Zo normaal blijkt dat dus niet. Ik lees net op de achterkant dat dit een wijziging in een wet is, die is afgelopen 2 juli ingegaan...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Die boete moet nu eenmaal administratief verwerkt worden, dus berekenen ze de kosten daarvan gewoon door aan de veroorzaker ervan. Lijkt me vrij normaal.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:01 schreef DABAMaster het volgende:
ze mochten de boetes niet verhogen, derhalve hebben ze nietszeggende 'administratiekosten' toegevoegd, wat wél mag
Ok duidelijk dus.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:01 schreef DABAMaster het volgende:
ze mochten de boetes niet verhogen, derhalve hebben ze nietszeggende 'administratiekosten' toegevoegd, wat wél mag
Ik vind het toch echt een vrij normale gang van zaken dat kosten doorberekend worden aan de veroorzaker ervan. Dat het niet altijd zo geweest is, doet daar m.i. weinig aan af.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Zo normaal blijkt dat dus niet. Ik lees net op de achterkant dat dit een wijziging in een wet is, die is afgelopen 2 juli ingegaan...
Zeg dan gewoon dat de boete 66 euro is in plaats van die fucking administratiekosten, dan weet je gelijk wat je moet betalen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik vind het toch echt een vrij normale gang van zaken dat kosten doorberekend worden aan de veroorzaker ervan. Dat het niet altijd zo geweest is, doet daar m.i. weinig aan af.
En dan vervolgens weer mensen die zeiken dat de overheid transparanter moet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:06 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat de boete 66 euro is in plaats van die fucking administratiekosten, dan weet je gelijk wat je moet betalen.
Omslachtig gedoe altijd
Wat een kulquote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Die boete moet nu eenmaal administratief verwerkt worden, dus berekenen ze de kosten daarvan gewoon door aan de veroorzaker ervan. Lijkt me vrij normaal.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik vind het toch echt een vrij normale gang van zaken dat kosten doorberekend worden aan de veroorzaker ervan. Dat het niet altijd zo geweest is, doet daar m.i. weinig aan af.
Dit is wel de meest debiele antwoord wat je kan bedenken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Welke kosten, karr-1?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:48 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Uitschrijven van de boete, verzenden van de giro, controleren of er wel betaald is, eventuele incasso als er niet betaald is etc. Dat hoef ik toch niet meer uit te leggen he.quote:
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:05 schreef -jos- het volgende:
Administratiekosten slaan inderdaad nergens op. De administrateurs worden toch betaald door de overheid, en de overheid betaald dat geld uit het geld van de boetes. In feite moet de burger dubbel betalen.
Je vergeet nog de huur van het kantoorpand, de toner die nodig is om te printen, de controleurs om te kijken of er wel voldoende boetes administratiekosten worden berekend. En natuurlijk de minister van financiën die alvast nieuwe kostenposten bedenkt om zodoende ongehoorzame burgers te straffen de schatkist te spekken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:57 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Uitschrijven van de boete, verzenden van de giro, controleren of er wel betaald is, eventuele incasso als er niet betaald is etc. Dat hoef ik toch niet meer uit te leggen he.
Dat wordt allemaal grotendeels geautomatiseerd door een computersysteem uitgespuugd en gecheckt. Al jaren. Kosten dezes: een fractie van 6 euro. Daar vertel ik je toch niet iets nieuws, hoop ik.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 23:57 schreef karr-1 het volgende:
Uitschrijven van de boete, verzenden van de giro, controleren of er wel betaald is, eventuele incasso als er niet betaald is etc. Dat hoef ik toch niet meer uit te leggen he.
Wat vind je daar zo lachwekkend aanquote:
Waarom niet eigenlijk? Of betaalde je baas ze?quote:Op zondag 10 januari 2010 12:26 schreef Tha_Duck het volgende:
Nu ik weer een eigen auto heb heb ik weer de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen bekeuringen. Voorheen reed ik lease en dan doe ik dat niet.
Waarschijnlijk vindt hij een boete alleen maar onrechtvaardig als hij hem zelf moet betalen...quote:Op zondag 10 januari 2010 13:29 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Waarom niet eigenlijk? Of betaalde je baas ze?
quote:Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen over de begroting van 2008 aanvaardde de Tweede Kamer een motie over het doorberekenen van administratiekosten van het CJIB aan de overtreder. Het kabinet heeft aangegeven de motie te zullen uitvoeren voor wat betreft de verkeersboetes. Dat betekent dat per 2 juli 2009 de administratiekosten van het CJIB daadwerkelijk worden doorberekend en dat bovenop de verkeersboete een bedrag van ¤ 6,= in rekening wordt gebracht.
En die computers werken gratis en voor niets, hebben nooit stroom nodig, nooit onderhoud nodig, nooit nieuwe software nodig. En het papier waarop de boete staat is ook gratis etc.quote:Op zondag 10 januari 2010 04:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat wordt allemaal grotendeels geautomatiseerd door een computersysteem uitgespuugd en gecheckt. Al jaren. Kosten dezes: een fractie van 6 euro. Daar vertel ik je toch niet iets nieuws, hoop ik.
Het idee dat de opbrengst van boetes voldoende is om het hele apparaat in stand te houden is bijzonder lachwekkend.quote:
Ach, onzin. Er worden jaarlijks miljoenen boetes uitgedeeld. Alsof die computersystemen tientallen miljoenen nodig hebben om onderhouden te worden. Alsof de boetes zelf de afgelopen jaren al niet zo vaak verhoogd waren, dat de eventuele kosten van die computers daarvan bekostigd zouden kunnen worden.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En die computers werken gratis en voor niets, hebben nooit stroom nodig, nooit onderhoud nodig, nooit nieuwe software nodig. En het papier waarop de boete staat is ook gratis etc.
idd, een bekeuring kost meer als hij oplevert.... Een bekeuring is ook niet per definitie een melkkoe maar een manier om mensen een les te leren.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Het idee dat de opbrengst van boetes voldoende is om het hele apparaat in stand te houden is bijzonder lachwekkend.
Laat ome agent dat dan betalen, hij veroorzaakt tenslotte die administratieve last, dan kunnen wij gewoon de overtredingen veroorzaken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Volgens sommigen bestaan die quota al lang, terwijl het inderdaad gewoon niet waar is.quote:Op zondag 10 januari 2010 15:27 schreef Pollewoppie het volgende:
[..]
idd, een bekeuring kost meer als hij oplevert.... Een bekeuring is ook niet per definitie een melkkoe maar een manier om mensen een les te leren.
Als de overheid wil verdienen aan bekeuringen moeten ze de quota voor agenten weer invoeren en moet alles worden geschreven terwijl ze nu een keus kunnen maken om te schrijven, te waarschuwen of uberhaupt niet eens staande te houden (wat veel mensen vergeten, een agent ziet ook vaak zat overtredingen die ze laten gaan omdat ze bijvoorbeeld naar een melding overlast oid gaan)
quote:Op zondag 10 januari 2010 17:53 schreef klipper het volgende:
[..]
Laat ome agent dat dan betalen, hij veroorzaakt tenslotte die administratieve last, dan kunnen wij gewoon de overtredingen veroorzaken.
Moet je maar niet de wet overtreden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:58 schreef Saekerhett het volgende:
Kreeg net een bekeuring in huis (met snorfiets een klein stukje over de stoep, 60 euro, maar soit, dat was bekend).
Is het normaal dat hier 6 euro 'administratiekosten' bij komt? Waar slaat dit op?
Niet dat ik dat niet kan betalen, maar het zijn al zulke schooiers bij het CJIB...
Het is gvd een boete. Die kosten worden al uit de algemene middelen betaald. Je gaat me toch niet vertellen dat het doel van de boetes geld verdienen is? ...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 17:05 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Mwoa... op zich is er wel iets voor te zeggen: de vervuiler betaalt.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is gvd een boete. Die kosten worden al uit de algemene middelen betaald. Je gaat me toch niet vertellen dat het doel van de boetes geld verdienen is? ...
Nee, er is niets voor te zeggen. Het is zelfs rechtstreeks in strijd met een van de grondbeginselen van de Nederlandse rechtsstaat (het verbod op detournement de pouvoir). Die kosten, daar kiest de overheid overigens zelf voor om ze te maken.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mwoa... op zich is er wel iets voor te zeggen: de vervuiler betaalt.
geld verdienen, nee dat niet. We leggen er nog geld op toe. Maar dat de vervuiler of de overtreder betaald ben ik zonder meer een voorstander van.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is gvd een boete. Die kosten worden al uit de algemene middelen betaald. Je gaat me toch niet vertellen dat het doel van de boetes geld verdienen is? ...
Als die kosten niet gemaakt zouden worden zou iedereen doen wat ze zelf wilden en leefden we helemaal in een chaos.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:25 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Nee, er is niets voor te zeggen. Het is zelfs rechtstreeks in strijd met een van de grondbeginselen van de Nederlandse rechtsstaat (het verbod op detournement de pouvoir). Die kosten, daar kiest de overheid overigens zelf voor om ze te maken.
Die zes euro, zijn dat nou de kosten of niet? Waar komt dat bedrag eigenlijk vandaan? Oh, het is een arbitraire verhoging om de staatskas te spekken?quote:Op zondag 10 januari 2010 18:25 schreef karr-1 het volgende:
[..]
geld verdienen, nee dat niet. We leggen er nog geld op toe. Maar dat de vervuiler of de overtreder betaald ben ik zonder meer een voorstander van.
Het is in strijd daarmee, omdat?quote:Op zondag 10 januari 2010 18:25 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Nee, er is niets voor te zeggen. Het is zelfs rechtstreeks in strijd met een van de grondbeginselen van de Nederlandse rechtsstaat (het verbod op detournement de pouvoir). Die kosten, daar kiest de overheid overigens zelf voor om ze te maken.
Ja toedeledokie. Ik pleit hier helemaal niet voor een verbod op boetes (mits gerechtvaardigd vind ik dat een prima sanctie), maar wel op het aanwenden van de staatsmacht voor zaken die niet samenhangen met verleende bevoegdheden.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:26 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als die kosten niet gemaakt zouden worden zou iedereen doen wat ze zelf wilden en leefden we helemaal in een chaos.
Al zou het dat zijn, wat is nu eigenlijk het probleem? Er valt namelijk nogal weinig te 'spekken'quote:Op zondag 10 januari 2010 18:28 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Die zes euro, zijn dat nou de kosten of niet? Waar komt dat bedrag eigenlijk vandaan? Oh, het is een arbitraire verhoging om de staatskas te spekken?
Omwille van de motivering is het ermee in strijd. Als de overheid van mening is dat sancties omwille van de effectiviteit van de sanctie met 6 ¤ verhoogd moeten worden is dat prima.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is in strijd daarmee, omdat?
Als de overheid alle boetes met ¤6,- extra verhoogd had, was het dus prima geweest? Als ik een paspoort ophaal, betaal ik ook meer dan de kostprijs en dat geldt voor heel veel overheidsdiensten. Die worden echt niet louter betaald uit de algemene middelen.
Verder kiest de overheid er niet voor om deze kosten te maken. Je gaat voorbij aan het feit dat wij feitelijk zelf de overheid zijn.
De overheid kost geld. Dat geld moet, linksom of rechtsom érgens vandaan komen. Zo simpel is dat.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:30 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Omwille van de motivering is het ermee in strijd. Als de overheid van mening is dat sancties omwille van de effectiviteit van de sanctie met 6 ¤ verhoogd moeten worden is dat prima.
Die 6 euro is een bijdrage in de kosten, het is bij lange na niet kostendekkend. Het bedrag zal vast na lang beraad etc door iemand "bedacht" zijn, maar het is zeer zeker geen verhoging om de staatskas te spekken.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:28 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Die zes euro, zijn dat nou de kosten of niet? Waar komt dat bedrag eigenlijk vandaan? Oh, het is een arbitraire verhoging om de staatskas te spekken?
Dus als we het anders noemen, maar hetzelfde bedoelen dan mag het ineens wel in jou ogen?quote:Op zondag 10 januari 2010 18:30 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Omwille van de motivering is het ermee in strijd. Als de overheid van mening is dat sancties omwille van de effectiviteit van de sanctie met 6 ¤ verhoogd moeten worden is dat prima.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |