En het complete solo-repertoire van Ringo van de afgelopen 20 jaarquote:Op donderdag 21 januari 2010 15:37 schreef Litpho het volgende:
Glass Onion van dat bandje uit Liverpool. Alhoewel, subtiel....
quote:Aan de bar dronk een grietje met een rietje
En neuriede zacht een heel bekend liedje
quote:Met a girl called Lola and I took her back to my place
En Princes of the universequote:Op donderdag 21 januari 2010 15:36 schreef SonicVolcano het volgende:
Queen - Soul Brother (okee, geen bekend nummer)
In dit nummer wordt er verwezen naar: You're My Best Fried, We Are The Champions, We Will Rock You, Flash, Keep Yourself Alive, Somebody To Love en Under Pressure.
Zie hier een gedeelte van de lyrics:
He's my best friend he's my champion
And he will rock you rock you rock you
'Cause he's the saviour of the universe
He can make you keep yourself alive
Make yourself alive
Ooh brother cause he's somebody somebody
You can love
He's my soul brother
When you're under pressure feeling under pressure
Yeah pressure yeah pressure
He won't let you down
When you're under pressure
Oh feeling under pressure yeah pressure
So he won't let you down
My brother won't let you down
He won't he won't he won't let you down
He can do anything anything anything
He's my soul brother
Leuke verwijzing naar Bruce Cockburn's "Lovers In A Dangerous Time"quote:Singer on the radio, late last night
Said he's gonna kick the darkness 'til it bleeds daylight
Verdomd ja; die had ik zelf ook kunnen bedenken, want ik heb beide nummers wel in m'n collectiequote:Op donderdag 21 januari 2010 21:14 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Madonna - Deeper and deeper
"let you body move to the music" uit Vogue
Ik denk dat je All You Need is Love bedoelt, daar wordt aan het eind She Loves You nog door Paul ingezet.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:46 schreef Boldface het volgende:
Zit er ergens in de outro van "Hey Jude" van The Beatles trouwens ook geen verwijzing naar een ander Beatles-nummer? Of is het net andersom, dat in een ander Beatles-nummer naar "Hey Jude" wordt verwezen?
Je denkt aan het outro van All you need is love, volgens mijquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:46 schreef Boldface het volgende:
Zit er ergens in de outro van "Hey Jude" van The Beatles trouwens ook geen verwijzing naar een ander Beatles-nummer? Of is het net andersom, dat in een ander Beatles-nummer naar "Hey Jude" wordt verwezen?
Nee, volgens mij niet. In All you need is love wordt op het einde wel 'She loves you, yeah, yeah, yeah' gescandeerd. Net als In the crowd van The Jam, waar tijdens het outro in eens het oude nummer Away from the numbers wordt ingezet.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:46 schreef Boldface het volgende:
Ach, het is echt niet zo erg als er ook wat voorbeelden tussen staan van artiesten die naar andermans nummer verwijzen hoor. In elk geval geen reden om gemaakte posts weer te verwijderen... zo'n halszaak is dat niet.
:p ineens druk in dit topicquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:50 schreef Litpho het volgende:
Je denkt aan het outro van All you need is love, volgens mij.
-edit- Aldus Penniewafel.
Klopt, die zocht ik inderdaad jaquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:50 schreef Penniewafel het volgende:
Ik denk dat je All You Need is Love bedoelt, daar wordt aan het eind She Loves You nog door Paul ingezet.
Hij is wel leuk.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:20 schreef MMUFC het volgende:
Het zit alleen in de videoclip en niet in het liedje zelf.. maar:
Als Dave Grohl(zanger, Foo Fighters) in de lift staat hoor je uit de lift speakers het nummer "Big Me" van de Foo Fighters.
Remote control was dus een eerdere single.quote:They said release Remote control, but we didn't want it on the label...
Ook van Dream Theater. The Glass Prison verwijst niet zo heel subtiel naar The Mirror. The Shatterd Fortress naar alle vorige nummers van de AA-Suitequote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:48 schreef Penniewafel het volgende:
Dream Theater heeft een heel album (Metropolis pt 2: Scenes from a Memory) laten verwijzen naar een ouder nummer (Metropolis pt 1: the Miracle and the Sleeper). Op zich niet zo subtiel natuurlijk, hoewel er wel een paar leuke verwijzingen inzitten, qua teksten en muziek. Bijvoorbeeld de keyboard akkoorden aan het begin van Overture 1928, of de maracas (of zoiets) aan het einde van Home.
subtiele verwijzing naar het nummer met een al even vbetekenisvolle titel "oya lele".quote:Wie doet er mee
Is zo oya lele
Zou verliefd kunnen zijn
Op een keileuke zomer
Vol fantasie
Vol muziek en magie
Wie heb ik aan de lijn
Wie wordt mijn mooie dromer
Niets is ooit zo mooi geweest
Ayaya yé-e ayaya yo-o
Van wie hou jij ´t allermeest
Overal waar de meisjes zijn is het feest
MaMasé! MaMasa! Mama saka mumba
Zing je mee allemaal
In een keigekke taal
En het zinnetje 'Wie heb ik aan de lijn' verwijst natuurlijk naar hun diep-filosofische chanson Tele-Romeo.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:45 schreef Beregd het volgende:
stukje tekst uit mama sé van K3
[..]
subtiele verwijzing naar het nummer met een al even vbetekenisvolle titel "oya lele".
Ja, al die intertekstualiteit wijst duidelijk op invloeden van het poststructuralisme.quote:Op maandag 25 januari 2010 10:51 schreef Beregd het volgende:
Oja, nog niet eens gezien. Doen ze toch mooi.
Arcee deed het met plaatjesquote:Op maandag 25 januari 2010 11:05 schreef Berkery het volgende:
Van het eerste solo-album van Sting, Love is the seventh wave:
[..]
Subtiel is anders.
quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:14 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Madonna - Deeper and deeper
"let you body move to the music" uit Vogue
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:11 schreef Boldface het volgende:
[..]
Verdomd ja; die had ik zelf ook kunnen bedenken, want ik heb beide nummers wel in m'n collectie
3 jaar later kwam als single van het 2e album het nummer Volcano Girls met daarin hetvolgende, met een beetje dank ook aan The Beatles:quote:Seether is neither loose nor tight.
Seether is neither black nor white.
I tried to keep her on a short leash,
I tried to calm her down.
I tried to ram her into the ground, yeah.
quote:I told you about the Seether before.
You know the one that's neither or nor.
Well here's another clue if you please,
The Seether's Louise.
Wou net voorstellen om te zoeken naar voorbeelden waar de zanger verwijst naar een andere band, waar hij wel ingezeten heeft. Lastig. Dacht dat er een was van Qotsa naar Kyuss, maar waarom ik dat denk weet ik niet.quote:Op zondag 24 januari 2010 11:47 schreef Arcee het volgende:
Aan het einde zingt Sting: "Every breath you take, every move you make" een verwijzing naar:
zoalsquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 22:40 schreef ralfseltje het volgende:
Wou net voorstellen om te zoeken naar voorbeelden waar de zanger verwijst naar een andere band, waar hij wel ingezeten heeft. Lastig.
quote:Op donderdag 21 januari 2010 21:14 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
John Waite - Missing You
Openingszin: "everytime I think of you" van zijn vorige bandje The Babys
De single-versie van het nummer, de Pet Shop Boys remix, bevat nog meer verwijzingen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 20:21 schreef HalloweenJack het volgende:
quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 20:21 schreef HalloweenJack het volgende:
Niet subtiel maar ik kan het toch niet laten om het niet te noemen.![]()
En ok, dit heeft niks met Bowie te maken, dus geen eigen nummer, maar laat ik dan voor de volledigheid ook deze noemen:quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:54 schreef Elfletterig het volgende:
De single-versie van het nummer, de Pet Shop Boys remix, bevat nog meer verwijzingen.
Het intro van die versie is afkomstig van een andere albumtrack (de openingstrack) van 1 Outside:
De remix van Hello Spaceboy:
Het tweede couplet, gezongen door Neil Tennant, bevat nieuw geschreven tekst die eveneens teruggrijpt op Space Oddity.
Geniale tekst trouwens.quote:At Kansas City Airport
Got the jukebox on wheels, hello
There's a Talkin' Head silently
Tappin' on my shoulder
I'm standing there I'm stunned
Flying high as a kite
My hero he turns out to be
Just an ordinary guy
Lickin' on a lollypop
Looking insecure
One look in his eyes and I knew for sure
I might never come this close, to a rising star