abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76585357
Vanavond was het in NOVA: Is Grieks en Latijn vertalen nog wel van deze tijd?
quote:
Grieks en Latijn vertalen nog van deze tijd?

Gallia est omnis divisa in partes tres. Gallia is in het geheel verdeeld in drie delen... De eerste zin van De Gallische Oorlog door Julius Caesar. Wereldliteratuur. Maar moet iemand het in het Latijn lezen?


Zware wissel
Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten. Staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs, CDA) heeft daarom een commissie ingesteld. Juist vanwege de magere examenresultaten bij het vak Latijn (de laatste jaren haalden rond de vier op de tien leerlingen een onvoldoende) en motivatieproblemen bij de leerlingen. Zo zouden de klassieke talen een "zware wissel trekken op het puberbrein".

Laat die vertalingen dan maar zitten, adviseert een werkgroep. Tot grote ontsteltenis van veel leraren klassieke talen. Want is een gymnasium dan nog wel een gymnasium?

Lees ook de reactie van het Barleausgymnasium in Amsterdam.
Bron


Ik vind dit typisch Nederlands niet-boven-het-maaiveld-uitsteken-denken. Latijn en Grieks is een keuze. Je kan ook gewoon atheneum doen, dat geeft later vrijwel dezelfde mogelijkheden als gymnasium. Maar zelfs de mensen die vrijwillig voor gymnasium kiezen vinden het blijkbaar tegenwoordig een ondoenlijke taak om teksten vanuit het Latijn of Grieks te vertalen. Waarom kies je het dan, vraag ik me af. Het hele idee van een taal leren lijkt me toch dat je op zijn minst wat kan vertalen uit die taal. Maar nee, er zijn teveel arme pubertjes voor wie dat allemaal veel te zwaar is, dus laten we ons lekker aanpassen aan de middelmaat. Fuck die proefvertalingen maar. Het hoeft niet meer. Want het is natuurlijk veel belangrijker dat de kindertjes voldoendes halen, dan dat ze daadwerkelijk iets leren. Stel je voor dat ze daar moeite voor moeten doen.

Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?

Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en zeg het eerlijk, ik was zeker niet dol op proefvertalingen. Het was vaak pittig en vooral onzeker, je kon je er niet echt op voorbereiden, want je moest maar afwachten wat voor tekst je kreeg. Heb er vaak op gescholden. Maar nu ik terugkijk heb ik er wel degelijk heel veel aan gehad. Je leert er echt zinnen door ontleden, waardoor je andere talen en ook je eigen taal veel beter gaat beheersen. En je leert er logisch en analytisch van denken. Ik pluk er nu de vruchten van, op meerdere gebieden.

Latijn en Grieks is zeker niet iets dat iedereen kan of wil leren en dat hoeft ook absoluut niet. Ook niet iedereen kan of wil de marathon lopen. Maar men gaat toch ook niet de marathon inkorten, zodat ook de kreupelen mee kunnen doen? Dan sla je de plank toch finaal mis? Waarom flikt men dat met het onderwijs, toch wel een van de belangrijkste pijlers van de samenleving, dan wel?
pi_76585491
And so it begins..
Het trekt een zware wissel op een puberbrein..
gvd dat was toch vroeger ook al zo..
Alleen onze hedendaagse mc donalds pubers zijn gewoon dommer dan vroeger.
Ideocrazy...omdat het te moeilijk is stoppen we er maar mee...
Laten we maar genoegen nemen met vmbo-zwakstroom
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_76585571
Eens, kies het dan niet.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:56:45 #4
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76585752
Ik heb proefvertalingen ook vaak genoeg vervloekt omdat ik er ook niet direct het nut van inzag, maar inderdaad, het hoort bij het Gymnasium. Achteraf gezien heb ik wel degelijk veel aan de klassieke talen gehad, en heb ik er ook erg spijt van dat ik ze heb laten vallen.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76585780
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:58:29 #6
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_76585810
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:43 schreef Farenji het volgende:
Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?
Dat dus. Laten we topografie ook maar vergeten bij aardrijkskunde, bijvoorbeeld.
Hier past maar één smiley:
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:59:56 #7
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_76585861
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:01:19 #8
3185 Adelante
To let it go now
pi_76585912
Ik vond het leuk Latijn vertalen, al die vervoegingen en verdraaide zinnen En je hebt er bij een universitaire studie echt veel gemak van als je al veel Latijnse termen en begrippen kent. Het ligt dus absoluut niet aan de moeilijkheidsgraad, maar puur en alleen aan het motivatievermogen van de huidige jeugd. Prima, kies het dan niet en doe lekker atheneum.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_76585916
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
"De mooiboy pwnde de breezahslet vet hard, ouwe"

Daar hadden ze inderdaad geen woorden voor
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76586056
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Dan schrijven ze die teksten toch. Ik vind dit idee ook onzin, want vertalen is juist waarvoor je latijn krijgt. Zodat je een voordeel hebt bij het bestuderen van andere talen en het herkennen van vreemde woorden. Daarnaast is het ook een stuk klassieke vorming maar dat kan er heus wel naast. Maar ik zeg alleen dat ze die teksten gewoon wat aantrekkelijker moeten maken. Zou voor mij geholpen hebben dat vak meer te waarderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2010 00:09:15 ]
pi_76586291
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Thomas B. het volgende:
Weet je wat het probleem is? Niet dat het vak zo moeilijk zou zijn, maar dat ze het zo vreselijk saai en oubollig maken. Die teksten zijn verschrikkelijk! Ik heb goftedomme zes jaar verhalen zitten vertalen over mensen die al minstens 1500 jaar dood waren, over oorlogen en veldslagen waar geen einde aan leek te komen. Dodelijke vermoeiende gedichten die je op een gegeven moment echt je strot uitkomen als je 16 bent.
Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.

Maar het ligt natuurlijk ook aan de teksten die je leest. Ik vond de Ilias best gaaf om te lezen, vol met bloedige veldslagen. De grotvergelijking van Plato is nog steeds actueel. En de verhalen die Tacitus over keizer Nero schreef waren sappiger en spannender dan de gemiddelde soap.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:11:37 #12
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_76586324
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:05 schreef Thomas B. het volgende:
Dan schrijven ze die teksten toch. Ik vind dit idee ook onzin, want vertalen is juist waarvoor je latijn krijgt. Zodat je een voordeel hebt bij het bestuderen van andere talen en het herkennen van vreemde woorden. Maar ik zeg alleen dat ze die teksten gewoon wat aantrekkelijker moeten maken. Zou voor mij geholpen hebben dat vak meer te waarderen.
Dat snap ik ergens wel Mij boeiden die oude verhalen ook niet zoveel. Maar al dat gepuzzel vond ik wel leuk, het had iets mysterieus En qua taalgevoel is het goed geweest, ik heb er nog vrijwel elke dag pret van dat ik Latijn heb gedaan.
Vraag me af wat dat voor een werkgroep is die met zo'n onzalig idee komt.
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
pi_76586332
Grieks en Latijn waren echt kutvakken, maar ik ben nu zo blij dat ik ze gehad heb
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_76586554
Mensen die waarde hechten aan een gymnasiumdiploma .

Het stelt echt geen fuck voor. Gewoon goed stampen en klaar. Het is alleen leuk voor ouders die dan kunnen opscheppen. Ik heb het twee jaar gedaan en latijn en grieks zijn echt de saaiste kutvakken die er zijn. Dus aan de andere kant heb ik wel respect voor mensen die de saaiste en meest nutteloze vakken 6 jaar lang doorstaan hebben.
Noodles
  Donald Duck held zaterdag 9 januari 2010 @ 00:19:43 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_76586605
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 9 januari 2010 @ 00:20:50 #16
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76586645
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Mwah, bij veel vreemde talen merk ik wel dat ik meer woorden kan herleiden uit de klassieke talen dan ik anders gekund had.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76586665
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.

Maar het ligt natuurlijk ook aan de teksten die je leest. Ik vond de Ilias best gaaf om te lezen, vol met bloedige veldslagen. De grotvergelijking van Plato is nog steeds actueel. En de verhalen die Tacitus over keizer Nero schreef waren sappiger en spannender dan de gemiddelde soap.
Ik ben blij dat ik latijn gehad heb hoor, maar ik zeg alleen dat het nogal eentonig was. Op die leeftijd zou ik meer gehad hebben aan een ander soort lesmethode.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:11 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Dat snap ik ergens wel Mij boeiden die oude verhalen ook niet zoveel. Maar al dat gepuzzel vond ik wel leuk, het had iets mysterieus En qua taalgevoel is het goed geweest, ik heb er nog vrijwel elke dag pret van dat ik Latijn heb gedaan.
Vraag me af wat dat voor een werkgroep is die met zo'n onzalig idee komt.
Dat is het 'm nou juist. Ik vond die verhalen best interessant, maar ik lees dat dan liever gewoon in plaats van dat ik een uur bezig ben met één kantje. Maar de woordenschat die ik heb opgebouwd komt nog wel zeker wel van pas af en toe.
pi_76586779
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jij vond het onderscheid tussen stengelgewassen en knolgewassen wel interessant? Had je zoveel lol in het stampen van "aus außer bei mit nach seit von zu" rijtjes? Vond je de abc-formule zo geil dan? School is helemaal niet bedoeld om leuk of interessant te zijn. Het is bedoeld om je wat te leren.

Het bewijs van de ABC formule is wel fokking geil . Jammer dat mijn leraren niet de moeite namen om het bewijs te tonen, terwijl het gewoon standaard algebra was dat elk scholier wel min of meer kon.
Noodles
pi_76587226
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Jij hebt het zeker nooit gehad want de praktische waarde is juist zeer groot. Basiskennis van Latijd helpt enorm bij het leren van romaanse talen zoals Italiaans, Frans of Spaans. Maar ook onze taal en cultuur hebben flinke wortels in het Latijn en Grieks. Kennis over je eigen roots is nooit verkeerd natuurlijk. Daar ga je ook jezelf beter door begrijpen.
pi_76587898
Als ik nu terugkijk op mijn lessen Latijn vond ik het wel leuk. Soms waren het wel leuk verhalen om te vertalen, soms ook oersaai.

Laat ze op het gymnasium tekenen en techniek maar lekker keuzevakken maken ofzo. Beetje laf knutselen en lijnen trekken heb ik niets aan gehad. Leuk voor iemand die later iets met zn handen gaat doen, maar niet voor gymnasiasten.
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Plebejer!
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:18 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Mensen die waarde hechten aan een gymnasiumdiploma .

Het stelt echt geen fuck voor. Gewoon goed stampen en klaar. Het is alleen leuk voor ouders die dan kunnen opscheppen. Ik heb het twee jaar gedaan en latijn en grieks zijn echt de saaiste kutvakken die er zijn. Dus aan de andere kant heb ik wel respect voor mensen die de saaiste en meest nutteloze vakken 6 jaar lang doorstaan hebben.
Dat Latijn en Grieks saai zijn is natuurlijk gewoon puur subjectief. Ik vond lessen als informatiekunde (*start word op, sluit word nu af, schrijf je naam in italics ), muziek (Scatman luisteren ), beeldende vorming, verzorging (*proest* dat was echt een belachelijk vak!) en techniek (al zouden ze je daar nou nuttigere dingen leren als je fiets repareren of wat gevorderde computertechniek) in de eerste jaren van het gymnasium bijzonder geestdodend en saai.

Oh, en een gymnasiumdiploma is superieur aan een VWO diploma
pi_76587960
quote:
Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten.
Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
pi_76588046
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?

Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
pi_76588118
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Onzin.
Ik was er slecht in, want ik kon (en kan) geen losse woorden onthouden. Gedichten kosten me geen enkele moeite, maar losse woordjes vallen meteen door mijn mand.
Van Grieks herinner ik me alleen de afwijkende letters nog, de dualis (een, twee, veel) en een tijd als de aoristus.
Maar ik heb de rest van mijn leven voordeel gehad bij het besef van de vreemde woorden (je staat versteld van de hoeveelheid Latijn en Grieks in onze taal) en van de uitgebreide vervoegingen en verbuigingen.
Dertig jaar later kon ik vrij makkelijk Spaans en Portugees lezen en veertig jaar later waren de eigenaardigheden van het Farsi (Iraans) makkelijker te begrijpen.
En een beter begrip van de wortels van onze beschaving is natuurlijk ook nooit weg.

Edit: on topic: wij kenden nog alfa en beta. Het moge duidelijk zijn dat ik op beta zat.
Maar het verlagen van de eindexameneisen lijkt me onzin. Als je geen Latijn en Grieks wilt leren, ga je toch naar de HBS. Dan krijg je ook boekhouden en leer je werken met de de rekenlineaal.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76588213
Tja, je zou als puber ergens moeite voor moeten doen...
Niet zo zeuren en gewoon studeren, vind je het saai, dan doe je toch lekker atheneum.
So we just called him Fred too
pi_76588421
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?
Als dat echt significant zou zijn, dan zou dat een prima argument zijn om de moeilijkheidsgraad van gymnasium juist te *verhogen*.
pi_76588610
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?

Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
Zich beseffen Net zoals zich bedenken.

Oh ja: en zich irriteren aan.
De ergerljkste fout ooit.

Tja, wie interesseert het nou of jij je Nederlands een beetje kent?

Je bent in gedeeltelijk geëxcuseerd doordat deze fouten tegenwoordig ok in het journaal en serieuze kranten gemaakt worden.

Edit: vat dit niet persoonlijk op: ik zit even af te reageren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76588631
Ben juist blij met m'n kennis van Latijn. Ben nu Spaans aan het leren en je merkt dat veel woorden en grammatica op Latijn lijken.

Als je er geen trek in heb, kan je gewoon Atheneum doen toch?
Huur deze plek voor ¤100 per maand!
pi_76588887
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zich beseffen Net zoals zich bedenken.

Oh ja: en zich irriteren aan.
De ergerljkste fout ooit.

Tja, wie interesseert het nou of jij je Nederlands een beetje kent?

Je bent in gedeeltelijk geëxcuseerd doordat deze fouten tegenwoordig ok in het journaal en serieuze kranten gemaakt worden.

Edit: vat dit niet persoonlijk op: ik zit even af te reageren.
Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)
  † In Memoriam † zaterdag 9 januari 2010 @ 01:55:07 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76589026
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
De exorcismis et supplicationibus quibusdam, Libreria Editrice Vaticana, 2003

Veel plezier met vertalen!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_76589328
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:49 schreef Thomass het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)
Hihi, je hebt gelijk. Had ik niet eens gezien.
Sorry, ik ging even los op het werkwoord "zich beseffen".
De juiste werkwoorden zijn: "beseffen" en "zich realiseren".

Ik heb daaraan een paar werkwoorden gekoppeld die vaak op deze manier fout gebruikt worden.
zich bedenken (= van mening veranderen) als bedoeld wordt bedenken (= op het idee komen)
zich irriteren aan (= ??? ) als bedoeld wordt zich ergeren aan ofwel geïrriteerd worden/raken door

Zoals ik al zei: sorry, ik zit me af te reageren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:07:27 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_76591208
Omdat het te moelijk is laten we het maar zitten?

Typisch Nederland en z'n zesjescultuur weer, altijd op zoek om het niveau te vervlakken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_76591225
Klassieke talen horen bij het gymnasium. Anders ga je maar atheneum doen, zo simpel kan het zijn.
pi_76591262
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:04 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
In Nederland wordt het niveau dan omlaag gehaald zodat ze het gymnasium wel kunnen halen. Anders zijn die arme scholieren zo zielig. Tegenwoordig zijn zelfs universitaire opleidingen haalbaar voor iedereen, daar zitten veel mensen die absoluut niet thuishoren in mijn ogen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:20:17 #34
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_76591333
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.

Ze zeggen inderdaad dat de vertaling kan worden afgevloeid om ook in de les meer op beheersing en minder op vertaling te hoeven richten. Dat is wat anders dan de indruk die gewekt wordt dat het te moeilijk zou zijn en daarom maar makkelijker gemaakt moet worden.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:26:26 #35
331 Merel
Be here now.
pi_76591409
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. Het is makkelijk om te roepen "leerlingen die het niet aankunnen of te saai vinden moeten maar lekker gewoon VWO gaan doen!", maar als daardoor een school of afdeling zo klein wordt dat 'ie dicht moet, ga je andere oplossingen zoeken.

Ik ben het niet eens met dit rapport van de Verkenningscommissie, maar ik begrijp wel waar het vandaan komt. Ik hoop alleen dat ze een andere manier dan deze kunnen vinden om meer leerlingen voor het gymnasium te behouden. De klassieke talen zijn zo mooi
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_76591435
Luiheid! Latijn is een van de makkelijkste talen om te leren, zeker grammaticaal gezien.
Als je dat echt niet kan, ben je geen gymnasiumleerling. Punt!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:30:51 #37
331 Merel
Be here now.
pi_76591454
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Als leraar KT sta je soms meer Nederlandse grammatica uit te leggen dan dat je je met Grieks of Latijn bezighoudt inderdaad, want de basiskennis van de meeste leerlingen is zoooo slecht.

Aan de andere kant, Grieks en Latijn zijn natuurlijk niet alléén grammatica. Het gaat ook om de cultuur, de geschiedenis, de verhalen. En het mooie is dat je daarover uit eerste hand kunt lezen door de puzzel van die talen te leren oplossen.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_76591520
De oorzaak ligt op veel fronten denk ik..
Ik zie bijvoorbeeld 15jarigen VMBO doen die makkelijk de HAVO kunnen doen, waarom? Omdat het anders zoveel werk is en dat willen ze niet.

Ik weet niet of dit toevallig alleen in mijn omgeving en mijn eigen verleden zo'n contrast vormt of dat het vroeger gewoon anders was. In mijn jeugd was het ondenkbaar dat je maar gewoon uit gemakszucht een lager niveau op school deed met goedvinden van je ouders.

Onderwijs wordt minder serieus genomen en neemt zichzelf minder serieus, de oorzaak? Moeilijk, het is inmiddels een spiraal geworden waarvan het begin haast niet aan te geven is.
pi_76592020
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing.
Is dat zo? Het categoriale gymnasium waar ik op zat heeft net (afgelopen maandag) een nieuw gebouw in gebruik genomen en heeft rond de 1600 leerlingen.
pi_76592419
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. Het is makkelijk om te roepen "leerlingen die het niet aankunnen of te saai vinden moeten maar lekker gewoon VWO gaan doen!", maar als daardoor een school of afdeling zo klein wordt dat 'ie dicht moet, ga je andere oplossingen zoeken.
Is dat echt zo? In mijn tijd (nog niet zo lang geleden) moesten er mensen geweigerd worden omdat het helemaal vol zat en ieder jaar kwamen er weer meer brugklassers. Die school barstte uit z'n voegen.
pi_76592498
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:43 schreef Farenji het volgende:
Vanavond was het in NOVA: Is Grieks en Latijn vertalen nog wel van deze tijd?
[..]

Bron


Ik vind dit typisch Nederlands niet-boven-het-maaiveld-uitsteken-denken. Latijn en Grieks is een keuze. Je kan ook gewoon atheneum doen, dat geeft later vrijwel dezelfde mogelijkheden als gymnasium. Maar zelfs de mensen die vrijwillig voor gymnasium kiezen vinden het blijkbaar tegenwoordig een ondoenlijke taak om teksten vanuit het Latijn of Grieks te vertalen. Waarom kies je het dan, vraag ik me af. Het hele idee van een taal leren lijkt me toch dat je op zijn minst wat kan vertalen uit die taal. Maar nee, er zijn teveel arme pubertjes voor wie dat allemaal veel te zwaar is, dus laten we ons lekker aanpassen aan de middelmaat. Fuck die proefvertalingen maar. Het hoeft niet meer. Want het is natuurlijk veel belangrijker dat de kindertjes voldoendes halen, dan dat ze daadwerkelijk iets leren. Stel je voor dat ze daar moeite voor moeten doen.

Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?

Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en zeg het eerlijk, ik was zeker niet dol op proefvertalingen. Het was vaak pittig en vooral onzeker, je kon je er niet echt op voorbereiden, want je moest maar afwachten wat voor tekst je kreeg. Heb er vaak op gescholden. Maar nu ik terugkijk heb ik er wel degelijk heel veel aan gehad. Je leert er echt zinnen door ontleden, waardoor je andere talen en ook je eigen taal veel beter gaat beheersen. En je leert er logisch en analytisch van denken. Ik pluk er nu de vruchten van, op meerdere gebieden.

Latijn en Grieks is zeker niet iets dat iedereen kan of wil leren en dat hoeft ook absoluut niet. Ook niet iedereen kan of wil de marathon lopen. Maar men gaat toch ook niet de marathon inkorten, zodat ook de kreupelen mee kunnen doen? Dan sla je de plank toch finaal mis? Waarom flikt men dat met het onderwijs, toch wel een van de belangrijkste pijlers van de samenleving, dan wel?
Juistum! Echt van de zotte dat je het nu maar niet meer hoeft te vertalen "omdat het een zware wissel trekt op het puberbrein". Alsof je ervan doodgaat.

Die eerste zin herkende ik trouwens echt meteen Caesar
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:47:36 #42
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76592514
Bij 'mijn' gymnasium ook, ze moesten zelfs een basisschool erbij huren voor extra lokalen en de opslagruimtes ombouwen en zo om iedereen kwijt te kunnen. En ik zou vorig jaar in de 6e klas gezeten hebben. Elk jaar kwam er een klas meer bij, 4 6e klassen, 5 5e, 6 4e, 7 3e, enz.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76592551
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. ...

...
Echt niet. Er worden zelfs rechtszaken aangespannen om er toegelaten te worden. Ze barsten uit hun voegen, in het speciaal de zelfstandige gymnasia:

http://www.haarlemsdagbla(...)o/article3332234.ece
quote:
Rechtszaak om plek op het gymnasium

Negen Haarlemse ouderparen stappen naar de rechter om voor hun kinderen een plekje op te eisen op het enige zelfstandige gymnasium in die stad, het Stedelijk Gymnasium. Voor zover bekend is het voor het eerst dat ouders de rechter inschakelen om hun kind op het gewenste gymnasium te krijgen.
Al het hele voorjaar woedt in Haarlem een strijd om een plekje op het Stedelijk Gym. Het probleem is opgedoken doordat de belangstelling voor de school opeens flink steeg, terwijl de school juist minder nieuwe leerlingen aanneemt dan vorig jaar. Rector Lidy Thiele zegt dat de school klein wil blijven, omdat juist dat de instelling aantrekkelijk maakt.

De school had in het verleden altijd plaats genoeg voor kinderen met Cito-scores van 545 en hoger. Maar dit jaar steeg het aantal aanmeldingen van deze topscorers van 120 naar 169, ruimschoot méér dan er plaatsen zijn. Daarom moesten ook deze kinderen loten, 29 werden na loting afgewezen.
De negen ouderparen die nu een kort geding hebben aangespannen, vinden dat de school geen wettelijke basis heeft voor een loting. Volgens hen zegt de wet alleen dat de school de geschiktheid van leerlingen mag betrekken in de toelating, en over die geschiktheid bestaat geen meningsverschil. De ouders vinden dat de openbare school verplicht is de kinderen toe te laten zo lang er geen ‘gelijkwaardig alternatief’ voorhanden is.

Haarlem is niet de enige stad waar het dringen is aan de poorten van de zelfstandige gymnasia. Enkele jaren geleden was in Amsterdam de nood zo hoog, dat er in één klap twee nieuwe gymnasia werden gecreëerd. Desondanks moest in Amsterdam dit jaar opnieuw worden geloot. Het kort geding in Haarlem dient op dinsdag 20 mei.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76592613
Zonder selectie geen niveau. Het gymnasium heeft niveau omdat de meesten het niet kunnen. Zorgen dat meer mensen het kunnen is niveauverlaging.

Dit lijkt me een symptoom van de niveaudaling in het onderwijs, er is al jaren een sluipend proces van dumbing down aan de gang. Alle prikkels richting de uitvoerenden gaan in de richting van niveauverlaging. Zoveel mogelijk kinderen laten slagen is het devies, maar niveau kenmerkt zich doordat velen het niet aankunnen. Sluipenderwijs krijg je dan dus de hele tijd kleine niveauaanpassingen naar beneden, door andere toetsting, lesmethoden etc.. Alleen in Latijns en Griek zit een hard niveau, dat kun je niet verlagen met de toetsing: Je kunt vertalen of je kunt het niet, dat is dus een ijkpunt, een ijkpunt waaruit blijkt dat de rest van het niveau ernstig gedaald is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_76592774
Misschien dat gymnasium op een scholengemeenschap niet zo populair is en wellicht dat het daar "bedreigd" wordt omdat men uit gemakzucht heel snel voor atheneum gaat, maar een echte gymnasiast gaat natuurlijk naar een categoriaal gymnasium. En die zijn nog steeds erg populair en hebben eerder ruimtegebrek. Het categoriale gynmnasium waar ik op zat is ook alleen maar aan het groeien. Er zijn flinke gebouwen bijgekomen en het leerlingenaantal is minstens drie keer zo groot geworden als toen ik er opzat.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:01:57 #46
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_76592788
Ik vind eigenlijk juist dat ze het niveau van het Gymnasium moeten verhogen. Alleen mensen met een score van 548 of gelijkwaardig advies, bijvoorbeeld. Want die grens dan 545 werd op het stedelijk gymnasium waar ik zat, ook niet echt toegepast. Een dorpsgenoot werd met 539 toegelaten, dat is mavo advies. Dat doet de school ook niet goed, zeker als er mensen met een score van 549 afgewezen worden omdat het vol zit door vmbo'ertjes.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_76593182
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Je bewijst je eigen punt.

Ik merk ook vaak dat grammatica-kennis slecht is en veel mensen soms niet eens meer een persoonsvorm of onderwerp kunnen aanwijzen in een zin, laat staan dat ze iets weten over een lijdend of meewerkend voorwerp. Dat is wel iets dat je heel goed moet beheersen anders kun je echt geen klassieke tekst vertalen. Maar als ik zie hoe ontzettend vaak er tegenwoordig d/t fouten gemaakt worden, ook door vwo-scholieren of zelfs universitaire studenten dan kun je inderdaad alleen maar concluderen dat het onderwijs op dit gebied gewoon veel slechter is dan vroeger. Maar dan moet men dat gaan opkrikken, en niet de vertalingen op het gymnasium maar minder moeilijk maken of zelfs afschaffen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:47:14 #48
331 Merel
Be here now.
pi_76593926
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:01 schreef Farenji het volgende:
Misschien dat gymnasium op een scholengemeenschap niet zo populair is en wellicht dat het daar "bedreigd" wordt omdat men uit gemakzucht heel snel voor atheneum gaat, maar een echte gymnasiast gaat natuurlijk naar een categoriaal gymnasium. En die zijn nog steeds erg populair en hebben eerder ruimtegebrek. Het categoriale gynmnasium waar ik op zat is ook alleen maar aan het groeien. Er zijn flinke gebouwen bijgekomen en het leerlingenaantal is minstens drie keer zo groot geworden als toen ik er opzat.
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.

Op een scholengemeenschap is het veel makkelijker om van gymnasium over te stappen op atheneum. Je blijft op dezelfde school, kunt nog met dezelfde vriendjes blijven omgaan. Als je op een categoraal gymnasium zit en na een paar klassen het niveau niet blijkt aan te kunnen, is de stap naar het atheneum veel groter, want dan moet je van school!

Als je alleen naar de categoral gymnasia kijkt, lijkt het gymnasium enorm populair te zijn. Maar de gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen lopen ondertussen leeg. Al die luie kindertjes daar, die geen zin hebben om tijd en moeite in klassieke talen te steken, schuiven zó door naar het atheneum. En daar probeert men nu iets op te verzinnen. Al is dit volgens mij niet de oplossing.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_76595072
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:01 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik vind eigenlijk juist dat ze het niveau van het Gymnasium moeten verhogen. Alleen mensen met een score van 548 of gelijkwaardig advies, bijvoorbeeld. Want die grens dan 545 werd op het stedelijk gymnasium waar ik zat, ook niet echt toegepast. Een dorpsgenoot werd met 539 toegelaten, dat is mavo advies. Dat doet de school ook niet goed, zeker als er mensen met een score van 549 afgewezen worden omdat het vol zit door vmbo'ertjes.
Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.
pi_76595118
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:47 schreef Merel het volgende:

[..]

Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.
Bij de meeste zelfstandige gymnasia moet je gewoon van school hoor. Je mag in de regel 1x blijven zitten en als er speciale omstandigheden zijn misschien nog een keer.
quote:
Op een scholengemeenschap is het veel makkelijker om van gymnasium over te stappen op atheneum. Je blijft op dezelfde school, kunt nog met dezelfde vriendjes blijven omgaan. Als je op een categoraal gymnasium zit en na een paar klassen het niveau niet blijkt aan te kunnen, is de stap naar het atheneum veel groter, want dan moet je van school!

Als je alleen naar de categoral gymnasia kijkt, lijkt het gymnasium enorm populair te zijn. Maar de gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen lopen ondertussen leeg. Al die luie kindertjes daar, die geen zin hebben om tijd en moeite in klassieke talen te steken, schuiven zó door naar het atheneum. En daar probeert men nu iets op te verzinnen. Al is dit volgens mij niet de oplossing.
Dat denk ik ook niet. Klassieke talen hebben andere accenten dan moderne talen, die gewoon gesproken moeten worden, en de manier waarop dit gegeven wordt (sterk gericht op traditionele grammatica) hangt hiermee samen. Het gaat om inzicht, syntaxis en morfologie en een passieve manier van dit toepassen. Of je nu de vertalingen weglaat of niet, die drie zullen nog steeds aangeleerd en getoetst moeten worden.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76597663
Inderdaad. En hoe wil je dat toetsen zonder vertalingen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76597821
Er zitten tegenwoordig alleen nog maar mongolen op de middelbare school.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:00:52 #53
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_76598069
Treurig om te lezen dit. Ik vond het altijd leuk om te vertalen. Soms gingen die teksten wel nergens over, maar je leert wel wat.
Maar dit is het probleem van het onderwijs. De lat wordt steeds lager gelegd, want we willen zo veel mogelijk mensen laten slagen . Mensen moeten zo slim mogelijk zijn, en wat is de oplossing? Door ze een gymnasiumdiploma te geven, terwijl ze het eigenlijk niet hebben verdiend. Zo komen er allerlei mensen op een niveau terecht wat eigenlijk te hoog voor hun is. Hierdoor ontstaan de problemen op de vervolgstudie, bijvoorbeeld universiteiten die klagen dat leerlingen de taaltoets niet halen - dat er uberhaupt al een taaltoets is, zegt al genoeg. Erg jammer.
pi_76598091
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 12:26 schreef Fides het volgende:

[..]

Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.
Dat lijkt me de goede oplossing. De Cito-toets is in mijn ogen nietszeggend en slechts een momentopname. Leraren op een basisschool kunnen het beste beoordelen of een leerling iets te zoeken heeft op een VWO of gymnasium.

Daarbij is het belangrijk om het niveau hoog te houden en men moet mensen durven teleurstellen. Als men het gewenste niveau niet aan kan dan zijn er nog voldoende mogelijkheden op een lager niveau. Men moet accepteren dat het hoogste niveau niet voor iedereen weggelegd is en dat niet iedereen een hoger abstractieniveau aankan.

Zeker als je je wil profileren als een kenniseconomie dan moet je ervoor zorgen dat het niveau van het onderwijs (op alle niveaus) erg goed is. Nu is het allemaal middelmatig. Goede praktijkopleidingen waar mensen een vak leren zijn daarvoor erg belangrijk.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:07:35 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76598285
* Pietverdriet is gek op grieks
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:08:45 #56
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_76598315
Toevallig was het mijn collega die op NOVA was. En die vertelde me dat een alternatief voor de proefvertaling is:
- inhoudelijke vragen over een stuk tekst dat ze nog nooit gezien hebben

Dan moet je het dus óók vertalen, maar is er veel minder gemier. Daarmee gaat het niveau absoluut niet omlaag. Misschien zelfs integendeel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:08:55 #57
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76598321
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Welnee. Er zijn zat recente teksten in het Latijn. Je kunt bijvoorbeeld Harry Potter lezen in het Latijn en er is een heel Wikipedia in het Latijn.
pi_76598377
Wat is dit nou weer voor een debiel voorstel. Het gymnasium dat ik heb gevolgd was al zwaar gestript ten opzichte van vroeger (of geen Grieks of geen Latijn meer na de derde, ja je kon het wel allebei nemen maar dan als keuzevak) en 4 uur in de week les tov de 9 uur die mijn vader vroeger geloof ik had . Ik heb overigens voor Latijn gekozen, Grieks vond ik echt bijzonder pittig
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:11:23 #59
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76598406
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_76598455
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Het is een extraatje. Het heeft niet bijzonder veel nut, maar je bent niet verplicht ervoor te kiezen
pi_76598468
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:15:18 #62
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_76598539
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:01 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Dat lijkt me de goede oplossing. De Cito-toets is in mijn ogen nietszeggend en slechts een momentopname. Leraren op een basisschool kunnen het beste beoordelen of een leerling iets te zoeken heeft op een VWO of gymnasium.

Daarbij is het belangrijk om het niveau hoog te houden en men moet mensen durven teleurstellen. Als men het gewenste niveau niet aan kan dan zijn er nog voldoende mogelijkheden op een lager niveau. Men moet accepteren dat het hoogste niveau niet voor iedereen weggelegd is en dat niet iedereen een hoger abstractieniveau aankan.

Zeker als je je wil profileren als een kenniseconomie dan moet je ervoor zorgen dat het niveau van het onderwijs (op alle niveaus) erg goed is. Nu is het allemaal middelmatig. Goede praktijkopleidingen waar mensen een vak leren zijn daarvoor erg belangrijk.
Ik denk dat het wel gevaarlijk is om het oordeel helemaal bij de leraar neer te leggen. Er zijn altijd ouders die niet kunnen accepteren dat hun kind het hoogste van het hoogste kan doen. Als leraar kan je dat moeilijk aan het verstand brengen. Dan werkt een cito-toets, waarbij de ouders keihard met hun neus op de feiten worden gedrukt, beter. De leraar kan bijvoorbeeld ook de pik hebben op een bepaald kind en/of zijn ouders en hem daarom een slecht advies geven. Of de leraar is er driekwartjaar niet bij geweest wegens ziekte o.i.d., en moet dan ineens een oordeel geven, terwijl hij niet goed op de hoogte is van de leerontwikkeling van het kind. Dat soort dingen kunnen allemaal gebeuren.

Voor de meeste leerlingen is het denk ik geen probleem als de leraar het advies geeft (dwz als de leraar goed op de hoogte is van alles en kinderen goed kan inschatten), maar er zijn altijd uitzonderingen. Ik zou zeggen: een combinatie van citotoets en advies, beide 50% wegend of iets dergelijks. Is nog niet de ideale oplossing want een toets blijft natuurlijk wel een momentopname, maar ik denk dat hij in de meeste gevallen wel klopt.
pi_76598552
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
Dat zijn voor mij ook de duidelijke voordelen geweest. Vooral in de zin van algemene ontwikkeling kun je veel oppikken.
pi_76598587
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je zou het topic kunnen lezen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:23:58 #65
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_76598831
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je ziet veel meer betekenis in woorden. Je kunt woorden uit andere talen zoals Spaans en Frans makkelijker herleiden. Vaak leer je deze talen ook sneller als je kennis van Latijn of Grieks hebt. Je bent je meer bewust van waar de taal vandaan komt. Er zijn zo ontzettend veel woorden, ook in onze taal, die hun oorsprong vinden in het Latijn of Grieks. Simpele woorden die iedereen gebruikt zoals super, quasi, anti, p.s., et cetera Geeft je zoveel meer kennis als je weet waar dat vandaan komt.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:24:54 #66
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76598856
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je zou het topic kunnen lezen.
Geen trek aan.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 14:27:50 #67
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76598956
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:24 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Geen trek aan.
That's the spirit.
pi_76598983
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:24 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Geen trek aan.
Dan zal Latijn en Grieks ook vrij zinloos zijn voor jou.
pi_76599054
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je leert ervan je hersens te gebruiken doordat dat ervoor nodig is, je leert ervan taal en de onderliggende verbanden te begrijpen, zodat je uiteindelijk meer begrijpt van de wereld om je heen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:07:34 #70
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76600197
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je leert ervan je hersens te gebruiken doordat dat ervoor nodig is, je leert ervan taal en de onderliggende verbanden te begrijpen, zodat je uiteindelijk meer begrijpt van de wereld om je heen.
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:11:09 #71
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_76600299
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Kennis is inderdaad volledig nutteloos.

Het is trouwens Latijn.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:11:58 #72
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76600323
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Dus omdat je iets niet nodig hebt in het dagelijks leven, moet je extra kennis maar laten liggen ofzo?
pi_76600369
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Wat wel, maar meer van de wereld om je heen begrijpen zit er niet in.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:14:38 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76600406
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
Dat doet biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, muziek, (kunst)geschiedenis, duits, etc etc etc ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:16:17 #75
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76600471
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat doet biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, muziek, (kunst)geschiedenis, duits, etc etc etc ook
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:21:32 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76600647
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
Maar het maakt de vakken Latijn en Grieks niet uniek dat ze dat meegeven, maw, het is geen argument voor Grieks en Latijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:24:50 #77
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76600740
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:11 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dus omdat je iets niet nodig hebt in het dagelijks leven, moet je extra kennis maar laten liggen ofzo?
Ik zie echt niet in waarom Latijn of Grieks mijn hedendaagse kennis zou belemmeren.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_76600777
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:27:35 #79
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76600828
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:28:48 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76600855
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef Farenji het volgende:

[..]

Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
Als je die tijd besteed aan Politicologie, Geschiedenis van de VS, vergelijkende staatshuishoudkunde, Polemologie of Filosofie besteed is dat minstens zo nuttig, zo niet nuttiger
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:29:41 #81
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76600881
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Natuurlijk is het geen onzin. Piet zegt het juist dat ieder vak bijdraagt bij de algemene kennis. Dat geldt dus ook voor Latijn en Grieks.

Er bestaat niet zoiets als een overbodig vak, omdat kennis nou eenmaal nooit overbodig is.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:30:21 #82
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76600896
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef Farenji het volgende:

[..]

Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
Geef mij dan bv eens een voorbeeld om mij daarvan te kunnen overtuigen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:30:25 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76600898
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Overbodig niet, maar er zijn imho nuttiger zaken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76600952
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.

Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.

Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:32:08 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76600955
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:30 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Geef mij dan bv eens een voorbeeld om mij daarvan te kunnen overtuigen.
* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:32:28 #86
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76600966
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Overbodig niet, maar er zijn imho nuttiger zaken.
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.

Verder krijg ik het vermoeden dat men een mythe in stand wil houden dat zodra men Latijn of Grieks kent men meer weet. Dat argument vind ik echte kolder.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_76600995
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:47 schreef Merel het volgende:

[..]

Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.
Misschien is dat wel de reden van deze "oplossing": dan kunnen alle trotse papa's en mama's hun kindertjes gewoon naar het Barlaeus e.d. sturen. Alle Nederlandse kinderen schijnen immers prins(es)jes te zijn, uniek en bovengemiddeld intelligent. En als de oude talen dan toch een te zware wissel op het puberbrein trekken, dan maken we het gewoon wat makkelijker. Zo is het voor iedereen weer leuk en gezellig!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:33:36 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76601003
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.

Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.

Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkeling
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:33:39 #89
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76601005
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:56 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb proefvertalingen ook vaak genoeg vervloekt omdat ik er ook niet direct het nut van inzag, maar inderdaad, het hoort bij het Gymnasium. Achteraf gezien heb ik wel degelijk veel aan de klassieke talen gehad, en heb ik er ook erg spijt van dat ik ze heb laten vallen.
Zo te horen had jij dan the best of both worlds. Het niet doen en er toch veel aanhebben.
Here we are now, entertain us.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:33:43 #90
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76601010
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasium
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:33:47 #91
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76601015
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_76601044
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Nou nou nou. Ik wil helemaal niet elitair zijn, alsjeblieft zeg.

Ik zeg gewoon dat het een verbreding en verdieping in bijvoorbeeld veel symboliek uit de klassieke mythologie, op het punt van geschiedenis, filosofie en kunst is, net zoals -ik noem maar wat- les in de astronomie, werktuigbouwkunde of informatica dat zouden zijn. Een groot deel van onze cultuur heeft elementen overgenomen uit de klassieke beschavingen toch?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:35:36 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76601045
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:35:52 #94
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76601054
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:

[..]

Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.

Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.

Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Ik lul niet dom, ik wil argumenten zien dat Latijn en Grieks en evt oud-Jiddisch, je tot een beter weldenkend mens maken.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:36:19 #95
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76601065
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal.
Euh, nee. Klassiek is niet hetzelfde als oud.
quote:
Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Natuurlijk wel. Hoe kun je zeggen dat het leren van iets je niet wijzer maakt
pi_76601097
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Inderdaad. Op één gymnasium in Nederland (Haarlem dacht ik) wordt ook lesgegeven in klassiek Hebreeuws, vind ik ook een goeie, vooral omdat de grammatica van die taal compleet anders is op veel punten van de (Indo-)Europese talen.

Haske goed om dat zo'n brein voor te leggen. Chinees wordt soms ook gegeven, lijkt me ook niet onnuttig.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:37:49 #97
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_76601102
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.
Je kunt van een alfa geen beta maken, Piet.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 15:37:55 #98
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_76601104
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasium
Schap Latijn en Grieks en stop meer tijd in exacte vakken en hedendaagse talen. Dat lijkt mij stukken beter dan talen te leren welke niet meer gesproken worden.
Indien men dat wel wilt dan moet men maar naar de universiteit gaan om zich daarin te bekwamen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_76601105
'k Heb 4 jaar Latijn en Grieks gehad en een grotere tijdverspilling is ondenkbaar. Helemaal niks aan gehad .
pi_76601108
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkeling
Trollen ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')