quote:ZEIST - Het tv-programma Opsporing Verzocht besteedt vanavond opnieuw aandacht aan de moord op de 23-jarige Nerges Achikzei uit Zeist.
De vrouw werd op 7 december op de 12de verdieping van de Geroflat in brand gestoken. Hoogstwaarschijnlijk was een vrouw de dader.
Nerges Achikzei overleed later in het ziekenhuis.
Vijfentwintig rechercheurs houden zich met de zaak bezig, maar kunnen nieuwe tips goed gebruiken. Mogelijk helpt een nieuwe oproep via de televisie.
quote:In Zeist is maandag een 23-jarige vrouw omgekomen nadat ze in brand was gestoken. Dat gebeurde volgens de politie rond 17.30 uur aan de Laan van Vollenhove.
© ANPNa een melding troffen agenten de vrouw ernstig verbrand aan. Ze is met een traumahelikopter naar een ziekenhuis gebracht, waar ze later op de avond overleed.
De politie onderzoekt de zaak en is nog op zoek naar getuigen.
Waarom en door wie de vrouw in brand werd gestoken, is niet bekend. De politie houdt met alles rekening, ook met eerwraak. Volgens het AD kwam het slachtoffer uit Afghanistan en stond ze op het punt te gaan trouwen.
Het huwelijk was al eerder volgens de islamitische wetten voltrokken, daarom zou de vrouw al samenwonen met haar man.
quote:Haar eigen zusje heeft het toch gedaan?
Dat was meteen het gerucht in mijn flat, die er naast staat. Bron
Voor de mensen die de uitzending van Opsporing Verzocht hebben gemist:quote:Ik hoorde van een vriendin, die weer bevriend was met het slachtoffer, dat het zusje niet erg lijd onder de dood van haar zus. Ze droeg zelfs kleding van haar zus naar de begravenis, en is volop aan het flirten met de verloofde van haar zus. Ik denk dat dat zusje jaloers was, en haar op die manier wou verminken. Je moet wel ziek zijn, om zo ver te gaan. Bron
Voor het geloven in verzonnen geruchten moet je volgens mij toch in een ander forum zijn. ONZ bijvoorbeeld, of BNW.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:45 schreef Fahu het volgende:
Een vrouw heeft zich zondagavond aangegeven bij politie als betrokkene bij de brandmoord. Politie heeft haar gearresteerd maar wil haar identiteit (leeftijd, woonplaats) niet prijsgeven. Geruchten in de L-flat wijzen naar het zusje als dader.
[..]
[..]
Voor de mensen die de uitzending van Opsporing Verzocht hebben gemist:
Het zijn geruchten die rondgaan in de L-flat. Om het af te doen als verzonnen geruchten is niet correct. Degene die het gerucht had geplaatst heeft geen redenen om te liegen, hij zoekt bevestiging van het gerucht bij een misdaadjournalist. Afghanen die de videobeelden hebben gezien bevestigen dat de dader een Afghaanse vrouw is. Bij eerwraak is de dader afkomstig uit de familie van het slachtoffer. Het zusje woont in de L-flat en past binnen het daderprofiel.quote:Op zondag 31 januari 2010 15:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Voor het geloven in verzonnen geruchten moet je volgens mij toch in een ander forum zijn. ONZ bijvoorbeeld, of BNW.
Heb je wel eens die oefening gedaan waarbij aan de ene kant je een verhaal verteld wordt en je dat aan de andere kant moet doorvertellen? Nee zeker!quote:Op maandag 1 februari 2010 15:08 schreef Fahu het volgende:
[..]
Het zijn geruchten die rondgaan in de L-flat. Om het af te doen als verzonnen geruchten is niet correct. Degene die het gerucht had geplaatst heeft geen redenen om te liegen, hij zoekt bevestiging van het gerucht bij een misdaadjournalist. Afghanen die de videobeelden hebben gezien bevestigen dat de dader een Afghaanse vrouw is. Bij eerwraak is de dader afkomstig uit de familie van het slachtoffer. Het zusje woont in de L-flat en past binnen het daderprofiel.
De politie heeft de zondagavond voor uitzending van Opsporing Verzocht een vrouw gearresteerd die zegt betrokken te zijn geweest bij de brandmoord. Politie sluit niet uit dat zij hulp heeft gehad van derden. Hopelijk worden er binnenkort meer mensen gearresteerd die betrokken zijn geweest bij het in brand steken van een jonge vrouw in Nederland.
Dan heb je toch niet goed opgelet.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 02:01 schreef DoimeN het volgende:
Heb het inderdaad op tv gezien, gruwelijk zonde voor die meid. Hoe geraffineerd het ook gepland was, er is echt iets mis met je dan wil je dat in je hoofd halen. Wat mij nog vooral opviel was dat het een vrouw was die verdacht werd! Ik verwacht bij dit soort dingen atlijd mannen, zo zie je maar. Ook deed het opsporings verzocht stuk het heel erg op mij overkomen dat het eerwraak was. Maar misschien was dat stemmingsmakerij. :iig:
Feit is dat op 15 december een rechtzitting stond gepland tussen Narges en haar ex-werkgever en dat het huwelijksfeest met haar moslimman op 20 december zou plaatsvinden. Indien Narges niet (meer) wilde meewerken aan het gearrangeerde huwelijk dan zou dat bekend moeten zijn bij haar familie en directe omgeving. Haar opstelling dat zij wil trouwen met een man van haar eigen keuze zou een reden voor eerwraak kunnen zijn geweest. Bij eerwraak draait alles om de eer van de moslimman en wordt de vrouw die in opspraak is geraakt verbannen, verminkt en vermoord door familieleden om zodoende de eer van de moslimman te redden. Stel dat het zusje de dader is en dat zij opzichtig met de moslimman zat te flirten op de begrafenis dan zijn alle acties er op gericht om het geschonden eergevoel van de moslimman te herstellen. Binnen achtergebleven Afghaanse families hebben vrouwen geen rechten en niets te vertellen, de moslimmannen bepalen hoe zij zich moeten kleden, met wie zij mogen omgaan en hoe zij zich moeten gedragen.quote:Narges is Afghaanse en er zijn mensen die meteen dachten dat het wel om eerwraak zou gaan. Maar de politie heeft geen aanwijzingen dat dit ook werkelijk het geval is, maar sluit het ook niet uit. Bron
Kan toch ook gewoon zijn dat het zusje verliefd was op de man van het slachtoffer?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:25 schreef Fahu het volgende:
[..]
Feit is dat op 15 december een rechtzitting stond gepland tussen Narges en haar ex-werkgever en dat het huwelijksfeest met haar moslimman op 20 december zou plaatsvinden. Indien Narges niet (meer) wilde meewerken aan het gearrangeerde huwelijk dan zou dat bekend moeten zijn bij haar familie en directe omgeving. Haar opstelling dat zij wil trouwen met een man van haar eigen keuze zou een reden voor eerwraak kunnen zijn geweest. Bij eerwraak draait alles om de eer van de moslimman en wordt de vrouw die in opspraak is geraakt verbannen, verminkt en vermoord door familieleden om zodoende de eer van de moslimman te redden. Stel dat het zusje de dader is en dat zij opzichtig met de moslimman zat te flirten op de begrafenis dan zijn alle acties er op gericht om het geschonden eergevoel van de moslimman te herstellen. Binnen achtergebleven Afghaanse families hebben vrouwen geen rechten en niets te vertellen, de moslimmannen bepalen hoe zij zich moeten kleden, met wie zij mogen omgaan en hoe zij zich moeten gedragen.![]()
Buurtgenoten spreken over relatieproblemen en liefdesperikelen, bronnen dicht bij het vuur over eerwraak. Als buurtgenoten 'bronnen dicht bij het vuur' aanhalen dan mag men aannemen dat deze bronnen de vriendinnen of (opstandige) familieleden zijn van het slachtoffer. In ieder geval mensen die beter dan ons op de hoogte zijn van de problemen die speelden in het privé leven van de vrouw die op 7 december in brand werd gestoken.
quote:Een verslaggever van RTV Utrecht meldde dinsdag 26 januari dat de familie van Narges erg blij was dat de politie een verdachte heeft gearresteerd. De familie was ook geschokt want de aanhouding van een verdachte brengt de zaak weer een beetje bij ze terug. Bron
quote:Vanavond bij Opsporing Verzocht meldde de politie dat er goed is gereageerd op de uitzending van vorige week, bijna 20 tips zijn binnengekomen met informatie over de achtergrond van het slachtoffer. Politie onderzoekt momenteel of de vrouw die op de beelden te zien is ook dezelfde vrouw is die vorige week is aangehouden. Het is ook goed, zeker voor de familie van Narges, om te merken hoe oprecht mensen zijn geraakt door de zaak. Bron
Dat kan wel wezen, dat het hele geval op jou overkwam als eerwraak. Maar die agent heeft meer informatie dan jij. Dus als ik in jouw schoenen stond, zou ik mijn eigen mening toch op zijn minst nuanceren en bijstellen op basis van zijn grotere kennis van zaken.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 03:47 schreef DoimeN het volgende:
Dan moet je goed me post lezen keez, het kwam op MIJ over als eerwraak, niet een of andere politieagent
Ok BrauNquote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:46 schreef DoimeN het volgende:
Gelukkig sta jij niet in mijn schoenen en probeer ik altijd eerst zelf na te denken. Maargoed wij gaan het toch niet eens worden ik reageer niet meer.
Waar ging die rechtzitting over? Over een belofte tot huwelijk? Onwaarschijnlijk!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:25 schreef Fahu het volgende:
[..]
Feit is dat op 15 december een rechtzitting stond gepland tussen Narges en haar ex-werkgever en dat het huwelijksfeest met haar moslimman op 20 december zou plaatsvinden.
Er is tot nu toe geen enkele aanwijzing geweest, althans niet traceerbaar via deze draadjes, dat Narges haar verloofde wilde inruilen voor haar ex-werkgever. Integendeel. Verder is getuigd, dat zij en haar verloofde erg veel van elkaar hielden. Dus die verloofde was de man van haar keuze.quote:Indien Narges niet (meer) wilde meewerken aan het gearrangeerde huwelijk dan zou dat bekend moeten zijn bij haar familie en directe omgeving. Haar opstelling dat zij wil trouwen met een man van haar eigen keuze zou een reden voor eerwraak kunnen zijn geweest.
Van welke moslimman moet dan de eer gered worden? Van haar verloofde? Men getuigt dat zij erg veel van elkaar hielden. Sterker nog: op de begrafenis toonde haar verloofde meer verdriet dan haar moeder.quote:Bij eerwraak draait alles om de eer van de moslimman en wordt de vrouw die in opspraak is geraakt verbannen, verminkt en vermoord door familieleden om zodoende de eer van de moslimman te redden.
Ah, dat is een leuke. Stel dat het zusje opzichtig met de verloofde zat te flirten op de begrafenis. (Is dan niks opgevallen aan haar handen?), hoe kan dat dan een reden zijn geweest om eerwraak te plegen op Narges? Die was op het moment van de eerwraak toch nog niet begraven?quote:Stel dat het zusje de dader is en dat zij opzichtig met de moslimman zat te flirten op de begrafenis dan zijn alle acties er op gericht om het geschonden eergevoel van de moslimman te herstellen.
Dat is het geval als een man uit de familie vermoord wordt. Nu een vrouw vermoord is, welke achterblijvende vrouwen hebben dan niks meer te vertellen?quote:Binnen achtergebleven Afghaanse families hebben vrouwen geen rechten en niets te vertellen, de moslimmannen bepalen hoe zij zich moeten kleden, met wie zij mogen omgaan en hoe zij zich moeten gedragen.![]()
Godallemachtig! Roddels over roddels over roddels.quote:Buurtgenoten spreken over relatieproblemen en liefdesperikelen, bronnen dicht bij het vuur over eerwraak. Als buurtgenoten 'bronnen dicht bij het vuur' aanhalen dan mag men aannemen dat deze bronnen de vriendinnen of (opstandige) familieleden zijn van het slachtoffer. In ieder geval mensen die beter dan ons wij op de hoogte zijn van de problemen die speelden in het privé leven van de vrouw die op 7 december in brand werd gestoken.
Dat zou heel goed kunnen, komt wel vaker voor.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:48 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Kan toch ook gewoon zijn dat het zusje verliefd was op de man van het slachtoffer?
Dat lukt mij meestal ook wel, dat zelf nadenken.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:46 schreef DoimeN het volgende:
Gelukkig sta jij niet in mijn schoenen en probeer ik altijd eerst zelf na te denken. Maargoed wij gaan het toch niet eens worden ik reageer niet meer.
Ondersteunen jou niet, maar ik ben benieuwd wat je er nou weer van maakt.quote:
En de uitzending van Bureau Hengeveld van RTV Utrecht over de vrouw die waarschijnlijk door haar eigen zusje in brand is gestoken om de eer van de familie te redden.quote:Vraag 2
Is het waar dat een Afghaanse vrouw in Zeist in brand is gestoken? Is hier sprake van eerwraak? Kunt u dit toelichten?
Antwoord
De schrikbarende omstandigheden van het overlijden van deze jonge vrouw vormen op dit moment onderwerp van strafrechtelijk onderzoek. Dat onderzoek is nog in volle gang. Eergerelateerd geweld is een mogelijkheid waarmee de politie en het Openbaar Ministerie rekening houden. In het belang van dit onderzoek kan ik op dit moment geen verdere mededelingen doen.
Vraag 5
Is het waar dat in casu een islamitisch huwelijk was voltrokken zonder voorafgaand burgerlijk huwelijk? Hoe is dat mogelijk? Kunt u dit toelichten? Kunt u hierbij ingaan op de wettelijke grondslag?
Antwoord
Momenteel kan ik hierover geen uitlatingen doen, aangezien in het onderhavige geval het strafrechtelijk onderzoek nog loopt. Bron
Als je de minister zou vragen of er sprake is van een moord die gerelateerd is aan oplichting en afwijzing van liefde, zou hij ook antwoorden dat de politie daar rekening mee houdt.quote:Op donderdag 4 februari 2010 18:39 schreef Fahu het volgende:
De antwoorden van de Minister van Justitie van 2 februari 2010 n.a.v. Kamervragen over de in brand gestoken vrouw in Zeist.
[..]
En de uitzending van Bureau Hengeveld van RTV Utrecht over de vrouw die waarschijnlijk door haar eigen zusje in brand is gestoken om de eer van de familie te redden.![]()
Dat is volgens mij wat jij aan het doen bent, maar de toekomst zal het leren.quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat lukt mij meestal ook wel, dat zelf nadenken.
Maar ik geef mijn mening wel op voor een die gebaseerd is op meer informatie.
Ik vind het zo dom staan als je tegen beter weten blijft vasthouden aan een eigen fantasie.
Ik heb geen fantasie. Ik laat volledig open wat de achtergronden van deze moord waren.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 01:32 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat is volgens mij wat jij aan het doen bent, maar de toekomst zal het leren.
Nou, je lijkt het idee van eerwraak al sinds het begin nogal stellig af te wijzen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 01:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen fantasie. Ik laat volledig open wat de achtergronden van deze moord waren.
De ex-werkgever had Narges en haar moslimman eind 2008 bij Internetoplichting.nl gekoppeld aan Narges Mehraban en haar man. Op de strafzitting van 15 december 2009 zou de ex-werkgever zich hebben moeten verdedigen tegen een aanklacht vanwege smaad en laster omdat Narges en haar moslimman stellen dat zij niet de personen zijn die mensen hebben opgelicht via Marktplaats.nl.quote:Op woensdag 3 februari 2010 00:05 schreef Kees22 het volgende:
Tjongejonge, wat een redeneringen weer. Ik ga er even op in.
[..]
Waar ging die rechtzitting over?
Op het weblog van die misdaadjournalist staat dat de ex-werkgever zegt dat Narges liever met hem had willen trouwen dan met haar Afghaanse vriendje. Terwijl een vriend van de familie twee dagen na de moord op RTV Utrecht anoniem verteld dat Narges ontzettend veel van haar verloofde hield en subtiel wijst naar de ex-werkgever als de waarschijnlijke dader. Feit is dat één van de twee partijen liegt.quote:Er is tot nu toe geen enkele aanwijzing geweest dat Narges haar verloofde wilde inruilen voor haar ex-werkgever. Integendeel. Verder is getuigd, dat zij en haar verloofde erg veel van elkaar hielden. Dus die verloofde was de man van haar keuze.
Dan leg je dat er toch zelf in.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 02:14 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nou, je lijkt het idee van eerwraak al sinds het begin nogal stellig af te wijzen.
Ja en? Zou dat reden kunnen zijn tot eerwraak? Van wie dan wel?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 02:19 schreef Fahu het volgende:
[..]
De ex-werkgever had Narges en haar moslimman eind 2008 bij Internetoplichting.nl gekoppeld aan Narges Mehraban en haar man. Op de strafzitting van 15 december 2009 zou de ex-werkgever zich hebben moeten verdedigen tegen een aanklacht vanwege smaad en laster omdat Narges en haar moslimman stellen dat zij niet de personen zijn die mensen hebben opgelicht via Marktplaats.nl.
Die journalist heeft het dus van horen zeggen en dan ook nog van een bron, die ruzie met haar en haar man had.quote:[..]
Op het weblog van die misdaadjournalist staat dat de ex-werkgever zegt dat Narges liever met hem had willen trouwen dan met haar Afghaanse vriendje. Terwijl een vriend van de familie twee dagen na de moord op RTV Utrecht anoniem verteld dat Narges ontzettend veel van haar verloofde hield en subtiel wijst naar de ex-werkgever als de waarschijnlijke dader. Feit is dat één van de twee partijen liegt.
Vet van mij: ik begrijp niet wie je met die hem bedoelt.quote:Waarschijnlijk wilde Narges niet met hem trouwen en is het motief van de daders eerwraak. Een vrouwelijk slachtoffer wijst op een intern conflict waarbij de eer van de moslimman is aangetast (=relatieproblemen).
Bij eerwraak wordt een vrouw door haar eigen familie vermoord omdat zij wil trouwen met een man die niet is goedgekeurd. Narges en haar verloofde zijn in 2008 via een Islamitisch huwelijk getrouwd en woonden al samen. Waarschijnlijk wilde zij niet officieel met hem trouwen omdat zij verliefd was op een andere man.quote:Op zondag 7 februari 2010 23:08 schreef Kees22 het volgende:
Ja en? Zou dat reden kunnen zijn tot eerwraak? Van wie dan wel?
En als de werkgever haar heeft vermoord of heeft laten vermoorden, is dat in die zin wel eergerelateerd, ja.
Maar was die ex-werkgever geen autochtoon?
Vet van mij: ik begrijp niet wie je met die hem bedoelt.
Aangezien zij nog niet voor de wet getrouwd waren, zou dat best eens waar kunnen zijn.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:42 schreef Fahu het volgende:
Waarschijnlijk wilde zij niet officieel met hem trouwen omdat zij verliefd was op een andere man.
Volgens diverse getuigen hielden ze veel van elkaar en stond het huwelijk al gepland.quote:Op maandag 8 februari 2010 16:42 schreef Fahu het volgende:
[..]
Bij eerwraak wordt een vrouw door haar eigen familie vermoord omdat zij wil trouwen met een man die niet is goedgekeurd. Narges en haar verloofde zijn in 2008 via een Islamitisch huwelijk getrouwd en woonden al samen. Waarschijnlijk wilde zij niet officieel met hem trouwen omdat zij verliefd was op een andere man.
De Minister van Justitie heeft bevestigd dat politie en Openbaar Ministerie rekening houden met eerwraak als motief.
Autochtone Nederlanders steken geen vrouwen in brand vanwege eerwraak, wij veroordelen dat soort barbaarse acties.![]()
Feit is dat het huwelijk stond gepland en dat politie alle gasten die waren uitgenodigd voor de bruiloft uiteindelijk als getuigen heeft gehoord. Feit is ook dat direct na de gruwelijke brandmoord buurtgenoten spraken over relatieproblemen, liefdesperikelen en eerwraak als oorzaak van het drama en dat een groot passantenonderzoek in de buurt is gehouden waarbij 70 getuigen zijn gehoord.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:37 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Volgens diverse getuigen hielden ze veel van elkaar en stond het huwelijk al gepland.
Dus graag bronnen van deze dubieuze (zelfverzonnen) beschuldigingen.
Ministerie van Justitie: "Eergerelateerd geweld is een mogelijkheid waarmee de politie en het Openbaar Ministerie rekening houden. In het belang van dit onderzoek kanquote:En dat de Minister rekening houdt met eerwraak, zou ik ook graag met een bron bevestigd zien.
Overigens heb ik al vaker gezegd, dat de politie uiteraard met elk motief rekening houdt, dus ook met eerwraak. Dus om daar nou een conclusie aan te verbinden, is wat vergezocht.
Klopt, maar de eerste autochtone Nederlander die een vrouwelijk familielid in brand steekt vanwege eerwraak moet nog worden geboren. Ik hecht meer waarde aan de uitspraken van buurtgenoten, de ex-werkgever, politie en justitie dan aan een anonieme getuige die op RTV Utrecht zijn leugenachtige verhaaltje verteld. De ex-werkgever heeft gezegd dat Narges liever met hem had willen trouwen dan met haar verloofde en dat de familie daarmee niet akkoord ging. Volgens justitie heeft de ex-werkgever aangifte gedaan tegen de familie vanwege oplichtingpraktijken en heeft de familie aangifte gedaan tegen de ex-werkgever vanwege aantasting van de eer en goede naam.quote:Oh, en maak je geen illusies over je eigen beschaving. In Nederland worden ook nogal wat vrouwen vermoord en zwaar mishandeld hoor.
Als ik het zo snel zie, zijn je bronnen oud en onbetrouwbaar. Roddels via roddels.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 12:57 schreef Fahu het volgende:
[..]
Feit is dat het huwelijk stond gepland en dat politie alle gasten die waren uitgenodigd voor de bruiloft uiteindelijk als getuigen heeft gehoord. Feit is ook dat direct na de gruwelijke brandmoord buurtgenoten spraken over relatieproblemen, liefdesperikelen en eerwraak als oorzaak van het drama en dat een groot passantenonderzoek in de buurt is gehouden waarbij 70 getuigen zijn gehoord.
HartvanNederland: "Volgens buurtbewoners zou de dood van de vrouw te maken hebben met relationele problemen."
RTV Utrecht: "Buurtbewoners beweren dat liefdesperikelen de oorzaak zijn van het drama"
Bewoner L-flat Zeist: "De roddels dicht bij het vuur zeiden meteen al dat het eerwraak betreft."
[..]
Ministerie van Justitie: "Eergerelateerd geweld is een mogelijkheid waarmee de politie en het Openbaar Ministerie rekening houden. In het belang van dit onderzoek kan
ik op dit moment geen verdere mededelingen doen."
Anonieme politieagenten hebben aan de media verteld dat eerwraak het motief is van de daders:
Elsevier: "Eerwraak in Zeist: 23-jarige vrouw in brand gestoken"
Telegraaf: "Vrouw slachtoffer eerwraak"
De Nieuwsbode Zeist: "Vrouw uit Zeist (23) sterft door eerwraak"
De Nieuwsbode Zeist: "De vrouw was op 7 december in brand gestoken. Als motief noemt de politie eerwraak."
[..]
Klopt, maar de eerste autochtone Nederlander die een vrouwelijk familielid in brand steekt vanwege eerwraak moet nog worden geboren. Ik hecht meer waarde aan de uitspraken van buurtgenoten, de ex-werkgever, politie en justitie dan aan een anonieme getuige die op RTV Utrecht zijn leugenachtige verhaaltje verteld. De ex-werkgever heeft gezegd dat Narges liever met hem had willen trouwen dan met haar verloofde en dat de familie daarmee niet akkoord ging. Volgens justitie heeft de ex-werkgever aangifte gedaan tegen de familie vanwege oplichtingpraktijken en heeft de familie aangifte gedaan tegen de ex-werkgever vanwege aantasting van de eer en goede naam.
De familie van Narges reageert merkwaardig op de dood van hun dochter. Waarschijnlijk is Narges in aanloop naar het strafproces (15/12) en huwelijk (20/12) opstandig geworden en heeft zij iets gezegd of gedaan dat tegen de zin van de familie is. Eerwraak is een typisch groepsdelict, de familie ziet de moord op een opstandig Afghaans meisje (7/12) als legitieme methode om de gekwetste mannelijke eer van de verloofde, ouders en familie te herstellen. De familie doet er alles aan om de ex-werkgever verdacht te maken, terwijl de politie op 14/12 al bekend heeft gemaakt dat de ex-werkgever geen verdachte is voor de moord op Narges.
Opgelichtopinternet.nl: "Google op N. Mehraban of op de achternaam Achikzei en je komt alleen maar ellende tegen."
Afghaanse jongen: "Ik ben een landgenoot van deze oplichters,geen familie en al helemaal geen kennis. Het zijn mensen van een ander volk van mij en ze lopen verschrikkelijk achter. Mijn vader kende hen nog van vroeger en vertelde vaak tegen mij van ja, het zijn slechte mensen. Volgens mij heeft die man Abdul in Rusland gewoond en weet ik veel daar allemaal uitgespookt. Ik hoop dat zij hard worden aangepakt."
Afghaanse jongen II: "Geruchten gaan rond dat er criminele activiteiten werden verricht door de familie en er zo ruzie ontstond. Anderen zeggen werkgever/ achtergrond."
Afghaans meisje I: "Zoals alle mensen denken is het eerwerk, dat is als familieleden worden verbannen in het huis en als onbekende gezien omdat ze trouwen met iemand die tegen de zin van de ouders is."
Afghaans meisje II: "Ja, een afgaanse vriendin vertelde me het.. ze was verliefd op een nederlandse jongen ofso."
Afghaans meisje III: "Die ouders zijn niet eens verdrietig... en raar..."
Afghaans meisje IV: "De moeder van het meisje dat in brand is gestoken is koudhartig en zegt steeds dat het haar dochters tijd was om te gaan en dat niemand er wat aan kon doen. De manier waarop zij praatte was alsof ze het over de buurvrouw had ofzo... Heel erg raar naar mijn mening!!!"
Afghaans meisje V: "Verder vind ik het belachelijk dat ze verbrand is, en dit alleen omdat haar huwelijk niet geldig is."
Buurtbewoner: "Haar eigen zusje heeft het toch gedaan? Dat was meteen het gerucht in mijn flat, die er naast staat."
Vriendin: "Ik hoorde van een vriendin, die weer bevriend was met het slachtoffer, dat het zusje niet erg lijd onder de dood van haar zus. Ze droeg zelfs kleding van haar zus naar de begravenis, en is volop aan het flirten met de verloofde van haar zus."
WIE leeft in de prehistorie?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:09 schreef ASroma het volgende:
typisch ook weer, dat volk leeft echt nog in de prehistorie.
Dat is geen ad hominem, ik ga alleen af op de bronnen die je geeft en die blijken allemaal NIET jouw stelling van eerwraak te ondersteunen.quote:Op woensdag 10 februari 2010 07:38 schreef Fahu het volgende:
@Kees22
Mijn symphatie ligt bij het meisje dat in brand is gestoken, niet bij de dader(s). Ik heb al jouw vragen correct en beleefd beantwoord. Zoals je kunt vaststellen heb ik betrouwbare bronnen geciteerd en niets zelf verzonnen.
Het is onvermijdelijk dat er uiteindelijk een onzinnige reden door de dader(s) naar voren wordt gebracht in de trend van "zij bloedde niet tijdens de huwelijksnacht", "zij was verliefd op een Nederlandse jongen" of "zij is verbrand omdat haar huwelijk niet geldig was".
Waarheidsvinding staat voor mij centraal. Ik vind het ongepast om bij dit gevoelige topic ad hominem aanvallen uit te wisselen.
Fahu heeft quotes geplaatst van de Minister van Justitie, politie, buurtgenoten, de ex-werkgever van Narges en een vriendin van het slachtoffer. Allemaal personen die meer van deze zaak en de achtergrond weten dan jij en ik.quote:Op woensdag 10 februari 2010 23:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik stel vast dat je amper betrouwbare bronnen citeert en van alles zelf verzint.
Hoogstens wordt er ergens door een serieuzere bron (kranten, tv, overheid) gesproken over de mogelijkheid dat het eerwraak betreft. Al het andere is speculatie, roddel en achterklap. Want niemand weet echt iets.
De minister en de poltie zijn de betrouwbaarste bronnen en die houden zich op de vlakte. Daaraan kun je dus niet de conclusie verbinden dat het wel eerwraak geweest zal zijn. Dat die mogelijkheid er is, staat buiten kijf, maar dat die zekerheid er is is echt onzin.quote:Op donderdag 11 februari 2010 20:04 schreef Bicco het volgende:
[..]
Fahu heeft quotes geplaatst van de Minister van Justitie, politie, buurtgenoten, de ex-werkgever van Narges en een vriendin van het slachtoffer. Allemaal personen die meer van deze zaak en de achtergrond weten dan jij en ik.
Dr. E.M.H. Hirsch Ballin (CDA) mag in zijn functie niet liegen, hij heeft de vragen van de Tweede Kamer in alle eerlijkheid beantwoord. Op 02-02 heeft de Minister van Justitie schriftelijk aan de Tweede Kamer medegedeeld dat politie en Openbaar Ministerie rekening houden met eerwraak als motief van de dader(s). Politie en Openbaar Ministerie zijn sinds 24-01 bekend met de identiteit van de verdachte. Berichten die sindsdien naar buiten zijn gebracht ontkrachten eerwraak geenszins, integendeel eerwraak wordt telkens op subtiele wijze bevestigd. De opmerking van de politiewoordvoerder bij Opsporing Verzocht (02-02) laat ook ruimte voor eerwraak: "Het is ook goed, zeker voor de familie van Narges, om te merken hoe oprecht mensen zijn geraakt door de zaak."
Duidelijker dan "rekening houden met eerwraak" kan de Minister van Justitie het op dit moment niet zeggen, gelet op het strafrechtelijke onderzoek dat nog in volle gang is en de mogelijkheid dat de verdachte hulp van derden heeft gehad.
Betrouwbaarste informatiebron:
[ afbeelding ]
Tja, als je een neutrale opmerking als een subtiele bevestiging ziet, zijn we wel uitgepraat.quote:Op donderdag 11 februari 2010 20:04 schreef Bicco het volgende:
Berichten die sindsdien naar buiten zijn gebracht ontkrachten eerwraak geenszins, integendeel eerwraak wordt telkens op subtiele wijze bevestigd. De opmerking van de politiewoordvoerder bij Opsporing Verzocht (02-02) laat ook ruimte voor eerwraak: "Het is ook goed, zeker voor de familie van Narges, om te merken hoe oprecht mensen zijn geraakt door de zaak."
Bij eerwraak is de dader familie van het slachtoffer. De Minister van Justitie weet of de betrokken vrouw een familielid van het slachtoffer is of niet. Hij heeft het over 'schrikbarende omstandigheden' en 'de mogelijkheid van eergerelateerd geweld'. Als de betrokken vrouw een jaloerse ex-vriendin is van de Afghan man dan had de Minister van Justitie moeten antwoorden dat er waarschijnlijk geen sprake is van eerwraak...quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De minister en de poltie zijn de betrouwbaarste bronnen en die houden zich op de vlakte. Daaraan kun je dus niet de conclusie verbinden dat het wel eerwraak geweest zal zijn. Dat die mogelijkheid er is, staat buiten kijf, maar dat die zekerheid er is is echt onzin.
Als ik me goed herinner wordt eenderde van de vermnoorde mensen in Nederland door familie vermoord.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 12:41 schreef Bicco het volgende:
[..]
Bij eerwraak is de dader familie van het slachtoffer. De Minister van Justitie weet of de betrokken vrouw een familielid van het slachtoffer is of niet. Hij heeft het over 'schrikbarende omstandigheden' en 'de mogelijkheid van eergerelateerd geweld'. Als de betrokken vrouw een jaloerse ex-vriendin is van de Afghan man dan had de Minister van Justitie moeten antwoorden dat er waarschijnlijk geen sprake is van eerwraak...
In Duitsland zijn in 2009 meer dan tien Afghan vrouwen vermoord vanwege eerwraak, in Nederland is het aantal eerwraakzaken verdubbeld (werd gisteren bij EenVandaag gezegd), vrouwen worden verminkt of vermoord vanwege 'de eer' van de man. Eerwraak is een taboe en onderdeel van onze cultuur.
Goed advies. Maar wat me dwars zit heb ik al een paar keer uitgelegd: de al te snelle en duidelijk ongerechtvaardigde conclusies en veroordelingen die uitgesproken worden.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 20:07 schreef DoimeN het volgende:
Kees, laat het los man. Ik zag dit topic weer in MyAT staan maar ik zie je nog steeds bezig, is er iets wat je dwars zit? Weet je er meer van deze verschrikkelijke gebeurtenis? Laten we het erop houden dat het nooit had mogen gebeuren en hopen dat de politie alles doet om de daders te pakken, ongeacht motief.
Wtf is dit voor shit?quote:
Narges zal blij zijn dat zij is overleden. Beter zwart verbrand onder de grond en fapbare foto's en mooie herinneringen achterlaten dan met pijn, verminkingen, ellende, zo'n familie en zulke vrienden haar leven te moeten voortzetten.quote:
Onder Afghanen zijn net zo veel domme en kwaadsprekende mensen als onder Nederlanders.quote:Op zondag 14 februari 2010 23:23 schreef Fahu het volgende:
[..]
Narges zal blij zijn dat zij is overleden. Beter zwart verbrand onder de grond en fapbare foto's en mooie herinneringen achterlaten dan met pijn, verminkingen, ellende, zo'n familie en zulke vrienden haar leven te moeten voortzetten.
Afghaans meisje nummer zoveel: "Ze zeggen dat de moeder niet eens huilde bij haar begrafenis, & sjeeeh, waar lijdt dit naar toe? Komop! Moorden plegen (als..) het om de eer gaat van je familie. Sharm konen dega, bash shut ami chiza-e-t than. MENSEN MAKEN FOUTEN, daarom moeten wij ook leren. -.- echt dom, "
Klopt. Maar op een bepaald moment is de schuldvraag beantwoord en moet er van worden geleerd zodat andere vrouwen eenzelfde lot blijft bespaard. Het is zeer belangrijk dat de aanslag door Afghanen scherp wordt veroordeeld en dat alle betrokkenen bij het drama in Zeist worden opgepakt en worden vervolgd zodat andere families die eerwraak overwegen of met eerwraak hebben gedreigd ernstig worden ontmoedigd om hun dreigement ook daadwerkelijk ten uitvoer te (laten) brengen.quote:Op maandag 15 februari 2010 01:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Onder Afghanen zijn net zo veel domme en kwaadsprekende mensen als onder Nederlanders.
"Ze zeggen dat..... waar leidt dit naar toe? ......"
Geen bron waarvan ik nou diep onder de indruk ben.
quote:Op maandag 15 februari 2010 02:07 schreef Fahu het volgende:
[..]
Klopt. Maar op een bepaald moment is de schuldvraag beantwoord en moet er van worden geleerd zodat andere vrouwen eenzelfde lot blijft bespaard. Het is zeer belangrijk dat de aanslag door Afghanen scherp wordt veroordeeld en dat alle betrokkenen bij het drama in Zeist worden opgepakt en worden vervolgd zodat andere families die eerwraak overwegen of met eerwraak hebben gedreigd ernstig worden ontmoedigd om hun dreigement ook daadwerkelijk ten uitvoer te (laten) brengen.
Jouw tolerantie siert je en je hebt gelijk dat iedereen onschuldig is tot het moment dat een rechter hem/haar heeft veroordeeld en je hebt gelijk dat niet alle geruchten/roddels rondom een moordzaak op waarheid berusten. In normale doen ben ik ook zeer tolerant. Ik heb echter ontdekt dat ik geen greintje respect heb voor mensen die jonge vrouwen doelbewust in brand (laten) steken en vervolgens anderen daarvan de schuld geven o.b.v. verzonnen fantasieverhalen. Ik heb wat dat betreft nog meer respect voor domme Nederlanders die hun eigen kinderen vermoorden en daarna zelfmoord plegen of zich direct na het drama vrijwillig melden bij de politie en een volledige bekentenis afleggen.
Ik vind het niet zielig om te trappen op domme mensen die zich schuldig maken aan eerwraak in Nederland, ik doe het met plezier, fanatisme en met een bepaald doel voor ogen: DIT NOOIT MEER.
In Nederland (het land dat jou heeft opgevangen als Afghaanse vluchteling) hebben wij wetten & regels waaraan iedereen zich moet houden. Eerwraak moet snoeihard worden aangepakt en iedereen die begrip toont voor de daders of strafverlichtende omstandigheden gaat verzinnen op basis waarvan het rechtvaardig zou zijn om een jonge vrouw in brand te steken is krankzinnig of kwaadaardig.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 05:02 schreef Musicioso het volgende:
Maar jij zal vast en zeker gestraft worden voor jouw eerdere MISDADEN en jij zal boeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |