Bronquote:De game-industrie doet niets om gameverslaving te voorkomen en ontloopt daarmee haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat concludeert onderzoeksbureau IVO in een onderzoek voor het ministerie van Volksgezondheid, schrijft Trouw vandaag. IVO berekende dat Nederland dertigduizend tot tachtigduizend gameverslaafden telt.
Het geeft volgens de krant vooral problemen als samen met vaak anonieme anderen via internet wordt gespeeld. Jeroen Lemmers, die bij de Universiteit van Amsterdam al drie jaar onderzoek doet naar gameverslaving, legt in de krant uit dat het niet simpel is om maatregelen te nemen. Een waarschuwing dat een spel verslavend is, net als op sigarettenpakjes, zou alleen maar aanbevelend werken.
De branchevereniging van de game-industrie, de NVPI, stelt dat de bedrijven wel hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Dat zouden ze doen door leeftijdsindiacties op de verpakking te zetten en aan te geven of er seks, drugs, gescheld of geweld in het spel voorkomt.
Een waarschuwing op de verpakking zou niet veel zin hebben, daarbij pakt een spel voor 97 procent van de kopers niet verslavend uit.
Daar zit het hem in inderdaad. Zowel WoW als CoD hebben die factor.. Bij WoW wordt je beter naarmate de gear beter wordt (en je hoger level bereikt) en bij CoD MW2 krijg je betere wapens en extra's. De beloning maakt het denk ik verslavend.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:20 schreef incognitoomuch het volgende:
Sowieso ieder spel waar je virtueel in groeit is een gevaar.
Je wilt beter zijn dan de rest, je wilt bij de besten horen dus je steekt om die reden al veel tijd in zoiets.
Ze zijn al goed op weg om dit spelconcept over te brengen naar de consoles, en het kan eigenlijk alleen maar gekker worden...
In mijn optiek zal een waarschuwing ook weinig uithalen. De meeste waarschuwingen/verboden doen weinig aan het probleem maar meer aan de wens vanuit het volk. Ook al is het resultaat er niet (veel) beter op.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:18 schreef Ian_Nick het volgende:
Alsof zo'n waarschuwing ook maar iets gaat veranderen. Mensen moeten gewoon leren zichzelf een beetje onder controle te houden.
Eens, en niet weer de verantwoordelijkheid afschuiven op de industrie.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:18 schreef Ian_Nick het volgende:
Alsof zo'n waarschuwing ook maar iets gaat veranderen. Mensen moeten gewoon leren zichzelf een beetje onder controle te houden.
Als iedereen nou maar gewoon zo hard mogelijk blijft roepen dat iets als bijvoorbeeld WoW verslavend is gaan mensen het gewoon als excuus gebruiken om zichzelf niet in de hand te houden.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:32 schreef teknomist het volgende:
[..]
Eens, en niet weer de verantwoordelijkheid afschuiven op de industrie.
Laten we het zo stellen... Het draait uiteindelijk alleen maar om werkgelegenheid en geld.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:38 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Als iedereen nou maar gewoon zo hard mogelijk blijft roepen dat iets als bijvoorbeeld WoW verslavend is gaan mensen het gewoon als excuus gebruiken om zichzelf niet in de hand te houden.
Ik denk dat in dat opzicht een waarschuwing eerder averechts werkt.
Wat is het probleem dan? Of het nou gamen is of gokken of carrière maken of bloemschikken: er zal altijd een miniem groepje zijn dat er niet mee om kan gaan en erin doorschiet.quote:daarbij pakt een spel voor 97 procent van de kopers niet verslavend uit.
Vervelende Game Developers die inspelen op de wensen van de (verslaafde) gamers...quote:
Voor even ja. Die grote dreigende waarschuwings stickers op de sigaretten pakjes ziet men op een gegeven moment ook niet meer.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:05 schreef speknek het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel zoden de 'roken werkt verslavend' boodschap op het pakje sigaretten aan de dijk heeft gezet.
Aan de andere kant kan het confronterend werken. Mensen die op die manier gamen zijn natuurlijk eigenlijk gewoon bezig met vluchtgedrag, als er dan pontificaal in beeld staat dat ze verslaafd kunnen zijn, zet ze dat misschien aan tot denken.
Waarom zouden die mensen eigenlijk tot denken aangezet moeten worden?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:05 schreef speknek het volgende:
Aan de andere kant kan het confronterend werken. Mensen die op die manier gamen zijn natuurlijk eigenlijk gewoon bezig met vluchtgedrag, als er dan pontificaal in beeld staat dat ze verslaafd kunnen zijn, zet ze dat misschien aan tot denken.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:30 schreef SoldMayor het volgende:
COD MW2 kwam 10 november en ik heb nu 403 uur gespeeld.
Dat was dus ongeveer 4.5 uur per dag![]()
En ik ben al 1.5 week gestopt dus verslavend was het wel maar je kan je ook zo mee stoppen.
Dat is met andere dingen dus niet zo.
quote:World of Warcraft - 4.384 hours
quote:Call of Duty: Modern Warfare 2 Multiplayer: 342 hours
Dat is een goed punt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:38 schreef Ian_Nick het volgende:
[..]
Als iedereen nou maar gewoon zo hard mogelijk blijft roepen dat iets als bijvoorbeeld WoW verslavend is gaan mensen het gewoon als excuus gebruiken om zichzelf niet in de hand te houden.
Ik denk dat in dat opzicht een waarschuwing eerder averechts werkt.
Want ouders hoeven hun kinderen alleen maar in de gaten te houden als er een instantie is die een stickertje er op plakt ?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:16 schreef VatosLoco het volgende:
Ik vind wel dat er een waarschuwing op moet staan zoals met roken, zodat ouders het gedrag van gamende kinderen in de gaten kunnen houden, daarbij vind ik het ook belangrijk om hier in de maatschappij normaal over te kunnen praten, als je hulp zoekt dat je ook weet waar je terecht kan voor hulp om van je verslaving af te komen, en hier spreekt een oud zwaar verslaafde wow gamer.
Maar niet alles wat verslavend werkt is persé enorm slecht.quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:36 schreef Whiteguy het volgende:
Wat een lulkoek
Alles wat leuk is kan verslavend werken.
Klopt, het is zeker een taboe.quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:55 schreef incognitoomuch het volgende:
Een game verslaving is voor de meeste mensen toch een taboe wat dat betreft..
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:02 schreef Frollo het volgende:
[..]
Wat is het probleem dan? Of het nou gamen is of gokken of carrière maken of bloemschikken: er zal altijd een miniem groepje zijn dat er niet mee om kan gaan en erin doorschiet.
Je kunt overal wel iets aan willen doen, maar op een gegeven moment houdt het op hoor.
Want Magic spelers raken in een sociaal isolement waarbij studies niet afgemaakt worden, mensen hun baan kwijtraken en gezinnen ontwricht raken?quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:58 schreef Ceased2Be het volgende:
Komt die waarschuwing ook op Collectible Card Games te staan?
Doe dit onderzoek eens bij Magic-spelers en pokémon koters...
Omdat ze dan uiteindelijk niet goed kunnen functioneren in de echte maatschappij.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:11 schreef Frollo het volgende:
[..]
Waarom zouden die mensen eigenlijk tot denken aangezet moeten worden?
Iemand die te verlegen is om IRL de bink uit te hangen, maar wel een sociaal leven in WoW opgebouwd heeft, wat is daar eigenlijk mis mee? Ja, ik bedoel, ik vind het ook raar hoor, maar wat voor last heb ik er nou werkelijk van?
Daar zijn toch al wel genoeg waarschuwingen voor? Van McDonalds weet al helemaal iedereen dat het verslavend en vooral dikmakend werkt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:19 schreef ehqo. het volgende:
Uh-huh, en waarom moet de McDonalds, om eens wat te noemen, niets doen aan overgewicht?
Mja, als ze geen vrienden in real life hebben dan zijn er buitenshuis niet erg veel alternatieven. Je kan ze moeilijk dwingen om iets te ondernemen en dan gaan ze wel voor de tv hangen of zoiets. Belangrijker is dat jongeren zelf inzien dat ze verslaafd zijn en dat het negatieve gevolgen heeft, anders kan je niets beginnen met straffen, dat heeft toch geen zin.quote:Op woensdag 3 februari 2010 07:59 schreef Bootje84 het volgende:
Maar goed, nogmaals.. In mijn optiek zal een waarschuwing niet helpen. De ouders hebben uiteraard ten delen een verantwoordelijkheid voor wat hun kinderen doen en hoe lang ze dat doen..
Wat jullie..?
Precies, en daarom is het dus ook lulkoek. Als ik vroeger te vaak en te lang buiten aan het voetballen was zeiden mn ouders er wat van. Zo kan het met virtueel gamen toch ook ?quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:55 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar niet alles wat verslavend werkt is persé enorm slecht.
Ik denk dat je beter verslaafd kunt zijn aan hangen met je vrienden dan gamen, niet? Tenzij je die spelletjes speelt met je vrienden natuurlijk, dat kan ook. Ben je toch enigszins sociaal bezig. Maar met een echte verslaving ben je alleen nog maar bezig met spelletjes en sluit je je af van de buitenwereld. Ik kan het heelgoed begrijpen, games zijn gewoon erg leuk, maar het is niet altijd even goed.
Het sociale isolement zal wellicht wat minder zijn, maar de verslavende factor niet minder. Daarbij kan er ERG veel geld mee gemoeid zijn met CCG'squote:Op woensdag 3 februari 2010 14:00 schreef speknek het volgende:
[..]
Want Magic spelers raken in een sociaal isolement waarbij studies niet afgemaakt worden, mensen hun baan kwijtraken en gezinnen ontwricht raken?
Ik ken niet zo heel veel verhalen van mensen die in de schuldhulpsanering zitten ivm Magic. Het probleem in deze is natuurlijk niet puur de verslavende factor, maar het feit dat je jezelf en anderen schade berokkent met de verslaving.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:23 schreef Ceased2Be het volgende:
Het sociale isolement zal wellicht wat minder zijn, maar de verslavende factor niet minder. Daarbij kan er ERG veel geld mee gemoeid zijn met CCG's
Dus 3 procent raakt verslaafd..... reden tot maatregelenquote:daarbij pakt een spel voor 97 procent van de kopers niet verslavend uit.
Maar ondertussen wel zeuren als hun koters er niet mee kunnen omgaan.quote:Uit eerder onderzoek is gebleken dat veel ouders (93 procent) de leeftijdskeuringen van PEGI herkennen, maar nog niet eens de helft van de consumenten gebruikt de keuring bij de aanschaf van een game.
Dat zal vast wel voorkomen. Ik heb ook wel eens gehoord dat vrouwen er vandoor gingen omdat hun man de modeltreintjes niet met rust kon laten. Met andere woorden, bepaalde persoonlijkheden kunnen overal verslaafd aan raken, games zijn daar geen uitzondering op.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:00 schreef speknek het volgende:
[..]
Want Magic spelers raken in een sociaal isolement waarbij studies niet afgemaakt worden, mensen hun baan kwijtraken en gezinnen ontwricht raken?
Precies, ken ook mensen waarbij de comic verslaving teveel werd voor de wederhelft... als je het kunt verzamelen heb je altijd wel mensen die compleet doorslaan.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat zal vast wel voorkomen. Ik heb ook wel eens gehoord dat vrouwen er vandoor gingen omdat hun man de modeltreintjes niet met rust kon laten. Met andere woorden, bepaalde persoonlijkheden kunnen overal verslaafd aan raken, games zijn daar geen uitzondering op.
Dat vind ik een veel groter probleem, persoonlijk. Ik ben een fervent gamer (en nee, dat gaat niet ten koste van mijn huwelijk of sociale contacten) maar GTA IV zou ik niet aan een 12 jarige geven al hebben al zijn vriendjes het wel en al wil hij het nog zo graag.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:28 schreef -Techno- het volgende:
ouders-verantwoordelijk-voor-gameverslaving
Even een quote uit het nieuwsbericht
Maar ondertussen wel zeuren als hun koters er niet mee kunnen omgaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |