De supermeerderheid van de democraten in de Amerikaanse senaat wankelt. En daarmee komt ook de Obamacare op losse schroeven te staan. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren. Volstrekt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen als je het mij vraagt, en daarom zou ik het erg goed vinden als de democraten hun supermeerderhied in het congres verliezen zodat Obama's peperdure plannen voor de gezondheidszorg de prullenbak in kunnen.quote:Obama's gezondheidshervorming wankelt
Het lot van president Barack Obama's agenda ligt in handen van de kiezers in Massachusetts, die vandaag in een onverwacht spannende verkiezing een opvolger zoeken voor de Senaatszetel van de vorig jaar overleden Edward Kennedy. Een Republikeinse zege in een van de meest Democratische staten van de VS zou de Democraten hun supermeerderheid in de Senaat kosten en de hervorming van het gezondheidssysteem op de helling zetten.
In het Witte Huis en bij de Democratische leiders van het Congres staan de knipperlichten sinds enkele dagen op rood. Een speciale verkiezing voor de vrijgekomen Senaatszetel van Kennedy in Massachusetts dreigt op een enorme blamage voor de Democratische partij uit te draaien.
Martha Coakley, de Democratische openbare aanklager van Massachusetts, heeft op twee weken tijd haar comfortabele voorsprong in de verkiezingspeilingen helemaal zien wegsmelten. Haar Republikeinse uitdager, de vrij onbekende Scott Brown, lag in een peiling vorige vrijdag zelfs 4 procentpunt voor op Coakley.
Teken aan de wand
Dat de verkiezingsstrijd voor de zetel die Kennedy 46 jaar lang bezette nog maar spannend is, is een serieus teken aan de wand voor de Democraten. Massachusetts is een van de meeste blauwe staten in de VS. Slechts 12 procent van het electoraat is geregistreerd als Republikein, en het is al van 1979 geleden dat een van de twee senaatszitjes door een Republikein bezet werd.
Het illustreert de frustratie en woede van de kiezer over de hoge werkloosheid, het ontsporende begrotingstekort en zowat alles wat in Washington gebeurt. Zo zorgt de ambitieuze hervorming van het gezondheidssysteem voor nervositeit bij veel Amerikanen. Vooral onafhankelijke kiezers dreigen de Democraten opnieuw de rug toe te keren, net zoals ze in november deden tijdens gouverneursverkiezingen in New Jersey en Virginia. Republikeinen wonnen beide verkiezingen. Coakley heeft ook zelf boter op het hoofd door een zwakke campagne te voeren.
Verregaande gevolgen
Een Democratische nederlaag in Massachusetts zou deze keer verregaande nationale gevolgen kunnen hebben voor Obama en zijn partij. Voorlopig beschikken de Democraten over een supermeerderheid van 60 zetels in de Senaat: 58 Democraten en 2 onafhankelijke senatoren die doorgaans met de Democratische fractie meestemmen. Dankzij die 60 op 100 stemmen kunnen filibusters door de oppositie vermeden worden.
Indien Brown wint, verwerven de Republikeinen opnieuw 41 zetels, voldoende om wetgeving tegen te houden. Brown voert campagne met de belofte dat hij de noodzakelijke 41ste stem is die de hervorming van het gezondheidssysteem zal tegenhouden in de Senaat. Beide kamers van het Congres moeten een van de volgende weken stemmen over een compromiswettekst. Democraten zouden achter de schermen aan een noodplan werken om in geval van een verkiezingsnederlaag de wet alsnog snel te laten goedkeuren in het Congres.
Obama en Clinton op campagne
Dat er enorm veel op het spel staat in Massachusetts, blijkt uit Obama's beslissing om op de valreep toch campagne te komen voeren voor Coakley. De president was zondag in de staat, waar hij Brown afschilderde als een bondgenoot van Wall Street. Brown is tegen de belasting op grote banken die Obama vorige week voorstelde. Ook ex-president Bill Clinton was vorige week op campagnepad.
Goed lezen, dat staat er in, het plan is een vergroting van de Amerikaanse overheidsuitgaven, en niet een verkleining die nodig is om het begrotingstekort terug te dringen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:55 schreef Buschetta het volgende:
waarom ? wat voor een invloed heeft dit op jou ?
Mag ik aannemen dat je in de VS woont ? Anders beantwoord even mijn vragenquote:Op woensdag 20 januari 2010 01:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed lezen, dat staat er in, het plan is een vergroting van de Amerikaanse overheidsuitgaven, en niet een verkleining die nodig is om het begrotingstekort terug te dringen.
Waarom zou ik in de VS moeten wonen om een mening te mogen hebben over het Amerikaanse begrotingstekort?quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:01 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Mag ik aannemen dat je in de VS woont ? Anders beantwoord even mijn vragen
Ik vind het typerend dat iemand die geen doen van zaken heeft zich kan uitspreken in termen van goed of kwaad. Althans in de formulatie die jij gebruikt. Wellicht heb ik het fout geintepreteerd.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou ik in de VS moeten wonen om een mening te mogen hebben over het Amerikaanse begrotingstekort?
Als dat een wezelijk probleem zou zijn dan waren we allang van onze Dollars af... aangezien de papierwaarde waarschijnlijk hoger ligt als de eigenlijke.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Problemen met de Amerikaanse overheidsfinanciën kunnen bijvoorbeeld overwaaien naar vrees of staatsobligaties nog wel terugbetaald worden, of dat er monetaire trukendozen (inflatiebelasting, devaluaties, etc) open worden getrokken. Dat kan dan weer het renteniveau van staatsobligaties van Europese landen beïnvloeden, en dat heeft ook weer grote gevolgen voor de algehele lange termijn rente waartegen jij en ik een hypotheek af kunnen sluiten. Om maar eens een situatie te noemen waarin een groot Amerikaans begrotingstekort ons ook raakt.
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:17 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Als dat een wezelijk probleem zou zijn dan waren we allang van onze Dollars af... aangezien de papierwaarde waarschijnlijk hoger ligt als de eigenlijke.
We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanserquote:Op woensdag 20 januari 2010 00:55 schreef Buschetta het volgende:
[..]
waarom ? wat voor een invloed heeft dit op jou ?
Het zou wel beter zijn voor de democraten om die Ted's zetel te behouden. Maar health carequote:Op woensdag 20 januari 2010 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De supermeerderheid van de democraten in de Amerikaanse senaat wankelt. En daarmee komt ook de Obamacare op losse schroeven te staan. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren. Volstrekt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen als je het mij vraagt, en daarom zou ik het erg goed vinden als de democraten hun supermeerderhied in het congres verliezen zodat Obama's peperdure plannen voor de gezondheidszorg de prullenbak in kunnen.
De verkiezing van Brown maakt Amerika weer een stuk Amerikaanser.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:22 schreef beeer het volgende:
[..]
We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanser
Het klinkt misschien raar, maar de kosten van de oorlog in Irak liggen lager dan de extra kosten voor Obamacare. Het is een duur plan dat van alle kanten hapert.quote:Op woensdag 20 januari 2010 02:17 schreef koffiemokje het volgende:
Ook al kost het veel geld, health care reform is tenminste iets nuttigs. Bush's oorlog in
Iraq kostte (en kost nog steeds) onnoemenlijk veel geld, en het nut daarvan????
Er is helemaal niets populsitisch aan het verhalen van de schade op degenen die het hebben veroorzaakt. Wat werkelijk speelt is dat jij in alle hoeken en gaten wringt om een vrindje van het grootgraaiersgilde te worden.quote:bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax)
Jij praat dan ook, met alle respect, redelijke onzin. Ik snap dat je economie studeert en dat je dat wilt laten zien, maar overdrijven is ook een vak.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.
Persoonlijk vind ik het voeren van oorlog soms wel een must.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:28 schreef Boldface het volgende:
Het is triest dat de dood van uitgerekend Ted Kennedy, voorvechter van gezondheidszorg voor iedere Amerikaan, ertoe leidt dat Republikeinen nu de plannen kunnen dwarsbomen. De gemaakte kostenvergelijking met de oorlog in Irak is bizar: oorlog voeren is geen must, mensen goede gezondheidszorg bieden, lijkt me veel wezenlijker.
Een goede econoom heeft zelden een idee.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.
De bankentax is een populistische maatregel: doet het goed bji het volk, maar slaat als hoe zeg je dat zo mooi, kut op Dirk? De meeste banken zijn namelijk in staat gebleken om hun TARP gelden razendsnel terug te betalen. Daarnaast zijn er ook banken die ondanks de crisis altijd hun zaakjes goed voor elkaar hadden, en die geen enkele vorm van staatssteun hebben gebruikt (als we het er over eens zijn dat staatssteun uberhaupt nodig was - ik vind van niet). Maar ook die banken moeten nu bloeden voor de bankentax van Obama.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren.
Banken hebben niet alleen TARP gelden ontvangen en de schade die ze hebben veroorzaakt is immens. "Banken die hun zaakjes op orde hadden" waren en zijn meestal banken die profiteerden van het leed van anderen, in feite hebben vele van die 'gezonde banken' willens en wetens de crisis verergerd omdat het hen goed uit kwam.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De bankentax is een populistische maatregel: doet het goed bji het volk, maar slaat als hoe zeg je dat zo mooi, kut op Dirk? De meeste banken zijn namelijk in staat gebleken om hun TARP gelden razendsnel terug te betalen. Daarnaast zijn er ook banken die ondanks de crisis altijd hun zaakjes goed voor elkaar hadden, en die geen enkele vorm van staatssteun hebben gebruikt (als we het er over eens zijn dat staatssteun uberhaupt nodig was - ik vind van niet). Maar ook die banken moeten nu bloeden voor de bankentax van Obama.
Goh.... waarom zouden die nou genationaliseerd zijn...quote:Het wrange is echter dat de bodenmloze putten van Bush-Paulson-Obama-Geithner, in de vorm van AIG, Freddie Mac/Fanny May en GMAC het helemaal niet goed doen. Daar moeten nog steeds miljarden bij, en het is eigenlijk geen eens meer een vraag of dat geld ooit nog terug komt.
Dus de banken mogen bloeden, terwijl de overheid het een stuk bonter maakt.
Dat is een goede vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Ik kan er met m'n verstand niet bij waarom daar ook maar 1$ aan belastinggeld naar toe is gegaan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:02 schreef Klopkoek het volgende:
Goh.... waarom zouden die nou genationaliseerd zijn...
GM en AIG hadden gewoon falliet moeten gaan maar Fannie Mea en Freddie is een ander verhaal. Dat hebben ze daar veel te veel op hun beloop gelaten.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Ik kan er met m'n verstand niet bij waarom daar ook maar 1$ aan belastinggeld naar toe is gegaan.
Hmm, we zijn het bijna eens. En een van de hoofschuldigen, Barney Frank, zit nog steeds stevig in het zadel. Chris Dodd is gelukkig uit zichzelf opgestapt. Freddie Mac en Fannie Mae zijn MI de grootste sink holes, en een van de belangrijkste redenen voor de kredietcrisis.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
GM en AIG hadden gewoon falliet moeten gaan maar Fannie Mea en Freddie is een ander verhaal. Dat hebben ze daar veel te veel op hun beloop gelaten.
De voorloper van Fannie mae en freddie mac, toen het nog één 'bedrijf' was, voerde een publieke dienst uit. Het klopt dat zij een grote oorzaak zijn van de crisis maar dat komt niet doordat ze leningen hebben verstrekt aan arme mensen, dat komt door alle securities waar ze in ondergedompeld zaten.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hmm, we zijn het bijna eens. En een van de hoofschuldigen, Barney Frank, zit nog steeds stevig in het zadel. Chris Dodd is gelukkig uit zichzelf opgestapt. Freddie Mac en Fannie Mae zijn MI de grootste sink holes, en een van de belangrijkste redenen voor de kredietcrisis.
Ik bedoelde aan te geven dat het appels met peren vergelijken is; die oorlog en de gezondheidszorg. Feit is wel dat Obama zit opgescheept met de erfenis van Bush: een torenhoog begrotingstekort, twee oorlogen en - dare I say it - een economische crisis (want die wijt ik ook rechtstreeks aan Republikeins beleid en de daarmee samenhangende mentaliteit).quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:52 schreef Lyrebird het volgende:
Persoonlijk vind ik het voeren van oorlog soms wel een must.
Mensen goede gezondheidszorg bieden, is ook iets om naar te streven. Maar als je je verdiept in de plannen van Reid en Pelosi, dan kun je MI niet tot de conclusie komen dat mensen goede gezondheidszorg zullen krijgen met het plan dat nu op tafel ligt.
Ik moest glimlachenquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
Klopkoek, er komt steeds meer zinnigs uit je bijdragen. Komt dat nou omdat je de National Review aan het lezen bent?
Een gemakkelijk excuus, dat ook door het Obamakamp wordt aangedragen, maar wat zijn glans snel aan het verliezen is.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:35 schreef Boldface het volgende:
Feit is wel dat Obama zit opgescheept met de erfenis van Bush: een torenhoog begrotingstekort, twee oorlogen en - dare I say it - een economische crisis (want die wijt ik ook rechtstreeks aan Republikeins beleid en de daarmee samenhangende mentaliteit).
Welke lettergreep van het woord er-fe-nis begrijp je niet?quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
Een gemakkelijk excuus, dat ook door het Obamakamp wordt aangedragen, maar wat zijn glans snel aan het verliezen is. Ja, Bush had een torenhoog begrotingstekort. Maar vergeleken met het begrotingstekort van Obama, was het tekort van Bush een schijntje.
Dat de Irak-oorlog bijna over is en dat er in december geen Amerikaanse slachtoffers vielen, wil niet zeggen dat het de VS geen geld meer kost. En het sturen van meer troepen naar Afghanistan is ook niet gratis.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
Oorlog in Irak is zo wat over. Er waren 0 (NUL) Amerikaanse slachtoffers in December. Heb jij er iets van in de kranten gelezen? De oorlog in Afghanistan was ook volgens Obama een oorlog die gevoerd moest worden. Het is een feit dat die oorlog onder Bush tot Petreaus niet goed gevoerd is, maar Obama had na zijn aanstelling wel wat doortastender op kunnen treden. Toen McCrystal om meer troepen vroeg, had hij ze meteen moeten sturen.
Ik neem aan dat je met "stimulus" doelt op maatregelen/uitgaven om de economie te stimuleren? Dergelijke ingrepen zijn wereldwijd genomen. Dat ze onvoldoende effect hebben, is jammer. De vraag is wat de gevolgen waren geweest als er geen "stimulus" was geweest.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
Economische crisis, prima, dat punt geef ik je. Maar met cap 'n trade (EPA), dit belachelijke healhcare "reform" plan en de spilzucht van de stimulus heeft hij het vertrouwen van de ondernemers geen goed gedaan. Het is dan ook niet zo gek dat er geen banen zijn bij gekomen.
Kan iemand zich nog herinneren hoe de stimulus er door werd geduwd, omdat de werkeloosheid anders boven de 10% uit zou komen? Rara, zelfs met de stimulus kwam deze boven de 10% uit. Niet dat er dan iemand is die dan achter z'n oren gaat krabben. Aan de ideologie kan het immers niet liggen.
Het is bizar om te denken dat je de economie stimuleert door meer regulatie en het redden van ongezonde bedrijven ten koste van de gezonde bedrijven en de belastingbetaler. Leer eens zelf na te denken in plaats van dat je de moord- en brandschreeuwende politici die het probleem zelf hebben laten gebeuren klakkeloos napapagaait.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:10 schreef Boldface het volgende:
Het is bizar om hem te verwijten dat niet alles op rolletjes loopt of dat hij geld uitgeeft om de economie te stimuleren.
Jammer? Dat jammer van je kostte wel bijna 800 miljard dollar. Andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland, hadden een stimulus die veel minder exorbitant was. Toch laten ook die landen een groei zien.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:10 schreef Boldface het volgende:
Ik neem aan dat je met "stimulus" doelt op maatregelen/uitgaven om de economie te stimuleren? Dergelijke ingrepen zijn wereldwijd genomen. Dat ze onvoldoende effect hebben, is jammer. De vraag is wat de gevolgen waren geweest als er geen "stimulus" was geweest.
Hij is helemaal niet aan het puinruimen!! Hij is het puin juist aan het vergroten. Volg nou eens wat de man doet. Of hij zet het beleid van Bush voort, of hij verergert het zaakje. Ik heb 'm nog niet kunnen betrappen op een origineel idee dat ook daadwerkelijk werkt.quote:Het is trouwens merkwaardig dat je WEL inziet waar de ecomische crisis vandaan komt en vervolgens met de kapmessen klaarstaat om de puinruimer te veroordelen. Obama zit in een extreem lastig parket. Het is bizar om hem te verwijten dat niet alles op rolletjes loopt of dat hij geld uitgeeft om de economie te stimuleren.
Off Topic:quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
Klopkoek, er komt steeds meer zinnigs uit je bijdragen. Komt dat nou omdat je de National Review aan het lezen bent?
Ja, goed nieuws.quote:Op woensdag 20 januari 2010 04:55 schreef RQPS het volgende:
En Brown wint.
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Een aantal grote banken was volgens mij zelfs verplicht (Goldman Sachs, JPMorgan, etc.) om deel te nemen aan de steun voor de banken (ik weet niet zeker of dat ook onder TARP viel), daarom zijn die bedragen ook zo snel terugbetaald, deze banken hadden de steun eigenlijk niet nodig. Los nog van de vraag of je kunt stellen dat terugbetaalde steun met rente al niet een voldoende afbetaling is van 'de schade' waarmee de bankentax nu gemotiveerd wordt, zijn het dus juist de banken die de schade hebben veroorzaakt die juist expliciet ontzien worden in de bankentax.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
Daarnaast zijn er ook banken die ondanks de crisis altijd hun zaakjes goed voor elkaar hadden, en die geen enkele vorm van staatssteun hebben gebruikt (als we het er over eens zijn dat staatssteun uberhaupt nodig was - ik vind van niet). Maar ook die banken moeten nu bloeden voor de bankentax van Obama.
Het wrange is echter dat de bodenmloze putten van Bush-Paulson-Obama-Geithner, in de vorm van AIG, Freddie Mac/Fanny May en GMAC het helemaal niet goed doen. Daar moeten nog steeds miljarden bij, en het is eigenlijk geen eens meer een vraag of dat geld ooit nog terug komt.
Nee hoor, het is een mogelijk effect als de Amerikanen er aan gaan denken de opgebouwde staatsschuld met wat monetaire hulp af gaan bouwen. Men laat dan de inflatie bewust oplopen om zo de schuldenlast te verminderen, dat zou wel degelijk het lange renteniveau kunnen verhogen omdat men deze inflatie in wil gaan prijzen. Of dit scenario ook uit gaat komen weet ik niet, maar ik beschreef een mogelijk scenario waarin ook wij last krijgen van het grote Amerikaanse overheidstekort. Dit omdat iemand (Buschetta) kennelijk vind dat je als Nederlander niks over de Amerikaanse overheidsfinanciën mag zeggen omdat je er geen last van zou hebben.quote:Op woensdag 20 januari 2010 08:49 schreef Zith het volgende:
Jij praat dan ook, met alle respect, redelijke onzin.
Nee, het komt omdat ik links ben en linksen hebben altijd de hybride samenwerkingsverbanden met lede ogen aangezien. Het hele OV chipkaart gebeuren is ook zoiets dergelijks. De overheid heeft miljoenen aan het kartel van vervoersbedrijven gegegeven. Belachelijk. Als die vervoersbedrijven zo graag zelf dat OV chipkaart systeem willen, dat zelf in beheer willen nemen en zelf alles willen doen dan moeten ze het ook betalen. Ga dat niet als overheid subsidieren. Nog los van het feit dat het gewoon een kartel is en de overheid dat dus mede mogelijk heeft gemaakt! Ik heb verdikkeme al in totaal 60 minuten (40 + 20) aan de telefoon gehangen voor dat rotding. En wat een onbeschofte service krijg je dan...quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, ik heb het natuurlijk niet zo op de overheid, niet op bedrijven die onder de paraplu van de overheid "vrije marktje spelen", en al helemaal niet op de media. Het wordt tijd dat journalisten collectief terug naar school gaan en leren wat journalistiek nou precies is. Het zou ook geen kwaad kunnen als uitgevers en televisiemakers zich bezig zouden houden met het maken van kwalitatief goed nieuws, ipv aan politiek te doen of te cateren naar de wensen van de lezer/kijker. Maak een goed product en mensen komen vanzelf.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:41 schreef Klopkoek het volgende:
Reageer je nog op wat ik zei Lyrebird
Wat een onzin. De VS liggen helemaal niet in een primitief werelddeel. Het volk in Massachusetts ziet dat de huidige regering niet in staat is om de problematiek met Amerikaanse oplossingen op te lossen. Een Zweedse aanpak werkt misschien in Zweden, maar niet bij een wereldmacht.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit is waarom de EU zich los moet maken van de VS en zich op wat minder primitieve werelddelen moet richten. Dat volk is gewoon te dom, Obama trekt de economie niet even in een handomdraai uit het slop waar Bush die in heeft gestort, en hup, ze gaan alweer stemmen op de oorlogshitsers, folteraars en roofkapitalisten die hen in 8 jaar tijd supermacht-af hebben weten te maken.
Ze vragen ook gewoon om ellende, Europa moet zich daar niet in mee laten trekken.
De gezondheidszorg kun je het beste afbreken door het in handen van de overheid te geven/houden. Dus ik ben het met je eens, hufters zijn het.quote:Op woensdag 20 januari 2010 08:44 schreef Klopkoek het volgende:
Waar ik dan weer woedend van wordt zijn nederlandse klootzakken die uitkramen dat we 'allemaal amerikanen zijn' en het liefst ook de gezondheidszorg in nederland tot op de grond willen afbreken. Hufters zijn het.
Klopt, maar het is onzin om het roofkapitalisme van de GOP als de echte Amerikaanse aanpak te zien.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat een onzin. De VS liggen helemaal niet in een primitief werelddeel. Het volk in Massachusetts ziet dat de huidige regering niet in staat is om de problematiek met Amerikaanse oplossingen op te lossen. Een Zweedse aanpak werkt misschien in Zweden, maar niet bij een wereldmacht.
Dat is dezelfde domme kortzichtigheid waar dat land aan lijdt, en dezelfde domme kortzichtigheid waardoor ze geen 25 jaar zonder oorlog kunnen, en waarom die meestal weer op een grote zeperd uit lopen. En dat is ook de domme kortzichtigheid waardoor dat land in 8 jaar tijd supermacht-af is geworden en economische malaise nauwelijks te overzien is. Jij lijdt daar kennelijk ook onder.quote:De appeasement politiek van Obama heeft gefaald. Tijdens zijn beleid zijn er meer terroristische aanslagen gepleegd dan gedurende 8 jaar Bush. Ondanks het geslijm bij Ahmedinejad, die nb zijn eigen volk onderdrukt, en de open dialoog met de moslimwereld, is het er voor de VS echt niet veiliger op geworden.
Zeg nu zelf, is het onder Obama veel beter geregeld?quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar het is onzin om het roofkapitalisme van de GOP als de echte Amerikaanse aanpak te zien.
De VS zijn in 8 jaar tijd echt niet supermacht-af geworden, hebben nog steeds veruit het sterkste leger ter wereld, en kunnen nog steeds, als ze het willen, ieder land op de wereld binnen de kortste keren in as leggen. Er is inderdaad een economische malaise, maar juist de dynamiek die het land heeft groot gemaakt, zal hen ook uit deze crisis helpen. Het feit dat de kiezer in Massachusetts zo'n sterk signaal heeft afgegeven (er wonen bar weinig Republikeinen in die staat), geeft aan dat zowel de democratie als de wil om er iets van te maken, niet verdwenen zijn.quote:Dat is dezelfde domme kortzichtigheid waar dat land aan lijdt, en dezelfde domme kortzichtigheid waardoor ze geen 25 jaar zonder oorlog kunnen, en waarom die meestal weer op een grote zeperd uit lopen. En dat is ook de domme kortzichtigheid waardoor dat land in 8 jaar tijd supermacht-af is geworden en economische malaise nauwelijks te overzien is. Jij lijdt daar kennelijk ook onder.
Nee, maar Amerikanen zijn wel simpel.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:18 schreef Illiberal het volgende:
Amerika is geen simpel land.
Nederlanders ookquote:Op woensdag 20 januari 2010 17:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, maar Amerikanen zijn wel simpel.
Als je dat denkt, dan ben je MI behoorlijk simpel.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je hebt verschillende benaderingen, al vanaf Adams en Jefferson en ook terugkerende thema's wat betreft speculatie en regulering, dat speelt al vanaf eind 19e eeuw. Regulering is ook hartstikke Amerikaans. De progressieven waar Obama tegenaanschurkt zijn ook door en door Amerikaans. Het idee dat je alleen Amerikaans bent als je al met de bijbel zwaaiend anderen de mond snoert, zo militair agressief mogelijk bent en jezelf verrijkt is puur McCarthyism, iets wat ik als very unamerican beschouw.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:13 schreef Lyrebird het volgende:
Zeg nu zelf, is het onder Obama veel beter geregeld?
Dat konden de Russen 30 jaar geleden ook, je hebt er alleen zo weinig aan, en je krijgt Afganistan er ook niet mee onder controle. Dit is ook weer die kortzichtigheid, zijn we alweer vergeten hoe de Sovjet-Unie supermacht-af werd? It's the economy, stupid.quote:De VS zijn in 8 jaar tijd echt niet supermacht-af geworden, hebben nog steeds veruit het sterkste leger ter wereld, en kunnen nog steeds, als ze het willen, ieder land op de wereld binnen de kortste keren in as leggen.
Dan moet je vooral stemmen voor een oilbased kleptocratie vol oorlogshitsers. Zo hou je het continent primitief.quote:Er is inderdaad een economische malaise, maar juist de dynamiek die het land heeft groot gemaakt, zal hen ook uit deze crisis helpen. Het feit dat de kiezer in Massachusetts zo'n sterk signaal heeft afgegeven (er wonen bar weinig Republikeinen in die staat), geeft aan dat zowel de democratie als de wil om er iets van te maken, niet verdwenen zijn.
quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:21 schreef Illiberal het volgende:
[..]
Nederlanders ook. Je kan niet zeggen dat mensen uit land A slimmer zijn dan mensen uit land B.
Zie knipoog.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je dat denkt, dan ben je MI behoorlijk simpel.
Drogreden.quote:Een volk dat veruit de meeste Nobelprijswinnaars heeft geleverd, kan niet simpel zijn.
Ja maar niet veel. En ik geef liever geld uit aan m'n gezondheid dan dat hetquote:Op woensdag 20 januari 2010 07:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het klinkt misschien raar, maar de kosten van de oorlog in Irak liggen lager dan de extra kosten voor Obamacare. Het is een duur plan dat van alle kanten hapert.
We are all dutchmenquote:Op woensdag 20 januari 2010 01:22 schreef beeer het volgende:
[..]
We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanser
Van welke volkeren stammen veel Amerikanen af? Ja precies, de Engelsen en de Nederlanders. En aangezien 500 jaar evolutionair gezien niks is, valt het te betwijfelen dat Amerikanen dommer zijn dan Europeanen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit is waarom de EU zich los moet maken van de VS en zich op wat minder primitieve werelddelen moet richten. Dat volk is gewoon te dom,
quote:Hier kun je ook mooi zien hoe Coakley het heeft laten liggen. Ik begreep dat zij rond oud en nieuw een korte vakantie had ingelast (vanaf dat punt zie je ook een kanteling in de peilingen), ook sprak ze over de 'Kennedy seat' terwijl Brown het over de 'people seat' had. Gemakzucht van de democraten is het geweest en dat keert zich nu tegen hen.
Onderwijs.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van welke volkeren stammen veel Amerikanen af? Ja precies, de Engelsen en de Nederlanders. En aangezien 500 jaar evolutionair gezien niks is, valt het te betwijfelen dat Amerikanen dommer zijn dan Europeanen.
Volgens mij is er weinig reden om te veronderstellen dat daar grote verschillen in zijn, en als er al verschillen zijn dan is het Amerikaanse onderwijs beter. Amerika is wetenschappelijk leider van de wereld. Een positie die door Nederland aan het begin van de 20e eeuw werd ingenomen.quote:
Zoals zo vaak kijk jij dan alleen maar naar de elite. Want dat vind je belangrijk. Als die het maar goed hebben en die het maar goed doen. En nee, Nederland was niet wetenschappelijk leider van de wereld begin 20e eeuw, dat waren de duitsers.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is er weinig reden om te veronderstellen dat daar grote verschillen in zijn, en als er al verschillen zijn dan is het Amerikaanse onderwijs beter. Amerika is wetenschappelijk leider van de wereld. Een positie die door Nederland aan het begin van de 20e eeuw werd ingenomen.
Het probleem met obama-care is hetzelfde als met de NL-gezondheidszorg: de een moet voor de zelfde zorg 10X zoveel premie betalen als de ander. Veel Amerikaanse middenklassers en hoger verdienenden hebben er echter geen trek in om voor anderen te betalen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:50 schreef MrBadGuy het volgende:
De gezondheidszorg kun je het beste afbreken door het in handen van de overheid te geven/houden. Dus ik ben het met je eens, hufters zijn het.
Het was natuurlijk wel het afvoerputje van Europa, degenen die het hier niet redden gingen het daar maar met geweld proberen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Van welke volkeren stammen veel Amerikanen af? Ja precies, de Engelsen en de Nederlanders. En aangezien 500 jaar evolutionair gezien niks is, valt het te betwijfelen dat Amerikanen dommer zijn dan Europeanen.
Dat kan wel zijn, maar als de Amerikanen weer op de kleptocratische oorlogshitsers gaan stemmen die hen naar de rand van afgrond hebben gebracht omdat Obama niet binnen een jaar de puinhopen van 8 jaar Bush heeft opgeruimd, dan is dat nog steeds van een stompzinnige kortzichtigheid.quote:Ook interpreteer je het verlies van de democraten weer als een echte Europeaan, terwijl de democratisch kandidaat een gemakzuchtige campagne heeft gevoerd (zie quote hier onder). Ook is men misschien in die 40 jaar democratische overheersing van Massachusetts niet zo democratisch geweest als men misschien denk, maar meer een Kennedy aanhanger.
Er is wel behoorlijk wat af te dingen op het Amerikaanse onderwijssysteem. Middelbaar onderwijs is erg slecht.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is er weinig reden om te veronderstellen dat daar grote verschillen in zijn, en als er al verschillen zijn dan is het Amerikaanse onderwijs beter. Amerika is wetenschappelijk leider van de wereld. Een positie die door Nederland aan het begin van de 20e eeuw werd ingenomen.
In de staat van Harvard, MIT, enzovoorts zal het gemiddelde wel wat hoger liggen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De studenten daar zijn vooral import...quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:25 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
In de staat van Harvard, MIT, enzovoorts zal het gemiddelde wel wat hoger liggen.
Ahum, Lorentz, Kamerlingh Onnes, Zeeman, Van der Waals, Ehrenfest, Casimir (als student bij Ehrenfest), Tinbergen (ook student bij Ehrenfest). Stuk voor stuk bijna allemaal Nobelprijswinnaars. Begin 20e eeuw tot ongeveer de jaren 40 was Nederland zeer succesvol in de wetenschap.quote:Op woensdag 20 januari 2010 18:54 schreef Klopkoek het volgende:
En nee, Nederland was niet wetenschappelijk leider van de wereld begin 20e eeuw, dat waren de duitsers.
Oorspronkelijk is New England gewoon Democratisch. Maar deze uitslag geeft enkel aan dat Obama een gat voor zichzelf graaft met zijn Obamacare en arrogante houding.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:30 schreef Klopkoek het volgende:
Je bedoelt de Massachusets liberals?
Het was succesvol maar niet het meest toonaangevende land. En ach. Het is ook allemaal betrekkelijk. Slechts 1 tot 2 % van de bevolking studeerde toen.... helaas willen bepaalde partijen (hint) weer naar die situatie toe.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ahum, Lorentz, Kamerlingh Onnes, Zeeman, Van der Waals, Ehrenfest, Casimir (als student bij Ehrenfest), Tinbergen (ook student bij Ehrenfest). Stuk voor stuk bijna allemaal Nobelprijswinnaars. Begin 20e eeuw tot ongeveer de jaren 40 was Nederland zeer succesvol in de wetenschap.
Ik vind het ook maar vreemd.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:46 schreef waht het volgende:
Wat ik nog steeds niet snap is waarom die Democraten niks gedaan krijgen, ook niet toen ze wel die supermeerderheid hadden.
Ik bedoel, ik kan mij niet herinneren dat Bush veel problemen had met het doorvoeren van z'n beleid terwijl hij nimmer een supermeerderheid heeft gehad (toch?).
Wat mis ik hier? Kan iemand mij daarop wijzen?
Volgens mij is er ook democratisch verzet geweest tegen het plan van Obama voor hervorming van de gezondheidszorg en de financiering er van. Daarnaast denk ik dat Obama meer iemand is die overlegt en consensus nastreeft, Bush is denk ik meer een Texaanse doordouwer (daarom viel hij ook zo slecht in Europa) die met een klein clubje mensen om zich heen een bepaald doel na streeft ook al maken zij daar geen vrienden mee. Bush heeft volgens mij ook nog wel eens zijn 'presidentiele bevoegdheden' gebruikt, ook zoiets als de Bushdoctrine zul je bij Obama niet snel tegenkomen denk ik.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:46 schreef waht het volgende:
Wat ik nog steeds niet snap is waarom die Democraten niks gedaan krijgen, ook niet toen ze wel die supermeerderheid hadden.
Ik bedoel, ik kan mij niet herinneren dat Bush veel problemen had met het doorvoeren van z'n beleid terwijl hij nimmer een supermeerderheid heeft gehad (toch?).
De democratische partij is geen partij zoals Nederlandse partijen dat zijn. Ze hebben geen partijprogramma en vormen niet één monolithisch ideologisch blok. Je hebt liberal democrats, blue dog democrats, southern democrats (hoewel er daar niet heel veel van over zijn in het congres) en nog wat groeperingen. Ze hebben allemaal hun eigen ideeën, en vooral: allemaal hun eigen kiezers waar ze bang voor zijn.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:46 schreef waht het volgende:
Bush stond erom bekend dat hij de presidentiële autoriteit wilde herstellen. Obama is meer een parlementarïer (bipartisan) maar wil tegelijkertijd de meest wilde plannen uitvoeren. Het is gewoon onmogelijk om allebei te willen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:46 schreef waht het volgende:
Omdat Bush één van de weinige presidenten was die 6 van de 8 jaar (de laatste 2 jaar gebeurt meestal sowieso niks) met een meerderheid in de senaat en het huis kon regeren hoefde hij maar weinig daar gebruik van te maken. Toch nog wel te veel omdat hij soms zijn eigen partijgenoten ging overrulen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is er ook democratisch verzet geweest tegen het plan van Obama voor hervorming van de gezondheidszorg en de financiering er van. Daarnaast denk ik dat Obama meer iemand is die overlegt en consensus nastreeft, Bush is denk ik meer een Texaanse doordouwer (daarom viel hij ook zo slecht in Europa) die met een klein clubje mensen om zich heen een bepaald doel na streeft ook al maken zij daar geen vrienden mee. Bush heeft volgens mij ook nog wel eens zijn 'presidentiele bevoegdheden' gebruikt, ook zoiets als de Bushdoctrine zul je bij Obama niet snel tegenkomen denk ik.
Maar wat is dan de lol van die 'supermeerderheid'? Of had Bush ook in die periode een supermeerderheid?quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:14 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat Bush één van de weinige presidenten was die 6 van de 8 jaar (de laatste 2 jaar gebeurt meestal sowieso niks) met een meerderheid in de senaat en het huis kon regeren hoefde hij maar weinig daar gebruik van te maken. Toch nog wel te veel omdat hij soms zijn eigen partijgenoten ging overrulen.
De Democraten hebben nu een grotere meerderheid dan de Republikeinen in bijna een eeuw hebben gehad.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat Bush één van de weinige presidenten was die 6 van de 8 jaar (de laatste 2 jaar gebeurt meestal sowieso niks) met een meerderheid in de senaat en het huis kon regeren hoefde hij maar weinig daar gebruik van te maken. Toch nog wel te veel omdat hij soms zijn eigen partijgenoten ging overrulen.
Wat gezien de Grondwet niet te verantwoorden is, congres komt eerst.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:12 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Bush stond erom bekend dat hij de presidentiële autoriteit wilde herstellen.
Maar Bush en Grondwet gingen niet zo heel goed samen...quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:18 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Wat gezien de Grondwet niet te verantwoorden is, congres komt eerst.
Natuurlijk kan dat wel. In een land van extremen kan het gemiddelde best dramatisch zijn.quote:Op woensdag 20 januari 2010 17:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je dat denkt, dan ben je MI behoorlijk simpel.
Een volk dat veruit de meeste Nobelprijswinnaars heeft geleverd, kan niet simpel zijn.
Dat is waar, daarom vind ik de paniek van de Teabaggers momenteel ook erg hypocriet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar Bush en Grondwet gingen niet zo heel goed samen...
Dat kan ik mij eigenlijk ook weer niet voorstellen, hoe hoger je in de politiek zit des te meer het werken geblazen is met de ellebogen. Denk ik.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:24 schreef waht het volgende:
Dus plat gezegd is Obama veel te slap voor het presidentschap.
Supreme Court heeft anders besloten. Sinds FDR is de uitvoerende tak min of meer de wetgevende tak. Inderdaad grondwettelijk niet helemaal zuiver, maar de hoogste rechters hebben er niet veel problemen mee.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:18 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat valt hier niet uit af te leiden. Een president heeft nog altijd het congres nodig om een wet erdoor te krijgen. Het punt is juist dat de democratische partij zelf ongelofelijk verdeeld is. Bush had het geluk dat er een paar vliegtuigen het WTC in doken, waardoor niemand meer kritiek op hem durfde te hebben. De Patriot Act kwam er gemakkelijk doorheen, en daarna kon hij - bij wijze van spreken - doen wat hij wilde...quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:24 schreef waht het volgende:
Dus plat gezegd is Obama veel te slap voor het presidentschap.
Hij heeft ongetwijfeld zo nu en dan z'n ellebogen gebruikt. Maar hij laat toch duidelijk in z'n bericht doorschijnen dat hij minder strijdlustig is dan z'n voorganger. Woorden als 'dialoog', 'samenwerking' en dergelijke staan lijnrecht tegenover 'oorlog' en 'unilateralisme'. Als hij dan enige geloofwaardigheid wil behouden moet hij zich wel slapper opstellen dan Bush ('walk the talk').quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan ik mij eigenlijk ook weer niet voorstellen, hoe hoger je in de politiek zit des te meer het werken geblazen is met de ellebogen. Denk ik.
Supermeerderheid is handig om dingen doorheen te krijgen of om de president buiten spel te zetten. Bush had geen supermeerderheid dacht ik (of het moet slechts 2 jaar geweest zijn). Presidentieele machten zijn vooral handig op het vlak van het blokkeren van zaken. Tenzij je scheit hebt aan de grondwet en je machten misbruikt. Dat is wat Bush deed en waar niemand wat tegen kon doen omdat de verhoudingen in het parlement dusdanig waren. Ook de republikeinen hadden geen supermeerderheid immers.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar wat is dan de lol van die 'supermeerderheid'? Of had Bush ook in die periode een supermeerderheid?
Blij dat je het zegt. Die conservatievenquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:18 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat zul je ware conservatievenquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Blij dat je het zegt. Die conservatievenhebben zo'n grote mond over de founding fathers ("our heritage") maar een machtige president zouden ze never nooit gewild hebben.
Het systeem bevordert het kiezen van dat soort presidenten niet. Dat Obama gekozen is komt denk ik door het contrast. Carter was ook een rustige, doordachte man maar toen zaten de verhoudingen net even wat anders in elkaar.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan ik mij eigenlijk ook weer niet voorstellen, hoe hoger je in de politiek zit des te meer het werken geblazen is met de ellebogen. Denk ik.
jaja... hypocrisie ten top... schuiven principes opzij wanneer het hen goed uit komt. Komen de eigen belangen weer in gevaar.... dan komt alle emo-praat over erfenissen en founding fathers weer uit de kast.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:34 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Dat zul je ware conservatievenook echt nooit horen stellen hoor.
Nee oke. Maar even afgezien van de 'healthcare bill' dan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat valt hier niet uit af te leiden. Een president heeft nog altijd het congres nodig om een wet erdoor te krijgen. Het punt is juist dat de democratische partij zelf ongelofelijk verdeeld is. Bush had het geluk dat er een paar vliegtuigen het WTC in doken, waardoor niemand meer kritiek op hem durfde te hebben. De Patriot Act kwam er gemakkelijk doorheen, en daarna kon hij - bij wijze van spreken - doen wat hij wilde...
Geluk, geluk, hij had natuurlijk vanaf dag één de terrorismebestrijding verwaarloosd. En als dan na 8 jaar Bush de veiligheidsdiensten nog steeds niet met elkaar communiceren krijgt Obama het verwijt dat hij het terrorisme niet goed bestrijdt.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:29 schreef Sloggi het volgende:
Bush had het geluk dat er een paar vliegtuigen het WTC in doken, waardoor niemand meer kritiek op hem durfde te hebben.
Net als jij met je emo-praat over zielepietjes en losers?quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
jaja... hypocrisie ten top... schuiven principes opzij wanneer het hen goed uit komt. Komen de eigen belangen weer in gevaar.... dan komt alle emo-praat over erfenissen en founding fathers weer uit de kast.
alleen is het bij mij niet gespeeldquote:Op woensdag 20 januari 2010 21:39 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Net als jij met je emo-praat over zielepietjes en losers?
Van Ford won hij maar ternauwernood. Vervolgens heeft Carter glansrijk verloren van Reagan. Ik ben geen expert wat betreft die periode maar sommigen vonden Carter veel te slap en te negatief. Reagan schetste daarentegen een beeld van een sterk en welvarend Amerika, hij was veel meer visionair dan Carter. Dat soort elementen doen het goed bij de Amerikaanse stemmers.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het systeem bevordert het kiezen van dat soort presidenten niet. Dat Obama gekozen is komt denk ik door het contrast. Carter was ook een rustige, doordachte man maar toen zaten de verhoudingen net even wat anders in elkaar.
Carter rustige doordachte man? Dacht het niet. Hij hield de olie prijzen hoog en verweet de economische stagnatie op het moreel falen van Amerikanen. Zo van: "We hebben onze grens bereikt."quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het systeem bevordert het kiezen van dat soort presidenten niet. Dat Obama gekozen is komt denk ik door het contrast. Carter was ook een rustige, doordachte man maar toen zaten de verhoudingen net even wat anders in elkaar.
Dat maakt het niet minder genant.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
alleen is het bij mij niet gespeeld
Kun je dit toelichten?quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:55 schreef Howl het volgende:
Ik vind het niet vreemd dat kiezers dit signaal geven. De plannen voor obamacare zijn maar matig. Vooral jongeren en de lagere middenklasse zullen er vet op achteruit gaan. Ze willen een soort Nederlands model invoeren. Zorgverzekeringen met winstoogmerk, wat door overheidsbemoeienis en subsidies in de hand wordt gehouden. Het probleem is dat de Amerikaanse overheid echt vreselijk slecht is in het reguleren van bedrijven. Maar ja, als de US government het zelf zou doen, dan zou het "socialism" zijn.
De politiek daar is zo afhankelijk van campagne contributies van het bedrijfsleven, dat er echt niets gedaan wordt om misstanden op te lossen. En dat zie je ook terug in al die instanties die het bedrijfsleven zouden moeten reguleren. Of je het hebt over de FED, SEC, EPA of FDA, het zijn allemaal schoothondjes van de bedrijven die ze moeten reguleren.quote:
Dat kun je Bush moeilijk kwalijk nemen. De rivaliteit tussen de inlichtingendiensten bestaat al sinds jaar en dag. Goed, hij heeft die rivaliteit niet weg kunnen nemen, maar dat konden zijn voorgangers ook niet. Obama zal het ook niet lukken, denk ik.quote:Op woensdag 20 januari 2010 21:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geluk, geluk, hij had natuurlijk vanaf dag één de terrorismebestrijding verwaarloosd. En als dan na 8 jaar Bush de veiligheidsdiensten nog steeds niet met elkaar communiceren krijgt Obama het verwijt dat hij het terrorisme niet goed bestrijdt.
Wat er tot nu toe hier over is geschreven, klopt MI niet helemaal.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:46 schreef waht het volgende:
Onzin. Als de linkervleugel echt zoveel invloed zou hebben,quote:Op donderdag 21 januari 2010 05:45 schreef Lyrebird het volgende:
Helaas voor de Democraten zit de partij in de houdgreep van hun linkervleugel.
En:quote:what would you assume had happened? I would assume that the banks had been nationalized, the stimulus was twice as large, that single-payer healthcare had been pushed through on narrow majority votes, that card-check had passed, that an immigration amnesty had been legislated, that prosecutions of Bush and Cheney for war crimes would be underway, that withdrawal from Afghanistan would be commencing, that no troops would be left in Iraq, that Larry Tribe was on the Supreme Court, that DADT and DOMA would be repealed, and so on.
http://andrewsullivan.the(...)010/01/the-gulf.html
quote:In what universe must someone be living to believe that the Democratic Party is controlled by "the Left," let alone "the furthest left elements" of the Party? As Ezra Klein says, the Left "ha[s] gotten exactly nothing they wanted in recent months." The Left wanted a single-payer system, then settled for a public option, then an opt-out public option, then Medicare expansion -- only to get none of it, instead being handed a bill that forces every American to buy health insurance from the private insurance industry. Nor was it "the Left" -- but rather corporatist Democrats like Evan Bayh and Lanny Davis -- who cheered for the hated Wall Street bailout; blocked drug re-importation; are stopping genuine reform of the financial industry; prevented a larger stimulus package to lower unemployment; refuse to allow programs to help Americans with foreclosures; supported escalation in Afghanistan (twice); and favor the same Bush/Cheney terrorism policies of indefinite detention, military commissions, and state secrets.
The very idea that an administration run by Barack Obama and Rahm Emanuel and staffed with centrists, Wall Street mavens, and former Bush officials -- and a Congress beholden to Blue Dogs and Lieberdems -- has been captive "to the Left" is so patently false that everyone should be too embarrassed to utter it. For better or worse, the Democratic strategy has long been and still is to steer clear of their leftist base and instead govern as "pragmatists" and centrists -- which means keeping the permanent Washington factions pleased. That strategy may or not be politically shrewd, but it is just a fact that the dreaded "Left" has gotten very little of what it wanted the entire year. Is there anyone who actually believes that "The Left" is in control of anything, let alone the Democratic Party? The fact that Lanny Davis -- to prove the Left's dominance -- has to cite one provision that was jettisoned (the public option) and another which the Left hates (the mandate) reflects how false that claim is. What are all of the Far Left policies the Democrats have been enacting and Obama has been advocating? I'd honestly love to know.
http://www.salon.com/news(...)1/20/left/index.html
Onzin, het huidige plan is juist wat een aantal Republikeinen vorig jaar nog wilden. Maar dan is het opeens niet goed genoegquote:Alsof die dwars gingen liggen, puur om het dwarsliggen. Maar het is zo'n slecht plan, dat zelfs de 'liefste' Republikein hier niet voor kan stemmen.
Dat wordt van elke prominente Democrat gezegd. Ieder jaar weer.quote:Kennedy was, zoals jullie hopelijk weten, het meest linkse lid van de senaat.
Juist.quote:Op donderdag 21 januari 2010 05:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat er tot nu toe hier over is geschreven, klopt MI niet helemaal.
De Democraten hadden een supermeerderheid, waardoor ze geen enkele Republikeinse stem nodig hadden om hun plannen er door te drukken. Helaas voor de Democraten zit de partij in de houdgreep van hun linkervleugel.
Onder druk van Pelosi, Reid en Howard Dean moest en zou er een plan komen dat kon wedijveren met een Noord-Europeaans systeem. Ze wilden daarmee het onderste uit de kan, omdat zo'n systeem in de VS heel erg veel geld gaat kosten. Een aantal gematigde Democraten, die Blue Dogs worden genoemd, zijn toen dwars gaan liggen. Die Blue Dogs zijn toen een voor een afgekocht, waardoor de inwoners van Nebraska en vakbondsleden minder hoeven te betalen voor hun gezondheidszorgd dan andere Amerikanen. Dit is nogal on-Amerikaans, en de kiezer heeft dit geklungel niet geaccepteerd.
Obama valt MI te verwijten dat hij zijn linkervleugel niet heeft ingetemd. Met een minder Scandinavisch plan hadden de Democraten hun Obamacare gehad, en had Obama geen nederlaag na nederlaag geleid.
Wat natuurlijk wel grappig is, is dat de Republikeinen hier de schuld van krijgen. Alsof die dwars gingen liggen, puur om het dwarsliggen. Maar het is zo'n slecht plan, dat zelfs de 'liefste' Republikein hier niet voor kan stemmen. En nogmaals, Republikeinse stemmen waren niet nodig.
---
Nou terug naar Bush. Die heeft jarenlang een hoop stront over zich heen gekregen, omdat de Nederlandse pers dat liever deed dan serieus volgen wat er in de VS gebeurde. Een voorbeeldje. Het hele slechte No Child Left Behind was een plan van Bush en Kennedy. Kennedy was, zoals jullie hopelijk weten, het meest linkse lid van de senaat. Het lukte Bush dus wel om compromissen te sluiten met de Democraten. Het lukt Obama niet omdat de Republikeinen niet willen, nee het lukt hem niet omdat Pelosi en Reid met zulke rare plannen komen (begrijp me goed, No Child Left Behind was ook een raar plan), dat de Republikeinen geen ja kunnen zeggen. Wat Obama nu zal moeten doen is een wat gematigdere koers gaan varen, zoals Bill Clinton dat deed, toen de Republikeinen een meerderheid kregen.
Bush heeft juist op dat punt ook grote vooruitgang geboekt:quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:12 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat kun je Bush moeilijk kwalijk nemen. De rivaliteit tussen de inlichtingendiensten bestaat al sinds jaar en dag. Goed, hij heeft die rivaliteit niet weg kunnen nemen, maar dat konden zijn voorgangers ook niet. Obama zal het ook niet lukken, denk ik.
http://www.heritage.org/Press/NewsReleases/nr012010a.cfmquote:U.S. Economy No Longer Free: Says 2010 Index Analysis
WASHINGTON, JAN. 20, 2010--The U.S. economy is no longer "free" according to the "2010 Index of Economic Freedom," a 485-page analysis of the world's economies prepared by The Heritage Foundation and The Wall Journal.
"Unprecedented government intervention in the financial and industrial sectors has crowded out private investment," said Dr. Kim R. Holmes, a Heritage vice president and co-editor of the Index. "In addition to distorting prices, these actions--characterized by disregard for the contractual rights of shareholders and bondholders--have eroded property rights."
Combined with massive increases in government spending, these actions led to a 2.7 point drop in the Index's rating of the American economy. That plunged the U.S. out of the ranks of the "free" and into the category of "mostly free" economies, Holmes noted.
The overall U.S. rating of 78.0 (on a 100 point scale) was good enough for eighth place, globally, but allowed Canada, with its 80.4 rating, to slip ahead. For the first time in the 16-year history of the Index, Canadians now boast the freest economy in the Americas.
The 2.7 point decline in the U.S. ratings was the steepest among the world's 20 largest economies. The United Kingdom, which followed the U.S. example of massive government economic intervention and "stimulus" spending, experienced the second-largest drop in that group. It dropped the U.K. from the ranks of the top 10--another first in Index history.
Published annually, the Index analyzes 179 economies around the world according to 10 basic categories of economic freedom, such as fiscal freedom, business freedom, government spending, property rights and corruption. Category scores are then averaged to produce an overall score.
For the U.S., scores declined in seven of the 10 categories. The Index summarizes the state of the U.S. economy as follows:
"Uncertainties caused by ongoing regulatory changes and politically influenced stimulus spending have discouraged entrepreneurship and job creation, slowing recovery."
"Leadership in free trade is likely to be further undermined by 'Buy American' provisions in stimulus legislation and failure to pursue previously agreed free trade agreements with Panama, Colombia, and South Korea."
"Tax rates are increasingly uncompetitive, and massive stimulus spending is creating unprecedented deficits."
"Bailouts of financial and automotive firms have generated concerns about rights."
Economists and government officials around the world watch the Index ratings closely--and not just for bragging rights in the competitive global marketplace. Economic freedom, as measured by the Index, correlates strongly with prosperity (as measured by per capita Gross Domestic Product) and other desirable outcomes ranging from environmental protection to overall well-being.
Als ze zo vermoeiend zijn, pepermuntkoning, waarom reageer je er dan op?quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:09 schreef Montov het volgende:
Wat ben je ook een slaafse Republikein met je vermoeide talking points.
Ah de nieuwe lijst is er. Bedankt voor de update.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 02:43 schreef Illiberal het volgende:
Amerikaanse economie niet meer vrij:
[..]
http://www.heritage.org/Press/NewsReleases/nr012010a.cfm
http://online.wsj.com/vid(...)92-98639B76F804.html
De economie van de VS is niet meer vrij. Obama's plannen zijn inderdaad revolutionair, nog nooit hebben we een dergelijke uitbreiding van de staat gezien. De publieke sector wordt groter ten koste van de economischie vrijheid.
een kankerlijstje. heritagequote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:33 schreef axis303 het volgende:
[..]
Ah de nieuwe lijst is er. Bedankt voor de update.
http://www.heritage.org/index/Ranking.aspx
http://www.heritage.org/index/DownloadForm.aspxquote:
Zodat anderen het niet klakkeloos aannemen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 05:47 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als ze zo vermoeiend zijn, pepermuntkoning, waarom reageer je er dan op?
Om eerlijk te zijn, als ik Obama was, zou ik ook ontroerd zijn. Een collega van me heeft heel wat uren aan de Obama campagne besteed. Mensen bellen, om ze uit te leggen dat de Republikeinse propaganda (ja, die bestaat) over Obama niet klopt. Jonge mensen in de VS zetten zich belangeloos in voor dit soort zaken, dat is iets dat me raakt. Zo'n mediamanager is natuurlijk een professional, die doet dat soort zaken tig keer per dag. Kies is het niet, maar ik snap wel waar het vandaan komt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:37 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zag toevallig twee dagen geleden die documentaire over Obama op TV. Er zat een prachtig fragment in wat illustreert waarom ik Amerikanen rare wezens vind.
Obama was aan het campagne voeren. Uiteraard heeft hij dan meerdere 'dependances' waren mensen aan het werk zijn. Zo was er ook ergens in een staat een kantoor waar alleen maar jonge mensen werkten. Wat toen gebeurde vond ik zowel typerend als deerniswekkend: Obama's mediamanger David Plouffe belde dat kantoor op en wilde iets zeggen voor iedereen. Hij werd op de speaker gezet. Vervolgens gaat hij met een gespeelde trillende stem zeggen "jullie moeten weten dat Obama niet het meest ontroerd is omdat [....] en [....] maar vanwege al die jonge mensen die zich onvoorwaardelijk voor hem inzetten".![]()
![]()
![]()
Cry me a river zeg, en al die gasten ook dat echt geloven he? Die gingen helemaal op in de peptalk. Werden tot tranen geroerd.
Gekke mensen die amerikanen.
Wat een vreemde respons weer.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
de arrogantie weer. je bent één en al kwaadaardigheid en machiavellisme. dta blijkt uit alles. ook hoe je praat over het toe laten van armen op amerikaanse universiteiten. het is alleen maar een marketingtool, wat broodkruimels om het geluid 'hij had zo veel kunnen bereiken' te verstommen.
en het citeren van de heritage foundation, voor de zoveelste maal, is daar andermaal een bewijs van. de oorlogshitsers, fascisten, hierarchie-predikers, onderdrukkers en graaiers.
Ja oké, het is wel bewonderingswaardig maar het is wel een beetje raar. Van die lui die helemaal idolaat zijn van een man, helemaal volgzaam, als een leger. En als dan de media-manager van Obama op de speaker wordt gezet en die man de meest belachelijke dingen zegt "hij doet het voor jullie"... echt maf.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn, als ik Obama was, zou ik ook ontroerd zijn. Een collega van me heeft heel wat uren aan de Obama campagne besteed. Mensen bellen, om ze uit te leggen dat de Republikeinse propaganda (ja, die bestaat) over Obama niet klopt. Jonge mensen in de VS zetten zich belangeloos in voor dit soort zaken, dat is iets dat me raakt. Zo'n mediamanager is natuurlijk een professional, die doet dat soort zaken tig keer per dag. Kies is het niet, maar ik snap wel waar het vandaan komt.
Dat zie je niet zelden. Van dat Contract with Americaquote:Ik vraag me nu trouwens wel af, wat mijn collega van de stand van zaken vindt. Van alle openheid waar Obama tijdens zijn campagne over repte is natuurlijk geen sprake, en de ene na de andere verkiezingsbelofte blijft bij een belofte.
Wat boeit de economische theorie nou? Het gaat toch om de cijfers? Je diskwalificeert je als libertariër gewoon om telkens weer hier mee te dwepen. Vooral Singapore natuurlijk. Maar nee, hoe Winsemius sr. dat heeft opgebouwd kon op jouw waardering rekenen. Staatsgeleide economieën zijn blijkbaar geen enkel probleem als dat gepaard gaat met grote machtsongelijkheden, inkomensverschillen en mogelijkheden. En voor de zoveelste overbodidige keer: dit lijstje komt van een club vandaan dat imperialisme propageert en daar niet moeilijk over doet om dat toe te geven (want the american way is de beste wegquote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:58 schreef axis303 het volgende:
[..]
Wat een vreemde respons weer.
Die discussie over universiteiten ging voornamelijk over ivy league universiteiten die een naam, niveau en reputatie hebben hoog te houden. Daarbij heb ik aangegeven dat er merit programma's bestaan voor de talenten uit een slechter milieu.
En je kritiek op deze lijst is een beetje vermoeiend. Al meer dan 15 jaar, een van de toonaagevende lijsten. In het hele rapport kun je niets anders vinden dan objectieve officiele cijfers die ergens anders ook verkrijgbaar zijn, maar dan met uitleg, en economische theorie.
Het is echt wel meer dan een marketingtool. Ik ben van mening dat studenten uit armere gezinnen gemakkelijker kunnen studeren dan studenten uit rijkere gezinnen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
de arrogantie weer. je bent één en al kwaadaardigheid en machiavellisme. dta blijkt uit alles. ook hoe je praat over het toe laten van armen op amerikaanse universiteiten. het is alleen maar een marketingtool, wat broodkruimels om het geluid 'hij had zo veel kunnen bereiken' te verstommen.
Dit slaat toch werkelijk alles.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat boeit de economische theorie nou? Het gaat toch om de cijfers? Je diskwalificeert je als libertariër gewoon om telkens weer hier mee te dwepen. Vooral Singapore natuurlijk. Maar nee, hoe Winsemius sr. dat heeft opgebouwd kon op jouw waardering rekenen. Staatsgeleide economieën zijn blijkbaar geen enkel probleem als dat gepaard gaat met grote machtsongelijkheden, inkomensverschillen en mogelijkheden. En voor de zoveelste overbodidige keer: dit lijstje komt van een club vandaan dat imperialisme propageert en daar niet moeilijk over doet om dat toe te geven (want the american way is de beste weg).
Dat valt wel mee; een lening is eigenlijk niet veel meer dan een transactie met je toekomstige zelf. Als je verwacht dat je inkomenssituatie er fors op vooruit gaat, kan lenen weinig kwaad, omdat je dat inkomen simpelweg deels naar voren haalt. Omgekeerd sparen weer veel mensen voor hun pensioen omdat ze de verwachting hebben dat hun inkomenssituatie in de toekomst erop achteruit gaat, dan schuif je inkomen naar achteren.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is toch niet gezond al dat lenen? Ik ben er bovendien van overtuigd dat het velen af schrikt en terecht ook.
Het is een investering voor de toekomst. Met dit soort redeneringen komen er ook bijvoorbeeld geen nieuwe piloten.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is toch niet gezond al dat lenen? Ik ben er bovendien van overtuigd dat het velen af schrikt en terecht ook.
Die collega van me uit de Obama campagne, is een van de slimste Amerikanen die ik ben tegengekomen. Hij heeft z'n opleiding aan twee hele goede universiteiten gevolgd, daar werd ik echt jaloers van, en hij is ongelofelijk "eloquent" (als je met hem in discussie gaat dan verlies je bij voorbaat, omdat het er allemaal zo mooi en verzorgd uitkomt).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:01 schreef Klopkoek het volgende:
Ja oké, het is wel bewonderingswaardig maar het is wel een beetje raar. Van die lui die helemaal idolaat zijn van een man, helemaal volgzaam, als een leger. En als dan de media-manager van Obama op de speaker wordt gezet en die man de meest belachelijke dingen zegt "hij doet het voor jullie"... echt maf.
Ik snap btw niet wat de mensen er toe aan zet om zich aan te sluiten bij een campagne. Wat is dat? Staat dat voor jonge gasten leuk op hun CV ofzo? Moet je eens zien hoe keihard ze bezig zijn, tijd voor betaald werk hebben ze niet meer over.
Ja, jouw positie ken ik. Als het aan jou ligt gaat het collegegeld in Nederland fors omhoog en krijgen we hier een leenstelsel.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:21 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat valt wel mee; een lening is eigenlijk niet veel meer dan een transactie met je toekomstige zelf. Als je verwacht dat je inkomenssituatie er fors op vooruit gaat, kan lenen weinig kwaad, omdat je dat inkomen simpelweg deels naar voren haalt. Omgekeerd sparen weer veel mensen voor hun pensioen omdat ze de verwachting hebben dat hun inkomenssituatie in de toekomst erop achteruit gaat, dan schuif je inkomen naar achteren.
PIloten is een ander verhaal. De selectiecriteria zijn daar zo streng dat als je er doorheen komt dat je dan op zeker de kwaliteiten er voor hebt. Dat is alvast zekerheidje nummer één. Daar komt nog bij dat je als piloot gegarandeerd bent van een fors inkomen. De salarissen voor de diverse functies (co-piloot e.d.) staan vast waardoor je vrij simpel kan uitrekenen hoe je het terug gaat betalen. Dat is garantie nummer twee. Tot slot is het verloop onder piloten niet erg hoog. Ze kunnen er vrij zeker van zijn, als ze hun werk voldoende doen, dat ze dan lang in dienst zullen blijven (en dat ze hun werk voldoende zullen doen staat vast dankzij de zeer strenge selectiecriteria). Dat is zekerheidje nummer drie.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:21 schreef axis303 het volgende:
[..]
Het is een investering voor de toekomst. Met dit soort redeneringen komen er ook bijvoorbeeld geen nieuwe piloten.
Scheelt in elk geval wat drop-outs en onzinstudies.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, jouw positie ken ik. Als het aan jou ligt gaat het collegegeld in Nederland fors omhoog en krijgen we hier een leenstelsel.
Het aangaan van een lening vormt mensenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:44 schreef axis303 het volgende:
Het gaat er mij niet om dat je zekerheden hebt als piloot, maar de vraag of je daadwerkelijk als piloot aan de bak komt. 1 klik op google leert mij dat aspirant piloten al jaren steeds moeilijker aan een baan komen.
Die initiele investering doe je omdat je een bepaalde ambitie hebt. Dat vormt mensen, de 'drive' om iets te bereiken. Dat maakt de Amerikaanse samenleving ook zo succesvol.
Waarmee voor eens en altijd bewezen is dat het dus weldegelijk werkt om iets 'keihard aan te pakken' itt wat de D66 en PVDA antistraffertjes blijven liegen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
Dat alles zo schoon is komt vanwege de idioot hoge straffen. Eigenlijk de modelstaat voor autoritaire graaierige conservatieven.
En jij bent gigantisch uitgepraat kennelijk want je argumentatie blijft steken op 'jij bent eng, fascistisch, graaier, enz.'.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |