abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:00:58 #101
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_77355442
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:55 schreef Surenas het volgende:

[..]

De Eskimo's zijn qua aantallen niet te vergelijken met het aantal Afrikaanse volkeren die de wereld kent. Bovendien is het leefgebied van de Eskimo's een stuk kleiner en minder divers als de leefgebied waar de Afrikanen leven.
[..]

Toch kent Afrika een scala aan grondstoffen. Dat de paarden pas laat onder de evenaar zijn gekomen kan kloppen, maar daar is weinig voor te zeggen. Immers toen de Afrikanen de paard leerden kennen veranderde er weinig. En de meeste rijken/beschavingen die zich in Noord-Afrika hadden gevestigd waren niet-Afrikaans.
Het egyptische rijk waren wel degelijk van alle soorten en kleuren. Zwart, wit, gemengd

vind jij dit noors lijken?

¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:01:43 #102
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77355475
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:55 schreef Surenas het volgende:
De Eskimo's zijn qua aantallen niet te vergelijken met het aantal Afrikaanse volkeren die de wereld kent. Bovendien is het leefgebied van de Eskimo's een stuk kleiner en minder divers als de leefgebied waar de Afrikanen leven.
Je mist het punt. Natuurlijk zijn Eskimo’s kleiner, omdat hun omgeving zich niet leende. Het gaat om de nadruk die de omgeving speelt.
quote:
Toch kent Afrika een scala aan grondstoffen. Dat de paarden pas laat onder de evenaar zijn gekomen kan kloppen, maar daar is weinig voor te zeggen. Immers toen de Afrikanen de paard leerden kennen veranderde er weinig. En de meeste rijken/beschavingen die zich in Noord-Afrika hadden gevestigd waren niet-Afrikaans.
Als je niet eens fatsoenlijke graansoorten hebt om gemakkelijk landbouw te kunnen bedrijven, dan verwacht je wel dat mensen onderwijl gaan zitten bedenken hoe ze allerhande metaalbewerking kunnen uitvinden?

Verder, toen ze het paard leerden kennen, veranderde er wel degelijk wat. Ten eerste kwamen ze met Europeanen in aanraking die ze als slaven behandelden, ten tweede hebben enkele volkeren wel Europese gewassen en dieren meegenomen en daarmee andere inheemse volkeren verdreven. Je zag juist dat veel van die uitvindingen wel werden overgenomen, totdat Europeanen natuurlijk ook lucht krijgen van de natuurlijke rijkdommen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:03:17 #103
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77355559
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:00 schreef aychelle het volgende:

[..]

Het egyptische rijk waren wel degelijk van alle soorten en kleuren. Zwart, wit, gemengd

vind jij dit noors lijken?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je hoeft niet meteen met het uiterste komen aan te zetten: de Egyptenaren waren geen negroïde volk. Dat zijn overigens niet mijn woorden alleen, maar ook van één van de beste egyptologen die de wereld kent: namelijk Zahi Hawass.
Hij is dol op goud? Ik zal hem tegemoetkomen: nu kan hij zoveel ervan drinken als hij opkan!
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:03:18 #104
206337 aychelle
pi_77355563
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:59 schreef Surenas het volgende:

[..]

Een paar lullige zelfbenoemde wereldrijken en ik moet hiervan opkijken? Dergelijke rijken stelden wetenschappelijk gezien en qua invloed niets voor vergeleken met de wereldrijken die de wereld heeft gekend.
en dat bepaal jij? jij studeert natuurlijk geschiedenis op het hoogste niveau. Je interesses in de geschiedenis van afrika ligt natuurlijk ook ongekend hoog. En daarnaast ben je over geweest Kan me niks schelen of je er van opkijkt of niet, maar deze afrikaanse ''lullig'' noemen is gewoon zielig, je weet gewoon niks beters te zeggen.
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
pi_77355566
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:57 schreef Surenas het volgende:

[..]

Ik heb het over kleur. Sterker nog: ik heb het over de negroïde volkeren.
Correctie, ineens begin je over kleur en negroïde volkeren, wanneer je een voorbeeld wordt gegeven van een Afrikaans land / volk met wel een bloeiperiode.
quote:
De Egyptenaren behoren niet tot deze volkeren.

De (oude) Egyptenaren behoren wel tot één der Afrikaanse volkeren waar je het eerder over had.
quote:
En de Egyptenaren hadden geen wereldrijk.
Jawel, de Egyptenaren hebben het grootste rijk in het Midden-Oosten gehad ten tijde van de oudheid. Voor de relatief (on)bekende wereld periode was dat een wereldrijk.
pi_77355632
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:58 schreef Surenas het volgende:

[..]

Een wereldrijk is een rijk dat een groot deel van de op dat moment bekende wereld omvat en daarbij een invloed op cultureel, geografisch, politiek, technologisch en/of sociaal vlak heeft gehad. Tot het grondgebied van een wereldrijk behoren die gebieden waarin het rijk zijn wetten kan opleggen en uitvoeren.
En waar aan voldeed Egypte van de oudheid niet aan in jouw omschrijving?
pi_77355665
Afrika heeft overigens best een paar grote rijken gehad:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mali_Empire
Leuk om te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mansa_Moussa

http://en.wikipedia.org/wiki/Almoravid_dynasty
Kwamen zelfs een behoorlijk stuk Spanje in. Hier werd overigens Algebra, het getal '0' en het werken met decimalen uitgevonden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Songhai_Empire

[ Bericht 9% gewijzigd door Fides op 27-01-2010 22:10:54 ]
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:06:45 #108
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77355738
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:03 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Correctie, ineens begin je over kleur en negroïde volkeren, wanneer je een voorbeeld wordt gegeven van een Afrikaans land / volk met wel een bloeiperiode.
Nee, wellicht heb jij mij verkeerd begrepen, maar met Afrikaanse volkeren bedoel ik de negroïde volkeren.
quote:
De (oude) Egyptenaren behoren wel tot één der Afrikaanse volkeren waar je het eerder over had.
Maar niet tot de negroïde volkeren.
quote:
Jawel, de Egyptenaren hebben het grootste rijk in het Midden-Oosten gehad ten tijde van de oudheid. Voor de relatief (on)bekende wereld periode was dat een wereldrijk.
Een relatief gezien klein rijk, waar ze delen van Israel en Syrië onder controle kregen, maar in de wetenschap wordt de Egyptische rijken niet tot de wereldrijken gerekend.
Hij is dol op goud? Ik zal hem tegemoetkomen: nu kan hij zoveel ervan drinken als hij opkan!
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:07:22 #109
206337 aychelle
pi_77355777
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:03 schreef Surenas het volgende:

[..]

Je hoeft niet meteen met het uiterste komen aan te zetten: de Egyptenaren waren geen negroïde volk. Dat zijn overigens niet mijn woorden alleen, maar ook van één van de beste egyptologen die de wereld kent: namelijk Zahi Hawass.
o echt waar! hij was erbij? go wat knap zeg. Hoe zagen ze er dan wel uit, precies als de egyptenaren als nu? Kun je het nou niet hebben dat egyptenaren niet alleen blank waren?

taharqo was een zwarte koning die ooit over egypte regeerde. of hebben ze dit verzonnen, om jou boos te maken

http://www.livius.org/no-nz/nubia/taharqo.html
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:08:12 #110
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77355818
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:05 schreef Fides het volgende:
Afrika heeft overigens best een paar grote rijken gehad:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mali_Empire
Leuk om te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mansa_Moussa

Kwamen zelfs een behoorlijk stuk Spanje in. Hier werd overigens Algebra, het getal '0' en het werken met decimalen uitgevonden.
Ga eens snel terug naar school. Het getal ''0'' en algebra zijn in India uitgevonden.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:08:24 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77355824
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:05 schreef Fides het volgende:
Ja, er wordt tegenwoordig heel minachtend gedaan over Berbers en mensen uit het Rifgebergte, maar b.v. Augustinus, de kerkvader, was ook een Berber.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:08:50 #112
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77355842
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:07 schreef aychelle het volgende:

[..]

o echt waar! hij was erbij? go wat knap zeg. Hoe zagen ze er dan wel uit, precies als de egyptenaren als nu? Kun je het nou niet hebben dat egyptenaren niet alleen blank waren?

taharqo was een zwarte koning die ooit over egypte regeerde. of hebben ze dit verzonnen, om jou boos te maken

http://www.livius.org/no-nz/nubia/taharqo.html
Je hoort wat ik zeg? De Egyptenaren waren zwart noch blank.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:09:30 #113
206337 aychelle
pi_77355875
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:06 schreef Surenas het volgende:

[..]

Nee, wellicht heb jij mij verkeerd begrepen, maar met Afrikaanse volkeren bedoel ik de negroïde volkeren.
[..]

[..]

Een relatief gezien klein rijk, waar ze delen van Israel en Syrië onder controle kregen, maar in de wetenschap wordt de Egyptische rijken niet tot de wereldrijken gerekend.
waar kom je vandaan als ik vragen mag? en wat lees jij (niet) dat je dit soort vreemde opvattingen hebt? En wat heb je tegen negroide mensen
pi_77355937
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:06 schreef Surenas het volgende:

[..]

Naderhand, wanneer je stelling ineens niet meer te verdedigen viel uiteraard.
quote:
Hoeft niet. Blijft een van origine Afrikaans volk en Afrikaans bloeiperiode, dat ze niet negroïde zijn maakt ze niet minder Afrikaans. Of gaan we ineens the no true scotsman toepassen?
quote:
Mochten we ooit planeten gaan koloniseren en binnen de terroritale grenzen van een natie / land beschouwen vervalt de SU en Romeinse Rijk ook ineens in een 'relatief gezien klein rijk'. Maakt het niet minder een wereldrijk, niet wanneer je naar percentages kijkt en spreekt over de 'bekende wereld' zoals jij het al eerder aangaf.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:12:33 #115
206337 aychelle
pi_77356010
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:08 schreef Surenas het volgende:

[..]

Ga eens snel terug naar school. Het getal ''0'' en algebra zijn in India uitgevonden.
de één zegt india, de ander egypte de ander weer iets anders

het woord algebra is trouwens arabisch
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:13:08 #116
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77356044
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Naderhand, wanneer je stelling ineens niet meer te verdedigen viel uiteraard.
Onzin. Ik zeg toch dat je mij verkeerd begrepen hebt? Het topic gaat over ras en IQ dus wanneer ik over de Afrikaanse volkeren spreek dan bedoel ik de negroïde volkeren.
quote:
Hoeft niet. Blijft een van origine Afrikaans volk en Afrikaans bloeiperiode, dat ze niet negroïde zijn maakt ze niet minder Afrikaans. Of gaan we ineens the no true scotsman toepassen?
Het rijk vindt zijn oorsprong in Afrika, maar de Egyptenaren behoren niet tot de negroïde volkeren.
pi_77356104
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:08 schreef Surenas het volgende:

[..]

History of Africa (revised 2nd Edition, 2005), Kevin Schillington, pagina 91.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:14:28 #118
206337 aychelle
pi_77356114
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, er wordt tegenwoordig heel minachtend gedaan over Berbers en mensen uit het Rifgebergte, maar b.v. Augustinus, de kerkvader, was ook een Berber.
alleen de berbers in nederland zijn niet zo populair verder valt het mee
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:15:17 #119
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77356153
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:12 schreef aychelle het volgende:

[..]

de één zegt india, de ander egypte de ander weer iets anders

het woord algebra is trouwens arabisch
Niets de één zegt dit. Het is gewoon een feit dat het getal ''0'' in India is uitgevonden. Ook algebra vindt zijn oorsprong in India, maar is door de Perzische wetenschapper Khwarizmi verder ontwikkelt. En dat het woord Arabisch is zegt weinig, behalve dat de wetenschappelijke taal destijds in het Arabisch gevoerd werd.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:18:45 #120
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77356351
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:14 schreef Fides het volgende:

[..]

Ik meende ook dat het via Noord-Afrika en dan wat nu Spanje is in Europa was terechtgekomen, maar dat de 0 al langer in India bestond. En aan algebra heeft b.v. Al-Khwarizmi al gedaan in Bagdad.
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:19:07 #121
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77356370
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:14 schreef Fides het volgende:

[..]

En wat kan ik op pagina 91 vinden?
pi_77356412
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:13 schreef Surenas het volgende:

[..]

Onzin. Ik zeg toch dat je mij verkeerd begrepen hebt? Het topic gaat over ras en IQ dus wanneer ik over de Afrikaanse volkeren spreek dan bedoel ik de negroïde volkeren.
Hoe heb ik het verkeerd begrepen als hoe ik het interpreteer nog steeds een terminologisch correct interpretatie is met de door jou oorspronkelijk gebruikte termen, het is jij die ineens met beperkingen komt en landen en volkeren uitsluit als 'Afrikaans'. Zou het dan niet eerder zijn dat of jij je verkeerd hebt geuit of bij het verkeerde eind zit?
quote:
Het rijk vindt zijn oorsprong in Afrika, maar de Egyptenaren behoren niet tot de negroïde volkeren.
Vergeet niet dat ook de blanke volkeren een van oorsprong Afrikaans product zijn. Negroïde mensen hebben geen monopolie op Afrika, noch hebben blanken / non-negro's dit op vooruitgang en wereldrijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2010 22:21:51 ]
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:20:02 #123
206337 aychelle
pi_77356416
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:13 schreef Surenas het volgende:

[..]

[..]

(zwarte) afrikanen doen het in amerika heel goed trouwens, dus dat ze het beter doen in een westers land heeft z'n redenen. Maar jij bent de laatste persoon aan wie ik dat zou uitleggen
ahum ..

Afrikanen hoogst opgeleid in VS
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:28:56 #124
262263 Surenas
razm-o-bazm
pi_77356859
- edit : Dit gaan we dus niet doen. -

[ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2010 22:30:46 ]
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:31:02 #125
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77356956
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:28 schreef Surenas het volgende:
–reactie op edit–
Ik schaam me nu plaatsvervangend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')