Tja, ik weet niet hoor. Homofilie was ook ooit een ziekte. En vlees is niet per definitie nodig. Misschien zijn wij als vleeseters vanuit de ogen van een boeddhistische monnik allemaal wel ziek.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:38 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Maar het eten van vlees was (en is) nodig om te overleven en gezond te leven. Sommige mensen zouden sex met dieren als een ziekte kunnen zien, net als pedofilie, en het dus onnodig vinden. Vandaar het onderscheid.
Alsof wij als mensheid nog hadden bestaan als we in de oertijd geen vlees hadden gegeten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet hoor. Homofilie was ook ooit een ziekte. En vlees is niet per definitie nodig. Misschien zijn wij als vleeseters vanuit de ogen van een boeddhistische monnik allemaal wel ziek.
Ik denk ook dat het een ziekte (zie: afwijking) is, maar niet eentje waarbij je mensen zou moeten genezen omdat je er immers niemand kwaad mee doet. Bij dierensex is dat wat anders, je weet niet in de meeste gevallen niet of de dieren het prettig vinden. Dat risico kan je dus niet lopen, tenzij het om een handeling gaat die het dier verricht bij de mens (hoe sick ook).quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Tja, ik weet niet hoor. Homofilie was ook ooit een ziekte. En vlees is niet per definitie nodig. Misschien zijn wij als vleeseters vanuit de ogen van een boeddhistische monnik allemaal wel ziek.
Maar, varkensvibrators mogen dus prima gebruikt worden. Kippen worden zo vetgemest dat ze onder hun eigen gewicht bezwijken. Dat het paard het prettig vind om op muziek dansjes te doen, je kunt het niet zeker weten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:52 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk ook dat het een ziekte (zie: afwijking) is, maar niet eentje waarbij je mensen zou moeten genezen omdat je er immers niemand kwaad mee doet. Bij dierensex is dat wat anders, je weet niet in de meeste gevallen niet of de dieren het prettig vinden. Dat risico kan je dus niet lopen, tenzij het om een handeling gaat die het dier verricht bij de mens (hoe sick ook).
Maar of het dier lijdt is irrelevant voor deze wet. Het letsel probleem is geen factor. De enige factor is: ‘bah het is vies’.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Eigenlijk vind ik het toch wel een goed verbod. Natuurlijk zijn er nog meer dingen die beter kunnen (zoals de bio-industrie), maar dat vind ik hier verder los van staan. Mensen die sex met dieren hebben kunnen nooit weten of dat dier het fijn vindt, die garantie heb je niet. En het is makkelijker om leed bij dieren door sex met mensen tegen te gaan op het moment dat je geen bewijs meer nodig hebt van dat leed, maar gewoon alle soorten sex met dieren kunt bestraffen.
Jammer voor die enkele mensen die wel graag sex met dieren hebben zonder dat deze er onder lijden, maar het is niet anders.
Zou misschien ook verboden moeten worden, maar zoals circusdieren kunnen nog wel goed behandelt worden. En je zou die danspasjes kunnen zien als het werken voor eten. En in een circus zijn er wel regels waar aan gehouden moet worden. Maar je kan je inderdaad afvragen of die dieren niet hetzelfde leed kunnen hebben als dieren die gebruikt worden bij de sex.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar, varkensvibrators mogen dus prima gebruikt worden. Kippen worden zo vetgemest dat ze onder hun eigen gewicht bezwijken. Dat het paard het prettig vind om op muziek dansjes te doen, je kunt het niet zeker weten.
Allemaal acceptabel.
Dat we opeens bij seks helemaal niets erover zouden kunnen zeggen lijkt me raar. Zeker omdat mensen wel menen te kunnen stellen dat een kat of hond het fijn vindt om geaaid te worden.
Vraag het mij af of ze er echt onder lijden. Die houden het toch prive en het gebeurt toch allemaal achter gesloten (stal) deuren.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Jammer voor die enkele mensen die wel graag sex met dieren hebben zonder dat deze er onder lijden, maar het is niet anders.
Voor mij is het wel relevant. Dat de wet met andere redenen is aangenomen neemt voor mij niet weg dat ik mijn eigen redenen heb waarom ik die wet wel oke vind. Ik vind "bah, het is vies" wel een belachelijke reden, daar niet van, maar de wet op zich vind ik (nu, na wat discussie) goed.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar of het dier lijdt is irrelevant voor deze wet. Het letsel probleem is geen factor. De enige factor is: ‘bah het is vies’.
Maar of het nou wordt verboden met als reden het welzijn van het dier, of omdat het vies is, het verandert in principe toch niets aan de wet an sich?quote:Dat men dit wil verbieden vanuit het oogpunt van welzijn voor het dier, prima, maar dat is nu juist het punt, dat gebeurt niet, men verbiedt het met een zedelijke insteek. Een handeling die illegaal is als de beoefenaar er opgewonden van wordt (b.v. zijn arm in een koe steken) is legaal als het ‘beroepsmatig’ (d.w.z. niet porno-beroepsmatig, maar KI o.i.d.) is. Het gaat dus niet om de handeling, of wat het beest ervan vindt, het gaat om de gesteldheid van degene die de handeling voltrekt.
Tja, waar leg je de grens. Aaien bij mensen kan in sommige gevallen gezien worden als aanranding, als het op bepaalde plekken wordt gedaan.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:55 schreef Iblis het volgende:
Dat we opeens bij seks helemaal niets erover zouden kunnen zeggen lijkt me raar. Zeker omdat mensen wel menen te kunnen stellen dat een kat of hond het fijn vindt om geaaid te worden.
En dat maakt het nu zo naargeestig, deze nieuwe wet. Ik heb geen behoefte aan kippenneukerij, ik zou ook geen hengst willen pijpen, ook geen Arabische volbloed, zelfs niet na een flinke wasbeurt. Het steekt me vooral dat de overheid op strikt zedelijke gronden zich met burgers wil bemoeien. Het is ethisch natte-vinger-werk (quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar of het dier lijdt is irrelevant voor deze wet. Het letsel probleem is geen factor. De enige factor is: ‘bah het is vies’.
Dat men dit wil verbieden vanuit het oogpunt van welzijn voor het dier, prima, maar dat is nu juist het punt, dat gebeurt niet, men verbiedt het met een zedelijke insteek.
Nee, maar de motivatie zegt wat over hoe toekomstige wetten tot stand kunnen komen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Voor mij is het wel relevant. Dat de wet met andere redenen is aangenomen neemt voor mij niet weg dat ik mijn eigen redenen heb waarom ik die wet wel oke vind. Ik vind "bah, het is vies" wel een belachelijke reden, daar niet van, maar de wet op zich vind ik (nu, na wat discussie) goed.
[..]
Maar of het nou wordt verboden met als reden het welzijn van het dier, of omdat het vies is, het verandert in principe toch niets aan de wet an sich?
Dat dezelfde handeling in het ene geval wel mag en in het andere niet, is toch wel een zwak punt in deze wet.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Voor mij is het wel relevant. Dat de wet met andere redenen is aangenomen neemt voor mij niet weg dat ik mijn eigen redenen heb waarom ik die wet wel oke vind. Ik vind "bah, het is vies" wel een belachelijke reden, daar niet van, maar de wet op zich vind ik (nu, na wat discussie) goed.
[..]
Maar of het nou wordt verboden met als reden het welzijn van het dier, of omdat het vies is, het verandert in principe toch niets aan de wet an sich?
Klopt. Het is een schande dat ze deze wet met die motivatie hebben aangenomen, maar het is wel een goeie wet om andere redenen (naar mijn mening).quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:18 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Nee, maar de motivatie zegt wat over hoe toekomstige wetten tot stand kunnen komen.
Hoe bedoel je? Sex hebben met dieren mag nu niet meer toch? En dat hangt niet af van de handeling, het mag gewoon helemaal niet meer.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat dezelfde handeling in het ene geval wel mag en in het andere niet, is toch wel een zwak punt in deze wet.
Wat is jouw grond daarvoor?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:20 schreef BansheeBoy het volgende:
En als deze wet er wel komt en we vergeten de gronden, het resultaat an sich (kaart) willen we toch wel omhelzen?²
Nee, want het is ook nog eens onrechtvaardig. Als je tot dat handjevol viezerikken behoort dat seks heeft met beesten dan ben je de klos, behoor je tot de grote massa die een hele industrie om beesten heeft gebouwd dan heb je geluk.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klopt. Het is een schande dat ze deze wet met die motivatie hebben aangenomen, maar het is wel een goeie wet om andere redenen (naar mijn mening).
Je mag wel je arm in een dier stoppen voor KI, maar niet als je je daarbij gaat staan aftrekken ofzoquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Sex hebben met dieren mag nu niet meer toch? En dat hangt niet af van de handeling, het mag gewoon helemaal niet meer.
Ik denk dat ik je verkeerd begrijp.
Ja, dat verandert juist alles. Als het vies is, dan zeg je: ‘het is prima om iets te verbieden, als de meerderheid het vies vindt’. Natuurlijk in een democratie is een meerderheid nodig. Maar dat wil niet zeggen dat in een fijn staatsbestel er maar besloten wordt alleen omdat de meerderheid het wil.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar of het nou wordt verboden met als reden het welzijn van het dier, of omdat het vies is, het verandert in principe toch niets aan de wet an sich?
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar of het dier lijdt is irrelevant voor deze wet. Het letsel probleem is geen factor. De enige factor is: ‘bah het is vies’.
Dat men dit wil verbieden vanuit het oogpunt van welzijn voor het dier, prima, maar dat is nu juist het punt, dat gebeurt niet, men verbiedt het met een zedelijke insteek. Een handeling die illegaal is als de beoefenaar er opgewonden van wordt (b.v. zijn arm in een koe steken) is legaal als het ‘beroepsmatig’ (d.w.z. niet porno-beroepsmatig, maar KI o.i.d.) is. Het gaat dus niet om de handeling, of wat het beest ervan vindt, het gaat om de gesteldheid van degene die de handeling voltrekt.
KI is ook een seksuele handeling, maar mag wel omdat de bedoeling niet seksueel is.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:21 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Sex hebben met dieren mag nu niet meer toch? En dat hangt niet af van de handeling, het mag gewoon helemaal niet meer.
Ik denk dat ik je verkeerd begrijp.
Dan nog: als vlees eten geen keuze is, dan is overmatig vlees eten dat wel.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Alsof wij als mensheid nog hadden bestaan als we in de oertijd geen vlees hadden gegeten.
Dus als een monnik zo'n uitspraak zou doen, dan zal die wel knap dom zijn.
Ik vind dierlijk lijden op geen enkele manier kunnen, dus dan is deze wet in elk geval een stap in de goeie richting. We zijn economisch en op andere manieren wel afhankelijk van vlees, dat wordt daarom wat lastiger verbieden, maar ook daar zouden de dieren een beter leven moeten hebben en op een pijnloze manier moeten worden afgemaakt.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:22 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Nee, want het is ook nog eens onrechtvaardig. Als je tot dat handjevol viezerikken behoort dat seks heeft met beesten dan ben je de klos, behoor je tot de grote massa die een hele industrie om beesten heeft gebouwd dan heb je geluk.
Vlees hebben we helemaal niet nodig (en vroeger had/at men maar heel zelden een stukje vlees). Vlees eten we alleen maar omdat het lekker is. Niets meer en niets minder. Netzoals dat we tegenwoordig geen dierenhuiden ofwel bont meer hoeven te dragen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:33 schreef Jeroenz het volgende:
[..]
Wij hebben vlees nodig voor op ons bord. Het zit niet in de mensheid om vegetarier te zijn, al moet iedereen dat zelf weten. Het is nu gewoon een industrie en dan moet het zo effiecent mogelijk gebeuren, heel vroeger ging het met een speer of pijl en boog maar nu is dat gelukkig anders.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |