nieuwe, soms tegengestelde betekenis, terwijl een vroegere betekenis soms in onbruik raakt. De betekenis kan ook van plaats tot plaats verschillen binnen hetzelfde taalgebied. Vertalingen naar een naburige taal is relatief eenvoudig omdat er doorgaans woorden beschikbaar zijn met een grotendeels overeenkomende wolk van associaties. Vertalingen naar afgelegen talen zijn lastig omdat er in die taal vaak geen woord te vinden is met een enigszins vergelijkbare wolk van associaties. Het vertalen van humor of gedichten is bijzonder moeilijk omdat daarbij juist die associaties belangrijk zijn.
Voorbeelden ter illustratie: "spruitje" wordt geassocieerd met het groene dingetje, vies dan wel lekker, spruitjeslucht, burgerlijkheid. "gemeen" betekende vroeger: gewoon, algemeen. "allochtoon" was ooit een neutrale term in verschillende wetenschappen (geo-, bio-, sociologie). "vet" heeft van de jeugd een nieuwe betekenis gekregen. "ton" had al allerlei betekenissen, waar ene Verdonk er recentelijk nog eentje toegevoegd heeft. "gratis" betekent meestal dat je indirect toch ergens betaalt. Het russische volksliedje "Однозвучно гремит колокольчик" wordt vertaald als "eenzaam klinkt het klokje" of "eentonig klinkt het klokje". Geen van beide dekt dezelfde associaties. Het Engelse "little bell" komt dichterbij dan "klokje" en "rammelt" benadert de betekenis beter dan "klinkt". Het gaat om het belletje van de troika, het geluid dat wij met arreslee en kerst associeren. Maar die associatie heeft de Russische titel absoluut niet. De titel is niet behoorlijk te vertalen omdat het Nederlands geen woorden met vergelijkbare associaties heeft.
TaalEen taal is dan niet meer dan een verzameling woorden die binnen een willekeurig gekozen groep grotendeels overeenkomende associaties hebben, die niet begrepen worden door een individu dat die taal niet kent. Dat geldt voor buitenlandse talen, maar ook voor straattaal en vakjargon.
CommunicatieNaast taal en woorden spelen nonverbale signalen een grote rol. Voor die signalen geldt hetzelfde als voor woorden: een individuele betekenis en een wolk van associaties, wederzijds begrip voor zover die associaties overeenkomen, onbegrip en misverstand voor zover die associaties verschillen. Wat ik hier schrijf is slechts een gedeeltelijke weergave van wat ik bedoel, gebaseerd op mijn persoonlijke associaties. U leest de woorden met uw eigen associaties, en begrijpt mogelijk iets anders dan ik bedoeld heb. Een bron van misverstanden, maar ook een nuttig instrument in de marketing, waarmee willekeurige positieve associaties aan een niet ter zake doend produkt worden gekoppeld, met het effect dat u die associaties overneemt en het product wilt kopen. Voorbeeld: Het gelukkige gezinnetje, de succesvolle man of vrouw, de lege weg in auto reclames. Positieve associaties die echt niet gerealiseerd gaan worden als u het aanbevolen produkt aanschaft.
WetenschapIn de natuurwetenschappen zijn de gebruikte woorden doorgaans veel scherper gedefinieerd en veel minder veranderlijk dan hierboven beschreven, zodat er beter mee gecommuniceerd kan worden, met minder misverstand en onbegrip, voor zover iemand het gebruikte vakjargon beheerst.
Een exacte betekenis van "woorden" komt voor in computertalen, maar er zijn diverse computertalen die ook weer verschillende versies kennen. Ook een "onomstotelijke waarheid" bestaat niet in de wetenschap. Iemand heeft een idee, werkt dat uit in een hypothese, probeert daarmee voorspellingen te doen die geverifieerd kunnen worden. Als dat lukt wordt het een theorie, die vaak breed geaccepteerd zal worden en toch voor eeuwig op de proef gesteld zal worden. De zwaartekracht van Newton was zo'n theorie die breed gedragen werd. Alleen de omloopbaan van Mercurius klopte niet helemaal, het perihelium verschoof 42,98 boogseconden per eeuw. Einstein probeerde de zwaartekracht in overeenstemming te brengen met het relativiteitsbeginsel en het equivalentieprincipe, en kon de gemeten baan van Mercurius gebruiken om zijn berekeningen te controleren, wat na jarenlang zuiver denkwerk met een goede intuïtie en gedegen kennis van wiskunde geleid heeft tot een gekromde ruimte en gebogen tijd in plaats van een kracht, beschreven in een ingewikkeld stelsel van simultane vergelijkingen met veel onbekende grootheden: niet op te lossen tenzij de vergelijkingen vereenvoudigd worden door een aanname. In het begin werd de theorie zeker niet breed geaccepteerd. Einstein kon zelf de consequenties van zijn eigen theorie niet overzien: Schwarzschild, Friedmann en Oppenheimer vonden elk een oplossing, die alle drie door Einstein in woord en geschrift bestreden werden, maar inmiddels beproefd en geaccepteerd zijn. Maar ook deze "waarheid" wordt steeds weer beproefd, en als er ooit ergens één afwijking gevonden wordt zal ook deze theorie omgestoten zijn.
EvolutieDe evolutie werkt eigenlijk heel simpel. Het dna kan spontaan veranderen, door straling bijvoorbeeld. Bij geslachtelijke voortplanting wordt het dna van beide ouders gemixt. Het gemuteerde of gemixte dna kan een ongelukkige combinatie vormen, die soms niet eens leidt tot een levensvatbare nakomeling. Iedere variatie kent voordelen en nadelen. Het enige argument van de evolutie is het succes in de voortplanting. De damespauw heeft toevallig een voorkeur voor een grote kleurige staart, en dus hadden de grootste staarten de beste kansen op voortplanting. Voor de rest is die staart nergens goed voor, er valt niet mee te vliegen en ontsnappen aan roofdieren wordt er ook niet gemakkelijker op. Kortom, het zijn niet de besten die door de evolutie geselecteerd worden, maar degenen met de meeste nakomelingen. Een eenvoudige tactiek die de katholieken heel goed begrepen, en de islamieten ook. De intelligente tweeverdiener die geen tijd heeft voor kinderen zal dus uitsterven. Dat is geen zwartkijken maar een simpel logisch gevolg, omdat we het een goede zaak vinden dat alle zwakken in leven gehouden worden, en eugenetica misdadig is. Dat lijken mooie en goede principes, maar de gevolgen voor de toekomst van de mensheid zijn grimmig.
OverbevolkingHet enige echte probleem van deze tijd, waarvan vele problemen afgeleid zijn, van het opraken van hulpbronnen tot de file problematiek. De oplossing is vanzelfsprekend en logisch: het reduceren van het aantal mensen. Maar elke mogelijke actie in die richting is politiek volstrekt onbespreekbaar, dus woekert het probleem voort tot we de natuurlijke grenzen bereiken, waar een onvoorstelbaar drama op ons wacht.
SocratesDe wijze les die daar geleerd moet worden is dat kritische vragen doorgaans niet op prijs gesteld worden, toen niet en nu niet, en vooral niet als je dan ook nog eens gelijk hebt, dat is werkelijk onuitstaanbaar. Het zal tegenwoordig eerder tot sociale uitsluiting leiden dan tot een doodstraf, tenzij je op de lange tenen gaat staan van iemand die de macht heeft om jou ongestraft te doden. Ik zou niet op het idee komen om dan aan een "hoger iets" te gaan denken.
Goed en KwaadWat voor de één een terrorist is, is voor de ander een vrijheidsstrijder. Ieder goed heeft een kwade keerzijde, en omgekeerd. De hele natuur bestaat uit evenwichten, dus elke activiteit verschuift allerlei evenwichten, met allerlei gevolgen, die vanuit verschillende standpunten tegelijkertijd goed en kwaad kunnen zijn. Hongernegertjes redden lijkt goed, maar het leidt ook tot meer overbevolking en nog meer hongernegertjes, zodat je het probleem uiteindelijk alleen maar groter maakt. Een puur absoluut goed of kwaad zonder keerzijde heb ik nog niet gevonden. Wel in het levenswerk van Tolkien en andere boeken, maar niet in de realiteit. Ieder nadeel heb zijn voordeel, op z'n Cruiffiaans.
EthiekIedere cultuur heeft z'n eigen ethiek, gekoppeld aan de moraal, de gewoonten, en de wetten en regels van die cultuur. Ethiek is een eigenschap van een cultuur. Daaruit volgt ook het probleem van de multiculturele samenleving: Wat overblijft zijn de overeenkomsten van die culturen, en als die culturen sterk verschillend zijn, dan blijft er weinig gemeenschappelijks over. Je kunt een ethisch houvast alleen vinden binnen een cultuur, niet als een algemeen overkoepelend losstaand universeel en zelfstandig fenomeen over alle culturen heen.
FilosofieHet zoeken naar een eeuwige en absolute waarheid. In de natuur bestaat het niet, en in de natuurwetenschappen ook niet. Godsdiensten verkondigen wel eens een eeuwige en absolute waarheid, maar omdat er zoveel verschillende godsdiensten zijn kunnen die waarheden moeilijk eeuwig en absoluut zijn. Ik verwacht niet dat de filosofie een eeuwige en absolute waarheid zou kunnen vinden, tenzij op de manier zoals binnen een religie, en ook dan dus niet absoluut en eeuwig. De mensheid, de aarde, de zon en het universum zijn niet eeuwig. Hoe zou een dergelijke absolute waarheid dan kunnen bestaan?
GodDe natuurkunde laat nog ruimte voor een god als aanstichter van de big bang, en de biologie laat ruimte voor het idee dat een god ooit begonnen is met het programmeren van dna. Ook de ingeving van een idee kun je aan een god toeschrijven. Ik ben zelf in een christelijke omgeving opgegroeid, maar tot het inzicht gekomen dat vrijwel iedere cultuur eigen verhalen heeft om het onbekende te verklaren, en om de angst voor de dood weg te nemen met een beeld van een hiernamaals. Die culturen hebben tegenstrijdige verhalen en kunnen dus niet allemaal waar zijn. Dat het verhaal van die cultuur waarin ik toevallig ben opgegroeid de Enige Ware zou zijn, daarvoor kon ik geen logisch argument vinden. Het idee van een beschermende god vind ik, gezien ingestorte kathedralen en moskeeën en vooral kinderen die kanker krijgen, ook niet meer te verdedigen. Toch kunnen mensen troost vinden bij dergelijke gedachten, en ook steun bij elkaar. Als een huisdier overlijdt zal ik ook graag even aan een honden- of katten-hemel denken, maar niet al te serieus. Anderzijds leveren religies telkens weer extremistische aanhangers van een heilige oorlog tegen andersdenkenden, van kruistochten tot jihad.