abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77675819
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 16:56 schreef DS4 het volgende:
quote:
[..]

Waarom zou je dat willen koppelen en ook niet geheel onbelangrijk: hoe zou je dat willen koppelen? Bedoel je dat als de top 10% meer krijgt, de schoonmaker ook 10% meer moet krijgen (en telt de variabele beloning daar in mee?), of bedoel je als de top X krijgt hoort de schoonmaker minimaal Y te krijgen?
[..]
Ik denk dan aan een vaste beloning die gekoppeld wordt middels een maximale vermenigvuldigingsfactor, en variabele beloningen die steeds in het voren vastgesteld worden in percentages van de winst. Er zijn ook wel andere mogelijkheden.
quote:
Dat laatste mag je uitleggen, want werknemers betalen het CEO salaris niet
.
Ik vind dat werknemers ook bij het bedrijf horen, er een wezenlijk onderdeel van uit maken. Dat gevoel hebben veel mensen ook, hun werk is deel van hun leven en identiteit, zeker als ze langer bij een bedrijf werken en het er naar hun zin hebben. Ze willen er graag bij worden betrokken. Dat dit langzamerhand steeds meer wordt afgebroken door ontslagrecht aan te tasten, door tijdelijke contracten steeds meer toe te staan etc vind ik betreurenswaardig.

Ik zie een bedrijf idealiter als een organisch geheel, waarin weliswaar verschillen bestaan qua niveau, beloning, werkzaamheden, beslissingsbevoegdheid. Dat neemt niet weg dat het idioot is om volwassen mensen als simpele, zielloze, vervangbare radertjes te behandelen. Daarbij, als je er vanuit de liberale marktideologie vanuit gaat dat mensen zelf wel weten wat goed voor ze is, dan zou dat ook voor werknemers moeten gelden. Overtuig ze er maar van dat je als CEO zo veel waard bent. Haal die beloningsbesluiten maar uit het old boys network.

Jouw logica volgende ben je tegen ondernemingsraden, personeelsraden, studenteninspraak etc etc?
quote:
Daarnaast lijkt het mij onzinnig om mensen te bevragen over een onderwerp waar ze geen verstand van hebben.
Dan kunnen we de verkiezingen ook wel afschaffen. Of misschien moet je iets aan je mensbeeld doen. De politiek heeft de verantwoordelijkheid aan de kiezers uit te leggen wat ze willen, hoe en waarom. Ik zie niet in waarom dat in bedrijven niet net zo zou kunnen functioneren.
Ik weet het ook niet
pi_77676021
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:16 schreef DS4 het volgende:
Na een aanvankelijke opening waarin EG aan gaf dat eenieder zijn zakken mag vullen, volgde snel een draai. Daarna volgde (wederom) het verhaal dat EG meent dat niet anderen, maar hij de zakken moet kunnen vullen. Was het eerst dat de techneuten veel meer moesten krijgen, nu is het IQ wat telt en EQ dient niets op te leveren.

Kortom: het eigen (EG) belang regeert!
Niks geen draai. Het ongenuanceerd (af)zeiken mag hier weer verder gaan.
pi_77676127
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:15 schreef Dunckie het volgende:
Dan kunnen we de verkiezingen ook wel afschaffen. Of misschien moet je iets aan je mensbeeld doen. De politiek heeft de verantwoordelijkheid aan de kiezers uit te leggen wat ze willen, hoe en waarom. Ik zie niet in waarom dat in bedrijven niet net zo zou kunnen functioneren.
Democratie is niet altijd en overal de beste oplossing. Een bedrijf kán functioneren als democratie, maar hoe succesvol dat wordt weet ik niet. Ik bedoel, je kan een schip ook als democratie laten functioneren: verkiezingen werken immers ook in ons land, waarom niet op een schip?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77676286
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:31 schreef Motorist het volgende:

[..]

Voorbeeld:

ASML, begin vorigjaar geconfronteerd met een enorme omzetdaling, vraagt deeltijd WW aan.Ontslaat 1000 man. Nu op basis op de cijfers van het laatste kwartaal 2009 zien de topmensen bij ASML hun inkomen tot wel 77% stijgen. Ergens zeg ik dat er wat ignrijpen nodig is. Een hoger basissalaris zal het probleem niet zijn, belachelijk bonusgedrag wel

http://www.volkskrant.nl/(...)iest,_wel_hoge_bonus
Het zoveelste voorbeeldje van negatief presteren maar excessief worden beloond.

Maatschappij is op hol. Erger dan dat...
pi_77676337
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, want als ik met EG een hapje wil gaan eten doe ik dat gewoon.
O ja dat kan gewoon. We verschillen van mening. Meer niet.
quote:
Een diner met Vanessa Perroncel daarentegen... ja, dan wil ik als tegenprestatie wel ophouden in deze reeks. Eis ik natuurlijk wel de Chelsea deluxe behandeling.
pi_77676422
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 15:18 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Praat je tegen je spiegelbeeld?
OMG! Na banaal schelden, nu een nieuw dieptepunt voor je!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77676457
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:05 schreef DS4 het volgende:

[..]

EG: jij stelt dat hoog IQ, laag EQ moet zorgen voor een hoog inkomen en laag IQ en hoog EQ daar niet voor mag zorgen.

A. dat is natuurlijk lachwekkend en ongefundeerd.

B. het is weer EG-belang wat hier de klok slaat.

Daarnaast kun je ook met een laag EQ ver komen. Dat vereist inspanning en begeleiding. Maar klagen erover gaat niet helpen. Hulp zoeken en de schouders eronder wel.
A: waar heb ik dat gesteld?

B: toon dit aan?

Ik stel slechts vast dat iemand met hoog iq en laag eq gewoon kansloos is. Niks meer.

Het enige waar ik steeds voor pleit is gelijke kansen voor iedereen. Hoog of laag iq/eq maakt geen zak uit. De praktijk is echter anders. Daar ageer ik tegen.
pi_77676577
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het zoveelste voorbeeldje van negatief presteren maar excessief worden beloond.

Maatschappij is op hol. Erger dan dat...
Nu ken ik de achtergrond niet, dus echt oordelen is lastig, maar dit soort zaken komen inderdaad vrij krom over (en dan druk ik me zacht uit). En inderdaad, er wordt op veel plekken volledig verkeerd beloond, mensen vergeten vaak een incentive in lijn te leggen met het belang van de onderneming of de aandeelhouders. Bonussen moeten gewoon dichter bij het welzijn van het bedrijf liggen: maak jij een beter bedrijf, dan verdien je geld. En een beter bedrijf betekent over het algemeen ook een bedrijf dat goed omgaat met werknemers en dat groeit, banen creert.

De bonus als begrip is vrij verkracht en eigenlijk in al zijn vormen niet onder 1 noemer te vatten - het is de executie die ernstig te wensen overlaat.
pi_77676658
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nu ken ik de achtergrond niet, dus echt oordelen is lastig, maar dit soort zaken komen inderdaad vrij krom over (en dan druk ik me zacht uit). En inderdaad, er wordt op veel plekken volledig verkeerd beloond, mensen vergeten vaak een incentive in lijn te leggen met het belang van de onderneming of de aandeelhouders. Bonussen moeten gewoon dichter bij het welzijn van het bedrijf liggen: maak jij een beter bedrijf, dan verdien je geld. En een beter bedrijf betekent over het algemeen ook een bedrijf dat goed omgaat met werknemers en dat groeit, banen creert.

De bonus als begrip is vrij verkracht en eigenlijk in al zijn vormen niet onder 1 noemer te vatten - het is de executie die ernstig te wensen overlaat.
Goede reactie!

Vetgedrukt: DS4, onderschrijf je dit?
pi_77676660
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:37 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik stel slechts vast dat iemand met hoog iq en laag eq gewoon kansloos is. Niks meer.

Het enige waar ik steeds voor pleit is gelijke kansen voor iedereen. Hoog of laag iq/eq maakt geen zak uit. De praktijk is echter anders. Daar ageer ik tegen.

En elk onderzoek dat je erop na slaat, toont statistisch aan dat IQ de sterkste correlatie met succes heeft. Succes gemeten in termen van gezondheid, rijkdom, criminaliteit, etc...

Laten we eerlijk zijn EG - Je bent wellicht geen grootverdiener, maar je lijkt me iemand die gezond is (hoewel ik soms twijfel ), die onderwijs genoten heeft, een dak boven zijn hoofd heeft, geen drugsverslaving heeft (wederom twijfel ) en geen strafblad heeft.

Kortom - jij bent al vrij geslaagd.
pi_77676718
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:15 schreef Dunckie het volgende:

Ik denk dan aan een vaste beloning die gekoppeld wordt middels een maximale vermenigvuldigingsfactor,
Ok.

Nu heb ik een groot bedrijf. Ik ga dat splitsen in diverse takken. De hoofdman van de productietak heeft pech, want de laagst verdienende persoon in zijn tak verdient vele malen minder dan de laagst verdienende persoon in een veel minder ingewikkelde tak, te weten de vastgoedtak.

Als ik dit nu zo voor je leg... begrijp je dan ook dat een vaste verhouding tussen laagst verdienende en hoogst verdienende helemaal geen goede basis is?
quote:
en variabele beloningen die steeds in het voren vastgesteld worden in percentages van de winst.
Waarmee de deur dan weer wagenwijd open staat. Zeker aangezien het begrip winst vanalles kan betekenen.
quote:
Er zijn ook wel andere mogelijkheden.
Kom eens met iets rationeels, want ik ben benieuwd.
quote:
Ik vind dat werknemers ook bij het bedrijf horen, er een wezenlijk onderdeel van uit maken. Dat gevoel hebben veel mensen ook, hun werk is deel van hun leven en identiteit, zeker als ze langer bij een bedrijf werken en het er naar hun zin hebben. Ze willen er graag bij worden betrokken. Dat dit langzamerhand steeds meer wordt afgebroken door ontslagrecht aan te tasten, door tijdelijke contracten steeds meer toe te staan etc vind ik betreurenswaardig.
Werknemers zijn helemaal niet trouw. Zodra er een betere aanbieding langs fietst zijn al die argumenten van tafel.
quote:
Ik zie een bedrijf idealiter als een organisch geheel, waarin weliswaar verschillen bestaan qua niveau, beloning, werkzaamheden, beslissingsbevoegdheid. Dat neemt niet weg dat het idioot is om volwassen mensen als simpele, zielloze, vervangbare radertjes te behandelen. Daarbij, als je er vanuit de liberale marktideologie vanuit gaat dat mensen zelf wel weten wat goed voor ze is, dan zou dat ook voor werknemers moeten gelden. Overtuig ze er maar van dat je als CEO zo veel waard bent.
Jij stelt dat hier het marktmechanisme geldt en dat is niet zo, want personeel betaalt niet.

Daarnaast is personeel helemaal niet in staat om hier over te oordelen. Met alle respect, maar de gewone arbeider die vindt 150K al een enorm bedrag. Die kan dat niet plaatsen. Dat hoeft ook niet, daar is hij niet voor.

En waarom alleen werknemers? Leveranciers en afnemers zijn ook belangenhouders. Die kun je ook mee laten beslissen. Met dezelfde argumentatie. Maar gek genoeg geldt dan zo'n redenatie niet, terwijl een werknemer in beginsel gewoon een leverancier is... van arbeid.
quote:
Jouw logica volgende ben je tegen ondernemingsraden, personeelsraden, studenteninspraak etc etc?
Nee en ja. Ik vind het goed om te klankborden, maar zodra een beslissing afhankelijk is van zo'n orgaan ben ik tegen. Het is een beetje achterhaald. Personeel is niet meer levenslang bij je in dienst. Ze kunnen vertrekken naar de concurrent als ze dat willen. Dus ik zie er niets in om ze een daadwerkelijke stem te geven, laat staan een vetorecht. Met name ook omdat het een groep betreft die van nature naar het eigen belang pleegt te kijken.
quote:
Dan kunnen we de verkiezingen ook wel afschaffen.
Dat is een denkfout. Je kiest niet voor iets specifieks, maar voor mensen die voor jou het woord gaan doen. Die mensen dienen idealiter verstand van zaken te hebben.
quote:
Of misschien moet je iets aan je mensbeeld doen. De politiek heeft de verantwoordelijkheid aan de kiezers uit te leggen wat ze willen, hoe en waarom. Ik zie niet in waarom dat in bedrijven niet net zo zou kunnen functioneren.
Omdat ik mij op ieder moment aan die relatie kan onttrekken, waar ik dat met NL moeilijk kan (ok, ik kan dat nog redelijk, omdat ik toch een tweede nationaliteit heb, maar zelfs dan is het een stuk ingewikkelder om als ik het ergens niet mee eens ben mijn leven elders voort te zetten, nog afgezien van het feit dat mijn relatie met NL hoe dan ook nog ruim 10 jaar voort zal duren... als AB-houder).

De relatie is derhalve een totaal andere. Appels-peren. Nog afgezien van het feit dat ik als kiezer dus alleen maar een vertegenwoordiger mag aanwijzen, maar helemaal nergens voor kan liggen, laat staan dat iemand mij ooit heeft gevraagd of Balkenende bedrag X mag verdienen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_77676760
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:22 schreef EchtGaaf het volgende:

Niks geen draai.
Ik vermoed dat jij zo dolgedraaid bent dat alleen als je door blijft gaan met draaien de wereld voor jou stil staat.

Vanuit die gedachte heb jij vanuit jouw blikveld gelijk.
quote:
Het ongenuanceerd (af)zeiken mag hier weer verder gaan.
Hoezee!
pi_77676801
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:32 schreef EchtGaaf het volgende:

Wat is er mis met Vanes?

Of voel je jezelf tekort gedaan omdat ik Vanes als gezelschap boven jou verkies?
pi_77676937
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:37 schreef EchtGaaf het volgende:

Afl. 47, p. 6.
quote:
Jij stelt van jouzelf dat jij een hoog IQ hebt en een laag EQ, dus daar ga ik vanuit (ik acht het ook bijzonder aannemelijk). En jij wil dat IQ meer wordt beloond en hoog EQ minder wordt beloond (zie afl. 47, p6).

Net zoals je eerder techneuten ondergewaardeerd vond en jij bij het voorbeeld van de leuke vonst van een techneut zelfs voor een hogere bonus koos! (ok, dat was een valstrik, maar je trapte er harder in dan ik had durven hopen)
quote:

Maar EG... gelijke kansen... dat zit er niet in. Mensen zijn niet gelijk. Dat is een feit. Je kan dat ook niet egaliseren. Of je moet gaan werken volgens: hé, daar is iemand zonder linkerarm: iedereen linkerarm laten amputeren. Hé, daar is iemand zonder nieren: iedereen nieren verwijderen.

Enz. enz.
pi_77676958
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:43 schreef Drive-r het volgende:

[..]

En elk onderzoek dat je erop na slaat, toont statistisch aan dat IQ de sterkste correlatie met succes heeft. Succes gemeten in termen van gezondheid, rijkdom, criminaliteit, etc...

Laten we eerlijk zijn EG - Je bent wellicht geen grootverdiener, maar je lijkt me iemand die gezond is (hoewel ik soms twijfel ), die onderwijs genoten heeft, een dak boven zijn hoofd heeft, geen drugsverslaving heeft (wederom twijfel ) en geen strafblad heeft.

Ik geloof eerlijk gezegd dat er juist weinig correlatie bestaat tussen succes en iq. Het hang meer van persoonlijke factoren af. Iemand die sociaal supersterk is, die schopt het iha gewoon erg ver. Ik ken genoeg lomperiken die echt gene hoog iq hadden maar die wel hoog in de organisaties kwamen.

Je ziet bij veel mensen die slecht op school waren, het erg goed doen in het bedrijfsleven. Anderen waren op school de superster en worden bij bedrijven de grond ingetrapt (aansluiting school-werk kan haast niet slechter, het 1 zegt niks over het ander)

Werk bestaat bijna helemaal uit sociaal neuken.

Veel hangt af wat je bij geboorte meekrijgt. Het DNA, cultuur van een land, je ouders, de plek in het, gezin, scheiden/overlijden ouders etc. etc. Ene grtoe tombela dus.
pi_77676990
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat is er mis met Vanes?

Of voel je jezelf tekort gedaan omdat ik Vanes als gezelschap boven jou verkies?
Gij zult altijd voor de inhoud gaan. Niet voor de vorm
pi_77677015
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:43 schreef EchtGaaf het volgende:

Goede reactie!

Vetgedrukt: DS4, onderschrijf je dit?
Niet 100%. Ik vind nl. niet dat een bedrijf in werknemers moet groeien. Dat is een beetje tegengesteld aan voortschreidende techniek, waardoor bedrijven iha minder werknemers nodig hebben. Dat is niet erg, zo lang het aantal bedrijven maar groeit.

Wel ben ik van mening dat een goed beloningsbeleid er voor zorgt dat er een stevige relatie is tussen wat de CEO doet en wat de gevolgen zijn voor het bedrijf.

Maar daar voeg ik aan toe dat ik die beoordeling wel bij het bedrijf wil laten.
pi_77677131
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:55 schreef EchtGaaf het volgende:

Ik geloof eerlijk gezegd dat er juist weinig correlatie bestaat tussen succes en iq.
Het blijkt alleen dat dat zo is.
quote:
Het hang meer van persoonlijke factoren af. Iemand die sociaal supersterk is, die schopt het iha gewoon erg ver. Ik ken genoeg lomperiken die echt gene hoog iq hadden maar die wel hoog in de organisaties kwamen.
Het gaat om het totaalplaatje en laag IQ maakt dat je niet ver komt, net als een laag EQ een belemmering is. Met een gemiddeld IQ en een zeer hoog EQ kun je natuurlijk in bepaalde branches best ver komen. Net zo goed als dat er ook banen zijn waarmee je met een hoog IQ en gemiddeld en zelfs laag EQ ver kan komen.

En daar zie je al weer iets: laag EQ hoeft niet eens een belemmering te zijn, laag IQ is dat wel. Nou ja, tenzij je artiest bent wellicht...
quote:
Je ziet bij veel mensen die slecht op school waren, het erg goed doen in het bedrijfsleven. Anderen waren op school de superster en worden bij bedrijven de grond ingetrapt (aansluiting school-werk kan haast niet slechter, het 1 zegt niks over het ander)
Maar slecht op school zijn zegt niets over laag IQ. Ik heb ook een aantal jaren ver onder de maat gepresteerd, juist omdat het tempo veel te laag lag en ik alle interesse verloor.
quote:
Veel hangt af wat je bij geboorte meekrijgt. Het DNA, cultuur van een land, je ouders, de plek in het, gezin, scheiden/overlijden ouders etc. etc. Ene grtoe tombela dus.
Ja, dat is zo. En nee, dat zal niet veranderen.
pi_77677146
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:56 schreef EchtGaaf het volgende:

Gij zult altijd voor de inhoud gaan.
Ik hoop juist enige tijd tot haar inhoud te behoren...
pi_77677793
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:36 schreef Drive-r het volgende:

[..]

OMG! Na banaal schelden, nu een nieuw dieptepunt voor je!
Ik weet het ook niet
pi_77678436
Reageer je ook nog op mijn post?
pi_77718454
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:51 schreef DS4 het volgende:
Reageer je ook nog op mijn post?
Ja!
pi_77718599
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:01 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het blijkt alleen dat dat zo is.
[..]
IIg genoeg voer discussie. Vooral ook voor de professie.
quote:
Het gaat om het totaalplaatje en laag IQ maakt dat je niet ver komt, net als een laag EQ een belemmering is. Met een gemiddeld IQ en een zeer hoog EQ kun je natuurlijk in bepaalde branches best ver komen. Net zo goed als dat er ook banen zijn waarmee je met een hoog IQ en gemiddeld en zelfs laag EQ ver kan komen.

En daar zie je al weer iets: laag EQ hoeft niet eens een belemmering te zijn, laag IQ is dat wel. Nou ja, tenzij je artiest bent wellicht...
Ach eerlijk gezegd best lastig om daar algemene uitspraken over te doen....
quote:
[..]

Maar slecht op school zijn zegt niets over laag IQ.

Ik heb ook een aantal jaren ver onder de maat gepresteerd, juist omdat het tempo veel te laag lag en ik alle interesse verloor.
[..]
Klopt. Geen interesse is ook gene performance. Veel HB-ers (mogelijk ben jij er ook eentje) lijden aan onderpresteren....
pi_77718663
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet 100%. Ik vind nl. niet dat een bedrijf in werknemers moet groeien. Dat is een beetje tegengesteld aan voortschreidende techniek, waardoor bedrijven iha minder werknemers nodig hebben. Dat is niet erg, zo lang het aantal bedrijven maar groeit.

Wel ben ik van mening dat een goed beloningsbeleid er voor zorgt dat er een stevige relatie is tussen wat de CEO doet en wat de gevolgen zijn voor het bedrijf.
AHA. Concreet: de Rijkman Groenink komt weg met 30 mijljoen euro. Bedrijf bijna naar z'n grootje onder zijn verantwoordelijkheid. Zegt dat hij er niet veel aan kon doen. Jaja.

Hoe kijk je daar naar:

1 Het resultaat bevalt je
2 Het reslutaat bevalt je niet?
quote:
Maar daar voeg ik aan toe dat ik die beoordeling wel bij het bedrijf wil laten.
Ook bij bedrijven met een belangrijke maatschappelijke (nuts)functie?
pi_77719126
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:43 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Correlatie is geen causatie natuurlijk. Het is niet moeilijk te bedenken dat een sterkere gezondheid weer invloed kan hebben op het IQ. Want het IQ is niet iets wat helemaal genetisch is. Dat kan zich ontwikkelen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')