abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78009646
quote:
Op maandag 15 februari 2010 07:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Maar waarom precies is jouw familie dan naar Nederland verhuisd? (Of klopt je icoon niet?)
Is er geen LAGERE belastingdruk waar je familie vandaan komt, en waarom kozen ze een land met een veel HOGERE belastingdruk?

Kortom, wegen er ook andere zaken mee?
Ja m'n icoon klopt wel Ben een niet-westerse allochtoon. Waarom mijn familie naar Europa is gekomen is een ander verhaal dan naar mijn potentiele emigratie verhaal. Mijn ouders komen uit de vorige generatie waar in land van herkomst niet alle mogelijkheden toen waren om omhoog te klimmen op de sociaal-maatschappelijke ladder. Ze zouden evengoed naar de VS geemigreerd kunnen zijn, want ik heb zowel familie in de VS, Canada en in Europa wonen.

Europa is zeker niet slecht, het is goed hier, maar mijn visie is dat het in de VS beter is als je er zelf wat van maakt. En ja, het is ook meer een principe kwestie. Ik erger me aan de hoge belastingdruk, de lage straffen (alhoewel ik weet dat de criminaliteit in de VS gemiddeld gezien op landelijk niveau hoger is dan hier), de besluiteloosheid van onze overheid, dat mensen hier makkelijk kunnen frauderen met uitkeringen, huizen auto's de materiele consumptiegoederen zijn hier duur etc.
  maandag 15 februari 2010 @ 08:26:56 #152
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78009748
quote:
Op maandag 15 februari 2010 08:00 schreef Zienswijze het volgende:
Betreft je laatste alinea: je bedoelt toch gewoon dat de "kwaliteit" van de publieke diensten in de VS minder zijn / je moet zelf meer doen om je eigen zaken goed te regelen wat betreft publieke diensten?
Juist. Denk aan infrastructuur, waar de wegen in Nederland vaak van goede kwaliteit zijn, moet je het hier (ook buiten de snelwegen om) vaak doen met beton, en dan vaak ook nog met gaten er in. Openbaar vervoer in Nederland kent ook vele subsidies, en in de VS helemaal niet, en dat heeft dus als gevolgd dat er markt-gewijs gewerkt wordt en er complete wijken zijn waar gewoon geen bus stopt binnen 5km omtrek.

Andere voorbeelden: Kabel en telecom worden in Nederland gesubsidieerd (KPN was ook lange tijd staatseigendom) waardoor Telecommunicatie en Televisie een stuk goedkoper is. Universiteiten in Nederland zijn stukken goedkoper dan in de VS, waardoor meer mensen kans hebben om een studie te volgen. Als je in de VS drie kinderen naar college/university wil sturen, dan moet je onderhand 3x $10.000 tot $15.000 ofwel $30.000-$45.000 per jaar weten op te trommelen. Daar kun je voor lenen natuurlijk, en hypotheken her-financieren etc natuurlijk, maar in Nederland is dat toch een stuk betaalbaarder.

Studiebeurs? Bestaat niet. Studenten WERKEN maar voor hun studie als de ouders het niet kunnen betalen, met als gevolg dat het buurmeisje hier elke dag om 03:45 wegrijdt, om 04:00 een ochtenddienst doet ergens, 4 uur tot 08:00, en dan doorgaat naar haar colleges. Om 16:00 is ze weer thuis, en heeft ze nog net genoeg tijd om wat huiswerk te doen en er om 21:00 hooguit inliggen, want om 03:30 gaat de wekker weer...... En op zondag werkt ze trouwens ook nog, dus uitgaan op zaterdag is er ook niet bij.

Zie jij studenten dat in Nederland doen?

Jij kijkt alleen naar de besparing op je belastingcentjes. Maar je kijkt dus totaal niet naar alle dagelijkse kosten, en kosten die jij voor je kinderen hebt in de toekomst.

Kinderbijslag? Nee.
School onder de 16 gratis? Nee. Zelfs basisschool kan je zo $1,000 per jaar kosten.
Schoolbus die je kinderen zo leuk ophaalt in de VS? Niet gratis.
Subsidie kinderopvang? Nee. En een beetje opvang kost honderden dollars per maand.
Huursubsidie? Nee. Ook niet als je kinderen hebt.

Affijn, ik kan nog wel even doorgaan met lijstjes maken.....

Zeker als je plannen hebt om een gezin te stichten, het kan allemaal perfect en prima.... en ja woningen, auto's en luxeproducten zijn een stuk goedkoper, maar de zaken die je juist allemaal goed voor je kinderen wil regelen.... zijn STUKKEN duurder.

Kijk ik heb sowieso geen kinderen, dus ik ga zeker een stuk goedkoer uit zijn in de toekomst met het Amerikaanse belastingstelsel.

Maar vergis je dus niet als je plannen maakt.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 15 februari 2010 @ 08:36:49 #153
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78009821
quote:
Op maandag 15 februari 2010 08:08 schreef Zienswijze het volgende:
Europa is zeker niet slecht, het is goed hier, maar mijn visie is dat het in de VS beter is als je er zelf wat van maakt.
Daar ben ik het wel mee eens..... maar voor mij persoonlijk veel meer om de NIET-financiele redenen, dan de financiele.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_78009943
quote:
Op maandag 15 februari 2010 08:26 schreef maartena het volgende:

[..]

Juist. Denk aan infrastructuur, waar de wegen in Nederland vaak van goede kwaliteit zijn, moet je het hier (ook buiten de snelwegen om) vaak doen met beton, en dan vaak ook nog met gaten er in. Openbaar vervoer in Nederland kent ook vele subsidies, en in de VS helemaal niet, en dat heeft dus als gevolgd dat er markt-gewijs gewerkt wordt en er complete wijken zijn waar gewoon geen bus stopt binnen 5km omtrek.

Andere voorbeelden: Kabel en telecom worden in Nederland gesubsidieerd (KPN was ook lange tijd staatseigendom) waardoor Telecommunicatie en Televisie een stuk goedkoper is. Universiteiten in Nederland zijn stukken goedkoper dan in de VS, waardoor meer mensen kans hebben om een studie te volgen. Als je in de VS drie kinderen naar college/university wil sturen, dan moet je onderhand 3x $10.000 tot $15.000 ofwel $30.000-$45.000 per jaar weten op te trommelen. Daar kun je voor lenen natuurlijk, en hypotheken her-financieren etc natuurlijk, maar in Nederland is dat toch een stuk betaalbaarder.

Studiebeurs? Bestaat niet. Studenten WERKEN maar voor hun studie als de ouders het niet kunnen betalen, met als gevolg dat het buurmeisje hier elke dag om 03:45 wegrijdt, om 04:00 een ochtenddienst doet ergens, 4 uur tot 08:00, en dan doorgaat naar haar colleges. Om 16:00 is ze weer thuis, en heeft ze nog net genoeg tijd om wat huiswerk te doen en er om 21:00 hooguit inliggen, want om 03:30 gaat de wekker weer...... En op zondag werkt ze trouwens ook nog, dus uitgaan op zaterdag is er ook niet bij.

Zie jij studenten dat in Nederland doen?

Jij kijkt alleen naar de besparing op je belastingcentjes. Maar je kijkt dus totaal niet naar alle dagelijkse kosten, en kosten die jij voor je kinderen hebt in de toekomst.

Kinderbijslag? Nee.
School onder de 16 gratis? Nee. Zelfs basisschool kan je zo $1,000 per jaar kosten.
Schoolbus die je kinderen zo leuk ophaalt in de VS? Niet gratis.
Subsidie kinderopvang? Nee. En een beetje opvang kost honderden dollars per maand.
Huursubsidie? Nee. Ook niet als je kinderen hebt.

Affijn, ik kan nog wel even doorgaan met lijstjes maken.....

Zeker als je plannen hebt om een gezin te stichten, het kan allemaal perfect en prima.... en ja woningen, auto's en luxeproducten zijn een stuk goedkoper, maar de zaken die je juist allemaal goed voor je kinderen wil regelen.... zijn STUKKEN duurder.

Kijk ik heb sowieso geen kinderen, dus ik ga zeker een stuk goedkoer uit zijn in de toekomst met het Amerikaanse belastingstelsel.

Maar vergis je dus niet als je plannen maakt.

Allereerst bedankt voor je info. Ik heb zelf al familie en kennissen in de VS wonen (in Houston en Florida), dus ik weet al het een en ander over de VS en de verschillen met Nederland. Dat de subsidies daar al een heel stuk minder zijn, dat begrijp ik. Het is ook niet de bedoeling om als een kip zonder kop naar de VS te vertrekken puur omdat de belastingdruk lager is. Na mijn studie blijf ik sowieso hier minstens 2 a 3 jaar werken, puur om een beetje vermogen op te bouwen als reserve achter de hand voordat je naar het buitenland vertrekt. Het is sowieso een zaak om je eerst in goed het land te verdiepen hoe de zaken daar geregeld zijn en om dan een beraming te maken voor de inkomsten en uitgaven die je kan verwachten, ook op lange termijn.
Maar goed, ik sta open voor emigratie naar een ander land, en hierbij is voor mij de VS veruit het aantrekkelijkste land. Maar dat zijn allemaal toekostplannen.Tot nu toe ben ik gewoon bezig met mijn studie en heb dus wel genoeg tijd om een eventuele emigratie voor te bereiden en de zaken die daar bij allemaal bij komen kijken. Nederland is zeker geen slecht land, maar als je bereid bent om je in te zetten en hard te werken, kan je het in de VS verder schoppen dan hier meen ik.
pi_78009966
quote:
Op maandag 15 februari 2010 08:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens..... maar voor mij persoonlijk veel meer om de NIET-financiele redenen, dan de financiele.
Ja dat zeker, dat ben ik met je eens. Ook o.a. het weerklimaat, de chagrijnige mensen (niet iedereen natuurlijk ), het allemaal bij elkaar op een kluitje wonen, de vrijheid, de natuur zijn redenen om eventueel weg te gaan.

En ja, de VS heeft altijd al een aantrekkingskracht op mij gehad.
pi_78011218
quote:
Op maandag 15 februari 2010 08:50 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

t nu toe ben ik gewoon bezig met mijn studie en heb dus wel genoeg tijd om een eventuele emigratie voor te bereiden en de zaken die daar bij allemaal bij komen kijken.
Vind je het ergens niet een beetje hypocriet om wel te profiteren (middels het volgen van een studie), om vervolgens vanwege de belastingdruk (die er wel voor zorgt dat je kan studeren), gaat emigreren ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_78011503
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Vind je het ergens niet een beetje hypocriet om wel te profiteren (middels het volgen van een studie), om vervolgens vanwege de belastingdruk (die er wel voor zorgt dat je kan studeren), gaat emigreren ?
Nee. Ik heb tenslotte niet gekozen voor mijn geboorteplaats en het studiesysteem dat ze daar hebben. Dat zou betekenen dat ik na een studie in Nederland nooit het land meer mag verlaten?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78011677
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:26 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee. Ik heb tenslotte niet gekozen voor mijn geboorteplaats en het studiesysteem dat ze daar hebben. Dat zou betekenen dat ik na een studie in Nederland nooit het land meer mag verlaten?
Ik doelde even op Zienswijze, die stelt dat hij zijn studie in Nederland afmaakt om vervolgens te vertrekken naar Amerika omdat er in Nederland een (in zijn ogen) te hoge belastingdruk is. Overigens moet dat volgens mij niet de reden zijn om te emigreren maar goed.

Maar de wijze waarop hij het stelt komt bij mij een beetje over als "wel de lusten, maar niet de lasten".
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_78012225
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:34 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik doelde even op Zienswijze, die stelt dat hij zijn studie in Nederland afmaakt om vervolgens te vertrekken naar Amerika omdat er in Nederland een (in zijn ogen) te hoge belastingdruk is. Overigens moet dat volgens mij niet de reden zijn om te emigreren maar goed.

Maar de wijze waarop hij het stelt komt bij mij een beetje over als "wel de lusten, maar niet de lasten".
Quality of life is waar het om draait, daarvan liggen de nivo's gewoon anders in de meeste EU landen. Eenieder die belastingdruk als voornaamste reden om te emigreren noemt heeft zich simpelweg niet genoeg ingelezen of voorbereid, het verhaal van maartena is voor mij 100% herkenbaar en als je een keuze maakt met kennis van alle feiten en dan gaat, prima, grandioos, zoek het avontuur.

Persoonlijk denk ik dat iedereen een jaar in het buitenland zou moeten wonen en werken, ik denk dat het enerzijds enorm leerzaam is en anderzijds geeft het een hele andere kijk op Nederland en dat is iets waar velen iets aan zouden hebben.
  maandag 15 februari 2010 @ 16:03:17 #160
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_78021482
Ik ben het grofweg wel met MaartenA eens. Leven en wonen in de VS is prima te doen, mits je een fatsoenlijk inkomen hebt. Ziektekosten verzekeringen, collegegeld en 401K meegenomen zal het netto verschil niet zo heel erg groot zijn. Sterker nog, in Massachussetts (a.k.a. Taxachusetts) betaalde ik netto meer dan nu.

Na 4 jaar in de VS te hebben gewoond woon ik nu in Frankrijk en daar is het precies hetzelfde, met precies hetzelfde geklaag als in Nederland maar dan door de Fransen. Ik ben op korte termijn toch weer van plan om terug te keren naar NL, maar dat is meer vanwege familie redenen dan omdat het hier allemaal zo kut is.

Kortom, als je wilt emigreren doe dat dan niet omdat het in NL allemaal zo slecht geregeld is (want dat is het echt niet) maar omdat je een andere cultuur wilt ondergaan, of vanwege de liefde, of vanwege werk. Emigratie uit onvrede leidt alleen maar tot meer onvrede en chagrijnige mensen...
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
pi_78022215
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:26 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je studiesysteem op zich wel.
Maar goed, ik zou het niet erg vinden dat je verplicht wordt eerst 3 jaar in NL belasting te betalen na je studie en dan pas weg te gaan.

(zo gaat het in Singapore (met de buitenlandse studenten) ook en opzich is er wel iets voor te zeggen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_78022771
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar goed, ik zou het niet erg vinden dat je verplicht wordt eerst 3 jaar in NL belasting te betalen na je studie en dan pas weg te gaan.

(zo gaat het in Singapore (met de buitenlandse studenten) ook en opzich is er wel iets voor te zeggen
Dat is natuurlijk ook alleen maar de dood voor je kenniseconomie. Beetje jonge talentvolle mensen verbieden om hun kennis in het buitenland te vergroten of om wat bredere ervaring op te doen. Het zal mij niet verbazen als deze groep mensen later toch structureel meer belasting gaat opleveren vergeleken bij hun "peers" in Nederland. Gewoon beetje investeren in je jeugd, niks mis mee.
pi_78022976
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:44 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook alleen maar de dood voor je kenniseconomie. Beetje jonge talentvolle mensen verbieden om hun kennis in het buitenland te vergroten of om wat bredere ervaring op te doen. Het zal mij niet verbazen als deze groep mensen later toch structureel meer belasting gaat opleveren vergeleken bij hun "peers" in Nederland. Gewoon beetje investeren in je jeugd, niks mis mee.
Eens, het overgrote deel komt gewoon weer terug namelijk en daar heeft Nederland alleen maar profijt van.
pi_78027106
quote:
Op maandag 15 februari 2010 10:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik ben hier geboren, ik heb niet voor zwaar gesubsidieerd hoger onderwijs gekozen. Dus in feite kan ik dáár niks aan doen. En dat geldt voor alle (potentiele) emigranten.
Maar je hebt zeker wel een punt. Je zou bijv. een systeem op kunnen zetten, dat iedereen die Nederland voorgoed verlaat, de volledige kosten van zijn studie terug betaalt. Dat is dan wel zo eerlijk. Kinderbijslag e.d. betaalt men dan ook terug. Met rente.

Maar pak dan ook de groep, die aan opzettelijke fraude met uitkeringen en toeslagen doet, aan.
Ik "profiteer" van het systeem, maar ik maak wel wat van mijn leven. Degene die opzettelijk met uitkeringen lopen te frauderen, profiteren + ze maken niks van hun leven. Een van mijn grootste ergernissen om te emigreren is dit namelijk, en daar wordt maar niet streng op gecontroleerd.
pi_78027199
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik ben hier geboren, ik heb niet voor zwaar gesubsidieerd hoger onderwijs gekozen. Dus in feite kan ik dáár niks aan doen. En dat geldt voor alle (potentiele) emigranten.
Maar je hebt zeker wel een punt. Je zou bijv. een systeem op kunnen zetten, dat iedereen die Nederland voorgoed verlaat, de volledige kosten van zijn studie terug betaalt. Dat is dan wel zo eerlijk. Kinderbijslag e.d. betaalt men dan ook terug. Met rente.

Maar pak dan ook de groep, die aan opzettelijke fraude met uitkeringen en toeslagen doet, aan.
Ik "profiteer" van het systeem, maar ik maak wel wat van mijn leven. Degene die opzettelijk met uitkeringen lopen te frauderen, profiteren + ze maken niks van hun leven. Een van mijn grootste ergernissen om te emigreren is dit namelijk, en daar wordt maar niet streng op gecontroleerd.
Daar kan ik wel mee leven. Maar dan wel eerlijk. De overheid kan keizen:

1) Ik betaal al mijn studiegeld terug, maar ik betaal nooit vermogensbelasting over het geld dat ik in het buitenland verdiend heb
2) Ik betaal niks terug en neem later mijn centjes terug naar Nederland, zodat daar lekker vermogensbelasting overheen gaat
pi_78027489
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:21 schreef Drive-r het volgende:

[..]

1) Ik betaal al mijn studiegeld terug, maar ik betaal nooit vermogensbelasting over het geld dat ik in het buitenland verdiend heb
2) Ik betaal niks terug en neem later mijn centjes terug naar Nederland, zodat daar lekker vermogensbelasting overheen gaat
Aan zo'n systeem zou je kunnen denken ja.
pi_78028164
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar met zo'n verplichting geef je als land eigenlijk toe dat je het zwaar verziekt hebt voor de mensen die er wonen. Zelfs zo erg dat het aantal mensen dat vertrekt bij de 1e kans die ze krijgen een probleem vormt op de balans.

Ik heb liever dat Nederland zich gaat inspannen om ervoor te zorgen dat hoogopgeleiden hier niet zo snel mogelijk weg willen. Dan hebben de mensen die niet weg kunnen er ook nog wat aan
pi_78028448
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:43 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Maar met zo'n verplichting geef je als land eigenlijk toe dat je het zwaar verziekt hebt voor de mensen die er wonen. Zelfs zo erg dat het aantal mensen dat vertrekt bij de 1e kans die ze krijgen een probleem vormt op de balans.

Ik heb liever dat Nederland zich gaat inspannen om ervoor te zorgen dat hoogopgeleiden hier niet zo snel mogelijk weg willen. Dan hebben de mensen die niet weg kunnen er ook nog wat aan
Niks mis met Nederlanders die het land verlaten - ze moeten enkel wel terug willen komen. Een beetje buitenland is juist goed, zorgt voor internationale netwerken, kennisuitwisseling, etc...

Maar het zou mooi zijn als al die mensen na een paar jaar graag weer terug gingen naar Nederland (wat het grootste gedeelte op zich ook wel doet).
pi_78028759
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:49 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Niks mis met Nederlanders die het land verlaten - ze moeten enkel wel terug willen komen. Een beetje buitenland is juist goed, zorgt voor internationale netwerken, kennisuitwisseling, etc...

Maar het zou mooi zijn als al die mensen na een paar jaar graag weer terug gingen naar Nederland (wat het grootste gedeelte op zich ook wel doet).
Maar als ze na een paar jaar ervaringen op doen weer terugkomen, moet men ook niet gaan lopen mierenneuken over een beetje studiesubsidie Het is zeker waar dat wat internationale ervaring alleen maar goed is, des te meer moet er geen verplichting komen om in NL te blijven na je studie.
  maandag 15 februari 2010 @ 20:31:44 #170
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78030303
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:18 schreef Zienswijze het volgende:
Maar je weet ook nu al van te voren dat dit nooit zal gaan gebeuren, dus het is makkelijk praten.

Bekijk het ook eens zo: Stel nou dat jouw ouders niet naar Nederland, maar naar de VS verhuisd zouden zijn.... en je vader zou dezelfde baan hebben verkregen, met ongeveer een vergelijkbaar salaris. Zeg even 10% meer omdat je minder belasting betaald.

Kijk vervolgens eens naar wat je nu studeert, hoeveel jaar je daar over doet, en of de universiteit waar je studeert van hoge kwaliteit is. Nu zal ik geen prijzen van Harvard of Berkeley gaan neerzetten, want dat zou ook geen eerlijke vergelijking zijn, maar bij een beetje universiteit kun je de volgende lasten verwachten:

- $10.000 in kosten aan schoolgeld, boeken, materialen.
- $ 6.000 in huurkosten @ $ 500 huur. (heel klein kamertje)
- $ 4.000 in levensonderhoud.

Er zijn slechts 3 inkomstenbronnen mogelijk:

- Lenen.
- Ouders die het betalen.
- Zelf werken.

Okay, er is een 4e, maar die is niet gegarandeerd:

- Je wint een studiebeurs, vaak gesponsord door een lokaal bedrijf of een goed doel.

95% van de studenten krijgen geen studiebeurs, en studiefinanciering zoals in Nederland bestaat niet.

Zou jij, op basis van deze informatie, je studie kunnen afronden? En heb je aan het einde zoals veel Amerikanen nu een flinke studieschuld?
quote:
Voor de duidelijkheid, fraude met Social Security, Welfare, en Unemployment Insurance is hier ook aan de orde van de dag, en dat is dus niet iets wat synoniem staat met een land wat meer uitkeringen heeft. Als er uitkeringen bestaan, en die bestaan er ook wel in de VS alleen zijn ze dus een heel stuk minder, dan wordt er mee gefraudeerd, en niet zo'n beetje ook.

Sterker nog, de grootste inkomstenbron van Mexico, maar ook Haiti bijvoorbeeld voor de aardbeving.... is afkomstig van Mexicanen (en Haitianen dus) die in de VS wonen, en geld overmaken naar dat land. En dat komt natuurlijk voor een deel uit de handen van welfare-fraudeurs, die bijv. welfare trekken en zwart werken, en vervolgens het "legaal" verdiende deel (welfare check dus) naar een ander land overmaken voor een groot deel.

Dit is niet iets wat uniek is in Europa, en ook zeker niet iets wat alleen mensen van bepaalde afkomst in Europa doen.

En eigenlijk leent het Amerikaanse systeem, deels omdat het banksysteem nog redelijk verouderd is, zich ook goed voor fraude. Er is geen burgerlijke stand, en zaken als huwelijken (scheidingen vooral) en dood worden vaak maanden later gemeld, nadat ze nog een paar extra checks hebben kunnen claimen. Zolang je het update voor het einde van het fiscale jaar (Oktober) komen de lokale autoriteiten namelijk nergens achter.

De grootste vorm van welfare fraude is echter zwart werken. Dat gebeurd in Nederland natuurlijk ook enorm veel, maar met een enorm belastingapparaat als de IRS kun je er vrij makkelijk mee wegkomen, want audits krijg je ZO weinig dat zelfs bedrijven het interessant vinden om zwartwerkers in dienst te nemen en de boetes riskeren. En al die zwartwerkers gaan dus naast hun zwart verdiende geld zielig bij welfare in de rij staan om van de staat te vangen. Double whammy, geen belasting betalen bij je werk.... en geld vangen van de overheid.

En die controles kun je natuurlijk wel opvoeren, maar dat kost meer ambtenaren, en dus meer belastingcenten, en.... je voelt em al aankomen.

Moraal van dit wederom veel te lange verhaal.... is dat minder belasting erg goed kan zijn voor je persoonlijke verbetering, maar dat het voor maatschappelijke verbetering niet altijd even goed is.
-
pi_78030348
quote:
Op maandag 15 februari 2010 19:21 schreef Drive-r het volgende:

[..]

En wat nou als iemand al 20 jaar belasting heeft betaald in Nederland - heeft diegene de gesubsidieerde studiekosten dan niet allang terugbetaald? En hoe wil je het praktisch gaan uitvoeren? Wat nou als iemand in het vliegtuig stapt en zegt dat 'ie op vakantie gaat - zo iemand een rekening in de maag splitsen als hij/zij niet "op tijd" terug is?

Nee, er is maar één goede manier om permanente emigratie van hoogopgeleiden tegen te gaan: ervoor zorgen dat ze niet weg willen.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2010 20:33:05 ]
  maandag 15 februari 2010 @ 20:38:12 #172
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_78030617
quote:
Op maandag 15 februari 2010 16:03 schreef Frenkyboy het volgende:
Emigratie uit onvrede leidt alleen maar tot meer onvrede
DE quote uit dit topic.

In de meeste gevallen zul je als ontevreden emigrant inderdaad in je nieuwe thuisland een hele hoop andere zaken vinden waar je ontevreden over gaat zijn. Je lost een deel van je ontevredenheid op, maar je krijgt er wat andere ontevredenheid voor terug.

Er is geen Utiopia, en waar het gras bij de buren groener lijkt..... staat op jouw verdorde gazon wel een appelboom met hoge kwaliteit appels terwijl op het groene gras van de buren een boom staat die rotte appels geeft.
-
pi_78030813
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:32 schreef Igen het volgende:

[..]

En wat nou als iemand al 20 jaar belasting heeft betaald in Nederland - heeft diegene de gesubsidieerde studiekosten dan niet allang terugbetaald? En hoe wil je het praktisch gaan uitvoeren? Wat nou als iemand in het vliegtuig stapt en zegt dat 'ie op vakantie gaat - zo iemand een rekening in de maag splitsen als hij/zij niet "op tijd" terug is?

Nee, er is maar één goede manier om permanente emigratie van hoogopgeleiden tegen te gaan: ervoor zorgen dat ze niet weg willen.
Luister, ik dien hier geen wetsvoorstel in

Het ging over mensen die direct na de universiteit weg zouden gaan. Ik heb voldoende duidelijk gemaakt dat ik daar verder voorstander van ben.

En niet weg willen is natuurlijk BS. Ik ben hoogopgeleid, heb een behoorlijk goeie baan en wilde direct na universiteit weg. Simpelweg omdat ik meer moet met mijn carriere en daarom ervaring wil opdoen, dingen wil leren, etc... Stel jij je voor dat Nederland straks een eigen Harvard heeft? Dat lijkt me niet realistisch, en dus moeten mensen de mogelijkheid hebben naar het buitenland te gaan. Het is uiteindelijk alleen maar goed voor Nederland.
pi_78030864
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:38 schreef maartena het volgende:

[..]

DE quote uit dit topic.

In de meeste gevallen zul je als ontevreden emigrant inderdaad in je nieuwe thuisland een hele hoop andere zaken vinden waar je ontevreden over gaat zijn. Je lost een deel van je ontevredenheid op, maar je krijgt er wat andere ontevredenheid voor terug.

Er is geen Utiopia, en waar het gras bij de buren groener lijkt..... staat op jouw verdorde gazon wel een appelboom met hoge kwaliteit appels terwijl op het groene gras van de buren een boom staat die rotte appels geeft.
Eens. Maar goed, veel mensen immigreren dus ook voor een specifieke reden. Veelal een baan, opleiding of relatie. Die mensen nemen de rest gewoon erbij als een logisch gevolg van een bewuste keuze.
pi_78031503
quote:
Op maandag 15 februari 2010 20:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Luister, ik dien hier geen wetsvoorstel in
Ja, nee, dat weet ik ook wel. Maar ik ben pragmatisch ingesteld, dus ik ben persoonlijk niet zo weg van ideeën waarvan ik totaal geen voorstelling heb hoe die in de praktijk uitgevoerd zouden kunnen worden.
quote:
En niet weg willen is natuurlijk BS. Ik ben hoogopgeleid, heb een behoorlijk goeie baan en wilde direct na universiteit weg. Simpelweg omdat ik meer moet met mijn carriere en daarom ervaring wil opdoen, dingen wil leren, etc... Stel jij je voor dat Nederland straks een eigen Harvard heeft? Dat lijkt me niet realistisch, en dus moeten mensen de mogelijkheid hebben naar het buitenland te gaan. Het is uiteindelijk alleen maar goed voor Nederland.
Ik had het over permanent willen emigreren. Tijdelijk lijkt mij ook niks mis mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')