abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 februari 2010 @ 17:03:26 #1
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_77889136
Ik zal er over ophouden iig nu. Ik hoop iig dat ik ongelijk ga krijgen en dat alles top blijft gaan met je bak!

Nogmaals ik hoop niet dat je vissen doodgaan of wat dan ook. Succes verder!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_77889677
Vraagje over de uitstroom. Heb een 2 buisjes van ongeveer 40 cm lang waarin allemaal gaatjes zitten of ik heb een klein pijpje met een schuine uitstroom, maakt het nog verschil welke ik moet kiezen? Bij de schuine heb ik een kleine stroming aan het wateroppervlakte, wat denk ik wel leuk voor de vissen kan zijn.
pi_77890139
Een beete stroming aan het wateroppervlak is heel goed voor de gasuitwisseling, dus gezond voor de vissen.

Nog even een opmerking over dat philips apparaat, het is een ozonisator. Zo'n ding voegt hele kleine beetjes ozon toe, waardoor rondvliegende bacterien doodgaan (de goeien zitten vast aan filtermateriaal, dus niet erg) wat het ook doet is organische stoffen oxideren/afbreken. Met een ozonisator heb je veel minder risico op nitrietpieken omdat nitriet door het aoparaat wordt geoxideerd naar nitraat. In looptijden zullen dus korter zijn met een philip apparaatje.

Maar met discussen in een bak (grote vervuilers) zul je toch wel 35% moeten verversen per week, liefst 2x per week. En zodra je nitriet meet direct 40% verversen en de dagen erna blijf je elke dag 10% verversen. Na een ev nitrietpiek blijf je nog 14 dagen elke dag je nitriet meten, meet je iets, ga je weer 40% verversen. Op die manier voorkom je veel ellende.

Anyway. er zijn een hoop manieren om eea te doen, maar bij aquaria is één ding het belangrijkste: geduld!!
Whatever...
pi_77890296
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:02 schreef JortK het volgende:
Stali wellicht een kloon van rob
Kutnewbie. .
pi_77890316
Tip voor m'n een-na-favoriete lurkreeks: [TK] Aquarium (eventueel) met alle toebehoren
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
pi_77891023
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:37 schreef Spanky78 het volgende:
Een beete stroming aan het wateroppervlak is heel goed voor de gasuitwisseling, dus gezond voor de vissen.

Nog even een opmerking over dat philips apparaat, het is een ozonisator. Zo'n ding voegt hele kleine beetjes ozon toe, waardoor rondvliegende bacterien doodgaan (de goeien zitten vast aan filtermateriaal, dus niet erg) wat het ook doet is organische stoffen oxideren/afbreken. Met een ozonisator heb je veel minder risico op nitrietpieken omdat nitriet door het aoparaat wordt geoxideerd naar nitraat. In looptijden zullen dus korter zijn met een philip apparaatje.

Maar met discussen in een bak (grote vervuilers) zul je toch wel 35% moeten verversen per week, liefst 2x per week. En zodra je nitriet meet direct 40% verversen en de dagen erna blijf je elke dag 10% verversen. Na een ev nitrietpiek blijf je nog 14 dagen elke dag je nitriet meten, meet je iets, ga je weer 40% verversen. Op die manier voorkom je veel ellende.

Anyway. er zijn een hoop manieren om eea te doen, maar bij aquaria is één ding het belangrijkste: geduld!!
Super goed beschreven vooral de 1ste 2 alinea's maar stel dat het goed gaat en het apparaat werkt boven verwachting dan hoef ik toch niet te verversen of zou jij het ook preventief doen ? Heb nu 2 x 25% ververst op zich wel prima, hou het nu wel bij 1 keer in de week voor de zekerheid. Ga vanavond proberen wat meer diepte in mijn bak te creëren, had wat mooie tips van iemand gekregen.
  donderdag 11 februari 2010 @ 18:57:39 #8
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_77892787
* --H-I-M-- is er ook weer bij!
pi_77896119
Mijn advies is om minstens 1x per week 35% van het water te verversen. Je zult zien dat je aquarium daar echt het mooiste van blijft. Je vissen blijven dan beter op kleur en alles ziet er gewoon mooier uit! Het philips apparaat verwijdert namelijk geen nitraat, fosfaat en een aantal andere afvalstoffen. Die meot je dus alsnog op een andere manier kwijt: doormiddel van verversen. Nitriet verwijdert het apparaat wel, maar het verandert dat in nitraat, dat is zegmaar het eindstation van de stikstofkringloop.

Vergeet ook niet dat wij niet alles kunnen meten, naast nitraat en fosfaat bestaan en nog zat andere stoffen die slecht voor jouw bak kunnen zijn, zoals fenolen.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 18:06 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Super goed beschreven vooral de 1ste 2 alinea's maar stel dat het goed gaat en het apparaat werkt boven verwachting dan hoef ik toch niet te verversen of zou jij het ook preventief doen ? Heb nu 2 x 25% ververst op zich wel prima, hou het nu wel bij 1 keer in de week voor de zekerheid. Ga vanavond proberen wat meer diepte in mijn bak te creëren, had wat mooie tips van iemand gekregen.
Whatever...
  donderdag 11 februari 2010 @ 20:49:13 #10
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_77896897
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:25 schreef Stali het volgende:

Hij heeft helemaal niet alles in de wind geslagen. Voornamelijk Perry heeft hem geadviseerd en ik heb het gedaan waar ik het kon dus men moet hier nu niet gaan doen alsof men zijn hele ziel en zaligheid er in heeft gelegd om Versteeg te helpen he en vervolgens alleen langskomen als het misschien mis dreigt te gaan en hem dan de wind van voren geven, waar "Isookgek" nogal een handje van heeft. '
zeker 80% slaat hij volledig tegen de wind in. En ik heb er helemaal geen handje van om hem de grond in te drukken. Maar wel inderdaad om hem te wijzen op het feit dat hij zo veel vraagt en zo veel dan niet doet.

En ja ik wijs hem er ook op dat het niet de bedoeling is om elke keer maar foto's te plaatsen over een plantje of een steentje verplaatst is.

Het lijkt wel een lief dagboek te worden. Daar is dit topic niet voor bedoeld.

Tevens steld hij een verkeerd voorbeeld. Waarom denk je nou dat er op elk forum gezegt word dat er een paar basis regels zijn? Die zijn er niet zomaar. Wat al eerder aangegeven is, zoek eens naar massale vis sterfte. In veel gevallen komt dat omdat de bak verkeerd opgestart is. Dat proberen wij te verkomen. Zonde van je geld en tijd die je er in gestoken heb. Het heeft niks met gelijk halen te maken.
quote:
En niet om het een of ander maar als ik het juist heb draait de bak van Versteeg inmiddels al weer 2 weken he?
ja en dat is zo lang natuurlijk?
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:39 schreef Stali het volgende:
Ja, dat gezeur moet maar eens afgelopen zijn. We hadden hier een heel gezellige sfeer, laten we dit gewoon lekker zo houden.
Die is naar jouw idee nu niet meer zo goed als vroeger. Bedoel je daar mee te zeggen voor dat rob hier kwam? aan wie zal het dan liggen denk je?


Ik heb hier al eerder de discussie over gestart en nu blijken er toch meer mensen zich te "ergeren" aan 1 user. Naar mijn mening dient die user zich dan eens te gaan aanpassen en dan de beslissing nemen om of niet te veel te vragen als hij er toch niks mee doet. Of de adviezen ten harte nemen.

En dan zal mijn toon vast en zeker niet netjes zijn, maar dat maakt niks uit. Ik ben gewoon recht door zee en eerlijk.

Zoals eerder aangegeven zijn er meerdere users uit dit topic rob moe aan het worden en laten dit topic mede daarom links liggen. Is dat dan de bedoeling?

En de reden dat ik nu weer reageer is omdat ik de afgelopen weeken erg druk ben geweest met mijn werk en dus geen tijd had om hier te posten.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  donderdag 11 februari 2010 @ 20:51:02 #11
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_77896966
volgens mij gaat ik binnen kort papa worden

Ik zie 1 garnaal hele kleine witte bolletjes onder haar pootjes in een soort zakje droppen
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_77897025





Tvp
pi_77898055
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:49 schreef ook_gek het volgende:


Het lijkt wel een lief dagboek te worden. Daar is dit topic niet voor bedoeld.


Ik heb hier al eerder de discussie over gestart en nu blijken er toch meer mensen zich te "ergeren" aan 1 user. En dan zal mijn toon vast en zeker niet netjes zijn, maar dat maakt niks uit. Ik ben gewoon recht door zee en eerlijk.

Op de rest ga ik niet meer in, dat begrijp je natuurlijk zelf ook wel.

Maar wel even het volgende, deze reeks gaat in het algemeen over aquaria. Het staat iedereen vrij om hierin te posten.
Je hebt eerder al op een onbeschofte manier je ergernissen jegens Versteeg geuit en ook toen kwam je met het argument dat vaste users zich teveel zouden ergeren. Ik heb toen vriendelijk gevraagd dat als dit zo zou zijn users het zouden moeten laten weten en dat er eventueel een spin-off zou moeten komen. Geen enkele user heeft toen laten weten dat nieuwelingen hier niet welkom zijn, integendeel zelfs en er zijn nieuwe users bijgekomen.

Iedereen is welkom en ik denk niet dat zgn. kliekjesvorming op prijs wordt gesteld.

Dus nu ga ik het eens omdraaien, als jij vindt dat het topic hier niet voor bedoeld is misschien moet je dan maar zelf een reeks overwegen met de regeltjes van Ook_Gek.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:12:41 #14
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_77901069
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 21:16 schreef Stali het volgende:

[..]

Op de rest ga ik niet meer in, dat begrijp je natuurlijk zelf ook wel.

Maar wel even het volgende, deze reeks gaat in het algemeen over aquaria. Het staat iedereen vrij om hierin te posten.
Je hebt eerder al op een onbeschofte manier je ergernissen jegens Versteeg geuit en ook toen kwam je met het argument dat vaste users zich teveel zouden ergeren. Ik heb toen vriendelijk gevraagd dat als dit zo zou zijn users het zouden moeten laten weten en dat er eventueel een spin-off zou moeten komen. Geen enkele user heeft toen laten weten dat nieuwelingen hier niet welkom zijn, integendeel zelfs en er zijn nieuwe users bijgekomen.

Iedereen is welkom en ik denk niet dat zgn. kliekjesvorming op prijs wordt gesteld.

Dus nu ga ik het eens omdraaien, als jij vindt dat het topic hier niet voor bedoeld is misschien moet je dan maar zelf een reeks overwegen met de regeltjes van Ook_Gek.
toch vreemd dat er toch genoeg users zijn die niet blij zijn met de gang van zaken. Maar dat vergeet jij even met alle gemak.

en onbeschoft? Wel nee dat valt best mee. Onbeschoft zal zijn als ik iets zal zeggen in de trand van dat het net een eigenwijze puber is en dat jij vuistdiep bij hem in z'n reet zit. Dat zal onbeschoft zijn.


Je lijkt echt wel een kloon van rob
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_77901667
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:12 schreef ook_gek het volgende:

[..]

toch vreemd dat er toch genoeg users zijn die niet blij zijn met de gang van zaken. Maar dat vergeet jij even met alle gemak.

en onbeschoft? Wel nee dat valt best mee. Onbeschoft zal zijn als ik iets zal zeggen in de trand van dat het net een eigenwijze puber is en dat jij vuistdiep bij hem in z'n reet zit. Dat zal onbeschoft zijn.


Je lijkt echt wel een kloon van rob
Goed, op dit soort viezigheid ga ik niet in.

Blijkbaar kun jij niet op een normale manier discussieren. Nogmaals ik zou een beetje oppassen met kliekjesvorming (althans een sneue poging) en users buiten proberen te sluiten.
pi_77904494
Ik kijk ook weer mee (en post zo af en toe es iets )

Enne nee, Stali is geen kloon..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 12 februari 2010 @ 01:09:59 #17
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_77907381
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:25 schreef Stali het volgende:



Blijkbaar kun jij niet op een normale manier discussieren. Nogmaals ik zou een beetje oppassen met kliekjesvorming (althans een sneue poging) en users buiten proberen te sluiten.
kan ik best wel, maar ik gaat het niet zoetjes zeggen. En dan vind jij het opeens onbeschoft. Ik ben direct meer niet.

En ik en naar mijn idee de andere users ook willen rob helemaal niet buitensluiten.

En nieuwe users mogen ook komen geen enkel probleem. Maar als je om een advies vraag, doe er dan wat mee en ga er dan niet vol tegen in keer op keer!

Maar als veel van de adviezen in de wind geslagen worden kan je verwachten dat mensen zo iets hebben van. Als je het allemaal zo goed weet vraag dan niks.

En zoals eerder gezegt, foto,s van minimale verranderingen is ook niet gewenst. Dan lijkt her net een lief dagboek topic te worden.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_77907655
Ik kom in iedergeval een stuk minder hier, scheelt me ergernis van iemand die niks weet, alles komt vragen en toch tegen de adviezen in andere dingen doet. Hierbij mijn tvp, gezellig is het topic in ieder geval niet om mee te lezen en aan Ook_Gek ligt het deze keer niet
pi_77907750
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 01:25 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik kom in iedergeval een stuk minder hier, scheelt me ergernis van iemand die niks weet, alles komt vragen en toch tegen de adviezen in andere dingen doet. Hierbij mijn tvp, gezellig is het topic in ieder geval niet om mee te lezen en aan Ook_Gek ligt het deze keer niet


Aan wie ligt het dan wel?
Wees even concreet.
pi_77911294
Het is hier weer gezellig


Owja TVP
pi_77912763
Wat een stelletje ouwe wijfen hier die alles maar dan ook alles overdrijven, pffff is iedereen ongesteld

Jullie doen alsof ik 24/7 vragen stel, advies vraag en continu foto's post, ik ben van mening dat het wel mee valt maar laten we alles maar vergeten en blanco dit topic in gaan.


Heb een harem cacatuoides en nu zag ik een vrouwtje en mannetje in een kokosnoot zitten, zou ik al zo snel jongen kunnen krijgen of vinden ze het gewoon fijn samen, ze zijn allebei nog vrij klein dus het lijkt me sterk.
pi_77914485
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:52 schreef Faithfulness het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]


Tvp
Wat zijn dat voor soort haaien, zeker familie van de meerval? Heb je een scherpere foto, zie zien er echt super uit
pi_77915388
Wil eigenlijk diamantgoerami (zwart/zilver) en colisa lalia (blauw/rood) hebben..
Straks kijken of ze die hebben
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77915610
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 12:00 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Wat zijn dat voor soort haaien, zeker familie van de meerval? Heb je een scherpere foto, zie zien er echt super uit
Ik faal in foto's maken

Maar gelukkig hebben we 'teh inets'!

Klik
pi_77916791
Falen in foto's maken? Kom op zeg, iedereen kan toch wel zijn hand een beetje stil houden
en dan klikken? Daarbij kun je praktisch geen slechte foto's meer maken gezien al die digitale mogelijkheden.

En heb je problemen met foto's maken vanachter glas, dan moet je even de opties op je camera
bekijken want als het goed is heb je ook een stand waarbij je foto's kunt maken vanachter glas.
75 topics = FIN
pi_77918103
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:17 schreef FP128 het volgende:
Falen in foto's maken? Kom op zeg, iedereen kan toch wel zijn hand een beetje stil houden
en dan klikken? Daarbij kun je praktisch geen slechte foto's meer maken gezien al die digitale mogelijkheden.

En heb je problemen met foto's maken vanachter glas, dan moet je even de opties op je camera
bekijken want als het goed is heb je ook een stand waarbij je foto's kunt maken vanachter glas.
Leuk en aardig, maar die opties zitten echt niet op mijn 1999 digicam.
Plus aannemen dat iemand zijn hand wel kan stilhouden is als het aannemen dat je nooit wordt aangereden door een auto; Speculatie.
pi_77918121
Zo'n stand zit er op mijn camera niet op..
Meer mensen hebben problemen met goede foto's maken (IK IK IK IK)
Eigenlijk komt het bij mij omdat ik echt geen moeite wil doen om een fatsoenlijke foto te maken, en dat alles maar automatisch moet gaan.

Maargoed, daar denkt mijn camera anders over vrees ik
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77918497
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:17 schreef FP128 het volgende:
Falen in foto's maken? Kom op zeg, iedereen kan toch wel zijn hand een beetje stil houden
en dan klikken? Daarbij kun je praktisch geen slechte foto's meer maken gezien al die digitale mogelijkheden.

En heb je problemen met foto's maken vanachter glas, dan moet je even de opties op je camera
bekijken want als het goed is heb je ook een stand waarbij je foto's kunt maken vanachter glas.
Uhhh kijk mijn foto's eens in het vorige topic, allemaal zo lelijk dus ik faal ook hard erin terwijl ik op vakanties de mooiste foto's maak. Ben nu aan het kijken voor een spiegelreflex icm macro lens
  vrijdag 12 februari 2010 @ 14:09:01 #29
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_77918862
Ik is ook niet goed in foto's maken. Heb dan ook niet echt het toestel ervoor.
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_77925774
Bij mij lukt foto's maken ook niet goed. Probeerde van de week de visjes wat closer erop te krijgen en die zijn allemaal mislukt.

Heb vandaag een andere lamp gekocht omdat ik me stoorde aan het felle vlakke licht.
Wat een verschil maakt dat, ongelovelijk. De kleuren van de neons en honinggoerami's zijn nu heel intens. Ook de rode plant is veel mooier en de manen lijkten het ook rustiger licht te vinden.
pi_77930983
Goede foto's maken van je aquarium:

1. Maak je gehele kamer donker behalve natuurlijk het aquarium
2. Zet je camera op een statief of ergens anders op
3. Niet flitsen!
4. Gebruik de zelfontspanner, dan beweeg je de camera niet bij de langere sluitertijd die gebruikt wordt.

DIt werkt meestal wel denk ik. Als je echt een simpele camera hebt blijven de foto's niet geweldig, maar zo moet het wel lukken.
Whatever...
pi_77938224
Vind zelfontspanner alleen goed als je een totale foto van je camera neemt niet als je een foto scherp in beeld wilt hebben, tenminste de meeste zwemmen weg
pi_77939925
http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Hier een handige site mocht iemand nog bepaalde kleur verlichting zoeken
pi_77940168
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:22 schreef admiraal_anaal het volgende:
http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Hier een handige site mocht iemand nog bepaalde kleur verlichting zoeken
Er staat btw. nog een vraag voor je open. Of is het nu eens klaar met dat rare gedoe?

Ga je link eens bekijken want ik ben sinds vandaag helemaal vol van de nieuwe verlichting.
Echt apart hoe vissen zo positief kunnen reageren op de nieuwe kleurverlichting en in mijn geval hebben de vissen nu warmer en wat meer donker licht. De neons zijn het mooist maar ik heb echt het idee dat de manen er het meest blij mee zijn.
pi_77940334
Algemene vraag: wat voor verlichting hebben jullie?
pi_77940391
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:29 schreef Stali het volgende:

[..]

Er staat btw. nog een vraag voor je open. Of is het nu eens klaar met dat rare gedoe?

Ga je link eens bekijken want ik ben sinds vandaag helemaal vol van de nieuwe verlichting.
Echt apart hoe vissen zo positief kunnen reageren op de nieuwe kleurverlichting en in mijn geval hebben de vissen nu warmer en wat meer donker licht. De neons zijn het mooist maar ik heb echt het idee dat de manen er het meest blij mee zijn.
Ik weet dat ie open staat maar ik ga er niet verder op in. Geen zin om het topic te verzieken. Topic is bedoelt voor mensen met dezelfde hobby en daar hoeft geen gebitch bij van mij.
pi_77941103
Okay. Duidelijk. .

Heb de link trouwens bekeken maar het is voornamelijk geel en bruinig licht en heel af en toe blauw licht.

Ben echt benieuwd naar jullie verlichting en kleuren.
pi_77941136
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:33 schreef Stali het volgende:
Algemene vraag: wat voor verlichting hebben jullie?
STD van Trofis maar is het raadzaam om dit te vervangen? Wordt het mooier? Groeien de planten beter ? En hoe duur is zoiets ? Volgende week komt de led lamp binnen, heb nu licht van 14.00-00.00 uur en dan led 00.00 - 02.00 en 7.00 - 9.00, ben benieuwd.

Net weer wat komkommer neer gelegd voor mijn l-nummer maar heb ze nog geen 1 x eten terwijl ik heb 2 grote l-nummers hebben of kunnen ze leven van kienhout? Ze zitten wel de hele dag op het hout.
pi_77941451
Ik heb nu trouwens een Sera plant-colour, 15 watt/45cm 4900 kelvin.
Planten zijn opzienbarend beter gaan groeien en icm met HS aqua shrimp protect (wat ook zeer goed voor mijn garnalen werkt) krijg ik het volgende plaatje



Ik vind het heerlijk rustgevend in ieder geval en mijn planten en garnalen doen het top
pi_77941678
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb nu trouwens een Sera plant-colour, 15 watt/45cm 4900 kelvin.
Planten zijn opzienbarend beter gaan groeien en icm met HS aqua shrimp protect (wat ook zeer goed voor mijn garnalen werkt) krijg ik het volgende plaatje

[ afbeelding ]

Ik vind het heerlijk rustgevend in ieder geval en mijn planten en garnalen doen het top
Is zoiets betaalbaar? En na wanneer vervang je de lampen ? Heb ze pas 2 weken, lijkt me beetje overdreven maar als het zou mooi als jij zegt, hmmmm
pi_77941806
Het zegt me helemaal niets, Rob. Zo is het ook he.
Ben zelf gewoon helemaal verguld en het koppeltje maantjes ook en zelfs de neons vertonen zich ijdel aan het voorglas. Ik had tot vanmorgen natuurlijk zo'n standaard Juwellamp in de bak zitten.

Mind you, ik heb een bescheiden 100 liter bakje en dit is niets in vergelijking met de honderden literbakken in dit topic.

Maar hoe de vissen erop reageren daar kan ik echt van genieten.
Oja, verder heb ik reserveringen op levend voer en verder aan Perry:

Mijn koppel maantjes zijn opgegroeid met neontetra's en na een paar weken levend voer vallen ze de kleine visjes niet aan. Overigens heb ik besloten volledig op levend voer over te stappen en af en toe een komkommertje aan een theelepeltje te laten afzinken voor de algenetertjes.

Oh ja, diepviesvoer, alle vissen eten het op maar mijn lievelings en inmiddels volwassen zwarte kweekmaan eet gewoon niets meer behalve levend voer. Vandaar dat ik ook maar helemaal overstap.
pi_77941872
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb nu trouwens een Sera plant-colour, 15 watt/45cm 4900 kelvin.
Planten zijn opzienbarend beter gaan groeien en icm met HS aqua shrimp protect (wat ook zeer goed voor mijn garnalen werkt) krijg ik het volgende plaatje

[ afbeelding ]

Ik vind het heerlijk rustgevend in ieder geval en mijn planten en garnalen doen het top
Het ziet er prachtig uit, A_A.
pi_77941979
Na worp 1 is er maar één babymolly (inmiddels tienermolly ) overgebleven.
Zit ik net voor m'n bak, zie ik iets kleins bewegen! En nog één, en nog één, en nog één! Heb er zes kunnen spotten

Mooi licht inderdaad! Enkel iets te donker naar mijn smaak. Zal je licht-linkje, zo eens spieken!
pi_77942226
Dit is trouwens me bak met mislukte inrichting, gaat volgende week leeg om een nieuwe achterwand te bouwen en opnieuw inrichten en nieuw vissenbestand erin te doen



Voor mij is het een mislukt en lelijke inrichting, totaal verwaarloosd ook, weinig aan gedaan behalve zelf de achterwand gemaakt
pi_77942323
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:11 schreef Stali het volgende:
Het zegt me helemaal niets, Rob. Zo is het ook he.
Ben zelf gewoon helemaal verguld en het koppeltje maantjes ook en zelfs de neons vertonen zich ijdel aan het voorglas. Ik had tot vanmorgen natuurlijk zo'n standaard Juwellamp in de bak zitten.

Mind you, ik heb een bescheiden 100 liter bakje en dit is niets in vergelijking met de honderden literbakken in dit topic.

Maar hoe de vissen erop reageren daar kan ik echt van genieten.
Oja, verder heb ik reserveringen op levend voer en verder aan Perry:

Mijn koppel maantjes zijn opgegroeid met neontetra's en na een paar weken levend voer vallen ze de kleine visjes niet aan. Overigens heb ik besloten volledig op levend voer over te stappen en af en toe een komkommertje aan een theelepeltje te laten afzinken voor de algenetertjes.

Oh ja, diepviesvoer, alle vissen eten het op maar mijn lievelings en inmiddels volwassen zwarte kweekmaan eet gewoon niets meer behalve levend voer. Vandaar dat ik ook maar helemaal overstap.
Heb nu ook weer een komkommer neer gelegd maar beginnen ze direct bij jou te eten? Je hebt mijn l-nummers gezien he ? Had laatst een komkommer neer gelegd en ze aten er niks van, ben benieuwd of die morgen ochtend op is, hope so!

Levend voer is beter ja, alleen jammer dat het bij mijn lfs maar 1 keer in de week binnenkomt, wat voor levend voer haal jij ?

Maak anders weer is een foto van je nieuwe lampen en dan een vergelijken met je oude lampen aub
pi_77942582
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:16 schreef Faithfulness het volgende:
Na worp 1 is er maar één babymolly (inmiddels tienermolly ) overgebleven.
Zit ik net voor m'n bak, zie ik iets kleins bewegen! En nog één, en nog één, en nog één! Heb er zes kunnen spotten

Mooi licht inderdaad! Enkel iets te donker naar mijn smaak. Zal je licht-linkje, zo eens spieken!
Jeez, wat gaaf. .

Morgen reageer ik weer, moet echt naar bed. Wens jullie allemaal een lekker slapen. .
pi_77942803
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:27 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Heb nu ook weer een komkommer neer gelegd maar beginnen ze direct bij jou te eten? Je hebt mijn l-nummers gezien he ? Had laatst een komkommer neer gelegd en ze aten er niks van, ben benieuwd of die morgen ochtend op is, hope so!

Levend voer is beter ja, alleen jammer dat het bij mijn lfs maar 1 keer in de week binnenkomt, wat voor levend voer haal jij ?

Maak anders weer is een foto van je nieuwe lampen en dan een vergelijken met je oude lampen aub
Wel blijven neerleggen en vervangen die komkommer, sla of spruitenschillen. Ik zelf heb maar kleine algenetertjes, (heb ook maar een kleine bak in vergelijking met de users hier) maar die komen 'savonds te voorschijn en ik heb wat last van snoralg en dat eten ze helaas niet en verder is het inmiddels vrijwel algenvrij dus leg af en toe wat gekookte komkommer voor ze neer. En daar vliegen ze inderdaad niet op af maar ze eten er wel van.

Versteeg, blijf het geven he, je hebt nl. nog geen algen in je aquarium en anders gaan ze dood van de honger.
Geef het gewoon ondanks dat ze er niet uitgehongerd op aanvallen. Die jij hebt zijn nachtdiertjes en een schijfje gaat niet op. .
pi_77942884
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dit is trouwens me bak met mislukte inrichting, gaat volgende week leeg om een nieuwe achterwand te bouwen en opnieuw inrichten en nieuw vissenbestand erin te doen

[ afbeelding ]

Voor mij is het een mislukt en lelijke inrichting, totaal verwaarloosd ook, weinig aan gedaan behalve zelf de achterwand gemaakt
He, hier is jouw hoekbak!
Dit is precies hetgeen ik gevolgd heb maar waarvan ik het resultaat nooit gezien heb.
En je hebt er flink op lopen zwoegen trouwens want dat weet ik nog.

Doe daar niet zo minachtend over he? Ik vind het knap van je.
pi_77947223
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:45 schreef Stali het volgende:

[..]

Wel blijven neerleggen en vervangen die komkommer, sla of spruitenschillen. Ik zelf heb maar kleine algenetertjes, (heb ook maar een kleine bak in vergelijking met de users hier) maar die komen 'savonds te voorschijn en ik heb wat last van snoralg en dat eten ze helaas niet en verder is het inmiddels vrijwel algenvrij dus leg af en toe wat gekookte komkommer voor ze neer. En daar vliegen ze inderdaad niet op af maar ze eten er wel van.

Versteeg, blijf het geven he, je hebt nl. nog geen algen in je aquarium en anders gaan ze dood van de honger.
Geef het gewoon ondanks dat ze er niet uitgehongerd op aanvallen. Die jij hebt zijn nachtdiertjes en een schijfje gaat niet op. .
Vanmorgen was de komkommer al een stuk meer opgegeten als eerst alleen kook ze nooit, is dat zo erg? Zal volgende week een stukje sla neerleggen of wat spruitjes, ben benieuwd.
pi_77947286
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:11 schreef Stali het volgende:
aan Perry:

Mijn koppel maantjes zijn opgegroeid met neontetra's en na een paar weken levend voer vallen ze de kleine visjes niet aan. Overigens heb ik besloten volledig op levend voer over te stappen en af en toe een komkommertje aan een theelepeltje te laten afzinken voor de algenetertjes.

Oh ja, diepviesvoer, alle vissen eten het op maar mijn lievelings en inmiddels volwassen zwarte kweekmaan eet gewoon niets meer behalve levend voer. Vandaar dat ik ook maar helemaal overstap.
Ohh kijk das goed nieuws! Mooi dat ze nu van de kleintjes afblijven
Gisteravond zag ik een maanvis wat rond tobberen, en dat zag er niet gezond uit.
Toen heb ik em apart gezet, en 3 uur later toen ik thuis kwam was ie dood

Was een nieuwe die er al een week zat, maar dat is wel de allergrootste maan die ik had.
Nu zie ik eigenlijk pas hoe misvormd z'n bovenste vin was

De overige manen zien er verder heel goed uit.
Dadelijk met de dode maanvis even naar de winkel om is te laten checken. Ik kan geen ziekte oid vinden, en als hun het bevestigen kan ik een nieuwe meenemen.

Gister heb ik nog wat jonge visjes bijgehaald;

- koppeltje colisa lalia
- 3 diamant gourami
- 5 corydora julli
- 2 Crossocheilus siamensis (wat een verschil met die nieuwe en de "oude" die hier al 9 maanden zitten)

Maar nu ze erbij zitten valt het nog reuze mee, en lijkt het net of de bak nog leeg is. Het scheelt natuurlijk wel dat ze nog allemaal zo jong zijn.

Straks nog even een planten wisseltje doen, en dan wat water verversen. En dan weer lekker met me tengeltjes vanaf blijven om ervan te genieten.

Om nog even terug te komen op het licht..
Ik heb hier 4x 120cm TL's in de bak;
2x Arcadia Original Tropical Lamp (voor de planten)


2x Sera Blue Sky Royal (helder wit, om het bakkie echt licht te geven)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zaterdag 13 februari 2010 @ 09:14:40 #51
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_77947410
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 12:00 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Wat zijn dat voor soort haaien, zeker familie van de meerval? Heb je een scherpere foto, zie zien er echt super uit
Misschien kunnen ze bij je discussen, cory's en tetra's
pi_77949124
De colisa lalia is toch ook een gourami? Gaat dat goed met de diamant ?

Heb nu de cosby gourami maar vind ze nogal saai wat kleur betreft. Wil ze denk ik ruilen voor een koppel colisa lalia
  zaterdag 13 februari 2010 @ 11:34:15 #53
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_77951449
Leuk nieuws, ga je ze verkopen?

Vraag: welke lampen raden jullie aan voor mijn aquarium? Heb veel kleurrijke vissen en veel groen planten met wat rood tussendoor

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techniek_aquarium/verlichting

Zoveel keus
  zaterdag 13 februari 2010 @ 13:02:27 #55
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_77951525
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:58 schreef versteegrob het volgende:
Leuk nieuws, ga je ze verkopen?

Vraag: welke lampen raden jullie aan voor mijn aquarium? Heb veel kleurrijke vissen en veel groen planten met wat rood tussendoor

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techniek_aquarium/verlichting

Zoveel keus
En gewoon een paar posts terug zeggen dat je niet continu dingen vraagt
pi_77952023
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:58 schreef versteegrob het volgende:
Leuk nieuws, ga je ze verkopen?

Vraag: welke lampen raden jullie aan voor mijn aquarium? Heb veel kleurrijke vissen en veel groen planten met wat rood tussendoor

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techniek_aquarium/verlichting

Zoveel keus
Ik denk dat dat o.a een kwestie is van smaak
De bak van admiraal_anaal is prachtig, maar iets te donker naar MIJN smaak. Een ander vindt het misschien weer net een tikkie te licht, enz enz.

Maar goed, je bak is net nieuw en er zitten nieuwe lampen in Je hebt geen goedkoop bakkie gekocht dus neem aan dat het met de verlichting wel goed zit!

En JortK, ik vind je strontvervelend. Ga lekker op jezelf letten of zo
  zaterdag 13 februari 2010 @ 13:27:22 #57
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_77952093
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:24 schreef Faithfulness het volgende:
En JortK, ik vind je strontvervelend. Ga lekker op jezelf letten of zo
Niet huilen he!
pi_77952138
welke zoetwater visjes waren nou zo mega 'speels' met elkaar?
Cory's? Ze waren iig klein (cm of 3, 4) en in groepjes van 10. Af en toe elkaar lekker aan het plagen, waardoor het net leek of ze aan het spelen waren. Ook zand wroeten e.d.
pi_77952147
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:02 schreef JortK het volgende:

[..]

En gewoon een paar posts terug zeggen dat je niet continu dingen vraagt
Het maakt ook niet uit dat hij veel vraagt. Daar is dit topic voor. Maar hij moet er ook iets mee doen! En dat was het probleem.

Maar we zouden hierover ophouden dus ik snap niet dat je weer hierover begint!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_77952798
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:29 schreef Holy_Goat het volgende:
welke zoetwater visjes waren nou zo mega 'speels' met elkaar?
Cory's? Ze waren iig klein (cm of 3, 4) en in groepjes van 10. Af en toe elkaar lekker aan het plagen, waardoor het net leek of ze aan het spelen waren. Ook zand wroeten e.d.
Ja dat zijn deze beestjes, erg leuk, heb zelf een school van 15 stuks, heb de sterbai, kan wel een filmpje maken als je wilt.
pi_77952830
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:24 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Ik denk dat dat o.a een kwestie is van smaak
De bak van admiraal_anaal is prachtig, maar iets te donker naar MIJN smaak. Een ander vindt het misschien weer net een tikkie te licht, enz enz.

Maar goed, je bak is net nieuw en er zitten nieuwe lampen in Je hebt geen goedkoop bakkie gekocht dus neem aan dat het met de verlichting wel goed zit!

En JortK, ik vind je strontvervelend. Ga lekker op jezelf letten of zo
Je de lampen zijn inderdaad vrij nieuw alleen echt mooi is anders en aangezien nieuwe lampen maar 40 euro zijn kan ik er wel even naar kijken. Maar ja, luxe probleem voor later.
pi_77953088
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:54 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Ja dat zijn deze beestjes, erg leuk, heb zelf een school van 15 stuks, heb de sterbai, kan wel een filmpje maken als je wilt.


corydoras sterbai? klinkt wel bekend als je wilt zou een filmpje wel leuk zijn
heb jij ook het idee dat ze aan het spelen zijn soms?
pi_77953839
Jazeker, echt drukke beestjes. Begin gingen ze echt heen en weer wat door de stress kwam maar nu spelen ze echt voor me gevoel. Het is vooral leuk als ze van de bodem heel snel naar boven gaan om wat lucht te happen. Mijn bak is 70cm hoog dus dan is een lange reis en daarom zo leuk. Verder zijn het goede bodem opruimers
pi_77960388
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:29 schreef Holy_Goat het volgende:
welke zoetwater visjes waren nou zo mega 'speels' met elkaar?
Cory's? Ze waren iig klein (cm of 3, 4) en in groepjes van 10. Af en toe elkaar lekker aan het plagen, waardoor het net leek of ze aan het spelen waren. Ook zand wroeten e.d.
Corydora soort idd..
Zijn veel verschillende.
Ik heb zelf Corydora Julli in me bakkie, omdat ik ze leuk vond

Verder zijn clownbotia's ook heel erg speels met elkaar. Heel de dag achter elkaar aan enzo. Maar dat is een iets ander formaat dan de Cory's.. Clown kan tot 30 cm worden hehe
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77960435
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:55 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Je de lampen zijn inderdaad vrij nieuw alleen echt mooi is anders en aangezien nieuwe lampen maar 40 euro zijn kan ik er wel even naar kijken. Maar ja, luxe probleem voor later.
Lampen zijn gemiddeld 20 tot 25 euro per stuk iig..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77961244
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:27 schreef versteegrob het volgende:
De colisa lalia is toch ook een gourami? Gaat dat goed met de diamant ?
Jep, en bij mij lijkt het zo goed te gaan
Maargoed, alle ruimte he..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77964180
Je kunt diverse lampen aanschaffen, maar als je goedkoop uit wilt zijn:

het eerste kleurgetal gaat over het spectrum, een 8 is goed genoeg voor een aquarium een 9 is meer compleet. de twee getallen erna zijn samen het kleurgetal: 830 is dus warmwit reelijk relaistisch licht. 940 is witter. ZOnlicht is 6500k ongeveer, dus alle daylight lampen hebben ongeveer die kleur.

10.000k is licht voor zeeaquaria. Planten doen het over het algemeen heel goed op 830/840. Die lampen kun je ook gebruiken voor de zonsopgang. Midden op de dag kun je dan bijvoorbeeld nog een 865 bijschakelen.


Alleen de colorplus lampen zijn apart: die hebben meer rood en meer blauwaandeel, waardoor de kleuren van je vissen feller lijken.

De 840 lampen ed kun je gewoon bij de bouwmarkt oid kopen en zijn vrijwel net zo goed als diverse andere lampen. De enige lampen die wat mij betreft echt beter zijn zijn die van Dennerle en JBL, maar die zijn ook een stuk duurder.
Whatever...
pi_77966469
Heb net even gekeken en wacht er nog even mee, zie nu dat ik een witte lamp heb en een paarse lamp en moet even rust in mijn bak hebben he
pi_77967286
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_77973183
Maar als je nu, als voorbeeld, knalrood of felblauw licht in je aquarium wil, is dat dan niet slecht voor je visjes? Of zijn die lampen echt gemaakt als 'maanlicht' en 'zonsopgang' etc?

Misschien een stomme vraag, just curious.
pi_77973367
Felblauw (maanlicht) in de vorm van led hebben ze geen last van heb ik eens begrepen.
Zonsopgang weet ik niet..

Zelf heb ik nu ook maanlicht in 1 van de bakken, en dat gaat erg goed

[ Bericht 43% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 14-02-2010 00:19:04 ( ) ]
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77974052
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 20:34 schreef Spanky78 het volgende:
Je kunt diverse lampen aanschaffen, maar als je goedkoop uit wilt zijn:

het eerste kleurgetal gaat over het spectrum, een 8 is goed genoeg voor een aquarium een 9 is meer compleet. de twee getallen erna zijn samen het kleurgetal: 830 is dus warmwit reelijk relaistisch licht. 940 is witter. ZOnlicht is 6500k ongeveer, dus alle daylight lampen hebben ongeveer die kleur.

10.000k is licht voor zeeaquaria. Planten doen het over het algemeen heel goed op 830/840. Die lampen kun je ook gebruiken voor de zonsopgang. Midden op de dag kun je dan bijvoorbeeld nog een 865 bijschakelen.


Alleen de colorplus lampen zijn apart: die hebben meer rood en meer blauwaandeel, waardoor de kleuren van je vissen feller lijken.

De 840 lampen ed kun je gewoon bij de bouwmarkt oid kopen en zijn vrijwel net zo goed als diverse andere lampen. De enige lampen die wat mij betreft echt beter zijn zijn die van Dennerle en JBL, maar die zijn ook een stuk duurder.
Jij post steeds heel veel informatie die ik erg graag lees.

Ik heb nu zo'n colorpluslamp trouwens.
pi_77974187
quote:
Op zondag 14 februari 2010 00:18 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Felblauw (maanlicht) in de vorm van led hebben ze geen last van heb ik eens begrepen.
Zonsopgang weet ik niet..

Zelf heb ik nu ook maanlicht in 1 van de bakken, en dat gaat erg goed
Dat maanlicht van jou is echt heel erg mooi. Al ik een grotere bak heb dan wil ik ook graag zoiets.

Vraag me toch wel af hoe het zit met verlichting en planten. Algemeen zegt men dat je 10 uur voor volle lampverlichting moet zorgen.

Hypothetisch, zou het werkelijk kwaad kunnen wanneer je bijv. een week je bak alleen maar het daglicht geeft? Ik denk dat in de natuur met grijze regenachtige dagen er ook nauwelijks licht doordringt in die wateren en dan gaan de planten ook niet dood neem ik aan?

Zat er eigenlijk over na te denken n.a.v. de "verhuizing" van Faithfulness.
Waarvan ik trouwens ook nog heel benieuwd ben naar de babyMolly. Het lijkt mij iig heel erg tof om zoiets in je aquarium mee te maken.
pi_77974773
quote:
Op zondag 14 februari 2010 00:56 schreef Stali het volgende:

[..]


Hypothetisch, zou het werkelijk kwaad kunnen wanneer je bijv. een week je bak alleen maar het daglicht geeft? Ik denk dat in de natuur met grijze regenachtige dagen er ook nauwelijks licht doordringt in die wateren en dan gaan de planten ook niet dood neem ik aan?

Waarvan ik trouwens ook nog heel benieuwd ben naar de babyMolly. Het lijkt mij iig heel erg tof om zoiets in je aquarium mee te maken.
Eigen ervaring: Complete verduistering voor 1 week (dus echt helemaal dichtgeplakt) heeft het leven gekost aan 1 plantje. Een rode, en las al dat die sowieso niet erg sterk zijn. De rest van de planten niets raars aan gezien/gemerkt!


Dit overigens na een hardnekkig zweefalg probleem. Geen foto van toen het op z'n ergst was, maar het begon min of meer zo:



Babymolly staat trouwens in het geniep op de foto op pagina 1. Witte 'stenen' (stiekem plastic! ) driehoek, onder (rechts) een zwart streepje.


Mijn zelfgemaakte achterwand is biiiiiijna zo ver dat 'ie in de tegellijm kan! Ben nog niet helemaal tevreden, dus nog wat details aanbrengen/afwerken hier en daar
pi_77975069
Reageer morgen even. Moet echt naar bed want vroeg op. Maar ben benieuwd en tof dat het zo goed gaat met de kleine Molly. .
Maar even over algenproblemen. Ik vind het bizar dat eigenlijk niemand hier zich meldt want het gaat allemaal jofel met onze bakken. Terwijl MP bijvoorbeeld barstens vol staat met aangeboden aquaria en ik heb gisteren gevraagd aan een wat oudere werknemer van een grote aquariumzaak wat hiervan de reden zou kunnen zijn. Het antwoord was algen. Blijkbaar is dit een enorm probleem onder aquariumliefhebbers.

Zelf heb ik last van snoralg en hopelijk gehad want ik moet nog geduld hebben maar ik zie het wel afsterven nu en ik wilde niet aan de chemische middeltjes en kopjes thee erin mieteren durfde ik ook niet. Geduld, geduld en dat lijkt beloond want die snorren gaan dood nu. (Versteeg, lees je mee? Geduld. )

Zal wel even een update geven m.b.t. de snoralg en evt. een filmpje maken want foto's is ondanks de aanwijzingen heel lastig.

Oja, overmorgen naar het Arsenaal. Voor het eerst en weet niet of jullie het kennen maar ik zie er echt naar uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stali op 14-02-2010 02:18:08 ]
pi_77977349
wat is het Arsenaal?

Even over de alg.. In me grote bak heb iki daar eigenlijk tot nu toe (afkloppen!) geen last van. Wel heb ik es een klein stukje een beetje alg gezien, maar binnen een dag was het weg. Denk dat de algeneters hun best hebben gedaan

Me 80cm bak heeft er ook vrijwel geen last van gehad. Soms een beetje alg op de planten, maar dat was een keer wegpoetsen en het kwam niet meer terug.

Wellicht dat het jofel loopt, of gewoon een beetje aan de regels houden.
Zeker niet overmatig voeren of de lamp te lang aan laten staan.

Mijn toenmalige aqua60 met garnalen hadden overigens wel heel veel last van alg. Draadalg in dat geval.
Gek werd ik ervan, en met veel geduld is het weer weggegaan. Maar dat was een combinatie van toch teveel voeren en zonlicht wat er op de bak kwam te staan (wat ik niet wist totdat ik in het weekend thuis was en het zag )


Ik zoek trouwens een 80cm bak... Gewoon een redelijk mooi ding voor een zachte prijs, maar wel met "vaste" kap. Want ik heb nu een bak waar ik de gehele kap er in 1 keer vanaf haal, maar dat gaat niet goed werken met een extern filter.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77980172
Wel mooi dat je er geen last van hebt. Bij mij kwam het inderdaad omdat ik de lamp veel te veel uren aan had.
Doe hem nu pas eind van de middag aan i.p.v. meteen 'sochtends.

Het Arsenaal is een soort onderwaterwereld heb ik begrepen. Ben er ook nog nooit geweest.

Goed weekend nog!
pi_77981544
Stali, hoeveel uur brand je lamp nu Dan ? Heb zelf een tijdschakelaar, 14 - 00 uur dus 10 uur !
pi_77985184
Laat hem nu ca. 8 uur per dag aan.

De reden dat ik het niet doorhad is omdat ik nogal een nachtbraker ben dus die lampen gingen voorheen vrolijk om 8 uur aan en om 2 uur 's nachts of nog later weer uit. . Arme vissen moesten hele lange dagen maken. .

Hoe is het met jouw aquarium? Gaat alles goed?
pi_77987205
Ja super, gister voor het eerst wat nitriet gemeten, water vervest en weg was het. Vissin doen het allemaal leuk, alleen moet ik echt rustig aan doen met voeren. Alle Vissen leven nog. Dacht trouwens dat de kuhli een nacht vis was maar merk er niks van.

Vind alleen de Cosby gourami niet zo, alleen een vis vangen lijkt me onmogelijk. Heb liever 3 vlindervissen ipv gourami
pi_77988882
quote:
Op zondag 14 februari 2010 12:40 schreef Stali het volgende:
Wel mooi dat je er geen last van hebt. Bij mij kwam het inderdaad omdat ik de lamp veel te veel uren aan had.
Doe hem nu pas eind van de middag aan i.p.v. meteen 'sochtends.

Het Arsenaal is een soort onderwaterwereld heb ik begrepen. Ben er ook nog nooit geweest.

Goed weekend nog!
Ik hoop dat je alg nu snel vertrokken is.
Ben benieuwd wat betreft het Arsenaal.
Jij ook nog een goed weekend,

Ik heb toenstraks me eigen reflector gemaakt voor me 80cm bak. Later upload ik er wel een foto van.
Hebben jullie een idee voor een relatief goedkope 80cm bak? Gewoon een Jewel, of wat anders?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_77992312
Tsja,

Alg is een groot probleem, vooral voor onervaren aquariumhouders. Als je net begint gaan er vaak kleine dingetjes fout (niet expres) waardoor algen de kans krijgen. Er zijn een aantal vuistregels om algen te verminderen:

1. Overbevolk je bak niet! Doe altijd minder vis in de bak dan een winkelier je adviseert en houd het rustig. Met te veel vis, voer je ook veel en belast je het water te zwaar, met algen als gevolg.
2. Te weinig planten: te weinig planten betekent veel ruimte voor algen om het licht op te vangen als ze de kans krijgen, bovendien eten planten voedinsstoffen op.
3. Verkeerde bodem: gebruik bodemverwarming.
4. Te veel (penseelalg) of te weinig stroming (blauwalg)
5. Onvoldoende verversen, te weinig afvoer van algenvoeding
6. Te weinig/geen plantenvoeding (voeiding zonder nitraat of fosfaat is absoluut nodig bij echte waterplanten).
7. Te veel of te weinig licht

Overigens is zweefalg heel makkelijk te voorkomen door de juiste mechanische filtering, penseelalg is de moeilijkste, lastig uit te roeien alg.

Voor gevorderden kun je proberen de C:N:P verhouding proberen te verbeteren. (koolstof: stikstof: fosfor). TE veel P= blauwalg, te veel N= groene alg, te weinig C= te hoge N(itraat).
Whatever...
pi_78009975
Redfield ratio
Ik heb een aantal biedingen gedaan btw op andere bakken
Gewoon om mijn huidige 80cm te vervangen voor een andere (wrs een meter) en een vaste kap, zodat ik geen ellende ga krijgen met mijn externe filter.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 15 februari 2010 @ 10:40:53 #85
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78011812
www.rifwachter.nl is ook een geweldige winkel.
Maar je kan er ook ook gewoon heen om te gaan kijken.
Ze hebben ook een aantal mooie show aquariums zo te zien!

Ik gaat er zeker een keertje kijken in de zomer!
De site ziet er geweldig uit!

Leuke tip denk ik
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_78012173
Erg mooie winkel om te zien zeg!
Als ik er ooit es in de buurt kom, dan zal ik er eens heen gaan
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 15 februari 2010 @ 11:07:16 #87
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78012347
Ik ga er een keer met mooi weer daar heen rijden. Leuk ritje lekker in de zon.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  maandag 15 februari 2010 @ 11:08:33 #88
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78013316
Vanmorgen keek ik in mijn bak en de komkommer was bijna helemaal opgegeten, denk dus goed nieuws. Binnenkort ook een nieuwe camera voor betere foto's
  maandag 15 februari 2010 @ 12:01:07 #90
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78013798
quote:
Op maandag 15 februari 2010 11:42 schreef versteegrob het volgende:
Vanmorgen keek ik in mijn bak en de komkommer was bijna helemaal opgegeten, denk dus goed nieuws. Binnenkort ook een nieuwe camera voor betere foto's
Kijk goed of het nergens drijft, kan een grote zooi geven als je niet oppast
pi_78014114
Zeker maar had er een lepeltje in gedaan dus kon mooi het laatste restje eruit halen. Alle vissen leven nog steeds mensen ! Nu even water testen
  maandag 15 februari 2010 @ 16:07:56 #92
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78021656
Ik wil over een paar maanden een achterwand van jewel in me bak gaan plaatsen. Maar dat moet neem ik aan 24uur minimaal drogen en dan paar keer uitspoelen toch?

Want dan moet ik een tijdelijke oplossing zoeken voor me vissen
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  maandag 15 februari 2010 @ 16:18:32 #93
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78022008
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:07 schreef ook_gek het volgende:
Ik wil over een paar maanden een achterwand van jewel in me bak gaan plaatsen. Maar dat moet neem ik aan 24uur minimaal drogen en dan paar keer uitspoelen toch?

Want dan moet ik een tijdelijke oplossing zoeken voor me vissen
Dat wordt idd wel aangeraden. Minimaal 1 keer omspoelen!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78023424
Wat vinden jullie van de L134? Ga er vanavond waarschijnlijk een paar van kopen
pi_78023508
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:18 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

Dat wordt idd wel aangeraden. Minimaal 1 keer omspoelen!
Is dit nou echt nodig ? Ja het wordt aangeraden maar is het ooit mis gegaan? Snap wel dat mensen geen risico willen nemen maar de fabrikant van het aquarium lijm gaat er toch geen giftige stoffen voor de vissen in doen, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Als je alles echt heel serieus moet nemen is een beetje bak pas gevuld na 6 tot 12 maanden

Achterwand lijmen, 24 tot 48 uur lijmen, 3 keer goed spoelen en 24 uur laten staan. Ruim 3 weken laten inwerken, dan 5 vissen per keer erin, week wachten weer 5 vissen, lange opstarttijd op deze manier.
  maandag 15 februari 2010 @ 17:31:17 #96
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78023883
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:17 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Is dit nou echt nodig ? Ja het wordt aangeraden maar is het ooit mis gegaan? Snap wel dat mensen geen risico willen nemen maar de fabrikant van het aquarium lijm gaat er toch geen giftige stoffen voor de vissen in doen, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Als je alles echt heel serieus moet nemen is een beetje bak pas gevuld na 6 tot 12 maanden

Achterwand lijmen, 24 tot 48 uur lijmen, 3 keer goed spoelen en 24 uur laten staan. Ruim 3 weken laten inwerken, dan 5 vissen per keer erin, week wachten weer 5 vissen, lange opstarttijd op deze manier.
Inderdaad. Waarom denk je dat wij zo op jouw haastige gedrag reageren


Maargoed,
in mijn garnalenbakje

die volgens mij helemaal goed had moeten zijn, gingen de garnaaltjes bij bosjes dood.
Ik heb de overlevenden [7 stuks, van de 15] toen toch maar in zo'n drijvend kweekbakje in mn gewone aquarium gehangen en nu blijft het stabiel.
Punt is alleen dat er eentje eitjes draagt en dat is natuurlijk superleuk maar als de baby's komen kruipen die volgens mij met gemak door de spijlen van de kweekbak heen en worden dan natuurlijk meteen opgegeten door mn visjes.

Iemand een idee hoe ik dat oplos?
Ben er overigens ook niet achter waarom dat losse bakje niet goed ging.
an urge to help mankind overcomes me
  maandag 15 februari 2010 @ 17:40:22 #97
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78024119
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:14 schreef versteegrob het volgende:
Wat vinden jullie van de L134? Ga er vanavond waarschijnlijk een paar van kopen
Lekker doen mooie vissen
pi_78028369
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:14 schreef versteegrob het volgende:
Wat vinden jullie van de L134? Ga er vanavond waarschijnlijk een paar van kopen
Is jouw bak niet een beetje vol aan het raken?
Zou je niet even wat ruimte overlaten voor volgende hersenspinsels?
pi_78028811
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:17 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Is dit nou echt nodig ? Ja het wordt aangeraden maar is het ooit mis gegaan? Snap wel dat mensen geen risico willen nemen maar de fabrikant van het aquarium lijm gaat er toch geen giftige stoffen voor de vissen in doen, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Als je alles echt heel serieus moet nemen is een beetje bak pas gevuld na 6 tot 12 maanden

Achterwand lijmen, 24 tot 48 uur lijmen, 3 keer goed spoelen en 24 uur laten staan. Ruim 3 weken laten inwerken, dan 5 vissen per keer erin, week wachten weer 5 vissen, lange opstarttijd op deze manier.
Ik heb verhalen gelezen en gehoord dat het fout ging.
Neem daarom altijd het zekere voor het onzekere.
Zo heb je gegarandeerd minder kans dat je nieuwe huisgenootjes overlijden.

En ja; dit moet je serieus nemen, aangezien je met levende wezens werkt
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78029185
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:17 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Is dit nou echt nodig ? Ja het wordt aangeraden maar is het ooit mis gegaan? Snap wel dat mensen geen risico willen nemen maar de fabrikant van het aquarium lijm gaat er toch geen giftige stoffen voor de vissen in doen, kan ik me nauwelijks voorstellen.

Als je alles echt heel serieus moet nemen is een beetje bak pas gevuld na 6 tot 12 maanden

Achterwand lijmen, 24 tot 48 uur lijmen, 3 keer goed spoelen en 24 uur laten staan. Ruim 3 weken laten inwerken, dan 5 vissen per keer erin, week wachten weer 5 vissen, lange opstarttijd op deze manier.
Ja is echt nodig, ook ik dacht van niet. Had maar 1 keer half uitgespoeld, 3 dagen later al mijn aquariumbewoners dood door vergiftiging en nee geen nitrietpiek wat de oorzaak was
pi_78037582
Hmm geloof ook wel dat het moet maar sommige dingen vind IK overdreven. Maar waarom deed je je vissen na 3 erin? Moet toch 3 weken zijn?
pi_78037668
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:48 schreef versteegrob het volgende:
Hmm geloof ook wel dat het moet maar sommige dingen vind IK overdreven. Maar waarom deed je je vissen na 3 erin? Moet toch 3 weken zijn?
Ongeduldig Of denken: "Het zal toch allemaal wel meevallen". Of het overdreven vinden!
Dit gaat om giftige stoffen.. Kun je beter EXTRA voorzichtig mee zijn
pi_78037696
quote:
Op maandag 15 februari 2010 22:48 schreef versteegrob het volgende:
Hmm geloof ook wel dat het moet maar sommige dingen vind IK overdreven. Maar waarom deed je je vissen na 3 erin? Moet toch 3 weken zijn?
Ook naief, dom, beginner en vooral geen adviezen aannemen van andere....een grote fout dus.... nu gelukkig ben ik liever te voorzichtig dan risico's nemen
pi_78037773
Mijn bak draaide al 3 maanden ofzo, heb toen al het water eruit gehaald en opgeslagen in andere bak, achterwandje erin gezet en oud water weer terug gedaan (dan hoef je niet 3 weken te wachten omdat er al genoeg goeie bacterieen in zitten, alleen tja die giftige stoffen waren dus niet helemaal eruit
pi_78037928
Goed dat je het zegt hoor Ik ben met nieuwe achterwand bezig, visjes gaan binnenkort verhuizen. Maar niet 'voor een week' zoals ik eerst zei
Zal 'm weer rustig laten indraaien
pi_78038501
Ik heb het de laatste keer gedaan als volgt:

Achterwand gemaakt
4 lagen tegellijm ( 48 uur drogen)
2 lagen epoxy (48 uur drogen)
Kit voor de achterwand (48 uur drogen)
Dan in 3 dagen totaal 6 keer waterwissel gedaan van 100% (wel met een filter laten draaien vol met watten en actief kool)
Daarna had ik een week lang een 5 testvisjes er in gezet.

Ik ben gewoon voorzichtig omdat die bak bedoeld is voor zo'n 200 garnalen en die zijn gewoon stuk gevoeliger
pi_78040858
Gelijk heb je hoor, 99% doet het op die manier alleen ik ben ongeduldig en vertrouw op het ozon apparaat.

Wil morgen de cosby gourami terug brengen, geen leuke vis en zou een koppel hebben maar heb volgens mij 2 mannentjes. Ga ze dus niet ruilen maar terug brengen, weer wat extra ruimte voor de andere vissen alleen hoe vang je de vissen ? Net een poging gedaan maar het is volgens mij onmogelijk. Heb 350L en aardig wat planten dus ben benieuwd naar wat tips.

Heb nu andere l-nummers dus daarom mag deze weg, gratis!
Woon in Apeldoorn, Gelderland



[ Bericht 18% gewijzigd door anon_10041401 op 16-02-2010 01:48:31 ]
  dinsdag 16 februari 2010 @ 07:19:47 #108
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78046484
Je moet ze in een hoekje drijven waar het wat leger is. Desnoods met 2 man.
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78046642
Jep, en anders met 2 netjes.. Dan gaat het goed
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78048967
Bied ook mijn andere ancitrus gratis aan, die is iets kleiner dan op de foto dus als iemand interesse heeft.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 11:00:57 #111
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78049750
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 10:28 schreef versteegrob het volgende:
Bied ook mijn andere ancitrus gratis aan, die is iets kleiner dan op de foto dus als iemand interesse heeft.
Snelle beslisser
pi_78050196
Wegens carnaval zijn er veel zaken gesloten zeg Beetje jammer
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 16 februari 2010 @ 11:21:51 #113
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78050305
quote:
Op maandag 15 februari 2010 23:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik heb het de laatste keer gedaan als volgt:

Achterwand gemaakt
4 lagen tegellijm ( 48 uur drogen)
2 lagen epoxy (48 uur drogen)
Kit voor de achterwand (48 uur drogen)
Dan in 3 dagen totaal 6 keer waterwissel gedaan van 100% (wel met een filter laten draaien vol met watten en actief kool)
Daarna had ik een week lang een 5 testvisjes er in gezet.

Ik ben gewoon voorzichtig omdat die bak bedoeld is voor zo'n 200 garnalen en die zijn gewoon stuk gevoeliger
dus het slimste is om een 2de bak te hebben als je een achterwand in je bestaande bak wil doen.

48uur laten drogen en 3x omspoelen? En is het dan slim om het water een nacht te laten staan met pomp aan? Om vervolgens water te verversen?
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  dinsdag 16 februari 2010 @ 11:22:04 #114
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78050310
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:31 schreef saaw het volgende:
in mijn garnalenbakje
[ afbeelding ]
die volgens mij helemaal goed had moeten zijn, gingen de garnaaltjes bij bosjes dood.
Ik heb de overlevenden [7 stuks, van de 15] toen toch maar in zo'n drijvend kweekbakje in mn gewone aquarium gehangen en nu blijft het stabiel.
Punt is alleen dat er eentje eitjes draagt en dat is natuurlijk superleuk maar als de baby's komen kruipen die volgens mij met gemak door de spijlen van de kweekbak heen en worden dan natuurlijk meteen opgegeten door mn visjes.

Iemand een idee hoe ik dat oplos?
Ben er overigens ook niet achter waarom dat losse bakje niet goed ging.

iemand?
an urge to help mankind overcomes me
pi_78052112
Uhmm daar kruipen ze idd doorheen vrees ik..
Een gesloten bak nemen? En dan elke dag wat water verversen?

Hoe lang stond die bak dan al te draaien eigenlijk?
Als je nu dat garnalenbakje is inricht, en dan vult met aquarium water?
Dan ff een tijdje laten indraaien, en dan wat garnaaltjes erin?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 16 februari 2010 @ 12:30:03 #116
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78052385
Ik moet zeggen dat ik nogal huiverig ben om de garnaaltjes weer in dat losse bakje te doen. Ze gingen echt zonder enige duidelijke aanwijzing dood.
Het bakje stond toen 3 dagen te draaien trouwens.

Ik dacht er zelf aan om een panty om het kweekbakje heen te doen zodat de baby's niet door de spijlen heen kunnen kruipen.
Garnalenbakje met aquariumwater is ook wel een idee.
an urge to help mankind overcomes me
pi_78053006
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 12:30 schreef saaw het volgende:
Ik moet zeggen dat ik nogal huiverig ben om de garnaaltjes weer in dat losse bakje te doen. Ze gingen echt zonder enige duidelijke aanwijzing dood.
Het bakje stond toen 3 dagen te draaien trouwens.

Ik dacht er zelf aan om een panty om het kweekbakje heen te doen zodat de baby's niet door de spijlen heen kunnen kruipen.
Garnalenbakje met aquariumwater is ook wel een idee.
3 dagen is veeeels te kort. Laat ik zo zeggen, als je zonder bacterieen toevoegen je garnalenbak wil opstarten ben je zeker 2 weken verder. Voeg je opstartbacterieen toe dan ben je 1 tot 1,5 week verder. Garnalen zijn onwijs gevoelig voor de nitrietpiek. Daar waar vissen vaak zo'n piek kunnen hebben is het voor garnalen fataal.

Het zou idd een idee zijn om water uit je al draaiende aquarium in je garnalenbak doen. Maar ook daar niet ineens je garnalen bij gooien.
pi_78053081
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 11:21 schreef ook_gek het volgende:

[..]

dus het slimste is om een 2de bak te hebben als je een achterwand in je bestaande bak wil doen.

48uur laten drogen en 3x omspoelen? En is het dan slim om het water een nacht te laten staan met pomp aan? Om vervolgens water te verversen?
Yep een 2e bak is wel even handig om ze een tijdje in te houden. En een nachtje je pomp aanzetten is zeker handig, liefst je pomp gevuld met watten en koolstof om zo zoveel mogelijk giftige stoffen te filteren
  dinsdag 16 februari 2010 @ 14:05:03 #119
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78055619
Saaw kun je niet iets van een panty om dat bakje knutselen zodat de minigarnalen niet kunnen ontsnappen?

Aha ik las niet goed. Was je dus al van plan
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78056070
Net water weer ververst en 4 vissen terug gebracht naar de LFS, aquarium ziet er super uit de l-nummers zijn echt geweldig. Verder een tuinslang gehaald zodat ik direct vanuit de kraan kan bijvullen en kan verversen, super handig.

Heb nu de volgende vissen in mijn aquarium

Kardinaal Tetra
Cory Sterbai
Discus
Kuhli
Dwerg cichliden
L-nummers

Vind dit mooi en zo blijft het ook, zie geen reden om vissen weg te doen of uit te breiden, nu kijken en genieten

[ Bericht 5% gewijzigd door anon_10041401 op 16-02-2010 14:27:19 ]
pi_78057740
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 14:17 schreef versteegrob het volgende:
Net water weer ververst en 4 vissen terug gebracht naar de LFS, aquarium ziet er super uit de l-nummers zijn echt geweldig. Verder een tuinslang gehaald zodat ik direct vanuit de kraan kan bijvullen en kan verversen, super handig.

Vind dit mooi en zo blijft het ook, zie geen reden om vissen weg te doen of uit te breiden, nu kijken en genieten
Mijn LFS neemt alleen visjes terug met de note: Ze gaan het niet overleven
Het is natuurlijk ook best een risico, wie weet wat voor ziektes er in mijn bak zitten (als voorbeeld, hoor! )
Daarom zou ik niet zo snel visjes terug brengen, tenzij ze echt een probleem vormen in de bak, zoals extreme agressie, etc.

De L134 is een prachtvis. Maar ik begin voorlopig niet meer aan nieuwe vissen, hoe jammer ik dat soms ook vind als ik een mooie vis voorbij zie komen. Visjes moeten wel lekker de ruimte hebben etc.
pi_78059464
Zeker, daarom heb ik ook de 2 ancitrus terug gebracht en de cosby gourami aten super veel en ze vielen beetje tegen in kleur en gedrag dus dit is het beste.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 15:56:07 #123
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78060233
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 12:50 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Yep een 2e bak is wel even handig om ze een tijdje in te houden. En een nachtje je pomp aanzetten is zeker handig, liefst je pomp gevuld met watten en koolstof om zo zoveel mogelijk giftige stoffen te filteren
dat is kut, moet ik goedkoop ergens een simpel bakje fixen
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_78060422
Ligt eraan wat je nodig hebt, hoeveel inhoud? Anders heb ik nog een 30 liter bak te leen incl lichtkap en als nodig een filter
  dinsdag 16 februari 2010 @ 16:08:15 #125
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78060780
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:00 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ligt eraan wat je nodig hebt, hoeveel inhoud? Anders heb ik nog een 30 liter bak te leen incl lichtkap en als nodig een filter
joh top! Maar ik wil pas over een paar maanden me bak gaan verranderen

maar bedankt voor je aanbod!!!
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_78060939
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:08 schreef ook_gek het volgende:

[..]

joh top! Maar ik wil pas over een paar maanden me bak gaan verranderen

maar bedankt voor je aanbod!!!
Aha oke, nouja het aanbod staat er in ieder geval
  dinsdag 16 februari 2010 @ 16:21:18 #127
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78061329
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 12:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

3 dagen is veeeels te kort. Laat ik zo zeggen, als je zonder bacterieen toevoegen je garnalenbak wil opstarten ben je zeker 2 weken verder. Voeg je opstartbacterieen toe dan ben je 1 tot 1,5 week verder. Garnalen zijn onwijs gevoelig voor de nitrietpiek. Daar waar vissen vaak zo'n piek kunnen hebben is het voor garnalen fataal.

Het zou idd een idee zijn om water uit je al draaiende aquarium in je garnalenbak doen. Maar ook daar niet ineens je garnalen bij gooien.
De vrouw waar ik de garnaaltjes van heb overgenomen zei juist dat dat makkelijk kon. Ik was ook verbaasd maar aangezien zij thuis iets van 10 aquaria had staan heb ik dr maar geloofd.

Denk dat ik maar gewoon voor de panty optie ga voorlopig.
Kan altijd nog het extra bakje vullen met aquariumwater en ze [+babies tegen de tijd dat die er zijn] daar dan in overplaatsen.

Iemand een idee over hoe je kunt zien dat de babygarnaaltjes bijna komen?
an urge to help mankind overcomes me
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:02:13 #128
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_78063190
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:11 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Aha oke, nouja het aanbod staat er in ieder geval
je bent de beste!!!
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_78078180
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:21 schreef saaw het volgende:

[..]

De vrouw waar ik de garnaaltjes van heb overgenomen zei juist dat dat makkelijk kon. Ik was ook verbaasd maar aangezien zij thuis iets van 10 aquaria had staan heb ik dr maar geloofd.

Denk dat ik maar gewoon voor de panty optie ga voorlopig.
Kan altijd nog het extra bakje vullen met aquariumwater en ze [+babies tegen de tijd dat die er zijn] daar dan in overplaatsen.

Iemand een idee over hoe je kunt zien dat de babygarnaaltjes bijna komen?
Hoi en wat gaan jullie hard. Tof om te lezen dat men hier elkaar helpt. .

Saaw, vind het wel lullig dat het mis is gegaan. Inderdaad wat de rest hier ook zegt, gebuik aquariumwater en stop een stuk gebruikt filter in je nieuwe filter. Zo heb ik het ook gedaan bij het binnenhalen van sluiers en garnalen. Heb de sluiers gewoon in een aquariumbak met vijverwater gezet. Inmiddels is het door verversen en een electrisch filter natuurlijk veranderd maar krijg straks met hetzelfde te maken wanneer ze weer naar buiten gaan. Ik ga iig aquariumwater "sparen" en zet er als eerste mosselen in uit.

Zonde, je hebt al zoveel moeite gedaan. Zou het toch niet opgeven met de bak die je gekocht hebt.
Het voordeel is nl. dat je er geen verwarming in hebt hangen en ze dus geleidelijk tempwisselingen zouden hebben (nacht en dag temperaturen) en als deze verschillen groot zijn (zoals nu) dan planten je garnalen zich rap voort. Kweek ze gewoon eerst in die bak die je gekocht hebt.
pi_78080979
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 16:21 schreef saaw het volgende:

[..]

De vrouw waar ik de garnaaltjes van heb overgenomen zei juist dat dat makkelijk kon. Ik was ook verbaasd maar aangezien zij thuis iets van 10 aquaria had staan heb ik dr maar geloofd.

Denk dat ik maar gewoon voor de panty optie ga voorlopig.
Kan altijd nog het extra bakje vullen met aquariumwater en ze [+babies tegen de tijd dat die er zijn] daar dan in overplaatsen.

Iemand een idee over hoe je kunt zien dat de babygarnaaltjes bijna komen?
Als ik het goed heb, heb jij vuurgarnalen. Aan de kleur van de eitjes kan je het meestal wel zien hoever het is. Ze beginnen met wit/grijs/gele eitjes en veranderen langzaam naar donker/groen. Als je goed kijkt kan je in de eitjes hun ogen al zien. Draagtijd is tussen de 2/4 weken en uit ervaring heb ik geleerd dat dat afhankelijk is van de watertemperatuur. Als temperatuur tussen de 18/22 graden is zal het ongeveer 3/4 weken duren en bij temperaturen boven de 23 tot zeg maar 28/29 graden zal het zo'n 2/3 weken duren.
Mocht je garnaal ineens geen eitjes meer hebben en je ziet niets ronddwarrelen, maak je geen zorgen (meestal) ze zijn zoooo ongelooflijk klein en meestal nog iets kleurloos dat je ze niet ziet (1-2 mm) en kunnen tussen je grind zitten of ergens anders verstopt.
Meestal ga je ze na 1 tot 2 weken steeds vaker zien, wees daarom ook voorzichtig met waterwissel omdat je zomaar ineens kleintjes mee kan zuigen bij je waterverversen
  woensdag 17 februari 2010 @ 00:12:19 #131
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78083485
Thanks allemaal voor de adviezen.

De eitjes van mn vuurgarnaaltjes zijn nu idd een beetje gelig dus dat zou betekenen dat ik nog even heb.
Als ik nou morgen mn kleine bakje vul met aquariumwater en het pompje + mosbal, hoelang moet ik hem dan laten staan totdat de garnaaltjes er in kunnen? En schrikken ze dan niet enorm van het temperatuurverschil? [aquarium is 24/25 graden ongeveer]
En ik had er vrij grof grind in liggen [zie foto boven], is dat een probleem? Ik had trouwens geen extra lamp bij de garnaaltjesbak, is dat nodig of hebben ze genoeg aan daglicht en wat lamplicht van de kamer in de avond?
an urge to help mankind overcomes me
pi_78083939
Het lamplicht hebben ze niet nodig iig.
Het aquariumwater waarmee je je kweekbak vult is dan toch gelijk? Of lees ik niet goed? Ze kunnen er dan meteen in.
Zorg ook voor een stuk filterwat uit je aquarium in het filter van je kweekbak. Dit hoeft niet eens maar voor de zekerheid.
pi_78083981
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 23:11 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Als je goed kijkt kan je in de eitjes hun ogen al zien.
Jeez. Dit wist ik niet. Heb het nooit zo grondig bekeken iig.
Zal er eens op letten.
pi_78087830
Wel ff zorgen dat het temperatuur verschil een beetje gelijk ligt, of de garnaaltjes ff in het bakje laten zitten, in je "nieuwe" aquarium. Dan zakt de temperatuur zachtjes, en dan na een uurtje kun je ze zeker wel overzetten.

Is dat filter nieuw, of draait die al mee in de oude bak?
Als ie nieuw is, zou ik wat bacterieen in de bak gooien, en een dagje wachten met plaatsen.
Dan is ie die bacteriecultuur zo weer opgang, aangezien je aqua water al de juiste waardes bevat.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 17 februari 2010 @ 12:43:56 #135
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78095006
Het kleine pompje is nieuw maar ik kan eventueel wel de filter ervan wisselen met een uit mn grote bak [die er toch 2 heeft]. En als ik het water omzet en meteen de garnaaltjes er achteraan koelen ze met het water mee geleidelijk af, is dat een optie?
an urge to help mankind overcomes me
pi_78095882
Dat is een goede optie lijkt mij.
Gooi er eventueel wat bacterieen bij om de cultuur lekker op gang te maken/houden.
Moet helemaal goed komen.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78104897
Zal zo wat leuke foto's posten van mijn nieuwe l-nummers en een vraagje over verversen.

Heb nu te maken met een nitriet piek sinds 3/4 dagen, aan de vissen merk ik echter niks. Ze eten nog veel, zwemmen vrolijk heen en weer en happen geen lucht. Nu vervang ik dagelijks 50% water om de nitriet eruit te krijgen en zodat de filter zijn werk kan doen zodat de nitriet kan worden omgezet naar nitraat.

Nu voer ik het water uit mijn aquarium direct naar buiten en ik heb een tuinslang waarmee ik alles vul. Wat nou als ik direct het water afvoer en gelijk bijvul, als ik dit zo'n 2/3 uur aan laat staan, dan moet de nitriet toch helemaal weg zijn ? Vraag het eerst jullie omdat ik het nu op de ouderwetse manier doen.

Dus 50% afvoeren en hierna 50% water toevoegen.

Dit is en blijft het huidige visbestand

30 Kardinaal Tetra's
15 Corydoras sterbai
8 Kuhli
2 Chinese Algeneters
5 Apistogramma cacatuoides
2 Discus (Koppel)
2 jonge L201
1 L201 Bigspot
1 LDA33
1 L168
1 L134
1 L75

Heb de volgende vissen deze week weg gedaan, 2 Cosby Gourami, 2 Ancitrus
  woensdag 17 februari 2010 @ 17:36:45 #138
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78107061
Ik doe het water dat ik bijvul altijd eerst in een emmer en dan wat Aqua Safe erbij [heb slechte ervaring met dat spul overslaan, maar kan geloof ik ook schelen waar je woont ivm kwaliteit van het kraanwater]

Sowieso is water uit de tuinslang volgens mij veel te koud en sommige vissen zijn zeer gevoelig voor temperatuurschommelingen [denk aan stip]
an urge to help mankind overcomes me
  woensdag 17 februari 2010 @ 17:37:53 #139
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78107105
Volgens mij heb ik niks gemist
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  woensdag 17 februari 2010 @ 17:55:37 #140
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78107797
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:36 schreef saaw het volgende:
Ik doe het water dat ik bijvul altijd eerst in een emmer en dan wat Aqua Safe erbij [heb slechte ervaring met dat spul overslaan, maar kan geloof ik ook schelen waar je woont ivm kwaliteit van het kraanwater]

Sowieso is water uit de tuinslang volgens mij veel te koud en sommige vissen zijn zeer gevoelig voor temperatuurschommelingen [denk aan stip]
Als je dat water uit de slang gewoon op temperatuur eruit laat stromen kan het gewoon.

Ik doe nooit aquasafe in het water wat ik erin doe. Gaat nog steeds goed
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78109077
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:36 schreef saaw het volgende:
Ik doe het water dat ik bijvul altijd eerst in een emmer en dan wat Aqua Safe erbij [heb slechte ervaring met dat spul overslaan, maar kan geloof ik ook schelen waar je woont ivm kwaliteit van het kraanwater]

Sowieso is water uit de tuinslang volgens mij veel te koud en sommige vissen zijn zeer gevoelig voor temperatuurschommelingen [denk aan stip]
Gebruik een tuinslang maar woon in een apparatement dus het water komt gewoon van binnen. Maar denk dat ik echt wat minder moet voeren, blijft volgens mij altijd wel iets liggen tussen de planten of ergens onder wat hout of een steen. Heb gelukkig wel de sterbai en de kuhli die veel opruimen maar denk dat ik toch wat te veel voer wat weer gaat rotten en gevolg is nitriet.

Maar heb wel mooie l-nummers he Ze zijn alleen allemaal nog vrij klein op 1tje na, foto's komen eraan.
  woensdag 17 februari 2010 @ 18:45:33 #142
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78109466
Nee dat nitriet komt toch echt door het begin Dat heeft iedere nieuwe aqua. Dat dit bij jou nu ook komt verbaast mij dan ook niet

Misschien heeft dat apparaat er wel voor gezorgd dat de piek minder groot is maar ik denk dat hij het niet volledig kan tegenhouden.
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78109538
Zeker, duurt ongeveer een weekje heb ik gelezen dus nu iedere dag water verversen. Apparaat zegt alleen dat het de PIEK voorkomt, naja het is misschien minder wat jij zegt.

Ben nu al 3.5 week onderweg en gelukkig geen 1 dode vissen of zieke vis
  donderdag 18 februari 2010 @ 08:25:26 #144
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78128973
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 16:44 schreef versteegrob het volgende:
Dit is en blijft het huidige visbestand

30 Kardinaal Tetra's
15 Corydoras sterbai
8 Kuhli
2 Chinese Algeneters
5 Apistogramma cacatuoides
2 Discus (Koppel)
2 jonge L201
1 L201 Bigspot
1 LDA33
1 L168
1 L134
1 L75
QFT.
pi_78129339
Ben benieuwd

Ik ga deze week mijn oude bakkie vullen met wat andere visjes.
Zit te denken aan goudtetra's en verder nog ff kijken..

(en dan met extern filter dat tijdelijk mee draait met het oude interne.)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78155722
Hallo allemaal!

Ik heb twee vragen, met eentje zat k al een tijdje en met de ander sinds vijf minuten.

Ik heb een keer een bakje zaadjes meegenomen uit Thailand en op het bakje stond dat er vissen uit zouden komen. Ik ben een vissenleek, dus ik dacht dat het niet kon, maar het kon dus wel, en er is er eentje overgebleven die nu al meer dan een jaar leeft.

Toen ik meer over deze vissoort op zocht en op een beurs eens ben gaan vragen bij een verkoper van soortgelijke visjes, kwam ik erachter dat hij uit Zanzibar komt en het een soort killifish is. Ik heb daarom direct een verwarmingselement in het aquarium gehangen en hij is veel actiever en de kleuren lijken feller geworden, dus dat was een goede zet.

Nu merk ik dat planten uit de dierenwinkel snel dood gaan in de bak. Kan dit door de watertemperatuur komen, of staat het aquarium niet goed? Het aquarium staat licht, maar nooit in direct zonlicht. De watertemperatuur is altijd 28 graden.

Vraag twee: het aquarium staat op een kast, dus ik zie de bodem eigenlijk nooit. Nu keek ik net even vanaf een stoel en nu ligt er ineens een wit laagje over de bodem. Het zijn een soort witte stipjes maar zoveel, dat het van een afstandje lijkt alsof het een witte waas is. Het is niet over de hele bodem, maar een grote vlek. Je begrijpt, als ik op witte stippen zoek, dat ik dan bij Witte Stip uit kom, en aan de vis zelf is niets te zien, dus ik vraag me af wat het dan kan zijn, en uiteraard ook of het gevaarlijk is!

Alvast bedankt! ik ga nu lekker verder neuzen in dit (en de vorige) topic(s).
pi_78158405
Wauw. .
Wat bizar, die "zaadjes" en daar echt vissen uitkrijgen. Heb er echt nog nooit van gehoord dus vind het heel bijzonder wat je schijft en wat leuk dat je daar een visje uit gekregen hebt.

Die witte stipjes, zitten die ook op je ruiten? Kan het niet thuisbrengen maar misschien zijn het witte wormpjes? Die schijnen bij overvoederen voor te komen en in je bodem en filter te leven.

Gebruik je verder plantenvoeding?
pi_78158545
Heb je geen foto's voor ons, Guppi? Ben eigenlijk wel benieuwd, ook evt foto's van dat witte laagje is handig
pi_78159456
Knijp gewoon even een sponsje of een stuk filterwatten uit je grote aquarium uit in de garnalenbak. Dan heb je direct een goede enting van je filter en de garnalen lusten het overige leven uit die prut ook graag.

Werkt beter dan nitrivec en is stukken goedkoper. En oja, probeer inderdaad de garnaaltje niet ineens van warm water naar koud te brengen, dat overleven ze vaak niet. EVen in een bakje doen en laten afkoelen. Daarna pas overzetten.
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 07:09 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Wel ff zorgen dat het temperatuur verschil een beetje gelijk ligt, of de garnaaltjes ff in het bakje laten zitten, in je "nieuwe" aquarium. Dan zakt de temperatuur zachtjes, en dan na een uurtje kun je ze zeker wel overzetten.

Is dat filter nieuw, of draait die al mee in de oude bak?
Als ie nieuw is, zou ik wat bacterieen in de bak gooien, en een dagje wachten met plaatsen.
Dan is ie die bacteriecultuur zo weer opgang, aangezien je aqua water al de juiste waardes bevat.
Whatever...
pi_78159779
Rob, je hebt je bak overbevolkt. En daarom kan je philips apparaat het niet aan. Heb je wel ook een ander filter draaien?

Overigens is 50% verversen per dag prima als je waterwaarden niet goed zijn, dit is de enige manier om met overbevolking om te gaan. Maar tenzij je elke dag wilt blijven ververvsen raad ik je aan om een paar van de grote L-nummers (en dus vervuilers) eruit te halen. Overigens zijn kardinalen redelijk gevoleig, dus als die gestresst door de bak vliegen weet je hoe laat het is. Ook de cacatuoides kunnen niet al te veel hebben en zullen waarschijnlijk niet lang overleven in jouw aquarium.
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 16:44 schreef versteegrob het volgende:
Zal zo wat leuke foto's posten van mijn nieuwe l-nummers en een vraagje over verversen.

Heb nu te maken met een nitriet piek sinds 3/4 dagen, aan de vissen merk ik echter niks. Ze eten nog veel, zwemmen vrolijk heen en weer en happen geen lucht. Nu vervang ik dagelijks 50% water om de nitriet eruit te krijgen en zodat de filter zijn werk kan doen zodat de nitriet kan worden omgezet naar nitraat.

Nu voer ik het water uit mijn aquarium direct naar buiten en ik heb een tuinslang waarmee ik alles vul. Wat nou als ik direct het water afvoer en gelijk bijvul, als ik dit zo'n 2/3 uur aan laat staan, dan moet de nitriet toch helemaal weg zijn ? Vraag het eerst jullie omdat ik het nu op de ouderwetse manier doen.

Dus 50% afvoeren en hierna 50% water toevoegen.

Dit is en blijft het huidige visbestand

30 Kardinaal Tetra's
15 Corydoras sterbai
8 Kuhli
2 Chinese Algeneters
5 Apistogramma cacatuoides
2 Discus (Koppel)
2 jonge L201
1 L201 Bigspot
1 LDA33
1 L168
1 L134
1 L75

Heb de volgende vissen deze week weg gedaan, 2 Cosby Gourami, 2 Ancitrus
Whatever...
pi_78160835
Het duurde even, maar het is gelukt! Foto's!

Het was inderdaad heel apart, ik moest ook mini-garnalenlarfjes kweken om de kleine visjes mee te voeren. Het leek alsof deze alle andere visjes ook op at, ik heb het vermoeden dat hij daarom alleen over is gebleven. Volgens die meneer op de beurs zijn ze nogal agressief, dus ik laat hem maar in zijn eentje zwemmen! In het wild schijnen ze hun eitjes neer te leggen voor het eb wordt, dan gaan ze dood, en die eitjes komen dan pas uit als het water weer komt. Gaaf toch! Ze leven in het wild dus ook minder lang dan een jaar, dus ik doe ergens toch iets goed (misschien omdat ik hem niet droog leg )

Ik heb het aquarium overigens anderhalve week geleden geheel verschoond, dus ik vind op de foto's dat het er verbazend vies uit ziet. Ik lees vaak dat je het water moet vervangen, maar ik heb geen filter en de bodem wordt dan erg vies. Tot nu toe houdt de vis het goed.

En dan nu de foto van de bodem (zou het gewoon voer zijn dat gaat schimmelen? dat is zeker niet gezond!):



En van de vis (dat was niet makkelijk!):



pi_78160978
Da's inderdaad een killifish, die worden neit oud, want dan moeten er weer eitje gelegd worden en die moeten eerst drogen. Daarna kan je die weer uit laten komen.

VOlgens mij is dat op je steentjes een soort schimmel....

Ennuh, heb je een lamp in je bak, of niet?
Whatever...
pi_78161083
Nee, geen lamp, is dat nodig? Of juist niet?
Hij leeft nu even tellen.. 15 maanden. Ik heb die eitjes meteen 'op kweek gezet' toen ik thuis kwam van vakantie.

Oh en ik gebruik ook geen plantenvoeding.

Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat het zou lukken, dus toen het visje vorm begon te krijgen heb ik snel een klein aquarium gekocht, en een verwarmingselement. Verder laat ik soms het water stromen, maar dat schijnen ze niet lekker te vinden (weer volgens die man op de beurs) dus dat doe ik maar kort, elke dag even. Ik houd mezelf voor dat het wateroppervlak dan schoon blijft, maar dat heeft nooit iemand bevestigd dus misschien is het onzin.

Edit: ik geloof dat het een Nothobranchius guentheri is! In elk geval een Nothobranchius.

[ Bericht 33% gewijzigd door Guppi op 18-02-2010 22:30:01 ]
pi_78161915
Je had het net over planten toch? Als je geen lamp hebt kun je planten min of meer vergeten. Die doen het niet op daglicht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Killifish <-- over killivissen heb er zelf niet echt veel verstand van. Behalve dat ze eieren leggen die uit moeten drogen en waaruit je dan weer vis krijgt...soms kunnen ze jaren droog blijven..
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 22:24 schreef Guppi het volgende:
Nee, geen lamp, is dat nodig? Of juist niet?
Hij leeft nu even tellen.. 15 maanden. Ik heb die eitjes meteen 'op kweek gezet' toen ik thuis kwam van vakantie.

Oh en ik gebruik ook geen plantenvoeding.

Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat het zou lukken, dus toen het visje vorm begon te krijgen heb ik snel een klein aquarium gekocht, en een verwarmingselement. Verder laat ik soms het water stromen, maar dat schijnen ze niet lekker te vinden (weer volgens die man op de beurs) dus dat doe ik maar kort, elke dag even. Ik houd mezelf voor dat het wateroppervlak dan schoon blijft, maar dat heeft nooit iemand bevestigd dus misschien is het onzin.

Edit: ik geloof dat het een Nothobranchius guentheri is! In elk geval een Nothobranchius.
Whatever...
pi_78163555
Wat een leuk visje, Guppi. Erg bijzonder om zo te krijgen.
Heb door een andere user hier over killivissen gelezen. (Zijn vriendin wilde hieraan beginnen maar weet niet meer welke user het is.)
Maar het zijn seizoensvissen inderdaad. Als je geen filter hebt kun je vanaf eind maart wel zoetwatermosselen kopen. Twee of zo, ben je voor vier euro klaar en heb je toch een natuurlijk filter.

Overigens ben ik het oneens dat je geen planten zou kunnen houden met alleen daglicht.
De plantjes in de bak van mijn binnen overwinterende vijvervisjes gedijen prima met enkel daglicht en trouwens in de vijverbak vangen de planten ook enkel daglicht en in de natuur idem.
Ben zelfs van mening dat je planten eerder kunt overbelichten.

Wat voor planten heb je precies? Weet je dit?
pi_78164367
Hoi, wat een leuke tip van de zoetwatermosselen!
Ik heb nu een assortimentje gekocht, om te kijken welke het beste blijft. Ik heb geen flauw idee wat het is, bijna allemaal "harig". Kan het zijn dat ik teveel planten heb? In de dierenwinkel zeiden ze ook dat het niet uit maakt of ze in warm of koud water staan, dat vond ik raar, of klopt het wel?
pi_78165559
Nee, denk niet dat je teveel plantjes hebt.

Zou het kunnen dat je waterpest hebt? Je temperatuur is vrij hoog en deze plantjes gaan het best in koud water. Ga zo slapen maar als je morgen eens een foto wilt maken?

Heb zelf een plant die enorm goed zonder licht kan en warm water maar weet de naam niet.
Moet morgen bij de aquariumwinkel toch levend voer halen, zal het voor je opschrijven als ik bij de aquariumzaak ben en sowieso even vragen wat je het best aan zuurstofplantjes kunt nemen met temperaturen van 28 graden en daglicht. Zij weten dat meestal beter dan dierenwinkels.
pi_78166378
Ik zag net dat een temperatuur van 24-26 graden het beste is, dus het kan iets omlaag. Als je info voor me wilt vragen, graag! Dan rijd ik binnenkort eens langs een speciaalzaak.

Tot die tijd, wat kan ik nu het beste doen, andere bodem, water verversen, steentjes uitkoken? Of is het niet schadelijk voor de vis?
pi_78166859
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 23:43 schreef Guppi het volgende:
Ik zag net dat een temperatuur van 24-26 graden het beste is, dus het kan iets omlaag. Als je info voor me wilt vragen, graag! Dan rijd ik binnenkort eens langs een speciaalzaak.

Tot die tijd, wat kan ik nu het beste doen, andere bodem, water verversen, steentjes uitkoken? Of is het niet schadelijk voor de vis?
In jouw geval zonder filter zou ik overstappen op zand.
Ik heb wel een filter maar ben kort geleden ook overgestapt naar zand en dat is echt een verademing met het opruimen van de bodem. Tussen het grind gaat zoveel zooi zitten en is erg lastig schoonmaken.

Zal het zeker voor je vragen en de temp wat naar beneden maakt het voor waterpest en die andere twee plantsoorten (kan niet op de naam komen maar heb een idee wat je uit de dierenwinkel hebt) komen dit zeker ten goede.

Trusten voor straks! .
pi_78167495
Weltrusten!
Het zijn volgens mij deze plantjes en dan vooral de meest rechtse in het bosje: http://www.aquarium-hoene.de/pflanze49.jpg

Ik ga ook slapen, dit weekend of komende week maar eens zand en andere verbeteringen aanschaffen!

Bedankt voor alle tips
pi_78171655
30 Kardinaal Tetra's - 30 x 2 cm = 60 cm
15 Corydoras sterbai 15 x 2 cm = 30 cm
8 Kuhli 8 x 5 cm = 40 cm
2 Chinese Algeneters 2 x 2 cm = 4 cm
5 Apistogramma cacatuoides 5 x 3 = 15 cm
2 Discus (Koppel) 10 x 2 = 20 cm
2 jonge L201 2 x 2 = 4 cm
1 L201 Bigspot 5 cm
1 LDA33 10 cm
1 L168 5 cm
1 L134 5 cm
1 L75 5 cm

Inhoud 360 Liter oftewel 360cm aan vis volgens de regels

Als ik alles nu bij elkaar optel komt ik uit op 200cm aan vis, ze zijn nog klein en kunnen nog flink groeien maar nu valt het mee qua bezetting of mag ik zo niet rekenen. Maar deze discussie wil ik helemaal niet winnen. Kijk dagelijks naar mijn aquarium en zie dat de vissen het leuk hebben, ze zwemmen in verschillende lagen en gaan prima met elkaar om. Ben nu 3/4 weken bezig en nog steeds mis ik geen 1 vis

Dus als je alles bij elkaar optelt valt het toch wel mee, tja zit iets meer in dan mag maar echt overvol is het niet. Als ik ook in mijn aquarium bekijk zit niemand elkaar in de weg. Moet er ook bij vertellen dat ik de 1.5 week een school discus vissen heb gehad maar heb er 3 terug gebracht naar de lfs. Hele mooie vissen maar ze vervuilen te veel. Heb nu alleen nog een koppel discus vissen wat continu bij elkaar zit

L-nummers gaan ook super, heb 5 legholen met wat stenen en wat kienhout icm kokosnoten dus er zijn genoeg verstop mogelijkheden en in de nacht voer ik tabletten voor deze mooie beestjes. Nu is het wachten op mijn led verlichting zodat ik ze in de nacht wat meer kan zien.

Gisteren wat ververst met een tuinslang, hierdoor kan ik het water direct naar het balkon leiden en heb een aansluiting gekocht zodat ik de tuinslang op mijn keuken kraan kan aansluiten, allemaal super handig.
pi_78171734
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 00:01 schreef Guppi het volgende:
Weltrusten!
Het zijn volgens mij deze plantjes en dan vooral de meest rechtse in het bosje: http://www.aquarium-hoene.de/pflanze49.jpg

Ik ga ook slapen, dit weekend of komende week maar eens zand en andere verbeteringen aanschaffen!

Bedankt voor alle tips
Die rechtse is Cabomba.
Even voor je beeldvorming. Planten kunnen eigenlijk niet zonder licht. De ene heeft heel veel licht nodig, en de andere wat minder veel

Maar qua temperatuur speelt het voor planten ook nog een rol. Er zijn veel planten die het maar tot een graad of 26 uithouden. 28 graden is daarom te hoog. Hou het op een graad of 25, dan speel je op safe. Zowel voor de vis, als je planten.

Naast het licht is een filter wel aan te raden.. Natuurlijk hoef je niet meteen van dat extreem duur spul te kopen, maar gewoon een intern filter is geen overbodige luxe.
Hoe groot is je bak? (ivm tl's)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78171754
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 07:18 schreef versteegrob het volgende:
30 Kardinaal Tetra's - 30 x 2 cm = 60 cm
15 Corydoras sterbai 15 x 2 cm = 30 cm
8 Kuhli 8 x 5 cm = 40 cm
2 Chinese Algeneters 2 x 2 cm = 4 cm
5 Apistogramma cacatuoides 5 x 3 = 15 cm
2 Discus (Koppel) 10 x 2 = 20 cm
2 jonge L201 2 x 2 = 4 cm
1 L201 Bigspot 5 cm
1 LDA33 10 cm
1 L168 5 cm
1 L134 5 cm
1 L75 5 cm

Inhoud 360 Liter oftewel 360cm aan vis volgens de regels

Als ik alles nu bij elkaar optel komt ik uit op 200cm aan vis, ze zijn nog klein en kunnen nog flink groeien maar nu valt het mee qua bezetting of mag ik zo niet rekenen.
Tel je gewoon qua grootte hoe ze nu zijn?
Dat moet je niet doen.. Het beste kun je kijken naar hoe groot ze worden, en dan de optelling doen..
Eigenlijk is dat een betere berekening.

Kardinaaltjes worden +- 4 a 5 cm, sterbai kunnen zo'n 8cm worden.
30 x 5 = 150
15 x 8 = 120
Zo ga je natuurlijk wel heel snel over die 360 heen he....
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78172473
Weet ik, dat is als de vissen volgroeid zijn maar vind het nu prima kunnen. Geven jullie de vissen op een bepaald tijstip altijd voer? Doe dit altijd willekeurig maar wel iedere dag wisselend voer.
pi_78172550
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 07:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

...Planten kunnen eigenlijk niet zonder licht. De ene heeft heel veel licht nodig, en de andere wat minder veel

...Hoe groot is je bak? (ivm tl's)
Dat planten licht nodig hebben, dat wist ik Maar de temperatuur zal ik langzaam omlaag brengen.
De bak is ongeveer 35 x 25. Alle filters die ik tegenkwam waren zo groot dat de vis meteen zijn halve aquarium kwijt is. Ik lees nu dat het te klein is, eens? Of geldt dat voor als je er meer hebt? Anders zal ik intussen eens speuren naar iets anders.

Ik heb trouwens wel een soort filter dat je op de bodem zet, met een gaasje onderin, dat dan tussen de steentjes zuigt. Daar moet wel de bubbelaar op aangesloten worden en die gaat meteen zo hard, dat de vis een marathon moet zwemmen om op dezelfde plek te blijven hangen. Daarom gebruik ik hem bijna nooit.

Googlen op Cabomba bevestigt trouwens mijn vermoeden over de planten, dit moet hem zijn.
pi_78173693
De bak is vrij klein, maar hoe groot is de killi?
Qua hoogte zal het denk ik ook wel een 30cm zijn?
Dan kom je op 26liter..

Beter is natuurlijk dat ze in een grotere bak te houden.
Maar ik weet dat er veel verschillende killi vissen zijn, en sommige kunnen wel in een kleine bak.
En andere horen met meerdere te zitten.

Ik snap dat je in zo'n aquarium niet direct een groot filter gaat hangen.
Wellicht (als je het geld/plaats ervoor hebt) toch een grotere bak nemen, en dan dezelfde soort erbij zetten?

Moet je wel eerst weten welke soort killi je hebt, aangezien die qua grootte van de bak erg verschillen (en aantal killi's ook)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 19 februari 2010 @ 10:23:17 #167
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78174643
Killi's kunnen makkelijk in een kleinere bak zolang je maar water ververst

Ik ken een kweker die koppeltjes houd in bakjes van 30x20x20 en alleen de opkweek jongen in bakken van 120x30x30 heeft zwemmen

Zijn water word wel voorbehandeld in een vat van 500 liter op zijn zolder dus geen schoon kraanwater wat hij ververst.

Een kamer van 3 bij 2 heeft ie zo de hele muur vol staan met kleine bakjes, hij levert zijn vissen ook aan de groothandel dus grote kans dat de killi's in de dierenwinkel bij hem vandaan komen.

Water verversen is regel nummer 1 bij aquarium houden!
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_78175984
De hoogte is 25 cm. Het is een redtail notho (Nothobranchius guentheri) (deze kennis heb ik van wikipedia en van het potje waar hij uit komt). Wat ik lees is dat twee mannetjes gaan vechten, dus dat ik dan een hele groep zou moeten nemen. Vrouwtjes moeten per paar erbij gezet worden, maar ik wil niet gaan kweken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet van plan ben er een echte hobby van te maken. Ik wil dit visje een leuk leven geven, en dan houd ik er weer mee op.

Dat water verversen, ik gebruik nu gewoon kraanwater (warm). Ik laat het zelfs niet staan , omdat het water dan koud wordt. Door het verwarmingselement verdampt de helft van het water in een week, dus ik vul het telkens bij.

Hoe lang leven deze vissen eigenlijk in gevangenschap?
  vrijdag 19 februari 2010 @ 12:42:50 #169
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78180402
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 07:18 schreef versteegrob het volgende:
30 Kardinaal Tetra's - 30 x 2 cm = 60 cm
15 Corydoras sterbai 15 x 2 cm = 30 cm
8 Kuhli 8 x 5 cm = 40 cm
2 Chinese Algeneters 2 x 2 cm = 4 cm
5 Apistogramma cacatuoides 5 x 3 = 15 cm
2 Discus (Koppel) 10 x 2 = 20 cm
2 jonge L201 2 x 2 = 4 cm
1 L201 Bigspot 5 cm
1 LDA33 10 cm
1 L168 5 cm
1 L134 5 cm
1 L75 5 cm

Inhoud 360 Liter oftewel 360cm aan vis volgens de regels

Als ik alles nu bij elkaar optel komt ik uit op 200cm aan vis, ze zijn nog klein en kunnen nog flink groeien maar nu valt het mee qua bezetting of mag ik zo niet rekenen. Maar deze discussie wil ik helemaal niet winnen. Kijk dagelijks naar mijn aquarium en zie dat de vissen het leuk hebben, ze zwemmen in verschillende lagen en gaan prima met elkaar om. Ben nu 3/4 weken bezig en nog steeds mis ik geen 1 vis

Dus als je alles bij elkaar optelt valt het toch wel mee, tja zit iets meer in dan mag maar echt overvol is het niet. Als ik ook in mijn aquarium bekijk zit niemand elkaar in de weg. Moet er ook bij vertellen dat ik de 1.5 week een school discus vissen heb gehad maar heb er 3 terug gebracht naar de lfs. Hele mooie vissen maar ze vervuilen te veel. Heb nu alleen nog een koppel discus vissen wat continu bij elkaar zit

L-nummers gaan ook super, heb 5 legholen met wat stenen en wat kienhout icm kokosnoten dus er zijn genoeg verstop mogelijkheden en in de nacht voer ik tabletten voor deze mooie beestjes. Nu is het wachten op mijn led verlichting zodat ik ze in de nacht wat meer kan zien.

Gisteren wat ververst met een tuinslang, hierdoor kan ik het water direct naar het balkon leiden en heb een aansluiting gekocht zodat ik de tuinslang op mijn keuken kraan kan aansluiten, allemaal super handig.
Je gaat er nu van uit dat ze klein blijven?
Je L-nummers kunnen flink groot worden maar sowieso worden de meeste visjes makkelijk 2 keer zo groot als toen je ze kocht.
Dan is het dus al krap, en dan heb je nog niet rekening gehouden met de ruimte die je pomp, verwarming, grind, plantjes, hout, etc innemen.

Maargoed je gaat er toch niets aan veranderen dus wees lekker eigenwijs Hoop voor je dat het goed blijft gaan.
an urge to help mankind overcomes me
pi_78182719
Zeker, gaat ook goed. En heb 7 vissen terug gebracht!
Vanavond foto's van de l-nummers
  vrijdag 19 februari 2010 @ 13:43:50 #171
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78182804
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 13:42 schreef versteegrob het volgende:
Zeker, gaat ook goed. En heb 7 vissen terug gebracht!
Vanavond foto's van de l-nummers
Je hebt vandaag die vissen teruggebracht?
pi_78183038
Gister 3 discus vissen, te veel voor mijn aquarium. En 2 cosby gourami vissen, aten veel en was geen koppel. Verder nog 2 ancitrussen, waren vrij groot en niet echt mooi.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 15:44:21 #173
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78187532
Ik denk dat ik een probleem heb in mijn aquarium.. ik had een vis die werd erg dik en ging toen dood. Zojuist keek ik in mn bak en nu zwemmen er 2 vissen die wel heel erg dik zijn in vergelijking met soortgenoten... iemand een idee wat dit is? of is dit gewoon toeval?
En toen was er niets!
pi_78194577
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 15:44 schreef IemandNiemand het volgende:
Ik denk dat ik een probleem heb in mijn aquarium.. ik had een vis die werd erg dik en ging toen dood. Zojuist keek ik in mn bak en nu zwemmen er 2 vissen die wel heel erg dik zijn in vergelijking met soortgenoten... iemand een idee wat dit is? of is dit gewoon toeval?
Staan de schubben uiteen (als een dennenappel)?
pi_78200524
Buikwaterzucht. DIrect de vissen uit de bak halen en euthanasie plegen (niet invriezen!). Als de ziekte zich verspreidt zijn alle vissen te dode opgeschreven.

Je kunt eventueel een kuurtje doen met bactopur direct. Lees even goed de bijsluiter.

Verder komt zo'n ziekte niet uit het niets. Meer en vaker verversen is nodig, anders heb je weinig aan die bactopur. DUs mijn advies:

- Kuurtje bactopur
- Meer en vaker verversen.
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:03 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Staan de schubben uiteen (als een dennenappel)?
Whatever...
  vrijdag 19 februari 2010 @ 23:51:29 #176
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78209482
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 21:14 schreef Spanky78 het volgende:
Buikwaterzucht. DIrect de vissen uit de bak halen en euthanasie plegen (niet invriezen!). Als de ziekte zich verspreidt zijn alle vissen te dode opgeschreven.

Je kunt eventueel een kuurtje doen met bactopur direct. Lees even goed de bijsluiter.

Verder komt zo'n ziekte niet uit het niets. Meer en vaker verversen is nodig, anders heb je weinig aan die bactopur. DUs mijn advies:

- Kuurtje bactopur
- Meer en vaker verversen.
[..]


Ik heb hier even naar gegoogled, en google zegt mij dat dit niet besmettelijk is? dan kan het zich toch nooit verspreiden van 1 vis naar 3 vissen?
En toen was er niets!
pi_78210670
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 23:51 schreef IemandNiemand het volgende:

[..]

Ik heb hier even naar gegoogled, en google zegt mij dat dit niet besmettelijk is? dan kan het zich toch nooit verspreiden van 1 vis naar 3 vissen?
Er is een veelvoorkomende niet-besmettelijke variant, en een minder voorkomende wel-besmettelijke variant.
Als je visjes er -min of meer- zo uitzien als op de foto zou ik in ieder geval direct actie ondernemen, voor de zekerheid.
pi_78210803
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 23:51 schreef IemandNiemand het volgende:

[..]

Ik heb hier even naar gegoogled, en google zegt mij dat dit niet besmettelijk is? dan kan het zich toch nooit verspreiden van 1 vis naar 3 vissen?
Staan de schubben uiteen als een dennenappel?
Ik vind het overigens met zo weinig informatie ook wat rigoreus om je vissen dood te slaan met een steen. .
pi_78210848
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:10 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Er is een veelvoorkomende niet-besmettelijke variant, en een minder voorkomende wel-besmettelijke variant.
Als je visjes er -min of meer- zo uitzien als op de foto zou ik in ieder geval direct actie ondernemen, voor de zekerheid.
Welke foto? Of laadt deze bij mij niet?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 00:20:16 #180
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78211253
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:12 schreef Stali het volgende:

[..]

Staan de schubben uiteen als een dennenappel?
Ik vind het overigens met zo weinig informatie ook wat rigoreus om je vissen dood te slaan met een steen. .
Dit kan ik echt niet zien op het moment. Even wat meer informatie.

De buik is opzich niet echt bol maar meer.. naar onderen hangend? van bovenaf zie je het ook -bijna- niet.
Deze vissen zijn nieuw gekomen uit een andere bak NADAT de eerste vis al dood was gegaan. Dus dan moet het door het water komen?
En toen was er niets!
pi_78211352
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:13 schreef Stali het volgende:

[..]

Welke foto? Of laadt deze bij mij niet?

Ze had ernaar gegoogled
  zaterdag 20 februari 2010 @ 00:23:19 #182
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78211423
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:21 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Ze Hij had ernaar gegoogled
En toen was er niets!
pi_78211479
Mijn excuus
pi_78211527
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:20 schreef IemandNiemand het volgende:

[..]

Dit kan ik echt niet zien op het moment. Even wat meer informatie.

De buik is opzich niet echt bol maar meer.. naar onderen hangend? van bovenaf zie je het ook -bijna- niet.
Deze vissen zijn nieuw gekomen uit een andere bak NADAT de eerste vis al dood was gegaan. Dus dan moet het door het water komen?
Dennenappelschubben zouden je toch wel zijn opgevallen, denk ik.
Maar als die buiken naar onder hangen, dan hangen je vissen toch niet meer op hun kop?
Heb je mogelijkheid om ze apart te zetten?

Ben iig blij dat je ze niet zomaar dood hebt gemaakt. Wel is het handig om te verversen en even een foto te maken. Er zitten hier echt wel een paar users die er kijk op hebben en je kunnen helpen.
pi_78211566














pi_78211612
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:21 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Ze had ernaar gegoogled
Iemandniemand, iemand of toch niemand klinkt bijzonder vrouwelijk in ieder geval.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 00:29:45 #187
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78211726
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:27 schreef Stali het volgende:

[..]

Iemandniemand, iemand of toch niemand klinkt bijzonder vrouwelijk in ieder geval.
En toen was er niets!
pi_78211756
quote:
Het ziet er wel echt schitterend uit, Versteeg.
Maar je discussen zijn weg nu? Zonde.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 00:30:54 #189
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78211781
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:25 schreef Stali het volgende:

[..]

Dennenappelschubben zouden je toch wel zijn opgevallen, denk ik.
Maar als die buiken naar onder hangen, dan hangen je vissen toch niet meer op hun kop?
Heb je mogelijkheid om ze apart te zetten?

Ben iig blij dat je ze niet zomaar dood hebt gemaakt. Wel is het handig om te verversen en even een foto te maken. Er zitten hier echt wel een paar users die er kijk op hebben en je kunnen helpen.
Ik kan helaas geen goede foto's maken net geprobeerd maar de kwaliteit is dusdanig slecht. Dan zie je nog niks.

Ook moet ik zeggen dat het nu wel wat minder lijkt als vanmiddag.. misschien maak ik me toch te druk om niks.
En toen was er niets!
pi_78211996
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:30 schreef IemandNiemand het volgende:

[..]

Ik kan helaas geen goede foto's maken net geprobeerd maar de kwaliteit is dusdanig slecht. Dan zie je nog niks.



Probeer dit dan morgen en neem bijv. wat water uit je aquarium mee naar een aquariumwinkel en leg daar je probleem voor. En ik denk toch echt dat je het dennenappeleffect zou zijn opgevallen.
Als je die andere bak nog hebt is het handig de "zieke" visjes apart te zetten.

Lullig zoiets. Hoop dat het goed afloopt voor ze. Succes iig.
pi_78212182
Oja, Guppi, ik heb nog aan je gedacht maar ben de naam vergeten. Het was iets met bechea..
Kom er morgen wel achter als ik een foto plaats van de plant, want heb deze zelf ook.

Overigens gaat het bij mij echt zoveel beter nu ik hooguit vijf uur de lamp aan heb. Heb het eerder nogal verkeerd gedaan met teveel uren dus hier heb ik weer van geleerd.
pi_78213143
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:30 schreef Stali het volgende:

[..]

Het ziet er wel echt schitterend uit, Versteeg.
Maar je discussen zijn weg nu? Zonde.
3 stuks heb alleen een koppel gehouden. De blauwe waren ook prachtig maar dat was echt te veel, ze poepen zoveel dus mijn nitriet werd echt te hoog en wil niet iedere 2 dagen water verversen dus nu doe ik het straks 1 keer in de week 50%

Maar foto's zijn inderdaad goed gelukt Niet gek voor een beginner aquarium fan
pi_78213306
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 01:00 schreef versteegrob het volgende:

[..]

3 stuks heb alleen een koppel gehouden. De blauwe waren ook prachtig maar dat was echt te veel, ze poepen zoveel dus mijn nitriet werd echt te hoog en wil niet iedere 2 dagen water verversen dus nu doe ik het straks 1 keer in de week 50%

Maar foto's zijn inderdaad goed gelukt Niet gek voor een beginner aquarium fan
Neuh, dat is wat veel. Maar het ozonapparaat gaat dus wel goed?
En geniet er verder van want het ziet er echt schitterend uit en trouwens, je planten doen het ook erg goed zo te zien. Petje af.
pi_78213738
Gaat zeker goed, nog wel veel nitriet maar verver dagelijks 50% wat zo gedaan is in een half uurtje. De l-nummers komen ook steeds meer tot leven en de de nachtverlichting komt morgen ochtend binnen.

Had volgens mij niet iedereen verwacht dat het zo zou gaan, nog steeds leven al me vissen nog.
pi_78215849
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 01:17 schreef versteegrob het volgende:
Gaat zeker goed, nog wel veel nitriet maar verver dagelijks 50% wat zo gedaan is in een half uurtje. De l-nummers komen ook steeds meer tot leven en de de nachtverlichting komt morgen ochtend binnen.

Had volgens mij niet iedereen verwacht dat het zo zou gaan, nog steeds leven al me vissen nog.
Beetje late reactie, zit nog steeds de politiek te volgen. Grmbl.
Maar nee, had sowieso geen vissensterfte bij jou verwacht. Maar zonde van de discussen die je had hebt weggedaan. Ben in ieder geval blij te lezen dat het allemaal goed gaat en je ook van je aquarium geniet.

Liters op vissen zijn hier op toekomstige grote gemeten he. Je deed geen kwaad. No worries.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 07:57:12 #196
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78219976
Ziet er mooi uit Rob en goed dat je wat vissen terug gebracht hebt!
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78220140
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 07:57 schreef Aaiphone het volgende:
Ziet er mooi uit Rob en goed dat je wat vissen terug gebracht hebt!
Al doende leert men en de foto's vind ook echt
Zal er nog een paar uploaden, ze zijn namelijk echt zo scherp, vind voor de L134 mooi
pi_78225849
was dit topic weer even uit het oog verloren

inmiddels wat nieuwe aanwinsten:
- koppeltje Microgeophagus altispinosa (hopelijk gaan ze kweken)


- koppeltje pauwoog-grondels


- schooltje Pseudomugil furcatus


ben ook nog steeds op zoek naar 1 of 2 vrouwtjes apistogramma baenschi...

ga binnenkort weer snoeien, als iemand interesse heeft in een flinke bos javamos, even laten weten.
pi_78226321
Hoi,

Wij hebben sinds september 2009 een Juwel Lido, 120 l.
We zijn klein begonnen met ongeveer 20 vissen.
Een aantal tetra's, Platy's, 2 algeneters en 2 corydoras.
Nu zijn we ondertussen maanden verder en is ons vissenbestand over de 60.

Maar nou komt onze vraag.

We gaan in April verhuizen, en dit is ong. 2 uur reizen.
Hoe krijgen we het aqaurium met vissen en al mee?

Mijn vriend en ik hebben ondertussen het plan bedacht om er nog een (kleiner) aqaurium erbij te kopen.
In dit aqaurium komen de vissen te zitten. ong. 2 weken voor de verhuizing.
En dan kunnen we onze Juwel gereed klaar maken in ons nieuwe huis.
Maar dan komt het overplaatsen. Het wordt een reis van 2 uur.
Hoe moeten we dit doen.

Groetjes Carmen
pi_78226741
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:09 schreef cyberterrorist het volgende:
Hoi,

Wij hebben sinds september 2009 een Juwel Lido, 120 l.
We zijn klein begonnen met ongeveer 20 vissen.
Een aantal tetra's, Platy's, 2 algeneters en 2 corydoras.
Nu zijn we ondertussen maanden verder en is ons vissenbestand over de 60.

Maar nou komt onze vraag.

We gaan in April verhuizen, en dit is ong. 2 uur reizen.
Hoe krijgen we het aqaurium met vissen en al mee?

Mijn vriend en ik hebben ondertussen het plan bedacht om er nog een (kleiner) aqaurium erbij te kopen.
In dit aqaurium komen de vissen te zitten. ong. 2 weken voor de verhuizing.
En dan kunnen we onze Juwel gereed klaar maken in ons nieuwe huis.
Maar dan komt het overplaatsen. Het wordt een reis van 2 uur.
Hoe moeten we dit doen.

Groetjes Carmen
ga bij je LFS wat tempex dozen regelen. als je geluk hebt zijn ze waterdicht, anders moet je je vissen eerst in zakken doen.
pi_78226919
Bye-me zou wel wat javams willen hebben voor mijn kienhout of bodem
Vind je pouwoog grondel echt mooi, heb je nog meer foto's ? Hebben ze leuk gedrag ?

[ Bericht 21% gewijzigd door anon_10041401 op 20-02-2010 13:32:05 ]
pi_78227183
@ Byte_Me moeten we dan de tempex dozen vullen met water uit oude aqaurium en dan de vissen plaatsen. En wordt dit water niet naar 2 uur lang redelijk lauw/koud
Hoe vol moeten de tempex dozen dan en hoe groot zijn deze meestal?

Maar als de vissen in zakken komen te zitten etc. kan dat dan ook voor een reis van 2 uur?
Want, bij de LFS, bij wie we de vissen altijd halen meld ons dat ze niet langer dan 20 min in z'n zak kunnen zitten.

Alvast bedankt
pi_78227285
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 00:39 schreef Stali het volgende:
Oja, Guppi, ik heb nog aan je gedacht maar ben de naam vergeten.
Dankje, ik ben benieuwd! Ik houd het topic in de gaten, het is sowieso leuk om mee te lezen en de foto's te zien. Prachtig hoor! Ik blijf het erg leuk vinden, maar het is mij (nu) te veel werk een aquarium met verschillende vissen en een compleet ecosysteem.
pi_78230416
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:34 schreef cyberterrorist het volgende:
@ Byte_Me moeten we dan de tempex dozen vullen met water uit oude aqaurium en dan de vissen plaatsen. En wordt dit water niet naar 2 uur lang redelijk lauw/koud
Hoe vol moeten de tempex dozen dan en hoe groot zijn deze meestal?
nee, het tempex isoleert heel goed. dozen in de auto zetten, auto goed warm stoken, dan komt het zeker goed. idd, het aquariumwater gebruiken, maar wel dozen eerst goed uitspoelen. hoe vol? tsja, vol genoeg voor de vissen, niet zo vol dat het eruit klotst. maar je zult er wel deksels bij krijgen.
quote:
Maar als de vissen in zakken komen te zitten etc. kan dat dan ook voor een reis van 2 uur?
Want, bij de LFS, bij wie we de vissen altijd halen meld ons dat ze niet langer dan 20 min in z'n zak kunnen zitten.
Alvast bedankt
20 minuten is wel erg kort hoor. vissen worden in plastic zakken de hele wereld over verstuurd. die zijn uiteraard wel gevuld met zuurstof, maar misschien kan de lfs daar wel mee helpen. 2 uur zou geen probleem moeten zijn. evt zorgen dat ze een paar dagen niet gegeten hebben, dan blijft het water mooi schoon.
pi_78230445
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:26 schreef versteegrob het volgende:
Bye-me zou wel wat javams willen hebben voor mijn kienhout of bodem
stuur maar PM, tegen verzendkosten (~1 euro) stuur ik het op.
quote:
Vind je pouwoog grondel echt mooi, heb je nog meer foto's ? Hebben ze leuk gedrag ?
ze zijn wel een beetje saai, niet echt aktief.
pi_78232221
Update: De led-nachtverlichting is binnen, ga hem zo aansluiten en dan wachten totdat het donker is. Hier nog wat foto's van gisteren, je ziet de Afrikaanse Waaiergarnaal, Chinese Algeneter en nog wat leuke vissen onder andere de L134






  zaterdag 20 februari 2010 @ 17:49:12 #207
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78234899


Welke vis is dit? Ik heb de Ramirezi. Is dit familie en zou het samen kunnen?
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
  zaterdag 20 februari 2010 @ 17:56:46 #208
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78235330
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 17:49 schreef Aaiphone het volgende:
[ afbeelding ]

Welke vis is dit? Ik heb de Ramirezi. Is dit familie en zou het samen kunnen?
Dwerg cihiliden - Apistogramma cacatuoides - Gekuifde dwergcichlide
Geweldige vis, heb zelf 1 M en 4 V, kan die lekker kiezen. Er wordt afgeraden om geen verschillende cichliden bij elkaar te houden maar volgens mij is de Ramirezi wel vriendelijk dus misschien kan het wel.

Voor meer info: http://dier-en-natuur.inf(...)e-dwergcichlide.html
pi_78237865
Ramirezi is vriendelijk.. Totdat ze gaan paren Dan ist oorlog als ze in hun gebiedje komen..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78247411
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:26 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ramirezi is vriendelijk.. Totdat ze gaan paren Dan ist oorlog als ze in hun gebiedje komen..
dat verliest de ram van een volgroeide cacatu
pi_78258111
Hebben jullie trouwens een logboek van je aqua, om alles zo overzichtelijk mogelijk te houden?

Ik heb er al tijden eentje op een kladje. Maar nu ga ik alles toch maar es invoeren in Excel..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78261994
quote:
Op zondag 21 februari 2010 11:48 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hebben jullie trouwens een logboek van je aqua, om alles zo overzichtelijk mogelijk te houden?

Ik heb er al tijden eentje op een kladje. Maar nu ga ik alles toch maar es invoeren in Excel..
vroeger deed ik dat wel, maar tegenwoordig doe ik alles op gevoel, tenzij ik aan het kweken ben of zo.
pi_78266775
Even een ordinaire crosspost, ben toch benieuwd wat jullie vinden.

Hallo,

Aquarium maten: 1200mm X 450mm X 650mm

Aangezien ik heel veel commentaar op mijn visbestand heb gekregen ben ik benieuwd wat nou zo erg aan mijn bestand is.

Heb alle vissen nu ongeveer 1 tot 2 weken in mijn aquarium. Heb vissen voor verschillende lagen alleen de bovenste laag is nog vrij kaal hoewel de discus overal zwemt en de sterbai schiet af en toe naar boven om lucht te halen Afijn hier is de lijst die ik momenteel heb. Moet er bij vertellen dat ik veel schuilplekken heb door middel van kokosnoten en legholen en wat stenen in combinatie met kienhout.

Enige wat ik moet zeggen dat ik op termijn misschien 10 kardinaal tetra en 5 sterbai's wil inruilen voor vissen met een fellere kleur. Het aquarium staat in de woonkamer en mijn vriendin heeft ook enige inspraak. zij koos ook op de discus vissen wat een goede keus is.

30 Kardinaal Tetra's
15 Corydoras sterbai
8 Kuhli
2 Chinese Algeneters
5 Apistogramma cacatuoides
2 Discus (Koppel)
2 jonge L201
1 L201 Bigspot
1 LDA33
1 L168
1 L134
1 L75
3 x Afrikaanse Waaiergarnaal
2 x Aziatische Waaiergarnaal

Totaal foto heb ik erbij gedaan.



  zondag 21 februari 2010 @ 16:18:38 #215
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_78267217
De eitjes van mn vuurgarnaal-mama-to-be worden langzaam donkerder en groenig
Heb een panty om het kweekbakje heen gedaan zodat de babygarnaaltjes niet opgegeten worden door de visjes.

Als de babies er eenkeer zijn wil ik mn kleine bak vullen met aquariumwater en eerst met 1 garnaaltje proberen of het goed gaat. Zou het jammer vinden als ze ineens toch allemaal dood gaan.
an urge to help mankind overcomes me
pi_78268378
quote:
Op zondag 21 februari 2010 16:05 schreef versteegrob het volgende:
Aangezien ik heel veel commentaar op mijn visbestand heb gekregen ben ik benieuwd wat nou zo erg aan mijn bestand is.
het is wel een beetje veel als ik dat zo bekijk (1 cm vis per liter water + 50 liter per discus)
de chinese algeneters vereisen andere waterwaarden dan de rest.

voor de rest lijkt het me niet zo'n verschrikkelijk visbestand.
pi_78275868
@rob; ik ben benieuwd naar de reacties.. Waar heb je het allemaal geplaatst?

@saaw; gefeliciteerd alvast!! Hopelijk gaat het helemaal goed
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78284943
2 forum's, aquaforum en punkyfish dus bij de diehard en de wat mildere mensen, have fun

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/86/2866.html
http://forum.punkyfish.nl/board/www/forum.php/list_messages/63497
  maandag 22 februari 2010 @ 10:53:56 #219
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78295715
quote:
Op zondag 21 februari 2010 23:16 schreef versteegrob het volgende:
2 forum's, aquaforum en punkyfish dus bij de diehard en de wat mildere mensen, have fun

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/86/2866.html
http://forum.punkyfish.nl/board/www/forum.php/list_messages/63497
Ik ben blij dat ze daar dezelfde reacties geven als wij hier
pi_78296010
bij punkyfish krijg je toch geen commentaar?

ik heb even snel geteld hoeveel cm vis je hebt, maar goed, ik ken niet alle l-nummers uit mn kop en alles redelijk klein ingeschat. aan hoeveel cm vis kom je zelf (exclusief discussen, die krijgen 50 liter per stuk)?
pi_78299659
Byte-me: PM:)

Uhh hoeveel bij elkaar, nu is ongeveer 180 - 200 cm en als alles vissen volgroeid zijn rond de 400 cm
pi_78303593
Rob, is het misschien een idee om eens op aquariumtoer te gaan?
Er zijn diverse grote aquariumwinkels in Nederland en dan kun je bekijken hoe het eruit ziet.
Dan kun je kijken naar het gedrag en wat je mooi vindt en of het in jouw bak past.

Je moet het allemaal zelf weten natuurlijk maar zelfs mij bekruipt nu het gevoel dat je je aquarium als een poppenhuis ziet en maar blijft veranderen.
pi_78304926
Dat is opzich een goed idee
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 22 februari 2010 @ 15:21:05 #224
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78305861
Ik heb binnenkort een nieuwe pomp nodig. Wat is nu het beste om te doen? En hebben jullie tips voor welke?

Mijn bak is 120 bij 70 bij 40.

Moet ik dan beide laten draaien een tijdje? Dat gaat moeilijk omdat de hele kap er dan af moet blijven. Of een deel van de filterwatten van de oude gaan gebruiken? Of kan ik gewoon wisselen?
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78306498
Dikke 300 liter..

Wat voor filter ben je van plan te gaan gebruiken?
Ik kan je een externe adviseren, maar dat is net wat je wilt.

Beide filters laten draaien wordt wel aangeraden als het een compleet andere filtering is (voor 1 a 2 weekjes)

Maar als je je oude filtersponzen/watten kunt gebruiken, en dan kun je die in principe meteen in je nieuwe filter zetten, en verder gaan met de nieuwe in mijn optiek. De oude mag je dan meteen verwijderen.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 22 februari 2010 @ 15:49:15 #226
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78306988
Sorry had ik niet gezegd. Heb nu al extern filter en wil dat ook weer hebben. Is Juwel de beste of zijn er nog anderen? En wat gaat dit ongeveer kosten?
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78307023
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:27 schreef Stali het volgende:
Rob, is het misschien een idee om eens op aquariumtoer te gaan?
Er zijn diverse grote aquariumwinkels in Nederland en dan kun je bekijken hoe het eruit ziet.
Dan kun je kijken naar het gedrag en wat je mooi vindt en of het in jouw bak past.

Je moet het allemaal zelf weten natuurlijk maar zelfs mij bekruipt nu het gevoel dat je je aquarium als een poppenhuis ziet en maar blijft veranderen.
Goed idee maar verander nu niks hoor, de laatste vissen waren de lnummers en dat was een week geleden.

Heeft iemand ervaring met de L46? Wow wat is dat een mooie vis zeg, wel duur maar echt vet.
  maandag 22 februari 2010 @ 16:19:26 #228
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78308171
Ik ga nu iig even een paar aquaspeciaalzaken langs. Ben bang dat mijn filter het binnenkort helemaal gaat begeven. Vorige week was hij er al een keer mee gekapt. Wil dat risico niet nemen.
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78311446
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:50 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Goed idee maar verander nu niks hoor, de laatste vissen waren de lnummers en dat was een week geleden.

Heeft iemand ervaring met de L46? Wow wat is dat een mooie vis zeg, wel duur maar echt vet.
Even een vraag tussen door, hoe warm is je water nu eigenlijk?

(Jaja, ik lurk dit topic al heel wat delen maar heb nog niet eerder gepost vroeg me dit alleen af ivm diverse vissen die op verschillende temperaturen gehouden willen worden, bv. de discussen)
  maandag 22 februari 2010 @ 18:01:04 #230
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78311752
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:49 schreef Aaiphone het volgende:
Sorry had ik niet gezegd. Heb nu al extern filter en wil dat ook weer hebben. Is Juwel de beste of zijn er nog anderen? En wat gaat dit ongeveer kosten?
Eheim Classic series, die gaan echt bijna niet kapot

In de dierenwinkel wel 2x zo duur als online bestellen en meestal zonder pluspakket (dubbele kranen, filtersponzen e.d.).

Je kunt de afvalstoffen leeg knijpen uit je oude filter in je nieuwe om het zo een boost te geven, 1 week tegelijk laten draaien is zat.

Eheim 2213 zou eigenlijk al genoeg moeten zijn maar een 2215 speel je zeker mee safe
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  maandag 22 februari 2010 @ 18:39:57 #231
247705 IemandNiemand
Iemand... of toch niemand?!
pi_78312992
Bij thuiskomt vandaag, merkte ik dat beide visjes dood zijn. (diegene met het bolle buikje, paar pagina's terug)

Helaas; ik ga het even aankijken. Ik ga nu maar even mijn bak (weer) verschonen.
En toen was er niets!
  maandag 22 februari 2010 @ 18:47:18 #232
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78313253
quote:
Op maandag 22 februari 2010 18:01 schreef Prowl het volgende:

[..]

Eheim Classic series, die gaan echt bijna niet kapot

In de dierenwinkel wel 2x zo duur als online bestellen en meestal zonder pluspakket (dubbele kranen, filtersponzen e.d.).

Je kunt de afvalstoffen leeg knijpen uit je oude filter in je nieuwe om het zo een boost te geven, 1 week tegelijk laten draaien is zat.

Eheim 2213 zou eigenlijk al genoeg moeten zijn maar een 2215 speel je zeker mee safe
2213 heb ik nu. Maar die begint het te begeven en die bevalt mij ook niet erg goed qua schoonmaken.

Ik denk nu aan de Suoerfish Aqua-pro 2sp Is die wat?

En waarom als pi?
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
  maandag 22 februari 2010 @ 18:58:58 #233
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78313648
quote:
Op maandag 22 februari 2010 18:47 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

2213 heb ik nu. Maar die begint het te begeven en die bevalt mij ook niet erg goed qua schoonmaken.

Ik denk nu aan de Suoerfish Aqua-pro 2sp Is die wat?

En waarom als pi?
--> doe ik al tijden, ik weet niet anders

die 2213 is zeker het oude model waar alle gewoon los in ligt?

Het nieuwe model heeft een witte binnenbak waar alles in gaat zodat je alles in 1x er uit kunt halen

Je zou ook kunnen kijken naar de Professional series maar die zijn zo duur en hebben verder geen meerwaarde dan de classic behalve de losse mandjes

De ecco series zijn wel makkelijk alleen moet je de handle wel goed gebruiken anders knapt ie zo af, bakjes binnenin die je op elkaar "schroeft" erg handig.

Zelf zweer ik bij de Classic 2217, er is geen betere

Van superfish ben ik niet zo'n fan
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_78321138
quote:
Op maandag 22 februari 2010 17:50 schreef GanGStaR het volgende:

[..]

Even een vraag tussen door, hoe warm is je water nu eigenlijk?

(Jaja, ik lurk dit topic al heel wat delen maar heb nog niet eerder gepost vroeg me dit alleen af ivm diverse vissen die op verschillende temperaturen gehouden willen worden, bv. de discussen)
27.5 graden
pi_78321629
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:34 schreef versteegrob het volgende:

[..]

27.5 graden
Waarom zo hoog? Voor de discussen hoeft het iig. niet. .
pi_78325035
@Aaiphone; kijk wellicht ook nog es naar een JBL Cristalprofi. Zelf draai ik met een e1500. Lang niet zo duur als een eheim, en qua kwaliteit hoor ik er heel erg veel goeds over.

Hoef nooit meer slangen aan te zuigen, en ik kan het filter zo losmaken, en in de keuken schoonmaken of wat dan ook, daarna weer bij het aqua dat bovenstuk erop zetten, en gaan maar weer..
Opzich best handig, maar de eerste paar keer deed ik het fout, waardoor ik hier wat water knoeide over me houten vloertje

Met die van Superfish heb ik geen ervaring verder.. Dus daar kan ik weinig over vertellen.
quote:
Op maandag 22 februari 2010 21:44 schreef Stali het volgende:

[..]

Waarom zo hoog? Voor de discussen hoeft het iig. niet. .
Zo hoog? Voor discusvissen wordt zelfs 30 a 32 graden aangraden..
Maar veel planten kunnen hier niet mee overweg helaas..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78325565
26 graden volstaat. Tenzij je het allemaal ideaal wilt doen en jonge discussen wilt.
Anders hoeft dit niet en inderdaad is het slecht voor de planten die hij heeft.
pi_78331496
Oh, dat wist ik niet. Maar als dat gaat, is dat ideaal natuurlijk..
Zeker vanwege z'n planten, want die zullen er veel sterven op hoge temperaturen..

Mooi toch dat het kan
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78332304
Zeker weten, planten groeien echt hard nu. Veel nieuwe bladeren en de nitriet is bijna weg
pi_78332569
Ik zit te denken aan een DIY co2 installatie..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_78335516
quote:
Op maandag 22 februari 2010 15:49 schreef Aaiphone het volgende:
Sorry had ik niet gezegd. Heb nu al extern filter en wil dat ook weer hebben. Is Juwel de beste of zijn er nog anderen? En wat gaat dit ongeveer kosten?
maakt juwel überhaupt externe filters? waarschijnlijk wel, maar ik ken ze niet en ze zullen ook vast niet de beste zijn. Eheim staat wel bekend om kwaliteit, maar is ook duur. ik heb zelf een fluval (vroeger ook zo'n mooie 2213 gehad) en die bevalt prima.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 10:51:31 #242
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  dinsdag 23 februari 2010 @ 10:53:53 #243
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78335646
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:51 schreef JortK het volgende:
LFS gesproken, willen mijn leghol met L144 eieren hebben voor 85 euro
Zijn die maf?

In 2001 zou ik dat nog geloven maar nu echt niet meer
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 11:06:19 #244
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78336023
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 10:51 schreef JortK het volgende:
LFS gesproken, willen mijn leghol met L144 eieren hebben voor 85 euro
Is dat weinig of veel??
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78336387
Ik zou ze direct afgeven
En naast de 85 euro wel een nieuw leghol vragen hehehee
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 23 februari 2010 @ 11:21:19 #246
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78336489
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 11:06 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

Is dat weinig of veel??
Ik vind het nogal veel.

Maar er zitten ongeveer 60 eieren (inmiddels larven) in.

Als ik die op marktplaats kwijt kan voor 3 euro per stuk levert het meer op
pi_78338396
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 11:21 schreef JortK het volgende:

[..]

Ik vind het nogal veel.

Maar er zitten ongeveer 60 eieren (inmiddels larven) in.

Als ik die op marktplaats kwijt kan voor 3 euro per stuk levert het meer op
je krijgt geen 3 euro voor een larfje, pas als ze wat groter zijn. voor die tijd krijg je nog uitval en zo, ik zou nu verkopen.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 12:42:33 #248
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78339495
Hmm ja dat zou ik dan idd ook wel doen. 3 euro lukt naar mijn idee ook niet.

En over het filter: gezien de prijsklasse ga ik denk ik toch voor de superfish pro 2.
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:18:45 #249
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78340887
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:11 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

je krijgt geen 3 euro voor een larfje, pas als ze wat groter zijn. voor die tijd krijg je nog uitval en zo, ik zou nu verkopen.
Ik kweek ze op dan... ik heb tenslotte al een kweekbak staan met L144
pi_78341121
Ik zit te denken aan de L46...
pi_78341192
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:42 schreef Aaiphone het volgende:
Hmm ja dat zou ik dan idd ook wel doen. 3 euro lukt naar mijn idee ook niet.

En over het filter: gezien de prijsklasse ga ik denk ik toch voor de superfish pro 2.
heb zelf de jbl 1500 maar misschien is de jbl 900 iets voor jou. Stil, mooi en compleet geleverd.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 13:53:55 #252
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_78342337
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:24 schreef versteegrob het volgende:
Ik zit te denken aan de L46...
Doe maar niet
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_78342655
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:42 schreef Aaiphone het volgende:
Hmm ja dat zou ik dan idd ook wel doen. 3 euro lukt naar mijn idee ook niet.

En over het filter: gezien de prijsklasse ga ik denk ik toch voor de superfish pro 2.
Ik zag dat ie 65,50 was bij aquatotaal.nl
Geen verkeerde prijs!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:07:00 #254
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78345333
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 12:42 schreef Aaiphone het volgende:
Hmm ja dat zou ik dan idd ook wel doen. 3 euro lukt naar mijn idee ook niet.

En over het filter: gezien de prijsklasse ga ik denk ik toch voor de superfish pro 2.
Tetra heeft een mooie filter met uv lamp
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:21:29 #256
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78355540
Ik weet niet wat er in mijn water zit, maar me maanvissen hebben ook eieren gelegd
  dinsdag 23 februari 2010 @ 19:47:20 #257
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78356865
Goede kwaliteit water iig
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78358632
Volgens mij heeft een Sterbai eitjes, 1 van de grootste in de school. Denk dat ik ook goed water heb.

Als de buik heel dik is hoe lang kan het dan duren ? En iemand info over de kweek ?
pi_78358865
Wat heben jullie tegen de L46? ik heb een groepje van 7, bijna kweekrijp , en het zijn super mooie vissen, het schuwe valt erg mee, al moet ik zeggen dat ik er verder geen vissen bij heb zwemmen.

Rob, Als je ze kan vinden is de L46 een prachtige vis, die goed bij discusvissen gaat.

  dinsdag 23 februari 2010 @ 20:26:46 #260
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78359021
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:24 schreef MAXTIJN het volgende:
Wat heben jullie tegen de L46? ik heb een groepje van 7, bijna kweekrijp , en het zijn super mooie vissen, het schuwe valt erg mee, al moet ik zeggen dat ik er verder geen vissen bij heb zwemmen.

Rob, Als je ze kan vinden is de L46 een prachtige vis, die goed bij discusvissen gaat.

[ afbeelding ]
Het gaat er hen om dat zijn bak al overbevolkt is en er geen vis meer bij kan. Ze hebben verder niks tegen de vis
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78359036
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:20 schreef versteegrob het volgende:
Volgens mij heeft een Sterbai eitjes, 1 van de grootste in de school. Denk dat ik ook goed water heb.

Als de buik heel dik is hoe lang kan het dan duren ? En iemand info over de kweek ?
Grappig, ik kom net uit mijn schuur, ben een kwartier bezig geweest met sterbai eitjes plukken.
Over sterbai kweek heb ik een stukje geschreven, dat staat hier : http://www.discusvissenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4 succes ermee!
pi_78359126
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:26 schreef Aaiphone het volgende:

[..]

Het gaat er hen om dat zijn bak al overbevolkt is en er geen vis meer bij kan. Ze hebben verder niks tegen de vis
op die manier, daar zit zeker wat in.
pi_78365116
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:27 schreef MAXTIJN het volgende:

[..]

Grappig, ik kom net uit mijn schuur, ben een kwartier bezig geweest met sterbai eitjes plukken.
Over sterbai kweek heb ik een stukje geschreven, dat staat hier : http://www.discusvissenforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=4 succes ermee!
Heb een gezelschapbak dus kweken is geen doel maar eitjes is natuurlijk altijd leuk.
pi_78365164
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:28 schreef MAXTIJN het volgende:

[..]

op die manier, daar zit zeker wat in.
1 zon klein visje erbij moet kunnen maar ga hem nog niet kopen hoor. Wat vindt jij een goede prijs voor een L46? Zie ze vanaf 89 tot en met 119 euro
pi_78374393
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:01 schreef versteegrob het volgende:

[..]

1 zon klein visje erbij moet kunnen maar ga hem nog niet kopen hoor. Wat vindt jij een goede prijs voor een L46? Zie ze vanaf 89 tot en met 119 euro
Dat zijn normale prijzen van jonge, gekweekte vissen van 4 tot 5 cm.
Wat ik er zelf van vind? belachelijk, die visjes hoeven echt niet zo duur te zijn, de kwekers houden de prijzen onnodig hoog. Wat zeldzaam is, is duur maar je kan het overdrijven.
pi_78374853
Ja inderdaad maar zag dat jij ook wilt gaan kweken, hoeveel ga jij vragen dan ?

Heb laatst 2 mooie L134 gekocht en die waren 30 euro per stuk, een betere prijs maar die is niet zo exclusief.
Maar wat ik me afvraag, de L46 is super mooi maar heb ze nog nooit in een mooie bak gezien of in een gezelschapbak, alleen maar in een bak met legholen, niet iets wat je mooi noemt in mijn ogen.
pi_78375700
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 22:01 schreef versteegrob het volgende:

[..]

1 zon klein visje erbij moet kunnen
Ehm, nee, want je bent al overbezet.
pi_78375762
Ja, ja.

Ik geloof het niet meer iig. .
pi_78375953
Jaja

Mijn l-nummers eten nu ook wanneer het licht aan is, vooral de L134 Gaat de goede kant op en de L46 koop ik maar niet. Eerst sparen voor een goede camera want me aquarium is overvol
pi_78381031
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:55 schreef Stali het volgende:
Ja, ja.

Ik geloof het niet meer iig. .
wat geloof je niet meer?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 24 februari 2010 @ 08:14:42 #271
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78381376
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 20:20 schreef versteegrob het volgende:
Volgens mij heeft een Sterbai eitjes, 1 van de grootste in de school. Denk dat ik ook goed water heb.

Als de buik heel dik is hoe lang kan het dan duren ? En iemand info over de kweek ?
Corydorassen krijgen zelfs eitjes in slootwater man

Ik heb iedere twee weken eitjes tegen me raam aan zitten, goed voer voor me maanvissen
  woensdag 24 februari 2010 @ 08:17:09 #272
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78381395
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:59 schreef versteegrob het volgende:
Jaja

Mijn l-nummers eten nu ook wanneer het licht aan is, vooral de L134 Gaat de goede kant op en de L46 koop ik maar niet. Eerst sparen voor een goede camera want me aquarium is overvol
QFT.
pi_78382227
?
pi_78382396
Quoted For Truth

of hij geeft je gelijk, of hij quote je om je eraan te herinneren als je hem toch koopt (of allebei)
  woensdag 24 februari 2010 @ 09:29:48 #275
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78382474
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:26 schreef Byte_Me het volgende:
Quoted For Truth

of hij geeft je gelijk, of hij quote je om je eraan te herinneren als je hem toch koopt (of allebei)
Dat dus.
pi_78382624
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 23:37 schreef MAXTIJN het volgende:

[..]

Dat zijn normale prijzen van jonge, gekweekte vissen van 4 tot 5 cm.
Wat ik er zelf van vind? belachelijk, die visjes hoeven echt niet zo duur te zijn, de kwekers houden de prijzen onnodig hoog. Wat zeldzaam is, is duur maar je kan het overdrijven.
die prijzen gaan nog wel dalen. er zijn genoeg mensen die ermee kweken, en het kweken is goed te doen. de prijs is gewoon nog niet tot een redelijk niveau gezakt sinds het export verbod en de kwekers vinden dat uiteraard niet erg. maar de markt raakt vanzelf verzadigd, vraag en aanbod he.
pi_78382708
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:29 schreef JortK het volgende:

[..]

Dat dus.
Had niet anders verwacht
Weet iemand waar ik een voer netje online kan bestellen, dan komt het voer niet overal terecht en mensen post eens wat foto's
pi_78383835
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 19:21 schreef JortK het volgende:
Ik weet niet wat er in mijn water zit, maar me maanvissen hebben ook eieren gelegd
eieren leggen is besmettelijk. wat kwekers vaak doen om een koppeltje dat niet meewerkt aan het kweken te krijgen, is water van een aquarium waarin net eitjes zijn gelegd erin doen. daar zitten kennelijk hormonen of andere stoffen in, die andere vissen ook aanzetten tot kweken.
  woensdag 24 februari 2010 @ 11:48:12 #279
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78386525
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 10:26 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

eieren leggen is besmettelijk. wat kwekers vaak doen om een koppeltje dat niet meewerkt aan het kweken te krijgen, is water van een aquarium waarin net eitjes zijn gelegd erin doen. daar zitten kennelijk hormonen of andere stoffen in, die andere vissen ook aanzetten tot kweken.
Cool

Ik moet alleen een kweekbakje halen
pi_78395912
Wat voor levend voer geven jullie ? Net watervlooien gegeven, wat een bende zeg, dat nooit meer.
pi_78396737
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 15:49 schreef versteegrob het volgende:
Wat voor levend voer geven jullie ? Net watervlooien gegeven, wat een bende zeg, dat nooit meer.
Hoezo is dat een bende? Ze eten toch alles op?
Ik vind dat jagen wel leuk om te zien trouwens.

Zelf geef ik nu iedere dag levend voer dus of watervlooien of larven.
pi_78397239
Zit voor me gevoel veel troep in, zoals stofdeeltjes. Terwijl ik het altijd omspoel, naja voortaan geef ik tubiflex en artemia. Dat is zeker mooi om te zien.

Nog alles prima in jou bak?
  woensdag 24 februari 2010 @ 16:48:56 #283
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  woensdag 24 februari 2010 @ 17:00:07 #284
271704 Aaiphone
STOMWEBLOG.NL
pi_78399022
Het stomste weblog vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
pi_78401711
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 15:49 schreef versteegrob het volgende:
Wat voor levend voer geven jullie ? Net watervlooien gegeven, wat een bende zeg, dat nooit meer.
artemia en enchtreeen, kweek ik zelf.
wel uitkijken met tubifex, beste eerst een dag of wat in schoon water laten staan (of in een panty in de stortbak, dat werkt super. tubifex komt namelijk uit sterk vervuild slib, en je wil niet dat je vissen die afvalstoffen binnenkrijgen.
quote:
Deze wormen komen vooral uit langzaam stromende en sterk verontreinigde wateren.
In het slik bouwt iedere worm een kokertje waarin hij (of zij) zich, indien nodig, blik semsnel kan terugtrekken.
Het voorste deel van het lichaam bevindt zich in die koker,ter wijl het achterdeel vrij in het water heen en weer beweegt, Tubifex wordt verzameld door de bovenste laag van het slib af te graven.




Daarna gaat dit slib in een vat, bovenop dit slib wordt een laag zand van 2 tot 3cm gedaan, door de snel optredende zuurstofnood worden de wormen gedwongen naar boven te kruipen.
Ze komen dus op de schone zandlaag te liggen.
Daarna kan men ze eenvoudig hiervan afschep pen.
De wormen kunnen 3 tot 5 cm lang worden en zijn vrijwel al tijd via de aquariumwinkel verkrijgbaar.
Helaas komt het overgrote deel van de tubifex die in de winkel te koop is uit sterk verontreinigde wateren.
Pas gekochte tubifex dient u dan ook minstens een dag of twee in schoon water te bewaren voordat ze aan de vissen gevoerd worden.
Een gemakkelijke manier om tubifex te bewaren is in een zeef in de stortbak van de w.c.(mits u natuurlijk op een eenvoudige manier in die stortbak kunt komen).
Op deze wijze kunnen we tubifex 5 tot 10 dagen in leven houden.
Om te voorkomen dat "gevoerde" wormen in de bodem verdwijnen kunnen we gebruik maken van de z.g.n. "tubifex-zeef".
Deze zeef drijft aan het wateroppervlak, de wormen proberen dan door de gaatjes naar buiten te kruipen, maar eenmaal half bui ten de zeef kunnen de vissen er goed bij komen, en hap.....het feestmaal kan beginnen.
pi_78402637
Oke bedankt, het ligt nu in de koelkast, zal het 24 uur in schoon water leggen.
pi_78404139
Wij hebben nu een nest, maar is echt vaag :S Ziet er heel raar uit, geel en het is hard en lang. Het zit boven het water aan de zijkant van het aquarium. Weet iemand wat dat is?
pi_78405865
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 19:16 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Wij hebben nu een nest, maar is echt vaag :S Ziet er heel raar uit, geel en het is hard en lang. Het zit boven het water aan de zijkant van het aquarium. Weet iemand wat dat is?
Appelslakkeneitjes?
pi_78413290
LOL Die zit er net in ja. Grappig, eentje maar.
pi_78419444
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 22:20 schreef HeaRt_woRm het volgende:
LOL Die zit er net in ja. Grappig, eentje maar.
Het kan wel, denk ik.
Post eens een foto? Ben wel benieuwd.
pi_78419802
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 16:21 schreef versteegrob het volgende:
Zit voor me gevoel veel troep in, zoals stofdeeltjes. Terwijl ik het altijd omspoel, naja voortaan geef ik tubiflex en artemia. Dat is zeker mooi om te zien.

Nog alles prima in jou bak?
Dat wist ik niet. Ik haal het eens in de week voor een week bij een grote aquariumwinkel.
Heel helder allemaal en ik kan het volgens advies gewoon hop het aquarium ingooien.

Ja, gaat goed, die algen verdwijnen als sneeuw voor de zon nu ik de lamp niet als kamerverlichting gebruik. . Dat heb ik afgelopen winter niet zo erg handig gedaan. .

Kijk trouwens maar uit met dat levend voer want ik heb van de zomer wel een probleem he.
Kan met de vakantie een oppas in huis gaan halen omdat de grote maan helemaal niets meer eet tenzij het beweegt.

Overigens ben ik erg geinteresseerd in het kweken van levend "voer". Nu moet ik het iedere week reserveren omdat er een run op is en ik ben zo gebonden.
pi_78424181
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 00:09 schreef Stali het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Ik haal het eens in de week voor een week bij een grote aquariumwinkel.
Heel helder allemaal en ik kan het volgens advies gewoon hop het aquarium ingooien.

Ja, gaat goed, die algen verdwijnen als sneeuw voor de zon nu ik de lamp niet als kamerverlichting gebruik. . Dat heb ik afgelopen winter niet zo erg handig gedaan. .

Kijk trouwens maar uit met dat levend voer want ik heb van de zomer wel een probleem he.
Kan met de vakantie een oppas in huis gaan halen omdat de grote maan helemaal niets meer eet tenzij het beweegt.

Overigens ben ik erg geinteresseerd in het kweken van levend "voer". Nu moet ik het iedere week reserveren omdat er een run op is en ik ben zo gebonden.
artemia eitjes uit laten komen is echt heel makkelijk. en enchytreeen kweken is ook simpel. ik wil ook beginnen met micro-aaltjes, maar moet nog ergens een entportie scoren.
pi_78426613
Hoioi,

Als meelurker in aquariumtopics (vind het erg leuk) wil ik nu ook wel eens een beetje serieuze vraag stellen.
Ik had vroeger (ongeveer 3jr geleden) een 36 liter bakje met standaard ingebouwde pomp e.d. Jeweetwel, zo'n pakketje. Er werd mij toen namelijk in de winkel verteld dat die bakjes "makkelijker" waren. En aangezien ik student ben en niet heel veel ruimte had, sja, dan lijkt klein beginnen beter.

Achteraf gezien was dat dikke bullshit, het biosysteem in het bakje kwam nooit normaal op gang, en helaas werd het meermaals geplaagd door schimmel.Ik had overigens expres heel weinig visjes in mijn bakje, omdat me nog aan het inlezen was, en toch zoveel mogelijk volgens het boekje wilde doen. Waardoor alles uiteindelijk toch doodging is me nog steeds een raadsel, maar ik was behoorlijk gedemotiveerd. Ik had net een paar erg mooie guppies (3 vrouwtjes, van die 'wilde' weet niet meer welke soort exact) gekocht namelijk, best wel duur waren ze vond ik toen. En uiteindelijk ging zelfs mijn appelslak dood Ik vond het best erg dat die beestjes waarschijnlijk een prutleventje hebben gehad ondanks dat ik wel heel erg mijn best had gedaan bij mijn eerste bakje.

Echter... ik vind het nog steeds erg leuk, aquaria. Heb meerdere boeken gekocht, toen al, en ben zeker van plan zodra ik uit mijn studentenkamer ga een leuke semi-profi bak te beginnen. Daar wil ik ook best voor sparen en er moeite in steken, als dat nodig is. Maar nog steeds heb ik dat gevoel dat ik er niet echt aan durf te beginnen... wat als het weer misgaat? heb je net alles heel mooi in orde, zit je weer te kutten. En daar word ik niet vrolijk van, zieke beestjes.

Daarom: wat zou een goede aanpak voor mij zijn? Wil in ieder geval een vrij ruime bak. Ooit heb ik me eens in zitten lezen in het zelf maken van een biofilter, met dat blauwe schuim en een pompje er achter, is dat aan te raden? Zijn er hier ook mensen die (eventueel tegen vergoeding) ook dermate verstand hebben van een en ander om me te helpen / adviseren met het opstarten / inrichten / inkopen en dergelijken? Sowieso leuk, dan kan ik weer een boel leren

Groetjes D
pi_78426767
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:34 schreef Holy_Goat het volgende:
Hoioi,

Als meelurker in aquariumtopics (vind het erg leuk) wil ik nu ook wel eens een beetje serieuze vraag stellen.
Ik had vroeger (ongeveer 3jr geleden) een 36 liter bakje met standaard ingebouwde pomp e.d. Jeweetwel, zo'n pakketje. Er werd mij toen namelijk in de winkel verteld dat die bakjes "makkelijker" waren. En aangezien ik student ben en niet heel veel ruimte had, sja, dan lijkt klein beginnen beter.

Achteraf gezien was dat dikke bullshit, het biosysteem in het bakje kwam nooit normaal op gang, en helaas werd het meermaals geplaagd door schimmel.Ik had overigens expres heel weinig visjes in mijn bakje, omdat me nog aan het inlezen was, en toch zoveel mogelijk volgens het boekje wilde doen. Waardoor alles uiteindelijk toch doodging is me nog steeds een raadsel, maar ik was behoorlijk gedemotiveerd. Ik had net een paar erg mooie guppies (3 vrouwtjes, van die 'wilde' weet niet meer welke soort exact) gekocht namelijk, best wel duur waren ze vond ik toen. En uiteindelijk ging zelfs mijn appelslak dood Ik vond het best erg dat die beestjes waarschijnlijk een prutleventje hebben gehad ondanks dat ik wel heel erg mijn best had gedaan bij mijn eerste bakje.

Echter... ik vind het nog steeds erg leuk, aquaria. Heb meerdere boeken gekocht, toen al, en ben zeker van plan zodra ik uit mijn studentenkamer ga een leuke semi-profi bak te beginnen. Daar wil ik ook best voor sparen en er moeite in steken, als dat nodig is. Maar nog steeds heb ik dat gevoel dat ik er niet echt aan durf te beginnen... wat als het weer misgaat? heb je net alles heel mooi in orde, zit je weer te kutten. En daar word ik niet vrolijk van, zieke beestjes.

Daarom: wat zou een goede aanpak voor mij zijn? Wil in ieder geval een vrij ruime bak. Ooit heb ik me eens in zitten lezen in het zelf maken van een biofilter, met dat blauwe schuim en een pompje er achter, is dat aan te raden? Zijn er hier ook mensen die (eventueel tegen vergoeding) ook dermate verstand hebben van een en ander om me te helpen / adviseren met het opstarten / inrichten / inkopen en dergelijken? Sowieso leuk, dan kan ik weer een boel leren

Groetjes D
hoe groter de bak, hoe makkelijker het biologische evenwicht, dus ga voortaan maar naar een andere winkel.

juiste aanpak:
- niet bang zijn
- kijk wat de grootste maat is die in je woning past
- sparen en koop 2ehands zo'n bak
- ondertussen kijken wat voor vissenbestand je wilt
- heel rustig aan je aquarium opstarten, water erin, bodem erin, planten erin en dan steeds wat visjes erbij
- foto's plaatsen in dit topic
  donderdag 25 februari 2010 @ 10:42:44 #295
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78432920
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 09:02 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

artemia eitjes uit laten komen is echt heel makkelijk. en enchytreeen kweken is ook simpel. ik wil ook beginnen met micro-aaltjes, maar moet nog ergens een entportie scoren.
Ben wel benieuwd hoe je dit doet en waar je een entportie haalt.
Wil je het posten als je ermee begint?
pi_78432989
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 10:42 schreef JortK het volgende:
Morgen foto's maken
. Hoevaak je dit wel niet gepost hebt zonder dat er foto's kwamen.

Zonde van je maanviseieren trouwens.
pi_78433154
@Holy Goat, kijk eerst wat je qua bak kwijt kan, en bedenk dan eerst welke vissen je zou willen ivm de bak. Als je daar uit bent, kun je is gaan kijken naar een nieuwe bak.

Als je een afwijkende maat bak wilt (groter dan de standaard maten), dan kun je een frame + kap laten maken, maar je kan veel kosten besparen als je zelf wat gaat maken. Hou wel in de gaten dat dit veel werk is, en dat je wel de nodige klus kennis nodig hebt. Gelukkig had ik een meester lasser, een timmerman en een alles kunner dicht bij me, dus ik was vrij snel geholpen daarmee. Maar dat kan je normaal +- 1000 euro extra kosten, afhankelijk van je eisen natuurlijk.

Met de bak opstarten en bij vragen kun je ze hier altijd stellen.
Mocht je hulp/info nodig hebben mbt een zelfbouw kap, dan kan ik je daar ook aan helpen.
Evt kun je bij mij nog komen kijken hoe dat principe werkt, en daar kun je wellicht ook je eigen ideeen uit halen..

Maar idd zoals al gezegd is; hoe groter, hoe makkelijker eigenlijk.
Ik zou zeggen; spaar maar alvast flink, als je een grote bak wilt Uiteindelijk moet je op sommige uiterlijke en functionele dingen gewoon niet bezuinigen, aangezien je zoiets (meestal) niet direct na een jaar weer weg doet..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 25 februari 2010 @ 13:45:02 #299
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78434280
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 13:16 schreef Stali het volgende:

[..]

. Hoevaak je dit wel niet gepost hebt zonder dat er foto's kwamen.

Zonde van je maanviseieren trouwens.
Ja ach, als me schoonvader vergeet ze camera mee te nemen
pi_78439701
Gister avond water ververst en de nitriet was gelukkig helemaal weg, andere waardes waren ook goed. Alle vissen eten goed en vooral de 2 discussen eten goed en veel.

Nu werd ik vanmorgen wakker en lag 1 discusvis levenloos op de bodem, na een half uur was die overleden:(

Heb de waardes gecontroleerd en alles is goed. Wat zo raar dat deze 2 discussen vissen nu 2 weken in mijn bak zwemmen en er niks aan de hand is en vanmorgen is er ineens 1 overleden. Natuurlijk gaat dat niet zomaar daarom ben ik ook benieuwd wat de reden zou kunnen zijn. De ontlasten was bij beide discussen goed dus geen witte ontlasting.

Wat is nu wijsheid, 1 discus erbij kopen? Moet dit dezelfde kleur/soort zijn ? Of 2 stuks erbij kopen ivm een oneven aantal. Wil in ieder geval deze discusvis die ik nu heb niet weg doen, daarvoor is die te mooi en zie gelukkig geen rare verschijningen bij hem of de andere vissen.

Rob
  donderdag 25 februari 2010 @ 16:45:12 #301
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_78442108
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:47 schreef versteegrob het volgende:
Gister avond water ververst en de nitriet was gelukkig helemaal weg, andere waardes waren ook goed. Alle vissen eten goed en vooral de 2 discussen eten goed en veel.

Nu werd ik vanmorgen wakker en lag 1 discusvis levenloos op de bodem, na een half uur was die overleden


Heb de waardes gecontroleerd en alles is goed. Wat zo raar dat deze 2 discussen vissen nu 2 weken in mijn bak zwemmen en er niks aan de hand is en vanmorgen is er ineens 1 overleden. Natuurlijk gaat dat niet zomaar daarom ben ik ook benieuwd wat de reden zou kunnen zijn. De ontlasten was bij beide discussen goed dus geen witte ontlasting.

Wat is nu wijsheid, 1 discus erbij kopen? Moet dit dezelfde kleur/soort zijn ? Of 2 stuks erbij kopen ivm een oneven aantal. Wil in ieder geval deze discusvis die ik nu heb niet weg doen, daarvoor is die te mooi en zie gelukkig geen rare verschijningen bij hem of de andere vissen.

Rob
Lees het dikgedrukte stuk en je laatste zin.

Je zegt dat je andere vissen geen last hebben, maar voor hetzelfde geld liggen die morgen ook dood op de bodem.

Weer waterverversen lijkt me een eerste stap, wellicht wat Esha tegen mogelijke ziektes?

Nieuw topic: Tropisch Aquarium Topic [Deel 27]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')