Ik dacht dat je was voor gelijke monniken, gelijke kappen, dan wordt het moeilijk om onderscheid te maken wanneer wel en wanneer niet, maar misschien is het een beetje simpel gedacht van mij.quote:Op zondag 21 februari 2010 11:21 schreef VanLotje het volgende:
[..]
Anders lees je even dit hele topic door...
[..]
Punt is dat zo'n beleid dan vooral de Marokkanen treft en dat wordt weer gezien als discriminatie en dus gebeurt er niks.quote:Op zondag 21 februari 2010 08:50 schreef VanLotje het volgende:
Een algemeen strenger uitvoering van het beschermen van burgers op straat tegen wangedrag zou de hoogste prioriteit moeten genieten bij alle partijen van nu af aan.
Misschien in kwantiteit, maar ik denk dat anderen er veel meer last van zouden kunnen ondervinden.quote:Op zondag 21 februari 2010 11:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is dat zo'n beleid dan vooral de Marokkanen treft en dat wordt weer gezien als discriminatie en dus gebeurt er niks.
Zo was er laatst een voorstel voor een verbod op een huwelijk tussen neef en nicht.
En ja hoor, er werd weer 'discriminatie' gegild, omdat dit vooral Marokkanen treft.
Tja, wie de fouten maakt, wordt het hardst gestraft. Hopelijk zien ze in Den Haag eens in dat dat geen discriminatie is.
Ik heb het dan even niet over dat boete-systeem, maar over de harde aanpak bij rellen, schieten met sterk, de wapenstok erover. Dat mag bij rellen van links-tuig die weer eens een rechste demonstratie verstoren ook, uiteraard, maar tja, de meeste rellen worden geschopt door onze troetelmarokkaantjes.quote:Op zondag 21 februari 2010 11:50 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Misschien in kwantiteit, maar ik denk dat anderen er veel meer last van zouden kunnen ondervinden.
Het lijkt me logisch dat er op verschillende soorten gedrag verschillende soorten straffen staanquote:Op zondag 21 februari 2010 11:43 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Ik dacht dat je was voor gelijke monniken, gelijke kappen, dan wordt het moeilijk om onderscheid te maken wanneer wel en wanneer niet, maar misschien is het een beetje simpel gedacht van mij.
Ik blijf er echter bij dat mensen bestoken met boetes alleen maar meer agressie oproept en ook meer andere problemen. Geld is niet altijd de oplossing voor een probleem.
Vaak zijn er ook andere problemen die ten grondslag liggen aan uitwassen; misschien moet daar iets gerichter wat mee gedaan worden en niet geld verkwisten aan zinloze "massa-eenheidshulp" voor mensen die in de problemen zitten.
quote:Op woensdag 17 februari 2010 07:06 schreef VanLotje het volgende:
In plaats van duidelijke straffen op leggen aan jongeren die wangedrag plegen. Geldboetes zijn daarbij het beste middel.
Bijvoorbeeld:
Iemand op straat uit schelden- 50 euro.
Zwaar vandalisme-200 euro en kosten van de aangerichte schade.
Spugen naar iemand- 30 euro
etc
quote:Op woensdag 17 februari 2010 08:53 schreef VanLotje het volgende:
Let wel: ik heb het met boetes natuurlijk niet over zware misdrijven, maar het is in Nederland nu zo dat dingen als lastig vallen op straat of vandalisme nauwelijks bestraft worden. Het lijkt daarom alsof het iets acceptabels is. Mensen moeten ook boetes betalen voor heel wat onbenulligere dingen, dus waarom niet voor dit soort zaken waar zoveel mensen last van hebben?
quote:Op woensdag 17 februari 2010 09:17 schreef VanLotje het volgende:
Boetes zijn gewoon altijd vervelend. En als je een boete kan krijgen voor bepaalde onbenulligheden, die weinig draagvlak hebben bij de Nederlandse bevolking, dan lijkt het me logisch om ook boetes uit te delen die waarschijnlijk wel draagvlak hebben bij een grote meerderheid.
Dat we bang zouden moeten zijn voor mensen die boos worden omdat ze een boete zouden krijgen voor het lastig vallen van anderen is natuurlijk de omgekeerde wereld. Nu gebeurt er veelal gewoon niks, wat raddraaiers vrij spel geeft.quote:Op woensdag 17 februari 2010 09:30 schreef VanLotje het volgende:
Echter politie weet ook altijd haarfijn mensen te vinden die zonder licht rijden/papiertjes op de grond gooien/ afval te vroeg aan de weg zetten. In plaats van op zoek te gaan naar dat soort gevallen, gaan ze maar wat vaker in risicowijken posten en nuttigere boetes uitdelen (desnoods in burger).
ik weet dat het bij gelijke monniken, gelijke kappen om mensen gaat, maar ik gebruik het hier in dezelfde context, zij het dat die mensen niet gelijk zijn als het over de te beboeten overtredingen gaat.quote:Op zondag 21 februari 2010 12:06 schreef VanLotje het volgende:
[..]
Het lijkt me logisch dat er op verschillende soorten gedrag verschillende soorten straffen staan![]()
Gelijke monikken, gelijke kappen gaat over mensen die zich op dezelfde manier gedragen, niet over het op dezelfde manier behandelen van mensen met verschillende gedragingen.
Maar goed, als het je nog niet duidelijk was hoe ik stond tegenover het beboeten stond van 'onbenulligheden' en 'dingen waar je werkelijk mensen mee lastig valt':
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat we bang zouden moeten zijn voor mensen die boos worden omdat ze een boete zouden krijgen voor het lastig vallen van anderen is natuurlijk de omgekeerde wereld. Nu gebeurt er veelal gewoon niks, wat raddraaiers vrij spel geeft.
Hier dus: http://frontpage.fok.nl/c(...)de-nieuwe-joden.htmlquote:Op zondag 21 februari 2010 11:09 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Voor de volle 100% mee eens! De serie PlatHaags in de columnrubriek op de FP gaat over dit probleem. Vanmiddag om 13 uur wordt uitgerekend deze kwestie aan de orde gesteld. Het totaal gebrek aan zelfreinigend vermogen binnen de Marokkaanse gemeenschap, en hoog tijd voor strenge maatregelen.
Leuk geprobeerd, maar door iemand geschreven die duidelijk geen idee heeft hoe de Arabische cultuur in elkaar steekt. Zelfkritiek bijvoorbeeld, dat hebben ze simpelweg niet. Dat bestaat niet in die contreien. Het is daar normaal om iemand anders de schuld te geven van je eigen problemen. Met als gevolg dat er bij Marokkanen nooit zelfcorrigerend gedrag zal voorkomen. Ze zijn per definitie onschuldig aan hun eigen problemen.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:15 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Hier dus: http://frontpage.fok.nl/c(...)de-nieuwe-joden.html
Nog afgezien van het feit dat de Arabische cultuur zeker niet de Marokkaanse is. Een land als Iran is bijvoorbeeld meer Arabisch dan Marokko dat is.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:25 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar door iemand geschreven die duidelijk geen idee heeft hoe de Arabische cultuur in elkaar steekt. Zelfkritiek bijvoorbeeld, dat hebben ze simpelweg niet. Dat bestaat niet in die contreien. Het is daar normaal om iemand anders de schuld te geven van je eigen problemen. Met als gevolg dat er bij Marokkanen nooit zelfcorrigerend gedrag zal voorkomen. Ze zijn per definitie onschuldig aan hun eigen problemen.
Mager betoog. De auteur moet zich eerst eens in de wortelen verdiepen, voor hij het evangelie begint te verkondigen.
Je weet precies wat ik bedoel.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nog afgezien van het feit dat de Arabische cultuur zeker niet de Marokkaanse is. Een land als Iran is bijvoorbeeld meer Arabisch dan Marokko dat is.
Nee, ik raad je aan te verdiepen in de Marokkaanse cultuur - alvorens te claimen dat er "in die contreien geen zelfkritiek voorkomt". Je beticht iemand van onwetendheid, maar ondertussen ben je zelf een stuk onwetender.quote:
Ken jij Marokkanen die in het bijzijn van Marokkanen een fout toegeven? Ja, hooguit degene die sterk verwesterd zijn. Maar dat zijn niet de probleemgevallen. De probleemgevallen weigeren te verwesteren. Zelfkritiek is in Marokkaanse en Arabische contreien taboe en dat is algemeen bekend bij iedereen die zich in deze culturen verdiept heeft. Iek ies onschoeldig.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:33 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, ik raad je aan te verdiepen in de Marokkaanse cultuur - alvorens te claimen dat er "in die contreien geen zelfkritiek voorkomt". Je beticht iemand van onwetendheid, maar ondertussen ben je zelf een stuk onwetender.
Ik ken er talloze ja, en dat zijn echt geen "verwesterde gasten". Denken dat verwestering de oplossing is van alle problemen, of denken dat zelfkritiek alleen voorkomt in de westerse cultuur, getuigt wat mij betreft van een enorme naiviteit. Je bent nu aan het napraten, dat is wat zovelen doen trouwens, als het gaat om de problematiek met betrekking tot de Marokkanen. Schaamte is namelijk een veel sterker middel dan zelfkritiek, terwijl deze niet wordt ingezet. Daar zit de fout en nergens anders, mensen die het foute pad opgaan weten dondersgoed dat ze het foute pad opgaan - ergo daar heeft zelfkritiek helemaal geen nut bij - schaamte echter is een prachtig middel om ook de omgeving van hun daden op de hoogte te stellen. En met omgeving bedoel ik dan niet zijn matties, maar dan heb ik het over de gehele wijk waar de persoon zich bevindt of zelfs de gehele stad.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:39 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ken jij Marokkanen die in het bijzijn van Marokkanen een fout toegeven? Ja, hooguit degene die sterk verwesterd zijn. Maar dat zijn niet de probleemgevallen. De probleemgevallen weigeren te verwesteren. Zelfkritiek is in Marokkaanse en Arabische contreien taboe en dat is algemeen bekend bij iedereen die zich in deze culturen verdiept heeft. Iek ies onschoeldig.
Wheheh...quote:Op woensdag 17 februari 2010 12:33 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik vind het grappig hoeveel mensen denken te weten hoe het er in Nederlandse gevangenissen aan toe gaat, ik ben er zonet weer in een geweest,
Ga je nou letterlijk klagen dat de muren niet vrolijk genoeg geverft zijn?quote:maar ik moet zeggen dat het er binnen niet vrolijk uit ziet of comfortabel... Ik word al depressief als ik al die muren van buiten zie.
Ik stel mezelf vaak de vraag, wat kan ik voor ze doen, als welwillende Nederlander en goede vriend van de Marokkaanse Nederlander?. Daarmee bedoel ik, dat ik me het lot van de Marokkaan best aantrek. Ook omdat ik louter goede ervaringen met ze heb. Maar ik heb werkelijk geen flauw idee.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ken er talloze ja, en dat zijn echt geen "verwesterde gasten". Denken dat verwestering de oplossing is van alle problemen, of denken dat zelfkritiek alleen voorkomt in de westerse cultuur, getuigt wat mij betreft van een enorme naiviteit. Je bent nu aan het napraten, dat is wat zovelen doen trouwens, als het gaat om de problematiek met betrekking tot de Marokkanen. Schaamte is namelijk een veel sterker middel dan zelfkritiek, terwijl deze niet wordt ingezet. Daar zit de fout en nergens anders, mensen die het foute pad opgaan weten dondersgoed dat ze het foute pad opgaan - ergo daar heeft zelfkritiek helemaal geen nut bij - schaamte echter is een prachtig middel om ook de omgeving van hun daden op de hoogte te stellen. En met omgeving bedoel ik dan niet zijn matties, maar dan heb ik het over de gehele wijk waar de persoon zich bevindt of zelfs de gehele stad.
Het is niet aan die gozer om zijn neefjes te corrigeren. Het is ook niet de taak van de vriendin om haar vriend daarover aan te spreken. Dat is te belachelijk voor woorden eerlijk gezegd en heeft ook vrij weinig met zelfkritiek te maken. Immers dat betreft kritiek van jezelf op jezelf. Criminelen bezitten over het algemeen geen zelfkritiek, dus het is erg vreemd dat het in een discussie over criminele Marokkanen erbij wordt gehaald. Ze zullen hun criminele daad altijd goedpraten, echter dat heeft vrij weinig met een specifieke cultuur te maken. Je zal alleen sneller zien dat de daad ontkent wordt door een crimineel van Marokkaanse afkomst, maar dat komt door het feit dat schaamte een enorme rol speelt.quote:Op zondag 21 februari 2010 14:19 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik stel mezelf vaak de vraag, wat kan ik voor ze doen, als welwillende Nederlander en goede vriend van de Marokkaanse Nederlander?. Daarmee bedoel ik, dat ik me het lot van de Marokkaan best aantrek. Ook omdat ik louter goede ervaringen met ze heb. Maar ik heb werkelijk geen flauw idee.
Ik ken zo'n Marokkaanse jongen met een NL-vriendin. Uitstekend geintegreerd. Schoolvoorbeeld. Altijd welkom, dikke lol, af-en-toe een balletje trappen. het bekende succesverhaal. Maar die gozer heeft een stel neefjes die zich natuurlijk wel weer op het verkeerde pad begeven. Als zijn NL-vriendin daar openlijk over spreekt, dan schaamt hij zich de ogen uit zijn kop. Het is enorm vernederend voor hem. Kop naar beneden, stilte valt in, pure machteloosheid. Maar hij kan er niks van zeggen tegen ze, heb ik de indruk. Het wangedrag kan niet bespreekbaar gemaakt worden. De enige die er wat van zegt is die NL-vriendin. Maar die krijgt dan ook een lading scheldwoorden over d'r heen, dus mag ze er niks van zeggen.
Die gozer, hoe zeer hij ook wil, kan er niks aan veranderen. Het maakt hem ook heel nederig en misschien voor zijn gevoel wel minderwaardig ten aanzien van Nederlanders. En dat vind ik een triest aanzicht.
Ik zeg ook niet dat die gozer zijn neefjes wil corrigeren cq heropvoeden (er iets van zeggen, bedoelde ik spreekwoordelijk), maar hij ziet geen mogelijkheden dit in de familie uberhaupt recht te krijgen. Dus ook niet bij de werkelijke verantwoordelijken, de ouders. Die spreken -zover ik weet- geen Nederlands en de helft woont in Marokko en hebben geen indruk van de daden en ideeen van die neefjes. Niemand neemt wat dat betreft de verantwoordelijkheid. Ze zijn overgeleverd aan de straat en externe autoriteiten.quote:Op zondag 21 februari 2010 14:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is niet aan die gozer om zijn neefjes te corrigeren. Het is ook niet de taak van de vriendin om haar vriend daarover aan te spreken. Dat is te belachelijk voor woorden eerlijk gezegd en heeft ook vrij weinig met zelfkritiek te maken. Immers dat betreft kritiek van jezelf op jezelf. Criminelen bezitten over het algemeen geen zelfkritiek, dus het is erg vreemd dat het in een discussie over criminele Marokkanen erbij wordt gehaald. Ze zullen hun criminele daad altijd goedpraten, echter dat heeft vrij weinig met een specifieke cultuur te maken. Je zal alleen sneller zien dat de daad ontkent wordt door een crimineel van Marokkaanse afkomst, maar dat komt door het feit dat schaamte een enorme rol speelt.
Verder is het ook niet de taak van jou of mij om wat aan het gedrag van deze lieden te doen. We hebben een democratische rechtsstaat die de veiligheid van haar burgers moet garanderen. Claimen dat een gemeenschap daar maar wat aan moet doen, of een specifiek individu, is gewoon onzin.
Daarom stip ik in mijn column ook het idee aan, om Marokkanen met een strafblad, plus hun ouders, broers, zussen en kinderen te verplichten, een rode geit op hun kleding te naaien. Dat moet je natuurlijk niet letterlijk nemen, maar echt eervol is het niet, om rond te lopen als een crimineel die ook nog zo stom is, dat 'ie is gepakt...quote:Op zondag 21 februari 2010 13:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Daar zit de fout en nergens anders, mensen die het foute pad opgaan weten dondersgoed dat ze het foute pad opgaan - ergo daar heeft zelfkritiek helemaal geen nut bij - schaamte echter is een prachtig middel om ook de omgeving van hun daden op de hoogte te stellen. En met omgeving bedoel ik dan niet zijn matties, maar dan heb ik het over de gehele wijk waar de persoon zich bevindt of zelfs de gehele stad.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |