Zich beseffenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?
Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zich beseffenNet zoals zich bedenken.
Oh ja: en zich irriteren aan.
De ergerljkste fout ooit.
Tja, wie interesseert het nou of jij je Nederlands een beetje kent?
Je bent in gedeeltelijk geëxcuseerd doordat deze fouten tegenwoordig ok in het journaal en serieuze kranten gemaakt worden.
Edit: vat dit niet persoonlijk op: ik zit even af te reageren.
De exorcismis et supplicationibus quibusdam, Libreria Editrice Vaticana, 2003quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Hihi, je hebt gelijk. Had ik niet eens gezien.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:49 schreef Thomass het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)
In Nederland wordt het niveau dan omlaag gehaald zodat ze het gymnasium wel kunnen halen. Anders zijn die arme scholieren zo zielig. Tegenwoordig zijn zelfs universitaire opleidingen haalbaar voor iedereen, daar zitten veel mensen die absoluut niet thuishoren in mijn ogen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 01:04 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
Als leraar KT sta je soms meer Nederlandse grammatica uit te leggen dan dat je je met Grieks of Latijn bezighoudt inderdaad, want de basiskennis van de meeste leerlingen is zoooo slecht.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Is dat zo? Het categoriale gymnasium waar ik op zat heeft net (afgelopen maandag) een nieuw gebouw in gebruik genomen en heeft rond de 1600 leerlingen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing.
Is dat echt zo? In mijn tijd (nog niet zo lang geleden) moesten er mensen geweigerd worden omdat het helemaal vol zat en ieder jaar kwamen er weer meer brugklassers. Die school barstte uit z'n voegen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. Het is makkelijk om te roepen "leerlingen die het niet aankunnen of te saai vinden moeten maar lekker gewoon VWO gaan doen!", maar als daardoor een school of afdeling zo klein wordt dat 'ie dicht moet, ga je andere oplossingen zoeken.
Juistum! Echt van de zotte dat je het nu maar niet meer hoeft te vertalen "omdat het een zware wissel trekt op het puberbrein". Alsof je ervan doodgaat.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:43 schreef Farenji het volgende:
Vanavond was het in NOVA: Is Grieks en Latijn vertalen nog wel van deze tijd?
[..]
Bron
Ik vind dit typisch Nederlands niet-boven-het-maaiveld-uitsteken-denken. Latijn en Grieks is een keuze. Je kan ook gewoon atheneum doen, dat geeft later vrijwel dezelfde mogelijkheden als gymnasium. Maar zelfs de mensen die vrijwillig voor gymnasium kiezen vinden het blijkbaar tegenwoordig een ondoenlijke taak om teksten vanuit het Latijn of Grieks te vertalen. Waarom kies je het dan, vraag ik me af. Het hele idee van een taal leren lijkt me toch dat je op zijn minst wat kan vertalen uit die taal. Maar nee, er zijn teveel arme pubertjes voor wie dat allemaal veel te zwaar is, dus laten we ons lekker aanpassen aan de middelmaat. Fuck die proefvertalingen maar. Het hoeft niet meer. Want het is natuurlijk veel belangrijker dat de kindertjes voldoendes halen, dan dat ze daadwerkelijk iets leren. Stel je voor dat ze daar moeite voor moeten doen.
Wat is dit voor debiel afbraakdenken? Wat is dat voor waanidee, om het onderwijs te "verbeteren" door simpelweg de lastige dingen weg te laten? Welke middelmatige mongool beslist zoiets?
Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en zeg het eerlijk, ik was zeker niet dol op proefvertalingen. Het was vaak pittig en vooral onzeker, je kon je er niet echt op voorbereiden, want je moest maar afwachten wat voor tekst je kreeg. Heb er vaak op gescholden. Maar nu ik terugkijk heb ik er wel degelijk heel veel aan gehad. Je leert er echt zinnen door ontleden, waardoor je andere talen en ook je eigen taal veel beter gaat beheersen. En je leert er logisch en analytisch van denken. Ik pluk er nu de vruchten van, op meerdere gebieden.
Latijn en Grieks is zeker niet iets dat iedereen kan of wil leren en dat hoeft ook absoluut niet. Ook niet iedereen kan of wil de marathon lopen. Maar men gaat toch ook niet de marathon inkorten, zodat ook de kreupelen mee kunnen doen? Dan sla je de plank toch finaal mis? Waarom flikt men dat met het onderwijs, toch wel een van de belangrijkste pijlers van de samenleving, dan wel?
Echt niet. Er worden zelfs rechtszaken aangespannen om er toegelaten te worden. Ze barsten uit hun voegen, in het speciaal de zelfstandige gymnasia:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. ...
...
quote:Rechtszaak om plek op het gymnasium
Negen Haarlemse ouderparen stappen naar de rechter om voor hun kinderen een plekje op te eisen op het enige zelfstandige gymnasium in die stad, het Stedelijk Gymnasium. Voor zover bekend is het voor het eerst dat ouders de rechter inschakelen om hun kind op het gewenste gymnasium te krijgen.
Al het hele voorjaar woedt in Haarlem een strijd om een plekje op het Stedelijk Gym. Het probleem is opgedoken doordat de belangstelling voor de school opeens flink steeg, terwijl de school juist minder nieuwe leerlingen aanneemt dan vorig jaar. Rector Lidy Thiele zegt dat de school klein wil blijven, omdat juist dat de instelling aantrekkelijk maakt.
De school had in het verleden altijd plaats genoeg voor kinderen met Cito-scores van 545 en hoger. Maar dit jaar steeg het aantal aanmeldingen van deze topscorers van 120 naar 169, ruimschoot méér dan er plaatsen zijn. Daarom moesten ook deze kinderen loten, 29 werden na loting afgewezen.
De negen ouderparen die nu een kort geding hebben aangespannen, vinden dat de school geen wettelijke basis heeft voor een loting. Volgens hen zegt de wet alleen dat de school de geschiktheid van leerlingen mag betrekken in de toelating, en over die geschiktheid bestaat geen meningsverschil. De ouders vinden dat de openbare school verplicht is de kinderen toe te laten zo lang er geen ‘gelijkwaardig alternatief’ voorhanden is.
Haarlem is niet de enige stad waar het dringen is aan de poorten van de zelfstandige gymnasia. Enkele jaren geleden was in Amsterdam de nood zo hoog, dat er in één klap twee nieuwe gymnasia werden gecreëerd. Desondanks moest in Amsterdam dit jaar opnieuw worden geloot. Het kort geding in Haarlem dient op dinsdag 20 mei.
Je bewijst je eigen punt.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:01 schreef Farenji het volgende:
Misschien dat gymnasium op een scholengemeenschap niet zo populair is en wellicht dat het daar "bedreigd" wordt omdat men uit gemakzucht heel snel voor atheneum gaat, maar een echte gymnasiast gaat natuurlijk naar een categoriaal gymnasium. En die zijn nog steeds erg populair en hebben eerder ruimtegebrek. Het categoriale gynmnasium waar ik op zat is ook alleen maar aan het groeien. Er zijn flinke gebouwen bijgekomen en het leerlingenaantal is minstens drie keer zo groot geworden als toen ik er opzat.
Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:01 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik vind eigenlijk juist dat ze het niveau van het Gymnasium moeten verhogen. Alleen mensen met een score van 548 of gelijkwaardig advies, bijvoorbeeld. Want die grens dan 545 werd op het stedelijk gymnasium waar ik zat, ook niet echt toegepast. Een dorpsgenoot werd met 539 toegelaten, dat is mavo advies. Dat doet de school ook niet goed, zeker als er mensen met een score van 549 afgewezen worden omdat het vol zit door vmbo'ertjes.
Bij de meeste zelfstandige gymnasia moet je gewoon van school hoor. Je mag in de regel 1x blijven zitten en als er speciale omstandigheden zijn misschien nog een keer.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:47 schreef Merel het volgende:
[..]
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.
Dat denk ik ook niet. Klassieke talen hebben andere accenten dan moderne talen, die gewoon gesproken moeten worden, en de manier waarop dit gegeven wordt (sterk gericht op traditionele grammatica) hangt hiermee samen. Het gaat om inzicht, syntaxis en morfologie en een passieve manier van dit toepassen. Of je nu de vertalingen weglaat of niet, die drie zullen nog steeds aangeleerd en getoetst moeten worden.quote:Op een scholengemeenschap is het veel makkelijker om van gymnasium over te stappen op atheneum. Je blijft op dezelfde school, kunt nog met dezelfde vriendjes blijven omgaan. Als je op een categoraal gymnasium zit en na een paar klassen het niveau niet blijkt aan te kunnen, is de stap naar het atheneum veel groter, want dan moet je van school!
Als je alleen naar de categoral gymnasia kijkt, lijkt het gymnasium enorm populair te zijn. Maar de gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen lopen ondertussen leeg. Al die luie kindertjes daar, die geen zin hebben om tijd en moeite in klassieke talen te steken, schuiven zó door naar het atheneum. En daar probeert men nu iets op te verzinnen. Al is dit volgens mij niet de oplossing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |