Asc en ik hadden er iets meer woorden voor nodig.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:16 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Je heb helemaal gelijk![]()
De compressor en niet trafo's![]()
Stom
Ja. Of nu alsnog, want ik snap er nog steeds maar weinig vanquote:Op maandag 18 januari 2010 15:28 schreef Ascendancy het volgende:
Als jij gewoon direct dingen uitlegt
Om exact te zijn, zou deze 1 Februari afgelopen zijn, en de gemeente geen nieuwe willen verlenen aan de Nederlandse Spoorwegen.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:24 schreef Duvel het volgende:
Ja, de milieuvergunning van het opstelterrein in Weert schijnt binnenkort te verlopen.
Ja, klopt. Sloper Beelen heeft een zeer lange aanbestedingsprocedure gewonnen.quote:Op maandag 18 januari 2010 11:31 schreef Peterselieman het volgende:
Ik hoorde dat Beelen het MAT mag gaan slopen.
quote:Vandaag reed het laatste daglicht (hoewel licht in de mist) transport. Vanavond nog 804+837+839. Daarna nog 2 nachtelijke transporten eerst Bk+AB+B504+AB513 en daarna de Bk504, beide ritten met 40 km/u. Dan is het schluss.
Nou ik begrijp er de ballen van. Maar dat je energie opslaat in een spoel is onzin. Dat doe je in condensatoren en accu's en zo. Vind ikquote:Op maandag 18 januari 2010 15:36 schreef Ascendancy het volgende:
Een trafo wordt een kortsluiting naar t=oneindig, doordat de energieopslag in de spoel verzadigd raakt en de weerstand dus naar 0 gaat(niet exact juist)
Bij wisselspanning is dit niet omdat de impedantie dan jwL is.
Een spoel bouwt een magnetisch veld op. Flux.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ik begrijp er de ballen van. Maar dat je energie opslaat in een spoel is onzin. Dat doe je in condensatoren en accu's en zo. Vind ik
Het is een 1500V-systeem conform NEN-EN 50163.quote:Op maandag 18 januari 2010 16:42 schreef TeringHenkie het volgende:
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
quote:Op maandag 18 januari 2010 16:42 schreef TeringHenkie het volgende:
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
Jullie hebben allebei gelijkquote:Op maandag 18 januari 2010 16:52 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het is een 1500V-systeem conform NEN-EN 50163.
1500V -10% +20% (en daar past 1800V net in).quote:Op maandag 18 januari 2010 16:42 schreef TeringHenkie het volgende:
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
daar zit een wisselrichter in: de gelijkspanning wordt omgezet in wisselspanning. (dit systeem zit ook in de VIRM's en SLT's en zorgt voor het zingen van de VIRM)quote:Op maandag 18 januari 2010 15:39 schreef dennistd het volgende:
Hoe het zit met een BR189 en een Traxx weet ik zo niet.
Zonder aanpassing zou Belgisch mat affikken doordat de spanning dermate inzakt dat de stroom omhoog schiet en er te veel warmte ontstaat. Reeks 11.8 heeft (dacht ik) een 1500V motor met een step-down chopper om in België te kunnen rijden. Reeks 25.5 rijdt op 3000V en heeft een up chopper om in Nederland te kunnen rijden. (Maar ik kan hier de plank ook misslaan...)quote:Belgisch spul rijdt hier op halve kracht,
Laat me raden: Mat'54 386, Mat'46 273 en Plan U 114?quote:Op maandag 18 januari 2010 17:39 schreef Crientj het volgende:
Hmm, vaaghe trein die ik bij Maliebaan zag binnenrijden. o.O
Heb werkelijk geen idee, fietste er iets te snel langs.quote:Op maandag 18 januari 2010 17:49 schreef dennistd het volgende:
[..]
Laat me raden: Mat'54 386, Mat'46 273 en Plan U 114?
Doet het stootjuk op spoor 1 het alweer daar ja?quote:Op maandag 18 januari 2010 17:49 schreef dennistd het volgende:
[..]
Laat me raden: Mat'54 386, Mat'46 273 en Plan U 114?
Nederlands mat dat België binnenrijdt dát fikt af.quote:Op maandag 18 januari 2010 17:21 schreef Cothen het volgende:
Zonder aanpassing zou Belgisch mat affikken doordat de spanning dermate inzakt dat de stroom omhoog schiet en er te veel warmte ontstaat.
Die hebben gewoon een parallelle schakeling: 1500V + 1500V = 3000V.quote:Op maandag 18 januari 2010 17:21 schreef Cothen het volgende:
Reeks 25.5 rijdt op 3000V en heeft een up chopper om in Nederland te kunnen rijden.
Zo'n trein kwam ik gisteren tegen bij Lunetten:quote:Op maandag 18 januari 2010 15:35 schreef greavy het volgende:
Voor ze naar de sloper gaan, worden ze van Weert naar Zwolle Rangeerterrein gevoerd.
Er is een V'tje die dient als koppelwagen, en het word getrokken door VolkerRail loc 203-2 en achteraan een Kirow kraan die gebruikt word als remwagen.
Lees: als de spanning halveert, halveert het vermogen bij gelijkblijvende stroomsterktequote:Op maandag 18 januari 2010 20:45 schreef Ascendancy het volgende:
Het gaat niet om een te lage spanning.
Als de spanning halveert, verdubbeld de stroomsterkte bij het zelfde vermogen.
Ja, dus rij je met de halve spanning met gelijke stroom op half vermogen. Geen probleem toch?quote:Op maandag 18 januari 2010 20:45 schreef Ascendancy het volgende:
Het gaat niet om een te lage spanning.
Als de spanning halveert, verdubbeld de stroomsterkte bij het zelfde vermogen.
GMTA.quote:Op maandag 18 januari 2010 20:52 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lees: als de spanning halveert, halveert het vermogen bij gelijkblijvende stroomsterkte
Maar de bovenleiding is technisch gezien een spanningsbron. De spanning is constant. De stroomsterkte is varierend afhankelijk van de vraag. Dus of het vermogen zou fysiek gehalveerd moeten worden, of de zekering brandt door(als de belgen daaraan gedacht hebbenquote:Op maandag 18 januari 2010 20:52 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lees: als de spanning halveert, halveert het vermogen bij gelijkblijvende stroomsterkte
Bij het optrekken regelt de trein op stroom, die wordt begrensd. Jouw verhaal gaat niet op: je hebt half vermogen en that's it. Wil je het volle vermogen moet je toeren uithalen als prutsen met de motorschakeling of omvormers.quote:Op maandag 18 januari 2010 20:55 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar de bovenleiding is technisch gezien een spanningsbron. De spanning is constant. De stroomsterkte is varierend afhankelijk van de vraag. Dus of het vermogen zou fysiek gehalveerd moeten worden, of de zekering brandt door(als de belgen daaraan gedacht hebben)
Je hebt gelijk, ik zei het niet helemaal goed, er ontbrak nog wat aan het verhaal. Heb t ff nagezocht bij HGBTF wist men hoe het precies zit. Het kan zo simpel omdat bij die Belgische locs normaal de motoren dus al in serie staan, de 3000V wordt dan dus verdeeld over meerdere motoren. Als ze onder 1500V rijden wordt omgeschakeld naar een parallele schakeling en krijgen de motoren dus dezelfde spanning als wanneer de loc onder 3000V rijdt.quote:Op maandag 18 januari 2010 20:45 schreef Ascendancy het volgende:
Parallel 1500+1500 is niet 3000. Als je 2 motoren parallel zet, krijg je over beide 3000 Volt. Stroom verdeelt zich parallel, spanning niet.
Klopt. De 'halve' Plan V'tjes zijn de koppelwagen, en als ik me niet vergis de 921.quote:Op maandag 18 januari 2010 20:48 schreef ReisT het volgende:
[..]
Zo'n trein kwam ik gisteren tegen bij Lunetten:
[ afbeelding ]
Aparte combinatie dus van loc (slecht te zien hier helaas) + halve plan V + plan T + plan V + halve plan V + spoorkraan (+ toebehoren).
Geen idee, maar dat zoiets zou bestaan op dit moment, zou nieuw voor me zijnquote:Op maandag 18 januari 2010 22:15 schreef greavy het volgende:
Weet iemand wat de ICMm 4211 vandaag te Dordrecht deed,
De 4211 zat vandaag in de 2200 volgens Somdaquote:Op maandag 18 januari 2010 22:15 schreef greavy het volgende:
Weet iemand wat de ICMm 4211 vandaag te Dordrecht deed, kwam rond 13.25 binnenrijden op spoor 20 (kopspoor). Om 13.50 stond hij er nog, en leek niet te vertrekken.
Daarna nog een omroep gehad dat de Benelux trein vanuit Brussel richting Amsterdam van 13.54 vandaag niet reed. Je kon met de Sneltrein wel naar Amsterdam als vervangend vervoer. Deze werd gereden door een VIRM.
De ICM 4211 bedoel ik. Excuses.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:24 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Geen idee, maar dat zoiets zou bestaan op dit moment, zou nieuw voor me zijn
De 4031 is later in de 5000 ingezet.quote:Het ICm in de 2200, de 4211 + 4031 zijn als 2230 gestrand te Ddr vanwege problemen bij Brd.
Er stond ook een ICMm op spoor 6 gerangeerd. Niet gekeken welk nummer.quote:Op maandag 18 januari 2010 22:15 schreef greavy het volgende:
Weet iemand wat de ICMm 4211 vandaag te Dordrecht deed, kwam rond 13.25 binnenrijden op spoor 20 (kopspoor). Om 13.50 stond hij er nog, en leek niet te vertrekken.
Daarna nog een omroep gehad dat de Benelux trein vanuit Brussel richting Amsterdam van 13.54 vandaag niet reed. Je kon met de Sneltrein wel naar Amsterdam als vervangend vervoer. Deze werd gereden door een VIRM.
Ja kut he, lig nog steeds 98 % van de tijd horizontaalquote:
Ja van zo ver weg is alles nog te doenquote:Op maandag 18 januari 2010 23:11 schreef trainfreak het volgende:
Hoe van iets lelijks toch een mooie foto maken?
[ afbeelding ]
De foto is gemaakt tijdens de testritten in België tussen Ath en Silly (foto niet van mij).
Het blijft een grote stofzuiger, annex vliegenvanger. Meer kan ik er helaas niet van maken.quote:Op maandag 18 januari 2010 23:11 schreef trainfreak het volgende:
Hoe van iets lelijks toch een mooie foto maken?
[ afbeelding ]
De foto is gemaakt tijdens de testritten in België tussen Ath en Silly (foto niet van mij).
De bakken zijn ook gewoon te lompquote:Op maandag 18 januari 2010 23:16 schreef KapiteinT het volgende:
Kunnen ze er na levering niet even 2 andere kopbakken op zetten? Dan heb je misschien opeens een mooie trein!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |