abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77966902
Ik ben in salarisonderhandeling met één van mijn werkgevers.
We hebben afgesproken om op ongeveer ¤ 10 per uur netto te komen
Hij hamert er steeds op om de loonheffingskorting bij hem te laten toepassen, volgens mij om mijn nettoloon hoger te laten lijken, ik heb meerdere werkgevers waarbij ik nu bij één daarvan de heffingskorting laat toepassen.
Hij biedt mij het minimum van ¤ 8,55 en zeg dat met de loonheffingskorting ik ongeveer op ¤ 10 zal komen.
Ik geloof daar niet zo in, wat moet ik doen en wat is er van waar?

Met vriendelijk groet Imaik
pi_77967011
Laat je die bij hem toepassen, dan hou je bij een ander minder netto over.

Als jij het niet laat toepassen, moet hij je bruto meer betalen om op de afspraak van tien euro netto uit te komen, daarom zal hij dus proberen jou je korting te laten omzetten. Ga je daarmee akkoord, dan ben je dus een dief van je eigen portemonnee.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_77967230
Om te beginnen moet je onderhandelen op basis van bruto loon, i.p.v. netto loon.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 22:26:47 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77968320
Tja, je kan die "10 euro netto" op twee manieren opvatten: mét loonheffingskorting en zonder loonheffingskorting. Het gaat om twee verschillende bedragen.

Jullie afspraak is niet nauwkeurig, dus je "moet" niets en kan je op het misverstand beroepen. Zijn aanbod is nu duidelijk. Als hij geen zin heeft om te stijgen, zal je moeten beslissen of je wel of niet akkoord gaat.

En volgende keer gewoon praten over het brutoloon
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_77968352
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 21:58 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Om te beginnen moet je onderhandelen op basis van bruto loon, i.p.v. netto loon.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_77968410
Als je over nettoloon onderhandelt, wat achterlijk is, is het voor hem met heffingskorting gewoon goedkoper...
pi_77973469
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 21:50 schreef iMaik het volgende:
Ik ben in salarisonderhandeling met één van mijn werkgevers.
We hebben afgesproken om op ongeveer ¤ 10 per uur netto te komen
Hij hamert er steeds op om de loonheffingskorting bij hem te laten toepassen, volgens mij om mijn nettoloon hoger te laten lijken, ik heb meerdere werkgevers waarbij ik nu bij één daarvan de heffingskorting laat toepassen.
Hij biedt mij het minimum van ¤ 8,55 en zeg dat met de loonheffingskorting ik ongeveer op ¤ 10 zal komen.
Ik geloof daar niet zo in, wat moet ik doen en wat is er van waar?

Met vriendelijk groet Imaik
hij bied je 8,55 ? Dan weet ik niet hoe je ooit op 10 euro kan uitkomen. Overigens ben ik niet z'n voorstander van netto afspraken.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_77976594
Kan ik vragen wat voor werk je doet? Als je 10 euro netto per uur krijgt, dan is dat gerekend naar een maand op basis van voltijd 2.175 netto per maand. Rekening houdend met de loonheffingskorting komt dat neer op 3200 euro bruto per maand. Lijkt me toch apart dat een werkgever dergelijke salarissen aanbied, netto afspraken gaat maken. Zeker gezien de feit dat andere factoren als pensioen, en andere bijdrages zo'n impact op de bruto loon kan hebben, dat het in sommige gevallen makkelijk over de 4k per maand gaat.
pi_77977315
Dat lijkt me een beetje optimistische schatting. Of betreft het een baan waar je 217,5 uur in de maand moet werken?
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  zondag 14 februari 2010 @ 10:50:01 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_77977441
Ik heb absoluut geen verstand van netto en bruto lonen, maar wat is het probleem om over netto loon te onderhandelen? het gaat er toch om wat je zelf krijgt iedere maand?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 14 februari 2010 @ 11:15:08 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77977914
quote:
Op zondag 14 februari 2010 10:50 schreef cvboer het volgende:
Ik heb absoluut geen verstand van netto en bruto lonen, maar wat is het probleem om over netto loon te onderhandelen? het gaat er toch om wat je zelf krijgt iedere maand?
Voor de werknemer maakt het niks uit. Voor de werkgever kan het een groot verschil maken in de loonkosten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 14 februari 2010 @ 11:54:13 #12
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_77978850
ik vind dat altijd zo schattig en ook kneuzerig, onderhandelen over netto loon
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 14 februari 2010 @ 12:12:30 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77979335
quote:
Op zondag 14 februari 2010 11:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voor de werknemer maakt het niks uit. Voor de werkgever kan het een groot verschil maken in de loonkosten.
En het lullige is dat de persoonlijke omstandigheden van de werknemer dat verschil maken (leeftijd en het wel of niet toepassen van de loonheffingskorting).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_77979820
quote:
Op zondag 14 februari 2010 10:42 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Dat lijkt me een beetje optimistische schatting. Of betreft het een baan waar je 217,5 uur in de maand moet werken?
Oops, stomme rekenfout. Zal netto circa 1740 moeten zijn ipv 2175. Dan is dat bruto gezien zo'n 2400. Opzich wel reëel.
pi_77981707
NOOIT onderhandelen op netto loon. Dat is pure oplichterij en netto loon verschilt van persoon tot persoon ivm aftrekkosten.

Ik heb er zelf nog nooit van gehoord.

Ik zeg: NIET DOEN. Onderhandel alleen op brutto loon.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 14 februari 2010 @ 13:38:04 #16
65960 sanger
pi_77981924
quote:
Op zondag 14 februari 2010 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
NOOIT onderhandelen op netto loon. Dat is pure oplichterij en netto loon verschilt van persoon tot persoon ivm aftrekkosten.

Op nettoloon onderhandelen is voor de werknemer altijd goed. Het enige nadeel is voor de werkgever.

En welke aftrekkosten heb jij het over? Het enige wat meespeelt is loonheffingskorting, arbeidskorting en de leeftijd van de werknemer.
  zondag 14 februari 2010 @ 13:47:07 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_77982193
Loonheffing laten toepassen door de werkgever waar je het meest (bruto) verdient.
Het totale bruto maandbedrag dus, verdien je bij werkgever X ¤ 800,= bruto en bij werkgever Y ¤ 650,= bruto dan moet bij werkgever X de loonheffing worden toegepast.

Onderhandelen over netto is daarbij natuurlijk waardeloos, je onderhandelt over bruto, en ga dan uit van een bedrag wat bij 40 uur neerkomt om ¤ 10,= netto als er wel gebruik zou worden gemaakt van je loonheffingskorting, dan kom je daar met je belastingteruggave ook wel ongeveer op uit, maar niet als je met je loon voor 15 uur op diezelfde ¤ 10,= netto uit wilt komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 14 februari 2010 @ 14:46:13 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77984054
quote:
Op zondag 14 februari 2010 13:47 schreef Leandra het volgende:
Loonheffing laten toepassen door de werkgever waar je het meest (bruto) verdient.
Het totale bruto maandbedrag dus, verdien je bij werkgever X ¤ 800,= bruto en bij werkgever Y ¤ 650,= bruto dan moet bij werkgever X de loonheffing worden toegepast.
Er moet niks. Sterker nog: met dit soort bedragen adviseer ik altijd om het toe te laten passen bij de werkgever met het laagste loon. Dit om te voorkomen dat je aan het eind van de rit bij je aangifte moet bijbetalen.
  zondag 14 februari 2010 @ 14:47:57 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77984095
quote:
Op zondag 14 februari 2010 13:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dat blijkt wel uit je reactie.

(Sjorsie1982 hoor een klok luiden maar is op zoek naar de klepel.)
pi_77985933
Naast een aantal nadelen voor je werkgever, heeft het afspreken van een nettoloon ook nadelen voor jou als werknemer

Het eerste nadeel is dat je bruto-loon onder het geldende cao-loon zou kunnen komen.

Ten tweede zorgt een eventuele verlaging van de werknemerspremies voor de sociale verzekeringen bij een brutoloon, voor een hoger nettoloon. Bij nettoloon-afspraken ontstaat dit voordeel voor de werknemer niet.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_77988253
quote:
Op zondag 14 februari 2010 13:38 schreef sanger het volgende:

[..]

Op nettoloon onderhandelen is voor de werknemer altijd goed. Het enige nadeel is voor de werkgever.

En welke aftrekkosten heb jij het over? Het enige wat meespeelt is loonheffingskorting, arbeidskorting en de leeftijd van de werknemer.
Huis, ziektekosten, etc. Deze drukken allemaal je belastbaar inkomen waardoor je in het gehele jaar minder belasting betaald. Daarom betaald bijna NIEMAND in NL evenveel belasting.
Wat jij bedoelt zijn de kortingen die de werkgever al meeneemt, maar zoals ik dus net schreef zijn het er veel meer, die afhangen van je persoonlijke situatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:21:05 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77988349
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Huis, ziektekosten, etc. Deze drukken allemaal je belastbaar inkomen waardoor je in het gehele jaar minder belasting betaald. Daarom betaald bijna NIEMAND in NL evenveel belasting.
Wat jij bedoelt zijn de kortingen die de werkgever al meeneemt, maar zoals ik dus net schreef zijn het er veel meer, die afhangen van je persoonlijke situatie.
Maar met de individuele aftrekposten kan een werkgever geen rekening houden bij de berekening. En aangezien het een berekening is van het netto naar het bruto loon hoeft een werkgever hier ook geen rekening mee te houden want dit is iets wat voor belang is om het belastbaar inkomen te bepalen.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:25:42 #23
65960 sanger
pi_77988505
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

En al die dingen komen pas naar voren bij het doen van aangifte IB. En dus niet in de werkgeversberekenign van bruto naar netto. Bij een nettoloon afspraak is de afspraak dat de WG aan de WN een bedrag van ¤ 10 per gewerkt uur betaald (onderop de loonstrook dus).
pi_77988545
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:58 schreef ikbenschipper het volgende:
Naast een aantal nadelen voor je werkgever, heeft het afspreken van een nettoloon ook nadelen voor jou als werknemer

Het eerste nadeel is dat je bruto-loon onder het geldende cao-loon zou kunnen komen.

Ten tweede zorgt een eventuele verlaging van de werknemerspremies voor de sociale verzekeringen bij een brutoloon, voor een hoger nettoloon. Bij nettoloon-afspraken ontstaat dit voordeel voor de werknemer niet.
Nou ja, het tweede lijkt me niet echt een nadeel. De premie kan twee kanten op, en kan dus ook hoger worden. Wat wel een nadeel kan zijn is je pensioen opbouw. Dat wordt gebaseerd op je brutoloon. Bij bruto afspraken weet je precies wat je inleg is voor je pensioen. Bij nettoloon afspraken is er een onzekerheid. Dit geldt overigens ook voor je vakantiegeld.
  zondag 14 februari 2010 @ 18:08:59 #25
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_77989995
Onderhandel dan ook gewoon over Bruto, een baas kan niet eens een netto-loon garanderen voor je. Er zijn zoveel invloeden op je netto-loon waar je baas geen invloed op heeft.
Echte mannen hebben altijd honger
  zondag 14 februari 2010 @ 20:05:05 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77994141
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:08 schreef Gras_eter het volgende:
Onderhandel dan ook gewoon over Bruto, een baas kan niet eens een netto-loon garanderen voor je. Er zijn zoveel invloeden op je netto-loon waar je baas geen invloed op heeft.
Een netto-loon afspraak is geen probleem, hoor. Een goed loonprogramma rekent dat wel uit.
  zondag 14 februari 2010 @ 20:10:20 #27
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_77994363
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een netto-loon afspraak is geen probleem, hoor. Een goed loonprogramma rekent dat wel uit.
Maar zo'n afspraak kan toch makkelijk niet standhouden, bijvoorbeeld als de situatie van de werknemer verandert? Stel dat je er een andere baan bij neemt waardoor je geheel in het hoogste tarief terecht komt zou er opeens veel meer loonheffingen afgedragen moeten worden, dus zou het brutoloon omhoog moeten om hetzelfde nettoloon te behalen. Dan kun je toch als werknemer niet zeggen "nettoloonafspraak is nettoloonafspraak"?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 14 februari 2010 @ 20:16:56 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77994664
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:10 schreef eleusis het volgende:

[..]

Maar zo'n afspraak kan toch makkelijk niet standhouden, bijvoorbeeld als de situatie van de werknemer verandert? Stel dat je er een andere baan bij neemt waardoor je geheel in het hoogste tarief terecht komt zou er opeens veel meer loonheffingen afgedragen moeten worden, dus zou het brutoloon omhoog moeten om hetzelfde nettoloon te behalen. Dan kun je toch als werknemer niet zeggen "nettoloonafspraak is nettoloonafspraak"?
Jawel. Je spreekt met die werkgever een netto loon af. Wat er buiten de werkgever-werknemer speelt hoeft de werkgever geen rekening mee te houden. Dat kan hij ook niet.
Dat de werknemer dan netto nog een deel belasting moet afdragen is het risico dat hij neemt met een netto-loon afspraak.
pi_77995166
Vergelijk de brutolonen en niet de nettolonen. Nettolonen bij meer werkgevers vergelijken is idioot. Als je de loonheffingskorting toepast bij de baan waar je 9 EUR bruto verdient kan dat netto meer zijn dan een baan waar je 12 EUR bruto verdient maar geen heffingskorting hebt toegepast. Wat je moet doen is kijken naar je totaal brutoloon en het nettoloon komt dan vanzelf. 2000 EUR bruto betekent meer nettoloon dan 1800 EUR bruto (aldan niet met een afrekening met de fiscus) maar toch zijn er genoeg die dat niet snappen.

Ik ken er die een baan afwijzen omdat het als tweede baan netto minder verdient dan ze gewend waren en dan maar meer gingen werken bij het eerste baantje ondanks dat het brutoloon hoger was bij het tweede baantje. Gevolg was men van 20 uur in de week naar 30 uur in de week gaan en netto 300 EUR extra vangen terwijl het tweede baan netto 450 EUR had opgeleverd. Maar ach men denkt dat als men 1,5 keer zoveel gaat werken bij dezelfde werkgever dat het nettoloon dan ook van 1000 EUR naar 1500 EUR gaat.
pi_77995184
Wat een paniek zeg hier. Zoals hiervoor gezegd, nettoloon afspraken kunnen gewoon. De werkgever zal alleen wel zelf moeten bruteren.
pi_78000352
Ik vroeg me eigenlijks af of je als werkgever ook netto vergoedingen kan geven, om de afspraken op basis van netto loon te compenseren. Zo kan de werkgever onbelast reiskosten vergoeden, maar als dat kunt aftrekken van de netto loon, dan zal dat best grappig kunnen zijn.
pi_78004532
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:02 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Ik vroeg me eigenlijks af of je als werkgever ook netto vergoedingen kan geven, om de afspraken op basis van netto loon te compenseren. Zo kan de werkgever onbelast reiskosten vergoeden, maar als dat kunt aftrekken van de netto loon, dan zal dat best grappig kunnen zijn.
Alleen als je ook echt reiskosten maakt danwel dat ze gebaseerd zijn op woon-werkverkeer. Je kan niet even 500 EUR reiskostenvergoeding onbelast uitbetalen zonder dat er dergelijke kosten worden gemaakt. Nettoloonafspraken kunnen maar dan enkel op basis van een bekend brutoloon. Je kan niet 1500 EUR netto afspreken en dat ook vasthouden wanneer de belastingen gaan van 30% naar 60% bijv. Uiteindelijk is je loonafspraak een brutoverhaal. 1500 EUR netto is bijv. 2000 EUR bruto dus is de 1500 EUR netto die je hebt afgesproken 2000 EUR bruto. Je kan niet verlangen dat op basis van de afspraak je meer krijgt omdat de belastingen veranderen. Dat komt omdat niet de werkgever maar de werknemer primair verantwoordelijk is voor het betalen van belasting. Je krijgt in feite 2000 EUR maar de werkgever moet volgens de wet 500 EUR reserveren en betalen aan de fiscus.
  zondag 14 februari 2010 @ 23:34:30 #33
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_78005065
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:27 schreef Space-Chinees het volgende:
Wat een paniek zeg hier. Zoals hiervoor gezegd, nettoloon afspraken kunnen gewoon. De werkgever zal alleen wel zelf moeten bruteren.
En er zijn werkgevers die zichzelf inderdaad zoveel werk+risico op de hals willen halen voor een serieuze baan ?
Echte mannen hebben altijd honger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')