abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77067705
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:23 schreef sylvietjoo het volgende:

[..]

De VN zit er ook al ontzettend lang en echt op hun eigen benen stonden ze nog lang niet... Maar misschien betekent deze ramp een ommekeer. Wie weet?
Het leek er inderdaad op dat deze regering gewoon verkiezingen uit kon schrijven, zonder inmenging van het leger, dat is al een unicum voor het land... Ze hebben in ieder geval de mogelijkheid om met een weggevaagde/schone lei te beginnen, maar als land hebben ze ook niks om geld mee te verdienen. Een echt vrije wereldmarkt voor de agrarische producten die zij verbouwen zal nog even duren, grondstoffen hebben ze ook niet, en de natuur die er al was hadden ze al helemaal vernielt..

Het zou een mooie stunt zijn als ze daar in de bergen een mijn met "rare minerals" vinden, sinds China alles zelf houdt begint Amerika aardig te piepen. Kunnen ze het Dubai van de Caribbean worden. Je gunt het ze gewoon na zoveel pech...
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 20 januari 2010 @ 20:35:36 #277
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77068186
Haiti kan een productieland worden. Goedkoop wol/katoen van elders importeren, en in fabrieken kleding maken die dan weer verkocht kunnen worden aan de VS en Europa.

China mist ook veel grondstoffen, alleen plunderen zij daarvoor Afrika leeg. (Goed leesvoer: Newsweek artikel "Chinafrica", of lees eens hier.) Haïti kan ook door handel aan grondstoffen komen..... veel katoen komt nog uit de VS zelf bijvoorbeeld, veel wol komt uit Australië en Nieuw Zeeland, en de gehele westerse wereld heeft interesse in kleding uit goedkoop producerende landen.

Maar dat is toekomstpraat natuurlijk.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  Moderator woensdag 20 januari 2010 @ 21:01:20 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77069624
quote:
Marine hard aan het werk in Port-au-Prince
20 januari 2010, 12.09 uur

De noodhulp van het marinedetachement dat maandag met het ondersteuningsvaartuig Hr.Ms. Pelikaan in Port-au-Prince arriveerde, richt zich vandaag onder meer op de begeleiding van 100 Haïtiaanse adoptiekinderen. Zij worden vervolgens overgevlogen naar Nederland. Ook leveren de mariniers hulpgoederen af bij een verzamelpunt van het World Food Program van de Verenigde Naties en gaan ze gestaag door met de distributie van levensmiddelen.

Gisteren begeleidden de mariniers het Urban Search and Rescue Team bij het uitvoeren van hun bergingstaken en zoektocht naar slachtoffers. Ook bevoorraadden zij 3 weeshuizen met voedselpakketten, water, luiers en medicijnen. Een marinearts onderzocht de kinderen. In de haven van Port-au-Prince voorzagen de mariniers en militairen van de Antilliaanse Militie Haïtiaanse families in bootjes van voedsel en water.

Coördinatie
Het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) van de Verenigde Naties, van wie het marinedetachement ook zijn taken ontvangt, coördineert de hulp in het getroffen gebied,. De nadruk ligt op het verbeteren van de havenfaciliteiten om die zo snel mogelijk toegankelijk te maken voor grote schepen met hulpgoederen. De bemanning startte direct na aankomst met de uitvoering van hydrografische metingen.
http://www.defensie.nl/ac(...)rk_in_Port_au_Prince

[ Bericht 4% gewijzigd door sp3c op 20-01-2010 22:26:00 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:46:54 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_77072127
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:35 schreef maartena het volgende:
Haiti kan een productieland worden.
Optimist .
KuikenGuppy
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:54:31 #280
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77072482
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:01 schreef sp3c het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hulde!

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 20-01-2010 22:27:04 ]
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 05:30:19 #281
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_77083866
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:14 schreef maartena het volgende:

[..]

en personen zoals jij maken er meteen weer een bash-de-VS verhaaltje van
Ja laten we gaan jij-bakken.

Jij maakt er een hallelua-de-VS topic van boehoe

Terugkomend op het punt. Je kunt de acties niet rechtvaardigen door te zeggen dat het anders nog slechter zou zijn want we zullen nooit weten wat dat "anders" is. Het is een dom argument.
quote:
Behalve dan dat je opmerkingen maakt als "Wie de neuk zijn de yanks dat zij beslissen wie er mag landen en wie niet?" en "De ramp wordt door Washington geexploiteerd voor een militaire voet aan de grond, simpel zat."

Klopt, onder het mom van humanitaire hulp is men 1915 aan het overdoen.

Ik zal het heel erg simpel voor je maken omdat je de twee kennelijk niet uit elkaar kan houden.

Hulp = goed
Overname Haiti = slecht

En nee, die twee zijn niet hetzelfde.
quote:
De VN zit er al sinds 1995 met zo'n 2000 man. Zag je dat ook als een "bezetting"? De VN hebben gisteren besloten om nog 2000 man te sturen, plus 1500 man politiepersoneel om de huidige politie, die zware verliezen qua personeel hebben geleden en/of personeel hebben die zelf alles kwijt zijn, etc...... te vervangen. Die beslissing moest natuurlijk eerst door de bureaucratische molen van de VN, vandaar dat het een week duurde. Maar de VN als orgaan is ook nooit bedoeld geweest voor onmiddelijke hulpverlening, maar voor meer langdurige vredesmissies.
Verschil is dat de VN troepen een strikt mandaat hebben. Dit kan je niet vergelijken met een nationaal leger zoals dat van de VS die even binnenkomt en de zaak overneemt.
quote:
De VS zullen ook ZEKER 6 maanden blijven. Niet met de 7000+ militairen (en 3000+ matrozen/piloten) die ze nu hebben, maar toch wel met een mankracht van ook een goede 2000 man om de VN in ieder geval tijdelijk aan te vullen. De VS was in 1994 ook met 20.000 man op komen dagen, en die waren binnen 1 jaar allemaal weg, en vervangen door een kleine VN macht die niet uit Amerikanen bestond.
De VS blijft en dat weet jij ook. Of ze vestigen een militaire basis of een puppet-regime of ze houden gewoon ongeneerd troepen op straat.
quote:
Ik vind het eigenlijk ronduit schofterig dat je een week na deze ramp al gaat praten over een "bezetting van Haïti".
Je het is heeel erg. Zo respectloos. Mensen moesten eigenlijk maar gewoon hun mond houden als ze niet hetzelfde als jou denken.
  donderdag 21 januari 2010 @ 05:43:20 #282
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77083874
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 05:30 schreef NorthernStar het volgende:
Jij maakt er een hallelua-de-VS topic van boehoe
Nee. Ik probeer alleen wat dingen recht te zetten, zoals dat "welk recht hebben die yanks om te beslissen wie er wel of niet land" geneuzel van je.
quote:
Terugkomend op het punt. Je kunt de acties niet rechtvaardigen door te zeggen dat het anders nog slechter zou zijn want we zullen nooit weten wat dat "anders" is. Het is een dom argument.
Maar wel kunnen we heel goed speculeren welke landen het sneller en beter hadden kunnen doen. Ik neem aan dat jij daar wel een idee over hebt?

Wie oh wie had het beter kunnen doen dan de VS momenteel?
quote:
Hulp = goed
Overname Haiti = slecht
Eens.

Alleen is het nogal respectloos om na een WEEK waarin de VS naast handwapens voor persoonlijke bescherming EN de bescherming van reddingsteams (het is al een paar keer voorgekomen dat hysterische familieleden EISTEN dat men verder zocht) geen enkele militaire kracht heeft laten zien, en zich puur en alleen gericht heeft op humanitaire hulp...... het al te hebben over een overname van Haiti.

Als ze er over 1 jaar nog met 10.000 troepen zitten, dan is dat misschien een ander verhaal.... maar na een WEEK al zitten zaniken dat de Amerikanen er alleen maar zijn om de boel over te nemen..... is gewoon respectloos.
quote:
Je het is heeel erg. Zo respectloos. Mensen moesten eigenlijk maar gewoon hun mond houden als ze niet hetzelfde als jou denken.
Ik sta altijd open voor discussie, en je hoeft echt niet hetzelfde te denken als ik. Maar het is gewoon nogal respectloos om het harde werk van de Amerikanen in deze ramp na een WEEK al te veroordelen als een "verkapte invasie". Dat slaat gewoon nergens op.
-
  donderdag 21 januari 2010 @ 05:46:03 #283
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77083880
quote:
De VS blijft en dat weet jij ook. Of ze vestigen een militaire basis of een puppet-regime of ze houden gewoon ongeneerd troepen op straat.
En hoe weet jij dat zo zeker? In 1994 zijn ze ook weer vertrokken, waarom zouden ze dat nu niet doen en het weer net zoals voorheen overlaten aan de VN?

Je denkt nog steeds aan een "verkapte invasie", terwijl de Amerikanen overduidelijk laten zien dat ze alleen maar humanitaire hulp aan het geven zijn.
-
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 06:22:18 #284
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_77083944
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 05:43 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee. Ik probeer alleen wat dingen recht te zetten, zoals dat "welk recht hebben die yanks om te beslissen wie er wel of niet land" geneuzel van je.
Artsen zonder grenzen, Frankrijk, Brazilie en nog een aantal landen klagen dat hun vliegtuigen toegang geweigerd werd/ wordt om voorrang te geven aan de Amerikaanse troepen. Dus ja dan stel ik inderdaad wat geeft hun het recht? Het is op zoveel vlakken gewoon fout.
quote:
Maar wel kunnen we heel goed speculeren welke landen het sneller en beter hadden kunnen doen. Ik neem aan dat jij daar wel een idee over hebt?

Wie oh wie had het beter kunnen doen dan de VS momenteel?

Dat is wat anders dan troepen, humvee's en tanks invliegen.
quote:
Alleen is het nogal respectloos om na een WEEK waarin de VS naast handwapens voor persoonlijke bescherming EN de bescherming van reddingsteams (het is al een paar keer voorgekomen dat hysterische familieleden EISTEN dat men verder zocht) geen enkele militaire kracht heeft laten zien, en zich puur en alleen gericht heeft op humanitaire hulp...... het al te hebben over een overname van Haiti.

Als ze er over 1 jaar nog met 10.000 troepen zitten, dan is dat misschien een ander verhaal.... maar na een WEEK al zitten zaniken dat de Amerikanen er alleen maar zijn om de boel over te nemen..... is gewoon respectloos.
[..]

Ik sta altijd open voor discussie, en je hoeft echt niet hetzelfde te denken als ik. Maar het is gewoon nogal respectloos om het harde werk van de Amerikanen in deze ramp na een WEEK al te veroordelen als een "verkapte invasie". Dat slaat gewoon nergens op.
Dat is mijn mening op basis van wat ik zie. Dat mag je in het verkeerde keelgat schieten maar ik ga het niet voor me houden om jouw gevoelens te sparen. Het was bovendien nadat verschillende landen dezelfde klacht hadden geuit waaronder nogal prominent die Franse minister. Gewoon nieuws dus en onderdeel van wat er gaande is.
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 06:36:44 #285
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_77083986
Hier Reuters van gisteravond:
quote:
French aid group MSF accuses U.S. over Haiti delays

PARIS (Reuters) - One of France's main humanitarian organizations accused the United States on Wednesday of mishandling aid operations in Haiti and causing severe delays to doctors trying to bring vital help to victims of the earthquake.

Francoise Saulnier, head of the legal department of aid group Medicins sans Frontieres (Doctors without Borders) said days had been lost because the main airport in Port-au-Prince, now under U.S. control, had been blocked by military traffic.

"We lost three days," she told Reuters Television in an interview. "And these three days have created a massive problem with infection, with gangrene, with amputations that are needed now, while we could have really spared this to those people."
  donderdag 21 januari 2010 @ 06:40:57 #286
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77084001
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 06:22 schreef NorthernStar het volgende:
Artsen zonder grenzen, Frankrijk, Brazilie en nog een aantal landen klagen dat hun vliegtuigen toegang geweigerd werd/ wordt om voorrang te geven aan de Amerikaanse troepen. Dus ja dan stel ik inderdaad wat geeft hun het recht? Het is op zoveel vlakken gewoon fout.
En nu heb ik al vier keer gevraagd....

WIE kan de luchtverkeersleiding beter doen dan de VS? Had iemand het beter kunnen doen?

En wat snap je precies niet op een vliegveld dat VOL staat met vliegtuigen? En kom eens met bronnen dat er voorrang werd gegeven aan Amerikaanse troepen, en niet aan andere hulpgoederen?
quote:
Dat is wat anders dan troepen, humvee's en tanks invliegen.
De Amerikanen hebben helemaal geen humvee's en tanks ingevlogen....

Waar haal je al die onzin toch vandaan man? Als ze voertuigen hebben ingevlogen, dan is dat voornamelijk om voedsel rond te brengen...... als ze een paar humvees hebben om personeel rond te rijden, dat zou nog kunnen.... maar wederom doe je weer alsof ze een oorlogsmacht hebben ingevlogen. En zeker geen tanks.

Wie er trouwens wel tanks hebben in Haiti:

En lees ook dit even over de VN.
quote:
Dat is mijn mening op basis van wat ik zie. Dat mag je in het verkeerde keelgat schieten maar ik ga het niet voor me houden om jouw gevoelens te sparen. Het was bovendien nadat verschillende landen dezelfde klacht hadden geuit waaronder nogal prominent die Franse minister. Gewoon nieuws dus en onderdeel van wat er gaande is.
Je moet je oogkleppen eens afzetten en het zien voor wat het is. De Amerikanen zijn daar voor humanitaire hulp, en niet voor een verkapte invasie.

Je mag geloven wat je wil, maar gelukkig ben je daarmee samen met Hugo Chavez in de minderheid.
-
  donderdag 21 januari 2010 @ 06:45:40 #287
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77084024
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 06:36 schreef NorthernStar het volgende:
Hier Reuters van gisteravond:
Ze ZEGGEN het dus, en dat staat ook duidelijk in het nieuwsbericht..... maar er staat geen duidelijk bewijs dat het ook daadwerkelijk zo was. En het is ook een redelijk eenzijdig bericht natuurlijk.

Maar goed, als je denkt dat Haiti de luchtverkeersleiding zelf beter kan regelen...... denk je dat het beter zal gaan als de Amerikanen meteen weer vertrekken?
-
  donderdag 21 januari 2010 @ 06:50:08 #288
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77084040
Ik denk ook dat de BBC het allemaal wat beter rapporteert:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8468367.stm
-
  donderdag 21 januari 2010 @ 08:26:31 #289
21467 franske19
Hit the deck!
pi_77084703
Er zitten een paar Amerika haters op dit forum die alles aangrijpen om hen eigen frustraties (waarschijnlijk omdat ze een kut leven hebben) te spuien richting Amerika. Je kan ze gewoon beter negeren.
  donderdag 21 januari 2010 @ 08:28:30 #290
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_77084737
Tja.... fouten worden overal gemaakt, ook hier. Maar er gaat toch iets kriebelen als een stel Hugo-Chavez fans gaan zitten roepen dat het een bezetting dan wel invasie is.
-
  donderdag 21 januari 2010 @ 08:45:06 #291
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_77084963
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:28 schreef maartena het volgende:
Tja.... fouten worden overal gemaakt, ook hier. Maar er gaat toch iets kriebelen als een stel Hugo-Chavez fans gaan zitten roepen dat het een bezetting dan wel invasie is.
Dat heeft niks met Hugo Chavez fans te maken, maar alles met ervaringen uit het verleden. Je krijgt Amerikanen heel makkelijk binnen. Ze weer wegkrijgen is over het algemeen heel wat moeilijker.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 21 januari 2010 @ 08:58:14 #292
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_77085210
quote:

[..]

.

[..]

Klopt, onder het mom van humanitaire hulp is men 1915 aan het overdoen.
Mijn god, waar heb je het invredesnaam over...
Het gaat hier om een humanitaire actie, die gezien de omvang van het probleem en de omvang van het aantal getroffenen een loeizware logistieke operatie is. En dan kom jij met een dubbele bodem moraal theorie aanzetten. Triest, fucking triest...
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_77085239
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat heeft niks met Hugo Chavez fans te maken, maar alles met ervaringen uit het verleden. Je krijgt Amerikanen heel makkelijk binnen. Ze weer wegkrijgen is over het algemeen heel wat moeilijker.
Er mogen dan wel ~15.000 Amerikaanse militairen zijn, maar de overgrote meerderheid daarvan zijn ondersteunend personeel, geen gevechtstroepen. Afgezien van de helicopterpiloten op de Carl Vinson doen de overige 3000 man op dat schip niet zoveel meer dan die helikopters volladen om maar een voorbeeld te noemen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 09:49:21 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_77086450
de VN zit er met pak hem beet 9000 manschappen (max ligt volgens de resoluties rond de 13000) en het militaire deel van de missie (7000) man is zwaarbewapend en uitgerust met pantservoertuigen, helikopters en ja zelfs Hummvee's die hebben de afgelopen jaren bij tijd en wijlen flink offensief moeten vechten met name in de sloppenwijken (cite de soleil) waar nog veel aanhangers van Aristide rondhangen

zo'n heel vrolijk land is het niet, zeker nu niet
als je daar niet een groot aantal militairen (of agenten) naar toe stuurt dan krijg je zo'n enorme chaos dat die hulpverleners binnen het half uur weer op het vliegtuig naar huis zitten

daarnaast is het een beetje een slappe discussie, de Amerikanen hebben ook massaal met militaire middelen hulp geboden na de Tsunami en die zijn ook gewoon weer vertrokken, ik vind het ook een onzinnig verhaal om Amerikanen terug naar huis te vliegen om plaats te maken voor Duitsers zodat die ook een vlaggetje neer kunnen zetten

beetje first come first serve in het begin, dat moet wat georganiseerd worden daar ben ik het mee eens (vliegtuigen sneller leegtrekken en op laten stijgen om te beginnen) maar dit is toch wel een beetje gezeur om niets hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_77086563
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 17:56 schreef SoldMayor het volgende:
[ afbeelding ]

US luchtmacht wel mooi om te zien zo
Enemy care package incomming!
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 09:59:58 #296
8781 crew  Frutsel
pi_77086772
Naschok van 4.0 zojuist
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 10:11:10 #297
137949 Disana
pi_77087135
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 09:59 schreef Frutsel het volgende:
Naschok van 4.0 zojuist
Dat is toch ook nog best redelijk veel? En dat na zoveel tijd. Ik heb me er nooit in verdiept, maar dat moeten wel grote platen zijn die daar aan het schuiven zijn.
pi_77087192
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:11 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat is toch ook nog best redelijk veel? En dat na zoveel tijd. Ik heb me er nooit in verdiept, maar dat moeten wel grote platen zijn die daar aan het schuiven zijn.
Nouja het is een logaritmische schaal. Een 5.0 is dus 10 maal zo heftig als een 4.0. Een 6.0 10 maal zo heftig als een 5.0, enzovoort. Deze 4.0 is dus >100 keer zwakker als de 6.1 naschok van gisteren
pi_77087890
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:12 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Nouja het is een logaritmische schaal. Een 5.0 is dus 10 maal zo heftig als een 4.0. Een 6.0 10 maal zo heftig als een 5.0, enzovoort. Deze 4.0 is dus >100 keer zwakker als de 6.1 naschok van gisteren
Maar hoe stevig zijn de gebouwen die nog overeind staan?
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 10:37:39 #300
137949 Disana
pi_77087930
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 10:12 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ah okee. Omdat lichtere schokken elders ook wel eens worden gemeld dacht ik dat 4 nog steeds enigszins heftig zou zijn. Evengoed traumatiserend voor de mensen daar natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')