abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77037737
quote:
Obama's gezondheidshervorming wankelt

Het lot van president Barack Obama's agenda ligt in handen van de kiezers in Massachusetts, die vandaag in een onverwacht spannende verkiezing een opvolger zoeken voor de Senaatszetel van de vorig jaar overleden Edward Kennedy. Een Republikeinse zege in een van de meest Democratische staten van de VS zou de Democraten hun supermeerderheid in de Senaat kosten en de hervorming van het gezondheidssysteem op de helling zetten.

In het Witte Huis en bij de Democratische leiders van het Congres staan de knipperlichten sinds enkele dagen op rood. Een speciale verkiezing voor de vrijgekomen Senaatszetel van Kennedy in Massachusetts dreigt op een enorme blamage voor de Democratische partij uit te draaien.

Martha Coakley, de Democratische openbare aanklager van Massachusetts, heeft op twee weken tijd haar comfortabele voorsprong in de verkiezingspeilingen helemaal zien wegsmelten. Haar Republikeinse uitdager, de vrij onbekende Scott Brown, lag in een peiling vorige vrijdag zelfs 4 procentpunt voor op Coakley.

Teken aan de wand
Dat de verkiezingsstrijd voor de zetel die Kennedy 46 jaar lang bezette nog maar spannend is, is een serieus teken aan de wand voor de Democraten. Massachusetts is een van de meeste blauwe staten in de VS. Slechts 12 procent van het electoraat is geregistreerd als Republikein, en het is al van 1979 geleden dat een van de twee senaatszitjes door een Republikein bezet werd.

Het illustreert de frustratie en woede van de kiezer over de hoge werkloosheid, het ontsporende begrotingstekort en zowat alles wat in Washington gebeurt. Zo zorgt de ambitieuze hervorming van het gezondheidssysteem voor nervositeit bij veel Amerikanen. Vooral onafhankelijke kiezers dreigen de Democraten opnieuw de rug toe te keren, net zoals ze in november deden tijdens gouverneursverkiezingen in New Jersey en Virginia. Republikeinen wonnen beide verkiezingen. Coakley heeft ook zelf boter op het hoofd door een zwakke campagne te voeren.

Verregaande gevolgen
Een Democratische nederlaag in Massachusetts zou deze keer verregaande nationale gevolgen kunnen hebben voor Obama en zijn partij. Voorlopig beschikken de Democraten over een supermeerderheid van 60 zetels in de Senaat: 58 Democraten en 2 onafhankelijke senatoren die doorgaans met de Democratische fractie meestemmen. Dankzij die 60 op 100 stemmen kunnen filibusters door de oppositie vermeden worden.

Indien Brown wint, verwerven de Republikeinen opnieuw 41 zetels, voldoende om wetgeving tegen te houden. Brown voert campagne met de belofte dat hij de noodzakelijke 41ste stem is die de hervorming van het gezondheidssysteem zal tegenhouden in de Senaat. Beide kamers van het Congres moeten een van de volgende weken stemmen over een compromiswettekst. Democraten zouden achter de schermen aan een noodplan werken om in geval van een verkiezingsnederlaag de wet alsnog snel te laten goedkeuren in het Congres.

Obama en Clinton op campagne
Dat er enorm veel op het spel staat in Massachusetts, blijkt uit Obama's beslissing om op de valreep toch campagne te komen voeren voor Coakley. De president was zondag in de staat, waar hij Brown afschilderde als een bondgenoot van Wall Street. Brown is tegen de belasting op grote banken die Obama vorige week voorstelde. Ook ex-president Bill Clinton was vorige week op campagnepad.
De supermeerderheid van de democraten in de Amerikaanse senaat wankelt. En daarmee komt ook de Obamacare op losse schroeven te staan. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren. Volstrekt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen als je het mij vraagt, en daarom zou ik het erg goed vinden als de democraten hun supermeerderhied in het congres verliezen zodat Obama's peperdure plannen voor de gezondheidszorg de prullenbak in kunnen.
  woensdag 20 januari 2010 @ 00:45:36 #2
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77037795
De stembureaus gaan over 1,25 uur dicht.

Welterusten
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  woensdag 20 januari 2010 @ 00:55:27 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77037969
quote:
en daarom zou ik het erg goed vinden
waarom ? wat voor een invloed heeft dit op jou ?
pi_77038063
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 00:55 schreef Buschetta het volgende:
Goed lezen, dat staat er in, het plan is een vergroting van de Amerikaanse overheidsuitgaven, en niet een verkleining die nodig is om het begrotingstekort terug te dringen.
  woensdag 20 januari 2010 @ 01:01:25 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77038087
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Goed lezen, dat staat er in, het plan is een vergroting van de Amerikaanse overheidsuitgaven, en niet een verkleining die nodig is om het begrotingstekort terug te dringen.
Mag ik aannemen dat je in de VS woont ? Anders beantwoord even mijn vragen
pi_77038110
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:01 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Mag ik aannemen dat je in de VS woont ? Anders beantwoord even mijn vragen
Waarom zou ik in de VS moeten wonen om een mening te mogen hebben over het Amerikaanse begrotingstekort? Ik wil er fijntjes op wijzen dat meesten hier in Nederland uit hun dak gingen toen Obama gekozen werd, dat is van hetzelfde laken een pak krijgen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bolkesteijn op 20-01-2010 01:07:57 ]
  woensdag 20 januari 2010 @ 01:08:37 #7
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77038237
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:02 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou ik in de VS moeten wonen om een mening te mogen hebben over het Amerikaanse begrotingstekort?
Ik vind het typerend dat iemand die geen doen van zaken heeft zich kan uitspreken in termen van goed of kwaad. Althans in de formulatie die jij gebruikt. Wellicht heb ik het fout geintepreteerd.
pi_77038292
Problemen met de Amerikaanse overheidsfinanciën kunnen bijvoorbeeld overwaaien naar vrees of staatsobligaties nog wel terugbetaald worden, of dat er monetaire trukendozen (inflatiebelasting, devaluaties, etc) open worden getrokken. Dat kan dan weer het renteniveau van staatsobligaties van Europese landen beïnvloeden, en dat heeft ook weer grote gevolgen voor de algehele lange termijn rente waartegen jij en ik een hypotheek af kunnen sluiten. Om maar eens een situatie te noemen waarin een groot Amerikaans begrotingstekort ons ook raakt.
  woensdag 20 januari 2010 @ 01:17:33 #9
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77038370
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Problemen met de Amerikaanse overheidsfinanciën kunnen bijvoorbeeld overwaaien naar vrees of staatsobligaties nog wel terugbetaald worden, of dat er monetaire trukendozen (inflatiebelasting, devaluaties, etc) open worden getrokken. Dat kan dan weer het renteniveau van staatsobligaties van Europese landen beïnvloeden, en dat heeft ook weer grote gevolgen voor de algehele lange termijn rente waartegen jij en ik een hypotheek af kunnen sluiten. Om maar eens een situatie te noemen waarin een groot Amerikaans begrotingstekort ons ook raakt.
Als dat een wezelijk probleem zou zijn dan waren we allang van onze Dollars af... aangezien de papierwaarde waarschijnlijk hoger ligt als de eigenlijke.
pi_77038397
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:17 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Als dat een wezelijk probleem zou zijn dan waren we allang van onze Dollars af... aangezien de papierwaarde waarschijnlijk hoger ligt als de eigenlijke.
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.
pi_77038462
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 00:55 schreef Buschetta het volgende:

[..]

We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanser
  woensdag 20 januari 2010 @ 01:41:27 #12
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_77038696
Oh, daar waren die reclames op TV dus voor
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_77039131
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 00:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De supermeerderheid van de democraten in de Amerikaanse senaat wankelt. En daarmee komt ook de Obamacare op losse schroeven te staan. Ik kan mij de woede van veel Amerikanen goed voorstellen, het begrotingstekort is ontploft, bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax) en als klap op de vuurpijl willen de democraten nu ook nog een peperduur plan voor de gezondheidszorg invoeren. Volstrekt de verkeerde volgorde van prioriteiten stellen als je het mij vraagt, en daarom zou ik het erg goed vinden als de democraten hun supermeerderhied in het congres verliezen zodat Obama's peperdure plannen voor de gezondheidszorg de prullenbak in kunnen.
Het zou wel beter zijn voor de democraten om die Ted's zetel te behouden. Maar health care
reform zal toch doorgezet worden. Er zijn namenlijk verschillende manieren om het erdoor
te krijgen zonder 60 zetels in de senaat. Ik denk dat het voor de democraten te belangrijk
is om dit gevecht op te geven.

Health care reform is niet meer zo populair. Republikeinen waren zowieso tegen, en
voor veel democraten gaat dit compromis gewoon niet ver genoeg.
Dus niemand is echt enthusiast. Maar democraten vinden dat iets beter is dan niets.
En ik ook.

Bovendien geven de kosten een verkeerd beeld. Als iemand naar de eerste hulp
van een ziekenhuis gaat, dan krijgt hij hulp ook al heeft die persoon geen
verzekering. Uiteindelijk betaalt de belastingbetaler dan toch.
En het was waarschijnlijk goedkoper geweest, als die persoon op tijd
een doctor had gezien zodat het niet tot noodhulp hoefde te komen.
Dus health care reform kost een hoop, maar bespaart ook een hoop.

Ook al kost het veel geld, health care reform is tenminste iets nuttigs. Bush's oorlog in
Iraq kostte (en kost nog steeds) onnoemenlijk veel geld, en het nut daarvan????
pi_77039179
Ach, en als die Brown wint, dan voeren ze die health care reform gewoon nog door in de twee weken voordat ie in de senaat plaats neemt.
pi_77040139
En Brown wint.
  woensdag 20 januari 2010 @ 06:33:13 #16
66825 Reya
Fier Wallon
pi_77040450
Toch wel een bijzondere uitslag; dat de Democraten een tussentijdse verkiezing in - zegge - Nebraska of Louisiana zouden verliezen, zou te verwachten zijn; dergelijke correcties doen zich vaak voor na overweldigende overwinningen zoals in november 2008. Maar dat de Republikeinen een zetel in Massachusetts - Democratischer kun je het bijna niet krijgen - weten te veroveren, is welbezien een geweldige publicitaire en symbolische overwinning, en naast dat de Democratische caucus haar supermajority kwijt is, zullen enkele conservatieve Democraten nu wellicht alsnog gaan twijfelen aan hervorming van het zorgstelsel (in het bijzonder in het Huis van Afgevaardigden, waar alle leden al aanstaande november op moeten voor herverkiezing).

Obamacare lijkt me nog geen uitgemaakte zaak.
pi_77040491
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:22 schreef beeer het volgende:

[..]

We are all Americans. Helaas wordt Amerika echter steeds onamerikaanser
De verkiezing van Brown maakt Amerika weer een stuk Amerikaanser.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_77040626
pi_77040752
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 02:17 schreef koffiemokje het volgende:
Ook al kost het veel geld, health care reform is tenminste iets nuttigs. Bush's oorlog in
Iraq kostte (en kost nog steeds) onnoemenlijk veel geld, en het nut daarvan????
Het klinkt misschien raar, maar de kosten van de oorlog in Irak liggen lager dan de extra kosten voor Obamacare. Het is een duur plan dat van alle kanten hapert.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_77041325
Waar ik dan weer woedend van wordt zijn nederlandse klootzakken die uitkramen dat we 'allemaal amerikanen zijn' en het liefst ook de gezondheidszorg in nederland tot op de grond willen afbreken. Hufters zijn het.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77041352
quote:
bij de steun aan de banken zijn er geen goede afspraken gemaakt (zodat dit achteraf gerepareerd moet worden met een populistische bankentax)
Er is helemaal niets populsitisch aan het verhalen van de schade op degenen die het hebben veroorzaakt. Wat werkelijk speelt is dat jij in alle hoeken en gaten wringt om een vrindje van het grootgraaiersgilde te worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  † In Memoriam † woensdag 20 januari 2010 @ 08:49:47 #22
230491 Zith
pls tip
pi_77041408
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Jij praat dan ook, met alle respect, redelijke onzin. Ik snap dat je economie studeert en dat je dat wilt laten zien, maar overdrijven is ook een vak.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_77042039
Het is triest dat de dood van uitgerekend Ted Kennedy, voorvechter van gezondheidszorg voor iedere Amerikaan, ertoe leidt dat Republikeinen nu de plannen kunnen dwarsbomen. De gemaakte kostenvergelijking met de oorlog in Irak is bizar: oorlog voeren is geen must, mensen goede gezondheidszorg bieden, lijkt me veel wezenlijker.
pi_77042487
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 09:28 schreef Boldface het volgende:
Het is triest dat de dood van uitgerekend Ted Kennedy, voorvechter van gezondheidszorg voor iedere Amerikaan, ertoe leidt dat Republikeinen nu de plannen kunnen dwarsbomen. De gemaakte kostenvergelijking met de oorlog in Irak is bizar: oorlog voeren is geen must, mensen goede gezondheidszorg bieden, lijkt me veel wezenlijker.
Persoonlijk vind ik het voeren van oorlog soms wel een must.

Mensen goede gezondheidszorg bieden, is ook iets om naar te streven. Maar als je je verdiept in de plannen van Reid en Pelosi, dan kun je MI niet tot de conclusie komen dat mensen goede gezondheidszorg zullen krijgen met het plan dat nu op tafel ligt.
  woensdag 20 januari 2010 @ 09:53:11 #25
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_77042506
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een goede econoom heeft zelden een idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')