Wat had je anders verwacht Camiel?quote:NIJMEGEN - Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat is ''nogal verrast'' over de ophef die in het weekeinde is ontstaan over zijn uitspraak dat een peiling onder ANWB-leden bepalend is voor het wel of niet invoeren van de kilometerheffing.
© ANP
Dat zei de minister maandag tijdens een bijeenkomst in Nijmegen.
Nadere uitleg over zijn omstreden uitspraak wilde Eurlings in Nijmegen niet geven. ''Ik kies de koninklijke weg en zal dinsdag in de Tweede Kamer vragen beantwoorden'', aldus de minister.
Hetzelfde
Wel meldde de bewindsman dat zijn standpunt over de kilometerheffing ''altijd hetzelfde is gebleven''.
Eurlings was in Nijmegen vol lof over het project Slim Prijzen bij Nijmegen. Door de proef reed er de afgelopen maanden tijdens de spits dagelijks tien procent minder verkeer over de Waalbrug, waardoor de dagelijkse files bijna verdwenen zijn. De proef krijgt een vervolg in de regio rond Arnhem en Nijmegen.
© ANP
Waarom? De minister probeert inzicht te krijgen in de mening van een belangrijke stakeholder, de automobilist. De ANWB-enquete vind ik daar uitermate geschikt voor. Je kan zien dat Eurlings een technische studie heeft gevolg, vanaf dag 1 wordt daar bij project benadrukt dat voor het slagen van een project er steun nodig is van de belangrijkste stakeholders, en dat zie je nu ook terug in deze beslissing denk ik.quote:Op maandag 25 januari 2010 14:32 schreef Libereco het volgende:
Draagvlak is inderdaad belangrijk. Maar schrijf dan een referendum uit voor alle stemgerechtigden.
Precies. Die hoort in de zandbak thuis en niet in de 2e kamerquote:
Het gaat ook niet om het plan. Ik vermoed dat vrijwel geen enkele klagende automobilist ook maar enig idee heeft wat het betreffende project inhoudt (afgezien van privacy-bezwaren, die ook nog eens niet kloppen, en de vermoedens over de kosten voor de automobilist). Het gaat puur en alleen om het klagen. Wat Eurlings ook doet, het is fout.quote:Op maandag 25 januari 2010 14:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik snap de commotie ook niet, draagvlak is een belangrijk punt in de uitvoering van projecten op zich, het is belangrijk omdat het de kans op het slagen van het project sterk vergroot als iedereen zich in de plannen kan vinden. Voor de heren en dames parlementariërs (wat een kneuzenkermis is het toch ook) kan ik mij voorstellen dat dat een beetje wennen is, een politicus die plannen heeft met draagvlak onder de bevolking? Dat zou al te gek worden.
Daar heeft de politiek het natuurlijk zelf naar gemaakt, en aan die houding komt geen eind door er weer een nieuw miljardenproject doorheen te rammen.quote:Op maandag 25 januari 2010 15:37 schreef waht het volgende:
Het gaat ook niet om het plan. Ik vermoed dat vrijwel geen enkele klagende automobilist ook maar enig idee heeft wat het betreffende project inhoudt (afgezien van privacy-bezwaren, die ook nog eens niet kloppen, en de vermoedens over de kosten voor de automobilist). Het gaat puur en alleen om het klagen. Wat Eurlings ook doet, het is fout.
Dan eerst een nieuw referendum over europa daarna spreken we elkaar wel weer.quote:Op maandag 25 januari 2010 15:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar heeft de politiek het natuurlijk zelf naar gemaakt, en aan die houding komt geen eind door er weer een nieuw miljardenproject doorheen te rammen.
Inzicht krijgen in de mening en de beslissing laten afhangen van zijn nogal verschillend.quote:Op maandag 25 januari 2010 14:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom? De minister probeert inzicht te krijgen in de mening van een belangrijke stakeholder, de automobilist. De ANWB-enquete vind ik daar uitermate geschikt voor. Je kan zien dat Eurlings een technische studie heeft gevolg, vanaf dag 1 wordt daar bij project benadrukt dat voor het slagen van een project er steun nodig is van de belangrijkste stakeholders, en dat zie je nu ook terug in deze beslissing denk ik.
Privacy bezwaren zijn discutabel. Ik wil best geloven dat mijn privacy niet in het geding komt nu(of over 2 jaar). Maar wie geeft mij de garantie dat er in de toekomst geen misbruik gemaakt gaat worden van het GPS kastje.quote:Op maandag 25 januari 2010 15:37 schreef waht het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om het plan. Ik vermoed dat vrijwel geen enkele klagende automobilist ook maar enig idee heeft wat het betreffende project inhoudt (afgezien van privacy-bezwaren, die ook nog eens niet kloppen, en de vermoedens over de kosten voor de automobilist). Het gaat puur en alleen om het klagen. Wat Eurlings ook doet, het is fout.
Logisch dat er geen draagvlak is, er zijn genoeg miljoenenprojecten van de overheid die faliekant faalde.quote:Draagvlak is inderdaad belangrijk, maar draagvlak kun je niet krijgen onder een dergelijke bevolking. Het is een klacht tegen de gehele regering en niet puur gebaseerd op dit project maar op alles wat men in de afgelopen decennia niet prettig vond.
Ware het niet dat een niet-representatieve steekproef (wat dit is) niet met goed fatsoen kan worden gebruikt om welke beslissing ook te nemen.quote:Op maandag 25 januari 2010 14:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom? De minister probeert inzicht te krijgen in de mening van een belangrijke stakeholder, de automobilist. De ANWB-enquete vind ik daar uitermate geschikt voor. Je kan zien dat Eurlings een technische studie heeft gevolg, vanaf dag 1 wordt daar bij project benadrukt dat voor het slagen van een project er steun nodig is van de belangrijkste stakeholders, en dat zie je nu ook terug in deze beslissing denk ik.
Eea mbt tot de kosten is makkelijk na te rekenen. En dan kom je erachter dat de gemiddelde automobilist simpelweg fors meer gaat betalen, het spitstarief nog niet eens meegerekend. Of is men van plan de brandstof de helft goedkoper te maken?quote:Op maandag 25 januari 2010 15:37 schreef waht het volgende:
Het gaat ook niet om het plan. Ik vermoed dat vrijwel geen enkele klagende automobilist ook maar enig idee heeft wat het betreffende project inhoudt (afgezien van privacy-bezwaren, die ook nog eens niet kloppen, en de vermoedens over de kosten voor de automobilist). Het gaat puur en alleen om het klagen. Wat Eurlings ook doet, het is fout.
Bullshit, draagvlak creëer je door eerlijk te zijn en ruggegraat te tonen. En niet met allemaal mooiweer praatjes aankomen over de BPM die verdwijnt, de wegenbelasting die verdwijnt enz enz. Een hoop mensen in Nederland rekenen zich alvast rijk met de verdwijnende BPM, niemand realiseert zich echter dat de kale autoprijs door de fabrikanten kunstmatig laag gehouden wordt (jaja, dat komt door de BPM) 10.000 euro winst op de BPM zal in de praktijk hooguit 5.000 euro blijken te zijn. Wegvallende MRB? Ook zo'n leuk verkooppraatje, wat is de MRB nou op maandbasis? Een tank benzine? Mensen die diesel of LPG rijden hebben dat meegenomen in de berekening, hoeveel km's rij ik en wat kan ik dan beter gaan rijden. Voor een G3 installatie betaal je ongeveer net zoveel MRB als voor een benzinebak. Maar de LPG wordt met het rekeningrijden net zo zwaar belast als diesel. Hoezo we zijn begaan met het miljeuk. Daar komt bij dat de provincies al handenwringend staan te wachten om een nieuwe belasting in het leven te roepen omdat de opcenten verdwijnen. En denk je nou werkelijk dat ze het bedrag gaan delen door de inwoners? Kom op, dat wordt gewoon weer een winstgevend zaakje.quote:Draagvlak is inderdaad belangrijk, maar draagvlak kun je niet krijgen onder een dergelijke bevolking. Het is een klacht tegen de gehele regering en niet puur gebaseerd op dit project maar op alles wat men in de afgelopen decennia niet prettig vond.
Dat was ook helemaal niet de opzet van de vragenlijst.quote:Op maandag 25 januari 2010 16:54 schreef BasEnAad het volgende:![]()
De commotie zou wat mij betreft moeten gaan over de manier waarop de ANWB de vragenlijst heeft opgesteld. Uit de uitslag van die enquete is namelijk onmogelijk te bepalen of Nederland voor of tegen die kilometerheffing is.
Kijk, wat jij zegt wil ik wel geloven, ik ben de laatste die voor een verhoging van belasting zou zijn (in welke vorm dan ook), ik heb ook gezien wat voor prutswerk er zo nu en dan voortkomt uit grote projecten, ik heb ook gezien wat er allemaal verspild kan worden, wat voor leugens er zijn verteld. Dat zijn m.i. gewoon valide redenen om sceptisch en kritisch te zijn.quote:
Wie zegt dat? Files zullen echt niet minder worden, werkend Nederland zal zich moeten verplaatsen naar de werkplek, als ze dat nu sneller/ even snel hadden kunnen doen met het OV had men dat al gedaan. Veiligheid??? Waarom zou het veiliger worden? Milieu? Wat helpt rekeningrijden nou aan het milieu? Even hypothetisch gesteld, stel dat we dusdanig flexibele werktijden hebben dat we 24 uur per dag naar binnen kunnen lopen. Dan brandt de kachel 24 uur per dag en is het licht 24 uur per dag aan (even de twee meest voor de hand liggende dingen) Komt die energie plotseling uit de lucht vallen ofzo?quote:Op maandag 25 januari 2010 18:16 schreef waht het volgende:
Maar het idee van het rekeningrijden is daarentegen vrij solide. Als we de problemen omtrent autoverkeer bekijken (zoals files, milieuvervuiling, veiligheid etc.) is kilometerbeprijzing een potentiële kandidaat om deze problemen te verhelpen.
En hoe wordt de uitslag later uitgelegd? Er wordt dan geconcludeerd dat de meerderheid het eens is met de stelling dat betalen voor gebruik eerlijker is. Dus zogenaamd vóór de kilometerheffing, de opzet van de vragenlijst doet er dan niet meer toe.quote:Op maandag 25 januari 2010 17:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat was ook helemaal niet de opzet van de vragenlijst.
Geloof je dat bovenstaande problemen worden opgelost door de/een kilometerheffing door te voeren?quote:Op maandag 25 januari 2010 18:16 schreef waht het volgende:
Maar het idee van het rekeningrijden is daarentegen vrij solide. Als we de problemen omtrent autoverkeer bekijken (zoals files, milieuvervuiling, veiligheid etc.) is kilometerbeprijzing een potentiële kandidaat om deze problemen te verhelpen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |