abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77275979
Nou heb ik toch s een vraagje voor alle gelovigen.
De hemel is het paradijs voor de mens, een plek waar je niet zal lijden, en je verlost word van deze kwade wereld. Je verlangt er dus naar, om daar naartoe te kunnen gaan.
Waarom zijn dan toch bijna alle gelovigen bang om te sterven. En blijven ze liever hier op aarde?
Je zou toch juist harstikke blij moeten zijn als je bijna dood gaat?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:21:05 #2
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_77276072
Waar staat het dat ze bang zijn om te sterven?
*Hosselcopter*
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:21:31 #3
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_77276085
Omdat zij ook in het achterhoofd weten dat er niks is?
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:21:52 #4
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_77276098
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:21 schreef porsche1 het volgende:
Omdat zij ook in het achterhoofd weten dat er niks is?
En jij weet dat omdat....?
*Hosselcopter*
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:25:58 #5
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_77276201
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:21 schreef Dibble het volgende:

[..]

En jij weet dat omdat....?
Ik dat hele goden gedoe ook niet geloof?
pi_77276220
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
De hemel is het paradijs voor de mens, een plek waar je niet zal lijden, en je verlost word van deze kwade wereld. Je verlangt er dus naar, om daar naartoe te kunnen gaan.
Waarom zijn dan toch bijna alle gelovigen bang om te sterven. En blijven ze liever hier op aarde?
Natuurlijke instinct. Iedereen heeft een drang om te overleven. Je hebt ook te maken met het grote onbekende. Dat is uiteraard zeer beangstigend omdat je niet weet wat er gaat gebeuren
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:28:41 #7
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_77276282
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:26 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Natuurlijke instinct. Iedereen heeft een drang om te overleven. Je hebt ook te maken met het grote onbekende. Dat is uiteraard zeer beangstigend omdat je niet weet wat er gaat gebeuren
Daar beantwoord je je eigen vraag al.
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:25 schreef porsche1 het volgende:

[..]

Ik dat hele goden gedoe ook niet geloof?
En als jij het niet gelooft zal het ook 100% niet zo zijn natuurlijk.
*Hosselcopter*
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:29:06 #8
283048 Cerebro
BigHeadz will rise again!
pi_77276297
Het zal er vast wel mooi en gezellig zijn want er komt nooit iemand terug....
Maar ja, die onzekerheid he...dat maakt het zo angstig denk ik.
Be there or be ▀
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:31:04 #9
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_77276366
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:28 schreef Dibble het volgende:

[..]

Daar beantwoord je je eigen vraag al.
[..]

En als jij het niet gelooft zal het ook 100% niet zo zijn natuurlijk.
Waarom zou iemand allemaal dingen maken en mensen die "gehandicapt" zijn als je ze vergelijkt met dat ventje daar boven?

Darwin ftw!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 00:56:43 #10
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_77277079
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:31 schreef porsche1 het volgende:

[..]

Waarom zou iemand allemaal dingen maken en mensen die "gehandicapt" zijn als je ze vergelijkt met dat ventje daar boven?

Darwin ftw!

En waarom besta jij zomaar ?
*Hosselcopter*
  dinsdag 26 januari 2010 @ 01:08:55 #11
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_77277354
quote:

Om atheïsten zoals ik lastig te vallen en te ergeren, en het leven moeilijker te maken dan dat het is, met hun kut wetten, paranoïde privacy schendende maatregelen, achterlijke regeltjes, belachelijke normen en absurde waarden..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_77279369
quote:
Omdat gelovigen niet immuun zijn voor doodsangst? Ik zeg maar iets geks.
pi_77279401
Ik ben niet gelovig en ik ben niet bang voor de dood.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dastan op 26-01-2010 13:38:54 ]
  dinsdag 26 januari 2010 @ 07:49:51 #14
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_77279441
Gelovigen zijn een stelletje zeurkouzen die bang zijn in het donker.
pi_77281900
Kappen we even met de oneliners?
pi_77294375
quote:
Misschien kan ik je vraag wel beantwoorden vanuit het perspectief van de Islam.
Die hemel is er, alleen die is niet 'gratis'. De moslims zien deze wereld als een plek om dat plek te verdienen. Dus hier zaai je goede dingen en je oogst het in het hiernamaals. Theoretisch is het zo dat hoe langer je hier zit hoe meer je kan werken voor het hiernamaals en hoe meer je kan oogsten daar. Maar er zijn uitzonderingen dat je ook in een kort leventje meer kan oogsten dan iemand die perfect leeft en veel goeds heeft gedaan.

Alleen dat je naar de hemel gaat staat niet vast. Het zit er dik in dat je als moslim toch moet boeten in de hel voor een tijdje. En die tijd is best wel lang te noemen.
Dus waar de moslims vaak bang voor zijn is hoe het met ze gaat aflopen tijdens de dag de oordeels waar je je moet verantwoorden voor elke daad je die hebt verricht hier op aarde. Krijg je het boek van daden overhandigt in je rechterhand of linkerhand (links is een ticket naar de hel en rechts is de hemel)? Dat is de vrees. Dit is natuurlijk expres zo onduidelijk zodat we als moslim continu hier ons best moeten doen.

Een derde aspect is dat je moet wachten in wat wij noemen een ondergrondse graf (kabir alemi) leven tot de dag des oordeels. Dit leven is ook niet echt rooskleurig als je veel hebt gezondigt. Dus dat schrikt ook een heleboel moslims af om snel dood te gaan aangezien er heel erg weinig vrome moslims zijn gemiddeld gezien.

Al met al redenen genoeg om de dood te vrezen voor een gemiddelde moslim.
---o---
pi_77305426
Ik ben niet zozeer echt bang om dood te gaan, maar ik wil het absoluut niet!
Niet voordat ik mijn volle potentie heb benut in m'n leven!

Ik denk dat ik toch wel bang zou zijn op het moment dat ik zal sterven. Maar dat hangt ook van de omstandigheden af. Ben ik oud, ziek en op zou ik er nog wel vrede mee kunnen hebben. Ben ik jong, gezond en vol van potentie en dodelijk ziek dan zal ik er toch wel bij gaan janken.

Dan heb je nog de omstandigheden van een plotselinge (als in niet zieke) dood, hetzij een natuurramp, hetzij een auto ongeluk. Dan heb je toch geen tijd van besef en ben je toch zo neer.

En dan heb je nog de dood die je aanziet komen (lopen), hetzij een psychopaat met een kettingzaag en masker of een slagveld met vliegende kogels om je heen... Ja, dan zou ik toch echt bang zijn om te sterven..:')

Wat er hiernamaals is? We'll see!...of niet.
pi_77313350
ik geloof in god, maar dat houdt niet in dat ik daarmee automatisch geloof in een hiernamaals en als ik daar al in geloof dat het per se in de vorm van een hemel is. Het staat allemaal NIET gelijk aan elkaar.

Daarnaast, waarom zou je niet bang kunnen zijn om te sterven als je weet dat je naar een mooie geweldige plek gaat? Ik vind het allemaal best spannend, DE grote overgang. Of er nou een paradijs op me wacht of niet.

Het is allemaal zo simpel en rechtlijnig gezegd.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 23:53:51 #19
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_77317734
gewoon gaan slapen en niet meer wakker worden.
Sweet dreams...........
Alleen dat gedonder erom heen als je per ongeluk ziek bent.......een beetje gezond heengaan lijkt me het beste eigenlijk.
pi_77320318
Het liefst ga ik heen, zónder een tandenstoker onder de nagel van mijn grote teen.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_77329341
Als je het mij vraagt komt angst over de dood komt voornamelijk voort uit onzekerheid. Het woord geloven zegt het al, men gelooft dat er een hemel is, maar men weet het niet zeker. Niemand weet zeker wat zich te wachten staat als hij doodgaat.
Persoonlijk denk ik dat er niks is na de dood, en dat er dus ook niks te vrezen valt, ik wil echter nog wel bepaalde dingen bereiken in dit leven en zo bijvoorbeeld een gezinnetje stichten.
pi_77334998
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 12:25 schreef Ibanuff het volgende:
Als je het mij vraagt komt angst over de dood komt voornamelijk voort uit onzekerheid. Het woord geloven zegt het al, men gelooft dat er een hemel is, maar men weet het niet zeker. Niemand weet zeker wat zich te wachten staat als hij doodgaat.
Persoonlijk denk ik dat er niks is na de dood, en dat er dus ook niks te vrezen valt, ik wil echter nog wel bepaalde dingen bereiken in dit leven en zo bijvoorbeeld een gezinnetje stichten.
Weer iemand die het verschil tussen weten en geloven niet kent!
---o---
pi_77372646
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 00:56 schreef Dibble het volgende:

[..]

En waarom besta jij zomaar ?
De vraag moet zijn, waarom zou je met een reden gemaakt zijn? Als schouwspelletje voor je God? Zodat hij iets heeft om van te kunnen houden?

dan vind ik de gedachte dat wij bij puur toeval zijn ontstaan in een chemische reactie toch een heel stuk aannemelijker.

Het is overigens een dogma om te zeggen dat wij een wil hebben om te overleven. Wij leven zolang we kunnen leven en dat proces probeert zichzelf in stand te houden. Die angst die men ervaart is een reactie om het balans van het lichaam (dus de chemische reactie) trachten te herstellen.
Doe eens lief!
pi_77372777
quote:
Ik heb zo'n vermoeden dat veel gelovigen het allemaal niet zo zeker weten. Als je het vraagt dan zijn ze er allemaal van overtuigd, zelfs heel wat gelovigen zeggen ervan overtuigd te zijn dat ook de Hel bestaat. Maar gek genoeg zijn die mensen helemaal niet bezig om hun ongelovige medemens te waarschuwen voor het eeuwige branden in de Hel dat ons ongelovigen zou wachten. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze dat helemaal niet erg zouden vinden. Maar ik verdenk ze ervan dat ze daar veel meer over twijfelen dan ze willen toegeven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_77373225
Niemand weet wat er na je dood gebeurt. En mensen die het wel menen te weten zijn leugenaars of gewoon dom, want je kunt het niet weten.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_77373384
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 13:06 schreef Jordy-B het volgende:
Niemand weet wat er na je dood gebeurt. En mensen die het wel menen te weten zijn leugenaars of gewoon dom, want je kunt het niet weten.
Hoe kom je precies tot die conclusie? We weten heel goed wat er met het menselijk lichaam gebeurt na overlijden. Waar je waarschijnlijk op doelt is wat er na het overlijden gebeurt met 'het ik', de ziel of hoe je dat ook wilt noemen. En inderdaad, niemand weet dat. Maar aan de andere kant: niemand kan met zekerheid zeggen dat 'het ik' of 'de ziel' iets is dat immaterieel is. Het is welliswaar een populaire opvatting, maar er zijn geen concrete aanwijzingen dat dat het geval is. De vraag heeft dus betrekking op iets waarvan het bestaan niet eens is vastgesteld.

De vraag 'wat gebeurt er met de ziel na de dood?' is heel vergelijkbaar met 'wat gebeurt er met (de ziel van) Fok! als je de serverlocatie in de fik steekt?'
pi_77374086
quote:
leg uit wat je bedoelt. je lichaam functioneert gewoon niet meer, dus wat bedoel je met 'na de dood'.

Mijn visie van de dood:
Na het punt van overlijden functioneer jij niet meer en worden de cellen van je lichaam afgebroken door andere organismen.
Doe eens lief!
pi_77375362
Het is wel bekend dat mensen die veel Gods schone namen reciteren en dus diepgang verkrijgen in een meer verlichte bewustzijn diep in een graf kan kijken en kan zien wat er gebeurd met de zielen in die graven.
Er zijn methodes bekend in de soefi orde dat iedereen dit kan binnen 40 dagen.
---o---
pi_77375738
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 13:59 schreef mariox het volgende:
Het is wel bekend dat mensen die veel Gods schone namen reciteren en dus diepgang verkrijgen in een meer verlichte bewustzijn diep in een graf kan kijken en kan zien wat er gebeurd met de zielen in die graven.
Bekend? Je bedoelt dat er het geloof is dat...
pi_77375834
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 13:59 schreef mariox het volgende:
Als zij in een diep bewustzijn kunnen kijken waarom kunnen zij ze dan niet aantonen? En als iedereen dit zou kunnen waarom verspreid je dat dan niet beter als gemeenschap? Het bewijs van een leven na de dood zou iedereen in 1 klap omzetten naar Islam, zeker als men op deze manier met hun geliefde contact kunnen houden. Maar waarom is dat nu niet?
precies, omdat er niets van klopt.
Doe eens lief!
pi_77376263
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bekend? Je bedoelt dat er het geloof is dat...
Nope echt weten. Je kan zelfs dingen verifieeren tijdens zo een bewustzijn, bijvoorbeeld door dingen te zien en horen die je niet had kunnen weten en die zich op grote afstanden zich afspelen.
Maar als je blijft beweren dat er niks anders is dan dit materiele wereldje en je investeert niks in je spirituele zoektocht dan zal je er nooit achterkomen (tot je dood bent).
---o---
pi_77376547
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:22 schreef mariox het volgende:

[..]

Nope echt weten. Je kan zelfs dingen verifieeren tijdens zo een bewustzijn, bijvoorbeeld door dingen te zien en horen die je niet had kunnen weten en die zich op grote afstanden zich afspelen.
Maar als je blijft beweren dat er niks anders is dan dit materiele wereldje en je investeert niks in je spirituele zoektocht dan zal je er nooit achterkomen (tot je dood bent).
Als je niet investeert in de basis van wetenschap dan zul je ook nooit erachter komen dat dood gewoon dood is. Zie je je eigen cirkelredenering? Als je maar blijft beweren dat er meer is dan dit materiele wereldje dan zul je nooit zien wat de natuur je verteld.

Niemand is ooit onder controleerbare situaties bevonden op 'hogere krachten' die alle natuurwetten overstijgen. Dit is onderzocht door regeringen, wetenschappers en gelovigen. En niemand kan het truukje herhalen zodra ze er op worden gecontroleerd. Hoe krom is dat?
Doe eens lief!
pi_77376943
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:22 schreef mariox het volgende:

[..]

Nou als dat waar is dan kun je daar eenvoudig en direct een miljoen dollar mee verdienen.

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
quote:
To date, no one has passed the preliminary tests.
pi_77379547
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou als dat waar is dan kun je daar eenvoudig en direct een miljoen dollar mee verdienen.

[..]
Het zijn juist mensen die geld/status/bekendheid vermijden omdat dat juist de vijanden zijn van spirituele ontwikkeling.

Het is ook niet zo dat je op commando of wil je je in zo een bewustzijn kan bevinden. Het overkomt je van tijd tot tijd.
Maar de weg die je bewandelt is best zwaar te noemen. 40 dagen vasten met een handjevol dadels per dag die je mag eten, weinig slapen, veel reciteren van bepaalde woorden en afgezonderd in een kamer leven. Er zijn zelfs westerse mensen die het hebben geprobeerd en een dagboek hebben bijgehouden en gepubliceeerd met hun ervaringen.
---o---
pi_77379968
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:49 schreef mariox het volgende:
Het zijn juist mensen die geld/status/bekendheid vermijden omdat dat juist de vijanden zijn van spirituele ontwikkeling.
Ach kom, zulke mensen zijn dol op alle drie. Nee, het is vooral gedegen onderzoek dat deze mensen vermijden. De werkelijke vijand van 'spirituele ontwikkeling' is wetenschap. En dat is geen toeval.

Overigens is er op de website van James Randi een lange lijst te vinden van mensen die het hebben aangedurfd. Een deel daarvan zijn echte oplichters op zoek naar geld. Weer een ander deel lijkt oprecht te geloven in datgene wat ze beweren te kunnen. Die laatste categorie vind ik vanuit psychologisch standpunt buitengewoon interessant.

Een recent bekend onderzoeksobject was Derek Ogilvie:

Uiteraard faalde de test volledig en had Ogilvie een beetje een standaardverhaal over dat de omstandigheden niet goed geweest zouden zijn. Maar wat mij zo fascineert aan die man... hij lijkt het werkelijk echt zelf te geloven, en ging de test in in de volle overtuiging dat hij een miljoen dollar kon gaan meenemen.
pi_77380275
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach kom, zulke mensen zijn dol op alle drie. Nee, het is vooral gedegen onderzoek dat deze mensen vermijden. De werkelijke vijand van 'spirituele ontwikkeling' is wetenschap. En dat is geen toeval.

Overigens is er op de website van James Randi een lange lijst te vinden van mensen die het hebben aangedurfd. Een deel daarvan zijn echte oplichters op zoek naar geld. Weer een ander deel lijkt oprecht te geloven in datgene wat ze beweren te kunnen. Die laatste categorie vind ik vanuit psychologisch standpunt buitengewoon interessant.

Een recent bekend onderzoeksobject was Derek Ogilvie:

Uiteraard faalde de test volledig en had Ogilvie een beetje een standaardverhaal over dat de omstandigheden niet goed geweest zouden zijn. Maar wat mij zo fascineert aan die man... hij lijkt het werkelijk echt zelf te geloven, en ging de test in in de volle overtuiging dat hij een miljoen dollar kon gaan meenemen.
Ik had het meer over soefi's en niet quasi wannabi's die zichzelf moeten bewijzen.
---o---
pi_77380540
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:06 schreef mariox het volgende:
Ik had het meer over soefi's en niet quasi wannabi's die zichzelf moeten bewijzen.
Me dunkt dat mensen die 'werkelijk' iets paranormaals kunnen per definitie nooit een poging zullen doen om zichzelf te bewijzen. En ook dat is geen toeval! Je kunt het vergelijken met het feit dat UFO filmpjes en foto's per definitie van zeer slechte kwaliteit zijn. Ergens moeten deze mensen een bepaald besef hebben dat wanneer zij hun zogenaamde vaardigheden onderwerpen aan wetenschapplijk onderzoek dat zij dan zullen falen. Het is misschien niet iets dat zij direct zullen toegeven, zelfs niet aan zichzelf.

Je kunt je dan uiteraard verstoppen in een cirkelredenatie zoals 'Het paranormale is inherent ontastbaar en wil inherent ontastbaar zijn. Dus zo gauw je probeert iets te bevestigen is het weg'. En er zijn ongetwijfeld mensen die dit oprecht geloven, zowel met betrekking tot paranormale verschijnselen als mbt UFOs. Maar zelfs dan toont de terughoudendheid mbt concreet onderzoek aan dat deze mensen onbewust ergens in hun achterhoofd toch doorhebben dat het waarschijnlijk allemaal onzin is.
pi_77382206
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:06 schreef mariox het volgende:

[..]

en wat geeft jou de wijsheid dan om hem een quasi wanna be te noemen terwijl hij duidelijk overtuigd is van zijn eigen talenten?
Doe eens lief!
pi_77395461
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:51 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

en wat geeft jou de wijsheid dan om hem een quasi wanna be te noemen terwijl hij duidelijk overtuigd is van zijn eigen talenten?
Je hebt helemaal gelijk. Ik ken die mensen helemaal niet.
---o---
pi_77398314
Volgens mij heeft niet één gelovigen 100% kunnen/willen leven naar zijn eigen overtuiging en zijn ze daarom bang voor het eind oordeel aan de poort

Geloof maakt meer kapot dan je lief is.
pi_77402126
tvp
Oh, dat is wel een beetje te makkelijk.
Ik geloof in reïncarnatie. Of ik bang ben om dood te gaan, weet ik nog niet.
Dood gaan is overigens, in mijn herinnering, niet zo heel erg.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_77425319
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:05 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Hoe weet jij dat doodgaan niet zo erg is ?
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 18:28:25 #43
246977 WithciZ
Omnia infinitus, nihil finitus
pi_77425429
quote:
Dus jij bepaalt wat ik weet? Ik weet wat er na de dood gebeurt, en aan die gedachte hou ik me vast, anders stort mijn wereld in een. Ik heb een vorm van "geloof" gevonden die mij rust biedt met betrekking tot de dood.

Waar verschilt weten van de waarheid? Het hoeft immers niet waar te zijn voor jou, maar als jij daar vrede mee hebt moet jij dat weten .

Met betrekking tot onwetendheid: Ik ben liever de zielsgelukkige wereldvreemde patiënt in een gesloten inrichting, dan een nuchtere vrije getarte man.
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:30 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

wetenschap
Wat is wetenschap dan? De tastbare waarheid? Die ook is gebaseerd op axioma's?
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

ik wil je vragen om een foto te maken van je fototoestel, met dat fototoestel zelf.

Je kan spiritualiteit niet aantonen in een materialistische wereld. Het draait om rationaliteit, in plaats van emoties. Om weten, in plaats van voelen. De hele balans is weg, volgens mij draait het gewoon om accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn, waar ze ook zijn, en waar ze ook mogen zijn.

Sowieso gaat de wetenschap er al per definitie van uit dat er geen ziel is, want ziel is niet weten, maar voelen. Ik vind het 2 verschillende maatstaven. Met wetenschappelijke instrumenten wil je wetenschappelijk bewijs leveren dat iets onwetenschappelijks bestaat, dat gaat er bij mij niet in.

The idea that a critical mass of meditators being peace in a specific population area can create positive social change has been supported by over 300 studies. For example, in 1973, Dilbeck and Associates found in 22 similar cities, of populations of approximately 25,000, that in half of these cities, where one percent of the population was using the Transcendental Meditation (TM) practice, there was 16 percent less crime.
(het hele artikel is trouwens zeer interessant)
( http://www.life-enthusiast.com/twilight/research_emoto.htm is ook een interessant verhaal)

Is er nu statisch bewezen dat mediteren (iets zeer spiritueels) misdaad reduceert, of hebben andere dingen hier mee te maken? (Er zaten meer criminelen vast dan voorgaande jaren, dus waren er minder op straat om misdaden te plegen, of, het was vaak slecht weer dus bleven ze maar binnen, etc.)

[ Bericht 1% gewijzigd door WithciZ op 29-01-2010 18:33:56 ]
I would spread the cloths under your feet:
But I, being poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams.
pi_77439771
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 18:24 schreef Meki het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat doodgaan niet zo erg is ?
Ik kan me twee keer herinneren.
En mij is een heel plausibel verhaal verteld over de dood van mijn beste vriend.

Er zijn vast wel heel erge manieren van doodgemaakt worden, zoals wurgen of verbranden of doodgemarteld worden. Maar daar gaat het hier niet om.

Overigens, zoals WithciZ zegt: ik realiseer me heel goed dat die herinnering misschien niet echt is en een construct is. En dat verhaal over mijn beste vriend vind ik natuurlijk ook prettiger dan het besef dat hij echt dood is en ik hem nooit meer zal zien.
Maar goed, als die verhalen niet waar blijken te zijn en doodgaan echt doodgaan is, dan heb ik daar ook geen last meer van. Tot die tijd bieden ze me troost.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 30 januari 2010 @ 21:11:50 #45
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_77461057
Omdat religie is voortgekomen uit de angst voor de dood en het onbekende.
pi_77461766
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 18:28 schreef WithciZ het volgende:
ik wil je vragen om een foto te maken van je fototoestel, met dat fototoestel zelf.
Heeft even geduurd, maar hier is ie dan:

En nu?
pi_77615825
Naar mijn mening is geloven in leven na de dood een soort vorm van egoïsme. Het niet kunnen voorstellen dat er een leven na de dood is waar jij niet meer aan meedoet. Toch draait de wereld prima door na jouw dood, net zoals duizenden jaren voor je geboorte.
Kijk maar naar Haïti, meer dan 50.000 (?) doden. Je maakt mij niet wijs dat elk persoon naar een soort hemels oord gaat. Sowieso leven na de dood, dan ben je in een hemel tot in de eeuwigheid? Dat duurt lang hoor, tel maar eens tot de eeuwigheid, ik weet niet of ik dat zou willen.
pi_77654732
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 00:45 schreef On het volgende:
Naar mijn mening is geloven in leven na de dood een soort vorm van egoïsme. Het niet kunnen voorstellen dat er een leven na de dood is waar jij niet meer aan meedoet. Toch draait de wereld prima door na jouw dood, net zoals duizenden jaren voor je geboorte.
Kijk maar naar Haïti, meer dan 50.000 (?) doden. Je maakt mij niet wijs dat elk persoon naar een soort hemels oord gaat. Sowieso leven na de dood, dan ben je in een hemel tot in de eeuwigheid? Dat duurt lang hoor, tel maar eens tot de eeuwigheid, ik weet niet of ik dat zou willen.
Er zijn meer smaken hoor. Reïncarnatie, bijvoorbeeld.
Maar ik deel je twijfel wel. Saaaaaaai, eeuwig gelukkig zijn. Kuuuuuut, eeuwig branden. Klote, honderden keren opnieuw geboren worden en dood gaan.
Gewoon dood gaan en dood blijven. Wel zo rustig.
pi_77654759
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 21:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heeft even geduurd, maar hier is ie dan:

[ afbeelding ]

En nu?
Ik krijg niet goed uitgepuzzeld hoe je dat nou gedaan hebt.
Met spiegels, neem ik aan. Maar hoe dan?
pi_77654981
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:45 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik kan me twee keer herinneren.
Jij kan je herinneren dat je twee keer bent doodgegaan? Vertel!
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_77657697
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 01:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik krijg niet goed uitgepuzzeld hoe je dat nou gedaan hebt.
Met spiegels, neem ik aan. Maar hoe dan?
Een badkamerkastje met verstelbare spiegels. 90 graden gedraaid, rechts is 'boven' en links is 'onder'. De camera is gericht op de rechterspiegel, en via achtereenvolgens de rechter- en linkerspiegel kijk je bovenop de camera.

[ Bericht 14% gewijzigd door Molurus op 05-02-2010 18:05:15 ]
  vrijdag 5 februari 2010 @ 21:56:37 #52
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77685956
TVP voor een eeuwig terugkerend topic.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77752332
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 08:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een badkamerkastje met verstelbare spiegels. 90 graden gedraaid, rechts is 'boven' en links is 'onder'. De camera is gericht op de rechterspiegel, en via achtereenvolgens de rechter- en linkerspiegel kijk je bovenop de camera.
Dan had je drie spiegels: rechts, midden en links. Dat kan wel.
Als je twee spiegels hebt onder een hoek van 90 graden, dan fotografeert de camera het gebied boven of onder zichzelf.

Maar goed: ik denk dat het tegenargument nu gaat worden, dat je een extern hulpmiddel gebruikt hebt.
Al weet ik niet goed waar de discussie ook al weer over ging.
pi_77752367
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:56 schreef Q.E.D. het volgende:
TVP voor een eeuwig terugkerend topic.
Maar als je in een volgend leven weer een account aanmaakt, ben je dan een kloon of niet?
pi_77781748
quote:
Op zondag 7 februari 2010 23:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar als je in een volgend leven weer een account aanmaakt, ben je dan een kloon of niet?
Ik las ergens dat je 2 keer de dood hebt meegemaakt. Was dat door een hartinfarct en dus ook een BDE?
---o---
pi_77784408
Opzich is het wel ironisch dat je je hele leven bezig bent met overleven terwijl de dood toch onvermijdelijk is.
pi_77793042
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:57 schreef mariox het volgende:

[..]

Ik las ergens dat je 2 keer de dood hebt meegemaakt. Was dat door een hartinfarct en dus ook een BDE?
Geen bijnadoodervaring. En hoe ik dood ging, weet ik niet meer.
Het was meer het moment vlak na het doodgaan dat ik zag.
Met een conclusie over hoe ik mijn leven geleid had, de belangrijkste fout inziend. (Nou ja, ik hoop dat het de belangrijkste was.)
Een keer als strenge patriarch in een bergdorp, concluderend dat ik te hard geweest was. "Dat is goed voor bergen, niet voor mensen."
En een keer als moeder van een dochter, die ik slecht behandeld had. "Weer niet los kunnen laten!" En dan mensen om me heen: "Kom maar, de volgende keer helpen we je wel." En minstens een herkende ik en die heeft me inderdaad geholpen.

Gewoon, in regressieanalyse.
pi_77845491
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:51 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Geen bijnadoodervaring. En hoe ik dood ging, weet ik niet meer.
Het was meer het moment vlak na het doodgaan dat ik zag.
Met een conclusie over hoe ik mijn leven geleid had, de belangrijkste fout inziend. (Nou ja, ik hoop dat het de belangrijkste was.)
Een keer als strenge patriarch in een bergdorp, concluderend dat ik te hard geweest was. "Dat is goed voor bergen, niet voor mensen."
En een keer als moeder van een dochter, die ik slecht behandeld had. "Weer niet los kunnen laten!" En dan mensen om me heen: "Kom maar, de volgende keer helpen we je wel." En minstens een herkende ik en die heeft me inderdaad geholpen.

Gewoon, in regressieanalyse.
Huh? Maar hoe dan?

Kan je ook een tunnel herinneren?
---o---
pi_77866970
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 14:40 schreef mariox het volgende:

[..]

Huh? Maar hoe dan?

Kan je je ook een tunnel herinneren?
Nee. Ik kwam zonder overgang in die dode toestand terecht.
In een regressieanalyse kun je als het ware van bovenaf in een situatie terecht komen. Zo kun je door levens heen springen, als het ware zappen. Je kunt doodgaan wel beleven, maar ik ging vanuit een leven meteen naar het moment dat ik mijn conclusie trok. Dus de moeite die het kostte om die conclusie te bereiken, hoefde ik niet opnieuw te beleven.
pi_77874707
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee. Ik kwam zonder overgang in die dode toestand terecht.
In een regressieanalyse kun je als het ware van bovenaf in een situatie terecht komen. Zo kun je door levens heen springen, als het ware zappen. Je kunt doodgaan wel beleven, maar ik ging vanuit een leven meteen naar het moment dat ik mijn conclusie trok. Dus de moeite die het kostte om die conclusie te bereiken, hoefde ik niet opnieuw te beleven.
Regressieanalyse ken ik alleen uit de statistiek

De vraag nogmaals hoe doe je dat dan? Meditatie? Of is het je zo maar overkomen?
---o---
pi_77904552
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:18 schreef mariox het volgende:

[..]

Regressieanalyse ken ik alleen uit de statistiek

De vraag nogmaals hoe doe je dat dan? Meditatie? Of is het je zo maar overkomen?
Oh, bedoel je zo.

Je doet het niet zelf, eigenlijk, maar je gaat naar een therapeut die er voor geleerd heeft.
Die brengt je onder hypnose en dan brengt hij of zij je via verschillende wegen naar een tijdstip in het verleden dat voor jou belangrijk is op dit moment. Of naar een vooraf afgesproken tijdstip en dat kan dan ook tussen twee levens zijn.
Er zijn diverse manieren om je daar dan goed in dat leven te krijgen, vooral beschrijven van wat je hoort, ziet en voelt helpt goed.
Er ontrolt zich dan een stukje leven voor je, alsof je in een soort ingeleefde film zit. Voor mij was er een duidelijke grens ter hoogte van mijn nek: mijn hoofd was in de kamer en hoorde de therapeut, mijn lichaam was elders.
Verder gaat het aardig associatief, zoals in een gewoon gesprek. Je eigen herinenringen springen immers ook altijd van de ene naar de andere situatie. Alleen kun je hier van het ene leven naar het anders springen. Vergelijkbaar met hoe je in dit leven via je herinneringen van de ene baan naar de andere kunt springen.

Na je belevenissen word je weer naar het heden teruggebracht, zoals bij gewone hypnose.

De dingen die je herbeleeft zijn zaken die op dit moment in je leven nu van belang zijn. Vaak zijn dat heftige belevingen, want anders zou je er nu niet weer of nog mee zitten. Door herbeleving kun je ze in perspectief plaatsen en dan nemen ze niet meer de macht over in je handelen en denken.

Je kunt naar een therapeut, maar er zijn ook wel cursussen.
pi_77910916
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Oh, bedoel je zo.

Je doet het niet zelf, eigenlijk, maar je gaat naar een therapeut die er voor geleerd heeft.
Die brengt je onder hypnose en dan brengt hij of zij je via verschillende wegen naar een tijdstip in het verleden dat voor jou belangrijk is op dit moment. Of naar een vooraf afgesproken tijdstip en dat kan dan ook tussen twee levens zijn.
Er zijn diverse manieren om je daar dan goed in dat leven te krijgen, vooral beschrijven van wat je hoort, ziet en voelt helpt goed.
Er ontrolt zich dan een stukje leven voor je, alsof je in een soort ingeleefde film zit. Voor mij was er een duidelijke grens ter hoogte van mijn nek: mijn hoofd was in de kamer en hoorde de therapeut, mijn lichaam was elders.
Verder gaat het aardig associatief, zoals in een gewoon gesprek. Je eigen herinenringen springen immers ook altijd van de ene naar de andere situatie. Alleen kun je hier van het ene leven naar het anders springen. Vergelijkbaar met hoe je in dit leven via je herinneringen van de ene baan naar de andere kunt springen.

Na je belevenissen word je weer naar het heden teruggebracht, zoals bij gewone hypnose.

De dingen die je herbeleeft zijn zaken die op dit moment in je leven nu van belang zijn. Vaak zijn dat heftige belevingen, want anders zou je er nu niet weer of nog mee zitten. Door herbeleving kun je ze in perspectief plaatsen en dan nemen ze niet meer de macht over in je handelen en denken.

Je kunt naar een therapeut, maar er zijn ook wel cursussen.
Ok maar hoe weet je dat dat een boek is die je hebt gelezen of een scene uit een film die je hebt gezien maar bent vergeten. En misschien wel iets wat je gedroomd hebt ooit maar allang weer bent vergeten
Ik vind dit een beetje vaag namelijk.
---o---
pi_77928621
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 10:04 schreef mariox het volgende:

[..]

Ok maar hoe weet je dat dat een boek is die je hebt gelezen of een scene uit een film die je hebt gezien maar bent vergeten. En misschien wel iets wat je gedroomd hebt ooit maar allang weer bent vergeten
Ik vind dit een beetje vaag namelijk.
Geen scene uit een boek of film die ik ken.
Maar verder heb je wel gelijk: het is erg vaag. En het kan best wel fantasie zijn.
Maar het werkt wel.
Dat is ook niet zo gek, want ook dromen kunnen, mits netjes behandeld, heel verhelderend zijn. En daarvan weet je zeker dat ze niet echt gebeurd zijn.
pi_77929756
quote:
Het paradijs is op aarde...
Alles op zijn tijd...
Veel mensen zijn niet bang om te sterven...
Leuk toch eindelijk weten of er nog iets bestaat? Dierbaren weer zien, kennismaken met je voorouders.
Het paradijs is op aarde: waarom zouden al die geesten van Char c.a.. dan hier komen spoken?
pi_77930300
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:05 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Je herinnering? je kunt je je overgang vanuit je vorige leven naar het 'hiernamaals' nog herinneren?
Datzelfde geldt dan waarschijnlijk voo de herinnering van je vorige leven(s). Interessant.
I
pi_77930388
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:42 schreef Heerda het volgende:
Je herinnering? je kunt je je overgang vanuit je vorige leven naar het 'hiernamaals' nog herinneren?
Datzelfde geldt dan waarschijnlijk voo de herinnering van je vorige leven(s). Interessant.
Ik kan me nog herinneren dat ik een vlieg was, vreselijk. De 4e keer dat dat rotkind van 8 mij probeerde dood te slaan was het raak.
pi_77930499
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 00:45 schreef On het volgende:
Troost: tijd is fictie...
pi_77930991
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar verder heb je wel gelijk: het is erg vaag. En het kan best wel fantasie zijn.
Maar het werkt wel.
Dat is ook niet zo gek, want ook dromen kunnen, mits netjes behandeld, heel verhelderend zijn. En daarvan weet je zeker dat ze niet echt gebeurd zijn.
Zelfs dat weet je niet zeker... Tijdens je droom ben je op bezoek in het hiernamaals in de omgeving waar je vandaan komt... Althans volgens Ute Kretzschmar door haar ontvangen... Lees het zeer interessante: 2012; de aarde op weg naar de 5e dimensie.
pi_77970666
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Maar het werkt wel.
Duidelijk verhaal
---o---
pi_77975037
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 19:47 schreef Heerda het volgende:

[..]

Troost: tijd is fictie...
Waarom is tijd fictief?
pi_77975082
hypothetisch: alle dode mensen zien vanuit het hiernamaals wat er allemaal gebeurd op de aarde en dus ook wat alle gelovigen doen. als je dood gaat kom samen met alle andere doden in het hiernamaals, maar niet zoals de hemel maar heel anders, en je wordt keihard uitgelachen dat je je hele leven voor niks naar de kerk ben geweest, netjes gebeden hebt etc.
pi_77975116
quote:
Op zondag 14 februari 2010 02:11 schreef Anarith het volgende:
hypothetisch: alle dode mensen zien vanuit het hiernamaals wat er allemaal gebeurd op de aarde en dus ook wat alle gelovigen doen. als je dood gaat kom samen met alle andere doden in het hiernamaals, maar niet zoals de hemel maar heel anders, en je wordt keihard uitgelachen dat je je hele leven voor niks naar de kerk ben geweest, netjes gebeden hebt etc.
Dus als ik dood ben, mag ik tot in den eeuwigheid mensen bekijken en uitlachen omdat ze voor niks naar de kerk zijn geweest?

Ik wist het!

Wel onder het genot van chocolademelk toch?
pi_77975229
quote:
Op zondag 14 februari 2010 02:14 schreef Symo het volgende:

[..]

Dus als ik dood ben, mag ik tot in den eeuwigheid mensen bekijken en uitlachen omdat ze voor niks naar de kerk zijn geweest?

Ik wist het!

Wel onder het genot van chocolademelk toch?
pi_77977749
quote:
Op zondag 14 februari 2010 02:07 schreef Symo het volgende:

[..]

Waarom is tijd fictief?
Tja wel heel moeilijk om te bevatten. Maar net zo moeilijk als je voor te stellen wat eeuwig is. Eeuwig is tijdloos, dus bestaat er geen tijd is een spirituele veronderstelling... Volgens Einstein staat de tijd stil wanneer je je snel genoeg voortbeweegt. Hoe snel schiet de aarde door het heelal? Hoe snel schiet het heelal door de kosmos? Alles is fictie... of illusie.
pi_77977823
quote:
Op zondag 14 februari 2010 02:11 schreef Anarith het volgende:
Klopt volgens het boek van Jean Paul Sartre 'de teerling is geworpen'. Op een morgen word je wakker en merkt dan dat je niets in de spiegel ziet. Je weet dan dat je dood bent.
pi_77990425
Je sterft om erachter te komen dat er geen dood bestaat... Het leuke is dat je daarna weer geboren kunt worden in de situatie die bij je past...
Klopt echt je mag me er op afrekenen haha...
pi_77990984
quote:
Op zondag 14 februari 2010 18:22 schreef Heerda het volgende:
Klopt echt je mag me er op afrekenen haha...
pi_78058665
quote:
Op zondag 14 februari 2010 11:07 schreef Heerda het volgende:

[..]

Tja wel heel moeilijk om te bevatten. Maar net zo moeilijk als je voor te stellen wat eeuwig is. Eeuwig is tijdloos, dus bestaat er geen tijd is een spirituele veronderstelling... Volgens Einstein staat de tijd stil wanneer je je snel genoeg voortbeweegt. Hoe snel schiet de aarde door het heelal? Hoe snel schiet het heelal door de kosmos? Alles is fictie... of illusie.
Ok.. maar als alles fictie of illusie is, dan is het er vooralsnog, nog steeds. Wat probeer je hiermee te zeggen?
Gegeven is, dat ik als mens' eindig ben.

Ik kan me best een ''voorstelling' maken bij een soort trancendentale invulling van wat tijd nou precies is of zou kunnen zijn. Alleen vanuit mijn huidige (eindige) samenstelling als mens vind ik het vooralsnog, weinig relevant.
De voornaamste reden hiervoor is dat ik het als mens niet mogelijk acht dergelijke vraagstukken te bevatten, laat staan dat ik deze in de juiste kosmische verhoudingen kan plaatsen.

Maar het blijft een interessant gegeven!
pi_78070293
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 15:23 schreef Symo het volgende:

Ok.. maar als alles fictie of illusie is, dan is het er vooralsnog, nog steeds. Wat probeer je hiermee te zeggen?
Dat er geen werkelijkheid bestaat... In die zin is dus zelfs fictie alleen 'beleefd'.

Gegeven is, dat ik als mens' eindig ben.
Alleen fysiek, toch niet de geest?

Ik kan me best een ''voorstelling' maken bij een soort trancendentale invulling van wat tijd nou precies is of zou kunnen zijn.
Dan kan je meer dan ik...

Alleen vanuit mijn huidige (eindige) samenstelling als mens vind ik het vooralsnog, weinig relevant.
Akkoord.

De voornaamste reden hiervoor is dat ik het als mens niet mogelijk acht dergelijke vraagstukken te bevatten, laat staan dat ik deze in de juiste kosmische verhoudingen kan plaatsen.

Maar het blijft een interessant gegeven!
  woensdag 17 februari 2010 @ 15:56:31 #80
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_78102715
Er zijn ook gelovigen die inderdaad niet bang zijn voor de dood en het ook niet erg vinden als een atoombom het einde zou maken aan het leven van miljoenen mensen. Dat betekend immers dat die direct naar de hemel mogen.

Kijk de film Religulous maar een keer.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_78106430
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 15:56 schreef MrMonkeyman het volgende:
Er zijn ook gelovigen die inderdaad niet bang zijn voor de dood en het ook niet erg vinden als een atoombom het einde zou maken aan het leven van miljoenen mensen. Dat betekend immers dat die direct naar de hemel mogen.

Kijk de film Religulous maar een keer.
Dat zouden alleen maar zgn. dolende geesten worden... Bij zo'n onverwachte abrupte dood weet de ziel niet dat hij niet meer tot de levenden hoort. Om het woord dood te vermijden...

Pleit er ook voor om je niet te laten cremeren... In het geval de ziel het lichaam nog niet heeft verlaten. Niet dat de ziel verbrandt maar het is dan wel een traumatische ervaring. Na de wedergeboorte blijken die trauma's mogelijk nog niet verwerkt.
pi_78107138
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:20 schreef Heerda het volgende:
\

Pleit er ook voor om je niet te laten cremeren... In het geval de ziel het lichaam nog niet heeft verlaten. .
wanneer is dit wel het geval?
pi_78108283
Hey,

Ik denk dat de meesten bang zijn voor datgene dat ze niet kennen. Maar als je gelovig bent voel je dat er meer is en dan leef je daar ook naar...
met vriendelijke groeten,
Robby
www.relatieforum.net
pi_78119321
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 18:11 schreef robby0123 het volgende:
Hey,

Ik denk dat de meesten bang zijn voor datgene dat ze niet kennen. Maar als je gelovig bent voel je dat er meer is en dan leef je daar ook naar...
Ik ben niet 'gelovig', en heb voor mijzelf besloten dat een bijbelse god, of ieder andere religieuze invulling van het begrip god voor mij niet geloofwaardig is. Desalniettemin heb ook ik het gevoel dat er meer is.
Maar dat stukje van je, 'dan leef je daar ook naar...' Leg dat eens uit?
pi_78119780
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:08 schreef Symo het volgende:

[..]

Ik ben niet 'gelovig', en heb voor mijzelf besloten dat een bijbelse god, of ieder andere religieuze invulling van het begrip god voor mij niet geloofwaardig is. Desalniettemin heb ook ik het gevoel dat er meer is.
je kun prima religeus zijn zonder god ja
pi_78121900
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:08 schreef Symo het volgende:

[..]

Wat bedoel je met meer in dit verband? Als je bijvoorbeeld streeft naar een hoger doel, zoals een gezin, dan is er ook meer in je leven dan je eigen naakte bestaan. Heeft iedere vorm van vooruit kijken, doelen stellen en zorg dragen niet een religieus karakter?
pi_78122213
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 22:58 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Wat bedoel je met meer in dit verband? Als je bijvoorbeeld streeft naar een hoger doel, zoals een gezin, dan is er ook meer in je leven dan je eigen naakte bestaan. Heeft iedere vorm van vooruit kijken, doelen stellen en zorg dragen niet een religieus karakter?
als in iets dat verwerfd/bereikt kan worden?
pi_78122442
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:05 schreef Yorrit het volgende:

[..]

als in iets dat verwerfd/bereikt kan worden?
Nou nee, vooral de levenshouding, als instelling. Religieuzen weten heel goed dat wat zij verlangen, bv. contact met God, verlichting, verlossing van zondes, etc. etc. maar ten dele vervuld kan worden.
pi_78122518
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:10 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Nou nee, vooral de levenshouding, als instelling. Religieuzen weten heel goed dat wat zij verlangen, bv. contact met God, verlichting, verlossing van zondes, etc. etc. maar ten dele vervuld kan worden.
beiden zijn toch inspanningen om iets te bereiken?
pi_78122699
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:12 schreef Yorrit het volgende:

[..]

beiden zijn toch inspanningen om iets te bereiken?
Precies, het is een inspanning. Geloven is dan ook niet een gemakzuchtig accepteren van dogma's maar een inspanning en een worsteling.
pi_78122845
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:16 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Precies, het is een inspanning. Geloven is dan ook niet een gemakzuchtig accepteren van dogma's maar een inspanning en een worsteling.
nogal!
pi_78123077
Anders waren we allang op het geloof uitgekeken.
pi_78123398
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 17:38 schreef Yorrit het volgende:

[..]

wanneer is dit wel het geval?
Welke redenen kan je dan nog meer bedenken om je niet te laten cremeren?
De redenen om dat wel te doen zijn toch overbekend?
pi_78123744
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:35 schreef Heerda het volgende:

[..]

Welke redenen kan je dan nog meer bedenken om je niet te laten cremeren?
De redenen om dat wel te doen zijn toch overbekend?
nee wanneer kun je veilig gecremeerd worden, wanneer de ziel het lichaam heeft verlaten?
pi_78143390
quote:
Op woensdag 17 februari 2010 23:45 schreef Yorrit het volgende:

[..]

nee wanneer kun je veilig gecremeerd worden, wanneer de ziel het lichaam heeft verlaten?
Sorry had je vraag niet goed begrepen... Je weet natuurlijk nooit wanneer je geest je lichaam verlaten heeft. Daarom zal ik mij nooit laten cremeren zodat de geest in alle rust het lichaam kan verlaten. Ik heb deze wijsheid (?) van de boeken van Jozef Rulof. Hij wist dit door berichten van de meesters 'van gene zijde'. Misschien interessant om de discussie voor te zetten op: http://jozefrulof.forum-xl.nl/index.php
pi_78143512
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 16:27 schreef Heerda het volgende:

[..]

Sorry had je vraag niet goed begrepen... Je weet natuurlijk nooit wanneer je geest je lichaam verlaten heeft. Daarom zal ik mij nooit laten cremeren zodat de geest in alle rust het lichaam kan verlaten. Ik heb deze wijsheid (?) van de boeken van Jozef Rulof. Hij wist dit door berichten van de meesters 'van gene zijde'. Misschien interessant om de discussie voor te zetten op: http://jozefrulof.forum-xl.nl/index.php
wel eigenaardig aangezien veel religies die een trancendentale ziel/bewustzijn kennen juist het lichaam verbranden, omdat het maar een lege huls is wanneer de ziel/bewustzijn deze verlaat bij de dood
pi_78148532
de dood an sich vind ik niet erg.

ik ben wel bang voor een pijnlijke dood.
levend verbranden, zwaar autoongeluk, etc.

maar als ik in mijn slaap heel rustig zou sterven terwijl ik een mooie droom heb
pi_78149123
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 16:29 schreef Yorrit het volgende:

[..]

wel eigenaardig aangezien veel religies die een trancendentale ziel/bewustzijn kennen juist het lichaam verbranden, omdat het maar een lege huls is wanneer de ziel/bewustzijn deze verlaat bij de dood
Ik heb het niet over verbranden want dat is nog een natuurlijk proces... maar in de crematie-oven is dat niet vergelijkbaar. Denk ik...
pi_78149394

hoe zie jij het verschil?
pi_78156833
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 16:27 schreef Heerda het volgende:

[..]

Verrek, heeft die een eigen forum? Zal eens kijken. Heb hier wel eens gediscussieerd met een aanhanger van hem. Was wel lachen, maar de moderators vonden er niet zoveel aan, geloof ik.

Edit:
Er zijn geen forums beschikbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')