bij je aangifte kun je dit dus netjes recht trekken.quote:Op maandag 1 februari 2010 14:56 schreef UncleSam het volgende:
Oke ik heb dus dan denk ik per ongeluk bij beide banen de korting laten rekenen, kan ik hiervoor nog in de problemen komen? Wanneer moet ik dit weer terugbetalen?
was dit een checklist van een persoon/instantie die jouw aanvraag voor je in wilt dienen?quote:Op maandag 1 februari 2010 20:38 schreef PeWiRi het volgende:
Beste experts,
In een checklist kwam ik het volgende tegen:
Toeslagen
Wilt u hieronder aankruisen welke toeslagen u in 2009 hebt ontvangen (dan wel over 2009 hebt aangevraagd)? Kopie van de beschikking meesturen.
Kindertoeslag
Kinderopvangtoeslag
Huurtoeslag
Zorgtoeslag
Indien uw aangifte inkomstenbelasting 2009 is ingediend vervalt uw recht op de hierboven genoemde toeslagen. Om die reden verzoeken wij u dan ook de kopieën van de toeslagen mee sturen, om uw recht op een toeslag te behouden.
Kan iemand mij dit uitleggen?
Met vriendelijke groet,
Peter.
Inderdaad, zie http://www.hesseling-accountancy.nl/downloads.htmquote:Op maandag 1 februari 2010 20:50 schreef Nizno het volgende:
[..]
was dit een checklist van een persoon/instantie die jouw aanvraag voor je in wilt dienen?
Dan is dat blijkbaar hun eis dat je die ook mee stuurt.quote:Op maandag 1 februari 2010 21:03 schreef PeWiRi het volgende:
[..]
Inderdaad, zie http://www.hesseling-accountancy.nl/downloads.htm
Was ook mijn idee, maar wilde even zeker weten of de toeslagen echt vervallen na het doen van de aangifte. Zoals ik uit je reactie begrijp is dat dus absoluut niet het geval, aangezien deze niet aan bod komen in de aangifte. Eigenlijk dus heel vreemd dat ze dit vermelden.quote:Op maandag 1 februari 2010 21:07 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan is dat blijkbaar hun eis dat je die ook mee stuurt.
Eigenlijk onzin want in de IB worden deze toeslagen toch niet meegenomen.
Als ik jou was... en je het buiten dit accountantskantoor kan doen... zou ik de aangifte zelf doen.
Als er echt punten zijn waarbij jij er zelf niet uit zou komen. Woning e.d. dan pas zou ik het naar een accountantskantoor uitbesteden om te doen.
Over het algemeen is namelijk aangifte doen helemaal niet zo moeilijk en kun je het geld, dat je aan hun kwijt bent, prima besparen.
toeslagen moeten aangevraagd worden voor 1 april van het jaar opvolgend.quote:Op maandag 1 februari 2010 21:23 schreef PeWiRi het volgende:
[..]
Was ook mijn idee, maar wilde even zeker weten of de toeslagen echt vervallen na het doen van de aangifte. Zoals ik uit je reactie begrijp is dat dus absoluut niet het geval, aangezien deze niet aan bod komen in de aangifte. Eigenlijk dus heel vreemd dat ze dit vermelden.
De toeslagen zelf komen niet in de aangifte naar voren maar (een aantal) toeslagen worden wel gebaseerd op de aangifte. Er is dus wel een link.quote:Op maandag 1 februari 2010 21:23 schreef PeWiRi het volgende:
[..]
Was ook mijn idee, maar wilde even zeker weten of de toeslagen echt vervallen na het doen van de aangifte. Zoals ik uit je reactie begrijp is dat dus absoluut niet het geval, aangezien deze niet aan bod komen in de aangifte. Eigenlijk dus heel vreemd dat ze dit vermelden.
Maar heeft dat ook het gevolg dat het recht op een toeslag vervalt?quote:Op maandag 1 februari 2010 21:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De toeslagen zelf komen niet in de aangifte naar voren maar (een aantal) toeslagen worden wel gebaseerd op de aangifte. Er is dus wel een link.
Als blijkt dat je de voorlopige toeslag hebt ontvangen op een lager geschat inkomen dan volgens de aangifte, kan het zijn dat je geen recht op een toeslag hebt. Dat is dus afhankelijk van je uiteindelijke totale inkomen.quote:Op maandag 1 februari 2010 21:55 schreef PeWiRi het volgende:
[..]
Maar heeft dat ook het gevolg dat het recht op een toeslag vervalt?
Het word mij nu niet duidelijker
je recht op toeslagen vervalt natuurlijk wel als je bij je verzamelinkomen uiteindelijk boven de toeslaggrenzen uit zou komen.quote:Op maandag 1 februari 2010 21:55 schreef PeWiRi het volgende:
[..]
Maar heeft dat ook het gevolg dat het recht op een toeslag vervalt?
Het word mij nu niet duidelijker
Om het eenvoudig te houden: inderdaad.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:40 schreef PeWiRi het volgende:
ok, het is mij helder.
Indien mijn inkomen niet hoger is dan het geschat inkomen over 2009 heeft dat dus geen gevolgen voor de toeslag die ik in 2010 ontvang.
Gebruik je wel het aangifteprogramma voor ondernemers?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:11 schreef HRT het volgende:
Goedemiddag,
Weet iemand hoe ik de zelfstandigenaftrek kan aanvragen? Ik ben een zzp'er en wil graag aangifte inkomstenbelasting doen, maar kan nergens de zelfstandigenaftrek aanvinken.
Heb je wel inloggegevens voor ondernemers? Doe je wel BTW-aangiftes? Zo te zien is de aangiftesoftware Inkomstenbelasting voor ondernemers 2009 nog niet beschikbaar, maar ik weet niet of jij überhaupt wel als ondernemer bekend staat bij de Belastingdienst.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:18 schreef HRT het volgende:
Die kan ik niet vinden op de website van de Belastingdienst...
Aangevraagd, zal je wel bedoelen.quote:Heb wel al een voorlopige aanslag 2009 gedaan.
Lijkt me sterk: die is nog niet beschikbaar.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Gebruik je wel het aangifteprogramma voor ondernemers?
Zit je in de aangifte inkomstenbelasting (daar is een fiscaal partner van toepassing maar staat geen berekening voor de zorgtoeslag) of in het programma voor de zorgtoeslag (daar hebben we het over een toeslagpartner)?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:33 schreef bijderechter het volgende:
Ik zit weer eens te worstelen met dat fiscale partnerschap...
Nu ik de jaaropgave heb ontvangen van mijn vriendin ben ik aan het berekenen of ze recht had op zorgtoeslag in 2009 (ivm eventueel terugbetalen).
Als ik haar fiscale partner ben krijgt ze niets.
Als ik haar fiscale partner niet ben krijgt ze ongeveer 50,- euro.
In hoeverre ben ik verplicht haar als fiscaal partner te noteren? We hebben geen koophuis/samenlevingscontract etc. We wonen enkel samen.
Voor de zorgtoeslag ben jij sowieso haar toeslagpartner als je voornemens bent langer dan 6 maanden samen te wonen. Voor afgelopen jaar zijn jullie dus sowieso toeslagpartner van elkaar.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:33 schreef bijderechter het volgende:
Ik zit weer eens te worstelen met dat fiscale partnerschap...
Nu ik de jaaropgave heb ontvangen van mijn vriendin ben ik aan het berekenen of ze recht had op zorgtoeslag in 2009 (ivm eventueel terugbetalen).
Als ik haar fiscale partner ben krijgt ze niets.
Als ik haar fiscale partner niet ben krijgt ze ongeveer 50,- euro.
In hoeverre ben ik verplicht haar als fiscaal partner te noteren? We hebben geen koophuis/samenlevingscontract etc. We wonen enkel samen.
Je vult dus iets in wat niet waar is.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:45 schreef bijderechter het volgende:
Ik zit in de toeslagen module, dus niet in de aangifte.
Ook als je langer dan 6 maanden samenwoont hoef je niet perse elkaars toeslagpartner te zijn.
Ik kreeg er in ieder geval uit dat we elkaars toeslagpartner niet waren, maar daar moest ik wel voor invullen dat we een 'gescheiden' huishouden hebben. Klopt natuurlijk niet helemaal, alhoewel de lasten evenredig zijn verdeeld.
Bij controle gaan ze de toeslag terug vorderen. Met rente (en misschien boete).quote:Maar theoretisch gezien ben ik dus haar toeslagpartner, echter wat gaat de BD doen als ik dit ontken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |