Dat betekend echter weer niet dat er geen vraag naar is. Hoevaak zie je in KLB wel niet om 23:00 "honger" of "bier op" topics, van josti's die weer eens vergeten zijn naar de winkel te gaan.... Als zo'n persoon nu nog wel een kratje bier zou kunnen halen, of een diepvries pizza.... dan consumeert die persoon waarschijnlijk wel meer.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 00:49 schreef Idiota het volgende:
Daar zie ik niet veel waarde in, hier in Nederland bel je een huisarts als het echt zo erg is of ga je naar de spoedeisende hulp. Ik ga heus niet meer consumeren als winkels wel open zijn op zondag of snachts, als ik honger heb loop ik naar de kast, en ik ga niet midden in de nacht naar de Chinees.
Ik ben de werknemers van de Döner-zaak waar ik mn nachtelijke hapjes haal dan ook zeer dankbaar. Naast mijn dank betaal ik ze de gangbare prijs voor een broodje döner.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:16 schreef Klopkoek het volgende:
Dat gelul over een 24 uurs economie komt me mijn strot uit. Beetje meer begrip en respect graag. Als jij na een avondje comazuipen nog graag een pizzatje wilt halen betekent dat mooi wel dat om 1 uur snachts iemand achter de kassa zal staan. Denk er even om.
Nee je bedoelt welzijn, niet beschaving. Er is weinig onbeschaafd aan 'snachts werken.quote:Nu werken mensen nog graag op zondagen. Omdat ze dubbel betaald worden vaak. Zal rap veranderen wanneer om 1 uur snachts normaal gaat worden. Beschaving door het afvoerputje noem ik dit.
Dat doe ik nu ook. Geen probleem.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 00:58 schreef Teun_ZHV het volgende:
De grap is dat mensen vermoedelijk denken dat je als vriend/vriendin of als man/vrouw/gezin dan kunt beslissen dat ze allemaal tegelijk vrij zijn. In de praktijk zal dat vaak helemaal niet het geval zijn. Hij zal op een ander moment in de week weekend vieren dan zij. Tof lijkt mij dat allerminst
Jij bent gewoon overduidelijk een jonge single zonder enig toekomstplan. Logisch dat je lekker wilt doen wat je blieft.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe ik nu ook. Geen probleem.
Goed voor jouquote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doe ik nu ook. Geen probleem.
Je negeert weer volledig mijn punt. Het enige wat je kan neerzetten is 'mijn wens is belangrijker, lekker puh'. Kleingeestig.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:27 schreef waht het volgende:
[..]
Ik ben de werknemers van de Döner-zaak waar ik mn nachtelijke hapjes haal dan ook zeer dankbaar. Naast mijn dank betaal ik ze de gangbare prijs voor een broodje döner.![]()
[..]
Nee je bedoelt welzijn, niet beschaving.
quote:Er is weinig onbeschaafd aan 'snachts werken.
Ik las laatst dat de gemiddelde leeftijd van mensen die 's nachts werken wat zakt, dat vrouwen een grotere kans op kanker hebben, maar verder is er niets mis meequote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:27 schreef waht het volgende:
[..]
Nee je bedoelt welzijn, niet beschaving. Er is weinig onbeschaafd aan 'snachts werken.
Ik dwing niemand mij snachts te bedienen. Je punt snap ik volledig, heb je al vaker uitgelegd.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 01:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je negeert weer volledig mijn punt. Het enige wat je kan neerzetten is 'mijn wens is belangrijker, lekker puh'. Kleingeestig.
Dat zeg ik, welzijn (waaronder ook gezondheid).quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:05 schreef Teun_ZHV het volgende:
[..]
Ik las laatst dat de gemiddelde leeftijd van mensen die 's nachts werken wat zakt, dat vrouwen een grotere kans op kanker hebben, maar verder is er niets mis mee
Het gaat om menswaardigheid en efficientie. Er is niets effcients aan om iemand om 1 uur snachts te laten werken.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:09 schreef waht het volgende:
[..]
Ik dwing niemand mij snachts te bedienen. Je punt snap ik volledig, heb je al vaker uitgelegd.
[..]
Dat zeg ik, welzijn (waaronder ook gezondheid).
Deze mensen worden daar dan ook ruimschoots voor gecompenseerd en/of doen dat niet elke nacht.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:41 schreef Picchia het volgende:
Ik denk dat we moeten voorkomen dat werknemers en ondernemers zich zeven dagen in de week moeten wijden aan hun werk. Ik denk dat we werknemers moeten beschermen tegen te hoge eisen van de markt, zoals werken op zondag. Het moet geen gewoonte worden om zeven dagen open te zijn. Gewoon een beetje stabiliteit in de week voor iedereen, behalve in de meest noodzakelijke diensten.
Wat betreft overdag of 's nachts werken, dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Er zijn zat mensen die alleen maar 's nachts willen werken. En als je bijvoorbeeld nog een gezin moet verzorgen of als je een student bent dan kan dat een hele uitkomst zijn om op ongewone tijden te slapen. Voor winkels en horeca is het natuurlijk ook wel praktisch om niet enkel open te zijn als iedereen op z'n werk zit.
Ik ben wel bereid in enige mate toe te geven. 24/6, maar meer ook niet eigenlijk.
Respect maar zo hoort het natuurlijk nietquote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:56 schreef Picchia het volgende:
Een vriend van me werkte als postsorteerder elke nacht als student. Daarna naar college, dan slapen. Kan prima.
Mensen die nachtdienst werken doen dit vaak voor langere periodes, bijv. een week lang achter elkaar, om niet teveel uit ritme te raken.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:52 schreef Klopkoek het volgende:
Deze mensen worden daar dan ook ruimschoots voor gecompenseerd en/of doen dat niet elke nacht.
Dat is in landen zonder studiefinanciering heel gewoon.quote:
Je weet hoe keihard de stufi hier is gedaald tov van de tijd dat Balkje e.d. nog studeerden? Balkje en consorten kregen gewoon bijna een bijstandsuitkering en konden daarmee doorgaan zolang ze wilden. Terwijl de gemiddelde student thuiswonend echt niet meer dan ¤120 krijgt, en uitwonend niet meer dan ¤300. Studie kost ¤200 per maand, een kamer kost al gauw ¤300 per maand en dan heb je ook nog kleding nodig. Kijk, dat die Amerikanen dan allemaal maar een sweater van hun universiteit dragen zij zo, maar ik denk ook dat zij er vrij goedkoop aan kunnen komen. Een dollar of 10 voor een sweater? Hier in Nl heb je voor dat geld alleen kleding van de Zeeman.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 03:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is in landen zonder studiefinanciering heel gewoon.
Dat Nederland intussen een luilekkerland is geworden met staats-gesponsord bier in de vorm van studiefinanciering is 1 ding..... maar in de meeste andere landen moeten studenten gewoon werken om hun studie te bekostigen. NAAST colleges dus.... en dat betekend soms heel laat, of heel vroeg werken.
(en ik heb het hier niet exclusief over de VS of zo)
Sex alleen in missionaris om partijleider Klopkoek gunstig te stemmen!quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Respect maar zo hoort het natuurlijk niet
Waar lees jij dat mensen verplicht worden om 's nachts hun winkels open te houden?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gaat om menswaardigheid en efficientie. Er is niets effcients aan om iemand om 1 uur snachts te laten werken.
quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Respect maar zo hoort het natuurlijk niet
Scholing is voor iedereen hoor, de kroegen draaien nog steeds prima op studenten, zo slecht kan het allemaal niet zijnquote:Op dinsdag 16 februari 2010 03:14 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zo hoort dat te zijn. Scholing beschikbaar voor iedereen, en niet alleen voor de rijkeluiszoontjes, en diegenen die 40uur per week erbij werken. Natuurlijk betaalt men in de VS $30000 per jaar ofzo, maar zo bouw je geen kenniseconomie in een klein land als Nederland.
Aha, dus politie en zorg wel werken, maar alle musea, restaurants, cafe's, winkels ed. dicht?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:41 schreef Picchia het volgende:
Ik denk dat we moeten voorkomen dat ondernemers zich zeven dagen in de week moeten wijden aan hun werk. Ik denk dat we werknemers moeten beschermen tegen te hoge eisen van de markt, zoals werken op zondag. Het moet geen gewoonte worden om zeven dagen open te zijn. Gewoon een beetje stabiliteit in de week voor iedereen, behalve in de meest noodzakelijke diensten.
quote:Op dinsdag 16 februari 2010 06:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sex alleen in missionaris om partijleider Klopkoek gunstig te stemmen!
Is dit ettertje er ook weer....quote:
Ja en die leuke vakbonden worden steeds minder machtig. Ik weet waar ik het over heb. Vroeger was in zowat alle CAO's vastgelegd dat de zondag onder overwerk viel. Er moest dubbel betaald worden. Net zoals s'avonds werken betekende dat de werkgever de poeplap moest trekken. Nu is dat al een stuk soepeler geworden. Het is van de gekke dat het doodnormaal wordt gevonden vandaag de dag dat mensen s'nachts mogen/moeten werken.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 03:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Mensen die nachtdienst werken doen dit vaak voor langere periodes, bijv. een week lang achter elkaar, om niet teveel uit ritme te raken.
Maar dat is ook niet het punt. De vakbonden en de CAO van de winkelbranche veranderd niet zo, dat is in de VS ook niet veranderd. Sowieso is nachtwerk minder populair, en als daar geen hogere compensatie tegenover staat, dan gaat men ook niet 's nachts werken. Daar zit een simpele marktwerking in die redelijk werkt, en de vakbonden onderhandelen daar ook over.
Maar 24/7 is ook niet voor ALLES nodig. In principe hoeven winkels ook alleen overdag open te zijn op een zondag, alleen supermarkten mogen van mij altijd open zijn, of in ieder geval van 07:00 tot 23:00 dagelijks inclusief zondagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |