Misschien wel leuk om te zien hoewel ikzelf allergisch ben voor Daan Schuurmans.quote:Bernhard - Schavuit van Oranje is een vierdelige serie over meer dan alleen hetturbulente leven van een prins-gemaal. Het is een meeslepend drama over een man die zich probeert te ontworstelen aan een keurslijf, die zijn eigen weg zoekt en die diepe crisissen moet overleven om erachter te komen wat Ware Liefde werkelijk betekent.
Binnen de Koninklijke familie is er eigenlijk geen spraakmakendere figuur te bedenken dan Prins Bernhard. Of het nu gaat om Greet Hofmans, buitenechtelijke affaires en dochters, of Lockheed, er zijn vele schandalen in zijn leven geweest. Tegelijkertijd was - en is - Prins Bernhard een geliefd figuur, die door velen als oorlogsheld op handen gedragen wordt. Een man van extremen.
In vier delen vertelt Bernhard het verhaal van zijn leven. Niet alleen aan de kijker, maar vooral ook aan prinses Máxima. Zij zal straks immers als koningin naast Willem-Alexander eenzelfde positie innemen als Bernhard. Uit hun gesprekken en discussies blijkt hoezeer zij verschillen, maar ook hoezeer zij hetzelfde zijn. Voor Máxima is dat soms erg confronterend.
Het verhaal sleept ons vanaf Soestdijk onder meer langs het Duitse Reckenwalde, Berlijn, Londen, Argentinië en Canada. Het schetst een tijdsbeeld van de wereld van de jaren dertig van de twintigste eeuw tot het begin van de eenentwintigste eeuw.
Ik ben allergisch voor Bernhard, en het woord 'schavuit' voorspelt ook al niks goedsquote:Op maandag 4 januari 2010 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien wel leuk om te zien hoewel ikzelf allergisch ben voor Daan Schuurmans.
Absoluut!quote:
Zoals?quote:Op maandag 4 januari 2010 22:52 schreef Klopkoek het volgende:
Er zijn dingen die ik heel slecht vind aan deze serie
Zoals aangegeven kan ik er niet precies de vinger op leggen maar soms komt het erg koefnoen over terwijl ik niet de indruk heb dat ze het zo absurdistisch bedoelden. Ja, dat is het goede woord denk ik, absurdistisch.quote:
Ach soms zijn sommige dingen te leuk om niet te gelovenquote:Op maandag 4 januari 2010 22:54 schreef Terreros85 het volgende:
Leuke serie. Je moet het wel met een korreltje zout nemen, maar ach..
Nou! Ze zal na haar abdicatie nog wel een stuk inzenden naar de Volkskrantquote:Op maandag 4 januari 2010 22:48 schreef Hexagon het volgende:
Beatrix zal al deze insinuaties vast geweldig vinden
Één ding klopt wel: in het echt was Bernhard ook een twijfelachtig persoon.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach soms zijn sommige dingen te leuk om niet te geloven
vandaar ook de titel "schavuit van Oranje."quote:Op maandag 4 januari 2010 22:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Één ding klopt wel: in het echt was Bernhard ook een twijfelachtig persoon.
Nota bene het koningshuisgezinde EO onthulde onlangs dat Bernhard stiekem in de wapenhandel zat. Ik zat echt met verbazing te kijken, vooral omdat het van de EO kwam.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:58 schreef fratsman het volgende:
[..]
vandaar ook de titel "schavuit van Oranje."
Zeker, een foute vent die je stiekem toch wel magquote:Op maandag 4 januari 2010 22:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Één ding klopt wel: in het echt was Bernhard ook een twijfelachtig persoon.
Dat was erg zoutloos, typisch EO. Was ook erg slecht geacteerd, het pro-koningshuissentiment spatte er van af.... by far de slechtste serie die ik gezien heb over dit onderwerp. Wel erg goed vind ik de drie series van de KRO over Juliana, Wilhelmina en ik dacht ook nog een serie over koning willem III?quote:Op maandag 4 januari 2010 22:59 schreef marcodej het volgende:
Ik vind dat wat ze met Juliana doen wel een beetje té.
Prima, ze was dement, maar om haar nou vrij lang al boomknuffelend in beeld te brengen vond ik een beetje, nou ja... Het maakte het een beetje Koefnoen inderdaad. Waar de serie van de EO over Juliana te zoutloos was, is deze serie af en toe een tikkie te zwaar aangezet.
wel mag? sorry maar na wat ik over die man gehoord heb en gelezen heb ik daar wat moeite meequote:Op maandag 4 januari 2010 23:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zeker, een foute vent die je stiekem toch wel mag
Ik zou trouwens wel willen weten in hoeverre het gerucht waar is dat hij model stond voor James Bond van Ian Fleming (Bernard en Ian knnen elkaar uit het leger).
2 top acteurs Eric Schneider en Ellen Vogel. Daan Schuurmans was ook goed. Een mooie serie, top gemaakt.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:50 schreef golfer het volgende:
Erg leuk bedacht door Ross en erg goed gelijkende Bernhards gevonden.
Prima amusement.
Ach het is compleet duidelijk dat Bernard een louche kant had. Maar op een of andere manier is die toch niet zo erg dat ik echt een hekel aan hem heb gekregen.quote:Op maandag 4 januari 2010 23:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
wel mag? sorry maar na wat ik over die man gehoord heb en gelezen heb ik daar wat moeite meejuliana is eerder een persoon waar ik waardering voor heb.
Ik ergerde me ook aan het Nederlandse accent van Daan Schuurmans. Ze hadden hem misschien beter kunnen laten nasynchroniseren door een echte Duitsers. Afgezien van het accent waren er ook echte uitspraakfouten: in het Duits wordt de h in Bernhard gewoon uitgesproken, maar ze hadden het hier ook in het Duits steeds over Bernard, dus op z'n Nederlands.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:27 schreef Iblis het volgende:
Dat Duits van Daan Schuurmans is qua accent niet om aan te horen. Als hij zo Engels zou spreken zou hij gefileerd worden. Ik vind het enigermate koddig om iemand met zo’n Nederlands accent een oorspronkelijke Duitser te laten spelen. (Ook dat hij Engels spreekt, als Duitser, met een Nederlands accent).
Ik had volgens mij nog liever gehad dat ze dan gewoon Nederlands zouden spreken. Verder is het wel een grappig idee.
Polen?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Het duits is idd bagger, men spreekt het slecht en de omgangsvormen kloppen idd niet. Verder zijn de locaties waar men gefilmd heeft zo duidelijk kneuterig Nederlands als het ergens in Polen of Duitsland moet voorstellen
Da's erg veel.quote:
Het gedutz heeft mij her en der ook verbaasd, maar je moet je wel bedenken dat de Duitse adel onderling "per Du" is, zo meen ik in ieder geval te weten.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Het duits is idd bagger, men spreekt het slecht en de omgangsvormen kloppen idd niet. Verder zijn de locaties waar men gefilmd heeft zo duidelijk kneuterig Nederlands als het ergens in Polen of Duitsland moet voorstellen
Adel doet sowieso meestal enkel formeel en netjes in het openbaar. In de privésfeer wil je niet weten wat er allemaal gebeurde in die tijd... 60 jarige baronnen die er meerdere minaressen van een jaar of 20 op na houden...quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:09 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Het gedutz heeft mij her en der ook verbaasd, maar je moet je wel bedenken dat de Duitse adel onderling "per Du" is, zo meen ik in ieder geval te weten.
dat is best veelquote:Op maandag 5 januari 2010 11:01 schreef Zapper het volgende:
1.839.000 kijkers.
Ik vond Maxima eigenlijk het minst goed gelukt. Daan Schuurman daarentegenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 10:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vond het ook leuk iig de moeite waard om de andere 3 afleveringen ook te kijken.
Ben benieuwd of ze ook de bernard van de jaren 80 90 pakken (en of daar een andere acteur voor is?) Ik vond trouwens maxima wel goed gelukt kwa accent
Het landgoed waar Bernhard opgroeit, Reckenwalde in Oostpruisen, ligt in het tegenwoordige Polen, Woynowoquote:
Alsof dat tekenend of exclusief voor de adel zou zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Adel doet sowieso meestal enkel formeel en netjes in het openbaar. In de privésfeer wil je niet weten wat er allemaal gebeurde in die tijd... 60 jarige baronnen die er meerdere minaressen van een jaar of 20 op na houden...
Wel het contrast tussen formele gedragingen tegenover de buitenwereld en gedrag onderling.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof dat tekenend of exclusief voor de adel zou zijn.
Surequote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wel het contrast tussen formele gedragingen tegenover de buitenwereld en gedrag onderling.
Wellicht heeft ie dat gedaan, en is dit het resultaat.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:50 schreef Haaibaaike het volgende:
Eigenlijk had Daan Schuurmans Duitse cursus moeten volgen. Dan was of klinkte klonk het beter voor hem..
De scene met de Nazi en het café was gefilmd op de Grote Markt in Haarlem. Duidelijk herkenbaar voor ons.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder zijn de locaties waar men gefilmd heeft zo duidelijk kneuterig Nederlands als het ergens in Polen of Duitsland moet voorstellen
Ja, dat zag er ook totaal niet Duits uit.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:37 schreef golfer het volgende:
[..]
De scene met de Nazi en het café was gefilmd op de Grote Markt in Haarlem. Duidelijk herkenbaar voor ons.
Wilhelmina's hofdame C.M. barones van Asbeck, die bij de eerste ontmoeting van Juliana en Bernhard aanwezig was (Garmisch-Partenkirchen, februari 1936), vermeldt in haar dagboek dat er Frans werd gesproken ... (aldus Fasseur in Wilhelmina. Krijgshaftig in een vormeloze jas).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:48 schreef Iblis het volgende:
Dat Bernhard met zijn eerste ontmoeting met Juliana Engels sprak, was dat inderdaad zo omdat Juliana i.v.m. de opkomst van Hitler in Duitsland al geen Duits sprak in het openbaar, of is dat een anachronisme?
Ik kan me niet voorstellen namelijk dat zij het Duits destijds niet minstens zo goed als het Engels beheerst zou hebben.
Dat is natuurlijk ook nog wel zo plausibel. Dank je voor de informatie!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:48 schreef pyl het volgende:
[..]
Wilhelmina's hofdame C.M. barones van Asbeck, die bij de eerste ontmoeting van Juliana en Bernhard aanwezig was (Garmisch-Partenkirchen, februari 1936), vermeldt in haar dagboek dat er Frans werd gesproken ... (aldus Fasseur in Wilhelmina. Krijgshaftig in een vormeloze jas).
Waarschijnlijk spreken de acteurs geen Frans, maar Frans was IDD de taal van de Adel.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:48 schreef pyl het volgende:
[..]
Wilhelmina's hofdame C.M. barones van Asbeck, die bij de eerste ontmoeting van Juliana en Bernhard aanwezig was (Garmisch-Partenkirchen, februari 1936), vermeldt in haar dagboek dat er Frans werd gesproken ... (aldus Fasseur in Wilhelmina. Krijgshaftig in een vormeloze jas).
Ook al die kastelen, typisch Nederlandsquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:37 schreef golfer het volgende:
[..]
De scene met de Nazi en het café was gefilmd op de Grote Markt in Haarlem. Duidelijk herkenbaar voor ons.
Dit was me ook al opgevallen. Ik zat juist te denken dat de scenarioschrijvers de nogal Duitse wortels van ons koningshuis even wilde wegmoffelen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:48 schreef Iblis het volgende:
Dat Bernhard met zijn eerste ontmoeting met Juliana Engels sprak, was dat inderdaad zo omdat Juliana i.v.m. de opkomst van Hitler in Duitsland al geen Duits sprak in het openbaar, of is dat een anachronisme?
Ik kan me niet voorstellen namelijk dat zij het Duits destijds niet minstens zo goed als het Engels beheerst zou hebben.
Het lijkt me inderdaad sterk dat Juliana, wiens tweede taal Duits was (papa Heinrich) met een Duitser Frans of Engels zou praten.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:55 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Dit was me ook al opgevallen. Ik zat juist te denken dat de scenarioschrijvers de nogal Duitse wortels van ons koningshuis even wilde wegmoffelen.
Tja het is leuker omdat de karaketers niet echt ontwikkeld hoeven te worden want we kennen ze immers alquote:Op maandag 5 januari 2010 16:09 schreef Stefan het volgende:
Ik vond er geen reet aan. Sowieso is het fictie, maar vond het gewoon saai.
Geen ene Fuck .quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er eigenlijk Nederlands aan "ons" koningshuis?
Tja, dat kun je je bij veel koningshuizen afvragen. De Engelsen zijn uiteindelijk ook hernoemde Saxen-Coburgs. Belgisch koningshuis is uit Duitsland geïmporteerd, Denemarken en Noorwegen komen ook uit een huis uit Sleeswijk-Holstein. Maar al die koningshuizen zijn voor een groot deel familie.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er eigenlijk Nederlands aan "ons" koningshuis?
Kortom, de Europese koningshuizen zijn na de franse revolutie eigenlijk allemaal verduitst.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, dat kun je je bij veel koningshuizen afvragen. De Engelsen zijn uiteindelijk ook hernoemde Saxen-Coburgs. Belgisch koningshuis is uit Duitsland geïmporteerd, Denemarken en Noorwegen komen ook uit een huis uit Sleeswijk-Holstein. Maar al die koningshuizen zijn voor een groot deel familie.
De VPRO er van beschuldigen dat ze Bernhard verheerlijken...quote:Op maandag 11 januari 2010 21:05 schreef Salvad0R het volgende:
Beetje verheerlijking he.
Zovan Jah hij was een SS'er, maar wel één met een goed hart. Uhuh.
Inderdaad heel geloofwaardigquote:Op maandag 11 januari 2010 22:30 schreef fratsman het volgende:
Bernhard die een tasjesMarokkaan te lijf gaat?!?
Het is allemaal heel smeuig gebracht. Alle story/prive/weekend-roddels in de blender, en hoppa! een miniserie is geboren! . Maar dat maakt niks uit want ik vind het geweldig om te kijken! Zeker die ouwe Bernhard inderdaad.quote:Op maandag 11 januari 2010 22:54 schreef golfer het volgende:
Ik lach me helemaal rot om alle complotten die Ross bedacht heeft.
De rol van de ouwe Bernhard wordt wel erg overtuigend gespeeld en Ellen Vogel als de ouwe demente Juul is ook geweldig.
Dat viel mij ook al op en vind ik jammer.quote:Op maandag 11 januari 2010 22:55 schreef Ali Salami het volgende:
Inderdaad heel geloofwaardig![]()
Verder wel een leuke serie, al is het jammer dat Daan zijn best niet heet gedaan om een vleugje Duits in zijn accent te leggen, terwijl Erik Schneider dat wel heeft. Staat zo raar, alsof hij naarmate hij ouder werd opeens meer Duits is gaan spreken
Vast wel, maar denk niet dat Trix het leuk vindtquote:Op maandag 11 januari 2010 22:10 schreef Bluezz het volgende:
Ik ben toch zo benieuwd of ze dit bij de Oranjes ook kijken hè
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |