abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76901143
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 14:51 schreef Thrackan het volgende:

[..]
Voor mij is dat momenteel het belangrijkste punt, om direct bewust te worden als je wakker wordt. Hoe makkelijker dat gaat, hoe makkelijker het de rest van de dag gaat.
Heel herkenbaar! Het eerste kwartier kan voor mij bepalend voor de dag zijn.
Vaak als ik uit ben geweest en de volgende ochtend wakker word, heb ik een grote kans negatief te gaan denken.

Wat ik nu dus vaak doe is heel bewust zijn 's ochtends en steeds je aandacht terug brengen naar het nu als je afdwaalt, door middel van letten op je ademhaling.
pi_76902570
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:39 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Doet het huidige moment pijn? Of doen gedachten uit het verleden of verlangens naar de toekomst pijn?
Maar wat als het geen gepieker over de toekomst is of pijn uit het verleden, maar pijn in het "nu"?
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:28:07 #63
104367 Thrackan
new and improved
pi_76902907
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:19 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Maar wat als het geen gepieker over de toekomst is of pijn uit het verleden, maar pijn in het "nu"?
Dan is de vraag of je wilt vluchten voor dit moment of dat je blijft waar je bent en je pijn accepteert, of er iets aan doet.

Zolang je bezig bent met wensen dat het Nu anders is dan dat het is blijf je weerstand bieden, en die weerstand uit zich in een gevoel van onmacht, van frustratie. Daarmee versterk je de pijn alleen maar.

EDIT: nog even een vervolg op het verhaal met wakker worden:

Gisteravond heb ik een flink bakkie gedronken, en ik merkte na een biertje of 2 al dat ik mezelf compleet verloor. Ik kreeg het niet meer voor elkaar om mezelf terug te zetten in het moment toen ik me ergens aan ergerde. Apart, wat alcohol daarmee doet.
Vanmorgen werd ik wakker, moe en katerig, en duurde het een dik half uur voordat ik doorhad dat ik aan het malen was.

Ik ga maar eens een avondje cola proberen
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_76903127
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:28 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Dan is de vraag of je wilt vluchten voor dit moment of dat je blijft waar je bent en je pijn accepteert, of er iets aan doet.

Zolang je bezig bent met wensen dat het Nu anders is dan dat het is blijf je weerstand bieden, en die weerstand uit zich in een gevoel van onmacht, van frustratie. Daarmee versterk je de pijn alleen maar.

Ah oke, ja ik was benieuwd hoe je dat uit zou leggen, vandaar de vraag. Voor mezelf dus niet
Ik benader zelf eigenlijk alles met "het is zoals het is" en werk daar vanuit. Net wat je zegt, die weerstand schiet niet op.

Wat ik om me heen zie trouwens, is dat eigenlijk zoveel mensen in een slachtofferrol hangen en zolang je daar in zit kom je er never nooit uit. Erg zonde... Eindeloos zelfmedelijden, maar iets veranderen aan de situatie in praktische zin of mentaal, nee dat doen ze niet. Die mensen kan je ook niet helpen met deze logica
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:41:23 #65
104367 Thrackan
new and improved
pi_76903381
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:34 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Ah oke, ja ik was benieuwd hoe je dat uit zou leggen, vandaar de vraag. Voor mezelf dus niet
Ik benader zelf eigenlijk alles met "het is zoals het is" en werk daar vanuit. Net wat je zegt, die weerstand schiet niet op.

Wat ik om me heen zie trouwens, is dat eigenlijk zoveel mensen in een slachtofferrol hangen en zolang je daar in zit kom je er never nooit uit. Erg zonde... Eindeloos zelfmedelijden, maar iets veranderen aan de situatie in praktische zin of mentaal, nee dat doen ze niet. Die mensen kan je ook niet helpen met deze logica
Neuh, zoals Tolle regelmatig zegt: je hebt een bepaald punt nodig om open te staan voor inzicht. Dat kan een dieptepunt zijn, maar ook een ander (keer-)punt in je leven.
Mensen die als zombies in hun rol blijven hangen hebben geen definieerbare punten. Die zijn 99% sleur
pi_76903795
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:41 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Neuh, zoals Tolle regelmatig zegt: je hebt een bepaald punt nodig om open te staan voor inzicht. Dat kan een dieptepunt zijn, maar ook een ander (keer-)punt in je leven.
Mensen die als zombies in hun rol blijven hangen hebben geen definieerbare punten. Die zijn 99% sleur

Nee, alleen denk (dacht) ik dat iemand na 5 jaar situatie toch wel iets anders zou willen, maar kennelijk is dat niet zo.
Dat loslaten en accepteren is ook weer een les (voor mij dan).
  zondag 17 januari 2010 @ 00:47:32 #67
104367 Thrackan
new and improved
pi_76910395
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:53 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Nee, alleen denk (dacht) ik dat iemand na 5 jaar situatie toch wel iets anders zou willen, maar kennelijk is dat niet zo.
Dat loslaten en accepteren is ook weer een les (voor mij dan).
5 dagen of 5 jaar maakt niet veel uit, behalve dan dat je na 5 jaar misschien nog wel meer met de slachtofferrol geïdentificeerd bent geraakt. Je raakt eraan gewend, en het is prima voer voor je ego.

Als je in een cel zou zitten, en je zou elke dag een keer voluit je knokkels tegen de muur kapot moeten slaan om brood te krijgen, dan doe je dat uiteindelijk vanzelf. Jammer alleen dat je op dat moment niet doorhebt dat de deur niet eens op slot is.
Je hebt echt een moment nodig waarop je beseft dat je helemaal niet meer je knokkels verrot wil slaan om te beseffen dat het helemaal niet nodig is. En dan is het nog niet zeker dat je daadwerkelijk merkt dat de deur niet op slot zit.
pi_76913000
quote:
Op zondag 17 januari 2010 00:47 schreef Thrackan het volgende:

[..]

5 dagen of 5 jaar maakt niet veel uit, behalve dan dat je na 5 jaar misschien nog wel meer met de slachtofferrol geïdentificeerd bent geraakt. Je raakt eraan gewend, en het is prima voer voor je ego.

Als je in een cel zou zitten, en je zou elke dag een keer voluit je knokkels tegen de muur kapot moeten slaan om brood te krijgen, dan doe je dat uiteindelijk vanzelf. Jammer alleen dat je op dat moment niet doorhebt dat de deur niet eens op slot is.
Je hebt echt een moment nodig waarop je beseft dat je helemaal niet meer je knokkels verrot wil slaan om te beseffen dat het helemaal niet nodig is. En dan is het nog niet zeker dat je daadwerkelijk merkt dat de deur niet op slot zit.
Mooie vergelijking.
pi_76997949
Ik was even bezig met het visualiseren van beide staten; die van identificatie met het verstand en die van verlichting. Heb toen even snel een paint gemaakt. Misschien dat iemand er wat aan heeft.

In de oude situatie lijkt er geen verschil te bestaan tussen de observeerder (uitgebeeld door het lichtblauwe vak) en de gedachte die optreedt in het bewustzijn. Door de identificatie van de observeerder met het verstand te doorbreken verkrijgen we een nieuw perspectief dat is afgebeeld in de nieuwe situatie.

Door ons nieuw verkregen perspectief is het plotseling heel makkelijk om onderscheid te maken tussen de observeerder en de gedachtestroom. Wanneer we als het ware van bovenaf naar de situatie kijken zien we de oude situatie, maar wanneer we van opzij kijken zien we dat de oude situatie niet meer is dan gezichtsbedrog.

Dit lijkt een beetje simplistisch weergegeven, maar zo simpel is het eigenlijk wel. Het probleem is dat vrijwel iedereen alleen het eerste perspectief kent en nooit heeft gehoord van de mogelijkheid van een tweede perspectief. We weten niet eens dat we kunnen bewegen als het ware. Het paradigma van deze tijd is dat situatie 1 een gegeven is en dat deze onveranderbaar is.

De mogelijkheid dat we deze kijk op wie we zijn kunnen aanpassen door een ander perspectief aan te nemen op wat er zich in ons hoofd plaatsvindt, komt in vrijwel niemand van ons op. "Ik kan niet meer met mezelf leven" lijkt in de oude situatie een hele normale gedachte, maar in de nieuwe situatie zien we dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat dat die "ik" en "mezelf" twee verschillende dingen zijn.

In de nieuwe situatie zie je een ruimte tussen de observeerder en de gedachte. Het is de observeerder die kijkt (in dit schema van bovenaf) naar de gedachte. In de oude situatie is er geen ruimte voor deze observatie. De observeerder en de gedachte zijn 1 zo gauw de gedachte het bewustzijn binnen komt.

Dit is dus hoe ik het een beetje bekijk. Ik hoop dat iemand hier wat mee kan

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 19-01-2010 04:59:52 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_76998014
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 05:12 schreef AardappelAnders. het volgende:
Is dit boek ook geschikt om faalangst tegen te gaan?
Ik denk het wel. Je angst wordt veroorzaakt door negatieve gedachten die jou controleren. Door dit boek kun je juist controle krijgen over je gedachten.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 09:18:58 #72
104367 Thrackan
new and improved
pi_76999502
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 05:12 schreef AardappelAnders. het volgende:
Het is misschien niet direct bedoeld om faalangst te behandelen, maar ik kan me goed indenken dat zodra je je bewust wordt van het feit dat je angst nergens op slaat, en wanneer je niet meer eindeloos aan het anticiperen bent (en dus angst opbouwt), dat je faalangst an sich er niet meer toe doet.
En dat zijn wel hoofdlijnen van "De Kracht van het Nu".

Overigens, na een dikke 160 pagina's gelezen te hebben van "A New Earth" (ik lees ze in het Engels) ben ik tot de conclusie gekomen dat dit boek zeker de moeite waard is. In "The Power of Now" wordt over een aantal dingen gesproken waarvan eigenlijk de duidelijke uitleg ontbrak. Een aantal dingen werden dan ook erg verhelderd.

Ik zat gisteren bij een stuk over je "Inner and Outer purpose", waarvan Inner Purpose een term is geweest waarvan ik geen clou had wat ermee bedoeld werd. Een doel, een streven, maar dan van binnen?

Niets is minder waar: je innerlijke doel (of hoe het ook vertaald wordt) is gepositioneerd in het Nu. In dit moment. Dus wat doe je op dit moment? Waarschijnlijk lees je dit bericht. Dan is dat nu je doel. Doe dat met volle toewijding en als het bericht klaar is komt je volgende doel vanzelf. Moet je naar de WC? Dan is naar de WC gaan je doel. Doe dat met volledige toewijding.
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 04:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik was even bezig met het visualiseren van beide staten; die van identificatie met het verstand en die van verlichting. Heb toen even snel een paint gemaakt. Misschien dat iemand er wat aan heeft.

[ afbeelding ]

In de oude situatie lijkt er geen verschil te bestaan tussen de observeerder (uitgebeeld door het lichtblauwe vak) en de gedachte die optreedt in het bewustzijn. Door de identificatie van de observeerder met het verstand te doorbreken verkrijgen we een nieuw perspectief dat is afgebeeld in de nieuwe situatie.

Door ons nieuw verkregen perspectief is het plotseling heel makkelijk om onderscheid te maken tussen de observeerder en de gedachtestroom. Wanneer we als het ware van bovenaf naar de situatie kijken zien we de oude situatie, maar wanneer we van opzij kijken zien we dat de oude situatie niet meer is dan gezichtsbedrog.

Dit lijkt een beetje simplistisch weergegeven, maar zo simpel is het eigenlijk wel. Het probleem is dat vrijwel iedereen alleen het eerste perspectief kent en nooit heeft gehoord van de mogelijkheid van een tweede perspectief. We weten niet eens dat we kunnen bewegen als het ware. Het paradigma van deze tijd is dat situatie 1 een gegeven is en dat deze onveranderbaar is.

De mogelijkheid dat we deze kijk op wie we zijn kunnen aanpassen door een ander perspectief aan te nemen op wat er zich in ons hoofd plaatsvindt, komt in vrijwel niemand van ons op. "Ik kan niet meer met mezelf leven" lijkt in de oude situatie een hele normale gedachte, maar in de nieuwe situatie zien we dat er wel degelijk een mogelijkheid bestaat dat die "ik" en "mezelf" twee verschillende dingen zijn.

In de nieuwe situatie zie je een ruimte tussen de observeerder en de gedachte. Het is de observeerder die kijkt (in dit schema van bovenaf) naar de gedachte. In de oude situatie is er geen ruimte voor deze observatie. De observeerder en de gedachte zijn 1 zo gauw de gedachte het bewustzijn binnen komt.

Dit is dus hoe ik het een beetje bekijk. Ik hoop dat iemand hier wat mee kan
Op zich 100% mee eens, maar houd je niet teveel vast aan "bovenaanzicht", "zijaanzicht" of zelfs met "kijken".
Op het moment dat je weet hoe het "voelt", laat de termen schieten. Het is niet correct in woorden samen te vatten, en wellicht is de beleving voor iedereen een tikje anders.

Persoonlijk ben ik niet erg visueel ingesteld. Mijn "observatie" bestond voor mijn idee ook meer uit luisteren. Maar het is handiger ook die term te laten schieten zodra je het "voelt".

[ Bericht 48% gewijzigd door Thrackan op 19-01-2010 09:23:59 ]
pi_77005778
Eigenlijk moet je gewoon helemaal geen waarde hechten aan woorden. Deze zijn enkel bedoeld om abstracte zaken over te kunnen brengen. Eén ding weet ik in ieder geval vrij zeker, taal is nooit uitgevonden om jezelf mee te beschrijven. Om een gevangenis van karaktertrekken mee te maken. Het is voor mensen meer geworden dan enkel een communicatiemiddel en denk dat we terug moeten naar de essentie ervan.

Volgens mij is het moeilijkste aan deze materie dat je in feite helemaal niets hoeft te bereiken. Het is alleen maar een realisatie. De realisatie dat je de observeerder niet hoeft te worden, maar het al bent.
quote:
Heb zelf last gehad van faalangst. Tegenwoordig kijk ik er net zo tegenaan als Brad Blanton: "Anything worth doing is worth doing poorly."

Tegenwoordig heeft men een onderscheid gemaakt tussen een hele hoop psychologische problemen. Eigenlijk zijn al deze problemen gewoon verdedigingsmechanismen van het ego. Iedere angst valt terug te leiden tot een angst voor de dood. Iedere emotie valt terug te leiden tot deze angst. Positieve emoties zijn een beloning van het ego voor het wegrennen van de confrontatie. Negatieve emoties moet je eigenlijk confronteren om echt gelukkig te worden, maar in plaats daarvan proberen mensen deze confrontatie zo veel mogelijk te vermijden door weer iets te gaan doen waar ze zich tijdelijk goed door voelen. Ik denk dat overgave de oplossing is van alle problemen.
quote:
Gisteravond heb ik een flink bakkie gedronken, en ik merkte na een biertje of 2 al dat ik mezelf compleet verloor. Ik kreeg het niet meer voor elkaar om mezelf terug te zetten in het moment toen ik me ergens aan ergerde. Apart, wat alcohol daarmee doet.
Vanmorgen werd ik wakker, moe en katerig, en duurde het een dik half uur voordat ik doorhad dat ik aan het malen was.
Alcohol werkt geestvernauwend. Het verkleint dus je bewustzijn, waardoor je ego in volle glorie naar voren kan komen. Ik heb alcohol volledig opgegeven. Heb er eigenlijk ook totaal geen behoefte aan. Paddo's zijn de enige drug die ik eventueel nog zou nemen. Deze laten het ego juist oplossen en als je, je volkomen overgeeft kun je een volledige ego dood triggeren. Dit staat uitgelegd in the psychedelic experience van Timothy Leary.

[ Bericht 22% gewijzigd door Loei_koei op 19-01-2010 12:33:02 ]
  dinsdag 19 januari 2010 @ 13:26:18 #74
104367 Thrackan
new and improved
pi_77007811
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 12:26 schreef Loei_koei het volgende:
Volgens mij is het moeilijkste aan deze materie dat je in feite helemaal niets hoeft te bereiken. Het is alleen maar een realisatie. De realisatie dat je de observeerder niet hoeft te worden, maar het al bent.
In ieder geval niet "bereiken" in de zin van het woord zoals algemeen bekend: je moet er nog iets voor doen, of je moet nog wachten totdat het komt.
Het kan hier, en nu, en je hoeft er geen fysieke handeling voor te verrichten, of met je hersens iets te bedenken. Sterker nog, de ruimte tussen de gedachten door, en tussen je handelingen door is de ruimte waarvan je bewust kan worden.

Wat dat betreft vond ik ook een aantal stukken in "A New Earth" erg verduidelijkend.
quote:
Alcohol werkt geestvernauwend. Het verkleint dus je bewustzijn, waardoor je ego in volle glorie naar voren kan komen. Ik heb alcohol volledig opgegeven. Heb er eigenlijk ook totaal geen behoefte aan. Paddo's zijn de enige drug die ik eventueel nog zou nemen. Deze laten het ego juist oplossen en als je, je volkomen overgeeft kun je een volledige ego dood triggeren. Dit staat uitgelegd in the psychedelic experience van Timothy Leary.
Van alcohol heb ik het duidelijk gemerkt ja, maar ook pas nadat ik een stukje bewustwording heb gehad. Daarvoor merk je het verschil niet eens, totdat je echt dronken begint te worden.
Ik zit wel te spelen met het niet meer drinken van alcohol (tot nu toe ook nog niet aan de orde geweest) en ik denk dat dit zeker een optie is.

Wat betreft drugs: het enige wat ik op dit moment nog aan verslavingen heb lopen is roken. Ik merk dat ik momenteel niet genoeg bewust kan blijven om te beseffen dat ik het helemaal niet nodig heb. Het is een enorm onbewuste routine geworden: voor ik het weet sta ik alweer bijna automatisch te roken.
Ik wil er wel vanaf, dus ik zal simpelweg blijven oefenen om zo vaak mogelijk bewust bezig te zijn.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:42:58 #75
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77029321
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_77030269
quote:
Op zondag 10 januari 2010 14:36 schreef Cmonv het volgende:
Ik moet m'n meditatie weer eens oppakken, maar ik vind het soms zo lastig om me ervoor te motiveren. Als ik het een keer oversla gebeurt het vaak dat ik de keren daarna ook niet doe. Ik weet wel dat het nuttig is en soms ook 'leuk', maar toch doe ik het de laatste tijd niet meer.

Is dit herkenbaar? Het lijkt me dat er mensen in dit topic ook wel mediteren. Ik bedoel je verstand op nul zetten is 1 ding (dat lukt me zonder enige moeite voor lange tijd), maar met mediteren kan je er dan dieper op ingaan. Heeft iemand toevallig tips om je ervoor te motiveren?
Herkenbaar. Ik raak ook steeds die motivatie kwijt. Geen tijd, geen zin, komt morgen wel... je kent het wel. Motiveren is niet handig voor meditatie, het is eerder een discipline zoeken in jezelf. Een bepaalde tijd nemen, bijvoorbeeld "22:00 savonds een kwartiertje", kan je erg helpen hiermee. Zet je wekker erop oid.

Interessant stuk wat ik tegen kwam. Wellicht al eerder genoemd in het topic, heb niet alles meer gelezen sinds het 3e topic.
quote:
What your ego is and how to stop it from obscuring your inner peace and unconditional love

This is your consciousness and your awareness. It is beautiful, perfect, and peaceful. It is the “I” inside you, the “I” that controls your body, mind, and emotions. It is the true “I am“. It is what you were before life happened to you.

This is what covers your inner peace. Your ego has stepped in, and life has left its scars. Your peace and your beauty have been obscured by countless scars – ugly marks that cover up your true consciousness.

(Now that I’ve got your awe and attention with my stupendous Photoshop skills, I’d like to add that this is a seriously long post – nearly 6000 words. It is also my favourite and most heartfelt so far, but you’ll get your money’s worth from reading it .)

The ego that obscures your peace
What are these blotches that mar your perfection?

They represent the little things that you take for who you are: Your likes, dislikes, loves, hatreds. They are the history that you can’t let go of. They are your memories, your hopes and dreams. They are your little habits, your hobbies, your mannerisms. All these, each one a mark, combine to make your personality, your ego, your identity.

But what is your personality? It is something that you have mistaken for yourself. Almost everybody does – they don’t know any better. Ask anybody who they are, and most likely they will tell you their name, their age, their job, their race, their gender, their history, dreams, likes and dislikes. They define themselves by these.

These are all part of your personality. But they are merely about you. But they are not you. They merely describe you, but somehow we have reduced ourselves to these descriptions, these little details. We have forgotten who we are; we’ve forgotten the true core and consciousness that has been covered by all these details. And it’s sad, because the core contains everything we seek – everything we look for in the goals we chase – unshakeable peace and joy.

Read this post, and then read all the previous posts – even the ones based on modern psychology, whether they are on anger, sadness, forgiveness or happiness…you’ll find this truth hidden in there somewhere.

Stop the thoughts before they overtake you. Stop the emotions before they take you over. Stop the ego from telling you that things shouldn’t be this way. They all lead to one teaching – stop the ego from marring your peace. Most methods, from old religions, to modern psychology, are based around this – they just describe it in a different way. Either that or they are ignorant of the core consciousness and don’t mention it.

Lees verder ==> pagina 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |

Bron : UrbanMonk

Mij overkomt het ook veelste vaak dat gedachten het weer overnemen. Ik krijg er niet echt grip op maar steek er ook weinig tijd in de laatste tijd moet ik zeggen. Motivatie gaat ook verloren. Maargoed, dat accepteer ik maar

Het probleem is dat gedachten zich bijna overal mee bemoeien, en vaak zonder dat je het zelf door hebt. Na een minuut of 10 betrap je jezelf er weer op dat je dan heel ver weg zit te dromen van waar je begonnen was met proberen "bewust te zijn". Erg vervelend en herkenbaar.

Ik heb het boek uitgeleend ATM, beide... praktijk en de normale. Ik ga ze allebei weer lezen als ik ze terug krijg

Verkapte TVP.

PCP
Lambo of Rekt
pi_77060433
Interessante post Eggs.. ik ga zeker die stukken van Urban Monk lezen..
Het stomme is dat ik dit allemaal al 10x heb gelezen en beseft.. maar dat het weer wegglipt.. daarom snap ik ook heel goed waarom er bij meditatie altijd gefocussed wordt op de focus..
Waakzaamheid is belangrijk!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_77082567
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:58 schreef EggsTC het volgende:

Lees verder ==> pagina 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |

Bron : UrbanMonk

Verkapte TVP.

PCP
Interessante site. En waar ben je al die tijd geweest Eggs?
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 09:31:00 #79
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_77085944
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 01:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Op dezelfde plek als ik. Goed topic dit.
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
pi_77089236
Goed topic? De oplossing van ieder probleem wordt hier gepresenteerd. Jammer dat zo weinig het zien, maar denk dat dit steeds sneller zal veranderen. De veranderingen in de samenleving zullen alleen maar sneller gaan, mensen raken nu al overprikkeld, en op den duur gaat iedereen "out of their mind".

Ik kan me niet eens meer voorstellen dat ik last had van een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen en driekwart jaar geleden nog depressief was.
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:28:14 #81
104367 Thrackan
new and improved
pi_77089825
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:12 schreef Loei_koei het volgende:
Goed topic? De oplossing van ieder probleem wordt hier gepresenteerd. Jammer dat zo weinig het zien, maar denk dat dit steeds sneller zal veranderen. De veranderingen in de samenleving zullen alleen maar sneller gaan, mensen raken nu al overprikkeld, en op den duur gaat iedereen "out of their mind".

Ik kan me niet eens meer voorstellen dat ik last had van een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen en driekwart jaar geleden nog depressief was.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de laatste paar sessies bij de psych ook niet echt meer het nut inzag. Ben er vorig jaar heengegaan omdat ik last had van concentratieproblemen en somberheid/depressie, maar dat is achteraf gezien allemaal eigenlijk zo weg te krijgen, al moet ik er nog steeds goed moeite voor doen om op tijd stil te staan bij waar ik mee bezig ben voordat het uit de hand loopt.
Ik blijf nog wel naar de psych gaan, omdat daar wellicht wat onbewuste stukjes gedrag wat beter zichtbaar door kunnen worden gemaakt.

Ik sta trouwens net stil bij het woord "oplossing". Als je iets wilt oplossen, heb je iets nodig om het ín op te lossen. Net als suiker in thee lossen je problemen op in je bewustzijn.
Je moet alleen niet verwachten dat je dan nog steeds duidelijk waarneembare suiker hebt, wat je daarna drinkt is nog steeds thee. De verhouding suiker-thee raakt nog wel eens zoek: de thee is het overgrote deel, niet de suiker. Net als je bewustzijn een veel belangrijker deel van je wezen uitmaakt dan je problemen.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:01:11 #82
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77093435
quote:

toch ben je je er wel bewust van dat je het was
maar persoonlijk vind ik dat wel een groot goed.
Ik heb een jaar of 3 terug een therapievorm gehad, die verdacht veel lijkt op wat hier in de stukken wordt geplaatst.
Daar zaten oom metingen aan vast en de laatste heb ik pas gehad.
Het is dan heel bizar en verwonderlijk om te zien en je echt te realiseren wta voor vragen en antwoordne het zijn.
En het ergens hilarisch vinden, maar je tegelijkertijd bewust te zijn, dat je destijds wel zo dacht/ervaarde.

Toch denk ik dat het wel goed is je bewust te blijven van die periode, zodat je met dat wat je nu hebt en ervaart die kracht van het nu blijft houden en niet schiet in oude rolpatronen en dat ego de controle overneemt.

( wellicht wat offtopic maar allez )
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:04:38 #83
104367 Thrackan
new and improved
pi_77093538
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Ik heb een jaar of 3 terug een therapievorm gehad, die verdacht veel lijkt op wat hier in de stukken wordt geplaatst.
Het is dan heel bizar en verwonderlijk om te zien en je echt te realiseren wta voor vragen en antwoordne het zijn.
En het ergens hilarisch vinden, maar je tegelijkertijd bewust te zijn, dat je destijds wel zo dacht/ervaarde.

Toch denk ik dat het wel goed is je bewust te blijven van die periode, zodat je met dat wat je nu hebt en ervaart die kracht van het nu blijft houden en niet schiet in oude rolpatronen en dat ego de controle overneemt.

Naar mijn idee is het juist erg ontopic. Het herkennen en erkennen van gedachtenstructuren is een essentieel onderdeel van bewustwording. Hoe je dat doet is volgens mij niet zo heel belangrijk.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:20:31 #84
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77094133
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:04 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Naar mijn idee is het juist erg ontopic. Het herkennen en erkennen van gedachtenstructuren is een essentieel onderdeel van bewustwording. Hoe je dat doet is volgens mij niet zo heel belangrijk.
klopt ook wel

wat ik ook erg bizar vind is dat je gewoon ook anders gaat dromen, pcp( volgens mij) haalde ergens een stukje over lucide dromen aan.
Dat is mij aangeleerd, en ik vind het echt machtig mooi, zeker als soms dat stukje ego via je onderbewustzijn probeert binnentedringen, je dat dan heel bewust een wending kan geven.
En dus dat wat vroeger als een nachtmerrie was, je nu iets heel moois van can creeren
pi_77094303
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Hoe ik toen dacht lijkt nu gewoon volkomen debiel. Kan me het natuurlijk nog wel herinneren en ga er dan ook voor zorgen dat ik nooit meer terugval in die oude patronen. Ga ook gewoon een eenvoudig leven leiden zonder een imposante carrière of andere onzin.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:32:40 #86
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77094641
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:24 schreef Loei_koei het volgende:

[..]

Hoe ik toen dacht lijkt nu gewoon volkomen debiel. Kan me het natuurlijk nog wel herinneren en ga er dan ook voor zorgen dat ik nooit meer terugval in die oude patronen. Ga ook gewoon een eenvoudig leven leiden zonder een imposante carrière of andere onzin.
ja dat je echt zoiets hebt van WTF hoe kan iemand nu ZO denken
Terwijl door die gedachtengang juist hoe harder je probeeerde succes in het leven te krijgen, hoe harder je ging falen, en je daardoor bevestiging kreeg op dat al aanwezige gevoel.
Je wordt meegezogen in het materialisme en de kortzichtigheid van bepaalde mensen gevoelsmatig.
terwijl jezelf eigenlijk de kortzichtige en materialist was om die bevestiging nodig te hebben.
En je door materialisme e.d. probeerde status te vergaren.

Geen idee of de logica ervan te begrijpen is, mijn verwooridngen zijn soms nogal vaag
pi_77094751
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 01:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Busy met andere dingen

Back in business iig
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:20 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

, en ik vind het echt machtig mooi,
Weet je wat ik machtig mooi vind?
Lambo of Rekt
pi_77094799
Ik heb het boek trouwens gelezen, laatst. En ik vond er geen ruk aan.

Sorry.
Waarom zijn jullie hier ook weer zo lyrisch over?
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:45:09 #89
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77095134
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:36 schreef Chowi het volgende:
Ik heb het boek trouwens gelezen, laatst. En ik vond er geen ruk aan.

Sorry.
Waarom zijn jullie hier ook weer zo lyrisch over?
ik heb het boek niet gelezen, wellicht wel een keer gaan doen, puur uit interesse/nieuwsgierigheid.
Als jij jaren in de knoop zit met jezelf etc. daardoor niet kunt functionere, en dez emethode helpt om te zorgen dat je juist heel goed kunt functioneren. Dan ben je daar toch vanzelfsprekend lyrisch over?
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:45:40 #90
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77095158
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:35 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Busy met andere dingen

Back in business iig
[..]

Weet je wat ik machtig mooi vind?
pi_77095389
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:45 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

ik heb het boek niet gelezen, wellicht wel een keer gaan doen, puur uit interesse/nieuwsgierigheid.
Als jij jaren in de knoop zit met jezelf etc. daardoor niet kunt functionere, en dez emethode helpt om te zorgen dat je juist heel goed kunt functioneren. Dan ben je daar toch vanzelfsprekend lyrisch over?
Mja, maar ik had zelf gehoopt op een meer wetenschappelijke benadering van het probleem zeg maar. Ik denk dat ik dat zelf beter had gevonden.
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:59:13 #92
104367 Thrackan
new and improved
pi_77095759
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:50 schreef Chowi het volgende:

[..]

Mja, maar ik had zelf gehoopt op een meer wetenschappelijke benadering van het probleem zeg maar. Ik denk dat ik dat zelf beter had gevonden.
Men heeft al jarenlang bewezen dat er enorm veel ruimte tussen atomen zit, maar van die ruimte zelf heeft niemand een idee wat het is.
Hoe verwacht je een wetenschappelijke verklaring te vinden voor iets wat zich bevindt tussen alle punten, objecten en gedachten in die we wél hebben omschreven?
pi_77096606
quote:

[..]

Voor een meer logische of praktische benadering moet je Radical Honesty gaan lezen denk ik
pi_77104999
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Voor een meer logische of praktische benadering moet je Radical Honesty gaan lezen denk ik
Dat is op het randje van het wetenschappelijke zou ik zeggen... psychologie met een dikke laag moeilijk/niet te verifiëren 'eigen ervaring' er overheen gegoten.. Zeer interessant, maar ik betwijfel of dit is wat Chowi zoekt..

Wellicht is filosofie icm psychologie een idee voor je, Chowi?
pi_77106165
Wetenschap maakt het eenvoudige vooral ontzettend complex. Heb er niet meer zoveel affiniteit mee en heb mijn wetenschappelijke studie dan ook stopgezet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wetenschap poep is, er wordt naar mijn idee alleen niet zo goed mee omgegaan. Het is een geloof geworden voor de meeste mensen, waardoor wetenschap niet echt meer de werkelijkheid verklaard, maar er eerder eentje creëert. Mensen zien alleen nog maar de wetenschappelijk verklaarbare lineaire werkelijkheid die de linker hersenhelft creëert en de (nog) niet wetenschappelijk verklaarbare werkelijkheid van de rechter hersenhelft wordt compleet over het hoofd gezien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loei_koei op 21-01-2010 18:59:17 ]
pi_77107000
tvp, heb het boek ook gelezen vond het interresant boek
pi_77112564
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:04 schreef Loei_koei het volgende:
Wetenschap maakt het eenvoudige vooral ontzettend complex. Heb er niet meer zoveel affiniteit mee en heb mijn wetenschappelijke studie dan ook stopgezet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat wetenschap poep is, er wordt naar mijn idee alleen niet zo goed mee omgegaan. Het is een geloof geworden voor de meeste mensen, waardoor wetenschap niet echt meer de werkelijkheid verklaard, maar er eerder eentje creëert. Mensen zien alleen nog maar de wetenschappelijk verklaarbare lineaire werkelijkheid die de linker hersenhelft creëert en de (nog) niet wetenschappelijk verklaarbare werkelijkheid van de rechter hersenhelft wordt compleet over het hoofd gezien.
Ik ken dat wel, wat je hier beschrijft. Ik heb nog wel mijn opleiding afgerond, maar het wordt naar alle waarschijnlijkheid geen wetenschappelijke carrière voor mij..

Wat jij op het laatst beschrijft, ik denk dat het weer net iets complexer ligt dan enkel links-rechts. Maar dat zul jij ook wel begrijpen. Waar het om draait is een goede balans tussen ratio en emotie. Want te veel van de rechter hersenhelft leidt ook weer tot een eigen interpretatie van de werkelijkheid..
pi_77114705
Idd, zo simpel als dat ik het daar heb neergezet is het natuurlijk niet. Maar het is wel zo dat de meeste mensen linker hersenhelft gedomineerd zijn. Dit klinkt eigenlijk gewoon raar en lijkt me ook heel inefficiënt. Volgens mij brengt in het nu leven je weer in het midden.
pi_77115934
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:09 schreef Loei_koei het volgende:
Idd, zo simpel als dat ik het daar heb neergezet is het natuurlijk niet. Maar het is wel zo dat de meeste mensen linker hersenhelft gedomineerd zijn. Dit klinkt eigenlijk gewoon raar en lijkt me ook heel inefficiënt. Volgens mij brengt in het nu leven je weer in het midden.
Ik denk dat deze 'linkse' invloed (nou is het een keer niet de linkse kerk ) domineert op de scholen en worden de kinderen dus al vroeg geleerd om alles (enkel) met het verstand te beredeneren..
  † In Memoriam † donderdag 21 januari 2010 @ 21:42:29 #100
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_77116769
Wie heeft 'ontwaken uit de droom" gelezen?

Ik lees vanavond de laatste paar pagina's. Wat een boek zeg. Maar ook ongelofelijk moeilijk eigenlijk.. Het is een boek wat makkelijk wegleest en tegelijkertijd een enorme pil is. Ik kom nu zo vaak paradoxen tegen dat ik de weg kwijt raak. Leo Hartong beschrijft de beperking van taal en het opkomen van paradoxen later in het boek wel, maar ik blijf met moeilijke paradoxen zitten.

Bijvoorbeeld:

Verlichting vinden - Verlichting bestaat niet
Het hele boek is een concept - Concepten worden geabsorbeerd door het ego
Doe niks - 'Probeer' niet niks te doen
'Voel het' - 'Probeer niet te proberen te voelen'

Dan 'probeer' ik niet na te denken.. Wat weer een concept is. Wat het ego niet wil doen. Wat dualiteit veroorzaakt. Enzovoort enzovoort.

Ik kan er met mijn hoofd niet meer bij, vaak. Ik heb de laatste tijd heel veel momenten dat ik wel vervreemd lijk van 'de wereld'. Bijvoorbeeld als ik iemand zie die ik goed ken en dan ineens die persoon uit een heel ander perspectief bekijk dan dat ik normaal doe (heb ik bij mijn vader en vriendin gehad).

Ook weet 'ik' tegenwoordig wat bewustzijn is en wat ego. Soms is het een kort spelletje van egocentrische denkwijzen vs. bewustzijn. het voelt eigenlijk wel fijn om het ego te herkennen waarna het compleet zijn kracht verliest. Dan is hier weer het zoveelste paradox. Ik ga nadenken wat nou wel en niet ego is... wat dus weer een conceptuele egocentrische denkwijze is, die mijn bewustzijn maskeert...

Zo dat was even fijn om een beetje op een rijtje te zetten

Ik vind trouwens het boek van Leo geen slecht boek hoor, zelfs een onwaarschijnlijk duidelijk, misschien wel té duidelijk. Wat vinden jullie?
:')
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:54:57 #101
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77117538
je probeert teveel te analyseren waardoor je teveel gaat overdenken.
pi_77118269
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:09 schreef Loei_koei het volgende:
"Woorden zijn de religie van het gevoel."
pi_77126520
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 09:31 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Op dezelfde plek als ik. Goed topic dit.
Welkom trouwens

Jullie zijn op vakantie geweest of zo?
pi_77126539
quote:

Ik zag laatst dat het aantal recensies op bol.com enorm was toegekomen. De eerste twee jaar kwam er eentje om de 2 maanden. Een goed teken
pi_77126570
quote:

[..]

Heb je het flimpje in de OP trouwens al bekeken?
pi_77126620
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Wie heeft 'ontwaken uit de droom" gelezen?

Ik lees vanavond de laatste paar pagina's. Wat een boek zeg. Maar ook ongelofelijk moeilijk eigenlijk.. Het is een boek wat makkelijk wegleest en tegelijkertijd een enorme pil is. Ik kom nu zo vaak paradoxen tegen dat ik de weg kwijt raak. Leo Hartong beschrijft de beperking van taal en het opkomen van paradoxen later in het boek wel, maar ik blijf met moeilijke paradoxen zitten.

Bijvoorbeeld:

Dan 'probeer' ik niet na te denken.. Wat weer een concept is. Wat het ego niet wil doen. Wat dualiteit veroorzaakt. Enzovoort enzovoort.

Ik kan er met mijn hoofd niet meer bij, vaak. Ik heb de laatste tijd heel veel momenten dat ik wel vervreemd lijk van 'de wereld'. Bijvoorbeeld als ik iemand zie die ik goed ken en dan ineens die persoon uit een heel ander perspectief bekijk dan dat ik normaal doe (heb ik bij mijn vader en vriendin gehad).

Ook weet 'ik' tegenwoordig wat bewustzijn is en wat ego. Soms is het een kort spelletje van egocentrische denkwijzen vs. bewustzijn. het voelt eigenlijk wel fijn om het ego te herkennen waarna het compleet zijn kracht verliest. Dan is hier weer het zoveelste paradox. Ik ga nadenken wat nou wel en niet ego is... wat dus weer een conceptuele egocentrische denkwijze is, die mijn bewustzijn maskeert...

Zo dat was even fijn om een beetje op een rijtje te zetten

Ik vind trouwens het boek van Leo geen slecht boek hoor, zelfs een onwaarschijnlijk duidelijk, misschien wel té duidelijk. Wat vinden jullie?
Ik vond het idd een heel helder geschreven boek alleen toen ik het las was de klik er bij mij nog niet.

Ik denk verder dat het voor jou belangrijk is om er niet teveel over na te denken. Als je probeert de paradoxen te bevatten kan je idd een gevoel van vervreemding van de wereld krijgen. Het probleem is dat je de paradox niet kunt snappen wanneer je niet die klik hebt gemaakt. Maar dat je al het een en ander herkent is een grote stap
pi_77126791
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:59 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Men heeft al jarenlang bewezen dat er enorm veel ruimte tussen atomen zit, maar van die ruimte zelf heeft niemand een idee wat het is.
Hoe verwacht je een wetenschappelijke verklaring te vinden voor iets wat zich bevindt tussen alle punten, objecten en gedachten in die we wél hebben omschreven?
Het gaat in deze ook niet zo om het wetenschappelijke bewijs denk ik, dus ik denk niet dat Chowi snel een wetenschappelijke verklaring kan verwachten, los van linkerhersenhelft/rechterhersenhelft theorieen.

Het belangrijkste dat in dit topic naar voren komt is dat de gedachte bewust in twee delen wordt verdeeld, namelijk de gedachte zelf en datgene dat de gedachte observeert. De meeste mensen hebben er nooit bij stilgestaan dat dit een heel andere werkelijkheid kan opleveren.

Deze tweedeling behoeft in mijn ogen ook geen wetenschappelijk bewijs. Het is gewoon iets dat je kunt inzien. Ik kan niet een heel goed voorbeeld verzinnen, maar er is bijvoorbeeld ook geen wetenschappelijk bewijs dat bungeejumpen leuk is. Sommigen vinden het doodeng en anderen vinden het gaaf door de adrenalinekick. Wat is waar?

Wil je voor jezelf weten of je wat kunt met de info in dit topic zul je het gewoon moeten proberen. Wij kunnen hier geen bewijs leveren, alleen misschien een logische beredenering over de natuur van ons bewustzijn. En wij kunnen natuurlijk onze eigen bevindingen delen.

Je zou ook nog kunnen zeggen dat steekproeven gelden als wetenschappelijk bewijs en dan zijn de 4,5 ster na 67 reviews op bol.com en de 4,5 ster na 1100 reviews op amazon.com toch aanwijzingen dat het boek iets te bieden heeft. Deze zogenaamde steekproef zal misschien niet representatief zijn, maar het is in ieder geval een redelijke indicatie of bewijs dat er iets in dit boek zit dat mensen helpt. En als je vervolgens de reviews zelf leest kom je erachter dat het de levens van mensen verandert... Hoeveel boeken kun je vinden die zoveel van deze recensies hebben gekregen?
  vrijdag 22 januari 2010 @ 09:09:19 #108
104367 Thrackan
new and improved
pi_77129900
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
<knip>
<knip>
Verlichting ligt niet in de vorm van iets dat bestaat, het ligt in het onderliggende, datgene dat het bestaan de ruimte geeft om te bestaan. Zoals stilte voor geluid is, zoals ruimte voor vorm is.

Het hele boek is een concept. Ja, het is dan ook niet meer dan een wegwijzer. Zoals Tolle het stelt: "Words are no more than signposts. Don't get attached to them." en "The words in this book are designed to point you towards the truth, they do not describe it."

"Doe" niks. Ik zou het eerder stellen als "Word bewust van de de stilte, de ruimte. Van "niks".

"Voel het." Eigenlijk hetzelfde als "Niks doen".
pi_77131991
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 01:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Welkom trouwens

Jullie zijn op vakantie geweest of zo?
nee ik ken hem niet RL dus ik vraag me ook min of meer af wat hij bedoelt
Lambo of Rekt
pi_77169697
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:36 schreef EggsTC het volgende:

[..]

nee ik ken hem niet RL dus ik vraag me ook min of meer af wat hij bedoelt
pi_77169703
Ik dump hier even een post uit een ander topic omdat ik hem wel vind passen in dit topic
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:44 schreef poldergeist het volgende:
Misschien evolutionair gezien psychologisch restant, een eigenschap van de mens om op sociaal gebied mensen beter te ordenen om zo te kunnen achterhalen welke mensen beter bij jou passen en welke mensen een groep kunnen vormen, essentieel om te overleven. Een groep met leden met dezelfde overtuigingen en gemeenschapszin staat sterk.

Een eigenschap die wellicht vroeger handig was, maar nu vaak een beperking.
Ik kan me goed vinden in wat je zegt. De mens is namelijk nog steeds bezig met het proces van mentaal en geestelijk volwassen worden. We zijn een nog jonge soort die veel te leren heeft, met name over dat wat zich allemaal in onze hoofden afspeelt.

Psychologie wordt ondergewaardeerd vind ik. Waarschijnlijk omdat de massa nog niet goed inziet dat we aan onszelf kunnen werken om wijzere en meer evenwichtige mensen te worden. Bewustwording is de sleutel daarin. Mensen weten vaak niet dat ze een keus hebben, maar met de juiste informatie over hoe onze basispsychologie werkt, geef je mensen meer controle over hun leven en daardoor ook meer controle over de kwaliteit van hun leven.

De volgende stap zal verlichting zijn. De scheiding van dat wat gedacht wordt en datgene dat de gedachte observeert. Wanneer we als mensen deze scheiding weten te maken zal het ego geen controle meer over ons hebben omdat wij niet meer het ego zijn, maar de observeerder van dat ego. Daardoor zullen we gelukkiger, evenwichtiger en wijzer worden.

Stereotypering en hokjes-denken
  zaterdag 23 januari 2010 @ 11:28:13 #112
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_77171864
mooie post
pi_77178139
Heb ook het idee dat het menselijk ras deze stap naar volwassenheid nu aan het maken is. Volgens mij raken steeds meer mensen geïnteresseerd in spiritualiteit en je komt het steeds vaker tegen. Zo raadde een vriend van mij deze film aan die over het ego schijnt te gaan.

Als ik ook naar mijn generatie kijk dan zie ik dat er een totaal gebrek is aan motivatie om mee te doen met het systeem waar we in leven. Een systeem dat niet gericht is op het geluk van mensen, maar op economische groei.

Al die psychologische "stoornissen" als syndroom van asperger, add, adhd, schizofrenie en weet ik het wat nog meer zijn volgens mij ook gewoon labeltjes voor een serie symptomen en die symptomen zijn alleen maar verdedigingsmechanismen van het ego. Deze mensen hebben een ruimer bewustzijn. Ze zien meer detail en kunnen moeilijk prikkels filteren. De maatschappij leert hen oude methodes (het verstand) aan om met het leven om te gaan. Het trage verstand kan alleen hun ruimere werkelijkheid niet bijhouden en dus vluchten ze eruit weg door bijvoorbeeld te dagdromen.

En als we het toch over de evolutie van het bewustzijn hebben dan is mss filmpje wel interessant. Dit gaat over de maya kalendar, maar is geen apocalyps verhaal. Er worden dingen in verteld die goed aansluiten op waar Tolle het over heeft en een deel gaat ook over het verstand.
pi_77206321
TVP
Binnenkort Radical Honesty maar eens aanschaffen denk ik. En wellicht dat ik ondertussen de kracht van het nu nog eens opnieuw doorblader.
  zondag 24 januari 2010 @ 13:07:10 #115
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_77206383
Wat vinden jullie van De kracht in jezelf van Murphy??

http://www.bol.com/nl/p/n(...)666800366/index.html
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_77208418
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:07 schreef NouMooiNiet het volgende:
Wat vinden jullie van De kracht in jezelf van Murphy??

http://www.bol.com/nl/p/n(...)666800366/index.html
Wat heeft dit nog met de OP te maken?
  zondag 24 januari 2010 @ 14:14:09 #117
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_77208987
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat heeft dit nog met de OP te maken?
Nou er worden in dit topic diverse boeken aangehaald.
Dit boek gaat over de vermogens van het onderbewustzijn.
Ik vroeg me af of iemand dit heeft gelezen en wat zijn/haar mening hierover is.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_77211471
Nja, niet echt de vermogens van het onderbewustzijn he (niet in zijn algemeenheid in ieder geval) Het gaat vooral over de realisatie dat men in de maatschappij van vandaag vaak niet meer in het moment leeft maar altijd in de toekomst of het verleden. Men vergeet te genieten van het moment. Gewoon het zijn. Daarnaast is het idee dat je ook leert te kijken naar de kritiek die je bijna automatisch aan jezelf geeft. Alsof een ander het doet in jouw hoofd. Je accepteert je eigen kritiek niet meer, maar gaat juist bewust die kritiek weer kritisch bekijken en je afvragen in hoeverre het terecht is om jezelf zo af te branden.
Eigenlijk allemaal vrij basic stuff dus Het is maar net welke benadering je prettig vindt.

Maar een boektip is nooit weg natuurlijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2010 15:27:21 ]
pi_77214747
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:40 schreef Loei_koei het volgende:
Heb ook het idee dat het menselijk ras deze stap naar volwassenheid nu aan het maken is. Volgens mij raken steeds meer mensen geïnteresseerd in spiritualiteit en je komt het steeds vaker tegen. Zo raadde een vriend van mij deze film aan die over het ego schijnt te gaan.

Als ik ook naar mijn generatie kijk dan zie ik dat er een totaal gebrek is aan motivatie om mee te doen met het systeem waar we in leven. Een systeem dat niet gericht is op het geluk van mensen, maar op economische groei.
Ja dat denk ik ook te zien. Maar dat kan ook komen omdat soort soort zoekt
quote:
Al die psychologische "stoornissen" als syndroom van asperger, add, adhd, schizofrenie en weet ik het wat nog meer zijn volgens mij ook gewoon labeltjes voor een serie symptomen en die symptomen zijn alleen maar verdedigingsmechanismen van het ego. Deze mensen hebben een ruimer bewustzijn. Ze zien meer detail en kunnen moeilijk prikkels filteren.
Wat je bedoelt met ruimer bewustzijn begrijp ik niet helemaal. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe dingen als asperger, borderline en autisme zich relateren tot de Kracht vh Nu. Zijn deze sydromen een gevolg van een ego dat instabiel is op de een of andere manier? En zijn de symptonen (deels) te bestrijden door verlichting? Hele interessante materie
quote:
En als we het toch over de evolutie van het bewustzijn hebben dan is mss filmpje wel interessant. Dit gaat over de maya kalendar, maar is geen apocalyps verhaal. Er worden dingen in verteld die goed aansluiten op waar Tolle het over heeft en een deel gaat ook over het verstand.
Vanavond even dat filmpje kijken.
pi_77214776
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:05 schreef RRGJL het volgende:
TVP
Binnenkort Radical Honesty maar eens aanschaffen denk ik. En wellicht dat ik ondertussen de kracht van het nu nog eens opnieuw doorblader.
Welkom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')