abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 februari 2010 @ 17:51:39 #176
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_78065451
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:26 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Een feit is hoe iets echt is. Als 'meerdere feiten elkaar tegenspreken', dan zijn dat blijkbaar of allemaal geen feiten, of slechts 1 ding daarvan is een feit.
Johhhh
Vertel dat maar aan de amerikaanse overheid
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  dinsdag 16 februari 2010 @ 18:08:10 #177
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_78066142
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:51 schreef Ticker het volgende:
Johhhh
Vertel dat maar aan de amerikaanse overheid
Nee, ik vertel het aan jou , omdat jij je afvroeg wat het woord 'feit' inhoudt .
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_78089139
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:07 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Buiten dat, was het niet 9/11 dan had je nog wel een andere lijn naar de invasie van Irak kunnen trekken. Het lijkt mij aannemelijker dat de overheid (de tak die hierover gaat dan) op de hoogte was en het door heeft laten gaan, zodat er een geldig excuus was.
+1. Precies mijn gedachte. Waarom het allemaal zelf plannen als er genoeg mensen op de wereld zijn die het al gepland hebben? Dan is het slechts een kweste van de juiste poortjes op tijd openen en hupsa, je hebt een aanslag
pi_78089360
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:16 schreef TeddyDucktape het volgende:

[..]

+1. Precies mijn gedachte. Waarom het allemaal zelf plannen als er genoeg mensen op de wereld zijn die het al gepland hebben? Dan is het slechts een kweste van de juiste poortjes op tijd openen en hupsa, je hebt een aanslag
Omdat dat niet spectaculair genoeg is en de boel enigszins zou "nuanceren" (hoewel het voor weldenkende mensen nog steeds een schok zou zijn).

Ik denk dat nogal wat complotdenkers zo vol wrok en frustratie zitten, dat ze het liefst een zwart-wit plaatje van de wereld hebben. Dat plaatje bestaat niet uit regeringen die met voorkennis aanslagen lieten gebeuren, maar uit regeringen die die aanslagen zelf pleegden. Dat maakt regeringen zo ziek en slecht dat mensen met dit soort denkbeelden zich zelf des te beter kunnen voelen, en natuurlijk superieur boven al die mensen die deze kennis niet hebben. Als ze voor gek worden verklaard, dan worden ze juist gesterkt in hun denkbeelden, iets wat je vaker met waanbeelden ziet, maar ook met religieuze en sektarische bewegingen.

Dat dat beeld veel meer vragen opwerpt dan beantwoordt doet er dan kennelijk niet meer zoveel toe. Zoals al werd gezegd: je moet eigenlijk je logica niet gebruiken.
pi_78089404
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat dat niet spectaculair genoeg is en de boel enigszins zou "nuanceren" (hoewel het voor weldenkende mensen nog steeds een schok zou zijn).

Ik denk dat nogal wat complotdenkers zo vol wrok en frustratie zitten, dat ze het liefst een zwart-wit plaatje van de wereld hebben. Dat plaatje bestaat niet uit regeringen die met voorkennis aanslagen lieten gebeuren, maar uit regeringen die die aanslagen zelf pleegden. Dat dat beeld veel meer vragen opwerpt dan beantwoordt doet er dan niet toe, want zoals al werd gezegd: je moet je logica niet gebruiken.
Het klassieke archetype "wij tegen de grote boze wereld". Niet betuttelend of downplayend bedoeld overigens.

Dat het in zo'n geval inderdaad nog steeds schokkend zou zijn staat buiten kijf. Feit blijft, het is nu eenmaal gebeurd, je kunt het niet terugdraaien, en we zullen met de gevolgen moeten dealen.
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
pi_78089575
Ja Mensen zijn emotionele wezens en laten zich snel door emoties lijden.

In het Christendom zie je bijvoorbeeld hoe een Joods beeld van goed en kwaad, wat niet zo strikt gescheiden was, is omgevormd tot een beeld van Satan als ultieme tegenstander van God; een ultieme scheiding van goed en kwaad. Dat maakt de schepping natuurlijk erg overzichtelijk, hoewel zo'n boze kracht zich nog steeds voor kan doen als God. Van een genuanceerd beeld over goed en kwaad is men langzaamaan gegaan naar een dualistisch wereldbeeld met een nogal scherpe scheidlijn.

Die neiging tot zwart-wit denken zie je ook bij dit soort mensen. Je hebt het ultieme kwaad, namelijk de gevestigde orde. Deze regering claimt te vaccineren maar spuit mensen met ziektes in, deze regering zet scholen op waarin kinderen worden geïndoctrineerd, en deze regering is er niet vies van om hun eigen volk uit te moorden voor politieke spelletjes. Etcetera.

En dan heb je natuurlijk het ultieme goed, namelijk de mensen die dit allemaal doorzien. Net zoals bijvoorbeeld Christenen claimen het "ultieme geheim", namelijk "God", te doorgronden met hun geschriften, zo claimen complottheoretici op basis van internetpagina's het "ultieme geheim" te doorgronden en te begrijpen. Natuurlijk worden ze daarom uitgelachen, maar dat gebeurde ook met vroeg-Christenen, en tegenstand bevestigt vaak iemands denkbeeld.

Ook wat betreft het verlaten van je logisch denken is er een gelijkenis: Paulus zegt dat het Christendom voor niet-gelovigen als "dwaas" over zal komen en ook "dwaas" is. Hij lijkt te erkennen dat wanneer je niet met volle overtuiging de boodschap aanneemt, de boodschap dwaas blijft.

Ik wil hiermee natuurlijk niet het Christendom op 1 lijn zetten met complotdenken, maar je ziet gelijkenissen tussen complotdenkers en religieuze denkers. En natuurlijk zijn er genoeg verhalen te verzinnen waarin regeringen inderdaad erg vuile spelletjes spelen en speelden, ik ben de laatste om dat te ontkennen. Het gaat erom dat dit beeld wordt doorgetrokken naar een uiterste.
pi_78089610
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:22 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Het is fysiek onmogelijk dus je NIST gegoochel met cijfers is larie.
Tegen dit soort opmerkingen zouden mods op moeten treden.
pi_78089616
Om nog even op je zijspoor in te haken, mensen zijn zwart-wit denkers, hoe genuanceerd we ook denken te zijn.
Dat is namelijk de weg van de minste weerstand. Daarom zijn complotten en complottheorieën ook zo interessant, ze doorbreken de normale weg van de minste weerstand en zoeken de horden op.
pi_78089628
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 17:19 schreef Amos_ het volgende:
Feiten zeggen niks, zeker niet in de schimmige wereld van (achterkamer)politiek, verstrengelde belangen etc.

Daarom is voor mij persoonlijk deze theorie ook quatsch, waarom zo ontzettend moeilijk doen en het risico lopen dat men er ooit achter komt dat dit hologrammen/sjablonen waren, terwijl je [b]daadwerkelijk iets ergens naar binnen kan laten vliegen [/b]
Dat is ook mijn punt.
pi_78089655
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er is een psycholoog die de vergelijking trok tussen complotdenkers en diep-religeuze gelovers, ze vertonen beiden dezelfde (maniakale) trekjes. Ik kan me nu wel vinden in zijn vergelijking.
pi_78089657
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:39 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is ook mijn punt.
Het kan ook zijn dat ze op een soort 4-jaarlijkse conferentie komen en dan iets hebben om over op te scheppen he

"Vlogen we zo die hologrammen dat gebouw in, je had het nieuws moeten zien!"

sorry
pi_78089670
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tegen dit soort opmerkingen zouden mods op moeten treden.
Tsja, Lambiekje heeft vaker laten zien dat hij werkelijk de ballen van natuurkunde begrijpt, en je kunt van de man niet verwachten dat hij inhoudelijk op dit soort vragen ingaat. Het is zoiets als je handen over de oren leggen en keihard liedjes zingen om vragen te negeren.
pi_78089691
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, Lambiekje heeft vaker laten zien dat hij werkelijk de ballen van natuurkunde begrijpt, en je kunt van de man niet verwachten dat hij inhoudelijk op dit soort vragen ingaat. Het is zoiets als je handen over de oren leggen en keihard liedjes zingen om vragen te negeren.
True, maar dat hoeft niet te betekenen dat Fok een podium voor zijn acteren moet verschaffen.
pi_78089693
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er is een psycholoog die de vergelijking trok tussen complotdenkers en diep-religeuze gelovers, ze vertonen beiden dezelfde (maniakale) trekjes. Ik kan me nu wel vinden in zijn vergelijking.
Heb je daar een link of bron van? Lijkt me erg interessant
pi_78089759
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:42 schreef Scorpie het volgende:

[..]

True, maar dat hoeft niet te betekenen dat Fok een podium voor zijn acteren moet verschaffen.
Nee, maar die discussie heb ik ook al vaker met de mods hier gevoerd. BNW moet een spreekbuis zijn voor mensen met andere denkbeelden. En zo lang het niet illegaal is, zoals de Holocaust ontkennen, mag je hier de grootste flauwekul verkondigen.

Lambiekje ontwijkt wel vaker dit soort vragen, omdat hij niet in staat is om dit soort technische vragen te beantwoorden; hij beroept zich vrijwel alleen op websites. Een nogal eigenaardige eigenschap voor iemand die meent dat je op school wordt "geindoctrineerd"; kennelijk valt klakkeloos internetbronnetjes overtypen daar niet onder.
pi_78089769
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb je daar een link of bron van? Lijkt me erg interessant
'Complotdenken is een religie'

Complotdenkers zijn net gelovigen

http://www.psychologytoda(...)-belief-the-911-case
pi_78089777
daarbij lijkt het me sterk dat een hologram zomaar in de lucht geprojecteerd kan worden.. Het is geen Star Trek
Mocht dat al wel kunnen dan verheug ik me op de volgende generatie bioscopen.. En televisies natuurlijk
pi_78089799
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
daarbij lijkt het me sterk dat een hologram zomaar in de lucht geprojecteerd kan worden.. Het is geen Star Trek
Mocht dat al wel kunnen dan verheug ik me op de volgende generatie bioscopen.. En televisies natuurlijk
Op die diepere bewijslast ben ik nog expres niet eens ingegaan Iets projecteren op een vaste hoogte, en zo helder dat het niet transparant is in vol daglicht. Koude kernfusie voor nodig
pi_78089850
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dank je
Vooral die laatste is interessant, trekt goede paralellen met een x aantal users in dit forum
  woensdag 17 februari 2010 @ 10:17:23 #196
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_78090575
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:36 schreef Haushofer het volgende:
Ja Mensen zijn emotionele wezens en laten zich snel door emoties lijden.

In het Christendom zie je bijvoorbeeld hoe een Joods beeld van goed en kwaad, wat niet zo strikt gescheiden was, is omgevormd tot een beeld van Satan als ultieme tegenstander van God; een ultieme scheiding van goed en kwaad. Dat maakt de schepping natuurlijk erg overzichtelijk, hoewel zo'n boze kracht zich nog steeds voor kan doen als God. Van een genuanceerd beeld over goed en kwaad is men langzaamaan gegaan naar een dualistisch wereldbeeld met een nogal scherpe scheidlijn.

Probeer het nog eens.. het is namelijk niet zo moeilijk om erachter te komen dat de gehele bijbel symbolisch bedoelt is. Het is het volk wat zich door de kerk/uitvoerende macht laat indoctrineren, dat het is wat er staat. Maar het is ook het volk wat zonder te onderzoeken, of hooguit na het lezen van de bijbel puur als literatuur, een oordeel gaat vellen over wat het inhoudt. En dat terwijl de bijbel in feite zichzelf grotendeels verklaard. Maargoed, mensen zijn bang om te denken dat zij iets anders hebben gelezen dan andere, en baseren zichzelf liever op een mening die al was geaccepteerd door die groep waar zij zich veilig tussen voelen.
Iets wat jij schijnbaar ook doet.

Neem alleen al het stuk over de appel en de boom. In de bijbel heet deze boom letterlijk de boom des kennis. Ofwel het is aan anegram. Heb je ooit iemand danwel wetenschappelijk of christelijk dit punt zien aanhalen?
Ik denk dat er eens goed nagedacht moet worden wat religie dus in de basis is.
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_78090677
Wat is dan het anagram van "boom des kennis" ?
  woensdag 17 februari 2010 @ 10:25:42 #198
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_78090803
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:20 schreef Amos_ het volgende:
Wat is dan het anagram van "boom des kennis" ?
Als je een appel plukt van de boom des kennis ontvang je wijsheid. Iets wat God dus niet wou.
Het punt is dus dat het never nooit om een boom ging.
Die boom is dus maar een manier om het verhaal over te brengen.
Tevens is door de duizenden jaren veel uitleg verloren gegaan.. stel nou dat de boom des kennis een bekend begrip was in India 8000 v.c. en de oorsprong daar ligt, zou je dus de oorspronkelijke bronnen daar moeten zoeken.

Het zou dus bijvoorbeeld ultieme wijsheid kunnen zijn.. het zou ook de keuze geweest kunnen zijn om voor zichzelf na te denken, met de slang die in de boom zat als het kwade.. de keuze dus om goed en kwaad te leren kennen.

Tevens, anagram is niet het juiste woord, dan zou het een woord zijn wat van dezelfde letters gemaakt kan worden. My bad.
  woensdag 17 februari 2010 @ 10:26:58 #199
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_78090842
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 09:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Vooral die laatste is interessant, trekt goede paralellen met een x aantal users in dit forum
Ontopic plz. Als je mensen belachelijk komt maken met je zielig psychologische onderzoekje, ga je maar buiten spelen.

9 van de 10 van die onderzoeken zijn niet significant. En vaak is er ook sprake van een spurrius correlatius, derde variabele. Het is makkelijk om te zeggen dat complot denkers en gelovigen hetzelfde zijn, omdat ze beide in "iets" geloven of de basis hetzelfde is. Jij gelooft in de theoretisch wetenschap van de psychologie en dan kan ik dat ook gaan vergelijken met geloof.

En psychologie is een theorie..
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_78090886
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 10:25 schreef Ticker het volgende:

[..]

Als je een appel plukt van de boom des kennis ontvang je wijsheid.
Het punt is dus dat het never nooit om een boom ging.
Die boom is dus maar een manier om het verhaal over te brengen.
Tevens is door de duizenden jaren veel uitleg verloren gegaan.. stel nou dat de boom des kennis een bekend begrip was in India 8000 v.c. en de oorsprong daar ligt, zou je dus de oorspronkelijke bronnen daar moeten zoeken.

Het zou dus bijvoorbeeld ultieme wijsheid kunnen zijn.. het zou ook de keuze geweest kunnen zijn om voor zichzelf na te denken, met de slang die in de boom zat als het kwade.. de keuze dus om goed en kwaad te leren kennen.

Tevens, anagram is niet het juiste woord, dan zou het een woord zijn wat van dezelfde letters gemaakt kan worden. My bad.
Op die fiets

En uiteraard is de bijbel een symbolisch epos. Of dacht je echt dat er een pratende slang was, en een appel der kennis?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')