abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77953861
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:18 schreef Keepertje8 het volgende:

[..]

Dan ga je er al van uit dat het natuurlijk of normaal is om te overleven... Er zit telkens een sociale constructie voor de biologie, puur om het feit dat ook biologie mensenwerk is.
Ja, daar ga ik vanuit, inderdaad. Jij gaat ergens anders vanuit?
Hoezo is biologie mensenwerk? Ik denk dat ik neit begrijp wat je bedoelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_77953866
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:18 schreef Keepertje8 het volgende:

[..]

Dan ga je er al van uit dat het natuurlijk of normaal is om te overleven...
Dat ís ook zo. Alles in de natuur is gericht op overleving. De buikpijn die je krijgt als je een week niet eet heeft niks met 'sociale constructies' te maken.
pi_77954106
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

De buikpijn die je krijgt als je een week niet eet heeft niks met 'sociale constructies' te maken.
Oh nee? Hoe kunnen we uberhaupt van buikpijn spreken als we:
A) Geen idee van 'buik' zouden hebben
B) Geen idee van 'pijn' zouden hebben
C) Geen staat van 'niet buikpijn hebben' zouden kennen

Ik geef toe, het is veel te abstract om toch bruikbaar te blijven, en daarom moeten we ook niet de biologie gaan wantrouwen, maar we moeten niet denken dat de biologie een soort van directe lijn met de natuur heeft, want dan ga je al automatisch uit van het idee dat:
A) De mens niet in de natuur staat, maar de natuur 'buiten' de mens probeert te duiden.
B) Biologie een soort heilig instituut is, dat is gecreeerd door god, en waar geen mensen aan te pas zijn gekomen.

Afwijkingen bestaan niet in de natuur, hence, het woord afwijking bestaat niet eens buiten de (menselijke) taal. De natuur, als je daar al van kan spreken, is. That's it. Afwijkingen zijn per definitie verzonnen.
pi_77954334
Echo's helpen bij het geruststellen van zwangere vrouwen en daarmee een prima middel voor een goede zwangerschap. Zelf ben ik een groot voorstander van wat meer echo's.

Bij 8 weken, Bij 12 en bij 20. En als de 20 weken echo niet meer standaard wordt dan gewoon bij de verloskundige er om vragen. En ander kun je altijd nog gewoon die +/-80 euro zelf betalen voor de pretecho. Wij hebben bij 23 weken nog een pretecho gedaan (3d enzo) om te weten of we een jongen of meisje zouden krijgen.

En bij de huidige zwangerschap hebben we ondertussen al een 8 weken, 10 weken (de verloskundige is bezig met een opleiding voor echoscopie en heeft zo'n apparaat) en 12 weken echo gehad. Die laatste was heel duidelijk en we weten met 12 weken al voor +/- 75% wat het is.
pi_77954392
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:46 schreef Keepertje8 het volgende:

[..]

Oh nee? Hoe kunnen we uberhaupt van buikpijn spreken als we:
A) Geen idee van 'buik' zouden hebben
B) Geen idee van 'pijn' zouden hebben
C) Geen staat van 'niet buikpijn hebben' zouden kennen
Pijn mag dan een sociale component hebben, het heeft bovenal gewoon een neurologisch-fysieke basis en in een andere wereld dan die van de filosofische gedachtenspinsels is het niet mogelijk die biologische mechanismen uit te schakelen door simpelweg de begrippen 'buik' of 'pijn' niet te kennen.

Niet alles kun je wegfilosoferen.
pi_77954454
Vind het inderdaad erg filosofisch worden hier.
pi_77954637
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
Vind het inderdaad erg filosofisch worden hier.
Ik heb het er puur ingebracht om aan te tonen dat afwijkingen niet in de natuur zitten. Dergelijke ideeen waren de basis waarop Hitler zijn policy uitvoerde, waarop de Puriteinen de Indianen uitroeiden, en ga zo maar door. Met het plegen van abortussen om een 'afwijking', in een wereld waarin steeds meer afwijkend gaat worden, omdat we een nauwere definitie krijgen van het 'normale', ben je gewoon verkeerd bezig. Ben geen tegenstander van abortus, maar een wereld waarin het normaal is om abortussen te plegen om babies met bijvoorbeeld het syndroom van Down tegen te gaan is een levensgevaarlijke wereld. Vanuit dat punt ben ik het deels eens met de Christenunie, ook al denk ik dat er ook wel andere maatregelen genomen kunnen worden.
pi_77954776
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:05 schreef Keepertje8 het volgende:

[..]

Ik heb het er puur ingebracht om aan te tonen dat afwijkingen niet in de natuur zitten. Dergelijke ideeen waren de basis waarop Hitler zijn policy uitvoerde, waarop de Puriteinen de Indianen uitroeiden, en ga zo maar door. Met het plegen van abortussen om een 'afwijking', in een wereld waarin steeds meer afwijkend gaat worden, omdat we een nauwere definitie krijgen van het 'normale', ben je gewoon verkeerd bezig. Ben geen tegenstander van abortus, maar een wereld waarin het normaal is om abortussen te plegen om babies met bijvoorbeeld het syndroom van Down tegen te gaan is een levensgevaarlijke wereld. Vanuit dat punt ben ik het deels eens met de Christenunie, ook al denk ik dat er ook wel andere maatregelen genomen kunnen worden.
afwijkingen zitten WEL in de natuur, ook al kennen ze het woord niet.
een albino aap wordt uit de groep gestoten, een kalf met 5 poten wordt door de moeder niet gezoogd, een dier dat fysiek niet mee kan komen met de kudde zal achtergelaten worden en doodgaan. allemaal heel natuurlijk.
pi_77954779
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:05 schreef Keepertje8 het volgende:

[..]

Ik heb het er puur ingebracht om aan te tonen dat afwijkingen niet in de natuur zitten. Dergelijke ideeen waren de basis waarop Hitler zijn policy uitvoerde, waarop de Puriteinen de Indianen uitroeiden, en ga zo maar door.
Je vergelijkt appels met peren. Jood-zijn of Indiaan-zijn geldt voor de natuur niet als 'niet-gezond' of 'afwijkend'. Dit in grote tegenstelling tot bijv. foetussen met chromosomale afwijkingen, die de natuur als afwijkend herkent en waarvan ze de geboorte probeert te voorkomen.

Dat sommige dingen door mensen als afwijkend worden bestempeld terwijl ze dat voor de natuur niet zijn, betekent natuurlijk niet dat er daarom geen dingen bestaan die voor de natuur afwijkend zijn.

Smakeloos bovendien, zo'n indirecte vergelijking van abortus met genocide.
pi_77955939
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

afwijkingen zitten WEL in de natuur, ook al kennen ze het woord niet.
een albino aap wordt uit de groep gestoten, een kalf met 5 poten wordt door de moeder niet gezoogd, een dier dat fysiek niet mee kan komen met de kudde zal achtergelaten worden en doodgaan. allemaal heel natuurlijk.
Dus het is niet meer dan natuurlijk dat je foetussen met afwijkingen aborteert.
pi_77956303
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je uit opmaakt dat ik daar tegen zou zijn.
pi_77956372
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je uit opmaakt dat ik daar tegen zou zijn.
Was ook niet specifiek tegen jou gericht. Maar jouw opmerkingen over dat een foetus van 20 weken een volledig (doch nog niet helemaal af) mens zou zijn, wees daar wel op. Verkeerd begrepen
pi_77956485
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:09 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Was ook niet specifiek tegen jou gericht. Maar jouw opmerkingen over dat een foetus van 20 weken een volledig (doch nog niet helemaal af) mens zou zijn, wees daar wel op. Verkeerd begrepen
Die opmerking heb ik alleen geplaatst om zaken in perspectief te zien. Een klompje cellen impliceert dat het niet eens herkenbaar zou zijn als een baby, maar niets is minder waar. En dat vind ik wel belangirjk om te onthouden en mee te nemen. Het gemakshalve afdoen als een klompje cellen om het op die manier gemakkelijker/acceptabeler te maken, vind ik namelijk niet correct.
pi_77957244
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Nou nee, de natuurlijke gang van zaken in een groep met jager-verzamelaars zou zijn dat de misvormde baby direct na de geboorte verstikt en begraven werd (of zoiets) of bij minder zichtbare afwijkingen langzaam doodging terwijl de ouders en het kind alles meemaken. Overigens zijn er ook bij natuurvolkeren middeltjes bekend om de vrucht af te drijven of tegen kwaaltjes, zelfs dieren weten soms instinctief wat ze moeten eten als ze ergens last van hebben of knagen hun poot eraf als die te erg beschadigd is, dus hoe onnatuurlijk is medisch handelen dan helemaal denk ik.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_77957247
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Is er werkelijk niemand anders op FOK! die ook mijn standpunt aanhangt? Dat verbaast mij dan, buiten FOK! ken ik toch wel een paar mensen (wel fors in de minderheid) die ook op mijn lijn zitten. En daarnaast hangt een groot deel van de rest van de wereld, VS, Spanje, Portugal, Argentinie etc etc. wel mijn lijn aan van abortus en euthanasie ontmoediging.
Vind je het heel raar? Met je zelfbenoemde intelligente diagnoses stellen en mensen vertellen dat ze moeten leven en niet dood mogen omdat jij meent te moeten bepalen wanneer iemand leven voltooid is. Dat werkt niet zo goed op een overwegend liberaal forum. Wellicht heb je meer success in de de kerk. Wil van god enzo.
pi_77957420
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:37 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Nou nee, de natuurlijke gang van zaken in een groep met jager-verzamelaars zou zijn dat de misvormde baby direct na de geboorte verstikt en begraven werd (of zoiets) of bij minder zichtbare afwijkingen langzaam doodging terwijl de ouders en het kind alles meemaken. Overigens zijn er ook bij natuurvolkeren middeltjes bekend om de vrucht af te drijven of tegen kwaaltjes, zelfs dieren weten soms instinctief wat ze moeten eten als ze ergens last van hebben of knagen hun poot eraf als die te erg beschadigd is, dus hoe onnatuurlijk is medisch handelen dan helemaal denk ik.
Ik vind je echt een monster als je met voorbedachte rade een kind dat meer gaat lijken op een hoop pussig vlees dan een mens geboren laat worden om vervolgens dood te laten creperen, of door een hels leven te trekken, alleen omdat het niet mag van god/niet natuurlijk is/whatever.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:35:23 #167
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_77959145
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
Is er werkelijk niemand anders op FOK! die ook mijn standpunt aanhangt? Dat verbaast mij dan, buiten FOK! ken ik toch wel een paar mensen (wel fors in de minderheid) die ook op mijn lijn zitten. En daarnaast hangt een groot deel van de rest van de wereld, VS, Spanje, Portugal, Argentinie etc etc. wel mijn lijn aan van abortus en euthanasie ontmoediging.
Dan noem je ook een paar 3e wereld landen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_77959960
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:43 schreef McKillem het volgende:

[..]

Ik vind je echt een monster als je met voorbedachte rade een kind dat meer gaat lijken op een hoop pussig vlees dan een mens geboren laat worden om vervolgens dood te laten creperen, of door een hels leven te trekken, alleen omdat het niet mag van god/niet natuurlijk is/whatever.
Reageer je daarmee op mij? Ik ben namelijk vóór de 20-weken echo en vind dat het recht qua beslissen over het voldragen van een zwangerschap bij de ouders ligt in de eerste plaats (en dan dus de incidentele monsters die kinderen aborteren omdat ze een hazelipje hebben liever op de koop toe neemt).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 14 februari 2010 @ 07:46:01 #169
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_77976139
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:00 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:

[..]

Klopt, maar je hebt er ook mensen bij zitten die een kind al aborteren vanwege een hazenlip.
Ik ken viavia het verhaal van een mokkel dat zwanger wilde worden, maar tot abortus overging omdat het in dat jaar niet uitkwam ivm de geplande vakantie naar Ibiza

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_77976899
quote:
Op zondag 14 februari 2010 07:46 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik ken viavia het verhaal van een mokkel dat zwanger wilde worden, maar tot abortus overging omdat het in dat jaar niet uitkwam ivm de geplande vakantie naar Ibiza

V.
En hoeveel vrouwen die het gewenste kind netjes uitdroegen ken je daarentegen? Want dit soort uitzonderingen vind ik dus geen reden om alle vrouwen in verwachting dan maar een zeker recht op informatie te ontzeggen cq de 20-wekenecho
pi_77976928
Ik herinner me een artikel waarin een of andere onderzoeker stelde dat er in het geval van een opgegeven reden als 'komt niet uit met de vakantie' vrijwel altijd andere, dieperliggende redenen zijn die te gevoelig liggen om te melden.

Wat niet wegneemt dat er zo nu en dan ongetwijfeld een harteloos stel tussen zit dat het als de enige en werkelijke reden heeft. Ik bespaar een kind graag de ellende van geboren worden en opgroeien als kind van zulke ouders.
  zondag 14 februari 2010 @ 10:18:18 #172
136 V.
pi_77976951
quote:
Op zondag 14 februari 2010 10:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

En hoeveel vrouwen die het gewenste kind netjes uitdroegen ken je daarentegen? Want dit soort uitzonderingen vind ik dus geen reden om alle vrouwen in verwachting dan maar een zeker recht op informatie te ontzeggen cq de 20-wekenecho
Waar precies zeg ik dat ik dat vind

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 14 februari 2010 @ 10:19:29 #173
136 V.
pi_77976969
quote:
Op zondag 14 februari 2010 10:16 schreef ShadyLane het volgende:
Ik herinner me een artikel waarin een of andere onderzoeker stelde dat er in het geval van een opgegeven reden als 'komt niet uit met de vakantie' vrijwel altijd andere, dieperliggende redenen zijn die te gevoelig liggen om te melden.
De verhalen over het karakter van de vrouw in dit specifieke geval maken die kans niet al te groot.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_77977137
quote:
Op zondag 14 februari 2010 10:18 schreef Verbal het volgende:

[..]

Waar precies zeg ik dat ik dat vind

V.
Nee niet dat jij dit vindt, maar dit soort verhalen worden vaak aangehaald om maar even aan te stippen waarom abortus niet zou mogen.
pi_77977193
Tja heel treurig dat zulke mensen bestaan, maar het doet er hier weinig toe voor het topic. Mwatanabu gaf al aan dat je geen algemeen beleid moet gaan baseren op een enkele uitzondering, en ik gaf al aan dat het feit dat zulke mensen bestaan mij juist een argument lijkt voor abortus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')