abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78341666
Ik heb sinds een paar weken een 2e bijbaantje bij de TNT Post. Ik ben bijna 3 jaar lang al postbode op de zaterdag en sinds een paar weken ben ik ook chauffeuse.

Nu zijn het wel 2 verschillende contracten wat ik heb gekregen, dus ik krijg ook 2 loonstrookjes, dus het zijn 2 baantjes. Nu heb ik op beide loonheffingskorting toegepast, want dat mag toch als je niet over de zoveel euro's komt?

Op mijn eerste loonstrookje van mijn nieuwe baantje is er geen loonheffingskorting toegepast, puur vanwege een misverstand Want ik vroeg mijn baas er naar, maar hij wist het zelf eigenlijk ook niet, dus heb ik moeten betalen.

Als ik dat laat omzetten (ik heb al een brief aangevraagd, dat was verder geen probleem), waar moet ik dan op letten?
Alleen dat ik niet over de zoveel euro's kom? Of zit er ergens nog een addertje onder het gras?
Noot noot.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 23 februari 2010 @ 13:39:45 #2
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_78341711
Volgens mij mag je maar op 1 baan sowieso altijd
Nooit 2.
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:44:52 #3
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_78341942
Inderdaad, loonheffing kun je enkel toepassen op éen baan, over het algemeen doe je dat bij degene waarbij je het meest verdient.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 23 februari 2010 @ 13:45:30 #4
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_78341969
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:44 schreef Lastpost het volgende:
Inderdaad, loonheffing kun je enkel toepassen op éen baan, over het algemeen doe je dat bij degene waarbij je het meest verdient.
Opgelost.

Dus nu kunnen we verder op het onderwerp: Is Jojoortje alweer vrijgezel?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:45:33 #5
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_78341976
quote:
Het enige juiste antwoord.
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:46:41 #6
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_78342026
quote:
En doorgaans is dat ook het baantje waar je de meeste uren maakt .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_78342229
yep, daarom doe ik mn 2e baantje zwart... is echt niet rendabel om een 2e baan te hebben voor een paar uurtjes per week.
pi_78342309
Ah oke!

Ik zat al te twijfelen, omdat ik zelfs met die 2 baantjes, niet over die limiet kom...
Noot noot.
pi_78342334
Wat gaat er trouwens gebeuren als ik op beide loonheffingskorting toepas?
Boete? Cel?
Noot noot.
pi_78342470
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:53 schreef Jojoortje het volgende:
Boete? Cel?
Kans dat je moet terugbetalen..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_78342527
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:57 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Kans dat je moet terugbetalen..
Ja maar, dat kreeg ik toch al sowieso terug? Ik haal er geen voordeel uit eigenlijk, behalve dat ik het geld eerder krijg en niet later hoef terug te vragen
Noot noot.
pi_78342664
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:53 schreef Jojoortje het volgende:
Boete? Cel?
Er gebeurt niets. Hooguit bestaat het risico dat je te weinig belasting betaalt, en nadien fors moet bijbetalen.

Je doet volgens mij ook niets verkeerds. In de loonheffingsverklaring wordt namelijk de vraag gesteld of je al een andere werkgever hebt die rekening houdt met de loonheffingskorting. Jij hebt weliswaar twee contracten, maar allebei bij DEZELFDE werkgever.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_78342773
Hier het antwoord op een andere site:
quote:
Het klopt dat je bij een gering inkomen de heffingskorting op meer adressen kunt toepassen.
Stel je verdient bij 2 werkgevers elk ¤ 3.000; totaal dus ¤ 6.000.
Van die ¤ 3.000 wordt 33.5% belasting berekend: ¤ 1.005,-
Bij 2 werkgevers dus ¤ 2.010,-
De algemene heffingskorting voor het jaar 2009 is ¤ 2.007.
De arbeidskorting is tot een inkomen van ¤ 8.860 1,738%. Bij een inkomen van ¤ 6.000 is dat ¤ 104,-
Totaal heffingskorting: ¤ 2.007 plus ¤ 104 = ¤ 2.111
De berekende belasting is ¤ 2.010, zodat er nog ¤ 100 euro heffingskorting onbenut blijft.

Normaal gesproken is het wel gevaarlijk om de heffingskorting op meer dan 1 adres gelijktijdig te laten toepassen, maar als het loon vaststaat dan kun je dat doen.
www.gratisadviseurs.nl
Noot noot.
pi_78345401
Zal zo wel even rondvragen bij collega's...
Anders maar even bellen naar de belastingdienst ofzo!
Noot noot.
pi_78347092
Ik ben met hetzelfde bezig, alleen dan bij een ander bedrijf. Ik wil niet op twee werkgevers loonheffingskorting, maar ik wil ze wisselen. (dus bij de ene afmelden, bij de andere aanmelden)
hoe moet dat?
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:14:04 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78355213
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:45 schreef donroyco het volgende:

[..]

Het enige juiste antwoord.
Een juist antwoord. Niet het enige juiste.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:15:12 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78355255
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:51 schreef HolleKies het volgende:
yep, daarom doe ik mn 2e baantje zwart... is echt niet rendabel om een 2e baan te hebben voor een paar uurtjes per week.
Wat een onzin.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:17:04 #18
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_78355334
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:51 schreef HolleKies het volgende:
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:17:11 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78355340
En als je de FAQ had gelezen had daar een antwoord op je vraag al gestaan.
pi_78355720
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 15:54 schreef G-NiLES het volgende:
Ik ben met hetzelfde bezig, alleen dan bij een ander bedrijf. Ik wil niet op twee werkgevers loonheffingskorting, maar ik wil ze wisselen. (dus bij de ene afmelden, bij de andere aanmelden)
hoe moet dat?
Gewoon bij personeelszaken van bedrijf A melden dat ze geen heffingskorting meer mogen berekenen en bij bedrijf B dat ze het juist moeten gaan berekenen
pi_78355964
Ik heb altijd korting toegepast op al mijn baantjes als ik wist dat ik niet over de 10.000 euro ging verdienen dat jaar.
Nooit problemen mee gekregen
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_78359146
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:17 schreef ManAtWork het volgende:
En als je de FAQ had gelezen had daar een antwoord op je vraag al gestaan.
En als je dit topic had gelezen, weet je dat dat misschien wel niet klopt.
Noot noot.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:34:38 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78359455
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:28 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet?
pi_78360326
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat klopt er dan niet?
Het gaat nu even niet of het officieel wel mag of niet.. Ik heb het gevoel dat er nog een heel grijs gebied bij zit, onder andere in mijn geval.
Noot noot.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:53:45 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78360505
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:50 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Het gaat nu even niet of het officieel wel mag of niet.. Ik heb het gevoel dat er nog een heel grijs gebied bij zit, onder andere in mijn geval.
Er is helemaal geen grijs gebied. Ook niet in jouw geval.
De regels zijn heel helder wat betreft het toepassen van de loonheffingskorting.
pi_78360616
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er is helemaal geen grijs gebied. Ook niet in jouw geval.
De regels zijn heel helder wat betreft het toepassen van de loonheffingskorting.
Ik heb net iemand gesproken die bij de belastingdienst werkt en die zei dat dat wel kon, omdat daar dus niet op gecontroleerd wordt. Zit je er ook maar 1 euro overheen, dan krijg je er wel wat van te horen.

Ik vind het dus wel beetje een grijs gebied.
Noot noot.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:56:48 #27
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78360715
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:55 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Ik heb net iemand gesproken die bij de belastingdienst werkt en die zei dat dat wel kon, omdat daar dus niet op gecontroleerd wordt. Zit je er ook maar 1 euro overheen, dan krijg je er wel wat van te horen.

Het kan wel. Maar het mag niet. Dus het advies van degene van de belastingdienst is gewoon fout.
Dat er controle op is, kan zijn. Al is het heel simpel in te voeren bij de belastingdienst. En uiteindelijk, ja, uiteindelijk reken je het verschil wel af in de aangifte IB.
pi_78361817
-

[ Bericht 49% gewijzigd door Space-Chinees op 23-02-2010 21:15:31 ]
pi_78361959
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:55 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Natuurlijk kan het. Al doe je het bij 10 werkgevers. Het druist alleen in tegen de ratio van de loonbelasting, namelijk als voorheffing van de ib.
pi_78363884
Pff wat een onzin. Precies zoals TS zegt.. Als je gewoon goed oplet dat je onder een bepaalde grens blijft, kan je prima bij 2 baantjes loonheffing toepassen. Dat heb ik ook altijd gedaan. Precies zoals er in dat citaat van gratisadviseurs staat. Het wordt dan wel afgeraden, omdat veel mensen niet weten wat ze gaan verdienen, maar dat risico neem je dan gewoon.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 21:44:18 #31
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78364031
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:42 schreef Mallet het volgende:
Pff wat een onzin. Precies zoals TS zegt.. Als je gewoon goed oplet dat je onder een bepaalde grens blijft, kan je prima bij 2 baantjes loonheffing toepassen.
Zoals gezegd: het kan maar het mag niet.
quote:
Dat heb ik ook altijd gedaan. Precies zoals er in dat citaat van gratisadviseurs staat.
Dan heb je het altijd fout gedaan.
quote:
Het wordt dan wel afgeraden, omdat veel mensen niet weten wat ze gaan verdienen, maar dat risico neem je dan gewoon.
Ja gek hč? Het wordt niet voor niks afgeraden. Het mag immers niet. Hoe vaak moeten we dat nog zeggen?
pi_78364319
Lees ik het nou goed dat het een "grijs gebied" wordt gevonden omdat het eventueel niet opvalt bij controles?

Rijden onder invloed is dan vast ook een grijs gebied in de wet, de pakkans is immers ook niet 100%

pi_78364426
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:42 schreef Mallet het volgende:
Pff wat een onzin. Precies zoals TS zegt.. Als je gewoon goed oplet dat je onder een bepaalde grens blijft, kan je prima bij 2 baantjes loonheffing toepassen. Dat heb ik ook altijd gedaan. Precies zoals er in dat citaat van gratisadviseurs staat. Het wordt dan wel afgeraden, omdat veel mensen niet weten wat ze gaan verdienen, maar dat risico neem je dan gewoon.
Ik zet het juist altijd op "Nee" om de reden dat ik niet weet wat ik ga verdienen en overlappende/verschillende werkgevers in een jaar. Maar aan het einde van het jaar wordt dit toch allemaal met elkaar verrekend? Of benadeel ik mezelf hiermee? (uitgezonderd het feit dat je van te voren misschien wat teveel betaald)
  dinsdag 23 februari 2010 @ 21:56:15 #34
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78364821
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:50 schreef Cereales het volgende:

[..]

Ik zet het juist altijd op "Nee" om de reden dat ik niet weet wat ik ga verdienen en overlappende/verschillende werkgevers in een jaar. Maar aan het einde van het jaar wordt dit toch allemaal met elkaar verrekend? Of benadeel ik mezelf hiermee? (uitgezonderd het feit dat je van te voren misschien wat teveel betaald)
Nee, dat is dus meestal ook mijn advies. Als je het toepast, pas het toe bij de werkgever met het laagste inkomen. (Of niet, zoals jij doet.)
pi_78364909
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:50 schreef Cereales het volgende:

[..]

Als je inderdaad overlappende en verschillende werkgevers per jaar hebt en je weet niet wat je gaat verdienen vind ik het niet onverstandig dat je het op NEE hebt gezet. Kijk, ik weet gewoon dat ik weinig verdien, dus ik neem het risico om bij twee werkgevers loonheffing toe te passen. Anders kan ik het aan het einde van het jaar terugvragen, komt op hetzelfde neer.. Behalve dat het officieel dus niet mag..
pi_78365111
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, dat is dus meestal ook mijn advies. Als je het toepast, pas het toe bij de werkgever met het laagste inkomen. (Of niet, zoals jij doet.)
Er ontgaat me vast iets simpels, maar waarom waar je het laagste inkomen hebt?

Tenzij je bedoelt dat je liever te veel moet afdragen en dat je terugkrijgt, dan dat je terug moet betalen.
pi_78365644
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:57 schreef Mallet het volgende:
Als je inderdaad overlappende en verschillende werkgevers per jaar hebt en je weet niet wat je gaat verdienen vind ik het niet onverstandig dat je het op NEE hebt gezet. Kijk, ik weet gewoon dat ik weinig verdien, dus ik neem het risico om bij twee werkgevers loonheffing toe te passen. Anders kan ik het aan het einde van het jaar terugvragen, komt op hetzelfde neer.. Behalve dat het officieel dus niet mag..
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 21:56 schreef ManAtWork het volgende:
Oh ok, fijn om te horen omdat ik al heel lang met de vraag zat of ik mezelf naaide met die gedachte. Vaak gaan de topics namelijk over allerlei constructies om "Ja" in te vullen, terwijl ik liever gewoon wat meer betaal en later wat terugvang dan dat ik per ongeluk moet bijbetalen. (energiebedrijven gun ik het daarentegen niet )
pi_78376794
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:28 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Dat antwoord klopt gewoon.
pi_78377813
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:03 schreef Jojoortje het volgende:
Hier het antwoord op een andere site:
[..]

www.gratisadviseurs.nl
Ja, met die getallen zou het inderdaad kunnen. Als het inkomen per werkgever 3160 euro is, moet je al terugbetalen. (Minimaal, dus waarschijnlijk wil de belastingdienst er nog geen moeite voor doen.) Hoe meer je verdient, hoe meer je achteraf nog moet betalen. En dat loopt snel op. Bij een inkomen van 277.78 euro per maand per werkgever (3600 euro per jaar) en twee werkgevers kom je, volgens mijn snelle berekening, uit op een nabetaling van 280 euro aan de belastingdienst. En bij een salaris van 322 euro per maand per werkgever (exclusief vakantiegeld), ofwel 4173 euro per jaar (inclusief vakantiegeld) mag je een volledig maandinkomen (643 euro) betalen aan de belastingdienst.

Aan deze berekeningen kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_78382312
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:00 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Tenzij je bedoelt dat je liever te veel moet afdragen en dat je terugkrijgt, dan dat je terug moet betalen.
ja ik denk ook dat dat laatste bedoeld wordt, maar ik wil het graag weten. Ik ga van de week ff met de boekhouder kletsen die mijn belasting doet..
pi_78401095
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:00 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als MaW zo mag quoten uit een ander topic, want daar heeft hij de reden voor gegeven:
quote:
Op zondag 14 februari 2010 14:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Er moet niks. Sterker nog: met dit soort bedragen adviseer ik altijd om het toe te laten passen bij de werkgever met het laagste loon. Dit om te voorkomen dat je aan het eind van de rit bij je aangifte moet bijbetalen.
pi_78401277
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 17:49 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Als MaW zo mag quoten uit een ander topic, want daar heeft hij de reden voor gegeven:
[..]

Zoals ik dacht. Thanks
  woensdag 24 februari 2010 @ 17:59:23 #43
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78401414
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 17:49 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat ik FH maar een PM ga sturen om de FAQ bij te werken.
Dat scheelt steeds weer opnieuw hetzelfde antwoord te geven.
pi_78401468
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 17:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik denk dat ik FH maar een PM ga sturen om de FAQ bij te werken.
Dat scheelt steeds weer opnieuw hetzelfde antwoord te geven.
Ik hoopte stiekem op een openbarend en venuftig (nieuw) antwoord. Helaas bleek het redelijk voor de hand te liggen .
  woensdag 24 februari 2010 @ 18:06:04 #45
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78401615
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 18:01 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik hoopte stiekem op een openbarend en venuftig (nieuw) antwoord. Helaas bleek het redelijk voor de hand te liggen .
Zo voor de hand liggend dat ieder jaar weer mensen klagen dat ze benadeeld worden door een bijbaantje terwijl dit helemaal niet zo is.
Maar bijna niemand die dit blijkbaar begrijpt/wil begrijpen.
pi_78401667
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 18:06 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zo voor de hand liggend dat ieder jaar weer mensen klagen dat ze benadeeld worden door een bijbaantje terwijl dit helemaal niet zo is.
Maar bijna niemand die dit blijkbaar begrijpt/wil begrijpen.
Ik had denk ik moeten zeggen "maar ik vond het voor de hand liggen".
pi_78406790
Als je gewoon netjes bij de aangifte afrekent en heffingsrente betaald dan lijkt mij dat er geen probleem is.
  woensdag 24 februari 2010 @ 21:43:38 #48
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78411005
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 20:17 schreef Fokski het volgende:
Als je gewoon netjes bij de aangifte afrekent en heffingsrente betaaldt dan lijkt mij dat er geen probleem is.
Klopt. Maar de meeste mensen vinden het 'oneerlijk' en hebben op dat moment het geld niet. Dan wordt het wel een probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')