De situatie is niet vergelijkbaar, er is in Europa bv. geen 'Europese belasting'. Belastinginkomsten zijn zuiver nationaal, terwijl je in de VS federal tax hebt.Dat maakt een groot verschil. Je zal niet zo snel een inwoner uit de staat New York horen klagen dat hij moet 'meebetalen' aan een bailout voor Californië, aangezien ze allemaal federale belasting hebben betaald, en die kan daarvoor gebruikt worden.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb dan een vraag: Hoe wordt zoiets normaal gesproken opgelost bij één munt? Hoe doen ze het bijvoorbeeld in de VS? Is daar de handelsbalans tussen de deelstaten wel precies in evenwicht?
Dan is het toch juist wel een structurele oplossing. De Neuro landen vormen desnoods met Duitsland een Groot Economisch Duitsch Rijk o.i.d. En de Zeuro landen frauderen lekker maar wat aan en zakken weer af naar een welvaartsniveau uit Olde Tijden, maar dat boeit dan niet meer voor de Neuro landen. Misschien trekken ze dan wel weer wat Neuro toeristen?quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:56 schreef dvr het volgende:
[..]
Het is geen structurele oplossing. Als die landen ooit met de rest van Europa willen meekomen moeten ze gewoon liberaler worden en hun publieke sector verkleinen. Zo'n tovertrucje met hun munt leidt er alleen maar toe dat ze op een gegeven moment eventjes competitief worden, en dan meteen weer onderuitgaan zodra hun munt aantrekt. Als ze liever vasthouden aan hun middagtukjes en vroegpensioen kunnen ze voor een zwakkere munt kiezen, maar vroeg of laat pikt de jonge generatie het niet meer dat er geen werk en geen woonruimte voor ze is terwijl de oude generatie zwelgt in rijkdom, en dan zullen er heel wat drastischere hervormingen volgen dan waar ze nu nog mee kunnen wegkomen.
Dat gaat dus niet lukken, en worden de grieken toch geholpen door de EU, en de verdeling van de EU bijdrage zal aangepast wordenquote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb anders nog nix van een bailout gezien. Voorlopig moeten de grieken eerst zelf aantonen echt zelf de broekriem aan te halen.
O ja, dat is waar ook, bedankt voor de uitleg.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:13 schreef Krantenman het volgende:
[..]
De situatie is niet vergelijkbaar, er is in Europa bv. geen 'Europese belasting'. Belastinginkomsten zijn zuiver nationaal, terwijl je in de VS federal tax hebt.Dat maakt een groot verschil. Je zal niet zo snel een inwoner uit de staat New York horen klagen dat hij moet 'meebetalen' aan een bailout voor Californië, aangezien ze allemaal federale belasting hebben betaald, en die kan daarvoor gebruikt worden.
Een voorbeeld waar het wel misloopt op dat vlak is België natuurlijk. Maar goed, dat zijn twee gemeenschappen. Niet vergelijkbaar met een Unie van 25 landen of zo (ik vergeet altijd weer hoeveel het er precies zijn.)
Zelfde met West- en Oost-Duitsland. En ironisch genoeg zijn het nu vooral weer die mensen uit West-Duitsland die bij het samenvoegen van naties (zij het in iets andere vorm) weer een andere natie ten nadele van hunzelf omhoog mogen trekken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:28 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja, dat is waar ook, bedankt voor de uitleg.
België is inderdaad ook wel een mooi voorbeeld, met de Vlamingen die maar mopperen dat er veel te veel overheidsgeld naar Wallonië gaat zodat ze daar niet hoeven te hervormen.
Qua alliteratie zou ik Groot Germaansche Gulden prefereren. Zeker als die 100% goud gedekt zou zijn. Goudquote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:42 schreef flyguy het volgende:
[..]
PS. Dat hele Neuro en Zeuro bekt niet zo lekker. Vanaf nu de Groot-Germaanse Florijn en de Siësta lire
niks schapenkaas. Wat is er mis met het ouderwetse houtje?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:06 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het idioot dat Griekenland een bailout krijgt. Zo leren ze het nooit. Het kan niet de bedoeling zijn dat Balkanvolkeren dezelfde welvaart als wij kennen, met een arbeidsproductiviteit die vele malen lager is. Die mensen moeten gewoon in een stenen hutje op schapenkaas kauwen en verder niets.
quote:Griekse recessie dieper dan verwacht
De Griekse economie is afgelopen jaar dieper weggezakt dan verwacht. De economische activiteit kromp in de laatste drie maanden met 0,8 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, zo bleek vrijdag uit eerste officiële schattingen.
Tegenvaller
Daarmee ging de economie forser achteruit dan analisten hadden voorspeld. Zij hielden in doorsnee rekening met een krimp van 0,5 procent. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008 werd de Griekse economie 2,6 procent kleiner.
Correcties
Uit de nieuwe cijfers van het Griekse statistiekbureau bleek bovendien dat de economie in de eerste drie kwartalen van 2009 aanmerkelijk sterker kromp dan eerder werd gemeld. Zo ging de economie in het derde kwartaal met 2,5 procent achteruit ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008, in plaats van de eerder gemelde daling van 1,7 procent. In het tweede kwartaal werd de economie 1,9 procent kleiner op jaarbasis, in plaats van 1,2 procent. In het eerste kwartaal was de krimp niet 0,5 procent, zoals eerder gemeld, maar 1 procent.
BRON
Groot Germaans vind ik toch een nare bijklank hebben.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:45 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Qua alliteratie zou ik Groot Germaansche Gulden prefereren. Zeker als die 100% goud gedekt zou zijn. Goud![]()
Opmerkelijk hoe goed de markt blijft liggen in het licht van een nieuwe systeemcrisis dreiging.quote:Will markets call EU bluff on Greek rescue?
Greek bail-out accord lacks substance and finance's poker players may soon call its bluff.
The white smoke has at last emerged from the Bibliotheque Solvay in Brussels, but global markets do not like its odour. The Greek rescue plan agreed by EU leaders after a week of leaks is strangely thin, raising suspicions that Germany, Holland and the creditor states of Northern Europe still cannot agree on the terms of any bail-out.
The euro tumbled 1pc to a nine-month low of $1.36 against the dollar and Club Med debt yields jumped as investors read the summit text, searching in vain for details of debt guarantees or bilateral loans, or guidance on an EU eurobond. All they found was an expression of "political will".
"Euro area member states will take determined and co-ordinated action, if needed, to safeguard financial stability in the euro area as a whole. The Greek government has not requested any financial support," it read.
The 27 leaders never even discussed how they might shore up Greece or the rest of Club Med. German Chancellor Angela Merkel said she was not willing to broach the subject at all. The only relevant topic was whether Greece was complying with Treaty obligations, and how the country would slash its budget deficit from 12.7pc to 8.7pc this year – in a slump.
"They offered nothing," said Jochen Felsenheimer, a credit expert at Assenagon in Frankfurt. "It was just words without any concrete measures, hoping to buy time."
Whether the EU has time is an open question. Credit Suisse says Greece must raise ¤30bn (£26bn) in debt by mid-year, mostly in April and May. Greek banks have been shut out of Europe's inter-dealer markets, forcing them to raise money at killer rates. They are suffering an erosion of deposits as rich Greeks shift money abroad. This could come to a head long before April.
"Economically, we are in a very risky situation. Greece is close to default. We face systemic risk like the Lehman collapse and unless there is a bail-out for Greece, there will have to be a bail-out for the whole European banking system within two or three months," he said.
Yet they are damned if they don't, and damned if they do. "A Greek bail-out increases the risk of EMU break-up, because monetary union can only work if everybody sticks to the rules," Mr Felsenheimer said.
French banks have $76bn of exposure to Greece, the Swiss $64bn, and the Germans $43bn. But this understates cross-border links. There are large loans between vulnerable states. The exposure of Portuguese banks to Spain and Ireland equals 19pc of Portugal's GDP. Interlocking claims within the eurozone zone are complex. Contagion can spread fast.
Marc Touati, of Global Equities in Paris, said the "haemorrhage of Greece" must be stopped to prevent a domino effect. "We have to move fast, above all to keep Greece in the eurozone. If not, Spain, Portugal, and Italy will be next. It could reach France," he said.
French President Nicolas Sarkozy drew an explicit parallel with Lehman Brothers in his press conference with Chancellor Merkel, saying EU leaders had given a cast-iron pledge that no eurozone member would be allowed to fail, just as they promised during the financial crisis that no big bank would be allowed to fail.
Details can be thrashed out later, in this case by finance ministers next week. The talk is of a "coalition of the willing", a group of states acting outside the EU Treaty structure. Britain would not be obliged to help. The IMF would bring "expertise" but not set policy.
Each country will choose its own way of helping, perhaps using state banks or sovereign wealth funds to buy Greek debt. In Germany's case this might be KFW: for France in might be Caisse des Depots. The arm's-length solution is elegant but it does not hide the fact that such action amounts to a debt guarantee for a serial violator of EMU rules. It implicitly opens the door to bail-outs for a string of countries in crisis.
BNP Paribas said any rescue confined to Greece is doomed to fail. "The market would only concentrate on its next 'victim', which would be Portugal," it said. Put another way, investors will demand a similar guarantee for Iberian debt.
It is this worry over open-ended liability that made Germany hesitate. Such help would need approval by the German Bundestag – and some other national parliaments. If Germany finances an unpopular rescue that merely puts off the day of reckoning, or if Athens squanders the aid, the deal will come back to haunt Mrs Merkel.
There was an element of bluff in Thursday's accord, as if the EU leaders hope to muddle through with "constructive ambiguity", fingers crossed that their vague political pledge will never be tested. Bluff is a valid tool of statemanship, but in this case their bluff could be called very soon.
http://www.telegraph.co.u(...)on-Greek-rescue.html
Dat is toch niet opmerkelijk? Dreiging duurt nou eenmaal lang voordat het in een concreet iets is omgezet en het in wezen al te laat is. Dit soort problemen worden pas verholpen tot het daadwerkelijk gearriveerd is. (en het in wezen al te laat is .. )quote:Op vrijdag 12 februari 2010 17:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Opmerkelijk hoe goed de markt blijft liggen in het licht van een nieuwe systeemcrisis dreiging.
Dat zou fantastisch zijn! Weber is een anti-inflatie en anti-deficit havik van het oude (Bundesbank) stempel. Precies wat we nodig hebben voor een sterke euro die z'n waarde behoudt.quote:'Frankrijk steunt Duitse ECB-president'
12 februari 2010, 20:53 | ANP
BERLIJN (AFN) - Frankrijk is bereid om een eventuele kandidatuur van de Duitser Axel Weber te steunen als nieuwe president van de Europese Centrale Bank (ECB). Frankrijk krijgt in ruil daarvoor de post van hoofdeconoom bij de centrale bank die over de euro waakt. Dat meldden Duitse media vrijdag.
Weber is nu nog baas bij de Bundesbank, de Duitse centrale bank. De zittingstermijn van de huidige ECB-president Jean-Claude Trichet eindigt eind oktober volgend jaar. Weber is al favoriet om de Fransman op te volgen, maar ook de Italiaan Mario Draghi wordt nog nadrukkelijk genoemd.
Volgens het weekblad Der Spiegel wordt Duitsland gecompenseerd voor het feit dat het onlangs geen belangrijke posten kreeg bij de Europese Unie. Bondskanselier Angela Merkel zou daar bewust op hebben aangestuurd om Weber alle ruimte te geven, aldus de krant Welt am Sonntag.
Een soort Colijn dusquote:Op vrijdag 12 februari 2010 21:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zou fantastisch zijn! Weber is een anti-inflatie en anti-deficit havik van het oude (Bundesbank) stempel. Precies wat we nodig hebben voor een sterke euro die z'n waarde behoudt.
Nou daar zijn we klaar meequote:Tijdens de crisis van de jaren '30 voerde Colijn een strakke bezuinigingspolitiek, waarbij voornamelijk werd bezuinigd op ambtenarensalarissen en onderwijs. De verlaging van de werklozensteun mondde uit in het Jordaanoproer van 4 juli 1934 waarbij vijf doden vielen. Zijn hoofddoel, de handhaving van de gouden standaard, moest hij echter op 27 september 1936 opgeven.
Waarom moet de munt eigenlijk gedevalueerd worden? Om het handelstekort op te lossen kunnen ze toch ook aan loonmatiging doen - zoals de overheid nu ook plant, 5,5% teruggang van de lonen. Ook daarmee wordt Griekenland goedkoper voor het buitenland, en worden buitenlandse producten duurder voor Grieken.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:26 schreef pberends het volgende:
Griekse minister van Financien over bezuinigingsplannen
http://www.eenvandaag.nl/(...)_bezuinigingsplannen
Ah eindelijk een reportage die ergens over gaat. "Griekenland produceert gewoon te weinig", lees handelstekort.
Die econoom zegt dat er beter 2 euro's kunnen komen, een Zuid-Europese euro die ze constant kunnen devalueren, en een sterke Noord-Europese euro.
laatste keer dat ik in griekenland was vond ikhet erg duur, ik vroeg me ook af hoe in godsnaam die grieken het daaroverleven met die loontjes.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:28 schreef MaxC het volgende:
Komende zomer ga ik naar Griekenland op vakantie, zal ik nog wat merken qua lokale prijzen?
Naar wat voor plekken ga je dan in die landen? Toevallig naar toeristenoorden waar de lokale bevolking zelf nooit komt? Want dan kan ik het me wel voorstellen dat de prijzen flink hoog zijn.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:26 schreef Deprater het volgende:
[..]
laatste keer dat ik in griekenland was vond ikhet erg duur, ik vroeg me ook af hoe in godsnaam die grieken het daaroverleven met die loontjes.
Eind vorig jaar was ik in kiev en daar is het ook duurder als hier, snap er geen shit van
Ja, hier ben ik het wel mee eens. Ik denk dat devalueren leuk is, maar structureel zet het imho geen zoden aan de dijk. Das meer de problemen een nieuw laagje verf geven.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarom moet de munt eigenlijk gedevalueerd worden? Om het handelstekort op te lossen kunnen ze toch ook aan loonmatiging doen - zoals de overheid nu ook plant, 5,5% teruggang van de lonen. Ook daarmee wordt Griekenland goedkoper voor het buitenland, en worden buitenlandse producten duurder voor Grieken.
Kiev is geen toeristenoord. , ik was ook in Yalta , dat is wel een toeristenoord, daar ben ik niet in winkels geweest.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Naar wat voor plekken ga je dan in die landen? Toevallig naar toeristenoorden waar de lokale bevolking zelf nooit komt? Want dan kan ik het me wel voorstellen dat de prijzen flink hoog zijn.
En anders weet ik het ook niet. In bijvoorbeeld Bulgarije zijn de prijzen wel echt véél lager dan in NL, ondanks dat hun munt al heel lang gekoppeld is aan de euro en daarvoor de DM.
Het samengaan van valuta kan alleen als ook de regeringen worden samengevoegd, en griekenland had nooit bij de EU mogen komen , ik ben voor uittreding van Griekenlandquote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, hier ben ik het wel mee eens. Ik denk dat devalueren leuk is, maar structureel zet het imho geen zoden aan de dijk. Das meer de problemen een nieuw laagje verf geven.
Griekenland consumeert alleen maar, produceert veel te weinig. De rest van de eurozone zou het prima kunnen doen zonder Griekenland erbij.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:01 schreef Deprater het volgende:
[..]
Het samengaan van valuta kan alleen als ook de regeringen worden samengevoegd, en griekenland had nooit bij de EU mogen komen , ik ben voor uittreding van Griekenland
Zijn de inkomsten in GR wel zo laag? Volgens:quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:26 schreef Deprater het volgende:
[..]
laatste keer dat ik in griekenland was vond ikhet erg duur, ik vroeg me ook af hoe in godsnaam die grieken het daaroverleven met die loontjes.
Eind vorig jaar was ik in kiev en daar is het ook duurder als hier, snap er geen shit van
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |