Bronquote:EU gewährt Griechenland zunächst keine Finanzhilfe
Die EU gewährt Griechenland zunächst nur politische Unterstützung, aber keine Finanzhilfe zur Überwindung seiner Finanzkrise. Athen habe nicht um finanzielle Unterstützung gebeten, erklärte EU-Ratspräsident Herman Van Rompuy am Donnerstag auf einem EU-Sondergipfel in Brüssel. Details wurden vorerst nicht bekannt.
Der griechische Ministerpräsident Georgios Papandreou habe zusätzliche Maßnahmen vorgestellt, um aus eigener Kraft den Staatsbankrott abzuwenden. Die EU-Kommission und die Europäische Zentralbank würden die Realisierung der Maßnahmen überwachen und wenn nötig weitere Schritte fordern. Die erste Überprüfung stehe im März an.
Im Fall eines drohenden Staatsbankrotts wollen die Europäer das Land aber unterstützen: „Griechenland wird nicht alleine gelassen“, sagte die Kanzlerin am Donnerstag vor dem EU-Sondergipfel in Brüssel. Zugleich erhöhte Merkel den Druck auf die Regierung in Athen, noch stärker zu sparen. „Es gibt Regeln, und diese Regeln müssen auch eingehalten werden“, sagte die Kanzlerin mit Blick auf den europäischen Stabilitätspakt, der ein Defizit von maximal drei Prozent des Bruttoinlandsproduktes erlaubt. Griechenland liegt mit derzeit 12,7 Prozent weit darüber.
EU-Ratspräsident Herman Van Rompuy kündigte an, in Kürze eine Erklärung über den Inhalt des Abkommens abzugeben (Mehr in Kürze auf FAZ.NET)
Dat zou echt verschrikkelijk zijn ja.quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:43 schreef SeLang het volgende:
De pensioenleeftijd in NL kan best naar 70jr, anders moeten die arme Grieken tot na hun 59ste doorwerken!
hehehehehequote:Op donderdag 11 februari 2010 13:43 schreef SeLang het volgende:
De pensioenleeftijd in NL kan best naar 70jr, anders moeten die arme Grieken tot na hun 59ste doorwerken!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopen op landen die omflikkeren zodat je je biertje weer met guldenmunten kunt kopen:quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:45 schreef FP128 het volgende:
Ik hoop dat Griekenland het niet red en dat dan een domino effect intreedt waardoor
bepaalde grote(rijke) lande zich uit de ¤ terugtrekken als munteenheid. Gevolg?
De eigen munt = gulden! komt terug en al die boeven in de horeca e.d. die laten
dan zien hoe erg men heeft lopen stelen van ons de gewone burger met al die
verhoogde prijzen. Gevolg alles wordt weer als voor de ¤ en de prijzen worden
weer (noodgedwongen) normaal.
Lekker makkelijk als je je begroting niet op orde hebt.quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Akkoord over griekenland is bereikt!
komt toch geen donder van terechtquote:Op donderdag 11 februari 2010 16:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Lekker makkelijk als je je begroting niet op orde hebt.
Het is wel grappig te zien dat ze in het zuiden van Europa wel heel erg pro Europa zijn en de mond vol hebben over solidariteit. Tja, ik zou ook wel een stel melkkoeien in het noorden willen hebben zodat ik lekker met mijn 60ste kan gaan luieren, nadat ik mijn hele leven baan garantie heb gehadquote:Op donderdag 11 februari 2010 18:29 schreef Deprater het volgende:
[..]
komt toch geen donder van terecht
grieken zijn lui en corrupt
Hoe solidair is het je partners jarenlang herhaaldelijk te bedonderen met gemanipuleerde cijfers.quote:Op donderdag 11 februari 2010 19:13 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is wel grappig te zien dat ze in het zuiden van Europa wel heel erg pro Europa zijn en de mond vol hebben over solidariteit. Tja, ik zou ook wel een stel melkkoeien in het noorden willen hebben zodat ik lekker met mijn 60ste kan gaan luieren, nadat ik mijn hele leven baan garantie heb gehad
1000000 ambtenaren die nooit ontslagen kunnen worden, en bij elke nieuwe regering worden er nieuwen aangenomen terwijl de ouden aanblijven![]()
. Je moet er om lachen maar eigenlijk is het erg triest.
Daarom vindt ik het ook geweldig om het uit hun monden te horen. Het is heel makkelijk solidariteit te prediken als je aan de ontvangende kant zitquote:Op donderdag 11 februari 2010 19:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe solidair is het je partners jarenlang herhaaldelijk te bedonderen met gemanipuleerde cijfers.
Niet dus!
Voor solidariteit is reciprociteit nodig en dat was er al van af het begin niet vanuit de grieken. Het is eerder parasitisme.
In de VS zijn ze er wel blij mee, terwijl niet eens bekend is HOE er geholpen gaat worden ...quote:NEW YORK, Feb 11 (Reuters) - Wall St rose on Thursday, sending major indexes up more than 1 percent, as an EU pledge to help debt-ridden Greece drew a sigh of relief from markets worried about a possible sovereign default
op zich simpel idee, maar de uitvoering lijkt me bij voorbaat totaal kansloos... een Euro1 en een Euro2... geeft aan dat er structureel iets helemaal mis is..quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er kwam mij vandaag een interessante verklaring en oplossing van de situatie ter ore van de econoom Alfred Kleinknecht (TU-Delft). Het schijnt (ik heb geen zin om het te controleren) zo te zijn dat Griekenland, Spanje, Portugal, en in de toekomst wordt verwacht ook Italië een negatief saldo op het handelsbalans hebben, binnen de EU importeren deze landen meer dan ze exporteren. Dat negatieve saldo moet gefinancierd worden door geld te lenen, zodat er grote tekorten bij zowel overheid als particulieren ontstaan.
Voorheen, toe men nog monetaire zelfstandigheid had, devalueerde men de munt gewoon zodat er weer wat balans terug kwam in de situatie doordat de schulden in reële termen afnamen. Een politiek beter te verdragen weg dan hogere belastingen. Echter, met de komst van de Euro is deze monetaire zelfstandigheid verdwenen, maar het negatieve saldo op de handelsbalans is gebleven. Dat zou een reden kunnen zijn voor de problemen zoals we die nu zien. Een oplossing daarvoor is vrij simpel volgens Kleinknecht, knip de Euro op in tweeën (Neuro en Zeuro, daar zijn ze weer) en zorg er voor dat de landen met een negatieve handelsbalans de Zeuro krijgen, en de landen met een positieve handelsbalans (Nederland en Duitsland bijvoorbeeld) de Neuro krijgen. De Zeuro landen houden dan de mogelijkheid zo af en toe een devaluatie door te voeren, zonder dat de Neuro landen daar onder leiden.
Dat had ik dus gezien bij een vandaag gister: Griekenland, of De Val van de Euro #2quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er kwam mij vandaag een interessante verklaring en oplossing van de situatie ter ore van de econoom Alfred Kleinknecht (TU-Delft). Het schijnt (ik heb geen zin om het te controleren) zo te zijn dat Griekenland, Spanje, Portugal, en in de toekomst wordt verwacht ook Italië een negatief saldo op het handelsbalans hebben, binnen de EU importeren deze landen meer dan ze exporteren. Dat negatieve saldo moet gefinancierd worden door geld te lenen, zodat er grote tekorten bij zowel overheid als particulieren ontstaan.
Voorheen, toe men nog monetaire zelfstandigheid had, devalueerde men de munt gewoon zodat er weer wat balans terug kwam in de situatie doordat de schulden in reële termen afnamen. Een politiek beter te verdragen weg dan hogere belastingen. Echter, met de komst van de Euro is deze monetaire zelfstandigheid verdwenen, maar het negatieve saldo op de handelsbalans is gebleven. Dat zou een reden kunnen zijn voor de problemen zoals we die nu zien. Een oplossing daarvoor is vrij simpel volgens Kleinknecht, knip de Euro op in tweeën (Neuro en Zeuro, daar zijn ze weer) en zorg er voor dat de landen met een negatieve handelsbalans de Zeuro krijgen, en de landen met een positieve handelsbalans (Nederland en Duitsland bijvoorbeeld) de Neuro krijgen. De Zeuro landen houden dan de mogelijkheid zo af en toe een devaluatie door te voeren, zonder dat de Neuro landen daar onder leiden.
Het is geen structurele oplossing. Als die landen ooit met de rest van Europa willen meekomen moeten ze gewoon liberaler worden en hun publieke sector verkleinen. Zo'n tovertrucje met hun munt leidt er alleen maar toe dat ze op een gegeven moment eventjes competitief worden, en dan meteen weer onderuitgaan zodra hun munt aantrekt. Als ze liever vasthouden aan hun middagtukjes en vroegpensioen kunnen ze voor een zwakkere munt kiezen, maar vroeg of laat pikt de jonge generatie het niet meer dat er geen werk en geen woonruimte voor ze is terwijl de oude generatie zwelgt in rijkdom, en dan zullen er heel wat drastischere hervormingen volgen dan waar ze nu nog mee kunnen wegkomen.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Er kwam mij vandaag een interessante verklaring en oplossing van de situatie ter ore van de econoom Alfred Kleinknecht (TU-Delft).
Ik heb dan een vraag: Hoe wordt zoiets normaal gesproken opgelost bij één munt? Hoe doen ze het bijvoorbeeld in de VS? Is daar de handelsbalans tussen de deelstaten wel precies in evenwicht?quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik heb anders nog nix van een bailout gezien. Voorlopig moeten de grieken eerst zelf aantonen echt zelf de broekriem aan te halen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:06 schreef LXIV het volgende:
Ik vind het idioot dat Griekenland een bailout krijgt. Zo leren ze het nooit. Het kan niet de bedoeling zijn dat Balkanvolkeren dezelfde welvaart als wij kennen, met een arbeidsproductiviteit die vele malen lager is. Die mensen moeten gewoon in een stenen hutje op schapenkaas kauwen en verder niets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |