Ik vul, uit luiheid, al 5 jaar dezelfde WOZ-waarde in (terwijl de WOZ-waarde wel is gestegen), en niemand die er om maalt bij de fiscus.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, voor de VA van 2010 zul je de WOZ-aanslag van 2010 moeten gebruiken waarop de peildatum van 1 januari 2009 zal komen te staan.
(Voor de duidelijkheid: voor de aangifte IB van 2009, gebruik je ook de WOZ-beschikking van 2009 met de peildatum 1 januari 2008).
Vorig jaar heb ik een aangifte gezien waarbij de fiscus een controle heeft gedaan op de WOZ-waarde. Daarbij wisten ze netjes aan te geven wat de WOZ-waarde volgens de gemeente was en wat er was aangegeven in de aangifte. Ze hebben dus wel de beschikking over de gegevens. Uiteraard werd er gevraagd waarom de juiste WOZ-waarde niet was aangegeven.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:47 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik vul, uit luiheid, al 5 jaar dezelfde WOZ-waarde in (terwijl de WOZ-waarde wel is gestegen), en niemand die er om maalt bij de fiscus.
Maar omdat je niet mag aanzetten tot fraude, adviseer ik iedereen om toch vooral de correcte waardes in te vullen
Dat vind ik nietquote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
(Tijd dat ze jouw/jullie aangifte ook eens onder de loep nemen.)
te veelquote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:15 schreef justmattie het volgende:
Wat betaal je eigenlijk gemiddeld aan een accountantsbureau als ze je aangifte verzorgen ?
Oke vrij hoog nog inderdaad, op het adminstratiekantoor waar ik nu zit kost het 50 euro voor box 1. Het wordt weliswaar niet netjes ingebonden e.d. maar daar zitten de doorsnee particulieren ook niet om te springen of zo.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef Nizno het volgende:
[..]
te veel
hier in deze reeks was er al iemand met 90 euro.
Mijn ouders laten die van hunzelf en die van mij controleren voor 25 euro... maar dat is dan ook een vriend van hun die dat doet...
als ondernemer heb ik het toendertijd wel laten doen. puur omdat ik er te weinig kaas van heb gegeten en omdat je dan ook een groot ander deel uit handen kan geven...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:21 schreef justmattie het volgende:
[..]
Oke vrij hoog nog inderdaad, op het adminstratiekantoor waar ik nu zit kost het 50 euro voor box 1. Het wordt weliswaar niet netjes ingebonden e.d. maar daar zitten de doorsnee particulieren ook niet om te springen of zo.
Voor ondernemers geld een ander verhaal maar die krijgen gelijk hun jaarrapportage's erbij dit alles komt wel netjes in een ingebundelde map.
Vooral tegenwoordig is het erg goed zelf te doen. Er valt, indien je geen huis hebt gekocht en rare ziektekosten hebt moeten maken, niet veel af te trekken meer.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:02 schreef Nizno het volgende:
[..]
als ondernemer heb ik het toendertijd wel laten doen. puur omdat ik er te weinig kaas van heb gegeten en omdat je dan ook een groot ander deel uit handen kan geven...
Als particulier heb ik het eigenlijk altijd zelf gedaan. met dus de backup van controle door die vriend van mijn ouders... Echter die heeft eigenlijk alleen een paar kleine dingen aangepast waar ik zelf niet over na dacht om het als aftrekpost mee te nemen. Dus nooit iets aangepast wat ik fout zou hebben gedaan.
Ze hebben zo'n beetje alle gegevens (bij een simpele aangifte), dus waarom vragen ze het aan ons eigenlijk? Ik meen dat er landen zijn (Groot Brittanië bijv.) waar je helemaal geen aangifte hoeft te doen omdat alle belangrijke instanties gekoppelde dossiers hebben.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik een aangifte gezien waarbij de fiscus een controle heeft gedaan op de WOZ-waarde. Daarbij wisten ze netjes aan te geven wat de WOZ-waarde volgens de gemeente was en wat er was aangegeven in de aangifte. Ze hebben dus wel de beschikking over de gegevens. Uiteraard werd er gevraagd waarom de juiste WOZ-waarde niet was aangegeven.
(Tijd dat ze jouw/jullie aangifte ook eens onder de loep nemen.)
Nee, dit kan niet.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:42 schreef donald_dick het volgende:
Goedendag,
Mijn partner studeerd momenteel een versnelde MBO opleiding die begon per 1 mei, waarvan de baas de helft betaald. Deze studie kost 300 euro per maand, waarvan 150 euro direct van haar loon wordt afgetrokken. Tevens heeft zij studiefinanciering gehad, maar voor 3 maanden, aangezien zij in de 4de maand van haar studie door de bijverdienste grens ging. Teven heeft zij zelf voor 250 euro aan boeken gekocht. De studie was in hartje Utrecht, terwijl ze in Amsterdam leeft.
Dit geeft mij de volgende vragen:
Kan zij de 1200 (8*150) euro die direct van haar loon wordt gehaald aftrekken als studiekosten?
Reiskosten zijn niet als studiekosten aftrekbaar.quote:De boeken lijkt me logisch. En hoe moet ik de reiskosten aftrekken? De daadwerkelijk gemaakte kosten (bus, trein en tram) of moet ik op google maps gaan uitreken hoeveel kilometer het was en dat maar 0,19 euro vermenigvuldigen?
Nee, ze heeft recht op stufi dus alles vul je in onder 'Studie met studiefinanciering'.quote:Tevens, als dit kan, hoe moet ik dit in godsnaam invullen in het aangifteprogramma? Zij heeft een "studie gedaan met studiefinanciering", maar dus voor 3 maanden (3x 240 euro) invullen en voor de rest van het jaar "Studie zonder studiefinanciering"?
Lees de laatste bladzijden van deel 2 nog eens door. Daar staat de studiekosten nog eens heel duidelijk beschreven door DJ en Maharbal.quote:Want ik zelf heb ook dit probleen. Ik had met mijn HBO studie nog maar in 2009 3 maanden recht op prestatiebeurs, en de 5 maanden daarop niet meer.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:47 schreef junkiexp het volgende:
Even ter controle :
Eigenwoningforfait en betaalde rente (volledige spaarhypotheek) worden afgetrokken van het salaris van mijn vriendin (verdeling 100% op haar naam), zodat ze voor een deel niet meer in het 52% tarief valt.
Haar werkgever heeft wel die 52% ingehouden in 2009, dus we krijgen nu een leuk bedrag terug.
Logische redenering toch ?
Even ter controle :quote:
Ja, dat heb ik fout gedaan.quote:Op woensdag 3 februari 2010 23:49 schreef KillGhost het volgende:
[..]
Even ter controle :
Eigenwoningforfait trek je niet af. Dit zijn de inkomensten uit je woning in box 1. Dus eigenwoningforfait - betaalde hypotheekrente = aftrekpost eigen woning in dit geval. Dit verlaagd haar inkomen, en de belasting die zij over dit inkomen betaalde krijgt zij terug. Dus voor het deel wat zij in het 52% tafief viel krijgt zij die 52% terug en van de rest waarschijnlijk 42%.
Dat bedrag krijg je dan terug via de aangifte IB, zolang je deze natuurlijk niet al teruggekregen hebt via de voorlopige aanslag 2009 in maandelijkse termijnen.
Die kreeg mijn vrouw ook alquote:Op donderdag 4 februari 2010 10:18 schreef Maharbal het volgende:
Mooi briefje binnengekregen waarin de BD zegt dat ze er van uit gaan dat mijn situatie t.o.v. vorig jaar niet is veranderd en dat ik dus geen aangifte hoef te doen (kreeg vorig jaar iets van 16 euro terug ofzo haha).
Nou, ammehoela want nu hoor ik het veelvoudige van dat bedrag te krijgen, dus een aangifte zullen ze krijgen!
quote:Op donderdag 4 februari 2010 17:49 schreef KillGhost het volgende:
Met die brief geeft de bdienst aan dat je niet aangifte hoeft te doen, maar wel mag doen. Als je verwacht geld terug te krijgen, zou ik natuurlijk altijd aangifte doen.
quote:Op donderdag 4 februari 2010 10:18 schreef Maharbal het volgende:
Nou, ammehoela want nu hoor ik het veelvoudige van dat bedrag te krijgen, dus een aangifte zullen ze krijgen!
Die is mij bekendquote:Op donderdag 4 februari 2010 22:06 schreef KillGhost het volgende:
Ik geef alleen maar de intentie weer van de bdienst.
Nee, deze aangiftebrief kan de hele maand februari nog verzonden worden. De dagtekening staat ook op 27 of 28 februari. Je hoeft trouwens niet te wachten op een aangiftebrief om aangifte te kunnen doen. Je kan het aangifteprogramma downloaden op www.belastingdienst.nl en versturen via de DiGiD.quote:Op donderdag 4 februari 2010 22:08 schreef BeamofLight het volgende:
Zou iedereen eigenlijk al een aangiftebrief gehad moeten hebben? Normaal heb ik die al lang binnen, voordat de jaaropgaves binnen zijn
ik vermoed dat op dit moment eigenlijk alleen de brieven met melding dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan verzonden zijn...quote:Op donderdag 4 februari 2010 22:08 schreef BeamofLight het volgende:
Zou iedereen eigenlijk al een aangiftebrief gehad moeten hebben? Normaal heb ik die al lang binnen, voordat de jaaropgaves binnen zijn
Nee hoor. Een heleboel mensen hebben de uitnodiging zelf ook al gekregen.quote:Op donderdag 4 februari 2010 22:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik vermoed dat op dit moment eigenlijk alleen de brieven met melding dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan verzonden zijn...
de verzoeken komen normaal in februari.. soms nog begin maart.
Ik snap de intentie enerzijds wel. Aan de andere kant ontvangt ze VT dus is er sprake van een aftrekpost. Ook zijn we getrouwd. Ze zouden dus moeten verwachten dat wij onderling gaan schuiven met de verdeling om zo gunstig mogelijk uit te komen. Dit kan als resultaat hebben dat de aangifte totaal anders er uitziet als voorgaande jarenquote:Op donderdag 4 februari 2010 17:49 schreef KillGhost het volgende:
Met die brief geeft de bdienst aan dat je niet aangifte hoeft te doen, maar wel mag doen. Als je verwacht geld terug te krijgen, zou ik natuurlijk altijd aangifte doen.
Dat klopt. Er hoeft trouwens geen aftrekpost te zijn wanneer er sprake is van een VA/VT. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een heffingskorting.quote:Op donderdag 4 februari 2010 22:45 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik snap de intentie enerzijds wel. Aan de andere kant ontvangt ze VT dus is er sprake van een aftrekpost. Ook zijn we getrouwd. Ze zouden dus moeten verwachten dat wij onderling gaan schuiven met de verdeling om zo gunstig mogelijk uit te komen. Dit kan als resultaat hebben dat de aangifte totaal anders er uitziet als voorgaande jaren
Het is misschien handig om aan te geven welke aftrekposten je bedoeld. Verder is het zo dat als iemand meerdere banen heeft men al gauw te weining belasting betaald. Om het een beetje simpel uit te leggen hierbij een voorbeeld. Stel je verdiend 30.000 euro per jaar bij 2 verschillende werkgevers. BIj allebei verdien je 15.000. De werkgever past vervolgens zijn eigen tabellen toe. Ze gaan kijken hoeveel je daar verdiend en houden vervolgens het juiste tarief in. Over de eerste 17.878 euro houden ze het laagste tarief in. Dit is 33.50 % in 2009. Beide werkgevers doen dat want ze weten van elkaar niet hoeveel je bij de andere verdiend. Zo komt het er op neer dat je over de gehele 30.000 euro maar 33.50% belasting betaald. De belastingdienst telt alles bij elkaar op. Zij hanteren over het meerdere van de 17.878 42% tarief toe. Dus 30.000 - 17.878 = 12.122. Over deze 12.122 heb je 33.50 % belasting betaald terwijl dit 42% had moeten zijn. Dit mag je dus nabetalen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:38 schreef uppie83 het volgende:
Ik heb net ook mijn aangifte ingevuld. Echter vind ik het wel raar dat ik vorig jaar meer geld terug kreeg, terwijl dit jaar mijn aftrekposten hoger zijn en ik meer heb gewerkt bij een 2e baan waar ik geen belastingvoordeel regel kon toepassen.
Is er zoveel veranderd dit jaar dat ik maar de helft terug krijg van wat ik vorig jaar kreeg terwijl bovenstaande het geval is?
Aanrechtsubsidie bedoel jequote:Op donderdag 4 februari 2010 22:50 schreef KillGhost het volgende:
[..]
Dat klopt. Er hoeft trouwens geen aftrekpost te zijn wanneer er sprake is van een VA/VT. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van een heffingskorting.
Niet helemaal. Jij hebt het over de algemene heffingskorting. Er zijn ook nog andere heffingskortingen zoals bijvoorbeeld inkomensafhankelijke combinatiekorting of de alleenstaande ouderkorting. Dit zijn namelijk ook heffingskortingen.quote:
Dat weet ikquote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:49 schreef KillGhost het volgende:
[..]
Niet helemaal. Jij hebt het over de algemene heffingskorting. Er zijn ook nog andere heffingskortingen zoals bijvoorbeeld inkomensafhankelijke combinatiekorting of de alleenstaande ouderkorting. Dit zijn namelijk ook heffingskortingen.
Nee hoor, nier iedereen heeft internet tenslotte of men kan er niet mee overweg. Als je een uitnodiging krijgt om digitaal aangifte te doen kun je ook nog gewoon een papieren versie aanvragen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:51 schreef Adelante het volgende:
Ik kreeg vandaag bij mijn uitnodiging tot het doen van aangifte een papieren invulformulierIk ga het gewoon via internet doen, dacht trouwens dat dat ook verplicht was voor alle particulieren inmiddels
Niet iedere particulier hoeft aangifte te doen. Als je een uitnodiging krijgt met een papieren biljet mag je uiteraard ook aangifte doen met het aangifteprogamma op het internet. Anderzijds is het ook als je een uitnodiging krijgt om een digitale aangifte in te vullen je deze ook gewoon met een biljet mag doen. Gewoon een duplicaat aanvragen en die ontvang je binnen 10 werkdagen thuis.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:51 schreef Adelante het volgende:
Ik kreeg vandaag bij mijn uitnodiging tot het doen van aangifte een papieren invulformulierIk ga het gewoon via internet doen, dacht trouwens dat dat ook verplicht was voor alle particulieren inmiddels
Yep, maar dat maakte voor mijn voorbeeld niet uitquote:Op vrijdag 5 februari 2010 19:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat weet ikMaar die zijn persoonsafhankelijk/situatieafhankelijk. Recht op de algemene heffingskorting heeft iedereen.
Ja, en die moeten veel meer invullen dan een particulier en toch is het aangifteprogramma altijd belachelijk laat beschikbaar voor ondernemersquote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:13 schreef sanger het volgende:
Verplichting om digitaal aangifte te doen geldt volgens mij alleen voor ondernemers
Volgens mij gaan ze er vanuit dat veel bedrijven dat uitbesteden aan fiscalisten en dergelijke en dat een groot deel dus onder de Becon-regeling valt (uitstelregeling). De rest.....moet harder werkenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:38 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ja, en die moeten veel meer invullen dan een particulier en toch is het aangifteprogramma altijd belachelijk laat beschikbaar voor ondernemers
Maar die hoeven het niet naast hun werk te doen. Het behoort tot hun werk of ze huren er iemand voor inquote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:38 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ja, en die moeten veel meer invullen dan een particulier en toch is het aangifteprogramma altijd belachelijk laat beschikbaar voor ondernemers
Hoe verzin je het?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar die hoeven het niet naast hun werk te doen. Het behoort tot hun werk of ze huren er iemand voor in
Antwoord verstuurd.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 17:57 schreef davo1979 het volgende:
Manatwork: Heb je een pm gestuurd over een verkoop van een woning waar ik maar niet uit kom bij het invullen. Iets teveel info voor op een forum.
Dan snap je me verkeerd.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 21:23 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Hoe verzin je het?Ik doe mijn eigen aangifte EN ik heb mijn eigen bedrijf, en dat bedrijf heeft helemaal niks met fiscaal werk te maken.
Maar ik ben misschien niet helemaal doorsnee
Dat gebeurt me wel vakerquote:
Nu snap ik je weerquote:Ieder bedrijf heeft met fiscale dingen te maken. Dus behoort het bij het werk om dat goed te verzorgen, het is 1 van de werkzaamheden die binnen het bedrijf moeten gebeuren.
Aftrekbaar: (250k-/-40k) x 5,5% = 11.550quote:Op zondag 7 februari 2010 02:05 schreef Marloes het volgende:
Even een vraagje
Stel je hebt een hypotheek van 250.000, met een rente van 5.5% waarvan 40.000 niet aftrekbaar (overwaarde uit vorig huis wat niet in het nieuwe huis wordt gestoken), hoe bereken je dan (precies) welk deel van de rente wel/niet aftrekbaar is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |