Misschien wel leuk om te zien hoewel ikzelf allergisch ben voor Daan Schuurmans.quote:Bernhard - Schavuit van Oranje is een vierdelige serie over meer dan alleen hetturbulente leven van een prins-gemaal. Het is een meeslepend drama over een man die zich probeert te ontworstelen aan een keurslijf, die zijn eigen weg zoekt en die diepe crisissen moet overleven om erachter te komen wat Ware Liefde werkelijk betekent.
Binnen de Koninklijke familie is er eigenlijk geen spraakmakendere figuur te bedenken dan Prins Bernhard. Of het nu gaat om Greet Hofmans, buitenechtelijke affaires en dochters, of Lockheed, er zijn vele schandalen in zijn leven geweest. Tegelijkertijd was - en is - Prins Bernhard een geliefd figuur, die door velen als oorlogsheld op handen gedragen wordt. Een man van extremen.
In vier delen vertelt Bernhard het verhaal van zijn leven. Niet alleen aan de kijker, maar vooral ook aan prinses Máxima. Zij zal straks immers als koningin naast Willem-Alexander eenzelfde positie innemen als Bernhard. Uit hun gesprekken en discussies blijkt hoezeer zij verschillen, maar ook hoezeer zij hetzelfde zijn. Voor Máxima is dat soms erg confronterend.
Het verhaal sleept ons vanaf Soestdijk onder meer langs het Duitse Reckenwalde, Berlijn, Londen, Argentinië en Canada. Het schetst een tijdsbeeld van de wereld van de jaren dertig van de twintigste eeuw tot het begin van de eenentwintigste eeuw.
Ik ben allergisch voor Bernhard, en het woord 'schavuit' voorspelt ook al niks goedsquote:Op maandag 4 januari 2010 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien wel leuk om te zien hoewel ikzelf allergisch ben voor Daan Schuurmans.
Absoluut!quote:
Zoals?quote:Op maandag 4 januari 2010 22:52 schreef Klopkoek het volgende:
Er zijn dingen die ik heel slecht vind aan deze serie
Zoals aangegeven kan ik er niet precies de vinger op leggen maar soms komt het erg koefnoen over terwijl ik niet de indruk heb dat ze het zo absurdistisch bedoelden. Ja, dat is het goede woord denk ik, absurdistisch.quote:
Ach soms zijn sommige dingen te leuk om niet te gelovenquote:Op maandag 4 januari 2010 22:54 schreef Terreros85 het volgende:
Leuke serie. Je moet het wel met een korreltje zout nemen, maar ach..
Nou! Ze zal na haar abdicatie nog wel een stuk inzenden naar de Volkskrantquote:Op maandag 4 januari 2010 22:48 schreef Hexagon het volgende:
Beatrix zal al deze insinuaties vast geweldig vinden
Één ding klopt wel: in het echt was Bernhard ook een twijfelachtig persoon.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach soms zijn sommige dingen te leuk om niet te geloven
vandaar ook de titel "schavuit van Oranje."quote:Op maandag 4 januari 2010 22:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Één ding klopt wel: in het echt was Bernhard ook een twijfelachtig persoon.
Nota bene het koningshuisgezinde EO onthulde onlangs dat Bernhard stiekem in de wapenhandel zat. Ik zat echt met verbazing te kijken, vooral omdat het van de EO kwam.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:58 schreef fratsman het volgende:
[..]
vandaar ook de titel "schavuit van Oranje."
Zeker, een foute vent die je stiekem toch wel magquote:Op maandag 4 januari 2010 22:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Één ding klopt wel: in het echt was Bernhard ook een twijfelachtig persoon.
Dat was erg zoutloos, typisch EO. Was ook erg slecht geacteerd, het pro-koningshuissentiment spatte er van af.... by far de slechtste serie die ik gezien heb over dit onderwerp. Wel erg goed vind ik de drie series van de KRO over Juliana, Wilhelmina en ik dacht ook nog een serie over koning willem III?quote:Op maandag 4 januari 2010 22:59 schreef marcodej het volgende:
Ik vind dat wat ze met Juliana doen wel een beetje té.
Prima, ze was dement, maar om haar nou vrij lang al boomknuffelend in beeld te brengen vond ik een beetje, nou ja... Het maakte het een beetje Koefnoen inderdaad. Waar de serie van de EO over Juliana te zoutloos was, is deze serie af en toe een tikkie te zwaar aangezet.
wel mag? sorry maar na wat ik over die man gehoord heb en gelezen heb ik daar wat moeite meequote:Op maandag 4 januari 2010 23:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zeker, een foute vent die je stiekem toch wel mag
Ik zou trouwens wel willen weten in hoeverre het gerucht waar is dat hij model stond voor James Bond van Ian Fleming (Bernard en Ian knnen elkaar uit het leger).
2 top acteurs Eric Schneider en Ellen Vogel. Daan Schuurmans was ook goed. Een mooie serie, top gemaakt.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:50 schreef golfer het volgende:
Erg leuk bedacht door Ross en erg goed gelijkende Bernhards gevonden.
Prima amusement.
Ach het is compleet duidelijk dat Bernard een louche kant had. Maar op een of andere manier is die toch niet zo erg dat ik echt een hekel aan hem heb gekregen.quote:Op maandag 4 januari 2010 23:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
wel mag? sorry maar na wat ik over die man gehoord heb en gelezen heb ik daar wat moeite meejuliana is eerder een persoon waar ik waardering voor heb.
Ik ergerde me ook aan het Nederlandse accent van Daan Schuurmans. Ze hadden hem misschien beter kunnen laten nasynchroniseren door een echte Duitsers. Afgezien van het accent waren er ook echte uitspraakfouten: in het Duits wordt de h in Bernhard gewoon uitgesproken, maar ze hadden het hier ook in het Duits steeds over Bernard, dus op z'n Nederlands.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:27 schreef Iblis het volgende:
Dat Duits van Daan Schuurmans is qua accent niet om aan te horen. Als hij zo Engels zou spreken zou hij gefileerd worden. Ik vind het enigermate koddig om iemand met zo’n Nederlands accent een oorspronkelijke Duitser te laten spelen. (Ook dat hij Engels spreekt, als Duitser, met een Nederlands accent).
Ik had volgens mij nog liever gehad dat ze dan gewoon Nederlands zouden spreken. Verder is het wel een grappig idee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |