De Nederlandse overheid is ons land willens en wetens naar de knoppen aan het helpen. Korte termijn politiek-correcte keurigheid van onze politiciquote:Somaliërs ’Integratie totaal mislukt’
Ineens was er die boerka
Door: Remco Tomesen
Gepubliceerd: dinsdag 9 februari 2010 00:25
Update: dinsdag 9 februari 2010 06:55
Somaliërs in Nederland worden steeds radicaler en crimineler. En de vluchtelingen blijven komen.
‘Een Somalisch meisje bij wie ik vroeger in de klas zat, draagt nu opeens een boerka’, zegt Ahmed Ali (24), geboren in Somalië en op zijn vijfde naar Nederland verhuisd.
Die vlucht in het geloof, die radicaliseringstrend, zie je volgens hem overal terug in de Somalische gemeenschap in ons land. Vroegere Somalische vrienden trekken zich terug, gaan niet meer met hem uit. ‘Ze gaan echt voor hun geloof leven.’ Velen komen in de criminaliteit terecht, doen het slecht op school. ‘De integratie is totaal mislukt.’
Schokkend
Ondertussen komen er, nadat jarenlang veel Somaliërs vanuit Nederland naar Engeland verhuisden, weer veel nieuwe Somalische asielzoekers naar Nederland.
Vorig jaar steeg het aantal Somalische asielzoekers zelfs met zo’n 50 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Somalië staat daarmee met afstand op de eerste plek: 41 procent van het totaal. In 2008 kwamen de meeste aanvragen nog uit Irak.
Terwijl veel Somalische nieuwkomers afwachten of ze een verblijfsvergunning krijgen (ongeveer 6.000 in 2009), is de situatie onder veel Somaliërs die al jaren in Nederland wonen ‘schokkend’, zegt Ali, die kandidaat gemeenteraadslid voor de PvdA is in Soest.
Enig lichtpunt
Dat het slecht gaat met een groot deel van de 22.000 (genaturaliseerde) Somaliërs, ziet ook het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Heel slecht zelfs: van alle allochtonen scoren zij het slechtst. ‘Als gekeken wordt naar de verschillende terreinen van integratie, is de positie van Somalische Nederlanders het meest zorgelijk’, staat in het jaarrapport integratie 2009. En dan, bijna cynisch: ‘Als enig lichtpunt zou men kunnen zeggen dat de Somalische groep in Nederland relatief klein is’.
Somaliërs hebben van alle immigranten het vaakst een uitkering, scoren hoog in de misdaadstatistieken. Kinderen en jongeren doen het van alle groepen het slechtst op school, aldus het SCP, en leven het vaakst in éénoudergezinnen. Ook worden meer Somalische jongeren doorverwezen voor een taakstraf naar Halt dan Antilliaanse en Marokkaanse.
Vooral laagopgeleiden komen hier terecht
‘Hoogopgeleide Somaliërs zijn vaak naar Engeland vertrokken’, zegt Ali. De laagopgeleide blijven in Nederland. In Engeland, dat een deel van Somalië onder zijn koloniën telde, hebben Somaliërs meer kansen. Hun diploma’s worden er geaccepteerd, het is er voor de erg ondernemende Somaliërs een stuk makkelijker een bedrijf op te zetten. ‘Ik ken een jongen die in Somalië geneeskunde had gestudeerd.
Zijn diploma werd in Nederland niet erkend, in Engeland was hij na een kort schakelprogramma volwaardig arts.’
Smokkelaars
Griekenland is voor veel Somaliërs het entreepunt tot de Europese Unie, zeggen mensen die contact hebben met vluchtelingen. ‘Mensensmokkelaars regelen valse documenten voor ze’, zegt een Somalische Nederlander, die met zeker dertig vluchtelingen gesproken heeft en anoniem wil blijven.
Omdat het in Griekenland vrijwel niet mogelijk is om asiel aan te vragen, reizen de Somaliërs veelal met hulp van de smokkelaars verder Europa in. Nederland is een van de populairste landen. Populairder dan Engeland, waar traditioneel veel Somaliërs naar toe trekken: de controles aan de Britse grens zijn erg streng.
‘Vaak weten ze niet dat ze naar Nederland gaan’, zegt Annemiek Bots van Vluchtelingenwerk Nederland. Omdat het toelatingsbeleid voor Somaliërs een paar jaar lang erg soepel was, brachten smokkelaars veel Somaliërs naar Nederland. Sinds mei is het toelatingsbeleid veel strenger geworden, maar toch komen er maandelijks nog evenveel Somaliërs naar Nederland. Het hele transportsys-teem van de smokkelaars is nog ingericht op Nederland.
Hoop
Omdat nu elke zaak van een Somaliër individueel wordt bekeken, zijn veruit de meeste nieuwkomers in afwachting van toelating, zegt Bots. ‘Ze zitten in een uitzichtloze situatie. Het is onduidelijk of ze mogen blijven, maar terugkeer naar Somalië is op dit moment erg moeilijk.’
Ondertussen putten de vorig jaar nieuw in Nederland aangekomen Somaliërs hoop uit een uitspraak van de Raad van State, twee weken geleden. De situatie in vooral Zuid-Somalië is nog steeds erg slecht, vindt de Raad van State. Daarom moet staatssecretaris Nebahat Albayrak opnieuw de uitwijzing van een Somalische vrouw beoordelen. Haar voormalige woonplaats Mogadishu is te gevaarlijk om naar terug te keren. ‘Het willekeurig geweld in Somalië is zo hoog, dat iedereen die daar naar toe wordt gestuurd, gevaar loopt.’ Er lopen nog dertig vergelijkbare zaken. De uitspraak van de Raad kan flinke gevolgen hebben voor het toewijzen van verblijfsvergunningen.
Tot mei vorig jaar vielen alle Somaliërs onder het zogenoemde categoriale beschermingsbeleid: alle vluchtelingen uit het land kregen automatisch een verblijfsvergunning. Omdat er te veel fraude was met vingerafdrukken en identiteitspapieren, besloot Justitie om weer alle gevallen individueel te bekijken. Ook kwamen er volgens het ministerie ‘grote aantallen pleegkinderen binnen, van wie onduidelijk was of ze ook bij de gezinsleden hoorden die al in Nederland waren’.
Het strengere toelatingsbeleid had volgens het ministerie echter niets te maken met de veiligheidssituatie in het land. Die was namelijk onveranderd slecht, gaf het toe.
Flashback naar de nineties!quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:50 schreef Yi-Long het volgende:
Ze worden al uitgekotst door onze maatschappij voordat ze iets verkeerd gedaan hebben, en dus vallen ze terug in hun eigen, steeds hechter wordende gemeenschap, eigen normen en waarden, en geloof etc. Is een logische ontwikkeling wat je altijd ziet wanneer groepen zich niet geaccepteerd voelen. Dan maken ze hun eigen groep.
Vast, maar onze maatschappij heeft dat probleem nog steeds niet opgelost.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:55 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Flashback naar de nineties!
Oftewel, we blijven dezelfde fouten maken, en daarmee bijven we dezelfde gevolgen krijgen. Nogal dom.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:55 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Flashback naar de nineties!
Dat mag je niet zeggen tegen de 'hardwerkende Nederlander', dat is Linksch!quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:58 schreef Yi-Long het volgende:
Oftewel, we blijven dezelfde fouten maken, en daarmee bijven we dezelfde gevolgen krijgen. Nogal dom.
Integratie moet van 2 kanten komen, en 'tolerantie' is iets anders dan acceptatie en respect.
Ja, alsof ik me laat vertellen wat ik wel en niet mag zeggen(!)quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat mag je niet zeggen tegen de 'hardwerkende Nederlander', dat is Linksch!
Flikker toch op met je integratie moet van twee kanten komen. Als die mensen hier een bestaan willen opbouwen, prima hoor, maar waarom zou ík dan moeten integreren? Zij maken de keuze hier naar toe te komen, ik maak niet de keuze naar Somalië te gaan.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Oftewel, we blijven dezelfde fouten maken, en daarmee bijven we dezelfde gevolgen krijgen. Nogal dom.
Integratie moet van 2 kanten komen, en 'tolerantie' is iets anders dan acceptatie en respect.
In saudi arabie en Iran MOETEN vrouwen met hoofddoekjes rondlopen, westers of niet..quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:30 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Flikker toch op met je integratie moet van twee kanten komen. Als die mensen hier een bestaan willen opbouwen, prima hoor, maar waarom zou ík dan moeten integreren? Zij maken de keuze hier naar toe te komen, ik maak niet de keuze naar Somalië te gaan.
Ja, maar wat is de relevantie van deze mededeling?quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:32 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
In saudi arabie en Iran MOETEN vrouwen met hoofddoekjes rondlopen, westers of niet..
Volgens mij valt dat best mee hoor:quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Regeren is voorruit zien!
Behalve in Nederland![]()
Wat een multicul lulkoek; 'integratie moet van twee kanten komen'quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Niet als je PVDA'er bent en in de toekomst ook nog in het pluche wil rondhangen, dan importeer je meer kansenmensen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Regeren is voorruit zien!
Behalve in Nederland
als je naar deze landen gaat moet je je gedwongen "aanpassen" die mensen kennen geen tweerichtingverkeer.quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:38 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ja, maar wat is de relevantie van deze mededeling?
En wat heb jij al gedaan van jouw kant voor de integratie?quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Tja, als je het vergelijkt met het leven in Somalie is het in Nederland met uitkering zeer prettig vertoeven.quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:03 schreef Harde_Kip het volgende:
Ik denk ook niet dat het kanslozen zijn, volgens maken zij best veel kans op een goed leven.
Ik accepteer en respecteer de verschillen van mensen, en laat ze in hun waarde, ipv ze als minderwaardig te zien, en alsof ze mij en de rest van NL iets 'verschuldigd' zijn.quote:Op donderdag 11 februari 2010 15:55 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
En wat heb jij al gedaan van jouw kant voor de integratie?
Klopt, maar ik zie nog steeds niet wat dit met mijn opmerking te maken heeft?quote:Op donderdag 11 februari 2010 15:13 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
als je naar deze landen gaat moet je je gedwongen "aanpassen" die mensen kennen geen tweerichtingverkeer.
Prima, maar dan ben je het toch wel hopelijk eens dat ondanks de verschillen van cultuur ze gewoon zichzelf moeten aanpassen aan de NL waarden?quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:19 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik accepteer en respecteer de verschillen van mensen, en laat ze in hun waarde, ipv ze als minderwaardig te zien, en alsof ze mij en de rest van NL iets 'verschuldigd' zijn.
Dus jij past je aan aan immigranten? Doe eens uitleggen joh.quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Prima, maar dan ben je het toch wel hopelijk eens dat ondanks de verschillen van cultuur ze gewoon zichzelf moeten aanpassen aan de NL waarden?
Men komt naar een vreemd land, dan mag je niet vragen van "leuk dat ik hier ben, maar kunnen jullie je ff aanpassen?". Dat is nl. het omgekeerde.
Indien een Nederlander naar een ander land emigreert moet die zich ook gewoonweg aanpassen aan de levenswijze aldaar. Heb je daar geen trek in, kom dan ook niet. Blijf dan aub weg.
Juist ja, want alle autochtone voorgangers deden het zo goedquote:Op donderdag 11 februari 2010 17:32 schreef Synthesist het volgende:
met een allochtoon aan vreemdelingenzaken is het vragen om dit soort dingen
ze zouden beter kunnen beginnen lui uit dit land te trappen dan nieuwe te importeren.
Ze moeten zich gewoon 'normaal' gedragen en aan de wet houden. Meer verlang ik niet van ze.quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Prima, maar dan ben je het toch wel hopelijk eens dat ondanks de verschillen van cultuur ze gewoon zichzelf moeten aanpassen aan de NL waarden?
Men komt naar een vreemd land, dan mag je niet vragen van "leuk dat ik hier ben, maar kunnen jullie je ff aanpassen?". Dat is nl. het omgekeerde.
Indien een Nederlander naar een ander land emigreert moet die zich ook gewoonweg aanpassen aan de levenswijze aldaar. Heb je daar geen trek in, kom dan ook niet. Blijf dan aub weg.
Verdonk deed het prima. de aanvragen daalden spectaculair. En toen kreeg je dat zieligheids festival met die 27.000 en nu komen ze weer massaal.quote:Op donderdag 11 februari 2010 17:45 schreef Asgard het volgende:
[..]
Juist ja, want alle autochtone voorgangers deden het zo goed
Lul toch niet debiel man.
Bronquote:Somaliërs koplopers asielaanvragen Nederland
Het afgelopen jaar zijn er in totaal 16.200 asielaanvragen gedaan voor Nederland. In 2008 waren dat nog 13.400. De grootste groep asielzoekers, meer dan zesduizend, zijn afkomstig uit Somalië.
Kosten asielzoekers
Nederland krijgt in 2010 waarschijnlijk veel meer asielzoekers binnen dan eerder werd aangenomen. Het ministerie van Justitie rekent erop dat volgend jaar 17.000 asielzoekers naar Nederland komen.
Een jaar geleden ging het departement er nog van uit dat 10.500 asielzoekers hier in 2010 zouden aankomen. De toestroom van asielzoekers in 2010 kost meer dan 200 miljoen.
Dat blijkt woensdag uit cijfers van Centraal Bureau voor Statistiek.
Irakezen
14.900 van het totale aantal aanvragen waren een zogenoemd eerste asielverzoek. Dat is 11 procent meer dan in 2008. De overige aanvragen kwamen van mensen die al eerder een asielverzoek hadden ingediend.
In 2008 deden Irakezen de meeste aanvragen. Nadat de zogenoemde categoriale bescherming van asielzoekers uit Centraal-Irak in november 2008 was beëindigd, daalde het aantal asielzoekers uit Irak sterk. In mei 2009 is ook deze speciale bescherming voor asielzoekers uit Centraal- en Zuid-Somalië beëindigd.
Stijging aanvragen
Het aantal asielzoekers vertoont scherpe pieken en dalen. De sterke stijging in de eerste helft van de jaren negentig hield verband met de val van de Berlijnse Muur in 1989 en de oorlog in het voormalige Joegoslavië.
De stijging die na 1996 optrad, hing samen met de onrust in Afghanistan en Irak en met de oorlog in Kosovo.
1 eruit -> 1 erin of zelfs een 2 eruit -> 1 erin zou een mooi streven zijn. Om mee te beginnen dan.quote:Op donderdag 11 februari 2010 17:32 schreef Synthesist het volgende:
ze zouden beter kunnen beginnen lui uit dit land te trappen dan nieuwe te importeren.
In cultureel opzicht zijn we daar wel enorm op vooruit gegaan; 27.000 'zangers lichte muziek' erbij!quote:Op donderdag 11 februari 2010 18:06 schreef Synthesist het volgende:
[..]
En toen kreeg je dat zieligheids festival met die 27.000 en nu komen ze weer massaal.
Het is niet alleen links, maar vooral onrealistisch en dom.quote:Op donderdag 11 februari 2010 14:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat mag je niet zeggen tegen de 'hardwerkende Nederlander', dat is Linksch!
Dit heb je dus overgenomen van de allochtonen in Nederland. Dus je wil zeggen dat dit typsich buitenlandse normen zijnquote:Op donderdag 11 februari 2010 16:19 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik accepteer en respecteer de verschillen van mensen, en laat ze in hun waarde, ipv ze als minderwaardig te zien, en alsof ze mij en de rest van NL iets 'verschuldigd' zijn.
ach als ik hier een optel som moet gaan schrijven wat wij als Nederlanders al moeten doen om het die importen hier te vrede te houden dan wordt dit wel een heel lang iets hoor.quote:Op donderdag 11 februari 2010 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus jij past je aan aan immigranten? Doe eens uitleggen joh.
Ik kan je even niet meer volgen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 21:41 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dit heb je dus overgenomen van de allochtonen in Nederland. Dus je wil zeggen dat dit typsich buitenlandse normen zijn
nou dan zal ik het nog eens proberen uit te leggen. het begon met jouw bewering dat integratie van 2 kanten moet komen. Dit houdt in dat zij (allochtonen) zich aan ons moeten aanpassen en dus onze waarden en normen moeten overnemen. Wanneer dit van 2 kanten moet komen, dan moeten wij (autochtonen) dus ook gebruiken van hun overnemen. Dus vraag ik aan jou: welke waarden en normen heb jij dan van de allochtonen overgenomen. Jij gaf antwoord en stelde je weer een vraag. Snap je het nu?quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:07 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik kan je even niet meer volgen.
Ik hoef niets van hen over te nemen wanneer ik daar geen behoefte aan heb. Ik accepteer en respecteer hen en de verschillen tussen ons.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:20 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
nou dan zal ik het nog eens proberen uit te leggen. het begon met jouw bewering dat integratie van 2 kanten moet komen. Dit houdt in dat zij (allochtonen) zich aan ons moeten aanpassen en dus onze waarden en normen moeten overnemen. Wanneer dit van 2 kanten moet komen, dan moeten wij (autochtonen) dus ook gebruiken van hun overnemen. Dus vraag ik aan jou: welke waarden en normen heb jij dan van de allochtonen overgenomen. Jij gaf antwoord en stelde je weer een vraag. Snap je het nu?
Alles beter dan "sh-la-la-la-la.."quote:Op donderdag 11 februari 2010 19:19 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
In cultureel opzicht zijn we daar wel enorm op vooruit gegaan; 27.000 'zangers lichte muziek' erbij!
Als jij naar Amerika gaat, dan hoef jij helemaal niet die levenswijze(n) over te nemen. Sterker nog, wat immigratie betreft is Amikera waarschijnlijk liberaler dan dit bekrompen kustlandje. Als je naar Australië gaat, hoef jij geen levenswijze over te nemen. En ik verlang van Somaliërs ook niet dat ze hutspot gaan eten als ze dat vies vinden.quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:27 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik zou het vreselijk vinden als 10e generatie allochtoon, om precies als nederlander te moeten gaan leven. Thee/koffie met 1 koekje, schijnheilig doen over wie het laatste stukje vlees krijgt aan tafel, etc.quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:22 schreef DeParo het volgende:
Goh, de geschiedenis lijkt zich te herhalen, alleen dan voor een kleinere groep in Nederland. Ik ben een voorstander van dit soort immigraties, maar ook voor een goede integratie, en op het tweede punt gaat het helemaal mis. Er wordt nauwelijks op gecontroleerd en de tweede generatie wordt gewoon geheel vermeden. Die worden beschouwd als ingeburgerd maar leven vaak nog in een andere cultuur.
Jij zou dus nieuwe nazi's willen accepteren in onze maatschappij?quote:Op donderdag 11 februari 2010 22:34 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik hoef niets van hen over te nemen wanneer ik daar geen behoefte aan heb. Ik accepteer en respecteer hen en de verschillen tussen ons.
Wanneer ik zeg dat integratie van 2 kanten moet komen, bedoel ik daarmee dat wij ook bereid moeten zijn om ze als nieuwe burgers in onze maatschappij te accepteren, met de verschillen die er zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |