bij een hypotheek?quote:
Ik ben nog niet iets tegengekomen waarbij je maandelijks de hypotheekrente vergoed krijgt door de BDquote:
voorlopige teruggave van de IB?quote:Op maandag 22 februari 2010 22:06 schreef justmattie het volgende:
[..]
Ik ben nog niet iets tegengekomen waarbij je maandelijks de hypotheekrente vergoed krijgt door de BD
Die van de inkomensafhankelijke bijdragen kom ik dagelijks tegen maar niet waar expliciet op vermeld staat ''hypotheekrente''quote:
Dit is mijn eerste belastingaangifte en ben ook een totaal niet bekend met de BD.quote:Op maandag 22 februari 2010 17:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je alles wel goed ingevuld?
Waaruit bestaat je verzamelinkomen?
Over welk deel van je inkomen is geen loonheffing (of andere vorm van voorheffing) ingehouden?
En misschien ligt er nog wat kleingeld onder de bank,...?
Thnx die ja. Ok. Vanaf nu ga ik echt braaf mn brieven netjes organiseren in een map...Het is wel handig om de voorlopige teruggave brief bij de hand te hebbenquote:Op maandag 22 februari 2010 22:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
kan ook
[..]
voorlopige teruggave?
[..]
Te verrekenen bedragen.
Vinkje aanzetten bij voorlopige aanslag IB en premie VVZ 2009.
Het deel wat niet vergoed wordt en je zelf hebt betaald, jaquote:Op maandag 22 februari 2010 22:19 schreef tirannetje24 het volgende:
Kun je dingen als je fysiotherapiebehandelingen die meer zijn dan je ziektekostenverzekering vergoed aftrekken ?
Als je je VT invult kun je ook je hypotheekrente invullen.. en dus kun je ook een 'voorschot' krijgen op je IB voor alleen je hypotheekrenteaftrek.quote:Op maandag 22 februari 2010 22:15 schreef justmattie het volgende:
[..]
Die van de inkomensafhankelijke bijdragen kom ik dagelijks tegen maar niet waar expliciet op vermeld staat ''hypotheekrente''
Klik eens op het vraagteken bij genees en heelkundige hulp....quote:Op maandag 22 februari 2010 22:19 schreef tirannetje24 het volgende:
[..]
Thnx die ja. Ok. Vanaf nu ga ik echt braaf mn brieven netjes organiseren in een map...Het is wel handig om de voorlopige teruggave brief bij de hand te hebben
Maar ik heb nog 4 weken om die te vinden hier in huis
Thnx. Maar dan komt het wel redelijk over een met mn reeds ingevulde aanslag. Hooguit nog wat aftrekposten bedenken.
Kun je dingen als je fysiotherapiebehandelingen die meer zijn dan je ziektekostenverzekering vergoed aftrekken ? En je km's naar je huisarts wel las ik maar ook naar je tandarts?
Oke, wist ik niet. Toch wat geleerd vanavondquote:Op maandag 22 februari 2010 22:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je je VT invult kun je ook je hypotheekrente invullen.. en dus kun je ook een 'voorschot' krijgen op je IB voor alleen je hypotheekrenteaftrek.
ho ho ho ho... ik zei duidelijk 'EN recht op stufi hebt!'quote:Op maandag 22 februari 2010 19:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
kortom DonRoyco zit nu te balen dankzij een uitspraak van v0lt026 terwijl de aangifte invullen zoals het advies van DJ was beter is?
Sorry V0lt026 als dit een aanval lijkt... Echter ik kan er niet zo goed tegen als er geld bij de BD blijft liggen dankzij onjuiste adviezen.
als je de 2 feiten die je neerzet letterlijk van de site van de BD hebt gequote dan lijkt jouw redenering te kloppen...quote:Op maandag 22 februari 2010 23:58 schreef math1985 het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, zijn de volgende twee dingen het geval:
- Als iemand emigreert, en na zijn emigratie in het jaar van emigratie geen Nederlands inkomen heeft (en ook niet in Belgie/Duitsland/Antillen, en ook geen partner met inkomen in Nederland of een van die genoemde landen), heeft hij geen recht op het belastingdeel van de algemene heffingskorting.
- Als iemand emigreert, en na zijn emigratie in het jaar van emigratie nog wel inkomen uit Nederland heeft, heeft hij wel recht op het belastingdeel van de algemene heffingskorting (door gebruik te maken van het keuzerecht).
Dat betekent dus als iemand zijn laatste salaris uitbetaald krijgt op de dag voor de verhuizing, hij wel recht heeft op het belastingdeel van de algemene heffingskorting, terwijl hij dat niet heeft als hij twee dagen later wordt uitbetaald.
Dat betekend dat twee dagen eerder of later uitbetaald krijgen, een verschil van 140 euro belasting (2007 euro algemene heffingskorting x 7 procent) kan geven.
Klopt mijn redenering?
als er reden is voor de BD om aan te nemen dat je belasting verschuldigd bent.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:16 schreef vive_la_france het volgende:
Kleine vraag: Wanneer krijg je de aangiftebrief? En op basis waarvan wordt bepaald of je die krijgt?
Doe maar niet oke?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:25 schreef v0lt026 het volgende:
[..]
ho ho ho ho... ik zei duidelijk 'EN recht op stufi hebt!'
en toevoegend: er staat ook duidelijk dat dit kort door de bocht is, en dat hij het nog even terug moet lezen.
ik schiet niemand lek... ook niet om 20 voor 1...quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:30 schreef Bayswater het volgende:
Het fiscaal partnerschap bij overlijden roept heel wat vragen op, ben ik voor mijn moeder aan het invullen. Het kwartje valt bij mij echter niet waarom je zowel voor de overledene over spaartegoed naar rato (maanden in leven) moet betalen in het F-Biljet als over het totale spaartegoed door de langstlevende in het normale T-Biljet vd langstlevende. Echter hoef ik bij de keuze fiscaal partnerschap in feite geen F-Biljet in te vullen maar alleen een T-Biljet volgens de belastingdienst. Dan zou ik totaal begintegoed nemen en totaal eindtegoed gedeeld door 2 met aftrek vd vrijstellingen. Schiet mij maar lek om half 1.
Anyway, het is al opgelost (ook richting diegene die de vraag stelde) dus inderdaad genoeg erover.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:41 schreef Nizno het volgende:
Doe maar niet oke?
Beter dat je volgende keer niet zulke onduidelijke antwoorden geeft.
En verder heb ik hier niets meer over te melden.
Ik bedoelde meer, op welke datum??? Ik heb mijn aangiftebrief namelijk nog niet gehad, had er eigenlijk wel op gehoopt....quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:41 schreef Nizno het volgende:
[..]
als er reden is voor de BD om aan te nemen dat je belasting verschuldigd bent.
Je kan ook gewoon aangifte doen zonder brief hoorquote:Op dinsdag 23 februari 2010 01:25 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer, op welke datum??? Ik heb mijn aangiftebrief namelijk nog niet gehad, had er eigenlijk wel op gehoopt....![]()
Om het dan maar even volledig te maken,...quote:Op dinsdag 23 februari 2010 17:20 schreef Nizno het volgende:
je fiscaal partner is wel verplicht je toeslagpartner.
je toeslagpartner is niet verplicht je fiscaal partner.
Je bent niet verplicht om aangifte te doen als je weet dat je terug krijgt. itt v0lts uitspraak.
Andersom wel. Als je weet dat je meer dan ¤ 43,- moet betalen moet je aangifte doen.
wist het bedrag niet zeker dus ik liet het staan op weten dat je moet betalenquote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Om het dan maar even volledig te maken,...
Je zult wel een F-biljet moeten indienen. Dit is namelijk een overlijdensaangifte.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 00:30 schreef Bayswater het volgende:
Het fiscaal partnerschap bij overlijden roept heel wat vragen op, ben ik voor mijn moeder aan het invullen. Het kwartje valt bij mij echter niet waarom je zowel voor de overledene over spaartegoed naar rato (maanden in leven) moet betalen in het F-Biljet als over het totale spaartegoed door de langstlevende in het normale T-Biljet vd langstlevende. Echter hoef ik bij de keuze fiscaal partnerschap in feite geen F-Biljet in te vullen maar alleen een T-Biljet volgens de belastingdienst. Dan zou ik totaal begintegoed nemen en totaal eindtegoed gedeeld door 2 met aftrek vd vrijstellingen. Schiet mij maar lek om half 1. Is het dus niet verplicht om een F-Biljet in te vullen en volstaat een fiscale partnerschap bij aangifte van de langstlevende?
Lees de OP. Daar staat het vermeld.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
wist het bedrag niet zeker dus ik liet het staan op weten dat je moet betalen
Ik wist wel dat het niet om 14 euro ging...
O ja,...?quote:Had wel al het vermoeden dat jij online zou zijn
Voordat ik hier een antwoord op geef, zal ik je voorbeeld na moeten rekenen. Misschien dat ik daar na het eten aan toe kom.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:56 schreef Bayswater het volgende:
<heel verhaal met rekensommetjes>
Of zie ik iets over het hoofd?.
ja zeg laat mij even terug lezen... Ben ik te lui voorquote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:17 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Lees de OP. Daar staat het vermeld.
ja! Mijn glazen bol doet het namelijk wel voor niet belastingtechnische zakenquote:[..]
O ja,...?
Zou je mij heel blij mee maken want om dit hele verhaal aan de belastingtelefoon voor te leggen.....quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voordat ik hier een antwoord op geef, zal ik je voorbeeld na moeten rekenen. Misschien dat ik daar na het eten aan toe kom.
Hoezo? Voor de nabestaande maakt de datum juist helemaal niet uit! Op 1-1 geeft hij 50% van het vermogen aan, en op 31-12 100%. Het maakt alleen maar uit voor de overledene, en dan alleen voor het tarief (en niet voor de rendementsgrondslag).quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:56 schreef Bayswater het volgende:
...
Als ik het allemaal volgens mij goed nareken zit er een aanzienlijik verschil in het bedrag dat een nabestaande moet betalen of de partner in januari is overleden of in december.
Hoe kom je aan die bedragen? Immers, het maximum is 100.000*30%*4%= 1.200, dus hoe kan het bij jou nou meer zijn?quote:Overlijdt iemand in juli komt het bedrag ongeveer overeen met wat er betaald zou moeten worden als er geen sprake was een overlijden. Fiscaal partnerschap is sowieso in alle gevallen voordeliger.
Het kromme is als iemand getrouwd is in gemeenschap van goederen met een gelijkblijvend vermogen van totaal 100.000 en in april overlijdt men 1871 euro moet betalen, overlijdt de persoon in december is men 3204 euro kwijt. Bij overlijden in juli is men 2371 euro kwijt wat men ook bij niet overlijden kwijt zou zijn.
Klopt.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 15:56 schreef Bayswater het volgende:
Kom ik nog even met het probleem wat speelt, dit staat op de belastingdienstpagina.
<verhaal belastingdienst>
Als ik het allemaal volgens mij goed nareken zit er een aanzienlijik verschil in het bedrag dat een nabestaande moet betalen of de partner in januari is overleden of in december. Overlijdt iemand in juli komt het bedrag ongeveer overeen met wat er betaald zou moeten worden als er geen sprake was een overlijden. Fiscaal partnerschap is sowieso in alle gevallen voordeliger.
Volgens mij heb je de grondslagen uitgerekend. Hierover moet je de 30% belasting nog berekenen. Ik kom op iets andere bedragen maar in essentie klopt wat je hebt uitgerekend.quote:Het kromme is als iemand getrouwd is in gemeenschap van goederen met een gelijkblijvend vermogen van totaal 100.000 en in april overlijdt men 1871 euro moet betalen, overlijdt de persoon in december is men 3204 euro kwijt. Bij overlijden in juli is men 2371 euro kwijt wat men ook bij niet overlijden kwijt zou zijn.
Het verschil zit 'm dan ook in de belasting die de overledene moet betalen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoezo? Voor de nabestaande maakt de datum juist helemaal niet uit! Op 1-1 geeft hij 50% van het vermogen aan, en op 31-12 100%. Het maakt alleen maar uit voor de overledene, en dan alleen voor het tarief (en niet voor de rendementsgrondslag).
Klopt. Hij heeft waarschijnlijk de grondslagen 4% (of het evenredige) uitgerekend en hier neer gezet.quote:[..]
Hoe kom je aan die bedragen? Immers, het maximum is 100.000*30%*4%= 1.200, dus hoe kan het bij jou nou meer zijn?
Hij heeft het duidelijk over de nabestaande, maar laat ik dat even op een foutje gooien.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het verschil zit 'm dan ook in de belasting die de overledene moet betalen.
Maar dan nog klopt het niet. Hij stelt dat als de partner in december komt te overlijden, dat de rendementsgrondslag hóger is dan dat deze was geweest als de persoon nog geleefd had. Dat kan niet. De tijdsevenredige breuk van (datum overlijden/12) kan natuurlijk nooit hoger zijn dan 1! De grondslag die hij heeft berekend bij overlijden in december kan ik ook zo niet herleiden.quote:Klopt. Hij heeft waarschijnlijk de grondslagen 4% (of het evenredige) uitgerekend en hier neer gezet.
Voor de nabestaande maakt het inderdaad niks uit. Maar als ik zijn rekenvoorbeeld volg, kom ik op het totaal (dus overleden en nabestaande) te betalen belasting.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 18:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hij heeft het duidelijk over de nabestaande, maar laat ik dat even op een foutje gooien.
Ik wel.quote:[..]
Maar dan nog klopt het niet. Hij stelt dat als de partner in december komt te overlijden, dat de rendementsgrondslag hóger is dan dat deze was geweest als de persoon nog geleefd had. Dat kan niet. De tijdsevenredige breuk van (datum overlijden/12) kan natuurlijk nooit hoger zijn dan 1! De grondslag die hij heeft berekend bij overlijden in december kan ik ook zo niet herleiden.
Daar ga je mis.quote:Het totaal van de grondslag als er geen overlijden was is (100.000 -/- 41.322)*30% = 2.347. Meer dan dat kan het dus nooit zijn, omdat de breuk altijd kleiner is dan 1.
Ik zie het. Dan ben ik het met jullie eens, de datum van overlijden maakt inderdaad uit. Is dat vóór juli heb je een voordeel, is dat na juli is het een nadeel.quote:
Pfieeuw,... ik was al bang dat we een meningsverschil zouden krijgen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zie het. Dan ben ik het met jullie eens, de datum van overlijden maakt inderdaad uit. Is dat vóór juli heb je een voordeel, is dat na juli is het een nadeel.
Da's een lekker advies,...quote:Fiscale tip: euthanaseer vóór 1 juli!
Iets voor een inzending bij Vakstudienieuws misschien?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zie het. Dan ben ik het met jullie eens, de datum van overlijden maakt inderdaad uit. Is dat vóór juli heb je een voordeel, is dat na juli is het een nadeel.
Fiscale tip: euthanaseer vóór 1 juli!
Behalve mijn niet-al-te-serieuze tip: nee.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:21 schreef Bayswater het volgende:
Dank jullie voor het meedenken, had volgens mij een kleine afwijking in de vrijstelling waardoor het iets afwijkt. (en de laatse 30 % had ik niet, maar dat maakt in principe niet uit).
Maar ik kwam dus tot dezelfde conclusie. Is daar iets tegen te doen?
23.59 op 31 december overlijden of 0.01 op 1 januari kan dus aanzienlijk schelen mbt de aangifte. In mijn vaders geval gaat het om augustus trouwens. Wel frappant dat het rekenvoorbeeld vd belastingdienst met een overlijden in april is, iets leuker maken dan het gemiddelde.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Fiscale tip: euthanaseer vóór 1 juli!
En wat is het 'loon' uit WW?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:32 schreef Jaheur het volgende:
Ik snap niet waarom ik zoveel belasting terugkrijg over 2009. Ik ben tijdelijk werkloos geweest en ik krijg bijna 4000 belasting terug. Ik heb het onderstaande ingevuld
Het is wel fictief. Bedragen kloppen ongeveer, maar helaas net niet helemaal. Zal op sommige plekken tot max 15 euro schelen.
Werkgever 1
Arbeidskorting 500
Loonheffing 7300
Loon: 21400
Werkgever 2 (ben in de tussentijd werkloos geweest)
Arbeidskorting 430
Loonheffing 1900
Loon 8000
Uitkering
Werkloosheidwet
Loonheffing 2350 (Staat op het UWV als Loobel / Premie VV)
Ik vul dus in
Vinkje bij Loon, ziekte etc en bij AOW,Pensioen, etc
Bij loon en ziektewet uitkeringen werkgever 1 en 2 en bij uitkeringen Werkloosheidwet en de bijbehorende loonheffing.
Ik snap alleen niet waarom ik zoveel terug krijg. Heb wel een lease auto gehad bij mijn vorige werkgever en ben achteruitgegaan in loon.
Daar ga je al.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 22:41 schreef Jaheur het volgende:
9000, maar war moet ik dat invullen dan? Zie hier geen invoerveld voor of moet dit bij loon ingevuld worden?
TEruggaaf van de woning lijkt wel te kloppen dus die gegevens geef ik niet prijs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |