abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76587960
quote:
Steeds meer leerlingen op gymnasia hebben grote moeite met het vertalen van Griekse en Latijnse teksten.
Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
pi_76588046
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?

Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
pi_76588118
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
De praktische waarde van die talen is tegenwoordig echt nihil. Het is een zichzelf instandhoudend en elitair wanend wereldje.
Onzin.
Ik was er slecht in, want ik kon (en kan) geen losse woorden onthouden. Gedichten kosten me geen enkele moeite, maar losse woordjes vallen meteen door mijn mand.
Van Grieks herinner ik me alleen de afwijkende letters nog, de dualis (een, twee, veel) en een tijd als de aoristus.
Maar ik heb de rest van mijn leven voordeel gehad bij het besef van de vreemde woorden (je staat versteld van de hoeveelheid Latijn en Grieks in onze taal) en van de uitgebreide vervoegingen en verbuigingen.
Dertig jaar later kon ik vrij makkelijk Spaans en Portugees lezen en veertig jaar later waren de eigenaardigheden van het Farsi (Iraans) makkelijker te begrijpen.
En een beter begrip van de wortels van onze beschaving is natuurlijk ook nooit weg.

Edit: on topic: wij kenden nog alfa en beta. Het moge duidelijk zijn dat ik op beta zat.
Maar het verlagen van de eindexameneisen lijkt me onzin. Als je geen Latijn en Grieks wilt leren, ga je toch naar de HBS. Dan krijg je ook boekhouden en leer je werken met de de rekenlineaal.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76588213
Tja, je zou als puber ergens moeite voor moeten doen...
Niet zo zeuren en gewoon studeren, vind je het saai, dan doe je toch lekker atheneum.
So we just called him Fred too
pi_76588421
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:
Er word in dit topic gesproken over keuzes. Beseffen jullie je wel dat een groot deel van de gymnasiasten hier niet vrijwillig vertoeft maar dat ouders hierin een grote rol spelen?
Als dat echt significant zou zijn, dan zou dat een prima argument zijn om de moeilijkheidsgraad van gymnasium juist te *verhogen*.
pi_76588610
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:08 schreef Thomass het volgende:

Btw; gymnasium is zo speciaal niet. Who cares about die extra taalkennis, maak anders eens een Beta gymnasium?
Zich beseffen Net zoals zich bedenken.

Oh ja: en zich irriteren aan.
De ergerljkste fout ooit.

Tja, wie interesseert het nou of jij je Nederlands een beetje kent?

Je bent in gedeeltelijk geëxcuseerd doordat deze fouten tegenwoordig ok in het journaal en serieuze kranten gemaakt worden.

Edit: vat dit niet persoonlijk op: ik zit even af te reageren.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_76588631
Ben juist blij met m'n kennis van Latijn. Ben nu Spaans aan het leren en je merkt dat veel woorden en grammatica op Latijn lijken.

Als je er geen trek in heb, kan je gewoon Atheneum doen toch?
Huur deze plek voor ¤100 per maand!
pi_76588887
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zich beseffen Net zoals zich bedenken.

Oh ja: en zich irriteren aan.
De ergerljkste fout ooit.

Tja, wie interesseert het nou of jij je Nederlands een beetje kent?

Je bent in gedeeltelijk geëxcuseerd doordat deze fouten tegenwoordig ok in het journaal en serieuze kranten gemaakt worden.

Edit: vat dit niet persoonlijk op: ik zit even af te reageren.
Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)
  † In Memoriam † zaterdag 9 januari 2010 @ 01:55:07 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76589026
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:

[..]

Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
De exorcismis et supplicationibus quibusdam, Libreria Editrice Vaticana, 2003

Veel plezier met vertalen!
pi_76589328
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:49 schreef Thomass het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal (Je gaat daarentegen wel voorbij aan een hele simpele d/dt fout die ik maak, maar ok.)
Hihi, je hebt gelijk. Had ik niet eens gezien.
Sorry, ik ging even los op het werkwoord "zich beseffen".
De juiste werkwoorden zijn: "beseffen" en "zich realiseren".

Ik heb daaraan een paar werkwoorden gekoppeld die vaak op deze manier fout gebruikt worden.
zich bedenken (= van mening veranderen) als bedoeld wordt bedenken (= op het idee komen)
zich irriteren aan (= ??? ) als bedoeld wordt zich ergeren aan ofwel geïrriteerd worden/raken door

Zoals ik al zei: sorry, ik zit me af te reageren.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:07:27 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_76591208
Omdat het te moelijk is laten we het maar zitten?

Typisch Nederland en z'n zesjescultuur weer, altijd op zoek om het niveau te vervlakken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_76591225
Klassieke talen horen bij het gymnasium. Anders ga je maar atheneum doen, zo simpel kan het zijn.
pi_76591262
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 01:04 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Wellicht is gymnasium te moeilijk voor ze en moeten ze het een trede lager proberen.
In Nederland wordt het niveau dan omlaag gehaald zodat ze het gymnasium wel kunnen halen. Anders zijn die arme scholieren zo zielig. Tegenwoordig zijn zelfs universitaire opleidingen haalbaar voor iedereen, daar zitten veel mensen die absoluut niet thuishoren in mijn ogen.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:20:17 #34
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_76591333
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.

Ze zeggen inderdaad dat de vertaling kan worden afgevloeid om ook in de les meer op beheersing en minder op vertaling te hoeven richten. Dat is wat anders dan de indruk die gewekt wordt dat het te moeilijk zou zijn en daarom maar makkelijker gemaakt moet worden.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:26:26 #35
331 Merel
Be here now.
pi_76591409
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. Het is makkelijk om te roepen "leerlingen die het niet aankunnen of te saai vinden moeten maar lekker gewoon VWO gaan doen!", maar als daardoor een school of afdeling zo klein wordt dat 'ie dicht moet, ga je andere oplossingen zoeken.

Ik ben het niet eens met dit rapport van de Verkenningscommissie, maar ik begrijp wel waar het vandaan komt. Ik hoop alleen dat ze een andere manier dan deze kunnen vinden om meer leerlingen voor het gymnasium te behouden. De klassieke talen zijn zo mooi
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_76591435
Luiheid! Latijn is een van de makkelijkste talen om te leren, zeker grammaticaal gezien.
Als je dat echt niet kan, ben je geen gymnasiumleerling. Punt!
  zaterdag 9 januari 2010 @ 09:30:51 #37
331 Merel
Be here now.
pi_76591454
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:20 schreef Dagonet het volgende:
Ik ben nu trouwens dat tussenrapport aan het lezen en die halen daar ook uit naar het primair onderwijs als veroorzaker voor de slechte resultaten omdat elementaire kennis als van grammatica niet meer word aangelegd.
Als leraar KT sta je soms meer Nederlandse grammatica uit te leggen dan dat je je met Grieks of Latijn bezighoudt inderdaad, want de basiskennis van de meeste leerlingen is zoooo slecht.

Aan de andere kant, Grieks en Latijn zijn natuurlijk niet alléén grammatica. Het gaat ook om de cultuur, de geschiedenis, de verhalen. En het mooie is dat je daarover uit eerste hand kunt lezen door de puzzel van die talen te leren oplossen.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_76591520
De oorzaak ligt op veel fronten denk ik..
Ik zie bijvoorbeeld 15jarigen VMBO doen die makkelijk de HAVO kunnen doen, waarom? Omdat het anders zoveel werk is en dat willen ze niet.

Ik weet niet of dit toevallig alleen in mijn omgeving en mijn eigen verleden zo'n contrast vormt of dat het vroeger gewoon anders was. In mijn jeugd was het ondenkbaar dat je maar gewoon uit gemakszucht een lager niveau op school deed met goedvinden van je ouders.

Onderwijs wordt minder serieus genomen en neemt zichzelf minder serieus, de oorzaak? Moeilijk, het is inmiddels een spiraal geworden waarvan het begin haast niet aan te geven is.
pi_76592020
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing.
Is dat zo? Het categoriale gymnasium waar ik op zat heeft net (afgelopen maandag) een nieuw gebouw in gebruik genomen en heeft rond de 1600 leerlingen.
pi_76592419
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 09:26 schreef Merel het volgende:
Het probleem is dat de gymnasia leeglopen en daardoor hun bestaansrecht verliezen. Als een categoraal gymnasium of een gymnasiumafdeling binnen een scholengemeenschap te klein wordt, dreigt sluiting of opheffing. Het is makkelijk om te roepen "leerlingen die het niet aankunnen of te saai vinden moeten maar lekker gewoon VWO gaan doen!", maar als daardoor een school of afdeling zo klein wordt dat 'ie dicht moet, ga je andere oplossingen zoeken.
Is dat echt zo? In mijn tijd (nog niet zo lang geleden) moesten er mensen geweigerd worden omdat het helemaal vol zat en ieder jaar kwamen er weer meer brugklassers. Die school barstte uit z'n voegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')