Voor mij blijft de basis vraag: is klimaatwetenschap wetenschap?.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:10 schreef Iblis het volgende:
Had je al voorbeelden van gegevens die door wetenschappers opzettelijk vervalst en veranderd zijn?
Vooral je vingers in je oren steken en net doen alsof de rest gek is en jij niet joh.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Onzin, en je weet het. Die hockeystick is op veel verschillende manieren gereproduceerd. De middeleeuwse periode is waarschijnlijk een lokaal fenomeen, zich concentrerend op het Noordelijk halfrond, de rurale temperatuur is niet gedaald, het UHI-effect is in kaart gebracht (sterker nog, daar zit eerder onderreportage van de stijging dan overreportage), extreme scenario’s zijn vooral een media-grapje.
CO2 is maar een schakeltje in het klimaatmodel, je weet niet hoe het voor de aarde als geheel uitpakt. Het is te makkelijk om te zeggen dat "dus" de gemiddelde temperatuur gaat stijgen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:40 schreef Iblis het volgende:
Tja, met fossielen valt ook niet te experimenten. De stelling dat CO2 warmte vasthoudt is overigens prima experimenteel te onderzoeken.
Ik zal je nog een essentieel meta argument geven:quote:Als je wetenschap beperkt tot dat wat in het lab plaatsvindt, dan valt dit erbuiten, maar dat blijf ik voor een deel vooral een meta-discussie vinden.
OK maar waarom dat geen argumenten gebruiken waar iedereen het mee eens is, bijv het sparen van fossiele brandstoffen en het ontwikkelen van alternatieve bronnen, etc. ?quote:Het gaat uiteindelijk qua praktische kant gezien met name om beleidsvorming, en die wordt op minder gemaakt. Met internationale conflicten kan ook niet echt geëxperimenteerd worden.
Het valt mij op dat jij alles wat van een blog komt slikt voor zoete koek, ook al heeft het de consistentie van diarree.quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vooral je vingers in je oren steken en net doen alsof de rest gek is en jij niet joh.
Het blijft me verbazen hoe jou anders zo kritische blik volledig verdwijnt als het over klimaat gaat en je een verblinde gelovige wordt.
Vat dat laatste maar op zoals je wilt. Ik vind het treurig om te zien.
Maar weer en klimaat zijn wel wat anders. Dat dat vlindereffect op weerniveau heel duidelijk is, dat blijkt, dat het ook op klimaatniveau zo’n rol speelt, dat niet. (Alhoewel dat misschien, ik noem eens wat, zou kunnen gelden voor het ontstaan van zonnevlekken, een cyclus die we niet begrijpen.)quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:08 schreef Oud_student het volgende:
Als je al na gaat dat eenvoudige weermodellen al niet deterministisch zijn en afhankelijk zijn van kleine verstoringen (vlindereffect), zodat 5 dagen vooruit voorspellen al moeilijk wordt.
Volgens mij worden die gebruikt.quote:OK maar waarom dat geen argumenten gebruiken waar iedereen het mee eens is, bijv het sparen van fossiele brandstoffen en het ontwikkelen van alternatieve bronnen, etc. ?
Dit volg ik niet helemaal? Ook politiek gezien is dat juist wel een issue, met A/B/C-landen indeling, en hulp bij investering in schone technologie, enz.quote:En als CO2 zo belangrijk is, waarom dan niet concentreren op China en India, daar kan met dezelfde euro investering veel meer resultaat behaald worden.
Maar blijkbaar is dat politiek te lastig en moet "de wetenschap" misbruikt worden om het politieke falen te camoufleren.
Was dat nu niet net het probleem met het hockeystick-model, wat voor data je ook voert er komt altijd een hockeystick uit?quote:Op woensdag 3 maart 2010 11:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Onzin, en je weet het. Die hockeystick is op veel verschillende manieren gereproduceerd.
Ja, dat was de kritiek. En zelfs los van de vraag of die kritiek valide was (d.w.z. alle data leveren een hockeystick) is inmiddels door velen (inclusief dus de Amerikaanse National Research Council) aangetoond dat je ook zonder die gewraakte methode de hockeystick krijgt (en met andere data en met meer data).quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:25 schreef Chewie het volgende:
Was dat nu niet net het probleem met het hockeystick-model, wat voor data je ook voert er komt altijd een hockeystick uit?
http://tamino.wordpress.c(...)ven-false/#more-2346quote:Two of the most prominent claims of global warming denialists have proven to be utterly false.
(...)
Using only the post-cutoff stations did not introduce any false warming trend — if anything, the stations which were retained showed slightly less warming than those which stopped reporting, although the difference is not statistically significant.
Bullshit, sorry. Zoiets wordt niet uit de wereld geholpen. Hoe vaak hoor je wel niet dat er geen opwarming is, dat de opwarming door de zon komt, dat het goed is voor de mensheid, dat het gestopt is sinds 1998, dat kooldioxide geen broeikasgas is, dat het slechts een theorie is, dat etcetera... Allemaal bullshit, allemaal weerlegd, allemaal heel helder, maar het blijft zweven in de onnozelosfeer.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:07 schreef speknek het volgende:
nuttig onderzoek, dat ook weer uit de wereld geholpen.
Zij is van plan het te publiceren.quote:
(ookal provet ie technisch gezien niets, maar goed, het is een weblog)
http://nos.nl/artikel/142(...)-klimaatrapport.htmlquote:Meldpunt voor fouten klimaatrapport
Meldpunt voor IPCC-rapport Meldpunt voor IPCC-rapport Foto: Planbureau voor de Leefomgeving
Update: maandag 8 mrt 2010, 11:17
Dossier: Klimaat
Mensen die fouten hebben ontdekt in het klimaatrapport van het IPCC, het klimaatpanel van de VN, kunnen die de komende maand op een website melden.
De website is een initiatief van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat het klimaatrapport tegen het licht houdt. Het PBL wil gebruikmaken van de kennis van wetenschappers, deskundigen en andere geïnteresseerden en vindt dat dit soort onderzoeken transparanter moet worden uitgevoerd.
Het meldpunt heeft alleen betrekking op fouten die gaan over de regionale effecten van klimaatverandering (hoofdstukken 9 tot en met 16 van het rapport).
De laatste tijd was ophef ontstaan over fouten in het rapport. Er stond onder meer verkeerde informatie in over het smelten van gletsjers in de Himalaya.
Het was, wat mij betreft, iets dat totnutoe ernstig ontbrak aan de toekomstige opwarmingshypothese: je kunt niet een kwart van je meetpunten weggooien en de grafiek dan zomaar doortrekken. Nu iemand aangetoond heeft dat er reden is om aan te nemen dat die datareductie geen effect heeft op de warmingstrend, kun je tenminste pas weer verder. Wat huilies aan beide kanten daarvan vinden laat ik me weinig aan gelegen.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:09 schreef Monidique het volgende:
Bullshit, sorry. Zoiets wordt niet uit de wereld geholpen. Hoe vaak hoor je wel niet dat er geen opwarming is, dat de opwarming door de zon komt, dat het goed is voor de mensheid, dat het gestopt is sinds 1998, dat kooldioxide geen broeikasgas is, dat het slechts een theorie is, dat etcetera... Allemaal bullshit, allemaal weerlegd, allemaal heel helder, maar het blijft zweven in de onnozelosfeer.
Gelijk heeft ze. Ik heb geen enkele twijfel dat dit ook zonder enige kwaliteitscontrole in Nature afgedrukt wordt.quote:Zij is van plan het te publiceren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |