abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 januari 2010 @ 15:18:45 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76967019
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:16 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Je heb helemaal gelijk
De compressor en niet trafo's
Stom
Asc en ik hadden er iets meer woorden voor nodig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76967493
Als jij gewoon direct dingen uitlegt
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 18 januari 2010 @ 15:31:43 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_76967663
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:28 schreef Ascendancy het volgende:
Als jij gewoon direct dingen uitlegt
Ja. Of nu alsnog, want ik snap er nog steeds maar weinig van Wat doet een trafo precies (ik dacht alleen spanning omhoog of omlaag omvormen ) En waarom krijg je kortsluiting als je gelijkstroom direct op een trfo zet?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 18 januari 2010 @ 15:35:19 #104
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76967837
quote:
Op maandag 18 januari 2010 11:24 schreef Duvel het volgende:
Ja, de milieuvergunning van het opstelterrein in Weert schijnt binnenkort te verlopen.
Om exact te zijn, zou deze 1 Februari afgelopen zijn, en de gemeente geen nieuwe willen verlenen aan de Nederlandse Spoorwegen.
quote:
Op maandag 18 januari 2010 11:31 schreef Peterselieman het volgende:
Ik hoorde dat Beelen het MAT mag gaan slopen.
Ja, klopt. Sloper Beelen heeft een zeer lange aanbestedingsprocedure gewonnen.


Voor ze naar de sloper gaan, worden ze van Weert naar Zwolle Rangeerterrein gevoerd.
Er is een V'tje die dient als koppelwagen, en het word getrokken door VolkerRail loc 203-2 en achteraan een Kirow kraan die gebruikt word als remwagen.

Vanaf Zwolle Rangeerterrein gaan ze in de toekomst naar Zwolle Katwolde, waar ze op een boot worden getakeld, en doorgevoerd naar de sloper.
quote:
Vandaag reed het laatste daglicht (hoewel licht in de mist) transport. Vanavond nog 804+837+839. Daarna nog 2 nachtelijke transporten eerst Bk+AB+B504+AB513 en daarna de Bk504, beide ritten met 40 km/u. Dan is het schluss.
pi_76967876
Trafo zijn 2 spoelen die spanning omzetten. Dit is een lineaire verhouding tussen het aantal wikkelingen.
Ik dacht dat gezien het zwakke Nederlandse net, de treinen niet direct op 1500V DC reden.

Een trafo wordt een kortsluiting naar t=oneindig, doordat de energieopslag in de spoel verzadigd raakt en de weerstand dus naar 0 gaat(niet exact juist)
Bij wisselspanning is dit niet omdat de impedantie dan jwL is.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport maandag 18 januari 2010 @ 15:39:45 #106
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76968045
Het Nederlandse materieel rijdt gewoon op de 1500v. Hoe het zit met een BR189 en een Traxx weet ik zo niet. Belgisch spul rijdt hier op halve kracht, maar in hoeverre de motoren dan ook op 1500v ipv 3000v lopen, geen idee?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 18 januari 2010 @ 15:41:04 #107
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_76968104
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:36 schreef Ascendancy het volgende:

Een trafo wordt een kortsluiting naar t=oneindig, doordat de energieopslag in de spoel verzadigd raakt en de weerstand dus naar 0 gaat(niet exact juist)
Bij wisselspanning is dit niet omdat de impedantie dan jwL is.
Nou ik begrijp er de ballen van. Maar dat je energie opslaat in een spoel is onzin. Dat doe je in condensatoren en accu's en zo. Vind ik
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76968337
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou ik begrijp er de ballen van. Maar dat je energie opslaat in een spoel is onzin. Dat doe je in condensatoren en accu's en zo. Vind ik
Een spoel bouwt een magnetisch veld op. Flux.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 18 januari 2010 @ 15:52:08 #109
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_76968712
de sluit hem kort omdat de spoel geen weerstand levert aan gelijkspanning omdat de stroom en richting niet verandert. Een trafo werkt doordat je telkens(50 keer) van richting verandert (tussen + en -) Als je er gelijtkspanning erop zet is de stroom en fase telkens het zelfde dus heb je infeite kortsluiting aangezien er "geen" weerstand tussen zit.
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_76968790
Niet helemaal waar, want het is niet direct een kortsluiting. Pas als t naar oneindig gaat.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 18 januari 2010 @ 16:17:40 #111
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76970107
Sorry, ff geen tijd om dat in detail uit te leggen, maar de impedantie van een spoel is evenredig met de frequentie waarop je de spoel gebruikt. De frequentie van gelijkspanning is 0, dus de impedantie ook, ergo: kortsluiting. Je kunt een transformator dus alleen gebruiken om wisselspanningen te transformeren. Om gelijkspanning te verhogen of te verlagen kun je een chopper gebruiken. Die "hakt" de spanning en vlakt die pulsen wat af, zodat het resultaat een lagere (of hogere, bij een up-chopper) spanning aan de uitgang is.

Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76971431
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
  maandag 18 januari 2010 @ 16:52:56 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_76971976
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:42 schreef TeringHenkie het volgende:
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
Het is een 1500V-systeem conform NEN-EN 50163.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_76973322
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:42 schreef TeringHenkie het volgende:
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het is een 1500V-systeem conform NEN-EN 50163.
Jullie hebben allebei gelijk Het is inderdaad officieel ooit ingericht als een 1,5 kV DC systeem. Echter sinds de jaren "90 is de spanning in de onderstations opgevoerd naar 1800 V (DC), dat paste namelijk binnen de marge die in de certificatie van het systeem (nog van voor WOII) werd toegelaten (te weten, uitgangsspanning van -10 tot +20%). Die verandering zorgde voor betere stroomtoevoer aan de steeds krachtiger en langere (gecombineerde) treinstellen. Vergelijk 't een beetje met de verandering op het elektriciteitsnet van 220 > 230V, waarvan de laatste met marge tussen ca. 207 en 244V: hoewel de uitgangsspanning is veranderd om beter aan te sluiten op moderne apparatuur, functioneren oudere apparaten ook nog steeds met de hogere spanning (zeer oude apparatuur kan wel problemen krijgen op den duur).
Killing as few patients as possible.
pi_76973343
quote:
Op maandag 18 januari 2010 16:42 schreef TeringHenkie het volgende:
In NL rijden we trouwens op 1800VDC, niet 1500.
1500V -10% +20% (en daar past 1800V net in).
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:39 schreef dennistd het volgende:
Hoe het zit met een BR189 en een Traxx weet ik zo niet.
daar zit een wisselrichter in: de gelijkspanning wordt omgezet in wisselspanning. (dit systeem zit ook in de VIRM's en SLT's en zorgt voor het zingen van de VIRM)
quote:
Belgisch spul rijdt hier op halve kracht,
Zonder aanpassing zou Belgisch mat affikken doordat de spanning dermate inzakt dat de stroom omhoog schiet en er te veel warmte ontstaat. Reeks 11.8 heeft (dacht ik) een 1500V motor met een step-down chopper om in België te kunnen rijden. Reeks 25.5 rijdt op 3000V en heeft een up chopper om in Nederland te kunnen rijden. (Maar ik kan hier de plank ook misslaan...)
So we just called him Fred too
pi_76974152
Hmm, vaaghe trein die ik bij Maliebaan zag binnenrijden. o.O
  Redactie Sport maandag 18 januari 2010 @ 17:49:53 #117
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_76974588
quote:
Op maandag 18 januari 2010 17:39 schreef Crientj het volgende:
Hmm, vaaghe trein die ik bij Maliebaan zag binnenrijden. o.O
Laat me raden: Mat'54 386, Mat'46 273 en Plan U 114?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_76974664


FUCK YEAH
pi_76976831
quote:
Op maandag 18 januari 2010 17:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Laat me raden: Mat'54 386, Mat'46 273 en Plan U 114?
Heb werkelijk geen idee, fietste er iets te snel langs.
pi_76977615
Deze trein is dat

© Robehv op flickr
  maandag 18 januari 2010 @ 18:56:34 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_76977628
quote:
Op maandag 18 januari 2010 17:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Laat me raden: Mat'54 386, Mat'46 273 en Plan U 114?
Doet het stootjuk op spoor 1 het alweer daar ja?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 18 januari 2010 @ 20:37:49 #122
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_76983052
quote:
Op maandag 18 januari 2010 17:21 schreef Cothen het volgende:

Zonder aanpassing zou Belgisch mat affikken doordat de spanning dermate inzakt dat de stroom omhoog schiet en er te veel warmte ontstaat.
Nederlands mat dat België binnenrijdt dát fikt af.

De stoptreintjes die bij Roosendaal en Maastricht de grens over komen hebben echt geen enkele aanpassing. Dat spul heeft ook simpele gelijkstroommotoren en die kunnen eigenlijk nooit een te lage spanning krijgen. Het gaat hoogstens wat langzamer maar das alles.

Nieuwer Belgisch spul dat geen gelijkstroommotoren heeft maar wel ingewikkelde elektronica en software dat schijnt wat moeilijker te doen. Maar dat komt dus nooit in NL.
quote:
Op maandag 18 januari 2010 17:21 schreef Cothen het volgende:

Reeks 25.5 rijdt op 3000V en heeft een up chopper om in Nederland te kunnen rijden.
Die hebben gewoon een parallelle schakeling: 1500V + 1500V = 3000V.
pi_76983466
Het gaat niet om een te lage spanning.
Als de spanning halveert, verdubbeld de stroomsterkte bij het zelfde vermogen. Daardoor neemt de waarmte onwikkelling in de bedrading met een factor 4 toe. I^2 * R = P
Parallel 1500+1500 is niet 3000. Als je 2 motoren parallel zet, krijg je over beide 3000 Volt. Stroom verdeelt zich parallel, spanning niet.
Als je ze in serie zou willen verdelen, zou je als je over de grens rijdt, een extra motor aan moeten koppelen, anders staat er gewoon 3000V over die hele motor.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 18 januari 2010 @ 20:48:31 #124
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_76983625
quote:
Op maandag 18 januari 2010 15:35 schreef greavy het volgende:

Voor ze naar de sloper gaan, worden ze van Weert naar Zwolle Rangeerterrein gevoerd.
Er is een V'tje die dient als koppelwagen, en het word getrokken door VolkerRail loc 203-2 en achteraan een Kirow kraan die gebruikt word als remwagen.
Zo'n trein kwam ik gisteren tegen bij Lunetten:


Aparte combinatie dus van loc (slecht te zien hier helaas) + halve plan V + plan T + plan V + halve plan V + spoorkraan (+ toebehoren).
  maandag 18 januari 2010 @ 20:52:06 #125
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_76983809
quote:
Op maandag 18 januari 2010 20:45 schreef Ascendancy het volgende:
Het gaat niet om een te lage spanning.
Als de spanning halveert, verdubbeld de stroomsterkte bij het zelfde vermogen.
Lees: als de spanning halveert, halveert het vermogen bij gelijkblijvende stroomsterkte
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')