abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77513225
Oke ik heb dus dan denk ik per ongeluk bij beide banen de korting laten rekenen, kan ik hiervoor nog in de problemen komen? Wanneer moet ik dit weer terugbetalen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 februari 2010 @ 15:03:21 #102
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77513502
quote:
Op maandag 1 februari 2010 14:56 schreef UncleSam het volgende:
Oke ik heb dus dan denk ik per ongeluk bij beide banen de korting laten rekenen, kan ik hiervoor nog in de problemen komen? Wanneer moet ik dit weer terugbetalen?
bij je aangifte kun je dit dus netjes recht trekken.

Je andere vraag gooi ik even door naar MAW... Want dat zou ik echt niet weten... U hoort nog van ons
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_77527676
Beste experts,

In een checklist kwam ik het volgende tegen:
Toeslagen
Wilt u hieronder aankruisen welke toeslagen u in 2009 hebt ontvangen (dan wel over 2009 hebt aangevraagd)? Kopie van de beschikking meesturen.
 Kindertoeslag
 Kinderopvangtoeslag
 Huurtoeslag
 Zorgtoeslag

Indien uw aangifte inkomstenbelasting 2009 is ingediend vervalt uw recht op de hierboven genoemde toeslagen. Om die reden verzoeken wij u dan ook de kopieën van de toeslagen mee sturen, om uw recht op een toeslag te behouden.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Met vriendelijke groet,

Peter.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 februari 2010 @ 20:50:59 #104
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77528308
quote:
Op maandag 1 februari 2010 20:38 schreef PeWiRi het volgende:
Beste experts,

In een checklist kwam ik het volgende tegen:
Toeslagen
Wilt u hieronder aankruisen welke toeslagen u in 2009 hebt ontvangen (dan wel over 2009 hebt aangevraagd)? Kopie van de beschikking meesturen.
 Kindertoeslag
 Kinderopvangtoeslag
 Huurtoeslag
 Zorgtoeslag

Indien uw aangifte inkomstenbelasting 2009 is ingediend vervalt uw recht op de hierboven genoemde toeslagen. Om die reden verzoeken wij u dan ook de kopieën van de toeslagen mee sturen, om uw recht op een toeslag te behouden.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Met vriendelijke groet,

Peter.
was dit een checklist van een persoon/instantie die jouw aanvraag voor je in wilt dienen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_77528878
quote:
Op maandag 1 februari 2010 20:50 schreef Nizno het volgende:

[..]

was dit een checklist van een persoon/instantie die jouw aanvraag voor je in wilt dienen?
Inderdaad, zie http://www.hesseling-accountancy.nl/downloads.htm
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 februari 2010 @ 21:07:55 #106
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77529122
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:03 schreef PeWiRi het volgende:

[..]

Inderdaad, zie http://www.hesseling-accountancy.nl/downloads.htm
Dan is dat blijkbaar hun eis dat je die ook mee stuurt.
Eigenlijk onzin want in de IB worden deze toeslagen toch niet meegenomen.

Als ik jou was... en je het buiten dit accountantskantoor kan doen... zou ik de aangifte zelf doen.
Als er echt punten zijn waarbij jij er zelf niet uit zou komen. Woning e.d. dan pas zou ik het naar een accountantskantoor uitbesteden om te doen.

Over het algemeen is namelijk aangifte doen helemaal niet zo moeilijk en kun je het geld, dat je aan hun kwijt bent, prima besparen.
pi_77529758
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:07 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dan is dat blijkbaar hun eis dat je die ook mee stuurt.
Eigenlijk onzin want in de IB worden deze toeslagen toch niet meegenomen.

Als ik jou was... en je het buiten dit accountantskantoor kan doen... zou ik de aangifte zelf doen.
Als er echt punten zijn waarbij jij er zelf niet uit zou komen. Woning e.d. dan pas zou ik het naar een accountantskantoor uitbesteden om te doen.

Over het algemeen is namelijk aangifte doen helemaal niet zo moeilijk en kun je het geld, dat je aan hun kwijt bent, prima besparen.
Was ook mijn idee, maar wilde even zeker weten of de toeslagen echt vervallen na het doen van de aangifte. Zoals ik uit je reactie begrijp is dat dus absoluut niet het geval, aangezien deze niet aan bod komen in de aangifte. Eigenlijk dus heel vreemd dat ze dit vermelden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 februari 2010 @ 21:26:41 #108
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77529913
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:23 schreef PeWiRi het volgende:

[..]

Was ook mijn idee, maar wilde even zeker weten of de toeslagen echt vervallen na het doen van de aangifte. Zoals ik uit je reactie begrijp is dat dus absoluut niet het geval, aangezien deze niet aan bod komen in de aangifte. Eigenlijk dus heel vreemd dat ze dit vermelden.
toeslagen moeten aangevraagd worden voor 1 april van het jaar opvolgend.

Dus als je nog kinertoeslag kinderopvangtoeslag huurtoeslag of zorgtoeslag over 2009 wilt krijgen dan moet je dat nog wel even aanvragen

Maar zoals ik het lees willen zij die toeslagen verwerken bij je aangifte. Wat onzinnig is. Alleen in 2006 (misschien 2007 ook nog) werd de zorgtoeslag in mindering gebracht op je aftrek van zorgkosten van de IB.
kindertoeslag is er pas sinds kort en is daarmee helemaal uit de BD gehaald voor zover ik weet.
pi_77531031
Bedankt Nizno voor de info!
  maandag 1 februari 2010 @ 21:51:07 #110
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77531159
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:23 schreef PeWiRi het volgende:

[..]

De toeslagen zelf komen niet in de aangifte naar voren maar (een aantal) toeslagen worden wel gebaseerd op de aangifte. Er is dus wel een link.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_77531360
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De toeslagen zelf komen niet in de aangifte naar voren maar (een aantal) toeslagen worden wel gebaseerd op de aangifte. Er is dus wel een link.
Maar heeft dat ook het gevolg dat het recht op een toeslag vervalt?
Het word mij nu niet duidelijker
  maandag 1 februari 2010 @ 21:57:00 #112
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77531436
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:55 schreef PeWiRi het volgende:

[..]

Als blijkt dat je de voorlopige toeslag hebt ontvangen op een lager geschat inkomen dan volgens de aangifte, kan het zijn dat je geen recht op een toeslag hebt. Dat is dus afhankelijk van je uiteindelijke totale inkomen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 februari 2010 @ 22:05:17 #113
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77531807
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:55 schreef PeWiRi het volgende:

[..]

je recht op toeslagen vervalt natuurlijk wel als je bij je verzamelinkomen uiteindelijk boven de toeslaggrenzen uit zou komen.
Maar dat lijkt me logisch aangezien je je toeslag ook aanvraagt op basis van de schatting van dat inkomen.
pi_77533698
ok, het is mij helder.
Indien mijn inkomen niet hoger is dan het geschat inkomen over 2009 heeft dat dus geen gevolgen voor de toeslag die ik in 2010 ontvang.
  maandag 1 februari 2010 @ 22:46:22 #115
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77533985
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:40 schreef PeWiRi het volgende:
ok, het is mij helder.
Indien mijn inkomen niet hoger is dan het geschat inkomen over 2009 heeft dat dus geen gevolgen voor de toeslag die ik in 2010 ontvang.
Om het eenvoudig te houden: inderdaad.

(Door een lager inkomen zou je ook nog voor een hogere toeslag in aanmerking kunnen komen. Een positief gevolg dus.)
pi_77547944
Goedemiddag,

Weet iemand hoe ik de zelfstandigenaftrek kan aanvragen? Ik ben een zzp'er en wil graag aangifte inkomstenbelasting doen, maar kan nergens de zelfstandigenaftrek aanvinken.
pi_77548165
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:11 schreef HRT het volgende:
Goedemiddag,

Weet iemand hoe ik de zelfstandigenaftrek kan aanvragen? Ik ben een zzp'er en wil graag aangifte inkomstenbelasting doen, maar kan nergens de zelfstandigenaftrek aanvinken.
Gebruik je wel het aangifteprogramma voor ondernemers?
pi_77548203
Die kan ik niet vinden op de website van de Belastingdienst... Heb wel al een voorlopige aanslag 2009 gedaan.
pi_77548461
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:18 schreef HRT het volgende:
Die kan ik niet vinden op de website van de Belastingdienst...
Heb je wel inloggegevens voor ondernemers? Doe je wel BTW-aangiftes? Zo te zien is de aangiftesoftware Inkomstenbelasting voor ondernemers 2009 nog niet beschikbaar, maar ik weet niet of jij überhaupt wel als ondernemer bekend staat bij de Belastingdienst.
quote:
Heb wel al een voorlopige aanslag 2009 gedaan.
Aangevraagd, zal je wel bedoelen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 13:34:50 #120
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77548831
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Gebruik je wel het aangifteprogramma voor ondernemers?
Lijkt me sterk: die is nog niet beschikbaar.

Ahh, had je zelf ook al gevonden.
pi_77551022
Ik zit weer eens te worstelen met dat fiscale partnerschap...
Nu ik de jaaropgave heb ontvangen van mijn vriendin ben ik aan het berekenen of ze recht had op zorgtoeslag in 2009 (ivm eventueel terugbetalen).

Als ik haar fiscale partner ben krijgt ze niets.
Als ik haar fiscale partner niet ben krijgt ze ongeveer 50,- euro.

In hoeverre ben ik verplicht haar als fiscaal partner te noteren? We hebben geen koophuis/samenlevingscontract etc. We wonen enkel samen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 14:36:31 #122
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77551125
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:33 schreef bijderechter het volgende:
Nu ik de jaaropgave heb ontvangen van mijn vriendin ben ik aan het berekenen of ze recht had op zorgtoeslag in 2009 (ivm eventueel terugbetalen).

In hoeverre ben ik verplicht haar als fiscaal partner te noteren? We hebben geen koophuis/samenlevingscontract etc. We wonen enkel samen.
Zit je in de aangifte inkomstenbelasting (daar is een fiscaal partner van toepassing maar staat geen berekening voor de zorgtoeslag) of in het programma voor de zorgtoeslag (daar hebben we het over een toeslagpartner)?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 14:37:53 #123
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77551182
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:33 schreef bijderechter het volgende:

Voor de zorgtoeslag ben jij sowieso haar toeslagpartner als je voornemens bent langer dan 6 maanden samen te wonen. Voor afgelopen jaar zijn jullie dus sowieso toeslagpartner van elkaar.

En voor de inkomstenbelasting kun je om andere redenen wel of niet fiscaal partner te zijn.
pi_77551515
Ik zit in de toeslagen module, dus niet in de aangifte.

Ook als je langer dan 6 maanden samenwoont hoef je niet perse elkaars toeslagpartner te zijn.
Ik kreeg er in ieder geval uit dat we elkaars toeslagpartner niet waren, maar daar moest ik wel voor invullen dat we een 'gescheiden' huishouden hebben. Klopt natuurlijk niet helemaal, alhoewel de lasten evenredig zijn verdeeld.

Maar theoretisch gezien ben ik dus haar toeslagpartner, echter wat gaat de BD doen als ik dit ontken?
  dinsdag 2 februari 2010 @ 14:48:17 #125
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77551593
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:45 schreef bijderechter het volgende:
Ik zit in de toeslagen module, dus niet in de aangifte.

Ook als je langer dan 6 maanden samenwoont hoef je niet perse elkaars toeslagpartner te zijn.
Ik kreeg er in ieder geval uit dat we elkaars toeslagpartner niet waren, maar daar moest ik wel voor invullen dat we een 'gescheiden' huishouden hebben. Klopt natuurlijk niet helemaal, alhoewel de lasten evenredig zijn verdeeld.
Je vult dus iets in wat niet waar is.
quote:
Maar theoretisch gezien ben ik dus haar toeslagpartner, echter wat gaat de BD doen als ik dit ontken?
Bij controle gaan ze de toeslag terug vorderen. Met rente (en misschien boete).
pi_77551738
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je vult dus iets in wat niet waar is.
Ik geef zelf aan dat het wellicht niet helemaal klopt, maar in praktijk betalen we allebei netzoveel, dus ik durf wel te verdedigen dat we financieel onafhankelijk danwel zelfstandig zijn. Het is niet zo dat de één de ander onderhoud. Maar ik ben het met je eens dat het wel discutabel is.
[..]
quote:
Bij controle gaan ze de toeslag terug vorderen. Met rente (en misschien boete).
De zorgtoeslag voor 2010 hebben we stopgezet, dus dan maar hopen dat ze niet gaan controleren dan (klopt af )
pi_77552138
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:52 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Ik geef zelf aan dat het wellicht niet helemaal klopt, maar in praktijk betalen we allebei netzoveel, dus ik durf wel te verdedigen dat we financieel onafhankelijk danwel zelfstandig zijn. Het is niet zo dat de één de ander onderhoud. Maar ik ben het met je eens dat het wel discutabel is.
Nou, zo discutabel lijkt het me niet. Het gaat er niet om wie wat betaalt, het gaat om een "gezamelijke huishouding". Als jij ook wel eens stofzuigt, of zij ook wel eens jouw was doet zit je daar waarschijnlijk al aan.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:04:09 #128
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77552202
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nou, zo discutabel lijkt het me niet. Het gaat er niet om wie wat betaalt, het gaat om een "gezamelijke huishouding". Als jij ook wel eens stofzuigt, of zij ook wel eens jouw was doet zit je daar waarschijnlijk al aan.
Dit dus.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 15:10:51 #129
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77552490
quote:

[..]

het is zelfs nog leuker beschreven in onze opleiding... als de één een kopje thee en een broodje smeert voor de ander als deze ziek is ben je al gezamelijk bezig in het huishouden.
pi_77552492
quote:

[..]

Feit blijft dat het een ruim begrip is en voor meerdere interpretatie vatbaar is. Lijkt me om die reden dan ook sterk dat de BD gaat controleren wie er stofzuigt en de was doet.

Maar nogmaals, ben het eens dat ik eigenlijk 'ja' moet checken..
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 15:12:08 #131
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77552529
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:52 schreef bijderechter het volgende:

[..]

[..]
[..]

De zorgtoeslag voor 2010 hebben we stopgezet, dus dan maar hopen dat ze niet gaan controleren dan (klopt af )
prettig als straks bij de aangifte IB blijkt dat het voordeliger is om fiscaal partners te zijn... moet je de zorgtoeslag terug betalen omdat je bij fiscaal partnerschap sowieso elkaars toeslagpartner bent.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 15:13:10 #132
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77552561
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:10 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Feit blijft dat het een ruim begrip is en voor meerdere interpretatie vatbaar is. Lijkt me om die reden dan ook sterk dat de BD gaat controleren wie er stofzuigt en de was doet.
nee dat is het niet.

Gezamelijke huishouding houd gewoon in: Samen opdraaien voor het huishouden. Inkopen en uitgaven en ook de zorgplicht naar elkaar toe.

Dus je bent gewoon elkaars toeslagpartner.
pi_77552591
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:12 schreef Nizno het volgende:

[..]

prettig als straks bij de aangifte IB blijkt dat het voordeliger is om fiscaal partners te zijn... moet je de zorgtoeslag terug betalen omdat je bij fiscaal partnerschap sowieso elkaars toeslagpartner bent.

Geen idee wanneer je 'iets hebt' aan een fiscaal partner, maar volgens mij nog niks als er geen koopwoning is of vermogen etc.

Maar vanaf dit jaar doet het er toch niet meer toe, omdat de toeslag stopgezet is.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:14:25 #134
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77552605
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:10 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Het feit dat je de zorgtoeslag voor 2010 al stop hebt gezet, kan al een aanwijzing zijn.
quote:
Maar nogmaals, ben het eens dat ik eigenlijk 'ja' moet checken..
Waarom doe je dat dan niet?

En vervolgens de aangifte ondertekenen met 'naar waarheid ingevuld'.
pi_77552661
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:13 schreef Nizno het volgende:

[..]

nee dat is het niet.

Gezamelijke huishouding houd gewoon in: Samen opdraaien voor het huishouden. Inkopen en uitgaven en ook de zorgplicht naar elkaar toe.

Dus je bent gewoon elkaars toeslagpartner.
Prima, maar zodra ik zeg tegen de BD: 'we wonen wel samen, maar verder zorgen we niet voor elkaar' dan is het aan hen om het tegendeel te bewijzen. En dan komt er wel een stuk interpretatie bij kijken.
Kijk voor huurtoeslag is het gewoon zwart-wit. Woon je samen met wie dan ook dan telt dat inkomen mee voor de huurtoeslag. Zo zwart-wit is het voor de zorgtoeslag kennelijk niet.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:15:47 #136
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77552667
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:12 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ik had het expres niet gemeld. Ik was wel nieuwsgierig hoe hij het dan ging oplossen.
pi_77552685
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het feit dat je de zorgtoeslag voor 2010 al stop hebt gezet, kan al een aanwijzing zijn.
[..]

Waarom doe je dat dan niet?
Omdat ik dan zo'n 600,- euro moet terugbetalen, lijkt me evident.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:17:20 #138
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77552729
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:16 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Lijkt mij niet. Je steekt dus bewust geld in je zak dat niet van je is.

Volgens mij hebben ze daar een woord voor,... maar het schiet me even niet te binnen,...
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:18:13 #139
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77552763
Maar wat mij betreft sluiten we de discussie en gaan we weer ontopic verder.

Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 15:18:15 #140
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77552767
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:15 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Prima, maar zodra ik zeg tegen de BD: 'we wonen wel samen, maar verder zorgen we niet voor elkaar' dan is het aan hen om het tegendeel te bewijzen. En dan komt er wel een stuk interpretatie bij kijken.
Kijk voor huurtoeslag is het gewoon zwart-wit. Woon je samen met wie dan ook dan telt dat inkomen mee voor de huurtoeslag. Zo zwart-wit is het voor de zorgtoeslag kennelijk niet.
voor de huurtoeslag zijn er ook genoeg mensen die zo redeneren als jij in dit geval... namelijk of iemand inwonend is of toeslagpartner.
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:16 schreef bijderechter het volgende:

[..]

tja dus om te voorkomen dat je geld moet terug betalen pleeg je fraude.
pi_77552857
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:15 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Leuk verzonnen, maar jij krijgt gewoon een briefje met de vraag "er staan 2 personen ingeschreven op uw adres, waarom bent u van mening dat er geen gezamelijke huishouding is?".
quote:
Als je volledig gescheiden leeft, ik noem maar wat, op 2 verschillende verdiepingen met elk een eigen keuken, washok, douche etc. zou je misschien nog een kans hebben. Woon je gewoon samen, geen kans. Zelfs geen verdedigbaar standpunt, lijkt me.
pi_77552863
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:18 schreef Nizno het volgende:

tja dus om te voorkomen dat je geld moet terug betalen pleeg je fraude.

Jij zegt fraude, ik zeg ruimte die er is gebruiken. Dat we daarin verschillen van mening, prima.

Wat mij betreft gaan we nu dan ook weer ontopic
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:50:19 #143
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_77554214
Toch maar voorzichtig begonnen met invullen IB2009.

Nu wordt de WoZ waarde gevraagd. Laatste peildatum van mijn gemeente is 1-1-2008.
Was het inderdaad niet zo dat deze 2 jaar lang zo blijft en dat ik dus die waarde per 1-1-2008 moet invullen (over 2009).
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:54:09 #144
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77554377
Jep, dat staat er ook bij
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:55:57 #145
242666 BeamofLight
pi_77554446
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:54 schreef sanger het volgende:
Jep, dat staat er ook bij
Ok. dan ben ik alweer een heel eind. Heb ook weinig shit in te vullen. Alleen salaris, woning en lijfrente. Zitten er deze keer nog geintjes tussen als aftrekposten als je kinderen hebt. Weet me nog iets te herinneren van 2 jaar geleden.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:24:49 #146
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_77558031
jazeker,kom je vanzelf tegen in t programma
pi_77558759
Even ter controle :

Eigenwoningforfait en betaalde rente (volledige spaarhypotheek) worden afgetrokken van het salaris van mijn vriendin (verdeling 100% op haar naam), zodat ze voor een deel niet meer in het 52% tarief valt.
Haar werkgever heeft wel die 52% ingehouden in 2009, dus we krijgen nu een leuk bedrag terug.

Logische redenering toch ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:27:47 #148
78507 jercovski
wel godverdomme!
pi_77562762
quote:
Op zondag 31 januari 2010 13:16 schreef ManAtWork het volgende:
Voor 2010 is deze nog niet vastgesteld. Die krijg je pas bij de WOZ-aanslag in 2010.
Je zult dus een schatting moeten doen voor 2010.
Niet helemaal correct, voor de WOZ-waarde wordt altijd peildatum 1 januari van het voorgaand jaar aangehouden. Voor de VA2010 zou je dus de WOZ-beschikking met peildatum 1 januari 2009 moeten gebruiken. Deze dient de gemeente aan je te verstrekken.

[ Bericht 1% gewijzigd door jercovski op 02-02-2010 19:41:00 ]
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:35:02 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77563088
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:27 schreef jercovski het volgende:

[..]

Niet helemaal correct, voor de WOZ-waarde wordt altijd peildatum 1 januari van het voorgaand jaar aangehouden. Voor de VA2010 zou je dus de WOZ-beschikking 2009 moeten gebruiken. Deze dient de gemeente aan je te verstrekken.
Nee, voor de VA van 2010 zul je de WOZ-aanslag van 2010 moeten gebruiken waarop de peildatum van 1 januari 2009 zal komen te staan.

(Voor de duidelijkheid: voor de aangifte IB van 2009, gebruik je ook de WOZ-beschikking van 2009 met de peildatum 1 januari 2008).
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:41:20 #150
78507 jercovski
wel godverdomme!
pi_77563390
Gecorrigeerd.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:42:15 #151
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77563447
Zijn we het weer eens.
pi_77563738
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:35 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee, voor de VA van 2010 zul je de WOZ-aanslag van 2010 moeten gebruiken waarop de peildatum van 1 januari 2009 zal komen te staan.

(Voor de duidelijkheid: voor de aangifte IB van 2009, gebruik je ook de WOZ-beschikking van 2009 met de peildatum 1 januari 2008).
Ik vul, uit luiheid, al 5 jaar dezelfde WOZ-waarde in (terwijl de WOZ-waarde wel is gestegen), en niemand die er om maalt bij de fiscus.

Maar omdat je niet mag aanzetten tot fraude, adviseer ik iedereen om toch vooral de correcte waardes in te vullen
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:50:56 #153
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77563900
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:47 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik vul, uit luiheid, al 5 jaar dezelfde WOZ-waarde in (terwijl de WOZ-waarde wel is gestegen), en niemand die er om maalt bij de fiscus.

Maar omdat je niet mag aanzetten tot fraude, adviseer ik iedereen om toch vooral de correcte waardes in te vullen
Vorig jaar heb ik een aangifte gezien waarbij de fiscus een controle heeft gedaan op de WOZ-waarde. Daarbij wisten ze netjes aan te geven wat de WOZ-waarde volgens de gemeente was en wat er was aangegeven in de aangifte. Ze hebben dus wel de beschikking over de gegevens. Uiteraard werd er gevraagd waarom de juiste WOZ-waarde niet was aangegeven.

(Tijd dat ze jouw/jullie aangifte ook eens onder de loep nemen. )
pi_77563969
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:50 schreef ManAtWork het volgende:

Dat vind ik niet
pi_77565250
Wat betaal je eigenlijk gemiddeld aan een accountantsbureau als ze je aangifte verzorgen ?
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 20:50:13 #156
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77567259
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:15 schreef justmattie het volgende:
Wat betaal je eigenlijk gemiddeld aan een accountantsbureau als ze je aangifte verzorgen ?
te veel

hier in deze reeks was er al iemand met 90 euro.
Mijn ouders laten die van hunzelf en die van mij controleren voor 25 euro... maar dat is dan ook een vriend van hun die dat doet...
pi_77568781
Ik heb toevallig net mijn woz waardestelling in de brievenbus gehad.
30 k minder dan vorig jaar.
pi_77568913
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef Nizno het volgende:

[..]

te veel

hier in deze reeks was er al iemand met 90 euro.
Mijn ouders laten die van hunzelf en die van mij controleren voor 25 euro... maar dat is dan ook een vriend van hun die dat doet...
Oke vrij hoog nog inderdaad, op het adminstratiekantoor waar ik nu zit kost het 50 euro voor box 1. Het wordt weliswaar niet netjes ingebonden e.d. maar daar zitten de doorsnee particulieren ook niet om te springen of zo.

Voor ondernemers geld een ander verhaal maar die krijgen gelijk hun jaarrapportage's erbij dit alles komt wel netjes in een ingebundelde map.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 2 februari 2010 @ 22:02:18 #159
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77570999
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:21 schreef justmattie het volgende:

[..]

Oke vrij hoog nog inderdaad, op het adminstratiekantoor waar ik nu zit kost het 50 euro voor box 1. Het wordt weliswaar niet netjes ingebonden e.d. maar daar zitten de doorsnee particulieren ook niet om te springen of zo.

Voor ondernemers geld een ander verhaal maar die krijgen gelijk hun jaarrapportage's erbij dit alles komt wel netjes in een ingebundelde map.
als ondernemer heb ik het toendertijd wel laten doen. puur omdat ik er te weinig kaas van heb gegeten en omdat je dan ook een groot ander deel uit handen kan geven...

Als particulier heb ik het eigenlijk altijd zelf gedaan. met dus de backup van controle door die vriend van mijn ouders... Echter die heeft eigenlijk alleen een paar kleine dingen aangepast waar ik zelf niet over na dacht om het als aftrekpost mee te nemen. Dus nooit iets aangepast wat ik fout zou hebben gedaan.
pi_77571175
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 22:02 schreef Nizno het volgende:

[..]

als ondernemer heb ik het toendertijd wel laten doen. puur omdat ik er te weinig kaas van heb gegeten en omdat je dan ook een groot ander deel uit handen kan geven...

Als particulier heb ik het eigenlijk altijd zelf gedaan. met dus de backup van controle door die vriend van mijn ouders... Echter die heeft eigenlijk alleen een paar kleine dingen aangepast waar ik zelf niet over na dacht om het als aftrekpost mee te nemen. Dus nooit iets aangepast wat ik fout zou hebben gedaan.
Vooral tegenwoordig is het erg goed zelf te doen. Er valt, indien je geen huis hebt gekocht en rare ziektekosten hebt moeten maken, niet veel af te trekken meer.
pi_77577848
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vorig jaar heb ik een aangifte gezien waarbij de fiscus een controle heeft gedaan op de WOZ-waarde. Daarbij wisten ze netjes aan te geven wat de WOZ-waarde volgens de gemeente was en wat er was aangegeven in de aangifte. Ze hebben dus wel de beschikking over de gegevens. Uiteraard werd er gevraagd waarom de juiste WOZ-waarde niet was aangegeven.

Ze hebben zo'n beetje alle gegevens (bij een simpele aangifte), dus waarom vragen ze het aan ons eigenlijk? Ik meen dat er landen zijn (Groot Brittanië bijv.) waar je helemaal geen aangifte hoeft te doen omdat alle belangrijke instanties gekoppelde dossiers hebben.
  Eindredactie Games woensdag 3 februari 2010 @ 21:42:03 #162
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_77608398
Goedendag,
Mijn partner studeerd momenteel een versnelde MBO opleiding die begon per 1 mei, waarvan de baas de helft betaald. Deze studie kost 300 euro per maand, waarvan 150 euro direct van haar loon wordt afgetrokken. Tevens heeft zij studiefinanciering gehad, maar voor 3 maanden, aangezien zij in de 4de maand van haar studie door de bijverdienste grens ging. Teven heeft zij zelf voor 250 euro aan boeken gekocht. De studie was in hartje Utrecht, terwijl ze in Amsterdam leeft.
Dit geeft mij de volgende vragen:

Kan zij de 1200 (8*150) euro die direct van haar loon wordt gehaald aftrekken als studiekosten? De boeken lijkt me logisch. En hoe moet ik de reiskosten aftrekken? De daadwerkelijk gemaakte kosten (bus, trein en tram = 421 euro) of moet ik op google maps gaan uitreken hoeveel kilometer het was en dat maar 0,19 euro vermenigvuldigen (442)?

Tevens, als dit kan, hoe moet ik dit in godsnaam invullen in het aangifteprogramma? Zij heeft een "studie gedaan met studiefinanciering", maar dus voor 3 maanden (3x 240 euro) invullen en voor de rest van het jaar "Studie zonder studiefinanciering"?

Want ik zelf heb ook dit probleen. Ik had met mijn HBO studie nog maar in 2009 3 maanden recht op prestatiebeurs, en de 5 maanden daarop niet meer.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 3 februari 2010 @ 21:47:53 #163
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77608642
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:42 schreef donald_dick het volgende:
Goedendag,
Mijn partner studeerd momenteel een versnelde MBO opleiding die begon per 1 mei, waarvan de baas de helft betaald. Deze studie kost 300 euro per maand, waarvan 150 euro direct van haar loon wordt afgetrokken. Tevens heeft zij studiefinanciering gehad, maar voor 3 maanden, aangezien zij in de 4de maand van haar studie door de bijverdienste grens ging. Teven heeft zij zelf voor 250 euro aan boeken gekocht. De studie was in hartje Utrecht, terwijl ze in Amsterdam leeft.
Dit geeft mij de volgende vragen:

Kan zij de 1200 (8*150) euro die direct van haar loon wordt gehaald aftrekken als studiekosten?
Nee, dit kan niet.
quote:
De boeken lijkt me logisch. En hoe moet ik de reiskosten aftrekken? De daadwerkelijk gemaakte kosten (bus, trein en tram) of moet ik op google maps gaan uitreken hoeveel kilometer het was en dat maar 0,19 euro vermenigvuldigen?
Reiskosten zijn niet als studiekosten aftrekbaar.
quote:
Tevens, als dit kan, hoe moet ik dit in godsnaam invullen in het aangifteprogramma? Zij heeft een "studie gedaan met studiefinanciering", maar dus voor 3 maanden (3x 240 euro) invullen en voor de rest van het jaar "Studie zonder studiefinanciering"?
Nee, ze heeft recht op stufi dus alles vul je in onder 'Studie met studiefinanciering'.
quote:
Want ik zelf heb ook dit probleen. Ik had met mijn HBO studie nog maar in 2009 3 maanden recht op prestatiebeurs, en de 5 maanden daarop niet meer.
Lees de laatste bladzijden van deel 2 nog eens door. Daar staat de studiekosten nog eens heel duidelijk beschreven door DJ en Maharbal.
pi_77608791
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:47 schreef junkiexp het volgende:
Even ter controle :

Eigenwoningforfait en betaalde rente (volledige spaarhypotheek) worden afgetrokken van het salaris van mijn vriendin (verdeling 100% op haar naam), zodat ze voor een deel niet meer in het 52% tarief valt.
Haar werkgever heeft wel die 52% ingehouden in 2009, dus we krijgen nu een leuk bedrag terug.

Logische redenering toch ?
pi_77609144
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:51 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zo ongeveer, ja (maar niet helemáál juist)
pi_77614277
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:51 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Even ter controle :

Eigenwoningforfait trek je niet af. Dit zijn de inkomensten uit je woning in box 1. Dus eigenwoningforfait - betaalde hypotheekrente = aftrekpost eigen woning in dit geval. Dit verlaagd haar inkomen, en de belasting die zij over dit inkomen betaalde krijgt zij terug. Dus voor het deel wat zij in het 52% tafief viel krijgt zij die 52% terug en van de rest waarschijnlijk 42%.

Dat bedrag krijg je dan terug via de aangifte IB, zolang je deze natuurlijk niet al teruggekregen hebt via de voorlopige aanslag 2009 in maandelijkse termijnen.
pi_77619844
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 23:49 schreef KillGhost het volgende:

[..]

Even ter controle :

Eigenwoningforfait trek je niet af. Dit zijn de inkomensten uit je woning in box 1. Dus eigenwoningforfait - betaalde hypotheekrente = aftrekpost eigen woning in dit geval. Dit verlaagd haar inkomen, en de belasting die zij over dit inkomen betaalde krijgt zij terug. Dus voor het deel wat zij in het 52% tafief viel krijgt zij die 52% terug en van de rest waarschijnlijk 42%.

Dat bedrag krijg je dan terug via de aangifte IB, zolang je deze natuurlijk niet al teruggekregen hebt via de voorlopige aanslag 2009 in maandelijkse termijnen.
Ja, dat heb ik fout gedaan.
Het aangifte programma heeft het wel op de juiste manier gedaan zie ik.
Dan krijgen we ongeveer, 8255 euro terug, waarvan we 6000 reeds via voorlopige teruggaaf hebben ontvangen .

Bedankt.
pi_77620943
Binnenkort maar eens het programma dowloaden
pi_77621432
Mooi briefje binnengekregen waarin de BD zegt dat ze er van uit gaan dat mijn situatie t.o.v. vorig jaar niet is veranderd en dat ik dus geen aangifte hoef te doen (kreeg vorig jaar iets van 16 euro terug ofzo haha).

Nou, ammehoela want nu hoor ik het veelvoudige van dat bedrag te krijgen, dus een aangifte zullen ze krijgen!
  donderdag 4 februari 2010 @ 11:11:33 #170
65960 sanger
pi_77622900
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:18 schreef Maharbal het volgende:
Mooi briefje binnengekregen waarin de BD zegt dat ze er van uit gaan dat mijn situatie t.o.v. vorig jaar niet is veranderd en dat ik dus geen aangifte hoef te doen (kreeg vorig jaar iets van 16 euro terug ofzo haha).

Nou, ammehoela want nu hoor ik het veelvoudige van dat bedrag te krijgen, dus een aangifte zullen ze krijgen!
Die kreeg mijn vrouw ook al Vreemd aangezien ze wel VT ontvangt en een eigen huis als aftrekpost heeft (waarmee dan geschoven kan worden). Het is dit jaar juist de bedoeling dat zij gaat terugkrijgen en ik niets betaal.

Oftewel, gewoon aangifte gedaan.
pi_77636504
Met die brief geeft de bdienst aan dat je niet aangifte hoeft te doen, maar wel mag doen. Als je verwacht geld terug te krijgen, zou ik natuurlijk altijd aangifte doen.
pi_77641032
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:49 schreef KillGhost het volgende:
Met die brief geeft de bdienst aan dat je niet aangifte hoeft te doen, maar wel mag doen. Als je verwacht geld terug te krijgen, zou ik natuurlijk altijd aangifte doen.
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:18 schreef Maharbal het volgende:
pi_77647385
Ik geef alleen maar de intentie weer van de bdienst.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:08:27 #174
242666 BeamofLight
pi_77647497
Zou iedereen eigenlijk al een aangiftebrief gehad moeten hebben? Normaal heb ik die al lang binnen, voordat de jaaropgaves binnen zijn
pi_77648002
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:06 schreef KillGhost het volgende:
Ik geef alleen maar de intentie weer van de bdienst.
Die is mij bekend .

Het was meer een semi-verontwaardigde reactie van mij!
pi_77648744
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:08 schreef BeamofLight het volgende:
Zou iedereen eigenlijk al een aangiftebrief gehad moeten hebben? Normaal heb ik die al lang binnen, voordat de jaaropgaves binnen zijn
Nee, deze aangiftebrief kan de hele maand februari nog verzonden worden. De dagtekening staat ook op 27 of 28 februari. Je hoeft trouwens niet te wachten op een aangiftebrief om aangifte te kunnen doen. Je kan het aangifteprogramma downloaden op www.belastingdienst.nl en versturen via de DiGiD.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 4 februari 2010 @ 22:35:09 #177
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_77649097
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:08 schreef BeamofLight het volgende:
ik vermoed dat op dit moment eigenlijk alleen de brieven met melding dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan verzonden zijn...
de verzoeken komen normaal in februari.. soms nog begin maart.
pi_77649522
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:35 schreef Nizno het volgende:

[..]

ik vermoed dat op dit moment eigenlijk alleen de brieven met melding dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan verzonden zijn...
de verzoeken komen normaal in februari.. soms nog begin maart.
Nee hoor. Een heleboel mensen hebben de uitnodiging zelf ook al gekregen.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:45:18 #179
65960 sanger
pi_77649671
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 17:49 schreef KillGhost het volgende:
Ik snap de intentie enerzijds wel. Aan de andere kant ontvangt ze VT dus is er sprake van een aftrekpost. Ook zijn we getrouwd. Ze zouden dus moeten verwachten dat wij onderling gaan schuiven met de verdeling om zo gunstig mogelijk uit te komen. Dit kan als resultaat hebben dat de aangifte totaal anders er uitziet als voorgaande jaren
pi_77649955
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:45 schreef sanger het volgende:

[..]

Ik snap de intentie enerzijds wel. Aan de andere kant ontvangt ze VT dus is er sprake van een aftrekpost. Ook zijn we getrouwd. Ze zouden dus moeten verwachten dat wij onderling gaan schuiven met de verdeling om zo gunstig mogelijk uit te komen. Dit kan als resultaat hebben dat de aangifte totaal anders er uitziet als voorgaande jaren
Dat klopt. Er hoeft trouwens geen aftrekpost te zijn wanneer er sprake is van een VA/VT. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een heffingskorting.

[ Bericht 0% gewijzigd door KillGhost op 04-02-2010 23:11:16 ]
pi_77677029
Manatwork: Heb je een pm gestuurd over een verkoop van een woning waar ik maar niet uit kom bij het invullen. Iets teveel info voor op een forum.
pi_77679987
Ik heb net ook mijn aangifte ingevuld. Echter vind ik het wel raar dat ik vorig jaar meer geld terug kreeg, terwijl dit jaar mijn aftrekposten hoger zijn en ik meer heb gewerkt bij een 2e baan waar ik geen belastingvoordeel regel kon toepassen.

Is er zoveel veranderd dit jaar dat ik maar de helft terug krijg van wat ik vorig jaar kreeg terwijl bovenstaande het geval is?
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_77680254
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:38 schreef uppie83 het volgende:
Ik heb net ook mijn aangifte ingevuld. Echter vind ik het wel raar dat ik vorig jaar meer geld terug kreeg, terwijl dit jaar mijn aftrekposten hoger zijn en ik meer heb gewerkt bij een 2e baan waar ik geen belastingvoordeel regel kon toepassen.

Is er zoveel veranderd dit jaar dat ik maar de helft terug krijg van wat ik vorig jaar kreeg terwijl bovenstaande het geval is?
Het is misschien handig om aan te geven welke aftrekposten je bedoeld. Verder is het zo dat als iemand meerdere banen heeft men al gauw te weining belasting betaald. Om het een beetje simpel uit te leggen hierbij een voorbeeld. Stel je verdiend 30.000 euro per jaar bij 2 verschillende werkgevers. BIj allebei verdien je 15.000. De werkgever past vervolgens zijn eigen tabellen toe. Ze gaan kijken hoeveel je daar verdiend en houden vervolgens het juiste tarief in. Over de eerste 17.878 euro houden ze het laagste tarief in. Dit is 33.50 % in 2009. Beide werkgevers doen dat want ze weten van elkaar niet hoeveel je bij de andere verdiend. Zo komt het er op neer dat je over de gehele 30.000 euro maar 33.50% belasting betaald. De belastingdienst telt alles bij elkaar op. Zij hanteren over het meerdere van de 17.878 42% tarief toe. Dus 30.000 - 17.878 = 12.122. Over deze 12.122 heb je 33.50 % belasting betaald terwijl dit 42% had moeten zijn. Dit mag je dus nabetalen.

Het kan dus zijn dat je inderdaad voor je aftrekposten meer terugkrijgt, maar netto gezien minder omdat je daarnaast nog belasting moet bijbetalen. Netto gezien otvang je dan nog steeds geld, maar gewoon minder.

Verder zijn er een aantal aftrekposten sterk aangepast zoals bijvoorbeeld de ziektekosten en andere buitengewone uitgaven aftrekpost.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:47:23 #184
65960 sanger
pi_77680266
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:50 schreef KillGhost het volgende:

[..]

Dat klopt. Er hoeft trouwens geen aftrekpost te zijn wanneer er sprake is van een VA/VT. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een heffingskorting.
Aanrechtsubsidie bedoel je
pi_77680337
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:47 schreef sanger het volgende:

[..]

Aanrechtsubsidie bedoel je
Niet helemaal. Jij hebt het over de algemene heffingskorting. Er zijn ook nog andere heffingskortingen zoals bijvoorbeeld inkomensafhankelijke combinatiekorting of de alleenstaande ouderkorting. Dit zijn namelijk ook heffingskortingen.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:51:52 #186
3185 Adelante
To let it go now
pi_77680419
Ik kreeg vandaag bij mijn uitnodiging tot het doen van aangifte een papieren invulformulier Ik ga het gewoon via internet doen, dacht trouwens dat dat ook verplicht was voor alle particulieren inmiddels
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:55:09 #187
65960 sanger
pi_77680533
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:49 schreef KillGhost het volgende:

[..]

Niet helemaal. Jij hebt het over de algemene heffingskorting. Er zijn ook nog andere heffingskortingen zoals bijvoorbeeld inkomensafhankelijke combinatiekorting of de alleenstaande ouderkorting. Dit zijn namelijk ook heffingskortingen.
Dat weet ik Maar die zijn persoonsafhankelijk/situatieafhankelijk. Recht op de algemene heffingskorting heeft iedereen.
pi_77680907
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:51 schreef Adelante het volgende:
Ik kreeg vandaag bij mijn uitnodiging tot het doen van aangifte een papieren invulformulier Ik ga het gewoon via internet doen, dacht trouwens dat dat ook verplicht was voor alle particulieren inmiddels
Nee hoor, nier iedereen heeft internet tenslotte of men kan er niet mee overweg. Als je een uitnodiging krijgt om digitaal aangifte te doen kun je ook nog gewoon een papieren versie aanvragen.
A mind with a heart of it's own
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:13:13 #189
65960 sanger
pi_77681196
Verplichting om digitaal aangifte te doen geldt volgens mij alleen voor ondernemers
pi_77681324
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:51 schreef Adelante het volgende:
Niet iedere particulier hoeft aangifte te doen. Als je een uitnodiging krijgt met een papieren biljet mag je uiteraard ook aangifte doen met het aangifteprogamma op het internet. Anderzijds is het ook als je een uitnodiging krijgt om een digitale aangifte in te vullen je deze ook gewoon met een biljet mag doen. Gewoon een duplicaat aanvragen en die ontvang je binnen 10 werkdagen thuis.
pi_77681357
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:55 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat weet ik Maar die zijn persoonsafhankelijk/situatieafhankelijk. Recht op de algemene heffingskorting heeft iedereen.
Yep, maar dat maakte voor mijn voorbeeld niet uit
pi_77682393
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:13 schreef sanger het volgende:
Verplichting om digitaal aangifte te doen geldt volgens mij alleen voor ondernemers
Ja, en die moeten veel meer invullen dan een particulier en toch is het aangifteprogramma altijd belachelijk laat beschikbaar voor ondernemers
pi_77682847
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:38 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ja, en die moeten veel meer invullen dan een particulier en toch is het aangifteprogramma altijd belachelijk laat beschikbaar voor ondernemers
Volgens mij gaan ze er vanuit dat veel bedrijven dat uitbesteden aan fiscalisten en dergelijke en dat een groot deel dus onder de Becon-regeling valt (uitstelregeling). De rest.....moet harder werken .
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:50:36 #194
65960 sanger
pi_77682995
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:38 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Maar die hoeven het niet naast hun werk te doen. Het behoort tot hun werk of ze huren er iemand voor in
pi_77684539
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar die hoeven het niet naast hun werk te doen. Het behoort tot hun werk of ze huren er iemand voor in
Hoe verzin je het? Ik doe mijn eigen aangifte EN ik heb mijn eigen bedrijf, en dat bedrijf heeft helemaal niks met fiscaal werk te maken.
Maar ik ben misschien niet helemaal doorsnee
  vrijdag 5 februari 2010 @ 23:03:12 #196
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_77688310
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:57 schreef davo1979 het volgende:
Manatwork: Heb je een pm gestuurd over een verkoop van een woning waar ik maar niet uit kom bij het invullen. Iets teveel info voor op een forum.
Antwoord verstuurd.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 16:16:20 #197
65960 sanger
pi_77705226
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:23 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Hoe verzin je het? Ik doe mijn eigen aangifte EN ik heb mijn eigen bedrijf, en dat bedrijf heeft helemaal niks met fiscaal werk te maken.
Maar ik ben misschien niet helemaal doorsnee
Dan snap je me verkeerd.

Ieder bedrijf heeft met fiscale dingen te maken. Dus behoort het bij het werk om dat goed te verzorgen, het is 1 van de werkzaamheden die binnen het bedrijf moeten gebeuren.
pi_77710117
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 16:16 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan snap je me verkeerd.
Dat gebeurt me wel vaker
quote:
Ieder bedrijf heeft met fiscale dingen te maken. Dus behoort het bij het werk om dat goed te verzorgen, het is 1 van de werkzaamheden die binnen het bedrijf moeten gebeuren.
Nu snap ik je weer
  zondag 7 februari 2010 @ 02:05:05 #199
57434 Marloes
Digital Love
pi_77722087
Even een vraagje

Stel je hebt een hypotheek van 250.000, met een rente van 5.5% waarvan 40.000 niet aftrekbaar (overwaarde uit vorig huis wat niet in het nieuwe huis wordt gestoken), hoe bereken je dan (precies) welk deel van de rente wel/niet aftrekbaar is?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_77724083
quote:
Op zondag 7 februari 2010 02:05 schreef Marloes het volgende:
Even een vraagje

Stel je hebt een hypotheek van 250.000, met een rente van 5.5% waarvan 40.000 niet aftrekbaar (overwaarde uit vorig huis wat niet in het nieuwe huis wordt gestoken), hoe bereken je dan (precies) welk deel van de rente wel/niet aftrekbaar is?
Aftrekbaar: (250k-/-40k) x 5,5% = 11.550
Niet aftrekbaar: 40k x 5,5% = 2.200

Gewoon de rente over het niet-aftrekbare deel dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')