terugvindpostquote:Op maandag 15 februari 2010 21:57 schreef ManAtWork het volgende:
Nu kan ik natuurlijk niet achterblijven met een tvp.![]()
(En om dan maar een vraag te stellen: uuuuuuuh, wat betekent tvp?)![]()
Geen idee of dat een serieuze vraag is, maar het betekent terug vind postquote:Op maandag 15 februari 2010 21:57 schreef ManAtWork het volgende:
Nu kan ik natuurlijk niet achterblijven met een tvp.![]()
(En om dan maar een vraag te stellen: uuuuuuuh, wat betekent tvp?)![]()
Duuuuhh,... ze kunnen toch ook gewoon de zoek functie gebruikuhhhh,....quote:Op maandag 15 februari 2010 22:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Geen idee of dat een serieuze vraag is, maar het betekent terug vind post.
Op deze manier komt het in je actieve topics en kun je zien of er nieuwe reacties zijn geplaatst-uhhhhhhhh.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Duuuuhh,... ze kunnen toch ook gewoon de zoek functie gebruikuhhhh,....
Nouwuhhh, kunnen ze toch ook gewoon als unuhhh,... bladwijzer opslaan? Net zouhhh makkelijk, jeweetzzz.quote:Op maandag 15 februari 2010 22:08 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Op deze manier komt het in je actieve topics en kun je zien of er nieuwe reacties zijn geplaatst-uhhhhhhhh.
daarvoor is de bookmarkfunctie toch?quote:Op maandag 15 februari 2010 22:08 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Op deze manier komt het in je actieve topics en kun je zien of er nieuwe reacties zijn geplaatst-uhhhhhhhh.
Heb ik werkelijk waar nog nooit gebruikt!quote:Op maandag 15 februari 2010 22:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
daarvoor is de bookmarkfunctie toch?
als je het hebt over de invulvelden bij box 3... daar moet je het saldo van al je rekeningen gewoon bij elkaar optellen... Ik neem aan dat je in totaal op beide rekeningnummers op 31-12 wel een positief saldo had?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:47 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb in 2009 2 rekeningnrs gehad.
1 reknr: 1-1-2009 positief saldo en 12-12-2009 negatief saldo
Hoe kan ik in het aangifteformulier een negatief saldo invullen?
Negatieve saldi moet je dan ook onder schulden invoeren.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 16:25 schreef Nizno het volgende:
Dat is alleen als je de rekenhulp gebruikt...
Zonder de rekenhulp kun je gewoon het totaal invullen.
Rekenhulp is niet verplicht.
Hoe je het anders zou moeten doen durf ik je niet te zeggen. Ik krijg er ook geen negatieve saldo's in.
btw.. waar jij 12-12-2009 invulde bedoel je toch wel 31-12 he?
Bij bezittingen voer je op 1 jan het saldo in en op 31 dec 0 (ls alle rekeningen bij elkaar opgeteld op een negatief bedrag uikwamen iig), vervolgens doe je het bij de schulden precies andersom. Bij 1 jan zet je het op 0 en op 31 dec vul je het negatieve saldo in.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 13:47 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik heb in 2009 2 rekeningnrs gehad.
1 reknr: 1-1-2009 positief saldo en 12-12-2009 negatief saldo
Hoe kan ik in het aangifteformulier een negatief saldo invullen?
goh, logisch eigenlijk... Maar je kan toch ook gewoon zonder de rekenhulp invullen hoe je totale saldo van beide rekeningen is? Of mag dat niet?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 18:13 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Negatieve saldi moet je dan ook onder schulden invoeren.
Kan wel. Maar eigenlijk mag het niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 22:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
goh, logisch eigenlijk... Maar je kan toch ook gewoon zonder de rekenhulp invullen hoe je totale saldo van beide rekeningen is? Of mag dat niet?
okequote:Op dinsdag 16 februari 2010 22:15 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kan wel. Maar eigenlijk mag het niet.
Positieve bedragen vul je in bij de bezittingen.
Negatieve bedragen vul je in bij schulden.
(Vreemd genoeg werkt het bijv. in het programma van Elsevier wel als je de negatieve banksaldi onder de positieve vermeld. En nog nooit heb ik commentaar van een inspecteur gehad.)
Yep, de aftrekpost "Zieketekosten en andere buitengewone uitgaven" is flink versoberd de afgelopen paar jaren. Voorheen kon ik ook nog wel een kleine aftrekpost creeëren voor mijzelf, maar dat zit er niet meer in.quote:Op woensdag 17 februari 2010 19:55 schreef justmattie het volgende:
Had vandaag op stage een aangifte voor iemand die voorheen altijd recht had op de arbeidsongeschiktheid uitkering, maar die zit er dit jaar niet meer in. Wajong heeft hij geen recht op dus naar die 821 euro extra aftrek kan de beste man naar fluiten. Scheelt een hoop geld met wat hij vorig jaar terug kreeg
Nee, als er maar 818 euro aan loonheffing is ingehouden, zal je (een enkele uitzondering daargelaten) niet meer terug kunnen krijgen dan 818 euro. Je zal dus wel ergens iets fout hebben gedaan?quote:Op woensdag 17 februari 2010 20:27 schreef Zwansen het volgende:
Dit is een van de beste topics op fok aller tijden.
Ik heb ook een klein vraagje. Ik ben vorig jaar februari uit dienst gegaan bij een werkgever en heb alle vakantiedagen die ik nog had uitbetaald gekregen inc. vakantiegeld en een bonus van 500 euro. In totaal heb ik 3000 euro aan loon ontvangen en 818 euro aan loonbelasting betaald.
Nu ben ik student (zonder studiefinanciering) en heb ik als aftrekposten ook mijn studiekosten ingevuld. Nu zegt het progamma dat ik iets van 1800 euro terugkrijg? Dit is toch niet mogelijk?
En hoe wordt de arbeidskorting verrekend bij hem, want daar heeft hij het ook niet over.quote:Op woensdag 17 februari 2010 21:30 schreef KillGhost het volgende:
Heb je verder nog ergens anders loon ingevuld? Heb je misschien een fiscale partner en heb je aangegeven dat je de Algemene Heffingskorting wilt ontvangen?
Ik heb een fiscale partner en ik heb heffingskorting ontvangen, maar dat was maar 13 euro.quote:Op woensdag 17 februari 2010 21:30 schreef KillGhost het volgende:
Heb je verder nog ergens anders loon ingevuld? Heb je misschien een fiscale partner en heb je aangegeven dat je de Algemene Heffingskorting wilt ontvangen?
Hoe heb je die 13 euro ontvangen? via voorlopige aanslag? Had je fiscale partner een (veel) hoger inkomen dan jij? Dan kan het inderdaad zijn dat jij zelf op zich maar recht had op die 800 nogwat euro, maar omdat je fiscale partner genoeg belasting verschuldigd was, je nog recht had op uitbetaling van het restant van jouw heffingskortingen.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:18 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik heb een fiscale partner en ik heb heffingskorting ontvangen, maar dat was maar 13 euro.
Moet je dit eigenlijk verplicht invullen? Ook als je onder de vrijstelling zit?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 14:27 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je het hebt over de invulvelden bij box 3... daar moet je het saldo van al je rekeningen gewoon bij elkaar optellen... Ik neem aan dat je in totaal op beide rekeningnummers op 31-12 wel een positief saldo had?
Als je de vragen juist beantwoordt, kun je het niet eens invullen.quote:Op donderdag 18 februari 2010 09:03 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet je dit eigenlijk verplicht invullen? Ook als je onder de vrijstelling zit?
Nee.quote:Op donderdag 18 februari 2010 09:25 schreef kaputwiehund het volgende:
Mijn vrouw heeft in 2009 ouderschapsverlof opgenomen en daardoor recht op de ouderschapsverlofkorting. Nu is zij in 2009 t.o.v. 2008 1 dag in de week minder gaan werken en heeft daarnaast 1 dag verlof opgenomen die gedeeltelijk doorbetaald is. Verder heeft ze in 2009 een aardige loonsverhoging gehad. Door deze loonsverhoging is het verschil tussen het belastbaar loon in 2009 nagenoeg gelijk aan dat van 2009. M.a.w. ze kan de ouderschapsverlofkorting slechts ten dele benutten. Als ik me op het standpunt stel dat die loonsverhoging geelimineerd moet worden uit het loon 2009 omdat deze de bedoeling van de wetgever met deze regeling ten onrechte beinvloedt, heb ik dan een pleitbaar standpunt.![]()
![]()
Nee.quote:Op donderdag 18 februari 2010 09:38 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Kun je de kosten van kraamhulp ook opgeven aan de belasting als zijnde ziektekosten?
Doel van de regeling is toch om de daling van het inkomen als gevolg van opgenomen ouderschapsverlof te compenseren. Dan moet de korting toch ook gelijk zijn het aantal opgenomen uren x niet uitbetaald loon. (met inachtneming van het maximum).quote:
Dat extra geld wat hij terugkrijgt boven die 818 is dus niet bestemd voor de partner?quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:28 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Hoe heb je die 13 euro ontvangen? via voorlopige aanslag? Had je fiscale partner een (veel) hoger inkomen dan jij? Dan kan het inderdaad zijn dat jij zelf op zich maar recht had op die 800 nogwat euro, maar omdat je fiscale partner genoeg belasting verschuldigd was, je nog recht had op uitbetaling van het restant van jouw heffingskortingen.
quote:Op donderdag 18 februari 2010 10:14 schreef kaputwiehund het volgende:
[..]
Doel van de regeling is toch om de daling van het inkomen als gevolg van opgenomen ouderschapsverlof te compenseren. Dan moet de korting toch ook gelijk zijn het aantal opgenomen uren x niet uitbetaald loon. (met inachtneming van het maximum).
Ik ga Andre Rouvoet maar eens SMS'en. Als minister van gezinsuitbreiding kan ik toch tenminste op zijn steun rekenen.
cheklist op die site...quote:
dat zit toch niet meer in de IB??quote:15. Uitgaven voor kinderopvang (rekeningen bijvoegen met opgaven dagdelen en evt. bijdrage werkgever).
Welke site?quote:Op donderdag 18 februari 2010 20:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
cheklist op die site...
[..]
dat zit toch niet meer in de IB??
Het was toch geen kloon van jou toch? Hij kwam wel ergens uit die contreien vandaan..quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke site?![]()
Heb ik weer iets gemist?
Echt niet. Als ik de post van Nizno moet geloven, schortte er nogal wat aan de site.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het was toch geen kloon van jou toch? Hij kwam wel ergens uit die contreien vandaan..
Het daadwerkelijk betaalde bedrag.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:22 schreef Sport_Life het volgende:
Klein vraagje: Ik volg een deeltijdstudie (dus zonder studiefinanciering/OV kaart) en ben in sept 2009 begonnen. Het collegegeld betaal ik eens per 2 maanden ongeveer over het collegejaar verspreid, moet ik dan 4/10 (4 maanden in 2009 en collegejaar is 10 maanden) van 1400 euro nemen? Of het daadwerkelijk betaalde bedrag in 2009?
Misschien ten overvloede, maar let er even op dat je daadwerkelijk geen recht hebt op studiefinanciering. Als je dus kunt lenen bij de IBG, heb je recht op studiefinanciering.quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:22 schreef Sport_Life het volgende:
Klein vraagje: Ik volg een deeltijdstudie (dus zonder studiefinanciering/OV kaart) en ben in sept 2009 begonnen. Het collegegeld betaal ik eens per 2 maanden ongeveer over het collegejaar verspreid, moet ik dan 4/10 (4 maanden in 2009 en collegejaar is 10 maanden) van 1400 euro nemen? Of het daadwerkelijk betaalde bedrag in 2009?
Kan niet lenen. Is ook niet nodig trouwensquote:Op donderdag 18 februari 2010 21:30 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Misschien ten overvloede, maar let er even op dat je daadwerkelijk geen recht hebt op studiefinanciering. Als je dus kunt lenen bij de IBG, heb je recht op studiefinanciering.
quote:Op donderdag 18 februari 2010 21:51 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Kan niet lenen. Is ook niet nodig trouwens
Mijn partner had idd veel meer inkomen en ik heb behalve dat bedrag alleen nog maar iets van 1000 euro opgegeven aan loon (geen loonheffing, etc.).quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:33 schreef KillGhost het volgende:
Dat denk ik dus ook. Ik denk ook dat het de algemene heffingskorting is die hij via zijn partner krijgt. Of hij moet meer inkomen opgegeven hebben ergens, maar daar heeft hij nog geen antwoord op gegeven.
En als een bedrijf inmiddels failliet is? (nov. 2009). Heb nog wel ergens loonstrookjes liggen, maar nooit een JOG ontvangen. Heb wel prive gegevens van het hoofd PZ, maar die zal ook nergens meer bijkunnen?quote:Op donderdag 7 januari 2010 09:44 schreef ManAtWork het volgende:
Een werkgever is verplicht een JOG te verstrekken.
Als je hem niet ontvangt, kun je hem daar altijd nog op wijzen. De ervaring leert dat niet op alle loonstroken alle cumulatieven staan vermeld die je in zou moeten vullen.
JOG behoor je te krijgen van Curator of UWV die de zaken behandeld rondom de medewerkers. Die sluiten ook gewoon het jaar af middels een JOG.quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:55 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En als een bedrijf inmiddels failliet is? (nov. 2009). Heb nog wel ergens loonstrookjes liggen, maar nooit een JOG ontvangen. Heb wel prive gegevens van het hoofd PZ, maar die zal ook nergens meer bijkunnen?
In het aangifteprogramma krijg je bij de eerste vraag over Box1... Kies de onderwerpen die van toepassing zijn.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:06 schreef inXs het volgende:
mmm, ik krijg sinds de helft van vorig jaar wezenpensioen.. Moet ik dit nu gewoon bij loon invullen?
deze mag MAW of DJ doenquote:En ik heb een nieuwbouwwoning gekocht die nog in aanbouw is. Ik heb uiteraard al een hypotheek en betaal nu een jaar bouwrente.. Ik kom er ook nog niet helemaal uit waar ik dit kwijt moet.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
In het aangifteprogramma krijg je bij de eerste vraag over Box1... Kies de onderwerpen die van toepassing zijn.
Loon en uitkeringen..
AOW pensioenen....
Als je ook loon krijgt selecteer je ze beiden.
Dan krijg je op de volgende pagina.. boven in.. Inkomsten uit loondienst.
En er onder... Uitkeringen...
[..]
deze mag MAW of DJ doenOf een ander die zich geroepen voelt
ik kan zelf sneller... de vraag is namelijk al eens voorbij gekomen:quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:19 schreef inXs het volgende:
Ah stom, dank je! ik wacht dan nog even het nieuwbouwverhaal af. Het is namelijk niet mijn hoofdverblijf (is ook lastig als alleen de begane grond er nog staat), dus daar kan ik niets invullen. Eigenwoningforfait in bijzondere situaties is het volgens mij ook niet
edit: het was toch wel diegene in bijzondere situaties, met de kanttekening dat ik dus de data in moest vullen dat de woning 'niet' mijn hoofdverblijf is!
[..]
Exact.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:28 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik kan zelf sneller... de vraag is namelijk al eens voorbij gekomen:
Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #3
Heb de curator maar een mailtje verstuurd met het verzoek om de JOG op te sturen. Dan hoor ik verder wel hoe het afloopt..quote:Op donderdag 18 februari 2010 22:59 schreef Nizno het volgende:
[..]
JOG behoor je te krijgen van Curator of UWV die de zaken behandeld rondom de medewerkers. Die sluiten ook gewoon het jaar af middels een JOG.
quote:Op vrijdag 19 februari 2010 11:19 schreef inXs het volgende:
Ah stom, dank je! ik wacht dan nog even het nieuwbouwverhaal af. Het is namelijk niet mijn hoofdverblijf (is ook lastig als alleen de begane grond er nog staat), dus daar kan ik niets invullen. Eigenwoningforfait in bijzondere situaties is het volgens mij ook niet
edit: het was toch wel diegene in bijzondere situaties, met de kanttekening dat ik dus de data in moest vullen dat de woning 'niet' mijn hoofdverblijf is!
[..]
Helaas is mijn salaris niet zo royaalquote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:56 schreef v0lt026 het volgende:
Helft van de rente zou kunnen als je in de hoogste schijf zit is de rente namelijk tegen 52% aftrekbaar...
Iemand nog aanvulling?
Ja dat klopt, maar dat heb ik met de inkomstenbelasting aangifte 2009 al gedaan, die zit hier niet bij. Dit gaat puur om de hypotheekrenteaftrek.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:08 schreef Ambrosius het volgende:
Is het niet gewoon zo dat je in het jaar van de aankoop van je huis meer kosten kunt aftrekken? Zoals notariskosten, taxatiekosten, afsluitkosten en kosten voor NHG.
Meer info: http://www.hypotheekoffer(...)ng/aftrekbare_kosten
Wij dus ook niet.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 16:32 schreef Cid het volgende:
Nu vond ik het bedrag dat ik per maand terug krijg van de belastingdienst wel erg hoog (ongeveer de helft van de rente die ik betaal), maar ik kan niet vinden wat ik eventueel verkeerd ingevuld heb in het programma.
Ja, dat kan. Maar zoals gezegd: ook voor ons is het gokken wat je waar hebt ingevuld.quote:Al met al niet zo lastig om achter die bedragen te komen, ik ga er dan ook van uit dat ik die goed ingevuld heb. Kan ik iets anders over het hoofd gezien hebben?
De boven genoemde punten, rechtstreeks vanaf de jaaropgaves en hypotheekaktes. Ik vroeg me gewoon af of het niet te veel is als je iets minder dan de helft van het bedrag wat je per maand aan rente betaald terug krijgt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wij dus ook niet.
[..]
Ja, dat kan. Maar zoals gezegd: ook voor ons is het gokken wat je waar hebt ingevuld.
De IB kent geen toeslagpartner. Wel een fiscaal partner. En nee, die hoeven niet gelijkt te zijn.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:46 schreef Sport_Life het volgende:
Nog even een paar vraagjes, heb alles nu 'voorlopig' ingevuld (ivm nog niet hebben van alle jaaropgaven)
1). Mijn vriendin en ik zijn voor de zorg/huurtoeslag toeslagpartners (vanaf 2009). Ben ik dan verplicht om ook bij inkomstenbelasting haar toeslagpartner te zijn of kunnen we dit ook los van elkaar invullen? Ik krijg ruim een maandsalaris terug (zal wel te maken hebben met wisselen van baan en parttime gaan werken) en mijn vriendin krijgt niks terug...
Als het goed is niet.quote:2). Aangezien ik van 1 baan nog geen jaaropgave heb (10 maanden gewerkt), heb ik de gegevens van de laatste loonstrook gebruikt (eindafrekening met vakantiegeld, laatste loon, etc). Verschillen deze cummulitieven doorgaans veel met een jaaropgave?
Wat denk je zelf? Natuurlijk niet.quote:3). Ik volg een studie zonder studiefinanciering en mijn vriendin ontvangt wel studiefinanciering, zodoende kan ik alles boven de drempel van ¤ 500,- aftrekken. Kan ik de boeken + laptop etc die zij gekocht heeft voor haar studie (HEAO net als ik) bij mij aftrekken?
Ja.quote:Of gaan ze daar achter komen?
YWquote:tnx!
Je hebt ook geen recht op studiefinanciering?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 18:59 schreef Sport_Life het volgende:
okey da's mooi dan wimpel ik haar eruit.
Nog iets wat me te binnen schiet.. mijn ouders hebben dit jaar ruim 1500 euro overgemaakt voor collegegeld, boeken etc.. (helaas dus met omschrijving..) Verder heb ik zelf 2 maandelijkse collegegeld betaald en de boeken. Kan ik dan studiekosten aftrekken of gaan er dan problemen komen?
Ik heb geen recht op studiefinanciering (deeltijd opleiding). De studiekosten hebben betrekking op mij en ik heb ze betaald. Maar heb dus ruim EUR 1500 gekregen van mijn ouders voor 'studiekosten' (/levensonderhoud). De vraag is in deel 2 ook al naar voren gekomen, maar er was geen antwoord.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt ook geen recht op studiefinanciering?
Je kunt de studiekosten aftrekken voor zover ze betrekking hebben op jou en jij ze betaald hebt.
Schenking van ouders naar kind dus.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb geen recht op studiefinanciering (deeltijd opleiding). De studiekosten hebben betrekking op mij en ik heb ze betaald. Maar heb dus ruim EUR 1500 gekregen van mijn ouders voor 'studiekosten' (/levensonderhoud).
Tandartskosten zijn in 2009 gewoon aftrekbaar voor zover het niet vergoed wordt door de verzekeraar en voor zover het niet onder de eigen bijdrage valt.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:20 schreef Bayswater het volgende:
Is een brug in 2009 met 2 kronen en 4 dummy's voor wat betreft de eigen bijdrage nog aftrekbaar?
Ik zit een beetje met iets vergelijkbaars. Ik studeer al langere tijd en krijg dus geen stufie meer, wel zou ik kunnen lenen bij het ibg (hbo voltijd). Toen ik de belasting telefoon hierover opbelde, of ik aangifte moest doen voor studie zonder of met stufie zei de dame 'zonder', maar hier lees ik steed de andere optie.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt ook geen recht op studiefinanciering?
1. Ja, de zou de schuld kunnen opvoeren in box 3. De verplichting om te betalen is er immers maar,...quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:48 schreef testje318 het volgende:
Ik ga me ook maar eens mengen in dit topic, ik heb voor het eerst een wat lastigere aangifte. De situatie is alsvolgt (bedragen afgerond):
-Per 1 november 2009 nieuwbouwhuis gekocht, de grond heeft een waarde van 100k (echter nog niet voldaan)
-In 2010 is de bouwvergunning voor het plan onherroepelijk geworden er is daarna pas begonnen met de bouw
-Bouwrente ben ik verschuldigd vanaf 1 november
-Ik heb mijn hypotheek pas in 2010 afgesloten
-Ik had 31 december 2009 ongeveer 100k spaargeld
Ik heb wel een en ander uitzoekwerk gedaan:
-De bouwrente is aftrekbaar omdat ik bouwrente verschuldigd ben na de datum van ondertekening van de overeenkomst en ik het met eigen geld financier.
-Ik hoef geen rekening te houden met eigen woning forfait omdat het huis nog niet af is.
Mijn vraag is natuurlijk, hoe zorg ik ervoor dat ik zo min mogelijk belasting betaal
-Is het mogelijk de schuld van 100k voor de grond aan de notaris weg te strepen tegen mijn spaargeld in box 3?
-Waar dien ik de grond op te voeren, box 1? Of juist in box 3 omdat ik hem nog niet betaald heb?
-Is er nog iets te regelen omdat het 31 december nog geen bouwgrond was?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, al lijkt het een vrij unieke situatie omdat het (schijnbaar) niet vaak voorkomt dat de grond al in bezit is terwijl deze nog niet betaald is en de hypotheek nog niet rond is.
Ja, onder genees- en heelkundige hulp.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:20 schreef Bayswater het volgende:
Is een brug in 2009 met 2 kronen en 4 dummy's voor wat betreft de eigen bijdrage nog aftrekbaar?
Geen recht meer op stufi maar wel het recht om te lenen? Dan moet je het dus vermelden onder 'Studie met studiefinanciering' en heb je te maken met de normbedragen.quote:Op zondag 21 februari 2010 13:48 schreef Tjika het volgende:
[..]
Ik zit een beetje met iets vergelijkbaars. Ik studeer al langere tijd en krijg dus geen stufie meer, wel zou ik kunnen lenen bij het ibg (hbo voltijd). Toen ik de belasting telefoon hierover opbelde, of ik aangifte moest doen voor studie zonder of met stufie zei de dame 'zonder', maar hier lees ik steed de andere optie.
Help???
Laat ik voorop stellen dat ik heel erg blij bent dat jij in dit topic aanwezig bentquote:Op zondag 21 februari 2010 14:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Ja, de zou de schuld kunnen opvoeren in box 3. De verplichting om te betalen is er immers maar,...
2. ... dan zul je de grond ook moeten opnemen in box 3. Het eigendom is er wel maar pas in 2010 is het duidelijk geworden dat de grond gebruikt kan worden voor de eigen woning. (En in 2010 dus overgaat naar box 1 met alle bijkomende vragen van de fiscus.)
3. Nee, waar zou je iets in willen regelen?
De grond kun je dus het beste in box 1 vermelden. (Evenals de schuld.) Dan is het vanaf het begin af aan duidelijk hoe je e.e.a. kwalificeert. Een eigenwoningschuld heb je dan nog wel niet, maar je betaalt ook nog geen hypotheekrente. Het eigenwoningforfait kun je op nul krijgen door de bijzondere situatie te gebruiken.
Waarom is de meterprijs dan onevenredig hoog? En het is niet logisch om een lagere waarde op te nemen dan wat je er voor betaald hebt. (Dat is zeker vragen om vragen.)quote:Op zondag 21 februari 2010 15:07 schreef testje318 het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik heel erg blij bent dat jij in dit topic aanwezig bent![]()
De reden waarom ik vraag 3 stel is omdat ik de antwoorden bij vraag 1 en 2 al een beetje aan zie komen natuurlijk. Wat ik eigenlijk wil proberen is om dat spaargeld in box 3 min of meer weg te strepen tegen de schuld van de grond.
Wat jij vertelt klinkt natuurlijk logisch. Wat ik echter nog niet vermeld heb is dat de prijs voor de bouwgrond onevenredig hoog is vergeleken met de kosten van het huis. De prijs van de bouwgrond is ca. 650 euro per vierkante meter, terwijl deze in vergelijkbare situaties 'maar' 300-350 euro per vierkante meter is. Is het in dit geval mogelijk om de waarde van de grond in box 3 te zetten tegen een lagere waarde en de schuld wel tegen een hogere waarde?
Dus zoiets:
Spaargeld 100k
Bouwgrond 60K
Schuld -100k
Saldo 60K ipv 100K
scheelt toch weer 40k*1,2%=480 euro
De grondprijs is onevenredig hoog omdat de aannemer gewoon zoveel mogelijk geld wil hebben voordat er met de bouw begonnen is. En deze is dus bijna 2x zo hoog dan de normale gemiddelde meterprijs (gaat om een kavel in een dorp in brabant, niet eens midden in het centrum). De vraag is dan wel hoe ik ga bewijzen dat die prijs onevenredig hoog is. Voor de andere antwoorden uiteraard mijn dank!quote:Op zondag 21 februari 2010 15:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom is de meterprijs dan onevenredig hoog? En het is niet logisch om een lagere waarde op te nemen dan wat je er voor betaald hebt. (Dat is zeker vragen om vragen.)
Daarnaast: als je alles in box 3 vermeldt, welke basis heb je dan om de bouwrente af te trekken? Je hebt immers niets gekwalificeerd in box 1.
Ik snap dat je de rendementsgrondslag wilt verlagen maar ja, zoals wel vaker, adviseren hoe je van twee walletjes kunt eten, laat ik aan anderen over.
als je volgens de voorwaarden gewoon fiscall partner zou mogen zijn zie ik niet in waarom het uit zou maken of zij student is of niet.quote:Op zondag 21 februari 2010 16:49 schreef maikel112 het volgende:
Vraagje:
Ik ben bezig met inkomstenbelasting 2009
Ik:
Hele jaar gewerkt
Vriendin:
Hele jaar studie dus studiefinanciering gekregen
Niet gewerkt
Ik vraag me af of ik mijn vriendin als fiscaal partner mag opgeven.
We voldoen aan alle voorwaarden maar mijn vriendin heeft wel basisbeurs + aanvullende beurs ontvangen (studiefinanciering).
Als ik haar namelijk wel op mag geven krijgt ze circa 1900 euro.
Dus: Mag ik mijn vriendin met studiefinanciering en geen werk opgeven als fiscaal partner?
Hij doet waarschijnlijk gewoon aangifte in NL, hoor.quote:
Zo lang je aan de voorwaarden voldoet mag dat. Als je het doet, doe het dan dit jaar en let er even op dat je het volgend jaar niet nog een keer doet. Vanaf 2011 veranderen de voorwaarden om aangemerkt te worden als fiscaal partner. Dan kun je er niet meer voor kiezen en ben je gewoon fiscaal partner (of niet).quote:Op zondag 21 februari 2010 16:49 schreef maikel112 het volgende:
Vraagje:
Ik ben bezig met inkomstenbelasting 2009
Ik:
Hele jaar gewerkt
Vriendin:
Hele jaar studie dus studiefinanciering gekregen
Niet gewerkt
Ik vraag me af of ik mijn vriendin als fiscaal partner mag opgeven.
We voldoen aan alle voorwaarden maar mijn vriendin heeft wel basisbeurs + aanvullende beurs ontvangen (studiefinanciering).
Als ik haar namelijk wel op mag geven krijgt ze circa 1900 euro.
Dus: Mag ik mijn vriendin met studiefinanciering en geen werk opgeven als fiscaal partner?
Ik heb er ook alleen nu iets aan want dit jaar werken we beide en hebben dus geen financieel voordeel meer op dit gebied.quote:Op zondag 21 februari 2010 17:11 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zo lang je aan de voorwaarden voldoet mag dat. Als je het doet, doe het dan dit jaar en let er even op dat je het volgend jaar niet nog een keer doet. Vanaf 2011 veranderen de voorwaarden om aangemerkt te worden als fiscaal partner. Dan kun je er niet meer voor kiezen en ben je gewoon fiscaal partner (of niet).
Je kan een verzoek indienen of je de aangifte van vorig jaar mag corrigeren.quote:Op zondag 21 februari 2010 17:35 schreef maikel112 het volgende:
[..]
Ik heb er ook alleen nu iets aan want dit jaar werken we beide en hebben dus geen financieel voordeel meer op dit gebied.
Ik vond het alleen apart dat als je niet werkt je zomaar die 1900 euro krijgt, dat is dan ook ideaal voor samenwonende studenten...
Studiefinanciering + aanvullende beurs (uitwonende beurs) + circa 1900 terug als fiscaal partner bij niet werkende
Kan ik ook nog bezwaar maken over 2008 om daarover ook nog dat bedrag te krijgen? Toen zaten we in dezelfde situatie.
BLAAG!quote:Op zondag 21 februari 2010 16:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hij doet waarschijnlijk gewoon aangifte in NL, hoor.
Da's de 'aanrechtsubsidie'.quote:Op zondag 21 februari 2010 17:35 schreef maikel112 het volgende:
[..]
Ik heb er ook alleen nu iets aan want dit jaar werken we beide en hebben dus geen financieel voordeel meer op dit gebied.
Ik vond het alleen apart dat als je niet werkt je zomaar die 1900 euro krijgt, dat is dan ook ideaal voor samenwonende studenten...
Studiefinanciering + aanvullende beurs (uitwonende beurs) + circa 1900 terug als fiscaal partner bij niet werkende
Kan ik ook nog bezwaar maken over 2008 om daarover ook nog dat bedrag te krijgen? Toen zaten we in dezelfde situatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |