abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78322705
Bedoel je huurtoeslag ?
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 22 februari 2010 @ 22:04:25 #152
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_78322728
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:03 schreef justmattie het volgende:
Bedoel je huurtoeslag ?
bij een hypotheek?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_78322869
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:04 schreef Nizno het volgende:

[..]

bij een hypotheek?
Ik ben nog niet iets tegengekomen waarbij je maandelijks de hypotheekrente vergoed krijgt door de BD
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 22 februari 2010 @ 22:07:22 #154
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_78322897
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:06 schreef justmattie het volgende:

[..]

Ik ben nog niet iets tegengekomen waarbij je maandelijks de hypotheekrente vergoed krijgt door de BD
voorlopige teruggave van de IB?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_78323342
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:07 schreef Nizno het volgende:

[..]

voorlopige teruggave van de IB?
Die van de inkomensafhankelijke bijdragen kom ik dagelijks tegen maar niet waar expliciet op vermeld staat ''hypotheekrente''
pi_78323359
quote:
Op maandag 22 februari 2010 17:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je alles wel goed ingevuld?
Waaruit bestaat je verzamelinkomen?
Over welk deel van je inkomen is geen loonheffing (of andere vorm van voorheffing) ingehouden?

En misschien ligt er nog wat kleingeld onder de bank,...?
Dit is mijn eerste belastingaangifte en ben ook een totaal niet bekend met de BD.
Ik heb de gegevens gedownload via de BD, heb niet overal een jaaropgave van maar die ik heb komen overeen met de gegevens van de belastingdienst. Heb een aantal werkgevers gehad en had in 2008 nog recht op een halfwezenuitkering van het ABP. Tevens heb ik een poging gedaan tot avond VWO (VAVO).

Er is maar bij 2 van de 5 bronnen van inkomen loonheffing in gehouden.

Waarom is er zo weinig loonheffing ingehouden (of heb ik dat zelf gedaan? Door bijvoorbeeld overal loonheffingskorting toe te passen? Ik weet het niet meer zeker)?
Zijn er nog aftrekposten die ik over het hoofd heb gezien?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_78323568
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

kan ook
[..]

voorlopige teruggave?
[..]

Te verrekenen bedragen.

Vinkje aanzetten bij voorlopige aanslag IB en premie VVZ 2009.

Thnx die ja. Ok. Vanaf nu ga ik echt braaf mn brieven netjes organiseren in een map...Het is wel handig om de voorlopige teruggave brief bij de hand te hebben

Maar ik heb nog 4 weken om die te vinden hier in huis

Thnx. Maar dan komt het wel redelijk over een met mn reeds ingevulde aanslag. Hooguit nog wat aftrekposten bedenken.

Kun je dingen als je fysiotherapiebehandelingen die meer zijn dan je ziektekostenverzekering vergoed aftrekken ? En je km's naar je huisarts wel las ik maar ook naar je tandarts?
pi_78323651
ow trouwens dan nog een vraagje.

ik ben in aug. 2006 afgestudeerd. En vorig jaar ben ik voor het eerst (volgens mij) mn IBG terug aan het betalen die lening. Kun je dit nog ergens opgeven?
pi_78323670
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:19 schreef tirannetje24 het volgende:

Kun je dingen als je fysiotherapiebehandelingen die meer zijn dan je ziektekostenverzekering vergoed aftrekken ?
Het deel wat niet vergoed wordt en je zelf hebt betaald, ja
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 22 februari 2010 @ 22:24:40 #160
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_78323818
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:15 schreef justmattie het volgende:

[..]

Die van de inkomensafhankelijke bijdragen kom ik dagelijks tegen maar niet waar expliciet op vermeld staat ''hypotheekrente''
Als je je VT invult kun je ook je hypotheekrente invullen.. en dus kun je ook een 'voorschot' krijgen op je IB voor alleen je hypotheekrenteaftrek.
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:19 schreef tirannetje24 het volgende:

[..]

Thnx die ja. Ok. Vanaf nu ga ik echt braaf mn brieven netjes organiseren in een map...Het is wel handig om de voorlopige teruggave brief bij de hand te hebben

Maar ik heb nog 4 weken om die te vinden hier in huis

Thnx. Maar dan komt het wel redelijk over een met mn reeds ingevulde aanslag. Hooguit nog wat aftrekposten bedenken.

Kun je dingen als je fysiotherapiebehandelingen die meer zijn dan je ziektekostenverzekering vergoed aftrekken ? En je km's naar je huisarts wel las ik maar ook naar je tandarts?
Klik eens op het vraagteken bij genees en heelkundige hulp....
bij aftrekposten, specifieke zorgkosten.
pi_78323989
quote:
Op maandag 22 februari 2010 22:24 schreef Nizno het volgende:

[..]

Als je je VT invult kun je ook je hypotheekrente invullen.. en dus kun je ook een 'voorschot' krijgen op je IB voor alleen je hypotheekrenteaftrek.

Oke, wist ik niet. Toch wat geleerd vanavond
pi_78327982
Als ik het goed begrepen heb, zijn de volgende twee dingen het geval:

- Als iemand emigreert, en na zijn emigratie in het jaar van emigratie geen Nederlands inkomen heeft (en ook niet in Belgie/Duitsland/Antillen, en ook geen partner met inkomen in Nederland of een van die genoemde landen), heeft hij geen recht op het belastingdeel van de algemene heffingskorting.

- Als iemand emigreert, en na zijn emigratie in het jaar van emigratie nog wel inkomen uit Nederland heeft, heeft hij wel recht op het belastingdeel van de algemene heffingskorting (door gebruik te maken van het keuzerecht).

Dat betekent dus als iemand zijn laatste salaris uitbetaald krijgt op de dag voor de verhuizing, hij wel recht heeft op het belastingdeel van de algemene heffingskorting, terwijl hij dat niet heeft als hij twee dagen later wordt uitbetaald.

Dat betekend dat twee dagen eerder of later uitbetaald krijgen, een verschil van 140 euro belasting (2007 euro algemene heffingskorting x 7 procent) kan geven.

Klopt mijn redenering?
pi_78328601
Kleine vraag: Wanneer krijg je de aangiftebrief? En op basis waarvan wordt bepaald of je die krijgt?
pi_78328887
quote:
Op maandag 22 februari 2010 19:09 schreef Nizno het volgende:

[..]

kortom DonRoyco zit nu te balen dankzij een uitspraak van v0lt026 terwijl de aangifte invullen zoals het advies van DJ was beter is?

Sorry V0lt026 als dit een aanval lijkt... Echter ik kan er niet zo goed tegen als er geld bij de BD blijft liggen dankzij onjuiste adviezen.
ho ho ho ho... ik zei duidelijk 'EN recht op stufi hebt!'

en toevoegend: er staat ook duidelijk dat dit kort door de bocht is, en dat hij het nog even terug moet lezen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 00:30:43 #165
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_78328977
Het fiscaal partnerschap bij overlijden roept heel wat vragen op, ben ik voor mijn moeder aan het invullen. Het kwartje valt bij mij echter niet waarom je zowel voor de overledene over spaartegoed naar rato (maanden in leven) moet betalen in het F-Biljet als over het totale spaartegoed door de langstlevende in het normale T-Biljet vd langstlevende. Echter hoef ik bij de keuze fiscaal partnerschap in feite geen F-Biljet in te vullen maar alleen een T-Biljet volgens de belastingdienst. Dan zou ik totaal begintegoed nemen en totaal eindtegoed gedeeld door 2 met aftrek vd vrijstellingen. Schiet mij maar lek om half 1. Is het dus niet verplicht om een F-Biljet in te vullen en volstaat een fiscale partnerschap bij aangifte van de langstlevende?

[ Bericht 4% gewijzigd door Bayswater op 23-02-2010 01:11:01 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2010 @ 00:41:32 #166
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_78329264
quote:
Op maandag 22 februari 2010 23:58 schreef math1985 het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, zijn de volgende twee dingen het geval:

- Als iemand emigreert, en na zijn emigratie in het jaar van emigratie geen Nederlands inkomen heeft (en ook niet in Belgie/Duitsland/Antillen, en ook geen partner met inkomen in Nederland of een van die genoemde landen), heeft hij geen recht op het belastingdeel van de algemene heffingskorting.

- Als iemand emigreert, en na zijn emigratie in het jaar van emigratie nog wel inkomen uit Nederland heeft, heeft hij wel recht op het belastingdeel van de algemene heffingskorting (door gebruik te maken van het keuzerecht).

Dat betekent dus als iemand zijn laatste salaris uitbetaald krijgt op de dag voor de verhuizing, hij wel recht heeft op het belastingdeel van de algemene heffingskorting, terwijl hij dat niet heeft als hij twee dagen later wordt uitbetaald.

Dat betekend dat twee dagen eerder of later uitbetaald krijgen, een verschil van 140 euro belasting (2007 euro algemene heffingskorting x 7 procent) kan geven.

Klopt mijn redenering?
als je de 2 feiten die je neerzet letterlijk van de site van de BD hebt gequote dan lijkt jouw redenering te kloppen...
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:16 schreef vive_la_france het volgende:
Kleine vraag: Wanneer krijg je de aangiftebrief? En op basis waarvan wordt bepaald of je die krijgt?
als er reden is voor de BD om aan te nemen dat je belasting verschuldigd bent.
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:25 schreef v0lt026 het volgende:

[..]

ho ho ho ho... ik zei duidelijk 'EN recht op stufi hebt!'

en toevoegend: er staat ook duidelijk dat dit kort door de bocht is, en dat hij het nog even terug moet lezen.
Doe maar niet oke?
Beter dat je volgende keer niet zulke onduidelijke antwoorden geeft.

En verder heb ik hier niets meer over te melden.
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:30 schreef Bayswater het volgende:
Het fiscaal partnerschap bij overlijden roept heel wat vragen op, ben ik voor mijn moeder aan het invullen. Het kwartje valt bij mij echter niet waarom je zowel voor de overledene over spaartegoed naar rato (maanden in leven) moet betalen in het F-Biljet als over het totale spaartegoed door de langstlevende in het normale T-Biljet vd langstlevende. Echter hoef ik bij de keuze fiscaal partnerschap in feite geen F-Biljet in te vullen maar alleen een T-Biljet volgens de belastingdienst. Dan zou ik totaal begintegoed nemen en totaal eindtegoed gedeeld door 2 met aftrek vd vrijstellingen. Schiet mij maar lek om half 1.
ik schiet niemand lek... ook niet om 20 voor 1...
misschien een idee om eerst te gaan slapen en kijken of er morgen een antwoord staat voor je
Ik heb het antwoord helaas niet.
pi_78329662
Tvp... Zit nog op de laatste jaaropgave (van de 3) te wachten... Dan nog de zooi van mijn man en kind invullen en opsturen maar! Ben benieuwd hoeveel we dit jaar krijgen
pi_78330003
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:41 schreef Nizno het volgende:

Doe maar niet oke?
Beter dat je volgende keer niet zulke onduidelijke antwoorden geeft.

En verder heb ik hier niets meer over te melden.

Anyway, het is al opgelost (ook richting diegene die de vraag stelde) dus inderdaad genoeg erover.
pi_78330091
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 00:41 schreef Nizno het volgende:
[..]

als er reden is voor de BD om aan te nemen dat je belasting verschuldigd bent.
Ik bedoelde meer, op welke datum??? Ik heb mijn aangiftebrief namelijk nog niet gehad, had er eigenlijk wel op gehoopt....
pi_78331851
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 01:25 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer, op welke datum??? Ik heb mijn aangiftebrief namelijk nog niet gehad, had er eigenlijk wel op gehoopt....
Je kan ook gewoon aangifte doen zonder brief hoor
  dinsdag 23 februari 2010 @ 09:39:01 #171
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_78333434
Bedankt DonJames voor je nuttige antwoord
  dinsdag 23 februari 2010 @ 15:56:34 #172
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_78347196
Kom ik nog even met het probleem wat speelt, dit staat op de belastingdienstpagina.

U betaalt belasting over een vast rendement op uw vermogen. Dit vaste rendement wordt berekend over de gemiddelde waarde van uw bezittingen min uw schulden (uw vermogen). U moet uitgaan van de waarde in het economische verkeer van de bezittingen en de schulden op 1 januari 2009 (begindatum) en 31 december 2009 (einddatum).

Vast rendement bij overlijden
Het vaste rendement over uw bezittingen min de schulden is normaal gesproken 4%. In het jaar van overlijden is dit vaste rendement lager, omdat het wordt herleid. Dat betekent dat wij voor de berekening van het vaste rendement uitgaan van het aantal maanden tot het overlijden. De maand van overlijden telt daarbij niet mee. Als iemand bijvoorbeeld op 15 juli overlijdt, dan is het vaste rendement 6/12 x 4% = 2%.

Alleenstaand of fiscaal partnerschap?
Was de overledene alleenstaand? Dan geeft u de waarde aan op 1 januari 2009 en op de overlijdensdatum.

Heeft de overledene een fiscale partner? Dan geeft iedere partner zijn eigen bezittingen en schulden aan, ook al kiest u voor het hele jaar 2009 voor fiscaal partnerschap. Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan geeft ieder de helft aan van iedere bezitting en de helft van iedere schuld. Voor de overledene gaat u daarbij uit van de waarde van die bezittingen en schulden op 1 januari 2009 en op de overlijdensdatum. De andere partner gaat uit van de waarde van zijn deel van de bezittingen en schulden op 1 januari 2009 en het geheel van de bezittingen en schulden op 31 december 2009.

Als u ervoor kiest om heel 2009 fiscale partners te zijn, dan kunt u in het jaar van overlijden nog wel kiezen voor de overdracht van het heffingvrije vermogen, de schuldendrempel en de vrijstellingen.

Voorbeeld

U bent in gemeenschap van goederen getrouwd. Uw partner overlijdt op 21 april 2009. De waarde van de bezittingen min de schulden is op 1 januari 2009 ¤ 100.000, op 21 april 2009 ¤ 150.000 en op 31 december 2009 ¤ 200.000. Volgens het huwelijksvermogensrecht is de helft van het vermogen van de overledene. Over de waarde van de bezittingen min de schulden na 21 april 2009 tot en met 31 december 2009 hoeft de overledene geen belasting te betalen.

De gemiddelde rendementsgrondslag van de overledene is 50% van (¤ 100.000 + ¤ 150.000) : 2 = ¤ 62.500. Dit bedrag wordt verminderd met het heffingvrije vermogen van ¤ 20.661. De grondslag voor de berekening van het voordeel uit sparen en beleggen is dan: ¤ 62.500 - ¤ 20.661 = ¤ 41.839.

Het vaste rendement van 4% wordt herleid naar 1% (3/12 x 4%). Het voordeel uit sparen en beleggen is 1% van ¤ 41.839 = ¤ 418.

Uw gemiddelde rendementsgrondslag is (50% van ¤ 100.000) + ¤ 200.000 = ¤ 250.000 : 2 = ¤ 125.000. Dit bedrag wordt verminderd met het heffingvrije vermogen van ¤ 20.315. De grondslag voor de berekening van het voordeel uit sparen en beleggen is dan: ¤ 125.000 - ¤ 20.661 = ¤ 104.339.

Het voordeel uit sparen en beleggen is dan ¤ 104.339 x 4% = ¤ 4.173.

Let op!

In bovenstaande situatie is het meestal voordeliger om te kiezen om het hele jaar fiscale partners te zijn. Dan kan het heffingvrije vermogen worden overgedragen aan u, als de langstlevende fiscale partner. Hierdoor valt de grondslag voor de berekening van het voordeel uit sparen en beleggen voor de overledene wel hoger uit. Voor u valt de grondslag lager uit, zodat u uiteindelijk minder belasting betaalt.

De grondslag van de overledene is dan ¤ 62.500, zodat het voordeel uit sparen en beleggen 1% is van ¤ 62.500 = ¤ 625.

Uw grondslag is dan ¤ 125.000 - ¤41.322 = ¤ 83.678, zodat het voordeel uit sparen en beleggen 4% is van ¤ 83.678 = ¤ 3.347.

Het gezamenlijke voordeel uit sparen en beleggen is nu ¤ 3.972, in plaats van ¤ 4.591.

Als ik het allemaal volgens mij goed nareken zit er een aanzienlijik verschil in het bedrag dat een nabestaande moet betalen of de partner in januari is overleden of in december. Overlijdt iemand in juli komt het bedrag ongeveer overeen met wat er betaald zou moeten worden als er geen sprake was een overlijden. Fiscaal partnerschap is sowieso in alle gevallen voordeliger.

Het kromme is als iemand getrouwd is in gemeenschap van goederen met een gelijkblijvend vermogen van totaal 100.000 en in april overlijdt men 1871 euro moet betalen, overlijdt de persoon in december is men 3204 euro kwijt. Bij overlijden in juli is men 2371 euro kwijt wat men ook bij niet overlijden kwijt zou zijn.
Of zie ik iets over het hoofd?.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  dinsdag 23 februari 2010 @ 16:45:49 #173
218852 MrsFelix
Dance! Dance!
pi_78349269
Een tweetal vraagjes over de aangifte van 2009:
- Als ik het goed heb, hoef ik niet perse mijn vriend (met wie ik - ongetrouwd- samenwoon) als fiscaal partner op te geven. Klopt dit? Ook als we wel de zorg en huurtoeslag 'samen' hebben ontvangen?

- Ik heb geen uitnodiging gehad om aangifte te doen. Ik weet dat je dan in sommige gevallen wel aangifte moet doen, bijvoorbeeld als je weet dat je dit verschuldigd bent. Maar wat wordt hiermee bedoeld? Als ik alles met het programma uitreken, dan ben moet ik nog 110 euro betalen. Betekent dit dat ik aangifte MOET doen? Of heeft de Belastingdienst dan pech dat ze mij geen uitnodiging hebben gestuurd? Ik heb overigens gewoon maar 1 baan gehad en er is netjes belasting ingehouden (maar kennelijk iets te weinig..)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
pi_78350286
- Wel verplicht als je geregistreerd partnerschap hebt, anders hoeft het inderdaad niet per se, of dit ook geldt als je wel de zorg- en huurtoeslag hebt ontvangen samen durf ik niet zeker te zeggen, daar is echter sprake van een toeslagpartner, met andere voorwaarden, dus ik denk van niet.
- In de regel moet je aangifte doen als je verwacht dat je dit moet doen of als je verwacht dat je meer dan 14 euro terug krijgt.

Maar goed, ik zou nog even wachten op wat aanvullingen voordat ik weer vanalles over me heen krijg.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 23 februari 2010 @ 17:20:47 #175
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_78350735
je fiscaal partner is wel verplicht je toeslagpartner.

je toeslagpartner is niet verplicht je fiscaal partner.

Je bent niet verplicht om aangifte te doen als je weet dat je terug krijgt. itt v0lts uitspraak.
Andersom wel. Als je weet dat je moet betalen moet je aangifte doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')