Schrijfwedstrijd valentijn 2010: 'Verlangen'Volgende week zondag is het weer Valentijnsdag. Een dag van anonieme kaartjes en vlinders in de buik, maar ook een dag van eenzame zielen zonder geliefde en kaartjes die (op zondag) niet aankomen. Kortom: Valentijnsdag is ook een bron van inspiratie voor schrijvers.
En daarom organiseert FOK! de Liefdesverhalenwedstrijd 2010. Schrijf in maximaal 600 woorden een Valentijnsverhaal met als thema
'verlangen'. Je kunt je verhaal, voorzien van een duidelijke titel, tot vrijdag 12 februari 20:00 uur in dit topic posten. Je mag met maximaal één verhaal meedoen.
Een crewjury zal alle verhalen beoordelen, waardoor crew helaas niet kan meedoen, en de vijf beste verhalen winnen een boekenpakket, aangeboden door Uitgeverij
Nijgh & Van Ditmar, bestaande uit de volgende titels:
Ramses Shaffy - Ik heb je lief, zo lief![]()
Chansonnier en acteur Ramses Shaffy (1933), verwierf bekendheid als acteur en als zanger. Van 1952 tot 1961 bezocht hij de Amsterdamse toneelschool en in de zomer van 1955 maakte hij met enkele klasgenoten zijn eerste theaterproductie: 'Olé La Marguérita'. In de volgende decennia speelde hij in diverse theaterprogramma's en speelfilms. In 1966 had Shaffy een hit met het nummer 'Sammy' en samen met Liesbeth List had hij in 1969 een top 3-hit met het nummer 'Pastorale' van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Ramses Shaffy ontving een aantal belangrijke prijzen voor zijn werk. In 1968 werd hij onderscheiden met een Edison, in 1971 ontving hij de Louis Davidsprijs en in 1980 won hij de Gouden Harp van Conamus.
Ik hou van je warmte op mijn gezicht
Ik hou van de koperen kleur van je licht
Ik geef je water in mijn hand
En schelpen uit het zoute zand
Ik heb je lief, zo liefNog niet eerder werden de mooiste liefdesliedjes van levende legende Ramses Shaffy in een boekje bij elkaar gezet: 'Tanya', 'Marije', 'De een wil de ander', 'Josje', 'Heerlijk!' en natuurlijk 'Pastorale'.
Edith Ringnalda - Heer en meester, een liefdesverklaring![]()
Toen schrijver Simon Vinkenoog en Edith Ringnalda elkaar in 1987 ontmoetten, was zij op een hoogtepunt in haar leven en hij op het dieptepunt. Zij gaf haar carrière op, omdat zij besefte: als ik dan De Grote Liefde mag meemaken, dan wil ik die ook ten volle beleven! Niet later spijt hebben dat ik niet genoeg van deze man heb genoten.
In leeftijd scheelden zij een generatie en het lag voor de hand dat hij eerder zou gaan dan zij. Toch kwam zijn einde geheel onverwacht.
Vanaf het moment dat haar geliefde voor een beenamputatie in het ziekenhuis moest blijven, greep Edith Ringnalda de pen. Toen ze begon, kon zij niet bevroeden dat het zou eindigen met de dood. Ook wist zij niet dat dit een boek zou worden dat een nieuwe levensfase zou inluiden, van een leerling die meester is geworden.
Heer en meester is een liefdesverklaring aan Simon Vinkenoog, aan de Liefde, aan het leven zelf. De laatste dertig dagen van een droompaar, levend op de hoogvlakte van het geluk.
De inzendingen:Ik denk dat ik verliefd ben
De ontmoeting
Mijn verfemmer
Liefdeslicht
De wens van
Monstertruck
Jij bent ver weg, maar mijn verlangen voor jou dichtbij
Verlangen naar verlangen
If only
Mo(u)rning after
Uniform verlangen
De grote A-L-L-E-E-N