Dat lijkt me de goede oplossing. De Cito-toets is in mijn ogen nietszeggend en slechts een momentopname. Leraren op een basisschool kunnen het beste beoordelen of een leerling iets te zoeken heeft op een VWO of gymnasium.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:26 schreef Fides het volgende:
[..]
Mwah, weet ik niet. Cito-toets zegt niet alles natuurlijk. Gooi gewoon het niveau in de eerste jaren iets omhoog, zo vallen de minderen snel genoeg af. Bij mij in de klas er zijn mensen met 545 cum laude geslaagd (met een normale portie werk, niet elke dag uren aan het huiswerk maken ofzo), en anderen met 550 die al snel door de mand vielen en een paar jaar laten hun HAVO diploma hebben gehaald.
Welnee. Er zijn zat recente teksten in het Latijn. Je kunt bijvoorbeeld Harry Potter lezen in het Latijn en er is een heel Wikipedia in het Latijn.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:59 schreef Wickedangel het volgende:
[..]
Latijn en (oud-)Grieks zijn dan ook 'dode' talen, hè. Moeilijk een tekst van pakweg tien jaar geleden te vinden
Het is een extraatje. Het heeft niet bijzonder veel nut, maar je bent niet verplicht ervoor te kiezenquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Ik denk dat het wel gevaarlijk is om het oordeel helemaal bij de leraar neer te leggen. Er zijn altijd ouders die niet kunnen accepteren dat hun kind het hoogste van het hoogste kan doen. Als leraar kan je dat moeilijk aan het verstand brengen. Dan werkt een cito-toets, waarbij de ouders keihard met hun neus op de feiten worden gedrukt, beter. De leraar kan bijvoorbeeld ook de pik hebben op een bepaald kind en/of zijn ouders en hem daarom een slecht advies geven. Of de leraar is er driekwartjaar niet bij geweest wegens ziekte o.i.d., en moet dan ineens een oordeel geven, terwijl hij niet goed op de hoogte is van de leerontwikkeling van het kind. Dat soort dingen kunnen allemaal gebeuren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:01 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat lijkt me de goede oplossing. De Cito-toets is in mijn ogen nietszeggend en slechts een momentopname. Leraren op een basisschool kunnen het beste beoordelen of een leerling iets te zoeken heeft op een VWO of gymnasium.
Daarbij is het belangrijk om het niveau hoog te houden en men moet mensen durven teleurstellen. Als men het gewenste niveau niet aan kan dan zijn er nog voldoende mogelijkheden op een lager niveau. Men moet accepteren dat het hoogste niveau niet voor iedereen weggelegd is en dat niet iedereen een hoger abstractieniveau aankan.
Zeker als je je wil profileren als een kenniseconomie dan moet je ervoor zorgen dat het niveau van het onderwijs (op alle niveaus) erg goed is. Nu is het allemaal middelmatig. Goede praktijkopleidingen waar mensen een vak leren zijn daarvoor erg belangrijk.
Dat zijn voor mij ook de duidelijke voordelen geweest. Vooral in de zin van algemene ontwikkeling kun je veel oppikken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
Je zou het topic kunnen lezen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je ziet veel meer betekenis in woorden. Je kunt woorden uit andere talen zoals Spaans en Frans makkelijker herleiden. Vaak leer je deze talen ook sneller als je kennis van Latijn of Grieks hebt. Je bent je meer bewust van waar de taal vandaan komt. Er zijn zo ontzettend veel woorden, ook in onze taal, die hun oorsprong vinden in het Latijn of Grieks. Simpele woorden die iedereen gebruikt zoals super, quasi, anti, p.s., et ceteraquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Je leert ervan je hersens te gebruiken doordat dat ervoor nodig is, je leert ervan taal en de onderliggende verbanden te begrijpen, zodat je uiteindelijk meer begrijpt van de wereld om je heen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:11 schreef ErwinRommel het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat eigenlijk het nut is van die klassieke talen zoals Latijns en Grieks?
Ik heb dat nl. nooit begrepen.
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je leert ervan je hersens te gebruiken doordat dat ervoor nodig is, je leert ervan taal en de onderliggende verbanden te begrijpen, zodat je uiteindelijk meer begrijpt van de wereld om je heen.
quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Dus omdat je iets niet nodig hebt in het dagelijks leven, moet je extra kennis maar laten liggen ofzo?quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Wat wel, maar meer van de wereld om je heen begrijpen zit er niet in.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Dat doet biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, muziek, (kunst)geschiedenis, duits, etc etc etc ookquote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik vond en vind het ontzettend nuttig bij het herleiden van de betekenis van "dure woorden", het verbreedt je blik op talen en grammatica en het is echt een schat aan algemene ontwikkeling.
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat doet biologie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, muziek, (kunst)geschiedenis, duits, etc etc etc ook
Maar het maakt de vakken Latijn en Grieks niet uniek dat ze dat meegeven, maw, het is geen argument voor Grieks en Latijn.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
Ik zie echt niet in waarom Latijn of Grieks mijn hedendaagse kennis zou belemmeren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus omdat je iets niet nodig hebt in het dagelijks leven, moet je extra kennis maar laten liggen ofzo?
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:07 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Om wat van de wereld te begrijpen heb ik echt geen Latijns of Grieks voor nodig. Gewoon "common sense" doet dat.
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand zegt toch ook dat je iets moet inleveren? Latijn en Grieks doe je gewoon bij je andere vakken natuurlijk.
Als je die tijd besteed aan Politicologie, Geschiedenis van de VS, vergelijkende staatshuishoudkunde, Polemologie of Filosofie besteed is dat minstens zo nuttig, zo niet nuttigerquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
Natuurlijk is het geen onzin. Piet zegt het juist dat ieder vak bijdraagt bij de algemene kennis. Dat geldt dus ook voor Latijn en Grieks.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Geef mij dan bv eens een voorbeeld om mij daarvan te kunnen overtuigen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Om *wat* van de wereld te begrijpen is het niet nodig nee, maar om *meer* van de wereld te begrijpen is kennis van Grieks en Latijn erg nuttig.
Overbodig niet, maar er zijn imho nuttiger zaken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:30 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Geef mij dan bv eens een voorbeeld om mij daarvan te kunnen overtuigen.
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Overbodig niet, maar er zijn imho nuttiger zaken.
Misschien is dat wel de reden van deze "oplossing": dan kunnen alle trotse papa's en mama's hun kindertjes gewoon naar het Barlaeus e.d. sturen. Alle Nederlandse kinderen schijnen immers prins(es)jes te zijn, uniek en bovengemiddeld intelligent. En als de oude talen dan toch een te zware wissel op het puberbrein trekken, dan maken we het gewoon wat makkelijker. Zo is het voor iedereen weer leuk en gezellig!quote:Op zaterdag 9 januari 2010 11:47 schreef Merel het volgende:
[..]
Categorale gymnasia zitten inderdaad vol. Vol met leerlingen die er eigenlijk niet horen, maar die daar zitten omdat papa en mama dat nou eenmaal willen, of omdat ze het na een paar klassen niet meer redden maar het een te grote stap is om naar een andere school te gaan.
Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkelingquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.
Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.
Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Zo te horen had jij dan the best of both worlds. Het niet doen en er toch veel aanhebben.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:56 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb proefvertalingen ook vaak genoeg vervloekt omdat ik er ook niet direct het nut van inzag, maar inderdaad, het hoort bij het Gymnasium. Achteraf gezien heb ik wel degelijk veel aan de klassieke talen gehad, en heb ik er ook erg spijt van dat ik ze heb laten vallen.
Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasiumquote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
* Pietverdriet hoort ze ook graag, Illiad in het grieks kunnen lezen is natuurlijk leuk, maar verder...
Nou nou nou. Ik wil helemaal niet elitair zijn, alsjeblieft zeg.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:27 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Omdat men Latijn en Grieks geleerd heeft zou iemand dus meer inzicht in zaken hebben? Grote onzin is dat.
Piet Verdriet gaf het al aan. Latijn en Grieks zijn gewoon overbodig.
Enkel voor hen die zgn. intelectueel of "elitair" wilt zijn zou het wat betekenen, maar dat ligt dan echt tussen die 2 oortjes.
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik zie liever dat men zich bezighoud met zaken als wiskunde, natuurkunde, Engels etc. Daar komt men veel verder mee dan wat oude talen te leren.
Ik lul niet dom, ik wil argumenten zien dat Latijn en Grieks en evt oud-Jiddisch, je tot een beter weldenkend mens maken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jezus wat kan jij zeldzaam dom lullen.
Voor mensen zoals jij is de auto-anologie uitgevonden.
Latijn en Grieks is voor jou even nuttig als een spoiler op een Lada. Voor snelle raceauto's is een spoiler wel nuttig.
Euh, nee. Klassiek is niet hetzelfde als oud.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal.
Natuurlijk wel. Hoe kun je zeggen dat het leren van iets je niet wijzer maaktquote:Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Inderdaad. Op één gymnasium in Nederland (Haarlem dacht ik) wordt ook lesgegeven in klassiek Hebreeuws, vind ik ook een goeie, vooral omdat de grammatica van die taal compleet anders is op veel punten van de (Indo-)Europese talen.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zo kan men ook het oud-Jiddisch kunnen beschouwen als klassieke taal. Maar of men daar wijzer van wordt? Ik vrees van niet.
Je kunt van een alfa geen beta maken, Piet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon rekenen leren, ik tref dagelijks op mijn werk mensen die iedere d en t uitzondering en regel in de vingers hebben, het verschil tussen het en de appelsap beargumenteren, maar voor geen meter kunnen rekenen.
Schap Latijn en Grieks en stop meer tijd in exacte vakken en hedendaagse talen. Dat lijkt mij stukken beter dan talen te leren welke niet meer gesproken worden.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, want die vakken geven ze inderdaad niet op het gymnasium
Trollen ook niet.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ad Hominem , das ook latijn, maar geen voorbeeld van een grote algemene ontwikkeling
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |