Als je goed leest, doet hij dat ook niet......quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:44 schreef jslavenburg het volgende:
Dus weet je ook weinig van Wilders af, dus mag je hem niet vergelijken met Hitler
knuppel
Je bent tegen iets waar je niks van af weet?quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:41 schreef RvLaak het volgende:
... anti-Wilders mensen (mezelf incluis) ...
... ik weinig weet van het programma van de PVV...
Ik meen het eigenlijk serieus... Politiek vind ik interessant. En de laatste tijd valt het mij op dat de PVV-stemmers veelal in de media (ook op bijv. Geenstijl) worden "vertegenwoordigt" door de tokkie's die deze aanhang rijk is.quote:
helaas wordt mijn beeld van Dhr. Wilders vooral bepaald door wat er in de media komt. De laatste tijd heb ik geen tijd gehad om mezelf te verdiepen in de standpunten van de PVV, aangezien er andere zaken prioriteit hebben. Maar de uitspraken van Dhr. Wilders, als de kopvoddentaks, zorgen wel voor een behoorlijke aversie richting deze man en zijn partij.quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je bent tegen iets waar je niks van af weet?
Lezen...quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als je goed leest, doet hij dat ook niet......
quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:51 schreef Montov het volgende:
Hitler was een vegetarier, Wilders lust hoofddoekjes rauw.
Wilders wil criminelen met familie en al uitzetten, Hitler haalde hele families juist op uit het buitenland.
Hitler schonk veel aandacht aan kust- en dijkbewaking, Wilders vindt klimaatverandering een hoax.
quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:51 schreef Montov het volgende:
Wilders wil criminelen met familie en al uitzetten, Hitler haalde hele families juist op uit het buitenland.
Hitler schonk veel aandacht aan kust- en dijkbewaking, Wilders vindt klimaatverandering een hoax.
quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als je goed leest, doet hij dat ook niet......
Ik zou terug gaan naar de opticien en het geld terug vragen van je bril.quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:41 schreef RvLaak het volgende:
Regelmatig wordt er door de anti-Wilders mensen (mezelf incluis) gewezen op de overeenkomsten tussen de PVV (en Wilders) en de NSDAP (en Hitler).
Klopt, maar ik vergelijk de 2 waar de vergelijkingen, imo, terecht zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:19 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
[..]
Ik zou terug gaan naar de opticien en het geld terug vragen van je bril.
Die werkt duidelijk niet.
Veel geschreeuw en weinig daden is logisch natuurlijk. De PVV regeert immers niet. Net als de SP, Groen Links, PvdD, SGP, D66, TON, etc.quote:OT.
Tot nu toe blijft het bij een hoop geschreeuw van Wilders waar Hitler de daar bij het woord voegde.
Wilders zal nooit een staatsgreep uitvoeren omdat die nooit zal lukken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:21 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Klopt, maar ik vergelijk de 2 waar de vergelijkingen, imo, terecht zijn.
[..]
Veel geschreeuw en weinig daden is logisch natuurlijk. De PVV regeert immers niet. Net als de SP, Groen Links, PvdD, SGP, D66, TON, etc.
Kan, kan ook zo maar wel gebeuren. Hetzelfde geldt voor de overige extremere partijen. SP, GL bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wilders zal nooit een staatsgreep uitvoeren omdat die nooit zal lukken.
Dus de vergelijking met Hitler strand daar al.
En daarom wil ik de verschillen wetenquote:Op woensdag 27 januari 2010 11:28 schreef Mylene het volgende:
Marokkaanse reljongeren zijn te vergelijken met nazi's hoe ze complete wijken zuiveren van transeksuelen en homo's zoals in Utrecht Zuilen en het Amsterdamse uitgaansleven verpesten door Nederlandse meisjes lastig te vallen door hen aan te raken en uit te schelden voor hoer. Makkelijk hoor vergelijkingen maken.
Begin zelf eens met wat huiswerk. Zoek de partijpunten van de NSDAP eens op bijvoorbeeld. Zo is het nogal gelul in de ruimte. Verder zijn de mensen die graag de door jou genoemde vergelijking maken juist de tokkies.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:30 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En daarom wil ik de verschillen weten.
quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan, kan ook zo maar wel gebeuren. Hetzelfde geldt voor de overige extremere partijen. SP, GL bijvoorbeeld.
Ja, want een vergelijking met Hitler is alleen gerechtvaardigd als Wilders joden haat.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:48 schreef damian5700 het volgende:
Geert Wilders wordt door de extreem-rechtse Stefan Wijkamp een genoemd en dit, een knecht zijn voor Joden, is toch niet iets dat men A. Hitler in de schoenen kan schuiven.
De dijkbewaking doet het hem!quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:51 schreef Montov het volgende:
De joden hebben dankzij hem toch mooi een eigen land gekregen....quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:48 schreef damian5700 het volgende:
Geert Wilders wordt door de extreem-rechtse Stefan Wijkamp een 'jodenknecht' genoemd en dit, een knecht zijn voor Joden, is toch niet iets dat men A. Hitler in de schoenen kan schuiven.
Verschil tussen het antisemitisme van de NSDAP en de sympathie van Geert Wilders voor Israël is evident.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, want een vergelijking met Hitler is alleen gerechtvaardigd als Wilders joden haat.
Ik denk toch meer tot gevolg van in plaats van dankzij.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:57 schreef baba117 het volgende:
[..]
De joden hebben dankzij hem toch mooi een eigen land gekregen....
Jij weet dondersgoed dat de vergelijkingen met Hitler worden gemaakt vanwege Wilders' dwingende behoefte om een bevolkingsgroep te stigmatiseren. In het geval van Hitler waren dat echter de joden terwijl Wilders zich richt op de moslims. Alleen is voor dat laatste nog geen chique woord bedacht.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Verschil tussen het antisemitisme van de NSDAP en de sympathie van Geert Wilders voor Israël is evident.
Een ander verschil vind ook de militaristische inslag van de NSDAP. Men was prat op de parades en ceremonies.
Dit is totaal niet aan de orde bij de PVV.
Details....quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:03 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik denk toch meer tot gevolg van in plaats van dankzij.
Als je die vergelijking op die manier maakt, bekijk je de zaak niet in perspectief. Hitler en Wilders hadden/hebben het beide gemunt op een bepaalde minderheid om zelf politieke aandacht te verkrijgen. Hitler wilde af van joden, Wilders heeft het liefst dat tientallen miljoenen moslims weg gaan. Jij stipt dus eigenlijk geen verschil aan, maar een overeenkomst en dat is niet waar de TS om gevraagd heeft.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:48 schreef damian5700 het volgende:
Geert Wilders wordt door de extreem-rechtse Stefan Wijkamp een 'jodenknecht' genoemd en dit, een knecht zijn voor Joden, is toch niet iets dat men A. Hitler in de schoenen kan schuiven.
Huiswerk heb ik wel wat gedaan mbt de NSDAP. Echter mbt de PVV, kan ik zo snel niets vinden. De website biedt mij te weinig inhoudelijke informatie, of ik kijk verkeerd.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Begin zelf eens met wat huiswerk. Zoek de partijpunten van de NSDAP eens op bijvoorbeeld. Zo is het nogal gelul in de ruimte. Verder zijn de mensen die graag de door jou genoemde vergelijking maken juist de tokkies.
Alles maar in hokjes plaatsen om een mening te kunnen vormen getuigt niet bepaald van intelligentie.
Alles is mogelijk, ook in NL. Met genoeg aanhang, kan elk willekeurig charismatisch persoon een staatsgreep plegen. In elk land.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:49 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Jij denk serieus dat hier een staatsgreep gedaan kan worden???
Laat mij dan de verschillen eens zien. Kom eens aan met onderbouwde verschillen. Je kan wel dom blijven afgeven op het grote kwaad (links), maar enige onderbouwing is jou blijkbaar vreemd.quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:55 schreef baba117 het volgende:
[..]
De dijkbewaking doet het hem!
Mensen die Wilders met Hitler vergelijken moeten eens geschiedenisles nemen... Als je toch de behoefte voeld om een politicus met Hitler te vergelijken neem dan iemand uit een ''linkse'' partij. Die hebben al miljoenen doden op hun naam met de biobrandstoffen hoax. In Haïti hadden ze vorig jaar voedselrellen door de mensen die hun land nu aan het kopen helpen zijn.
De PvdA stigmatiseert de rijken! Wouter Bos = Hitler? Groenlinks stigmatiseert fabriekseigenaren! Femke = Hitler? Volgens jan Peter kunnen ongelovigen niet Functioneren. Jan Peter = Hitler? De reden dat Wilders zo wordt aangepakt is omdat de andere partijen graag de stem van de moslims willen hebben. Iedere partij is wel tegen een bevolkingsgroep.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij weet dondersgoed dat de vergelijkingen met Hitler worden gemaakt vanwege Wilders' dwingende behoefte om een bevolkingsgroep te stigmatiseren. In het geval van Hitler waren dat echter de joden terwijl Wilders zich richt op de moslims. Alleen is voor dat laatste nog geen chique woord bedacht.
Dat dus.quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:42 schreef HeatWave het volgende:
Ik vind het gejaag met alle middelen, al dan niet "koosjer" op de PPV behoorlijk op een vervolging lijken inmiddels.
Ik zie dit anders. Het antisemitisme vind ik een ander karakter hebben dan criminele moslims Nederland of Europa uitzetten.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:05 schreef Karamsar het volgende:
[..]
Als je die vergelijking op die manier maakt, bekijk je de zaak niet in perspectief. Hitler en Wilders hadden/hebben het beide gemunt op een bepaalde minderheid om zelf politieke aandacht te verkrijgen. Hitler wilde af van joden, Wilders heeft het liefst dat tientallen miljoenen moslims weg gaan. Jij stipt dus eigenlijk geen verschil aan, maar een overeenkomst en dat is niet waar de TS om gevraagd heeft.
vind ik het verschil glashelder.quote:‘Als je je aan de wet houdt, aan onze waarden, dan ben je erg welkom om te blijven en zullen we je zelfs helpen.’ Maar zo niet, als je een misdaad begaat, als je begint te denken over jihad en sharia, dan is er maar één oplossing: dan sturen we je dezelfde dag nog weg, dan kun je je koffers pakken en we zullen je je nationaliteit ontnemen.'
Kijk, dat vind ik nou een goed verschilquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Verschil tussen het antisemitisme van de NSDAP en de sympathie van Geert Wilders voor Israël is evident.
Een ander verschil vind ook de militaristische inslag van de NSDAP. Men was prat op de parades en ceremonies.
Dit is totaal niet aan de orde bij de PVV.
Bush was ook grote voorstander van biobrandstoffen. Het grote kwaad is niet links maar de huidige elite die in NL vooral links is toevallig...quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:07 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Laat mij dan de verschillen eens zien. Kom eens aan met onderbouwde verschillen. Je kan wel dom blijven afgeven op het grote kwaad (links), maar enige onderbouwing is jou blijkbaar vreemd.
Afgezien of het überhaupt wensbaar is om bepaalde denkbeelden te verbieden, kun je toch niet ontkennen dat Wilders de Islam diverse malen zwaar negatief heeft weggezet? Hij lijkt een hetze te leiden tegen de Islam. In dat opzicht, vind ik de vergelijking wel terecht.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zie dit anders. Het antisemitisme vind ik een ander karakter hebben dan criminele moslims Nederland of Europa uitzetten.
Bovendien resulteerde het antisemitisme van A. Hitler in de moord op 6 miljoen Joden.
Als ik dit beschouw:
[..]
vind ik het verschil glashelder.
In het huidige klimaat is het onmogelijk dat iemand een staatsgreep succesvol kan uitvoeren.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:07 schreef RvLaak het volgende:
Alles is mogelijk, ook in NL. Met genoeg aanhang, kan elk willekeurig charismatisch persoon een staatsgreep plegen. In elk land.
[..]
kijk, dat zijn duidelijke verschillen (muv punt 1 & 4, aangezien je daar de helft van gebruikt voor ongefundeerde verdachtmakingen).quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:14 schreef baba117 het volgende:
[..]
Bush was ook grote voorstander van biobrandstoffen. Het grote kwaad is niet links maar de huidige elite die in NL vooral links is toevallig...
1 Wilders heeft geen volksleger die moslims in elkaar slaat. Het is eerder omgedraaid.
2 Wilders wil bezuinigen op militair spul.
3 Wilders is tegen een verenigd Europa.
4 Wilders is tegen de luiheid van veel moslims terwijl Hitler vond dat joden te rijk waren.
Kom maar eens lezen in AEXquote:Op woensdag 27 januari 2010 12:17 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
In het huidige klimaat is het onmogelijk dat iemand een staatsgreep succesvol kan uitvoeren.
Alle staatsgrepen zijn uitgevoerd terwijl het slecht ging met het betreffende land.
Duitsland was falliet vanwege Frankrijk die hun na de eerste WO financieel had uitgekleed en daardoor een voedingsbodem legde voor Hitler z'n propaganda om de joden de schuld te geven aangezien die wel geld hadden.
Zolang wij in de huidige westerse maatschappij verkeren zal hier nooit en te nimmer een staatsgreep worden gepleegd.
Nu vergelijk je alweer appels met peren. Je vergelijkt een Hitler in zijn eindjaren met Wilders in zijn beginjaren. Je vergelijkt daden van een man die aan de macht is geweest als dictator met woorden van een partijleider met 9 zetels. Dit doet helemaal niet af aan de uitgangspunt dat beide heren een aversie hadden jegens een bepaalde minderheid en daar politiek gewin uit verkrijgen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zie dit anders. Het antisemitisme vind ik een ander karakter hebben dan criminele moslims Nederland of Europa uitzetten.
Bovendien resulteerde het antisemitisme van A. Hitler in de moord op 6 miljoen Joden.
Als ik dit beschouw:
[..]
vind ik het verschil glashelder.
Ligt eraan welke termen je bezigt, in mijn opinie.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Afgezien of het überhaupt wensbaar is om bepaalde denkbeelden te verbieden, kun je toch niet ontkennen dat Wilders de Islam diverse malen zwaar negatief heeft weggezet? Hij lijkt een hetze te leiden tegen de Islam. In dat opzicht, vind ik de vergelijking wel terecht.
Dat Hitler wel daad bij woord voegde, kwam enkel doordat hij aan de macht kwam.
Jouw beeld van een Hitler/NSDAP vergelijking is in deze niet helemaal correct. Je kan Wilders helemaal niet met Hitler vergelijken als je denkt aan WO2. De vergelijkingen die wel hout snijden, hebben het immer over Hitler vóór dat deze de macht greep.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ligt eraan welke termen je bezigt, in mijn opinie.
Je begint te stellen dat Geert Wilders de islam zwaar negatief heeft weggezet. Dit lijkt me een accurate constatering.
Echter als je dan grote termen gaat bezigen zoals hetze, maar ook islamofobie, racisme, bruinhemden en wat dies meer zij is de stap naar nazipraktijken niet heel erg groot meer.
Te meer Geert Wilders al eens vergeleken is met, Adolf Hitler, Joseph Goebbels, een nazi en een fascist.
Ook in ogenschouw nemende dat voor het Hof de nazievergelijking (Koran, Mein Kampf) een belangrijke reden was om het Openbaar Ministerie te dwingen Wilders te vervolgen
quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:19 schreef Karamsar het volgende:
[..]
Nu vergelijk je alweer appels met peren. Je vergelijkt een Hitler in zijn eindjaren met Wilders in zijn beginjaren. Je vergelijkt daden van een man die aan de macht is geweest als dictator met woorden van een partijleider met 9 zetels. Dit doet helemaal niet af aan de uitgangspunt dat beide heren een aversie hadden jegens een bepaalde minderheid en daar politiek gewin uit verkrijgen.
Ik zie dit anders.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:19 schreef Karamsar het volgende:
Dit doet helemaal niet af aan de uitgangspunt dat beide heren een aversie hadden jegens een bepaalde minderheid en daar politiek gewin uit verkrijgen.
Daarom is het ook onzinnig om de holocaust als uitgangspunt te nemen om de vergelijking te maken. We hebben namelijk geen vergelijkingsmateriaal van Wilders als dictator of van een Wilders aan de macht. Daarom is de vergelijking alleen maar te maken door de opkomst van beiden te betrekken in de vergelijking. Het zijn dan ook vaak Wilders-aanhangers die met de holocaust op de proppen komen om de vergelijking zogenaamd te ontkrachten.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Afgezien of het überhaupt wensbaar is om bepaalde denkbeelden te verbieden, kun je toch niet ontkennen dat Wilders de Islam diverse malen zwaar negatief heeft weggezet? Hij lijkt een hetze te leiden tegen de Islam. In dat opzicht, vind ik de vergelijking wel terecht.
Dat Hitler wel daad bij woord voegde, kwam enkel doordat hij aan de macht kwam.
Je gaat niet inhoudelijk in op hetgeen ik hier stelde, dat helemaal niet van invloed is op de accurate Hitler-vergelijkingen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:30 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jouw beeld van een Hitler/NSDAP vergelijking is in deze niet helemaal correct. Je kan Wilders helemaal niet met Hitler vergelijken als je denkt aan WO2. De vergelijkingen die wel hout snijden, hebben het immer over Hitler vóór dat deze de macht greep.
En wie zegt dat de PVV dat niet wil? De SP wil bijv. een sociale heilstaat, de NCPN een communistische staat, de CP'86 wil het gedachtegoed van Hitler doorvoeren.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:33 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zie dit anders.
Bovendien neem je een voorschot op de toekomst die suggereert dat Geert Wilders en de PVV per definitie richting pogroms en Endlösung op stuurt. Hierin ga ik niet in mee.
Er zijn ook partijen die juist richting een ideaal werken, zoals de CU en SGP. Deze partijen, in mindere mate ook het CDA, willen graag een staat inrichten gebaseerd op bijbelse wetgeving. Een christelijke sharia, zeg maar. Dat is een andere benadering dan het "wij willen hier van af"-principe van de PVV en PvdD.quote:Bovendien is hetgeen jij omschrijft simpelweg particularisme van politieke partijen. De PvdD heeft een aversie jegens de bio-industrie en probeert hiermee een politiek gewin uit te verkrijgen.
Uitgaande van de OP was dat de vraag helemaal niet. Het kader om de opkomst te vergelijkingen is pas naderhand toegevoegd.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:35 schreef Karamsar het volgende:
[..]
Daarom is het ook onzinnig om de holocaust als uitgangspunt te nemen om de vergelijking te maken. We hebben namelijk geen vergelijkingsmateriaal van Wilders als dictator of van een Wilders aan de macht. Daarom is de vergelijking alleen maar te maken door de opkomst van beiden te betrekken in de vergelijking. Het zijn dan ook vaak Wilders-aanhangers die met de holocaust op de proppen komen om de vergelijking zogenaamd te ontkrachten.
De terminologie is inderdaad vrij essentieel voor de vergelijking die iemand wil maken. Vandaar dat ik mijn woorden met zorg kies in deze discussie. Het woord "hetze" vind ik in deze op zijn plaats, gezien het feit dat Dhr. Wilders er alles aan lijkt te doen om in de media te komen met zijn negatieve houding tov de Islam.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je gaat niet inhoudelijk in op hetgeen ik hier stelde, dat helemaal niet van invloed is op de accurate Hitler-vergelijkingen.
Ik heb het over de gebezigde terminologie. Daarop verwacht ik van jouw inhoudelijke repliek.
Ik neem helemaal geen voorschot op de toekomst, dat doe jij. Jij hebt in een voorgaande post gesuggereerd dat Wilders geen holocaust zal veroorzaken en dat heb je als een verschil aangemerkt. Je probeert dus een argument onderuit te halen, door jouw eigen verwachting van de toekomst als waarheid aan te nemen. Je zal begrijpen dat dat geen valide manier van argumenteren is.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:33 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik zie dit anders.
Bovendien neem je een voorschot op de toekomst die suggereert dat Geert Wilders en de PVV per definitie richting pogroms en Endlösung op stuurt. Hierin ga ik niet in mee.
Ik ben er in ieder geval al tevreden mee dat je mee gaat met mijn stelling dat Wilders zijn aversie jegens moslims gebruikt om politiek gewin te verkrijgen. Nu is het in de regel zo dat een aversie hebben jegens joden/moslims/andere bevolkingsgroep erger gevonden wordt dan een aversie jegens de bio-industrie. Marianne Thieme heeft geen aversie jegens een bepaalde religieuze/etnische groepering en daarom zal zij niet zo snel met Hitler vergeleken worden. Een politicus die dat wel heeft, zal eerder met Hitler vergeleken worden. Vrij logisch.quote:Bovendien is hetgeen jij omschrijft simpelweg particularisme van politieke partijen. De PvdD heeft een aversie jegens de bio-industrie en probeert hiermee een politiek gewin uit te verkrijgen.
Dan denk ik dat jij de OP nog eens moet lezen. Het uitgangspunt is juist het vinden van de verschillen tussen de PVV/Wilders & NSDAP/Hitler. Vergelijkingen zijn makkelijk te maken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Uitgaande van de OP was dat de vraag helemaal niet. Het kader om de opkomst te vergelijkingen is pas naderhand toegevoegd.
Bovendien is het gechargeerd te stellen dat de Holocaust als uitgangspunt is genomen. Dit is compleet irreëel.
Ik heb ook nooit kunnen vernemen wat het einddoel is van de VVD en de PvdA, maar omdat Geert Wilders het heeft over buitenlanders moeten we ervan uitgaan dat er binnenkort pogroms plaats gaan vinden?quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
En wie zegt dat de PVV dat niet wil? De SP wil bijv. een sociale heilstaat, de NCPN een communistische staat, de CP'86 wil het gedachtegoed van Hitler doorvoeren.
De PVV is en blijft een partij aan de extreme kant van het politieke spectrum. Echter heb ik van niemand gehoord wat hun einddoel is. Daar is dus onduidelijkheid over, bij mij.
De SP heeft zich jarenlang geprofileerd als tegenpartij om daar politiek gewin uit te halen.quote:Er zijn ook partijen die juist richting een ideaal werken, zoals de CU en SGP. Deze partijen, in mindere mate ook het CDA, willen graag een staat inrichten gebaseerd op bijbelse wetgeving. Een christelijke sharia, zeg maar. Dat is een andere benadering dan het "wij willen hier van af"-principe van de PVV en PvdD.
Wederom ga jij uit van een toekomstbeeld.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit kunnen vernemen wat het einddoel is van de VVD en de PvdA, maar omdat Geert Wilders het heeft over buitenlanders moeten we ervan uitgaan dat er binnenkort pogroms plaats gaan vinden?
Hierin ga ik niet mee.
Vandaar dat de SP ook niet genoemd wordt in het rijtje met partijen die een positieve inslag hebbenquote:[..]
De SP heeft zich jarenlang geprofileerd als tegenpartij om daar politiek gewin uit te halen.
Dat spreekt voor zich. Je kan een vergelijking alleen maken als er vergelijkingsmateriaal is. Als vergelijkingsmateriaal ontbreekt (we weten niet hoe Wilders zich zou gedragen in de positie van Hitler), kan je geen vergelijking maken op dat punt. Het enige wat te vergelijken valt, is de opkomst.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Uitgaande van de OP was dat de vraag helemaal niet. Het kader om de opkomst te vergelijkingen is pas naderhand toegevoegd.
Het "argument" dat Wilders niet te vergelijken is met Hitler, omdat de laatste 6 miljoen dode joden op zijn geweten heeft, wordt anders veelvuldig ingebracht.quote:Bovendien is het gechargeerd te stellen dat de Holocaust als uitgangspunt is genomen. Dit is compleet irreëel.
Ik heb een aantal verschillen geduid en ik heb aangegeven waarom ik vind dat er een verschil is tussen Geert Wilders en Adolf Hitler.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:42 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dan denk ik dat jij de OP nog eens moet lezen. Het uitgangspunt is juist het vinden van de verschillen tussen de PVV/Wilders & NSDAP/Hitler. Vergelijkingen zijn makkelijk te maken.
Jou conclusie wordt getrokken op basis van een verkeerde vergelijking. Dit is al meermalen aangegeven.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:48 schreef damian5700 het volgende:
[..]
ik heb een aantal verschillen geduid en ik heb aangegeven waarom ik vind dat er een verschil is tussen Geert Wilders en Adolf Hitler.
Dit wordt onder andere weggewuifd door te stellen dat er wel degelijk overeenkomsten zijn als je niet naar de NSDAP kijkt, maar naar de opkomst daarvan.
Het trekken van vergelijkingen gebeurt in elk geval niet door mij.
Dit is niet helemaal correct.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:41 schreef Karamsar het volgende:
Ik neem helemaal geen voorschot op de toekomst, dat doe jij. Jij hebt in een voorgaande post gesuggereerd dat Wilders geen holocaust zal veroorzaken en dat heb je als een verschil aangemerkt. Je probeert dus een argument onderuit te halen, door jouw eigen verwachting van de toekomst als waarheid aan te nemen. Je zal begrijpen dat dat geen valide manier van argumenteren is.
Het is evident dat Geert Wilders het punt van islamisering heel belangrijk vindt en zijn overtuiging dat de islam een ideologie is en geen religie zoveel als mogelijk wil uitdragen. Dit heeft hem tot nog toe negen Kamerzetels opgeleverd.quote:Ik ben er in ieder geval al tevreden mee dat je mee gaat met mijn stelling dat Wilders zijn aversie jegens moslims gebruikt om politiek gewin te verkrijgen. Nu is het in de regel zo dat een aversie hebben jegens joden/moslims/andere bevolkingsgroep erger gevonden wordt dan een aversie jegens de bio-industrie. Marianne Thieme heeft geen aversie jegens een bepaalde religieuze/etnische groepering en daarom zal zij niet zo snel met Hitler vergeleken worden. Een politicus die dat wel heeft, zal eerder met Hitler vergeleken worden. Vrij logisch.
1 Ik kan me ene van Gogh herinneren en de Marokkaanse reljeugd is rederijk oververtegenwoordigd in de misdaad statistieken.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:18 schreef RvLaak het volgende:
[..]
kijk, dat zijn duidelijke verschillen (muv punt 1 & 4, aangezien je daar de helft van gebruikt voor ongefundeerde verdachtmakingen).
lijkt mij een beetje een onzinnige oefening, ik wil graag dhr Wilders aanspreken op de woorden die hij zegt en de gevolgen daarvan en niet op de gevolgen van gelijkaardige woorden van Hitler. De tijden en omstandigheden in Nederland anno 2010 zijn wel iets anders dan Duitsland in de jaren 30quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:41 schreef RvLaak het volgende:
Regelmatig wordt er door de anti-Wilders mensen (mezelf incluis) gewezen op de overeenkomsten tussen de PVV (en Wilders) en de NSDAP (en Hitler). Deze vergelijkingen zijn veelal gestoeld op uitspraken van Dhr. Wilders.
Aangezien ik weinig weet van het programma van de PVV, vraag ik me eigenlijk af wat de verschillen zijn tussen de programma's van beide partijen.
Je vindt dat de vergelijking in perspectief moet worden gebracht en naar de opkomst gekeken moet worden. Ik vind dit vergaande voorwaarden om tot vergelijkingen te komen, maar als je graag deze associaties bezigt zal het waarschijnlijk geen enkel probleem opleveren.quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:45 schreef Karamsar het volgende:
[..]
Dat spreekt voor zich. Je kan een vergelijking alleen maken als er vergelijkingsmateriaal is. Als vergelijkingsmateriaal ontbreekt (we weten niet hoe Wilders zich zou gedragen in de positie van Hitler), kan je geen vergelijking maken op dat punt. Het enige wat te vergelijken valt, is de opkomst.
Je hoeft het mij niet aan te wrijven.quote:Het "argument" dat Wilders niet te vergelijken is met Hitler, omdat de laatste 6 miljoen dode joden op zijn geweten heeft, wordt anders veelvuldig ingebracht.
Met alle respect voor Dhr. Van Gogh, maar dat is en blijft een incident in Nederland. Dat de Marokkaanse "reljeugd" oververtegenwoordigd zou zijn in de misdaad statistieken, weet ik niet. De laatste informatie die mij bereikt heeft (tijdje terug op BNR) is dat Antillianen, Turken, Surinamers en Autochtonen ook veelvuldig voorkomen in de lijst. In mijn herinnering, stonden de Antillianen nog altijd hoger dan de Marokkanen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:04 schreef baba117 het volgende:
[..]
1 Ik kan me ene van Gogh herinneren en de Marokkaanse reljeugd is rederijk oververtegenwoordigd in de misdaad statistieken.
Heb je daar cijfers van? Ik hoor idd dat allochtonen vaker een uitkering hebben, niet specifiek de Marokkanen.quote:4 Moslims zijn oververtegenwoordigd bij uitkeringen en Wilders is daar tegen. Dat is geen verdachtmaking en ik heb nooit beweerd moslims lui te vinden. Mocht je dat wel uit die zin opmaken kan dat betekenen dat je dat zelf vind of dat je ook denkt dat ik tegen joden ben.
Belangrijk verschil, lijkt mij.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:14 schreef Wombcat het volgende:
Een verschil en een overeenkomst: de PVV is geen partij, want je kunt niet lid worden en invloed uitoefenen op de standpunten van het PVV. Wilders bepaalt het beleid van de 'partij'.
De NSDAP was in eerste instantie wel gewoon een partij waar je lid van kon worden en meedenken. Later, toen Hitler aan de macht was in Duitsland, bepaalde Hitler wat er gebeurde.
http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)39F04/0/pb01n187.pdfquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:14 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Met alle respect voor Dhr. Van Gogh, maar dat is en blijft een incident in Nederland. Dat de Marokkaanse "reljeugd" oververtegenwoordigd zou zijn in de misdaad statistieken, weet ik niet. De laatste informatie die mij bereikt heeft (tijdje terug op BNR) is dat Antillianen, Turken, Surinamers en Autochtonen ook veelvuldig voorkomen in de lijst. In mijn herinnering, stonden de Antillianen nog altijd hoger dan de Marokkanen.
[..]
Heb je daar cijfers van? Ik hoor idd dat allochtonen vaker een uitkering hebben, niet specifiek de Marokkanen.
Ja, als je er over nadenkt, was de NSDAP (in de beginjaren, dus de jaren waarin Wilders vergeleken wordt met Hitler) democratischer dan de PVV.quote:
Dank voor de terechtwijzing. En vooral dank voor de gezellige manier waarop je dat doet. Ja, jij lijkt me echt een gezellige gozer..quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:19 schreef Netsplitter het volgende:
Ik zou terug gaan naar de opticien en het geld terug vragen van je bril.
Die werkt duidelijk niet.
Merciquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:22 schreef baba117 het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/NR/rdon(...)39F04/0/pb01n187.pdf
Niet-westerse allochtonen tweemaal zo vaak een uitkering.
Niet-westerse allochtonen zijn allochtonen afkomstig uit Afrika, Azië (exclusief Japan en het voormalig Nederlands-Indië of Indonesië), Latijns-Amerika of Turkije. De belangrijkste groepen zijn Marokkanen, Turken, Surinamers en Antillianen/Arubanen.
Gegevens op religie worden niet bijgehouden om duidelijke redenen.
EDIT Er zijn ook tal van voorbeelden geweest het afgelopen jaar van homo's en andere mensen die werden weggepest door de lokale allochtone hangjeugd omdat ze anders waren.
Nee, ik wil een genuanceerder beeld van de PVV. Dat is heel moeilijk te bereiken als het enige dat je in de media hoort Wilders' zijn soundbites zijn. De tokkie's die op tv komen vertellen dat ze op de PVV gaan stemmen helpen ook niet echt mee in de beeldvorming van deze partij.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:26 schreef Dr.Nikita het volgende:@RvLaak wil eigenlijk niets anders zien dan dat zijn vooroordelen worden bevestigd. Dit blijkt practisch uit elke reactie van hem.
Waarom reageer je niet inhoudelijk?quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:26 schreef Dr.Nikita het volgende:@RvLaak wil eigenlijk niets anders zien dan dat zijn vooroordelen worden bevestigd. Dit blijkt practisch uit elke reactie van hem.
Dat maakt m.i. ook niet uit. Iedere stem weeg even zwaar als een willekeurige ander. En terecht.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:32 schreef HeatWave het volgende:
Wat maakt het trouwens uit hoe een partij aan de stemmen komt? Zelfs als zou de PVV door de stemmen van "tokkies"heel groot worden, so what? De PVDA is groot door een enorm aantal allochtonen die erop stemmen.
Ik zeg net DAT de PVV het goed gaat doen perse hoor, maar al komen ze dus aan de "macht" door tokkiestemmers, als ze het daarna maar goed doen.
Waarom zou ik aan een nietes welles geleuter verder meedoen? Ik constateer zijn opvatting maar al te duidelijk en zie de zin er niet van. Ieder zijn mening.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom reageer je niet inhoudelijk?
Daarom, er wordt nu gedaan alsof het een ramp is als de PVV aan de macht zou komen, puur en alleen OMDAT er tokkies op zouden stemmenquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat maakt m.i. ook niet uit. Iedere stem weeg even zwaar als een willekeurige ander. En terecht.
Ach, de tokkie't moeten ook een partij hebben. En da's niet eens het puntquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Daarom, er wordt nu gedaan alsof het een ramp is als de PVV aan de macht zou komen, puur en alleen OMDAT er tokkies op zouden stemmen.
Het probleem bij de PVV is dat de laatste groep zwaar ondervertegenwoordigd is.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ach, de tokkie't moeten ook een partij hebben. En da's niet eens het punt. Er zijn genoeg lage-voorhoofden die op mijn partij stemmen, net als wat meer intelligente personen.
Als iemand in de media gedemoniseerd wordt moet je dat zeker doen omdat de zaken vaak net iets anders liggen dan de NOS naar voren brengt. Doe hetzelfde voor de grap ook eens met climategate en je gaat misschien zelfs een beetje twijfelen aan het beeld van de wereld dat de media met zijn allen schetsen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:30 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Merci
[..]
Nee, ik wil een genuanceerder beeld van de PVV. Dat is heel moeilijk te bereiken als het enige dat je in de media hoort Wilders' zijn soundbites zijn. De tokkie's die op tv komen vertellen dat ze op de PVV gaan stemmen helpen ook niet echt mee in de beeldvorming van deze partij.
Doe ik al jarenquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:42 schreef baba117 het volgende:
[..]
Als iemand in de media gedemoniseerd wordt moet je dat zeker doen omdat de zaken vaak net iets anders liggen dan de NOS naar voren brengt. Doe hetzelfde voor de grap ook eens met climategate en je gaat misschien zelfs een beetje twijfelen aan het beeld van de wereld dat de media met zijn allen schetsen.
Inderdaad, climategate was volop in het nieuws hoe dat de trend van opwarming zou tegenspreken, maar als je je erin verdiept kom je er alleen achter dat sommige wetenschappers wat ongenuanceerd praten in prive-emails of cryptisch wetenschappelijk aanvaarde methoden beschrijven zonde alle context. De media wil nog wel eens fout zitten als het om wetenschap zit, dat ben ik volledig met je eens.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:42 schreef baba117 het volgende:
Doe hetzelfde voor de grap ook eens met climategate en je gaat misschien zelfs een beetje twijfelen aan het beeld van de wereld dat de media met zijn allen schetsen.
Wat is er nou zo extreem aan deze partijen?quote:Op woensdag 27 januari 2010 11:27 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kan, kan ook zo maar wel gebeuren. Hetzelfde geldt voor de overige extremere partijen. SP, GL bijvoorbeeld.
Twee communistische partijen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 19:30 schreef Reuzelbek het volgende:
[..]
Wat is er nou zo extreem aan deze partijen?
Hitler had een hond (Blondi). Geen idee of Geert ook een hond heeftquote:Op woensdag 27 januari 2010 11:15 schreef Dichtpiet. het volgende:
Wilders heeft een zeemeeuw als symbool, Hitler een adelaar
Wilders heeft geen snor, Hitler wel
Hitler kwam van buiten Duitsland en trouwde een Duitse, Wilders kwam van Nederland en trouwde iemand van buiten Nederland
Hitler had een hond die hem de krant bracht, Geert heeft Dion Graus.quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:06 schreef Stuart het volgende:
[..]
Hitler had een hond (Blondi). Geen idee of Geert ook een hond heeft
Maar dat is toch ook zoquote:Op woensdag 27 januari 2010 13:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Daarom, er wordt nu gedaan alsof het een ramp is als de PVV aan de macht zou komen, puur en alleen OMDAT er tokkies op zouden stemmen.
Nogmaals: Als je in 'het /ons' systeem gelooft, zijn alle stemmen evenveel waard.quote:Op woensdag 27 januari 2010 13:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Verschil is dat de SP niemand de schuld geeft van alle ellende in ons land en dat ze geen enkele groep over 1 kam scheren. Jouw opmerking slaat dus ABSOLUUT nergens op.quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:43 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook zo![]()
Zelfde als wanneer de SP aan de macht zou komen
FOUT! Wilders wil echt in de volgende regering komen en misschien zelfs wel als premir. Dan heb je hetzelfde als wat er in Duitsland gebeurde in de jaren 30. Hij doet een paar goede dingen en de mensen slikken alles wat hij zegt. En hij zegt dat alles wat aanhanger is van de islam een gevaar is voor dit land en heel veel mensen zullen dat dan als waar aannemen. Mensen leren blijkbaar niet van de geschiedenis. Roepen dat zoiets als in de jaren 30/40 nooit meer mag gebeuren is zinloos. Het gebeurt.... en wel NU!quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:41 schreef thingamajig het volgende:
Overeenkomst: zowel Hitler als Wilders kunnen niet met verantwoordelijkheid omgaan.
Verschil: Hitler wilde maar al te graag in de Duitse regering en verantwoordelijkheid dragen, Wilders wil graag in de oppositie blijven zitten en een minderheidsregering steunen zodat hij geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |