yep nogal.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 20:49 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Foto's gezien @ karbo.
Fuck zeg, wat heb jij geluk gehad....
Ten eerste zijn winterbanden niet verplicht en ten tweede is er in Duitsland heel wat meer sneeuw gevallen dan hier. Daarnaast is Duitsland ook niet een klein beetje groter dan NL of wel?quote:Op zondag 31 januari 2010 22:44 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Zeg flapdrol, dat jij met dat soort standaard rijvaardigheidstraining statements de waarheid in pacht denkt te hebben terwijl je de situatie vanachter je toetsenbordje niet eens kent zegt meer over jou. Als jij denkt dat je kunt sturen met voorbanden zonder grip moet je het vooral proberen
Het is mooi dat Tjab nu blij is met zijn traction control en winterbanden, maar ook die hebben een limiet qua grip. Zolang je je als rijder daar bewust van bent en je rijgedrag aanpast aan de situatie scheelt dat al een slok op de borrel. Desondanks gaat er vaak genoeg wat mis in deze weersomstandigheden, ook met ervaren rijders. Zonet was nog op het journaal dat er bij de oosterburen, met hun verplichte winterbanden, tenminste 2000 auto-ongelukken plaatsvonden...
in het geval van uitwijken idd....quote:Op zondag 31 januari 2010 18:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Koppeling in, rem los, gas los en rustig sturen.
Overigens worden winterbanden juist op ijs getest:
dat filmpje is imo onzin om te vergelijken want:quote:Op maandag 1 februari 2010 13:54 schreef daNpy het volgende:
In het ebgin van dat filmpje zit toch ook een remtest (op ijs)?
Of was dat weer een andere
quote:Op maandag 1 februari 2010 14:38 schreef daNpy het volgende:
Het gaat erom dat de situaties waarin de test plaatsvind hetzelfde is, anders is er natuurlijk nooit een goede vergelijking. Uit het filmpje blijkt echter wel duidelijk dat winterbanden wel degelijk beter presteren op ijs, wat hierboven stellig tegengesproken werd
Eerst zijn winterbanden niet nodig omdat het in Nderland nooit sneeuwt en vervolgens hadden winterbanden niet geholpen omdat het te glad is... het is altijd wat om maar geen winterbanden aan te willen schaffen.quote:Bij die situatie helpen winterbandjes/ABS/TC/VSA ook weinig idd
Winterbanden hebben tot 50% kortere remweg op ijs.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:57 schreef Anne het volgende:
Er staat: helpen weinig in die situatie.
Anyway, nieuwe auto -> [Fototopic] Show hier je auto #3!
Komt misschien ook omdat mijn pa zelf een 55 heeft gehadquote:Op maandag 1 februari 2010 16:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Winterbanden hebben tot 50% kortere remweg op ijs.
't Is maar wat je onder weinig verstaat natuurlijk
@Sjoegerd: uiteraard doen ze niet moeilijk over een prachtig Nederlands product!!
Hij vertelde gisteren dat er toen hij nog thuis woonde er 3 dafs voor de deur stondenquote:
Neequote:Op maandag 1 februari 2010 17:59 schreef Alfisti het volgende:
Geinig gebakkie Anne! Veel plezier er mee!![]()
Zitten toch wel winterbanden onder he
Zoals de Amerikanen zo mooi weten te zeggen, "Assumptions make an ass out of u and me".quote:Op maandag 1 februari 2010 15:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Eerst zijn winterbanden niet nodig omdat het in Nderland nooit sneeuwt en vervolgens hadden winterbanden niet geholpen omdat het te glad is... het is altijd wat om maar geen winterbanden aan te willen schaffen.
Klik ik erop, zie ik in eerste instantie een zwarte Civic CDTI en ene Accordje die de motor promootquote:Op maandag 1 februari 2010 15:57 schreef Anne het volgende:
Er staat: helpen weinig in die situatie.
Anyway, nieuwe auto -> [Fototopic] Show hier je auto #3!
Zwart is mijn favoriete kleurquote:Op maandag 1 februari 2010 21:29 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Klik ik erop, zie ik in eerste instantie een zwarte Civic CDTI en ene Accordje die de motor promoot
Waar ik het uiteraard grondig mee eens ben xD
Nette Ibiza, maar waarom in het zwartJe gaat alles erop zien...
Wat voor opties heb je erop zitten?
Hey Mark, ik rij er sinds januari prive in (geen bijtelling op de Honda meer dus...) maar dat zijn voornamelijk boodschappen. Enige lange rit was een dagje Hamburg vorig weekend. Mid/eind feb gaat de hardtop er weer af en wordt er meer open geredenquote:Op maandag 1 februari 2010 22:14 schreef ook_gek het volgende:
Hallo![]()
En Paladijn rijd je nog dagelijks met je mx5 of durf je dat niet![]()
* ook_gek rijd elke dag nog op en neer naar me werk in de mx5.
En nog altijd geen hardtop gevonden
Wel nieuwe banden er onder gestopt.
Ik vind zwart en wit ook mooie kleuren voor een auto, maar sinds ik een zwarte heb, heb ik me voorgenomen om dat niet weer te doen... reflecties zijn apart en elk spatje wat op de lak zit valt op als je in detail naar de auto kijktquote:Op maandag 1 februari 2010 22:20 schreef Anne het volgende:
[..]
Zwart is mijn favoriete kleur. Daarna komt wit. En wit is erger dan zwart.
Ik weet niet wat een optie is op deze auto. Hij is niet nieuw-nieuw. Hij is uit juli 2007.
Zijn we samen jarig.
quote:Op maandag 1 februari 2010 21:24 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Zoals de Amerikanen zo mooi weten te zeggen, "Assumptions make an ass out of u and me".
Je loopt maar wat te raaskallen.
Eigenlijk is het de moeite niet waard, maar vooruit...
* Op mijn eerste leasebak heb ik winterbanden gehad, die bevielen zeer goed. Zelfs een paar bijna momentjes makkelijk mee kunnen corrigeren. Echter brande het oranje TC lampje van de MX5 wel erg regelmatig waardoor ik mezelf voornam netter te gaan rijden zodat ik niet te afhankelijk zou worden van dergelijke elektronische hulpjes. Zodra je alsnog de limiet bereikt heb je echt een probleem. Door dat te doen kreeg ik nog meer plezier in het autorijden, ook met TC uit bij goede omstandigheden.
Jup, ik begrijp nu ook waarom. Voor ik de slipcursus deed dacht ik dus andersomquote:* Mede door mijn wens om mijn rijvaardigheden te verbeteren en te genieten van het circuitrijden heb ik een tweede auto erbij gehaald. Voor ik ermee het circuit op ging heb ik bewust een rijvaardigheidstraining gedaan, vandaar dat het me opviel dat je regeltjes uit de boekjes zat op te lepelen met je commentaar - zonder uberhaupt maar op de hoogte te zijn van de exacte situatie. Vervolgens geef je aan dat je kennis gebaseerd is op een slipcursus die je gedaan hebt en maak je een misser met je opmerking mbt. de wielen gekoppeld houden. Beredeneer zelf eens met logisch nadenken waarom dat minder stabiliteit in de auto geeft en waarom je uitwijkoefening daarmee faalde. Bij Maaskant leggen ze dat helder uit, dus ik neem aan dat je de cursus daar niet gevolgd hebt. Zowel, dan wordt het tijd dat je daar op herhaling gaat - en dat bedoel ik niet eens lullig. Begrijp je de redenaties achter je statement, of zit je gewoon op te lepelen wat je bij een slipcursus vertelt is? Heb je ooit in het dagelijks verkeer een dergelijke situatie meegemaakt? Eerlijk gezegd had ik je gezien je posts op dit en andere forums hoger ingeschat.
Wat zijn normale omstandigheden?quote:* Ook ga je, zoals TF al correct, aangeeft uit van perfecte situaties. Ik wacht nog steeds op een goede winterbandentest onder 'normale' omstandigheden ipv dit soort verkoopfilmpjes. Waar je die tot 50% kortere remweg vandaan tovert is me tevens een raadsel - was dat in een wasmiddelreclame te zien? Welk merk was zomerbandje X? SteveV6's test op DF vorig jaar was in de richting, maar daar was de nodige kritiek op mogelijk... het gaf echter wel een goede indicatie. Op de openbare weg kan opeens de grip weg zijn door ijzel, en niet eens per se voor alle vier wielen. Op het circuit ben je nog enigszins voorbereid op gripverlies, op de openbare weg helaas doorgaans niet. Ondanks de betere grip blijf ik wel realistisch dat winterbanden niet zaligmakend zijn met dit weer, met name door ijsvorming.
Mijn Duitse collega's beweren dat er geen wet is, maar dat verzekeringen geen schade uitkeren bij ongevallen, ookal is het jouw schuld niet. Het is dus geen wet dat je winterbanden moet monteren, maar een 'regel' dat je je moet aanpassen aan de omstandigheden.quote:* Vervolgens loop je te miepen dat winterbanden in Duitsland niet verplicht zijn, terwijl ze dat wel zijn onder winterse omstandigheden.
Ik vind het in Duitsland ook prettiger rijden als in Nederland, hoewel Duitsers er de laatste tijd ook wel een handje van hebben om hem ervoor te gooien terwijl je harder aan komt rijden.quote:Dat er meer mensen in Duitsland wonen klopt als een bus, maar zelfs als je het aantal ongelukken door een factor 5 deelt is dat nog een fors aantal, en dat zijn echt niet allemaal Duitsers zonder winterbandjes (assumptie!). Het probleem zit hem naar mijn mening niet in het wel of niet hebben van winterbanden, het probleem zit in het gedrag in het verkeer - je aanpassen aan de omstandigheden. Ik was oprecht verbaasd door het grote aantal ongelukken, juist doordat iedere (99.9%, jij je zin
) Duitser op winterbanden rondrijdt en ze zich voor mijn gevoel bewuster gedragen op de weg.
Ik snap ook niet dat leasemaatschappijen geen regelingen hebben voor winterbanden.quote:Om je verdere assumpties te besparen, ik rij inderdaad momenteel zonder winterbanden. Op mijn leasebak omdat ik geen zin heb om vier jaar (!) met 1 (!) setje door de leasemaatschappij gekozen (!) banden te doen en bovendien verplicht te moeten omschakelen terwijl de weersomstandigheden nog prima zijn. Ik heb mezelf voorgenomen zelf winterbanden voor de leaseslet aan te schaffen mocht dat nodig zijn, tot dusverre rij ik voorzichtiger en doe ik er iets langer over maar zie ik nog geen noodzaak... zo slecht is het weer niet eens, hoewel dat IMHO is - YMMV.
Helemaal mee eens, sommigen denken dat ABS een kortere remweg geeft en voelen zich door alle voorzieningen superveilig in hun auto, waarmee rare rijcapriolen blijkbaar tot de mogelijkheden behorenquote:Los van dit alles was mijn punt dat winterbanden en elektronische hulpmiddelen je weliswaar extra marge geven, maar dat je daarmee nog steeds over de limiet kunt gaan. Ik laat maar in het midden of de gevolgen ernstiger zijn, dat blijft een assumptie
ik heb in december nieuwe banden gekocht. Moest wel want had een klapband, en ik had echt nul profiel meerquote:Op maandag 1 februari 2010 22:34 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Hey Mark, ik rij er sinds januari prive in (geen bijtelling op de Honda meer dus...) maar dat zijn voornamelijk boodschappen. Enige lange rit was een dagje Hamburg vorig weekend. Mid/eind feb gaat de hardtop er weer af en wordt er meer open gereden
Hardtop zit er nog op, maar moet zeggen dat het niet heel veel uitmaakt:
[ afbeelding ]
Je hebt iets meer zicht achterom en het raam is veel makkelijker schoon te maken. Voor een volgende MX komt er echter gewoon een glazen raampje met verwarming in, dat voldoet ook prima. Mijn hardtop begint trouwens wel wat lak te verliezen nu... er zijn al wat witte stukjes zichtbaar
Alleen staat ie nog steeds op de Toyo's, op mijn bolletjes velgen zitten de driftbanden die ik binnenkort nog wel een keer oprook op Papenburg of Lelystad
Mijn sloten waren laatst wel dichtgevroren trouwens, hoe ga jij daarmee om?
prcies.quote:Op maandag 1 februari 2010 15:37 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
waar ontkent die dat dan ???
volgens mij zegt die alleen dat het helpt tot op zekere hoogte
jij kan gewoon niet rijden!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:38 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
prcies.
eigen ervaring (recent zelfs voor wie de foto's heeft gezien) : zomer of winterbanden, als je op een ijs plateau terecht komt met je auto is er geen houden aan. Als je gaat dan ga je. slipcursussen en winterbanden ten spijt.
wel nee spikes zijn voor mietjes. Zoek op gallardo en tiff 5th gear.quote:Op woensdag 3 februari 2010 13:44 schreef invine het volgende:
Nee op ijs hebben alleen spikes echt nut..
in dld zou ik het niet weten, hier in NL is het gelukkig niet meer nodigquote:Op woensdag 3 februari 2010 15:43 schreef Anne het volgende:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je een royementsverklaring krijgt zodra je de autoverzekering stop laat zetten?
Het geldt voor een Nederlandse verzekeringquote:Op woensdag 3 februari 2010 18:51 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
in dld zou ik het niet weten, hier in NL is het gelukkig niet meer nodig
van nl naar dld dan zekerquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:36 schreef Anne het volgende:
[..]
Het geldt voor een Nederlandse verzekering.
Precies. Dus ik moet van de Nederlandse nog even die royementsverklaring ontvangen, anders heb ik in Duitsland geen schadevrije jaren.quote:
zou uitgaan van 1 maand dan kan het altijd meevallenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:02 schreef Anne het volgende:
[..]
Precies. Dus ik moet van de Nederlandse nog even die royementsverklaring ontvangen, anders heb ik in Duitsland geen schadevrije jaren.
Mijn verzekeringsmakelaar vertelde dat er bij de post wel eens de royementsverklaring was kwijtgeraakt van iemand die 18 schadevrije jaren had. En aangezien dat maar één keer wordt uitgegeven, was ie al die jaren gewoonweg kwijt. Lekker lullig!
Jammer dat je hem weg moet doen, 480s zijn toch wel leuke en wat uitzonderlijke autootjesquote:Op woensdag 3 februari 2010 12:45 schreef PeuRac het volgende:
Trouwens, wil iemand een 480 Turbo kopen, met wat werk aan uitlaat en carrosserie, paar maanden apk, 240k gelopen. E800,- Ik moet ruimte maken en ik ga de Volvo voorlopig niet opknappen denk ik.
Aangetekend laten versturen. Gefeliciteerd met je Seat ! Als ik jou was en een Seat had zou ik de verbrandingsmotor + brandstoftank er uit tyfen en er een electromotor + accu's in zetten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:02 schreef Anne het volgende:
[..]
Precies. Dus ik moet van de Nederlandse nog even die royementsverklaring ontvangen, anders heb ik in Duitsland geen schadevrije jaren.
Mijn verzekeringsmakelaar vertelde dat er bij de post wel eens de royementsverklaring was kwijtgeraakt van iemand die 18 schadevrije jaren had. En aangezien dat maar één keer wordt uitgegeven, was ie al die jaren gewoonweg kwijt. Lekker lullig!
Ik hoef hem niet weg te doen, maar het is jammer als die over 2 jaar nog in de schuur staat. Dus dan doe ik em liever weg aan iemand die er wat mee kan/wil. Opzich kan ik em wel houden, maar ik heb een dagelijkse auto, komt er nog een bij voor de Carbage run en ik krijg over twee weken van een klant ook een auto omdat ik veel voor hem moet gaan rijden.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:51 schreef Dingest het volgende:
[..]
Jammer dat je hem weg moet doen, 480s zijn toch wel leuke en wat uitzonderlijke autootjes
Ik leg gewoon uit waarom ik die Volvo weg doe, ik zit gewoon met de ruimte die ik niet heb. Al die auto's kosten me bijna niks (Volvo = yountimer, lease auto = zonder prive kms), dus dat pimpen valt nog wel mee.quote:Op woensdag 3 februari 2010 23:38 schreef Paladijn het volgende:
Danpy, ik denk dat het probleem is dat jij er vanuit gaat dat je met winterbanden nog kunt rijden op een ijsplateau. wmb. schakel je op dat moment over op spijkerbanden omdat ook winterbanden dan niet meer voldoen.
Thanks Mark, ik zal ook eens siliconenspray proberen. Nou was het de vorige keer niet zo'n probleem, maar als je echt weg wilt met de auto is het bijzonder vervelend om'm niet open te krijgen
En Peu... peumpen komt nog eens in de Van Dale terecht :x
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |