abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77177644
Omvang hypotheekmarkt liefst tien jaar terug in tijd AMSTERDAM - De totale hypotheekomzet is vorig jaar dramatisch gedaald. De omvang van de hypotheekmarkt is bijna tien jaar terug in de tijd geworpen.

http://www.telegraaf.nl/d(...)n_tijd__.html?p=18,1
pi_77177659
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

En zonder HRA, koopsubsidie, startersleningen maar mét binnen 30 jaar aflossen? Hoeveel mensen kunnen hun hypotheek dan nog wel betalen?
Zou geen probleem op hoeven te leveren hier . De HRA zie ik nu al als leuke extra storting van vakantiegeld.

Maar je schetst een nogal hypothetische situatie. Voor een internationale vergelijking is het ook weinig relevant.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:25:49 #83
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77177674
quote:

[..]

En zonder HRA, koopsubsidie, startersleningen maar mét binnen 30 jaar aflossen? Hoeveel mensen kunnen hun hypotheek dan nog wel betalen?
Ja, dat waren en zijn de voorwaarden. Dus beetje vreemd om heel deze topic reeks in het als te blijvne praten. De huizenmarkt zou instorten vanwege de kredtiecrisis. Leverage was hier een grote speler in volgens jou.
Nu kom je ineens met bepaalde subsidieregelingen en ga je die in twijfel trekken.
Als die subsidies blijven bestaan wat wordt dan je volgende strohalm?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_77177721
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:24 schreef corus het volgende:
Omvang hypotheekmarkt liefst tien jaar terug in tijd AMSTERDAM - De totale hypotheekomzet is vorig jaar dramatisch gedaald. De omvang van de hypotheekmarkt is bijna tien jaar terug in de tijd geworpen.

http://www.telegraaf.nl/d(...)n_tijd__.html?p=18,1
Handiger om even het hele artikel te plaatsen. Want uit de 2 zinnen die je nu plaatst lijkt een heel ander beeld naar voren te komen dan uit de rest van het artikel
quote:
Omvang hypotheekmarkt liefst tien jaar terug in tijd

AMSTERDAM - De totale hypotheekomzet is vorig jaar dramatisch gedaald. De omvang van de hypotheekmarkt is bijna tien jaar terug in de tijd geworpen.

In 2000 lag de hypotheekmarkt ongeveer op hetzelfde niveau. Vorig jaar daalde de omzet naar ¤65,6 miljard, een daling van maar liefst 33% ten opzichte van 2008. Het aantal verkochte hypotheken laat met een terugval van 32% een vergelijkbare trend zien.
De dip in de hypotheekmarkt is één-op-één gelieerd aan de slechte situatie op de woningmarkt. Het aantal verkochte huizen is vorig jaar gedaald met ruim 30% en de gemiddelde verkoopprijs kromp met bijna 7%, zo blijkt uit de Hypothekenupdate van IG&H Consulting.
De hypotheekmarkt liet in het laatste kwartaal van 2009 de eerste voorzichtige tekenen van herstel zien; de daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008 was met 21% minder fel dan de kwartalen ervoor.
De verwachtingen voor dit jaar zijn neutraal; zowel de hypotheekmarkt als de huizenmarkt zal hoogstwaarschijnlijk pas op de plaats maken op het huidige niveau. Herstel op kapitaalmarkten kan mogelijkheden tot financiering verruimen, maar in 2010 zal securitisatie (het verkopen van pakketten leningen) waarschijnlijk nog moeizaam blijven. De belangrijkste banken wisten hun hoge marktaandeel op de hypotheekmarkt vast te houden, maar alleen Rabobank wist garen te spinnen in de lastige markt.
Er zijn vorig jaar veel minder woningen verkocht en dus ook minder hypotheken. Goh wat een nieuws...
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:28:06 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77177737
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:25 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja, dat waren en zijn de voorwaarden. Dus beetje vreemd om heel deze topic reeks in het als te blijvne praten. De huizenmarkt zou instorten vanwege de kredtiecrisis. Leverage was hier een grote speler in volgens jou.
Nu kom je ineens met bepaalde subsidieregelingen en ga je die in twijfel trekken.
Als die subsidies blijven bestaan wat wordt dan je volgende strohalm?
Het ging om de vraag of hypo's in Nederland wel of niet sub-prime zouden zijn. Als in de VS dezelfde regelingen zouden gelden als hier kon daar ook bijna iedereen zijn hypo betalen.
The End Times are wild
pi_77177824
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het ging om de vraag of hypo's in Nederland wel of niet sub-prime zouden zijn. Als in de VS dezelfde regelingen zouden gelden als hier kon daar ook bijna iedereen zijn hypo betalen.
Als ze een systeem zouden hebben zoals de NHG-voorwaarden (10 jaar rentevast, minstens 50% aflossen etc) waaraan je moet voldoen in Nederland om voor veel van die regelingen in aanmerking te komen wel, dat geeft een aardige waarborg dat men kan blijven betalen. Echter dat was niet het geval, het ging in de VS voor een groot deel om hypotheken met rare voorwaarden en flexibele rente.

Je maakt van een vergelijking die al heel lastig was door je gestuntel met extra gegevens een nog grotere zooi waardoor je nog minder uit die vergelijking kan halen.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 15:34:44 #87
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77177939
quote:

[..]

Maar die gelden daar niet dus is het daar een sub-prime.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_77179391
quote:

[..]

Ten eerste, als mijn tante een pik had was het m'n oom (pardon my french, capricia... )

Ten tweede kent de VS (thans) koperssubsidie en startersleningen.

Ten derde, ook in huize Dino wordt gewoon doorgeleefd zonder dit alles.

Wat hier doorgaat voor supprime valt nagenoeg zonder uitzonderigen in twee categorie:
- gevalletje fraude;
- mensen die hun baan kwijtraakten

Vergeet ook niet dat Nederland geen jingle mail kent, en dat hier ervoor kiezen de bank bewust en opzettelijk met de strop te laten zitten WEL consequenties kent.

Dat blijkt ook wel: zie jij al een kraterlandschap van executieveilingen? Het grootste deel van de veilingkavels zijn de laaste 6 maanden nog geeneens ter veiling gegaan, het aantal wat wel geveild is, is minimaal.
pi_77180740
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heb je daar cijfers van? Want volgens mij valt het aardig mee.
Die worden door de banken vakkundig in de kluis gehouden, ze willen niet dat de paniek naar de buitenwereld overslaat.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_77180804
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Die worden door de banken vakkundig in de kluis gehouden, ze willen niet dat de paniek naar de buitenwereld overslaat.
Dan formuleer ik het anders.

Kan je een goed gefundeerde uiteenzetting van je stelling aanleveren? Want vooralsnog klinkt het me vrij onzinnig in de oren.
pi_77180918
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 16:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat blijkt ook wel: zie jij al een kraterlandschap van executieveilingen? Het grootste deel van de veilingkavels zijn de laaste 6 maanden nog geeneens ter veiling gegaan, het aantal wat wel geveild is, is minimaal.
Wederom, de banken trekken alles uit de kast om maar niet tot executie over te gaan. Want als er een schaap over de dam, enfin de lijken kunnen nu nog in de kast gehouden worden, maar de zomer komt eraan dan gaan ze vast een stuk harder stinken.
I'll sing you a lullaby.
pi_77180994
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:09 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan formuleer ik het anders.

Kan je een goed gefundeerde uiteenzetting van je stelling aanleveren? Want vooralsnog klinkt het me vrij onzinnig in de oren.
Nee, maar ik ken wel een insider bij de Rabo die weet te vertellen dat het aantal wanbetalers enorm is gestegen in 2009. Tot executieverkoop wil men eigenlijk niet overgaan want dat gaat waarschijnlijk voor een domino effect zorgen in de markt.
I'll sing you a lullaby.
pi_77181160
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nee, maar ik ken wel een insider bij de Rabo die weet te vertellen dat het aantal wanbetalers enorm is gestegen in 2009. Tot executieverkoop wil men eigenlijk niet overgaan want dat gaat waarschijnlijk voor een domino effect zorgen in de markt.
Ah dus we moeten maar afgaan op jouw onderbuikgevoel?

Goede onderbouwing
pi_77181344
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:20 schreef du_ke het volgende:

Ah dus we moeten maar afgaan op jouw onderbuikgevoel?

Goede onderbouwing
Hoeft niet, maar doe er je voordeel mee, dump je aandelen en ga in goud
I'll sing you a lullaby.
pi_77181523
Aandelen heb ik toch al niet .

Maar als je dingen zo stellig beweert kan enige onderbouwing echt geen kwaad als je serieus genomen wilt worden
pi_77181596
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

ow ja, die baliemedewerker van de Rabo Schubbekutteveen

volgens mij lul je gewoon uit je nek
pi_77181694
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ow ja, die baliemedewerker van de Rabo Schubbekutteveen

Of ze zeggen het om xeno para te maken...
(wat een mooie user naam!)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77181727
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dat heet bronbescherming

Zo meteen is 'deep debt' zijn baan kwijt in de bancaire sector, daar kom je dan in de huidige situatie de komende 30 jaar niet meer aan de bak. Dan moet hij nog gaan werken ook voor zijn centjes
I'll sing you a lullaby.
pi_77181869
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat heet bronbescherming

Zo meteen is 'deep debt' zijn baan kwijt in de bancaire sector, daar kom je dan in de huidige situatie de komende 30 jaar niet meer aan de bak. Dan moet hij nog gaan werken ook voor zijn centjes
ach, er zijn toch veel locale Rabo vestigingen, je kunt toch wel zeggen hoe hoog je bron in de boom zit?
pi_77182371
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Of ze zeggen het om xeno para te maken...
(wat een mooie user naam!)
Sinds mijn laatste opname heb ik medicijnen die dat moeten voorkomen
I'll sing you a lullaby.
  Moderator zaterdag 23 januari 2010 @ 17:59:57 #101
236264 crew  capricia
pi_77182381
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Grapje toch?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77182508
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jij ook al, wat slik jij?
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77182693
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ach, er zijn toch veel locale Rabo vestigingen, je kunt toch wel zeggen hoe hoog je bron in de boom zit?
Hoger dan een baliemedewerker, lager dan de directie
I'll sing you a lullaby.
pi_77182787
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:59 schreef capricia het volgende:

Grapje toch?
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:03 schreef dramatiek het volgende:

Jij ook al, wat slik jij?

Houd je humeur op het juist niveau
I'll sing you a lullaby.
pi_77182872
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:10 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoger dan een baliemedewerker, lager dan de directie
als je had gezegd dat ie niet bij een locale bank werkte, maar op het hoofdkantoor had ik je serieus kunnen nemen. Geen enkele locale bank die een hypotheek in de boeken heeft staan of serviced namelijk, noch zich iets bekommerd om achterstand of bijzonder beheer. Als je geen lulkoek verkondigt begrijp je waarom, en hoe hypotheken binnen het Rabo concern gestructureerd zijn

Trolleke
pi_77183106
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als je had gezegd dat ie niet bij een locale bank werkte, maar op het hoofdkantoor had ik je serieus kunnen nemen. Geen enkele locale bank die een hypotheek in de boeken heeft staan of serviced namelijk, noch zich iets bekommerd om achterstand of bijzonder beheer. Als je geen lulkoek verkondigt begrijp je waarom, en hoe hypotheken binnen het Rabo concern gestructureerd zijn

Trolleke
Ik beweer ook niet te begrijpen hoe de structuur van die bank in elkaar steekt, dat is niet interessant. Interessant is om te weten dat Rabobank zijn vuile was binnen wil houden en te doen alsof er een klein regenbuitje boven de markt hangt, terwijl de realiteit is dat de paniek begint op te lopen. Maar laat je oordeel niet van mijn stabiliteit afhangen, maar van die van de Rabobank
Althans dat is de gedachte, dat is het idee
I'll sing you a lullaby.
pi_77183454
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik beweer ook niet te begrijpen hoe de structuur van die bank in elkaar steekt, dat is niet interessant. Interessant is om te weten dat Rabobank zijn vuile was binnen wil houden en te doen alsof er een klein regenbuitje boven de markt hangt, terwijl de realiteit is dat de paniek begint op te lopen. Maar laat je oordeel niet van mijn stabiliteit afhangen, maar van die van de Rabobank
Althans dat is de gedachte, dat is het idee
interessant is te begrijpen dat iemand op een locale rabobank geen weet heeft van de vuile was, omdat die daar niet opgevouwen wordt, en dat je dus bluft

Of dat iets met je stabiliteit te maken heeft, of dat je gewoon zo'n internet vent bent, kan ik natuurlijk niet beoordelen

Wel dat je uit je nek lult.
pi_77183787
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

interessant is te begrijpen dat iemand op een locale rabobank geen weet heeft van de vuile was, omdat die daar niet opgevouwen wordt, en dat je dus bluft

Het is dat ik niet paranoia ben maar anders zou ik haast gaan denken dat je voor de Rabobank werkt en hier ter werk gesteld bent om de gemoederen prettig gestemd te houden
I'll sing you a lullaby.
pi_77183848
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:45 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het is dat ik niet paranoia ben maar anders zou ik haast gaan denken dat je voor de Rabobank werkt en hier ter werk gesteld bent om de gemoederen prettig gestemd te houden
dan heb ik in ieder geval één streepje op je voor, en weet ik wel wat de stand van zaken echt is
pi_77185125
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan heb ik in ieder geval één streepje op je voor, en weet ik wel wat de stand van zaken echt is
Ik heb overigs nog meer indicatoren natuurlijk. Ik heb even navraag gedaan bij de locale schrijfwaren handelaar en deze bevestigde dat de verkoop van rode inkt vullingen in de lift zit. Of zou dat enkel te maken hebben met de bezuinigingen op het ICT budget
I'll sing you a lullaby.
pi_77185478
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:33 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik heb overigs nog meer indicatoren natuurlijk. Ik heb even navraag gedaan bij de locale schrijfwaren handelaar en deze bevestigde dat de verkoop van rode inkt vullingen in de lift zit. Of zou dat enkel te maken hebben met de bezuinigingen op het ICT budget
neuh, da's meer omdat sommige mensen erop kicken om bloed te zien, en nu hun toevlucht tot kroontjespennen nemen, omdat het enige bloedbad in hun dromen blijkt voor te komen. Gratis tv tip van flip trouwens: resident evil vanavond. Voor alle hel en verdoemenis adepten.
pi_77185753
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

neuh, da's meer omdat sommige mensen erop kicken om bloed te zien, en nu hun toevlucht tot kroontjespennen nemen, omdat het enige bloedbad in hun dromen blijkt voor te komen.
Dus die miljarden van WB zijn pure fantasie

Het gaat mij helemaal niet om bloed of mensen op hun nummer zetten, ik wil gewoon dat huizen realistisch geprijsd gaan worden zodat er meer middelen beschikbaar komen om andere problemen het hoofd te bieden.

Overigens goeie film
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 22:21:36 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77191234
Dat de boerenleenbank zijn best doet te voorkomen dat er een "lawine" van executieverkopen op gang komt klopt wel:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_over_de_brug__.html
quote:
Extra potje vrijgemaakt voor schrijnende gevallen
Rabobank komt over de brug
door Natasja de Groot
AMSTERDAM - Banken nemen steeds verdergaande maatregelen om huiseigenaren te hulp te schieten om te voorkomen dat ze in betalingsproblemen geraken en uiteindelijk hun huis worden uitgezet.

Dinsdag maakte de Rabobank bekend - behalve een compensatieregeling voor álle klanten met een OpMaat Hypotheek - óók nog een speciaal potje in het leven te roepen voor 'schrijnende gevallen'. De bank schiet huizenbezitters te hulp die door allerlei onvoorziene omstandigheden zoals arbeidsongeschiktheid of werkloosheid hun maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunnen betalen.

De extra regeling wordt voor een periode van vijf jaar opengesteld en is beschikbaar voor de 200.000 klanten met een OpMaat Hypotheek. Als klanten betalingsproblemen hebben, wordt gezamenlijk gezocht naar een passende oplossing. Komen de partijen er niet uit, dan kunnen gedupeerden terecht bij een speciale commissie.

In dit orgaan neemt een afgevaardigde van de Stichting Woekerpolis Claim (WPC) zitting, iemand van de Rabobank en een onafhankelijke voorzitter. Als een klant wordt bestempeld als schrijnend geval, kan hij rekenen op extra compensatie. "We staan altijd al naast onze klanten om problemen op te lossen. Maar in dit geval gaat het ook nog eens om klanten die aan het eind van alle mogelijkheden zijn en die er niet meer uitkomen. We willen door deze regeling voorkomen dat deze mensen met een restschuld achterblijven. We zullen dan ook naar een gepaste oplossing zoeken", stelt directeur particulieren Rik Op den Brouw van de Rabobank.

De verwachting van de bank is echter dat slechts een beperkt aantal klanten een beroep zal doen op de regeling.

Schikking

Gisteren maakten WPC en Rabobank bekend een schikking te hebben getroffen over de zogeheten OpMaat Hypotheek. Begin deze maand kondigde de bank een compensatieregeling aan voor 100.000 klanten, met een bepaalde variant van dit product. Nu is deze regeling uitgebreid naar álle klanten: mensen die zowel een B- als een C-variant hebben.

Begin december kwam financieel ombudsman Jan Wolter Wabeke al met een aanbeveling voor een compensatieregeling op de proppen. Volgens hem had de Rabobank klanten niet voldoende geïnformeerd over de werking en de risico's van de hypotheekvorm. Huiseigenaren hebben daardoor minder vermogen opgebouwd dan zij dachten. Zij krijgen nu de kans hun hypotheekconstructie kosteloos te verbeteren en worden gecompenseerd voor renteverliezen.

Hiermee komt de bank tegemoet aan de eisen die WPC twee jaar geleden al stelde. De Rabobank reserveert boven op de eerder aangekondigde ¤50 tot ¤75 miljoen nu nog eens tientallen miljoenen.

Volgens partner Matthijs Mons van IG&H Consulting & Interim past de aankondiging van het extra potje voor 'schrijnende gevallen' door de Rabobank in de strategie van algemene banken om klanten te hulp te schieten bij mogelijke betalingsproblemen. In bankenland wordt er rekening mee gehouden dat nogal wat klanten in zwaar weer kunnen geraken in de loop van 2010 en 2011.

"Hoewel we wel steeds meer een positieve ondertoon beluisteren bij bankdirecteuren, wat bijvoorbeeld ook wordt onderstreept door berichten van het Centraal Planbureau, houden desalniettemin de geluiden aan dat er volgend jaar meer mensen werkloos raken en de huizenprijzen dalen. Daardoor lopen banken ook meer risico's. Zij zijn daarom heel bereidwillig om mee te denken met klanten en zullen als het mogelijk is alles uit de kast trekken om te voorkomen dat een klant zijn woning gedwongen moet verkopen. Dat is niet alleen uit liefdadigheid, maar ook uit eigenbelang", reageert Mons.

Helpende hand

Ook woordvoerder Kees Verhagen van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bevestigt het beeld dat banken genegen zijn om hun klanten de helpende hand toe te steken. Volgens hem is zowel de bank als de klant er niet bij gebaat dat het misgaat. "Als er betalingsachterstanden optreden, dan kan een bank een veelheid aan maatregelen aanbieden. Zo kan een klant bijvoorbeeld voor een bepaalde periode een vrijstelling van rentebetaling krijgen of een tijdelijke vrijstelling voor de premie van een kapitaalverzekering. Soms is de tijdelijke verhuur van een woning een optie. Wat vooral van belang is, is dat de consument en de bank met elkaar in gesprek gaan en tezamen kijken naar een gepaste oplossing."
The End Times are wild
pi_77192980
Rabo
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 23 januari 2010 @ 23:29:05 #115
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77193873
RABO zal dat ook niet onbeperkt kunnen volhouden, ze zitten al veel te diep in de failliete landbouwsector inmiddels
  zondag 24 januari 2010 @ 01:53:54 #116
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77199097
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 22:21 schreef LXIV het volgende:
Dat de boerenleenbank zijn best doet te voorkomen dat er een "lawine" van executieverkopen op gang komt klopt wel:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_over_de_brug__.html
[..]

Laatst nog een artikel gelezen waarin werd verteld dat de huizenprijzen in Amerika nog verder moeten dalen omdat er nog een grote hoeveelheid ''shadow inventory'' van de markt wordt gehouden. Blijkbaar gaat dat ook hier op. Ik vraag me af hoelang de bank het kan uitstellen dat deze mensen eruit geknikkerd worden.
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
pi_77201891
quote:

[..]

Met HRA ligt het in de planning dat ik in mijn eentje mijn hypotheek binnen 20 jaar afgelost heb. Ow en dan ben ik natuurlijk ook in de optiek van velen een dief van mijn eigen portemennee. Zonder HRA moet het in 30 jaar ook wel lukken.
  zondag 24 januari 2010 @ 09:32:24 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77201920
quote:
Op zondag 24 januari 2010 09:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met HRA ligt het in de planning dat ik in mijn eentje mijn hypotheek binnen 20 jaar afgelost heb. Ow en dan ben ik natuurlijk ook in de optiek van velen een dief van mijn eigen portemennee. Zonder HRA moet het in 30 jaar ook wel lukken.
Zolang er HRA is is aflossen het domste wat je kunt doen! Spaar dan geld naast je hypotheek.

Dat is ook de reden dat de HRA steeds meer bekritiseerd wordt: het is nooit de bedoeling geweest dat mensen een maximale lening namen die ze nooit meer aflosten, terwijl ze ook nog tonnen op de bank hadden staan.
The End Times are wild
pi_77202014
quote:
Op zondag 24 januari 2010 09:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zolang er HRA is is aflossen het domste wat je kunt doen! Spaar dan geld naast je hypotheek.

Dat is ook de reden dat de HRA steeds meer bekritiseerd wordt: het is nooit de bedoeling geweest dat mensen een maximale lening namen die ze nooit meer aflosten, terwijl ze ook nog tonnen op de bank hadden staan.
Dat kan rekentechnisch wel zo zijn, maar mijn gevoel zegt toch wat anders. Dus los ik toch af, en krijg als bonus jaarlijks mindere hypotheek lasten waardoor ik weer meer kan aflossen of consumeren.

En van de HRA roep ik al jaren dat die intieel bedoeld was om mensen een huis te laten bezitten. Bezitten is heel wat anders als een grote schuld hebben bij een bank, en met HRA een veredeld soort huur betalen.

Zoals de HRA nu door velen gebruikt wordt is dit niets meer als een flinke geld machine voor de banken, en ook nog een flinke kostenpost voor onze overheid erbij.

Onze overheid had op het moment dat al die vreemde hyptheek producten op de markt kwamen meteen moeten ingrijpen, en HRA alleen nog maar toestaan bij die heel saaie linieare of annuiteiten hypotheek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')