abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94112969
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:40 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Klopt. In kerkdiensten bijvoorbeeld wordt wel gebeden voor het buitenland (Libië), maar de financiële crisis moeten we blijkbaar maar slikken. Laatst las ik nog dat de raming van de inflatie naar boven is bijgesteld. In combinatie met een nullijn en een lage inschaling kan dat een flinke klap opleveren. Het bestaansminimum gaat naar beneden. Kortom, ook in eigen land genoeg werk aan de winkel.
Ik kijk regelmatig op nu.nl. De laatste persoon die in Nederland van de honger is doodgegaan kan ik me niet meer herinneren hoor. Ook worden er hier niet op grote schaal mensenrechten geschonden, staan er geen kerncentrales op exploderen en wordt je niet op straat neergeschoten als je PVDA-das om hebt. Kortom: het valt allemaal reuze mee. Het kan altijd beter, maar niet door het uitbreiden van onze verzorgingsstaat.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:58:01 #127
297051 schaal_9
Caissière B
pi_94113368
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:46 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

OF je nu met een arbeidscontract tegen het wettelijk minimumloon werkt, of met behoud van uitkering, dat maakt toch geen drol uit? Bovendien gaat het bij die contracten die jij noemt vaak over zwaar door de gemeente gesubsidieerde arbeidsplaatsen voor bepaalde tijd, die uiteindelijk voor zowel de gemeente als de klant weinig opleveren.

Nogmaals, wat door de Mos wordt voorgesteld kan gewoon al. Sterker nog, er zijn gemeenten die het doen. En natuurlijk moet het gericht zijn op uiteindelijke arbeidsinschakeling, maar als je net als ik in die materie werkt (en ik herinner me dat jij dat doet) dan weet je ook dat de Centrale raad van Beroep dat heel (heel heel heel...) ruim opvat. Eigenlijk is alles waarbij je de klant een dag/nacht ritme aanbiedt genoeg, als je het maar een beetje leuk omschrijft.

Of het allemaal wenselijk is, dat is een tweede.
Ja, ik zie zeker een verschil. 32 uur per week tegen het minimumloon levert net iets meer op, zeker voor partners in de bijstand. Als uitkeringsgerechtigde sta je op de werkvloer sneller bloot aan intimidatie. De bedoeling van een traject is ook om werknemersvaardigheden aan te leren. Een gevaar van werken met behoud van uitkering is dat verdringing kan optreden. Ook kan het begrip minimumloon waarde verliezen. Daar komt bij dat een lerares die haar WW-rechten opgesoupeerd heeft of een afgestudeerde in crisistijd, ineens tussen de probleemjongeren en verslaafden terecht kan komen.

De sterke kant is dat mensen dankzij een traject betrokken blijven bij de samenleving.

Ik weet dat gemeenten veel mogelijkheden hebben om de wet uit te voeren.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_94113796
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:58 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Ja, ik zie zeker een verschil. 32 uur per week tegen het minimumloon levert net iets meer op, zeker voor partners in de bijstand. Als uitkeringsgerechtigde sta je op de werkvloer sneller bloot aan intimidatie. De bedoeling van een traject is ook om werknemersvaardigheden aan te leren. Een gevaar van werken met behoud van uitkering is dat verdringing kan optreden. Ook kan het begrip minimumloon waarde verliezen. Daar komt bij dat een lerares die haar WW-rechten opgesoupeerd heeft of een afgestudeerde in crisistijd, ineens tussen de probleemjongeren en verslaafden terecht kan komen.

Ik weet dat gemeenten veel mogelijkheden hebben om de wet uit te voeren.
En als subsidiebaan wordt je niet gepest op de werkvloer? Om vervolgens na afloop van je jaarcontract eruit te worden gegooid waarna je eerst WW moet aanvragen voor een paar maanden en vervolgens weer een Wwb uitkering? Nee, dat is lekker geregeld dan. En als de gemeente het op grote schaal aanbiedt, dan worden ze vanwege de 'uitstroom' de komende jaren gekort op hun inkomensdeel.

Bovendien treedt er met die subsidiebanen net zo hard verdringing op.

En wat is er mis met een lerares die tussen probleemjongeren terecht komt? Misschien leren ze nog iets van elkaar?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:36:39 #129
297051 schaal_9
Caissière B
pi_94169646
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:52 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Ik kijk regelmatig op nu.nl. De laatste persoon die in Nederland van de honger is doodgegaan kan ik me niet meer herinneren hoor. Ook worden er hier niet op grote schaal mensenrechten geschonden, staan er geen kerncentrales op exploderen en wordt je niet op straat neergeschoten als je PVDA-das om hebt. Kortom: het valt allemaal reuze mee. Het kan altijd beter, maar niet door het uitbreiden van onze verzorgingsstaat.
Er is zeker ruimte voor verbetering. Studeren bijvoorbeeld is over een jaar nergens duurder op het Europese vasteland, kamerhuur is veel goedkoper in omringende landen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om (tijdelijk) te emigreren.

Maar inderdaad omdat het vergeleken met het wereldgemiddelde meevalt, zullen er niet zo gauw grootschalige protesten komen. Daar zijn we denk ik ook te nuchter voor.
pi_94170108
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:40 schreef EchtGaaf het volgende:

Ik vind het sowieso raar waarom de ene persoon veel meer mag verdienen dan de ander. Waarom zou iemand die toevallig meer talent heeft veel meer moeten verdienen dan iemand met minder talent maar net zo hard werkt :?
Omdat helemaal niet te meten valt hoe hard iemand werkt kan je niet belonen aan de hand van hoe hard iemand werkt.

Daarnaast is ook de mate van hard werken een groot deel aanleg. De ene persoon kan langer en harder werken dan de ander.

Gelijkheid bestaat gewoon niet.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_94170402
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:50 schreef Hoppahoppa het volgende:

Ik vind dat mensen in de zorg te weinig verdienen.
Dat blijft mooi dat het beeld dat in de zorg te weinig wordt verdiend maar blijft hangen... In de praktijk wordt er gewoon goed betaald. En dan heb ik het uiteraard niet over de artsen enz., want dat die goed betaald worden is bekend (hoewel daar meer het beeld bestaat dat het allemaal zakkenvullers zijn).
pi_94184052
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat blijft mooi dat het beeld dat in de zorg te weinig wordt verdiend maar blijft hangen... In de praktijk wordt er gewoon goed betaald. En dan heb ik het uiteraard niet over de artsen enz., want dat die goed betaald worden is bekend (hoewel daar meer het beeld bestaat dat het allemaal zakkenvullers zijn).
Dan ben jij snel tevreden. Weet jij wat een beginnende psychiatrisch verpleegkundige verdient? Zo'n type die zich met enige regelmaat in elkaar moet laten slaan door agressieve jongeren in een opvang? Houd toch op. Die verdienen helemaal niks, houden nog geen ¤ 1500,- in de maand over, inclusief ORT. Daar laten ze zich voor in elkaar slaan, vernederen, beledigen en vervolgens worden ze genegeerd door hun leidinggevende. Nee, dan is het eerlijk verdeeld.

Een schilder houdt het dubbele over als hij het een beetje slim aanpakt.
pi_94184141
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is keihard werken in de zorg (m.u.v. artsen en managers!) . Maar die lui krijgen er niet naar betaald.

Beloning is grote willekeur.
pi_94184170
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat helemaal niet te meten valt hoe hard iemand werkt kan je niet belonen aan de hand van hoe hard iemand werkt.

Daarnaast is ook de mate van hard werken een groot deel aanleg. De ene persoon kan langer en harder werken dan de ander.

Gelijkheid bestaat gewoon niet.
Gelijkheid bestaat niet, we kunnen ongelijkheid wel gelijker benaderen. Daarin hebben wij als mensen een keuze element.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:14:29 #135
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94184617
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Gelijkheid bestaat niet, we kunnen ongelijkheid wel gelijker benaderen. Daarin hebben wij als mensen een keuze element.
Maar je moet wel zorgen dat de mensen die relatief veel bijdragen niet evenveel beloond worden als mensen die de hele dag op de bank zitten. Anders gaat iedereen de hele dag op de bank zitten.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_94184729
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:54 schreef Hoppahoppa het volgende:

Dan ben jij snel tevreden.
Niet echt...

quote:
Weet jij wat een beginnende psychiatrisch verpleegkundige verdient? Zo'n type die zich met enige regelmaat in elkaar moet laten slaan door agressieve jongeren in een opvang? Houd toch op. Die verdienen helemaal niks, houden nog geen ¤ 1500,- in de maand over, inclusief ORT. Daar laten ze zich voor in elkaar slaan, vernederen, beledigen en vervolgens worden ze genegeerd door hun leidinggevende. Nee, dan is het eerlijk verdeeld.
Je moet het gewoon eens vergelijken met inkomens van anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau. Dan zit de zorg bovengemiddeld. Dat zijn gewoon de cijfers.

quote:
Een schilder houdt het dubbele over als hij het een beetje slim aanpakt.
Slim aanpakken als "in de avonduren en weekenden zwart bijklussen"?
pi_94184759
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:

Het is keihard werken in de zorg (m.u.v. artsen en managers!) .
Zo kan ik jou toch niet serieus nemen EG...
pi_94184792
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:

NL is al kapotgenivelleerd...
pi_94185926
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

NL is al kapotgenivelleerd...
Nee hoor. De verschillen worden alleen maar groter. En op basis van welk recht eigenlijk? is de ene persoon "meer"dan de ander :?
pi_94185941
quote:
13s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo kan ik jou toch niet serieus nemen EG...
Je denkt dat werken in de zorg niet fysiek en geestelijk zwaar is?
pi_94186091
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2010 14:20 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Laat is zeggen: de "gewone" man. die zich kapot moet werken voor steeds minder koopkracht .
*proest* Echt waar? Mensen die zich in Nederland kapot werken? Dat zullen dan wel ZZP'ers zijn die er voor kiezen om veel uren te maken want volgens mij werkt nauwelijks iemand in NL meer dan 40 uur per week, de grote meerderheid zelfs minder dan dat.
Koopkracht gaat inderdaad achteruit maar da's toch echt een luxe probleem voor de overgrote meerderheid en dan, Wilders is er toch al om de volkswoede te kanaliseren bij diegenen die dat willen uitten? Probleem opgelost.
pi_94186198
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:55 schreef EchtGaaf het volgende:

Nee hoor. De verschillen worden alleen maar groter. En op basis van welk recht eigenlijk? is de ene persoon "meer"dan de ander :?
Ja. Je had dat nog steeds niet door? Hoe lullig het ook mag zijn, mensen zijn niet gelijk, sommigen hebben talenten die anderen niet hebben en daar is de markt bereid voor te betalen.
Gaat dat soms mis? Natuurlijk, een topman die in loondienst is hoeft van mij ook geen ridicule bedragen te ontvangen net zo min als falende bankiers bonussen hoeven te krijgen maar laten we in godsnaam niet doen alsof iedereen gelijk is en gelijk beloont hoeft te worden want dat is gewoon aperte onzin
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:11:20 #143
297051 schaal_9
Caissière B
pi_94188467
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

*proest* Echt waar? Mensen die zich in Nederland kapot werken? Dat zullen dan wel ZZP'ers zijn die er voor kiezen om veel uren te maken want volgens mij werkt nauwelijks iemand in NL meer dan 40 uur per week, de grote meerderheid zelfs minder dan dat.
Koopkracht gaat inderdaad achteruit maar da's toch echt een luxe probleem voor de overgrote meerderheid en dan, Wilders is er toch al om de volkswoede te kanaliseren bij diegenen die dat willen uitten? Probleem opgelost.
Daar zit hem in: mensen zien het als een luxeprobleem. Als de woonlasten hier niet zo hoog waren, was het inderdaad een luxeprobleem.

Ook in 2012 is de koopkrachtmutatie waarschijnlijk negatief. En eigenlijk is er niet eens zo veel aan te doen: de overheid moet de begroting toch rond krijgen. Met de vergrijzing en de concurrentie vanuit China (waar Europa en de VS de prijs voor betalen) wordt het gewoon wat moeilijker. Grosso modo: genieten zolang het nog kan!
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:16:46 #144
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94188682
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja. Je had dat nog steeds niet door? Hoe lullig het ook mag zijn, mensen zijn niet gelijk, sommigen hebben talenten die anderen niet hebben en daar is de markt bereid voor te betalen.
Wat allemaal nog veel erger is... Wie gaat die teringzooi die we er gezamenlijk van maken een keer fatsoeneren? Wanneer betaalt de markt daar eens voor?

Oh, nooit.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
pi_94190634
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 11:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet echt...

[..]

Je moet het gewoon eens vergelijken met inkomens van anderen met een vergelijkbaar opleidingsniveau. Dan zit de zorg bovengemiddeld. Dat zijn gewoon de cijfers.

Dat is absolute onzin. Een HBO-er in de zorg verdient minder als een HBO-er in de IT, techniek of juridische hoek. Sterker nog het HBO-salaris in de zorg ligt vaak op het niveau van MBO-ers in de techniek.

De enige reden waarom MBO-ers in de zorg in sommige gevallen mee kunnen komen qua salaris komt door de ORT. Ga mij a.u.b. niet iets proberen wijs te maken over salarissen in de zorg.

quote:
Slim aanpakken als "in de avonduren en weekenden zwart bijklussen"?
Dat bedoel ik deels. Ik ken genoeg schilders die een 24-uur contract hebben en de overige 16 uur zwart doorwerken bij dezelfde opdrachtgevers. Die houden in de maand makkelijk ¤ 3000,- netto over met 40 uur werken. Hetzelfde geldt voor anderen in de bouw. Natuurlijk mag het niet, maar er wordt nauwelijks op gecontroleerd, omdat het vrijwel niet te controleren is. Gruwelijk oneerlijk is het echter wel.
pi_94193557
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:11 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Daar zit hem in: mensen zien het als een luxeprobleem. Als de woonlasten hier niet zo hoog waren, was het inderdaad een luxeprobleem.

Ook in 2012 is de koopkrachtmutatie waarschijnlijk negatief. En eigenlijk is er niet eens zo veel aan te doen: de overheid moet de begroting toch rond krijgen. Met de vergrijzing en de concurrentie vanuit China (waar Europa en de VS de prijs voor betalen) wordt het gewoon wat moeilijker. Grosso modo: genieten zolang het nog kan!
Met luxeprobleem doel ik op het feit dat we praten over kleine bedragen en dat 99% van de Nederlanders geen afweging hoeven te maken of ze geld hebben om te eten of de huur te betalen maar niet allebei.
Een keertje minder naar de Efteling of 2 ipv 3 vakanties in een jaar is geen reden voor volkswoede, brood niet kunnen betalen wel.
pi_94193578
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:16 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Wat allemaal nog veel erger is... Wie gaat die teringzooi die we er gezamenlijk van maken een keer fatsoeneren? Wanneer betaalt de markt daar eens voor?

Oh, nooit.
Sorry maar deze opmerking snap ik niet, welke teringzooi bedoel je nu en wie of wat moet dat opruimen?
pi_94198626
Het gaat alleen maar bergafwaarts vanaf nu.
Ik ga me daar alleen niet in mn eentje over druk maken, er moet een draagvlak zijn.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
pi_94198665
Zonder die bobo's had jij je huis niet. Bekrompen mensen.
pi_94198751
_O-
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')