De supermeerderheid van de democraten in de Amerikaanse senaat wankelt. En daarmee komt ook de Obamacare op losse schroeven te staan. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren. Volstrekt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen als je het mij vraagt, en daarom zou ik het erg goed vinden als de democraten hun supermeerderhied in het congres verliezen zodat Obama's peperdure plannen voor de gezondheidszorg de prullenbak in kunnen.quote:Obama's gezondheidshervorming wankelt
Het lot van president Barack Obama's agenda ligt in handen van de kiezers in Massachusetts, die vandaag in een onverwacht spannende verkiezing een opvolger zoeken voor de Senaatszetel van de vorig jaar overleden Edward Kennedy. Een Republikeinse zege in een van de meest Democratische staten van de VS zou de Democraten hun supermeerderheid in de Senaat kosten en de hervorming van het gezondheidssysteem op de helling zetten.
In het Witte Huis en bij de Democratische leiders van het Congres staan de knipperlichten sinds enkele dagen op rood. Een speciale verkiezing voor de vrijgekomen Senaatszetel van Kennedy in Massachusetts dreigt op een enorme blamage voor de Democratische partij uit te draaien.
Martha Coakley, de Democratische openbare aanklager van Massachusetts, heeft op twee weken tijd haar comfortabele voorsprong in de verkiezingspeilingen helemaal zien wegsmelten. Haar Republikeinse uitdager, de vrij onbekende Scott Brown, lag in een peiling vorige vrijdag zelfs 4 procentpunt voor op Coakley.
Teken aan de wand
Dat de verkiezingsstrijd voor de zetel die Kennedy 46 jaar lang bezette nog maar spannend is, is een serieus teken aan de wand voor de Democraten. Massachusetts is een van de meeste blauwe staten in de VS. Slechts 12 procent van het electoraat is geregistreerd als Republikein, en het is al van 1979 geleden dat een van de twee senaatszitjes door een Republikein bezet werd.
Het illustreert de frustratie en woede van de kiezer over de hoge werkloosheid, het ontsporende begrotingstekort en zowat alles wat in Washington gebeurt. Zo zorgt de ambitieuze hervorming van het gezondheidssysteem voor nervositeit bij veel Amerikanen. Vooral onafhankelijke kiezers dreigen de Democraten opnieuw de rug toe te keren, net zoals ze in november deden tijdens gouverneursverkiezingen in New Jersey en Virginia. Republikeinen wonnen beide verkiezingen. Coakley heeft ook zelf boter op het hoofd door een zwakke campagne te voeren.
Verregaande gevolgen
Een Democratische nederlaag in Massachusetts zou deze keer verregaande nationale gevolgen kunnen hebben voor Obama en zijn partij. Voorlopig beschikken de Democraten over een supermeerderheid van 60 zetels in de Senaat: 58 Democraten en 2 onafhankelijke senatoren die doorgaans met de Democratische fractie meestemmen. Dankzij die 60 op 100 stemmen kunnen filibusters door de oppositie vermeden worden.
Indien Brown wint, verwerven de Republikeinen opnieuw 41 zetels, voldoende om wetgeving tegen te houden. Brown voert campagne met de belofte dat hij de noodzakelijke 41ste stem is die de hervorming van het gezondheidssysteem zal tegenhouden in de Senaat. Beide kamers van het Congres moeten een van de volgende weken stemmen over een compromiswettekst. Democraten zouden achter de schermen aan een noodplan werken om in geval van een verkiezingsnederlaag de wet alsnog snel te laten goedkeuren in het Congres.
Obama en Clinton op campagne
Dat er enorm veel op het spel staat in Massachusetts, blijkt uit Obama's beslissing om op de valreep toch campagne te komen voeren voor Coakley. De president was zondag in de staat, waar hij Brown afschilderde als een bondgenoot van Wall Street. Brown is tegen de belasting op grote banken die Obama vorige week voorstelde. Ook ex-president Bill Clinton was vorige week op campagnepad.
Goed lezen, dat staat er in, het plan is een vergroting van de Amerikaanse overheidsuitgaven, en niet een verkleining die nodig is om het begrotingstekort terug te dringen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:55 schreef Buschetta het volgende:
waarom ? wat voor een invloed heeft dit op jou ?
Mag ik aannemen dat je in de VS woont ? Anders beantwoord even mijn vragenquote:Op woensdag 20 januari 2010 01:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Goed lezen, dat staat er in, het plan is een vergroting van de Amerikaanse overheidsuitgaven, en niet een verkleining die nodig is om het begrotingstekort terug te dringen.
Waarom zou ik in de VS moeten wonen om een mening te mogen hebben over het Amerikaanse begrotingstekort?quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:01 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Mag ik aannemen dat je in de VS woont ? Anders beantwoord even mijn vragen
Ik vind het typerend dat iemand die geen doen van zaken heeft zich kan uitspreken in termen van goed of kwaad. Althans in de formulatie die jij gebruikt. Wellicht heb ik het fout geintepreteerd.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou ik in de VS moeten wonen om een mening te mogen hebben over het Amerikaanse begrotingstekort?
Als dat een wezelijk probleem zou zijn dan waren we allang van onze Dollars af... aangezien de papierwaarde waarschijnlijk hoger ligt als de eigenlijke.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Problemen met de Amerikaanse overheidsfinanciën kunnen bijvoorbeeld overwaaien naar vrees of staatsobligaties nog wel terugbetaald worden, of dat er monetaire trukendozen (inflatiebelasting, devaluaties, etc) open worden getrokken. Dat kan dan weer het renteniveau van staatsobligaties van Europese landen beïnvloeden, en dat heeft ook weer grote gevolgen voor de algehele lange termijn rente waartegen jij en ik een hypotheek af kunnen sluiten. Om maar eens een situatie te noemen waarin een groot Amerikaans begrotingstekort ons ook raakt.
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:17 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Als dat een wezelijk probleem zou zijn dan waren we allang van onze Dollars af... aangezien de papierwaarde waarschijnlijk hoger ligt als de eigenlijke.
We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanserquote:Op woensdag 20 januari 2010 00:55 schreef Buschetta het volgende:
[..]
waarom ? wat voor een invloed heeft dit op jou ?
Het zou wel beter zijn voor de democraten om die Ted's zetel te behouden. Maar health carequote:Op woensdag 20 januari 2010 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De supermeerderheid van de democraten in de Amerikaanse senaat wankelt. En daarmee komt ook de Obamacare op losse schroeven te staan. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren. Volstrekt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen als je het mij vraagt, en daarom zou ik het erg goed vinden als de democraten hun supermeerderhied in het congres verliezen zodat Obama's peperdure plannen voor de gezondheidszorg de prullenbak in kunnen.
De verkiezing van Brown maakt Amerika weer een stuk Amerikaanser.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:22 schreef beeer het volgende:
[..]
We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanser
Het klinkt misschien raar, maar de kosten van de oorlog in Irak liggen lager dan de extra kosten voor Obamacare. Het is een duur plan dat van alle kanten hapert.quote:Op woensdag 20 januari 2010 02:17 schreef koffiemokje het volgende:
Ook al kost het veel geld, health care reform is tenminste iets nuttigs. Bush's oorlog in
Iraq kostte (en kost nog steeds) onnoemenlijk veel geld, en het nut daarvan????
Er is helemaal niets populsitisch aan het verhalen van de schade op degenen die het hebben veroorzaakt. Wat werkelijk speelt is dat jij in alle hoeken en gaten wringt om een vrindje van het grootgraaiersgilde te worden.quote:bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax)
Jij praat dan ook, met alle respect, redelijke onzin. Ik snap dat je economie studeert en dat je dat wilt laten zien, maar overdrijven is ook een vak.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.
Persoonlijk vind ik het voeren van oorlog soms wel een must.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:28 schreef Boldface het volgende:
Het is triest dat de dood van uitgerekend Ted Kennedy, voorvechter van gezondheidszorg voor iedere Amerikaan, ertoe leidt dat Republikeinen nu de plannen kunnen dwarsbomen. De gemaakte kostenvergelijking met de oorlog in Irak is bizar: oorlog voeren is geen must, mensen goede gezondheidszorg bieden, lijkt me veel wezenlijker.
Een goede econoom heeft zelden een idee.quote:Op woensdag 20 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.
De bankentax is een populistische maatregel: doet het goed bji het volk, maar slaat als hoe zeg je dat zo mooi, kut op Dirk? De meeste banken zijn namelijk in staat gebleken om hun TARP gelden razendsnel terug te betalen. Daarnaast zijn er ook banken die ondanks de crisis altijd hun zaakjes goed voor elkaar hadden, en die geen enkele vorm van staatssteun hebben gebruikt (als we het er over eens zijn dat staatssteun uberhaupt nodig was - ik vind van niet). Maar ook die banken moeten nu bloeden voor de bankentax van Obama.quote:Op woensdag 20 januari 2010 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren.
Banken hebben niet alleen TARP gelden ontvangen en de schade die ze hebben veroorzaakt is immens. "Banken die hun zaakjes op orde hadden" waren en zijn meestal banken die profiteerden van het leed van anderen, in feite hebben vele van die 'gezonde banken' willens en wetens de crisis verergerd omdat het hen goed uit kwam.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De bankentax is een populistische maatregel: doet het goed bji het volk, maar slaat als hoe zeg je dat zo mooi, kut op Dirk? De meeste banken zijn namelijk in staat gebleken om hun TARP gelden razendsnel terug te betalen. Daarnaast zijn er ook banken die ondanks de crisis altijd hun zaakjes goed voor elkaar hadden, en die geen enkele vorm van staatssteun hebben gebruikt (als we het er over eens zijn dat staatssteun uberhaupt nodig was - ik vind van niet). Maar ook die banken moeten nu bloeden voor de bankentax van Obama.
Goh.... waarom zouden die nou genationaliseerd zijn...quote:Het wrange is echter dat de bodenmloze putten van Bush-Paulson-Obama-Geithner, in de vorm van AIG, Freddie Mac/Fanny May en GMAC het helemaal niet goed doen. Daar moeten nog steeds miljarden bij, en het is eigenlijk geen eens meer een vraag of dat geld ooit nog terug komt.
Dus de banken mogen bloeden, terwijl de overheid het een stuk bonter maakt.
Dat is een goede vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Ik kan er met m'n verstand niet bij waarom daar ook maar 1$ aan belastinggeld naar toe is gegaan.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:02 schreef Klopkoek het volgende:
Goh.... waarom zouden die nou genationaliseerd zijn...
GM en AIG hadden gewoon falliet moeten gaan maar Fannie Mea en Freddie is een ander verhaal. Dat hebben ze daar veel te veel op hun beloop gelaten.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven. Ik kan er met m'n verstand niet bij waarom daar ook maar 1$ aan belastinggeld naar toe is gegaan.
Hmm, we zijn het bijna eens. En een van de hoofschuldigen, Barney Frank, zit nog steeds stevig in het zadel. Chris Dodd is gelukkig uit zichzelf opgestapt. Freddie Mac en Fannie Mae zijn MI de grootste sink holes, en een van de belangrijkste redenen voor de kredietcrisis.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
GM en AIG hadden gewoon falliet moeten gaan maar Fannie Mea en Freddie is een ander verhaal. Dat hebben ze daar veel te veel op hun beloop gelaten.
De voorloper van Fannie mae en freddie mac, toen het nog één 'bedrijf' was, voerde een publieke dienst uit. Het klopt dat zij een grote oorzaak zijn van de crisis maar dat komt niet doordat ze leningen hebben verstrekt aan arme mensen, dat komt door alle securities waar ze in ondergedompeld zaten.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hmm, we zijn het bijna eens. En een van de hoofschuldigen, Barney Frank, zit nog steeds stevig in het zadel. Chris Dodd is gelukkig uit zichzelf opgestapt. Freddie Mac en Fannie Mae zijn MI de grootste sink holes, en een van de belangrijkste redenen voor de kredietcrisis.
Ik bedoelde aan te geven dat het appels met peren vergelijken is; die oorlog en de gezondheidszorg. Feit is wel dat Obama zit opgescheept met de erfenis van Bush: een torenhoog begrotingstekort, twee oorlogen en - dare I say it - een economische crisis (want die wijt ik ook rechtstreeks aan Republikeins beleid en de daarmee samenhangende mentaliteit).quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:52 schreef Lyrebird het volgende:
Persoonlijk vind ik het voeren van oorlog soms wel een must.
Mensen goede gezondheidszorg bieden, is ook iets om naar te streven. Maar als je je verdiept in de plannen van Reid en Pelosi, dan kun je MI niet tot de conclusie komen dat mensen goede gezondheidszorg zullen krijgen met het plan dat nu op tafel ligt.
Ik moest glimlachenquote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
Klopkoek, er komt steeds meer zinnigs uit je bijdragen. Komt dat nou omdat je de National Review aan het lezen bent?
Een gemakkelijk excuus, dat ook door het Obamakamp wordt aangedragen, maar wat zijn glans snel aan het verliezen is.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:35 schreef Boldface het volgende:
Feit is wel dat Obama zit opgescheept met de erfenis van Bush: een torenhoog begrotingstekort, twee oorlogen en - dare I say it - een economische crisis (want die wijt ik ook rechtstreeks aan Republikeins beleid en de daarmee samenhangende mentaliteit).
Welke lettergreep van het woord er-fe-nis begrijp je niet?quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
Een gemakkelijk excuus, dat ook door het Obamakamp wordt aangedragen, maar wat zijn glans snel aan het verliezen is. Ja, Bush had een torenhoog begrotingstekort. Maar vergeleken met het begrotingstekort van Obama, was het tekort van Bush een schijntje.
Dat de Irak-oorlog bijna over is en dat er in december geen Amerikaanse slachtoffers vielen, wil niet zeggen dat het de VS geen geld meer kost. En het sturen van meer troepen naar Afghanistan is ook niet gratis.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
Oorlog in Irak is zo wat over. Er waren 0 (NUL) Amerikaanse slachtoffers in December. Heb jij er iets van in de kranten gelezen? De oorlog in Afghanistan was ook volgens Obama een oorlog die gevoerd moest worden. Het is een feit dat die oorlog onder Bush tot Petreaus niet goed gevoerd is, maar Obama had na zijn aanstelling wel wat doortastender op kunnen treden. Toen McCrystal om meer troepen vroeg, had hij ze meteen moeten sturen.
Ik neem aan dat je met "stimulus" doelt op maatregelen/uitgaven om de economie te stimuleren? Dergelijke ingrepen zijn wereldwijd genomen. Dat ze onvoldoende effect hebben, is jammer. De vraag is wat de gevolgen waren geweest als er geen "stimulus" was geweest.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:47 schreef Lyrebird het volgende:
Economische crisis, prima, dat punt geef ik je. Maar met cap 'n trade (EPA), dit belachelijke healhcare "reform" plan en de spilzucht van de stimulus heeft hij het vertrouwen van de ondernemers geen goed gedaan. Het is dan ook niet zo gek dat er geen banen zijn bij gekomen.
Kan iemand zich nog herinneren hoe de stimulus er door werd geduwd, omdat de werkeloosheid anders boven de 10% uit zou komen? Rara, zelfs met de stimulus kwam deze boven de 10% uit. Niet dat er dan iemand is die dan achter z'n oren gaat krabben. Aan de ideologie kan het immers niet liggen.
Het is bizar om te denken dat je de economie stimuleert door meer regulatie en het redden van ongezonde bedrijven ten koste van de gezonde bedrijven en de belastingbetaler. Leer eens zelf na te denken in plaats van dat je de moord- en brandschreeuwende politici die het probleem zelf hebben laten gebeuren klakkeloos napapagaait.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:10 schreef Boldface het volgende:
Het is bizar om hem te verwijten dat niet alles op rolletjes loopt of dat hij geld uitgeeft om de economie te stimuleren.
Jammer? Dat jammer van je kostte wel bijna 800 miljard dollar. Andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland, hadden een stimulus die veel minder exorbitant was. Toch laten ook die landen een groei zien.quote:Op woensdag 20 januari 2010 12:10 schreef Boldface het volgende:
Ik neem aan dat je met "stimulus" doelt op maatregelen/uitgaven om de economie te stimuleren? Dergelijke ingrepen zijn wereldwijd genomen. Dat ze onvoldoende effect hebben, is jammer. De vraag is wat de gevolgen waren geweest als er geen "stimulus" was geweest.
Hij is helemaal niet aan het puinruimen!! Hij is het puin juist aan het vergroten. Volg nou eens wat de man doet. Of hij zet het beleid van Bush voort, of hij verergert het zaakje. Ik heb 'm nog niet kunnen betrappen op een origineel idee dat ook daadwerkelijk werkt.quote:Het is trouwens merkwaardig dat je WEL inziet waar de ecomische crisis vandaan komt en vervolgens met de kapmessen klaarstaat om de puinruimer te veroordelen. Obama zit in een extreem lastig parket. Het is bizar om hem te verwijten dat niet alles op rolletjes loopt of dat hij geld uitgeeft om de economie te stimuleren.
Off Topic:quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
Klopkoek, er komt steeds meer zinnigs uit je bijdragen. Komt dat nou omdat je de National Review aan het lezen bent?
Ja, goed nieuws.quote:Op woensdag 20 januari 2010 04:55 schreef RQPS het volgende:
En Brown wint.
Goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Een aantal grote banken was volgens mij zelfs verplicht (Goldman Sachs, JPMorgan, etc.) om deel te nemen aan de steun voor de banken (ik weet niet zeker of dat ook onder TARP viel), daarom zijn die bedragen ook zo snel terugbetaald, deze banken hadden de steun eigenlijk niet nodig. Los nog van de vraag of je kunt stellen dat terugbetaalde steun met rente al niet een voldoende afbetaling is van 'de schade' waarmee de bankentax nu gemotiveerd wordt, zijn het dus juist de banken die de schade hebben veroorzaakt die juist expliciet ontzien worden in de bankentax.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
Daarnaast zijn er ook banken die ondanks de crisis altijd hun zaakjes goed voor elkaar hadden, en die geen enkele vorm van staatssteun hebben gebruikt (als we het er over eens zijn dat staatssteun uberhaupt nodig was - ik vind van niet). Maar ook die banken moeten nu bloeden voor de bankentax van Obama.
Het wrange is echter dat de bodenmloze putten van Bush-Paulson-Obama-Geithner, in de vorm van AIG, Freddie Mac/Fanny May en GMAC het helemaal niet goed doen. Daar moeten nog steeds miljarden bij, en het is eigenlijk geen eens meer een vraag of dat geld ooit nog terug komt.
Nee hoor, het is een mogelijk effect als de Amerikanen er aan gaan denken de opgebouwde staatsschuld met wat monetaire hulp af gaan bouwen. Men laat dan de inflatie bewust oplopen om zo de schuldenlast te verminderen, dat zou wel degelijk het lange renteniveau kunnen verhogen omdat men deze inflatie in wil gaan prijzen. Of dit scenario ook uit gaat komen weet ik niet, maar ik beschreef een mogelijk scenario waarin ook wij last krijgen van het grote Amerikaanse overheidstekort. Dit omdat iemand (Buschetta) kennelijk vind dat je als Nederlander niks over de Amerikaanse overheidsfinanciën mag zeggen omdat je er geen last van zou hebben.quote:Op woensdag 20 januari 2010 08:49 schreef Zith het volgende:
Jij praat dan ook, met alle respect, redelijke onzin.
Nee, het komt omdat ik links ben en linksen hebben altijd de hybride samenwerkingsverbanden met lede ogen aangezien. Het hele OV chipkaart gebeuren is ook zoiets dergelijks. De overheid heeft miljoenen aan het kartel van vervoersbedrijven gegegeven. Belachelijk. Als die vervoersbedrijven zo graag zelf dat OV chipkaart systeem willen, dat zelf in beheer willen nemen en zelf alles willen doen dan moeten ze het ook betalen. Ga dat niet als overheid subsidieren. Nog los van het feit dat het gewoon een kartel is en de overheid dat dus mede mogelijk heeft gemaakt! Ik heb verdikkeme al in totaal 60 minuten (40 + 20) aan de telefoon gehangen voor dat rotding. En wat een onbeschofte service krijg je dan...quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, ik heb het natuurlijk niet zo op de overheid, niet op bedrijven die onder de paraplu van de overheid "vrije marktje spelen", en al helemaal niet op de media. Het wordt tijd dat journalisten collectief terug naar school gaan en leren wat journalistiek nou precies is. Het zou ook geen kwaad kunnen als uitgevers en televisiemakers zich bezig zouden houden met het maken van kwalitatief goed nieuws, ipv aan politiek te doen of te cateren naar de wensen van de lezer/kijker. Maak een goed product en mensen komen vanzelf.quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:41 schreef Klopkoek het volgende:
Reageer je nog op wat ik zei Lyrebird
Wat een onzin. De VS liggen helemaal niet in een primitief werelddeel. Het volk in Massachusetts ziet dat de huidige regering niet in staat is om de problematiek met Amerikaanse oplossingen op te lossen. Een Zweedse aanpak werkt misschien in Zweden, maar niet bij een wereldmacht.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit is waarom de EU zich los moet maken van de VS en zich op wat minder primitieve werelddelen moet richten. Dat volk is gewoon te dom, Obama trekt de economie niet even in een handomdraai uit het slop waar Bush die in heeft gestort, en hup, ze gaan alweer stemmen op de oorlogshitsers, folteraars en roofkapitalisten die hen in 8 jaar tijd supermacht-af hebben weten te maken.
Ze vragen ook gewoon om ellende, Europa moet zich daar niet in mee laten trekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |