Bronquote:Grieks en Latijn vertalen nog van deze tijd?
Gallia est omnis divisa in partes tres. Gallia is in het geheel verdeeld in drie delen... De eerste zin van De Gallische Oorlog door Julius Caesar. Wereldliteratuur. Maar moet iemand het in het Latijn lezen?
Zware wissel
Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten. Staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs, CDA) heeft daarom een commissie ingesteld. Juist vanwege de magere examenresultaten bij het vak Latijn (de laatste jaren haalden rond de vier op de tien leerlingen een onvoldoende) en motivatieproblemen bij de leerlingen. Zo zouden de klassieke talen een "zware wissel trekken op het puberbrein".
Laat die vertalingen dan maar zitten, adviseert een werkgroep. Tot grote ontsteltenis van veel leraren klassieke talen. Want is een gymnasium dan nog wel een gymnasium?
Lees ook de reactie van het Barleausgymnasium in Amsterdam.
Dat dus. Laten we topografie ook maar vergeten bij aardrijkskunde, bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:43 schreef Farenji het volgende:
Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vindenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
"De mooiboy pwnde de breezahslet vet hard, ouwe"quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Dan schrijven ze die teksten toch. Ik vind dit idee ook onzin, want vertalen is juist waarvoor je latijn krijgt. Zodat je een voordeel hebt bij het bestuderen van andere talen en het herkennen van vreemde woorden. Daarnaast is het ook een stuk klassieke vorming maar dat kan er heus wel naast. Maar ik zeg alleen dat ze die teksten gewoon wat aantrekkelijker moeten maken. Zou voor mij geholpen hebben dat vak meer te waarderen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Dat snap ik ergens welquote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:05 schreef Thomas B. het volgende:
Dan schrijven ze die teksten toch. Ik vind dit idee ook onzin, want vertalen is juist waarvoor je latijn krijgt. Zodat je een voordeel hebt bij het bestuderen van andere talen en het herkennen van vreemde woorden. Maar ik zeg alleen dat ze die teksten gewoon wat aantrekkelijker moeten maken. Zou voor mij geholpen hebben dat vak meer te waarderen.
Mwah, bij veel vreemde talen merk ik wel dat ik meer woorden kan herleiden uit de klassieke talen dan ik anders gekund had.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Ik ben blij dat ik latijn gehad heb hoor, maar ik zeg alleen dat het nogal eentonig was. Op die leeftijd zou ik meer gehad hebben aan een ander soort lesmethode.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.
Maar het ligt natuurlijk ook aan de teksten die je leest. Ik vond de Ilias best gaaf om te lezen, vol met bloedige veldslagen. De grotvergelijking van Plato is nog steeds actueel. En de verhalen die Tacitus over keizer Nero schreef waren sappiger en spannender dan de gemiddelde soap.
Dat is het 'm nou juist. Ik vond die verhalen best interessant, maar ik lees dat dan liever gewoon in plaats van dat ik een uur bezig ben met één kantje. Maar de woordenschat die ik heb opgebouwd komt nog wel zeker wel van pas af en toe.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:11 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Dat snap ik ergens welMij boeiden die oude verhalen ook niet zoveel. Maar al dat gepuzzel vond ik wel leuk, het had iets mysterieus
En qua taalgevoel is het goed geweest, ik heb er nog vrijwel elke dag pret van dat ik Latijn heb gedaan.
Vraag me af wat dat voor een werkgroep is die met zo'n onzalig idee komt.
Het bewijs van de ABC formule is wel fokking geilquote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.
Jij hebt het zeker nooit gehad want de praktische waarde is juist zeer groot. Basiskennis van Latijd helpt enorm bij het leren van romaanse talen zoals Italiaans, Frans of Spaans. Maar ook onze taal en cultuur hebben flinke wortels in het Latijn en Grieks. Kennis over je eigen roots is nooit verkeerd natuurlijk. Daar ga je ook jezelf beter door begrijpen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Plebejer!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Dat Latijn en Grieks saai zijn is natuurlijk gewoon puur subjectief. Ik vond lessen als informatiekunde (*start word op, sluit word nu af, schrijf je naam in italicsquote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:18 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Mensen die waarde hechten aan een gymnasiumdiploma.
Het stelt echt geen fuck voor. Gewoon goed stampen en klaar. Het is alleen leuk voor ouders die dan kunnen opscheppen. Ik heb het twee jaar gedaan en latijn en grieks zijn echt de saaiste kutvakken die er zijn. Dus aan de andere kant heb ik wel respect voor mensen die de saaiste en meest nutteloze vakken 6 jaar lang doorstaan hebben.
Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.quote:Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten.
Onzin.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Als dat echt significant zou zijn, dan zou dat een prima argument zijn om de moeilijkheidsgraad van gymnasium juist te *verhogen*.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?
Zich beseffenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?
Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zich beseffenNet zoals zich bedenken.
Oh ja: en zich irriteren aan.
De ergerljkste fout ooit.
Tja, wie interesseert het nou of jij je Nederlands een beetje kent?
Je bent in gedeeltelijk geëxcuseerd doordat deze fouten tegenwoordig ok in het journaal en serieuze kranten gemaakt worden.
Edit: vat dit niet persoonlijk op: ik zit even af te reageren.
De exorcismis et supplicationibus quibusdam, Libreria Editrice Vaticana, 2003quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Hihi, je hebt gelijk. Had ik niet eens gezien.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:49 schreef Thomass het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)
In Nederland wordt het niveau dan omlaag gehaald zodat ze het gymnasium wel kunnen halen. Anders zijn die arme scholieren zo zielig. Tegenwoordig zijn zelfs universitaire opleidingen haalbaar voor iedereen, daar zitten veel mensen die absoluut niet thuishoren in mijn ogen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:04 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
Als leraar KT sta je soms meer Nederlandse grammatica uit te leggen dan dat je je met Grieks of Latijn bezighoudt inderdaad, want de basiskennis van de meeste leerlingen is zoooo slecht.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Is dat zo? Het categoriale gymnasium waar ik op zat heeft net (afgelopen maandag) een nieuw gebouw in gebruik genomen en heeft rond de 1600 leerlingen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing.
Is dat echt zo? In mijn tijd (nog niet zo lang geleden) moesten er mensen geweigerd worden omdat het helemaal vol zat en ieder jaar kwamen er weer meer brugklassers. Die school barstte uit z'n voegen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. Het is makkelijk om te roepen "leerlingen die het niet aankunnen of te saai vinden moeten maar lekker gewoon VWO gaan doen!", maar als daardoor een school of afdeling zo klein wordt dat 'ie dicht moet, ga je andere oplossingen zoeken.
Juistum! Echt van de zotte dat je het nu maar niet meer hoeft te vertalen "omdat het een zware wissel trekt op het puberbrein". Alsof je ervan doodgaat.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:43 schreef Farenji het volgende:
Vanavond was het in NOVA: Is Grieks en Latijn vertalen nog wel van deze tijd?
[..]
Bron
Ik vind dit typisch Nederlands niet-boven-het-maaiveld-uitsteken-denken. Latijn en Grieks is een keuze. Je kan ook gewoon atheneum doen, dat geeft later vrijwel dezelfde mogelijkheden als gymnasium. Maar zelfs de mensen die vrijwillig voor gymnasium kiezen vinden het blijkbaar tegenwoordig een ondoenlijke taak om teksten vanuit het Latijn of Grieks te vertalen. Waarom kies je het dan, vraag ik me af. Het hele idee van een taal leren lijkt me toch dat je op zijn minst wat kan vertalen uit die taal. Maar nee, er zijn teveel arme pubertjes voor wie dat allemaal veel te zwaar is, dus laten we ons lekker aanpassen aan de middelmaat. Fuck die proefvertalingen maar. Het hoeft niet meer. Want het is natuurlijk veel belangrijker dat de kindertjes voldoendes halen, dan dat ze daadwerkelijk iets leren. Stel je voor dat ze daar moeite voor moeten doen.
Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?
Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en zeg het eerlijk, ik was zeker niet dol op proefvertalingen. Het was vaak pittig en vooral onzeker, je kon je er niet echt op voorbereiden, want je moest maar afwachten wat voor tekst je kreeg. Heb er vaak op gescholden. Maar nu ik terugkijk heb ik er wel degelijk heel veel aan gehad. Je leert er echt zinnen door ontleden, waardoor je andere talen en ook je eigen taal veel beter gaat beheersen. En je leert er logisch en analytisch van denken. Ik pluk er nu de vruchten van, op meerdere gebieden.
Latijn en Grieks is zeker niet iets dat iedereen kan of wil leren en dat hoeft ook absoluut niet. Ook niet iedereen kan of wil de marathon lopen. Maar men gaat toch ook niet de marathon inkorten, zodat ook de kreupelen mee kunnen doen? Dan sla je de plank toch finaal mis? Waarom flikt men dat met het onderwijs, toch wel een van de belangrijkste pijlers van de samenleving, dan wel?
Echt niet. Er worden zelfs rechtszaken aangespannen om er toegelaten te worden. Ze barsten uit hun voegen, in het speciaal de zelfstandige gymnasia:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. ...
...
quote:Rechtszaak om plek op het gymnasium
Negen Haarlemse ouderparen stappen naar de rechter om voor hun kinderen een plekje op te eisen op het enige zelfstandige gymnasium in die stad, het Stedelijk Gymnasium. Voor zover bekend is het voor het eerst dat ouders de rechter inschakelen om hun kind op het gewenste gymnasium te krijgen.
Al het hele voorjaar woedt in Haarlem een strijd om een plekje op het Stedelijk Gym. Het probleem is opgedoken doordat de belangstelling voor de school opeens flink steeg, terwijl de school juist minder nieuwe leerlingen aanneemt dan vorig jaar. Rector Lidy Thiele zegt dat de school klein wil blijven, omdat juist dat de instelling aantrekkelijk maakt.
De school had in het verleden altijd plaats genoeg voor kinderen met Cito-scores van 545 en hoger. Maar dit jaar steeg het aantal aanmeldingen van deze topscorers van 120 naar 169, ruimschoot méér dan er plaatsen zijn. Daarom moesten ook deze kinderen loten, 29 werden na loting afgewezen.
De negen ouderparen die nu een kort geding hebben aangespannen, vinden dat de school geen wettelijke basis heeft voor een loting. Volgens hen zegt de wet alleen dat de school de geschiktheid van leerlingen mag betrekken in de toelating, en over die geschiktheid bestaat geen meningsverschil. De ouders vinden dat de openbare school verplicht is de kinderen toe te laten zo lang er geen ‘gelijkwaardig alternatief’ voorhanden is.
Haarlem is niet de enige stad waar het dringen is aan de poorten van de zelfstandige gymnasia. Enkele jaren geleden was in Amsterdam de nood zo hoog, dat er in één klap twee nieuwe gymnasia werden gecreëerd. Desondanks moest in Amsterdam dit jaar opnieuw worden geloot. Het kort geding in Haarlem dient op dinsdag 20 mei.
Je bewijst je eigen punt.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:01 schreef Farenji het volgende:
Misschien dat gymnasium op een scholengemeenschap niet zo populair is en wellicht dat het daar "bedreigd" wordt omdat men uit gemakzucht heel snel voor atheneum gaat, maar een echte gymnasiast gaat natuurlijk naar een categoriaal gymnasium. En die zijn nog steeds erg populair en hebben eerder ruimtegebrek. Het categoriale gynmnasium waar ik op zat is ook alleen maar aan het groeien. Er zijn flinke gebouwen bijgekomen en het leerlingenaantal is minstens drie keer zo groot geworden als toen ik er opzat.
Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:01 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik vind eigenlijk juist dat ze het niveau van het Gymnasium moeten verhogen. Alleen mensen met een score van 548 of gelijkwaardig advies, bijvoorbeeld. Want die grens dan 545 werd op het stedelijk gymnasium waar ik zat, ook niet echt toegepast. Een dorpsgenoot werd met 539 toegelaten, dat is mavo advies. Dat doet de school ook niet goed, zeker als er mensen met een score van 549 afgewezen worden omdat het vol zit door vmbo'ertjes.
Bij de meeste zelfstandige gymnasia moet je gewoon van school hoor. Je mag in de regel 1x blijven zitten en als er speciale omstandigheden zijn misschien nog een keer.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:47 schreef Merel het volgende:
[..]
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.
Dat denk ik ook niet. Klassieke talen hebben andere accenten dan moderne talen, die gewoon gesproken moeten worden, en de manier waarop dit gegeven wordt (sterk gericht op traditionele grammatica) hangt hiermee samen. Het gaat om inzicht, syntaxis en morfologie en een passieve manier van dit toepassen. Of je nu de vertalingen weglaat of niet, die drie zullen nog steeds aangeleerd en getoetst moeten worden.quote:Op een scholengemeenschap is het veel makkelijker om van gymnasium over te stappen op atheneum. Je blijft op dezelfde school, kunt nog met dezelfde vriendjes blijven omgaan. Als je op een categoraal gymnasium zit en na een paar klassen het niveau niet blijkt aan te kunnen, is de stap naar het atheneum veel groter, want dan moet je van school!
Als je alleen naar de categoral gymnasia kijkt, lijkt het gymnasium enorm populair te zijn. Maar de gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen lopen ondertussen leeg. Al die luie kindertjes daar, die geen zin hebben om tijd en moeite in klassieke talen te steken, schuiven zó door naar het atheneum. En daar probeert men nu iets op te verzinnen. Al is dit volgens mij niet de oplossing.
Dat lijkt me de goede oplossing. De Cito-toets is in mijn ogen nietszeggend en slechts een momentopname. Leraren op een basisschool kunnen het beste beoordelen of een leerling iets te zoeken heeft op een VWO of gymnasium.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:26 schreef Fides het volgende:
[..]
Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.
Welnee. Er zijn zat recente teksten in het Latijn. Je kunt bijvoorbeeld Harry Potter lezen in het Latijn en er is een heel Wikipedia in het Latijn.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Het is een extraatje. Het heeft niet bijzonder veel nut, maar je bent niet verplicht ervoor te kiezenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Ik denk dat het wel gevaarlijk is om het oordeel helemaal bij de leraar neer te leggen. Er zijn altijd ouders die niet kunnen accepteren dat hun kind het hoogste van het hoogste kan doen. Als leraar kan je dat moeilijk aan het verstand brengen. Dan werkt een cito-toets, waarbij de ouders keihard met hun neus op de feiten worden gedrukt, beter. De leraar kan bijvoorbeeld ook de pik hebben op een bepaald kind en/of zijn ouders en hem daarom een slecht advies geven. Of de leraar is er driekwartjaar niet bij geweest wegens ziekte o.i.d., en moet dan ineens een oordeel geven, terwijl hij niet goed op de hoogte is van de leerontwikkeling van het kind. Dat soort dingen kunnen allemaal gebeuren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:01 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat lijkt me de goede oplossing. De Cito-toets is in mijn ogen nietszeggend en slechts een momentopname. Leraren op een basisschool kunnen het beste beoordelen of een leerling iets te zoeken heeft op een VWO of gymnasium.
Daarbij is het belangrijk om het niveau hoog te houden en men moet mensen durven teleurstellen. Als men het gewenste niveau niet aan kan dan zijn er nog voldoende mogelijkheden op een lager niveau. Men moet accepteren dat het hoogste niveau niet voor iedereen weggelegd is en dat niet iedereen een hoger abstractieniveau aankan.
Zeker als je je wil profileren als een kenniseconomie dan moet je ervoor zorgen dat het niveau van het onderwijs (op alle niveaus) erg goed is. Nu is het allemaal middelmatig. Goede praktijkopleidingen waar mensen een vak leren zijn daarvoor erg belangrijk.
Dat zijn voor mij ook de duidelijke voordelen geweest. Vooral in de zin van algemene ontwikkeling kun je veel oppikken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
Je zou het topic kunnen lezen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je ziet veel meer betekenis in woorden. Je kunt woorden uit andere talen zoals Spaans en Frans makkelijker herleiden. Vaak leer je deze talen ook sneller als je kennis van Latijn of Grieks hebt. Je bent je meer bewust van waar de taal vandaan komt. Er zijn zo ontzettend veel woorden, ook in onze taal, die hun oorsprong vinden in het Latijn of Grieks. Simpele woorden die iedereen gebruikt zoals super, quasi, anti, p.s., et ceteraquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je leert ervan je hersens te gebruiken doordat dat ervoor nodig is, je leert ervan taal en de onderliggende verbanden te begrijpen, zodat je uiteindelijk meer begrijpt van de wereld om je heen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je leert ervan je hersens te gebruiken doordat dat ervoor nodig is, je leert ervan taal en de onderliggende verbanden te begrijpen, zodat je uiteindelijk meer begrijpt van de wereld om je heen.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Dus omdat je iets niet nodig hebt in het dagelijks leven, moet je extra kennis maar laten liggen ofzo?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Wat wel, maar meer van de wereld om je heen begrijpen zit er niet in.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Dat doet biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, muziek, (kunst)geschiedenis, duits, etc etc etc ookquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat doet biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, muziek, (kunst)geschiedenis, duits, etc etc etc ook
Maar het maakt de vakken Latijn en Grieks niet uniek dat ze dat meegeven, maw, het is geen argument voor Grieks en Latijn.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
Ik zie echt niet in waarom Latijn of Grieks mijn hedendaagse kennis zou belemmeren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus omdat je iets niet nodig hebt in het dagelijks leven, moet je extra kennis maar laten liggen ofzo?
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
Als je die tijd besteed aan Politicologie, Geschiedenis van de VS, vergelijkende staatshuishoudkunde, Polemologie of Filosofie besteed is dat minstens zo nuttig, zo niet nuttigerquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
Natuurlijk is het geen onzin. Piet zegt het juist dat ieder vak bijdraagt bij de algemene kennis. Dat geldt dus ook voor Latijn en Grieks.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Geef mij dan bv eens een voorbeeld om mij daarvan te kunnen overtuigen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
Overbodig niet, maar er zijn imho nuttiger zaken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Geef mij dan bv eens een voorbeeld om mij daarvan te kunnen overtuigen.
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Overbodig niet, maar er zijn imho nuttiger zaken.
Misschien is dat wel de reden van deze "oplossing": dan kunnen alle trotse papa's en mama's hun kindertjes gewoon naar het Barlaeus e.d. sturen. Alle Nederlandse kinderen schijnen immers prins(es)jes te zijn, uniek en bovengemiddeld intelligent. En als de oude talen dan toch een te zware wissel op het puberbrein trekken, dan maken we het gewoon wat makkelijker. Zo is het voor iedereen weer leuk en gezellig!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:47 schreef Merel het volgende:
[..]
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.
Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkelingquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.
Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.
Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Zo te horen had jij dan the best of both worlds. Het niet doen en er toch veel aanhebben.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:56 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb proefvertalingen ook vaak genoeg vervloekt omdat ik er ook niet direct het nut van inzag, maar inderdaad, het hoort bij het Gymnasium. Achteraf gezien heb ik wel degelijk veel aan de klassieke talen gehad, en heb ik er ook erg spijt van dat ik ze heb laten vallen.
Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasiumquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...
Nou nou nou. Ik wil helemaal niet elitair zijn, alsjeblieft zeg.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Ik lul niet dom, ik wil argumenten zien dat Latijn en Grieks en evt oud-Jiddisch, je tot een beter weldenkend mens maken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.
Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.
Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Euh, nee. Klassiek is niet hetzelfde als oud.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal.
Natuurlijk wel. Hoe kun je zeggen dat het leren van iets je niet wijzer maaktquote:Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Inderdaad. Op één gymnasium in Nederland (Haarlem dacht ik) wordt ook lesgegeven in klassiek Hebreeuws, vind ik ook een goeie, vooral omdat de grammatica van die taal compleet anders is op veel punten van de (Indo-)Europese talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Je kunt van een alfa geen beta maken, Piet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.
Schap Latijn en Grieks en stop meer tijd in exacte vakken en hedendaagse talen. Dat lijkt mij stukken beter dan talen te leren welke niet meer gesproken worden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasium
Trollen ook niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkeling
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |