En jij weet dat omdat....?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:21 schreef porsche1 het volgende:
Omdat zij ook in het achterhoofd weten dat er niks is?
Ik dat hele goden gedoe ook niet geloof?quote:
Natuurlijke instinct. Iedereen heeft een drang om te overleven. Je hebt ook te maken met het grote onbekende. Dat is uiteraard zeer beangstigend omdat je niet weet wat er gaat gebeurenquote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
Nou heb ik toch s een vraagje voor alle gelovigen.![]()
De hemel is het paradijs voor de mens, een plek waar je niet zal lijden, en je verlost word van deze kwade wereld. Je verlangt er dus naar, om daar naartoe te kunnen gaan.
Waarom zijn dan toch bijna alle gelovigen bang om te sterven. En blijven ze liever hier op aarde?![]()
Je zou toch juist harstikke blij moeten zijn als je bijna dood gaat?
Daar beantwoord je je eigen vraag al.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:26 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Natuurlijke instinct. Iedereen heeft een drang om te overleven. Je hebt ook te maken met het grote onbekende. Dat is uiteraard zeer beangstigend omdat je niet weet wat er gaat gebeuren
En als jij het niet gelooft zal het ook 100% niet zo zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:25 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Ik dat hele goden gedoe ook niet geloof?
Waarom zou iemand allemaal dingen maken en mensen die "gehandicapt" zijn als je ze vergelijkt met dat ventje daar boven?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:28 schreef Dibble het volgende:
[..]
Daar beantwoord je je eigen vraag al.
[..]
En als jij het niet gelooft zal het ook 100% niet zo zijn natuurlijk.
quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:31 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Waarom zou iemand allemaal dingen maken en mensen die "gehandicapt" zijn als je ze vergelijkt met dat ventje daar boven?
Darwin ftw!
Om atheïsten zoals ik lastig te vallen en te ergeren, en het leven moeilijker te maken dan dat het is, met hun kut wetten, paranoïde privacy schendende maatregelen, achterlijke regeltjes, belachelijke normen en absurde waarden..quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
Waarom zijn dan toch bijna alle gelovigen bang om te sterven. En blijven ze liever hier op aarde?![]()
Omdat gelovigen niet immuun zijn voor doodsangst? Ik zeg maar iets geks.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
Misschien kan ik je vraag wel beantwoorden vanuit het perspectief van de Islam.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
De hemel is het paradijs voor de mens, een plek waar je niet zal lijden, en je verlost word van deze kwade wereld. Je verlangt er dus naar, om daar naartoe te kunnen gaan.
Weer iemand die het verschil tussen weten en geloven niet kent!quote:Op woensdag 27 januari 2010 12:25 schreef Ibanuff het volgende:
Als je het mij vraagt komt angst over de dood komt voornamelijk voort uit onzekerheid. Het woord geloven zegt het al, men gelooft dat er een hemel is, maar men weet het niet zeker. Niemand weet zeker wat zich te wachten staat als hij doodgaat.
Persoonlijk denk ik dat er niks is na de dood, en dat er dus ook niks te vrezen valt, ik wil echter nog wel bepaalde dingen bereiken in dit leven en zo bijvoorbeeld een gezinnetje stichten.
De vraag moet zijn, waarom zou je met een reden gemaakt zijn? Als schouwspelletje voor je God? Zodat hij iets heeft om van te kunnen houden?quote:
Ik heb zo'n vermoeden dat veel gelovigen het allemaal niet zo zeker weten. Als je het vraagt dan zijn ze er allemaal van overtuigd, zelfs heel wat gelovigen zeggen ervan overtuigd te zijn dat ook de Hel bestaat. Maar gek genoeg zijn die mensen helemaal niet bezig om hun ongelovige medemens te waarschuwen voor het eeuwige branden in de Hel dat ons ongelovigen zou wachten. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze dat helemaal niet erg zouden vinden. Maar ik verdenk ze ervan dat ze daar veel meer over twijfelen dan ze willen toegeven.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
Hoe kom je precies tot die conclusie? We weten heel goed wat er met het menselijk lichaam gebeurt na overlijden. Waar je waarschijnlijk op doelt is wat er na het overlijden gebeurt met 'het ik', de ziel of hoe je dat ook wilt noemen. En inderdaad, niemand weet dat. Maar aan de andere kant: niemand kan met zekerheid zeggen dat 'het ik' of 'de ziel' iets is dat immaterieel is. Het is welliswaar een populaire opvatting, maar er zijn geen concrete aanwijzingen dat dat het geval is. De vraag heeft dus betrekking op iets waarvan het bestaan niet eens is vastgesteld.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:06 schreef Jordy-B het volgende:
Niemand weet wat er na je dood gebeurt. En mensen die het wel menen te weten zijn leugenaars of gewoon dom, want je kunt het niet weten.
leg uit wat je bedoelt. je lichaam functioneert gewoon niet meer, dus wat bedoel je met 'na de dood'.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:06 schreef Jordy-B het volgende:
Niemand weet wat er na je dood gebeurt. En mensen die het wel menen te weten zijn leugenaars of gewoon dom, want je kunt het niet weten.
Bekend? Je bedoelt dat er het geloof is dat...quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:59 schreef mariox het volgende:
Het is wel bekend dat mensen die veel Gods schone namen reciteren en dus diepgang verkrijgen in een meer verlichte bewustzijn diep in een graf kan kijken en kan zien wat er gebeurd met de zielen in die graven.
Er zijn methodes bekend in de soefi orde dat iedereen dit kan binnen 40 dagen.
Als zij in een diep bewustzijn kunnen kijken waarom kunnen zij ze dan niet aantonen? En als iedereen dit zou kunnen waarom verspreid je dat dan niet beter als gemeenschap? Het bewijs van een leven na de dood zou iedereen in 1 klap omzetten naar Islam, zeker als men op deze manier met hun geliefde contact kunnen houden. Maar waarom is dat nu niet?quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:59 schreef mariox het volgende:
Het is wel bekend dat mensen die veel Gods schone namen reciteren en dus diepgang verkrijgen in een meer verlichte bewustzijn diep in een graf kan kijken en kan zien wat er gebeurd met de zielen in die graven.
Er zijn methodes bekend in de soefi orde dat iedereen dit kan binnen 40 dagen.
Nope echt weten. Je kan zelfs dingen verifieeren tijdens zo een bewustzijn, bijvoorbeeld door dingen te zien en horen die je niet had kunnen weten en die zich op grote afstanden zich afspelen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bekend? Je bedoelt dat er het geloof is dat...
Als je niet investeert in de basis van wetenschap dan zul je ook nooit erachter komen dat dood gewoon dood is. Zie je je eigen cirkelredenering? Als je maar blijft beweren dat er meer is dan dit materiele wereldje dan zul je nooit zien wat de natuur je verteld.quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:22 schreef mariox het volgende:
[..]
Nope echt weten. Je kan zelfs dingen verifieeren tijdens zo een bewustzijn, bijvoorbeeld door dingen te zien en horen die je niet had kunnen weten en die zich op grote afstanden zich afspelen.
Maar als je blijft beweren dat er niks anders is dan dit materiele wereldje en je investeert niks in je spirituele zoektocht dan zal je er nooit achterkomen (tot je dood bent).
Nou als dat waar is dan kun je daar eenvoudig en direct een miljoen dollar mee verdienen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:22 schreef mariox het volgende:
[..]
Nope echt weten. Je kan zelfs dingen verifieeren tijdens zo een bewustzijn, bijvoorbeeld door dingen te zien en horen die je niet had kunnen weten en die zich op grote afstanden zich afspelen.
Maar als je blijft beweren dat er niks anders is dan dit materiele wereldje en je investeert niks in je spirituele zoektocht dan zal je er nooit achterkomen (tot je dood bent).
quote:To date, no one has passed the preliminary tests.
quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou als dat waar is dan kun je daar eenvoudig en direct een miljoen dollar mee verdienen.
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
[..]
Ach kom, zulke mensen zijn dol op alle drie. Nee, het is vooral gedegen onderzoek dat deze mensen vermijden. De werkelijke vijand van 'spirituele ontwikkeling' is wetenschap. En dat is geen toeval.quote:Op donderdag 28 januari 2010 15:49 schreef mariox het volgende:Het zijn juist mensen die geld/status/bekendheid vermijden omdat dat juist de vijanden zijn van spirituele ontwikkeling.
Ik had het meer over soefi's en niet quasi wannabi's die zichzelf moeten bewijzen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 15:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach kom, zulke mensen zijn dol op alle drie. Nee, het is vooral gedegen onderzoek dat deze mensen vermijden. De werkelijke vijand van 'spirituele ontwikkeling' is wetenschap. En dat is geen toeval.
Overigens is er op de website van James Randi een lange lijst te vinden van mensen die het hebben aangedurfd. Een deel daarvan zijn echte oplichters op zoek naar geld. Weer een ander deel lijkt oprecht te geloven in datgene wat ze beweren te kunnen. Die laatste categorie vind ik vanuit psychologisch standpunt buitengewoon interessant.
Een recent bekend onderzoeksobject was Derek Ogilvie:
Uiteraard faalde de test volledig en had Ogilvie een beetje een standaardverhaal over dat de omstandigheden niet goed geweest zouden zijn. Maar wat mij zo fascineert aan die man... hij lijkt het werkelijk echt zelf te geloven, en ging de test in in de volle overtuiging dat hij een miljoen dollar kon gaan meenemen.
Me dunkt dat mensen die 'werkelijk' iets paranormaals kunnen per definitie nooit een poging zullen doen om zichzelf te bewijzen. En ook dat is geen toeval! Je kunt het vergelijken met het feit dat UFO filmpjes en foto's per definitie van zeer slechte kwaliteit zijn. Ergens moeten deze mensen een bepaald besef hebben dat wanneer zij hun zogenaamde vaardigheden onderwerpen aan wetenschapplijk onderzoek dat zij dan zullen falen. Het is misschien niet iets dat zij direct zullen toegeven, zelfs niet aan zichzelf.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:06 schreef mariox het volgende:
Ik had het meer over soefi's en niet quasi wannabi's die zichzelf moeten bewijzen.
en wat geeft jou de wijsheid dan om hem een quasi wanna be te noemen terwijl hij duidelijk overtuigd is van zijn eigen talenten?quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:06 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik had het meer over soefi's en niet quasi wannabi's die zichzelf moeten bewijzen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ken die mensen helemaal niet.quote:Op donderdag 28 januari 2010 16:51 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
en wat geeft jou de wijsheid dan om hem een quasi wanna be te noemen terwijl hij duidelijk overtuigd is van zijn eigen talenten?
Hoe weet jij dat doodgaan niet zo erg is ?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:05 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Oh, dat is wel een beetje te makkelijk.
Ik geloof in reïncarnatie. Of ik bang ben om dood te gaan, weet ik nog niet.
Dood gaan is overigens, in mijn herinnering, niet zo heel erg.
Dus jij bepaalt wat ik weet? Ik weet wat er na de dood gebeurt, en aan die gedachte hou ik me vast, anders stort mijn wereld in een. Ik heb een vorm van "geloof" gevonden die mij rust biedt met betrekking tot de dood.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:06 schreef Jordy-B het volgende:
Wat is wetenschap dan? De tastbare waarheid? Die ook is gebaseerd op axioma's?quote:
ik wil je vragen om een foto te maken van je fototoestel, met dat fototoestel zelf.quote:Op donderdag 28 januari 2010 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou als dat waar is dan kun je daar eenvoudig en direct een miljoen dollar mee verdienen.
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
[..]
Ik kan me twee keer herinneren.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 18:24 schreef Meki het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat doodgaan niet zo erg is ?
Heeft even geduurd, maar hier is ie dan:quote:Op vrijdag 29 januari 2010 18:28 schreef WithciZ het volgende:
ik wil je vragen om een foto te maken van je fototoestel, met dat fototoestel zelf.
Er zijn meer smaken hoor. Reïncarnatie, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 4 februari 2010 00:45 schreef On het volgende:
Naar mijn mening is geloven in leven na de dood een soort vorm van egoïsme. Het niet kunnen voorstellen dat er een leven na de dood is waar jij niet meer aan meedoet. Toch draait de wereld prima door na jouw dood, net zoals duizenden jaren voor je geboorte.
Kijk maar naar Haïti, meer dan 50.000 (?) doden. Je maakt mij niet wijs dat elk persoon naar een soort hemels oord gaat. Sowieso leven na de dood, dan ben je in een hemel tot in de eeuwigheid? Dat duurt lang hoor, tel maar eens tot de eeuwigheid, ik weet niet of ik dat zou willen.
Ik krijg niet goed uitgepuzzeld hoe je dat nou gedaan hebt.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heeft even geduurd, maar hier is ie dan:
[ afbeelding ]
En nu?
Jij kan je herinneren dat je twee keer bent doodgegaan? Vertel!quote:
Een badkamerkastje met verstelbare spiegels.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 01:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik krijg niet goed uitgepuzzeld hoe je dat nou gedaan hebt.
Met spiegels, neem ik aan. Maar hoe dan?
Dan had je drie spiegels: rechts, midden en links. Dat kan wel.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 08:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een badkamerkastje met verstelbare spiegels.90 graden gedraaid, rechts is 'boven' en links is 'onder'. De camera is gericht op de rechterspiegel, en via achtereenvolgens de rechter- en linkerspiegel kijk je bovenop de camera.
Maar als je in een volgend leven weer een account aanmaakt, ben je dan een kloon of niet?quote:
Ik las ergens dat je 2 keer de dood hebt meegemaakt. Was dat door een hartinfarct en dus ook een BDE?quote:Op zondag 7 februari 2010 23:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar als je in een volgend leven weer een account aanmaakt, ben je dan een kloon of niet?
Geen bijnadoodervaring. En hoe ik dood ging, weet ik niet meer.quote:Op maandag 8 februari 2010 19:57 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik las ergens dat je 2 keer de dood hebt meegemaakt. Was dat door een hartinfarct en dus ook een BDE?
Huh? Maar hoe dan?quote:Op maandag 8 februari 2010 23:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen bijnadoodervaring. En hoe ik dood ging, weet ik niet meer.
Het was meer het moment vlak na het doodgaan dat ik zag.
Met een conclusie over hoe ik mijn leven geleid had, de belangrijkste fout inziend. (Nou ja, ik hoop dat het de belangrijkste was.)
Een keer als strenge patriarch in een bergdorp, concluderend dat ik te hard geweest was. "Dat is goed voor bergen, niet voor mensen."
En een keer als moeder van een dochter, die ik slecht behandeld had. "Weer niet los kunnen laten!" En dan mensen om me heen: "Kom maar, de volgende keer helpen we je wel." En minstens een herkende ik en die heeft me inderdaad geholpen.
Gewoon, in regressieanalyse.
Nee. Ik kwam zonder overgang in die dode toestand terecht.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:40 schreef mariox het volgende:
[..]
Huh? Maar hoe dan?
Kan je je ook een tunnel herinneren?
Regressieanalyse ken ik alleen uit de statistiekquote:Op woensdag 10 februari 2010 23:09 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee. Ik kwam zonder overgang in die dode toestand terecht.
In een regressieanalyse kun je als het ware van bovenaf in een situatie terecht komen. Zo kun je door levens heen springen, als het ware zappen. Je kunt doodgaan wel beleven, maar ik ging vanuit een leven meteen naar het moment dat ik mijn conclusie trok. Dus de moeite die het kostte om die conclusie te bereiken, hoefde ik niet opnieuw te beleven.
Oh, bedoel je zo.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:18 schreef mariox het volgende:
[..]
Regressieanalyse ken ik alleen uit de statistiek
De vraag nogmaals hoe doe je dat dan? Meditatie? Of is het je zo maar overkomen?
Ok maar hoe weet je dat dat een boek is die je hebt gelezen of een scene uit een film die je hebt gezien maar bent vergeten. En misschien wel iets wat je gedroomd hebt ooit maar allang weer bent vergetenquote:Op donderdag 11 februari 2010 23:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, bedoel je zo.
Je doet het niet zelf, eigenlijk, maar je gaat naar een therapeut die er voor geleerd heeft.
Die brengt je onder hypnose en dan brengt hij of zij je via verschillende wegen naar een tijdstip in het verleden dat voor jou belangrijk is op dit moment. Of naar een vooraf afgesproken tijdstip en dat kan dan ook tussen twee levens zijn.
Er zijn diverse manieren om je daar dan goed in dat leven te krijgen, vooral beschrijven van wat je hoort, ziet en voelt helpt goed.
Er ontrolt zich dan een stukje leven voor je, alsof je in een soort ingeleefde film zit. Voor mij was er een duidelijke grens ter hoogte van mijn nek: mijn hoofd was in de kamer en hoorde de therapeut, mijn lichaam was elders.
Verder gaat het aardig associatief, zoals in een gewoon gesprek. Je eigen herinenringen springen immers ook altijd van de ene naar de andere situatie. Alleen kun je hier van het ene leven naar het anders springen. Vergelijkbaar met hoe je in dit leven via je herinneringen van de ene baan naar de andere kunt springen.
Na je belevenissen word je weer naar het heden teruggebracht, zoals bij gewone hypnose.
De dingen die je herbeleeft zijn zaken die op dit moment in je leven nu van belang zijn. Vaak zijn dat heftige belevingen, want anders zou je er nu niet weer of nog mee zitten. Door herbeleving kun je ze in perspectief plaatsen en dan nemen ze niet meer de macht over in je handelen en denken.
Je kunt naar een therapeut, maar er zijn ook wel cursussen.
Geen scene uit een boek of film die ik ken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 10:04 schreef mariox het volgende:
[..]
Ok maar hoe weet je dat dat een boek is die je hebt gelezen of een scene uit een film die je hebt gezien maar bent vergeten. En misschien wel iets wat je gedroomd hebt ooit maar allang weer bent vergeten
Ik vind dit een beetje vaag namelijk.
Het paradijs is op aarde...quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
Je herinnering? je kunt je je overgang vanuit je vorige leven naar het 'hiernamaals' nog herinneren?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 01:05 schreef Kees22 het volgende:
tvp
Oh, dat is wel een beetje te makkelijk.
Ik geloof in reïncarnatie. Of ik bang ben om dood te gaan, weet ik nog niet.
Dood gaan is overigens, in mijn herinnering, niet zo heel erg.
Ik kan me nog herinneren dat ik een vlieg was, vreselijk. De 4e keer dat dat rotkind van 8 mij probeerde dood te slaan was het raak.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:42 schreef Heerda het volgende:
Je herinnering? je kunt je je overgang vanuit je vorige leven naar het 'hiernamaals' nog herinneren?
Datzelfde geldt dan waarschijnlijk voo de herinnering van je vorige leven(s). Interessant.
Troost: tijd is fictie...quote:Op donderdag 4 februari 2010 00:45 schreef On het volgende:
Naar mijn mening is geloven in leven na de dood een soort vorm van egoïsme. Het niet kunnen voorstellen dat er een leven na de dood is waar jij niet meer aan meedoet. Toch draait de wereld prima door na jouw dood, net zoals duizenden jaren voor je geboorte.
Kijk maar naar Haïti, meer dan 50.000 (?) doden. Je maakt mij niet wijs dat elk persoon naar een soort hemels oord gaat. Sowieso leven na de dood, dan ben je in een hemel tot in de eeuwigheid? Dat duurt lang hoor, tel maar eens tot de eeuwigheid, ik weet niet of ik dat zou willen.
Zelfs dat weet je niet zeker... Tijdens je droom ben je op bezoek in het hiernamaals in de omgeving waar je vandaan komt... Althans volgens Ute Kretzschmar door haar ontvangen... Lees het zeer interessante: 2012; de aarde op weg naar de 5e dimensie.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen scene uit een boek of film die ik ken.
Maar verder heb je wel gelijk: het is erg vaag. En het kan best wel fantasie zijn.
Maar het werkt wel.
Dat is ook niet zo gek, want ook dromen kunnen, mits netjes behandeld, heel verhelderend zijn. En daarvan weet je zeker dat ze niet echt gebeurd zijn.
Duidelijk verhaalquote:Op vrijdag 12 februari 2010 19:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Geen scene uit een boek of film die ik ken.
Maar verder heb je wel gelijk: het is erg vaag. En het kan best wel fantasie zijn.
Maar het werkt wel.
Dat is ook niet zo gek, want ook dromen kunnen, mits netjes behandeld, heel verhelderend zijn. En daarvan weet je zeker dat ze niet echt gebeurd zijn.
Dus als ik dood ben, mag ik tot in den eeuwigheid mensen bekijken en uitlachen omdat ze voor niks naar de kerk zijn geweest?quote:Op zondag 14 februari 2010 02:11 schreef Anarith het volgende:
hypothetisch: alle dode mensen zien vanuit het hiernamaals wat er allemaal gebeurd op de aarde en dus ook wat alle gelovigen doen. als je dood gaat kom samen met alle andere doden in het hiernamaals, maar niet zoals de hemel maar heel anders, en je wordt keihard uitgelachen dat je je hele leven voor niks naar de kerk ben geweest, netjes gebeden hebt etc.
quote:Op zondag 14 februari 2010 02:14 schreef Symo het volgende:
[..]
Dus als ik dood ben, mag ik tot in den eeuwigheid mensen bekijken en uitlachen omdat ze voor niks naar de kerk zijn geweest?
Ik wist het!
Wel onder het genot van chocolademelk toch?
Tja wel heel moeilijk om te bevatten. Maar net zo moeilijk als je voor te stellen wat eeuwig is. Eeuwig is tijdloos, dus bestaat er geen tijd is een spirituele veronderstelling... Volgens Einstein staat de tijd stil wanneer je je snel genoeg voortbeweegt. Hoe snel schiet de aarde door het heelal? Hoe snel schiet het heelal door de kosmos? Alles is fictie... of illusie.quote:
Klopt volgens het boek van Jean Paul Sartre 'de teerling is geworpen'. Op een morgen word je wakker en merkt dan dat je niets in de spiegel ziet. Je weet dan dat je dood bent.quote:Op zondag 14 februari 2010 02:11 schreef Anarith het volgende:
hypothetisch: alle dode mensen zien vanuit het hiernamaals wat er allemaal gebeurd op de aarde en dus ook wat alle gelovigen doen. als je dood gaat kom samen met alle andere doden in het hiernamaals, maar niet zoals de hemel maar heel anders, en je wordt keihard uitgelachen dat je je hele leven voor niks naar de kerk ben geweest, netjes gebeden hebt etc.
quote:Op zondag 14 februari 2010 18:22 schreef Heerda het volgende:
Klopt echt je mag me er op afrekenen haha...
Ok.. maar als alles fictie of illusie is, dan is het er vooralsnog, nog steeds. Wat probeer je hiermee te zeggen?quote:Op zondag 14 februari 2010 11:07 schreef Heerda het volgende:
[..]
Tja wel heel moeilijk om te bevatten. Maar net zo moeilijk als je voor te stellen wat eeuwig is. Eeuwig is tijdloos, dus bestaat er geen tijd is een spirituele veronderstelling... Volgens Einstein staat de tijd stil wanneer je je snel genoeg voortbeweegt. Hoe snel schiet de aarde door het heelal? Hoe snel schiet het heelal door de kosmos? Alles is fictie... of illusie.
quote:Op dinsdag 16 februari 2010 15:23 schreef Symo het volgende:
Ok.. maar als alles fictie of illusie is, dan is het er vooralsnog, nog steeds. Wat probeer je hiermee te zeggen?
Dat er geen werkelijkheid bestaat... In die zin is dus zelfs fictie alleen 'beleefd'.
Gegeven is, dat ik als mens' eindig ben.
Alleen fysiek, toch niet de geest?
Ik kan me best een ''voorstelling' maken bij een soort trancendentale invulling van wat tijd nou precies is of zou kunnen zijn.
Dan kan je meer dan ik...
Alleen vanuit mijn huidige (eindige) samenstelling als mens vind ik het vooralsnog, weinig relevant.
Akkoord.
De voornaamste reden hiervoor is dat ik het als mens niet mogelijk acht dergelijke vraagstukken te bevatten, laat staan dat ik deze in de juiste kosmische verhoudingen kan plaatsen.
Maar het blijft een interessant gegeven!
Dat zouden alleen maar zgn. dolende geesten worden... Bij zo'n onverwachte abrupte dood weet de ziel niet dat hij niet meer tot de levenden hoort. Om het woord dood te vermijden...quote:Op woensdag 17 februari 2010 15:56 schreef MrMonkeyman het volgende:
Er zijn ook gelovigen die inderdaad niet bang zijn voor de dood en het ook niet erg vinden als een atoombom het einde zou maken aan het leven van miljoenen mensen. Dat betekend immers dat die direct naar de hemel mogen.
Kijk de film Religulous maar een keer.
wanneer is dit wel het geval?quote:Op woensdag 17 februari 2010 17:20 schreef Heerda het volgende:
\
Pleit er ook voor om je niet te laten cremeren... In het geval de ziel het lichaam nog niet heeft verlaten. .
Ik ben niet 'gelovig', en heb voor mijzelf besloten dat een bijbelse god, of ieder andere religieuze invulling van het begrip god voor mij niet geloofwaardig is. Desalniettemin heb ook ik het gevoel dat er meer is.quote:Op woensdag 17 februari 2010 18:11 schreef robby0123 het volgende:
Hey,
Ik denk dat de meesten bang zijn voor datgene dat ze niet kennen. Maar als je gelovig bent voel je dat er meer is en dan leef je daar ook naar...
je kun prima religeus zijn zonder god jaquote:Op woensdag 17 februari 2010 22:08 schreef Symo het volgende:
[..]
Ik ben niet 'gelovig', en heb voor mijzelf besloten dat een bijbelse god, of ieder andere religieuze invulling van het begrip god voor mij niet geloofwaardig is. Desalniettemin heb ook ik het gevoel dat er meer is.
Wat bedoel je met meer in dit verband? Als je bijvoorbeeld streeft naar een hoger doel, zoals een gezin, dan is er ook meer in je leven dan je eigen naakte bestaan. Heeft iedere vorm van vooruit kijken, doelen stellen en zorg dragen niet een religieus karakter?quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:08 schreef Symo het volgende:
[..]
Ik ben niet 'gelovig', en heb voor mijzelf besloten dat een bijbelse god, of ieder andere religieuze invulling van het begrip god voor mij niet geloofwaardig is. Desalniettemin heb ook ik het gevoel dat er meer is.
als in iets dat verwerfd/bereikt kan worden?quote:Op woensdag 17 februari 2010 22:58 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wat bedoel je met meer in dit verband? Als je bijvoorbeeld streeft naar een hoger doel, zoals een gezin, dan is er ook meer in je leven dan je eigen naakte bestaan. Heeft iedere vorm van vooruit kijken, doelen stellen en zorg dragen niet een religieus karakter?
Nou nee, vooral de levenshouding, als instelling. Religieuzen weten heel goed dat wat zij verlangen, bv. contact met God, verlichting, verlossing van zondes, etc. etc. maar ten dele vervuld kan worden.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:05 schreef Yorrit het volgende:
[..]
als in iets dat verwerfd/bereikt kan worden?
beiden zijn toch inspanningen om iets te bereiken?quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:10 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Nou nee, vooral de levenshouding, als instelling. Religieuzen weten heel goed dat wat zij verlangen, bv. contact met God, verlichting, verlossing van zondes, etc. etc. maar ten dele vervuld kan worden.
Precies, het is een inspanning. Geloven is dan ook niet een gemakzuchtig accepteren van dogma's maar een inspanning en een worsteling.quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:12 schreef Yorrit het volgende:
[..]
beiden zijn toch inspanningen om iets te bereiken?
nogal!quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:16 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Precies, het is een inspanning. Geloven is dan ook niet een gemakzuchtig accepteren van dogma's maar een inspanning en een worsteling.
Welke redenen kan je dan nog meer bedenken om je niet te laten cremeren?quote:
nee wanneer kun je veilig gecremeerd worden, wanneer de ziel het lichaam heeft verlaten?quote:Op woensdag 17 februari 2010 23:35 schreef Heerda het volgende:
[..]
Welke redenen kan je dan nog meer bedenken om je niet te laten cremeren?
De redenen om dat wel te doen zijn toch overbekend?
Sorry had je vraag niet goed begrepen... Je weet natuurlijk nooit wanneer je geest je lichaam verlaten heeft. Daarom zal ik mij nooit laten cremeren zodat de geest in alle rust het lichaam kan verlaten. Ik heb deze wijsheid (?) van de boeken van Jozef Rulof. Hij wist dit door berichten van de meesters 'van gene zijde'. Misschien interessant om de discussie voor te zetten op: http://jozefrulof.forum-xl.nl/index.phpquote:Op woensdag 17 februari 2010 23:45 schreef Yorrit het volgende:
[..]
nee wanneer kun je veilig gecremeerd worden, wanneer de ziel het lichaam heeft verlaten?
wel eigenaardig aangezien veel religies die een trancendentale ziel/bewustzijn kennen juist het lichaam verbranden, omdat het maar een lege huls is wanneer de ziel/bewustzijn deze verlaat bij de doodquote:Op donderdag 18 februari 2010 16:27 schreef Heerda het volgende:
[..]
Sorry had je vraag niet goed begrepen... Je weet natuurlijk nooit wanneer je geest je lichaam verlaten heeft. Daarom zal ik mij nooit laten cremeren zodat de geest in alle rust het lichaam kan verlaten. Ik heb deze wijsheid (?) van de boeken van Jozef Rulof. Hij wist dit door berichten van de meesters 'van gene zijde'. Misschien interessant om de discussie voor te zetten op: http://jozefrulof.forum-xl.nl/index.php
Ik heb het niet over verbranden want dat is nog een natuurlijk proces... maar in de crematie-oven is dat niet vergelijkbaar. Denk ik...quote:Op donderdag 18 februari 2010 16:29 schreef Yorrit het volgende:
[..]
wel eigenaardig aangezien veel religies die een trancendentale ziel/bewustzijn kennen juist het lichaam verbranden, omdat het maar een lege huls is wanneer de ziel/bewustzijn deze verlaat bij de dood
Verrek, heeft die een eigen forum? Zal eens kijken. Heb hier wel eens gediscussieerd met een aanhanger van hem. Was wel lachen, maar de moderators vonden er niet zoveel aan, geloof ik.quote:Op donderdag 18 februari 2010 16:27 schreef Heerda het volgende:
[..]
Sorry had je vraag niet goed begrepen... Je weet natuurlijk nooit wanneer je geest je lichaam verlaten heeft. Daarom zal ik mij nooit laten cremeren zodat de geest in alle rust het lichaam kan verlaten. Ik heb deze wijsheid (?) van de boeken van Jozef Rulof. Hij wist dit door berichten van de meesters 'van gene zijde'. Misschien interessant om de discussie voor te zetten op: http://jozefrulof.forum-xl.nl/index.php
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |