Maar dat is toch helemaal niet interessant aan dit verhaal? Een vrouw in niqaab die er vreemde denkbeelden op nahoudt. Verrassend dat ze, ondanks het feit dat ze in zo'n ding rondloopt, niet het toonbeeld van redelijk- en welwillendheid is!quote:Op woensdag 30 december 2009 13:33 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Yep, zo is het gegaan.
Die vrouw stelt haar burka voor haar zieke zoontje.
Het was een stuk sneller geweest als de burka niet zo'n probleem had gemaakt van haar naaktheid wanneer het gaat om zieke baby's. Of wanneer ze zich gerealiseerd had dat het om identificatie ging en niet om haar geile naakte gelaatquote:Op woensdag 30 december 2009 13:35 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
het was helemaal een stuk sneller geweest als de arts niet zo'n probleem had gemaakt van kleding wanneer het gaat om zieke baby's. of wanneer hij zich beter had geuit: dat het om de identificatie ging.
een bar slechte moeder had haar zieke kind gewoon thuisgelaten... maar goed, volgens mij vind je dit meer een algemeen iets ongeacht de situatie...quote:Op woensdag 30 december 2009 13:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Daarom zeg ik dat ze uit de ouderlijke macht gezet moet worden, ze is gewoon een bar slechte moeder.
De vrouw houd haar religieuze principes boven het welzijn van haar kind.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:36 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
De arts stelt zijn denkbeelden over kleding boven zijn werk.
Volgens een post op een forum van de vrouw zei de dokter dat hij haar weerde om religieuze redenen.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het was een stuk sneller geweest als de burka niet zo'n probleem had gemaakt van haar naaktheid wanneer het gaat om zieke baby's. Of wanneer ze zich gerealiseerd had dat het om identificatie ging en niet om haar geile naakte gelaat
Op die zin reageerde ik nou juist.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De vrouw houd haar religieuze principes boven het welzijn van haar kind.
Dan wil ik als kerstman!quote:
maar stel dat ze zich al had geidentificeerd aan de balie, had ze dan wel binnengekomen in de behandelkamer, gewoon inclusief burka...quote:Op woensdag 30 december 2009 13:42 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het was een stuk sneller geweest als de burka niet zo'n probleem had gemaakt van haar naaktheid wanneer het gaat om zieke baby's. Of wanneer ze zich gerealiseerd had dat het om identificatie ging en niet om haar geile naakte gelaat
Wederom reden om haar uit de ouderlijke macht te zetten, als dat kind door zulke idioten word opgevoed word het later vast en zeker een draaideurcrimineelquote:Op woensdag 30 december 2009 13:40 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Maar dat is toch helemaal niet interessant aan dit verhaal? Een vrouw in niqaab die er vreemde denkbeelden op nahoudt. Verrassend dat ze, ondanks het feit dat ze in zo'n ding rondloopt, niet het toonbeeld van redelijk- en welwillendheid is!
Het is de reactie van de arts die het verhaal maakt. Ik stel namelijk wat hogere eisen aan het redeneringsvermogen en handelen van een arts dan van een willekeurige vrouw in een niqaab met een zieke baby op haar arm, begeleid door een man die geen Nederlands spreekt.
Betrouwbare bron.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:43 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Op die zin reageerde ik nou juist.
dus het gaat je eigenlijk niet om deze discussie maar om je ongenoegen te uiten...quote:Op woensdag 30 december 2009 13:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wederom reden om haar uit de ouderlijke macht te zetten, als dat kind door zulke idioten word opgevoed word het later vast en zeker een draaideurcrimineel
Dat gaat ook weer een beetje te ver.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wederom reden om haar uit de ouderlijke macht te zetten, als dat kind door zulke idioten word opgevoed word het later vast en zeker een draaideurcrimineel
Provoceren heet datquote:Op woensdag 30 december 2009 13:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat gaat ook weer een beetje te ver.
Die vrouw heeft dus eerder op een forum gepost, in perfect Nederlands, het kwam niet dom over, en heeft een man die juist niet Nederlands spreekt. Hoe het overkwam leek ze een beetje een type met haar op de tanden, waarvan je bijna zou denken dat ze zich vrijwillig in een burka kleedt.
Geen idee, misschien wou die dokter het functioneren van zijn baliemedewerker controleren. Persoonlijk kijk ik liever mensen in het gezicht aan, ik kan me voorstellen dat je als mens ergert aan zo'n burka en op grond daarvan de behandeling weigert, lijkt me je goed recht als dokter. Ik vind het respectloos zo'n burka, als je principieel bent en niks van jezelf en de ander wens te zien, steek je ogen dan uit.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:44 schreef Re het volgende:
[..]
maar stel dat ze zich al had geidentificeerd aan de balie, had ze dan wel binnengekomen in de behandelkamer, gewoon inclusief burka...
Krijgen we die discussie weer.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geen idee, misschien wou die dokter het functioneren van zijn baliemedewerker controleren. Persoonlijk kijk ik liever mensen in het gezicht aan, ik kan me voorstellen dat je als mens ergert aan zo'n burka en op grond daarvan de behandeling weigert, lijkt me je goed recht als dokter. Ik vind het respectloos zo'n burka, als je principieel bent en niks van jezelf en de ander wens te zien, steek je ogen dan uit.
Speculerenquote:
Formaliteiten die nergens op slaan en allang niet meer van deze tijd zijn. Je verstoppen achter een doek zou strafbaar moeten wordenquote:Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Krijgen we die discussie weer.
Ook al vindt een arts dat iemand stinkt, nog ben je als arts verplicht iemand te helpen. Je hebt een eed afgelegd.![]()
Je moet je eigen kijk erop niet projecteren op hoe een arts kan en mag handelen.
Dus een eed maakt je plotseling tot een slaaf die geen eigen mening mag hebben?quote:Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Krijgen we die discussie weer.
Ook al vindt een arts dat iemand stinkt, nog ben je als arts verplicht iemand te helpen. Je hebt een eed afgelegd.![]()
Je moet je eigen kijk erop niet projecteren op hoe een arts kan en mag handelen.
Die bestaat wel. Als jij weigert om je desgevraagd te identificeren mag je de toegang worden ontzegt en behandeling worden ontzegt, behalve als het gaat om een spoedeisend geval.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:31 schreef Sjaakz het volgende:
De feitelijke situatie rondom de "identificatieplicht" van patiënten en begeleiders in huisartsenpraktijken. Die bestaat dus niet.
Weet ik niet. Ik ken de feiten niet.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:35 schreef Re het volgende:
maar natuurlijk, maar heeft in deze situatie dus geen rol...
In de openbare ruimte op zijn minst. Ga eens met een bivakmuts op een bankgebouw binnen, wedden dat je verzocht word het pand te verlaten of de muts af te zetten.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:52 schreef Stuart het volgende:
[..]
Formaliteiten die nergens op slaan en allang niet meer van deze tijd zijn. Je verstoppen achter een doek zou strafbaar moeten worden
Slaaf? Hij legt die eed toch zelf af.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus een eed maakt je plotseling tot een slaaf die geen eigen mening mag hebben?
Ja, maar mensen die zich niet aan afspraken houden zijn onbetrouwbaar.quote:Pfff... mensen genoeg die allerlei beloften doen (trouwen) om ze vervolgens aan hun laars te lappen, moeten we die dan maar veroordelen? Dokters zijn ook maar mensen dat moeten we gewoon accepteren.
Precies. Wat mensen binnenshuis doen interesseert me niets maar in het openbaar vind ik het echt niet kunnen. Het is mij een raadsel hoe zo iemand bij de bank geld op kan nemen. Hoe weet je met wie je te maken hebt?quote:Op woensdag 30 december 2009 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de openbare ruimte op zijn minst. Ga eens met een bivakmuts op een bankgebouw binnen, wedden dat je verzocht word het pand te verlaten of de muts af te zetten.
Kom op, laat me niet lachen.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus een eed maakt je plotseling tot een slaaf die geen eigen mening mag hebben?
Pfff... mensen genoeg die allerlei beloften doen (trouwen) om ze vervolgens aan hun laars te lappen, moeten we die dan maar veroordelen? Dokters zijn ook maar mensen dat moeten we gewoon accepteren.
Zeg jij.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:52 schreef Stuart het volgende:
[..]
Formaliteiten die nergens op slaan en allang niet meer van deze tijd zijn.
Maar is het nog niet.quote:Je verstoppen achter een doek zou strafbaar moeten worden
Die eed ziet op de patiënt. Niet op het gevolg. Meurend gevolg mag je best buiten houden.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Natuurlijk niet!quote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die eed ziet op de patiënt. Niet op het gevolg. Meurend gevolg mag je best buiten houden.
Ik vind het een goede eed, daar niet van, maar jullie bedoelen waarschijnlijk dat een arts hulp moet verlenenen in spoedeisende en levensbedreigende situaties.quote:.. Nooit zal ik, om iemand te gerieven, een dodelijk middel voorschrijven of een raad geven, die, als hij wordt gevolgd, de dood tot gevolg heeft. Nooit zal ik een vrouw een instrument voorschrijven om een miskraam op te wekken ..
Zo is dat helemaal niet geregeld. Bij spoedeisendheid: ja. Maar verder mag men eisen stellen, mits redelijk. B.v. legitimeren, betalen vooraf, tijden, netjes afspraak maken, enz. enz.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef Dichtpiet. het volgende:
Het is wettelijk geregeld dat de arts iedereen moet helpen, wat zijn achtergrond of uiterlijk ook is.
Ja, de huidige artseneed, niet de eed uit de Oudheid natuurlijk.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:02 schreef Cerbie het volgende:
Weten de mensen die de eed van hippocrates erbij slepen wel waar ze het over hebben trouwens?
[..]
Ik vind het een goede eed, daar niet van, maar jullie bedoelen waarschijnlijk dat een arts hulp moet verlenenen in spoedeisende en levensbedreigende situaties.
Daar is geen sprake van een keus thoughquote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Zeg jij.
Het is wettelijk geregeld dat de arts iedereen moet helpen, wat zijn achtergrond of uiterlijk ook is.
Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die eed ziet op de patiënt. Niet op het gevolg. Meurend gevolg mag je best buiten houden.
gaat mij vooral om de vraag of de dochter haar had mogen weigeren of niet als hij niet zo´n lompe boer was geweestquote:Op woensdag 30 december 2009 13:21 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
nu vallen we weer terug op deze specifieke casus, ik probeerde een algemeen antwoord te geven. In dit geval ging het volgens mij niet om een weigering van mevrouw haar paspoort te tonen.
Waarom moet ik een stinkend gevolg toelaten? Ik hoef helemaal niemand erbij te laten als ik dat niet wil als arts.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:01 schreef Dichtpiet. het volgende:
Natuurlijk niet!
Als arts moet je tegen stinkende mensen kunnen.
Je bent arts / hebt de eed afgelegd? Er zijn genoeg EHBO'ers die geen mond-op-mond-beademing doen, is ook niet verplicht (hoe kun je dat verplichten aan iemand die een EHBO diploma heeft maar verder geen arts is).quote:Op woensdag 30 december 2009 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?![]()
![]()
Ik heb een EHBO diploma, en reken maar dat ik een stinkende zwerver dan ook eerste hulp moet verlenen, ook als het moet mond-op-mond-beademing. Doe je dat niet, om de reden dat je iemand vies vindt, kan dat gevolgen hebben, juridisch. Je mag als hulpverlener iemand dan niet aan zijn lot overlaten.
Lees gewoon eens wat er staat.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe kom je daarbij?![]()
![]()
Ik heb een EHBO diploma, en reken maar dat ik een stinkende zwerver dan ook eerste hulp moet verlenen, ook als het moet mond-op-mond-beademing. Doe je dat niet, om de reden dat je iemand vies vindt, kan dat gevolgen hebben, juridisch. Je mag als hulpverlener iemand dan niet aan zijn lot overlaten.
Idd, dus als ze stinken, gewoon toe laten en in gesprek gaan over de baby.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom moet ik een stinkend gevolg toelaten? Ik hoef helemaal niemand erbij te laten als ik dat niet wil als arts.
Het gaat om de patiënt. Gevolg is bijzaak. En bij minderjarigen zijn ouders natuurlijk belangrijk, die hebben immers de bevoegdheid om op te treden namens de minderjarige...
Nee, ik ben geen arts, maar verpleegkundige, en dat is mij tijdens de EHBO cursus verteld.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:06 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Je bent arts / hebt de eed afgelegd? Er zijn genoeg EHBO'ers die geen mond-op-mond-beademing doen, is ook niet verplicht (hoe kun je dat verplichten aan iemand die een EHBO diploma heeft maar verder geen arts is).
Gelukkig voor de stinkende zwerver en de rochelende dikkerd met een koortslip zijn er speciale kapjes om hygienisch mond-op-mond te beademen.
Mijn vader rookt en heeft hele slechte longen, de longarts weigert hem te behandelen zolang hij blijft roken. Dat is zijn goed recht. Al die mensen die denken dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichtenquote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Kom op, laat me niet lachen.![]()
Dus we hebben straks dokters die geen dikke mensen meer willen helpen, of artsen die geen punkers willen behandelen....
Dan had ie maar een ander beroep moeten kiezen. Dit heeft niks met slavernij te maken, en ook niet met trouwen en scheiden. Kom op zeg.
Tuurlijk wel. Een arts hoeft echt niet iemand te helpen als deze agressief is, bedreigd, enz.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:06 schreef Stuart het volgende:
Ik lees hier veel reacties over de plichten van een huisarts. Blijkbaar zijn er geen rechten voor hem of haar![]()
Dan is er gleukkig wel apparatuur voorhanden. Maar de overbuurman met EHBO diploma is niet verplicht mond-op-mond beademing toe te passen op een voorbijganger die op straat neervalt (gelukkig niet). Daar gaat hij niet voor vervolgd worden.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen arts, maar verpleegkundige, en dat is mij tijdens de EHBO cursus verteld.
En ik werk niet op een ambulance of iets dergelijks, kan me voorstellen dat degenen die daar werken de nodige apparatuur hebben en geen mond op mond beademing hoéven te doen.
Nee die bestaat niet. Er bestaat een "vergewisplicht" voor huisartsen, wat in de praktijk inhoudt dat wanneer je je meldt bij de huisartsenpost waar je staat ingeschreven, je in principe niet naar je ID wordt gevraagd.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die bestaat wel. Als jij weigert om je desgevraagd te identificeren mag je de toegang worden ontzegt en behandeling worden ontzegt, behalve als het gaat om een spoedeisend geval.
Dat is wat anders. Dan heeft het medisch gezien gewoon geen zin om die behandeling uit te voeren.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mijn vader rookt en heeft hele slechte longen, de longarts weigert hem te behandelen zolang hij blijft roken. Dat is zijn goed recht. Al die mensen die denken dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichten
Dat is heel wat anders. We hebben het in dit topic toch over een vrouw met een zieke baby die even nagekeken moest worden?quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mijn vader rookt en heeft hele slechte longen, de longarts weigert hem te behandelen zolang hij blijft roken. Dat is zijn goed recht. Al die mensen die denken dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichten
Als ze stinken zijn de waarschijnlijk overladen met bacteriën die andere patenten kunnen schaden. Uit hygiënische overwegingen mag een arts echt wel een patiënt weigeren. Ook als hij vermoed dat een patiënt hem kan besmetten, een dokter heeft dus wel degelijk een keuze. Misschien was hij bang dat de vrouw in de burka een besmettelijke ziekte probeerde te verbergen?quote:Op woensdag 30 december 2009 14:01 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Natuurlijk niet!
Als arts moet je tegen stinkende mensen kunnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |