Precies. Wat mensen binnenshuis doen interesseert me niets maar in het openbaar vind ik het echt niet kunnen. Het is mij een raadsel hoe zo iemand bij de bank geld op kan nemen. Hoe weet je met wie je te maken hebt?quote:Op woensdag 30 december 2009 13:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In de openbare ruimte op zijn minst. Ga eens met een bivakmuts op een bankgebouw binnen, wedden dat je verzocht word het pand te verlaten of de muts af te zetten.
Kom op, laat me niet lachen.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus een eed maakt je plotseling tot een slaaf die geen eigen mening mag hebben?
Pfff... mensen genoeg die allerlei beloften doen (trouwen) om ze vervolgens aan hun laars te lappen, moeten we die dan maar veroordelen? Dokters zijn ook maar mensen dat moeten we gewoon accepteren.
Zeg jij.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:52 schreef Stuart het volgende:
[..]
Formaliteiten die nergens op slaan en allang niet meer van deze tijd zijn.
Maar is het nog niet.quote:Je verstoppen achter een doek zou strafbaar moeten worden
Die eed ziet op de patiënt. Niet op het gevolg. Meurend gevolg mag je best buiten houden.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ook al vindt een arts dat iemand stinkt, nog ben je als arts verplicht iemand te helpen. Je hebt een eed afgelegd.![]()
Natuurlijk niet!quote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die eed ziet op de patiënt. Niet op het gevolg. Meurend gevolg mag je best buiten houden.
Ik vind het een goede eed, daar niet van, maar jullie bedoelen waarschijnlijk dat een arts hulp moet verlenenen in spoedeisende en levensbedreigende situaties.quote:.. Nooit zal ik, om iemand te gerieven, een dodelijk middel voorschrijven of een raad geven, die, als hij wordt gevolgd, de dood tot gevolg heeft. Nooit zal ik een vrouw een instrument voorschrijven om een miskraam op te wekken ..
Zo is dat helemaal niet geregeld. Bij spoedeisendheid: ja. Maar verder mag men eisen stellen, mits redelijk. B.v. legitimeren, betalen vooraf, tijden, netjes afspraak maken, enz. enz.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef Dichtpiet. het volgende:
Het is wettelijk geregeld dat de arts iedereen moet helpen, wat zijn achtergrond of uiterlijk ook is.
Ja, de huidige artseneed, niet de eed uit de Oudheid natuurlijk.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:02 schreef Cerbie het volgende:
Weten de mensen die de eed van hippocrates erbij slepen wel waar ze het over hebben trouwens?
[..]
Ik vind het een goede eed, daar niet van, maar jullie bedoelen waarschijnlijk dat een arts hulp moet verlenenen in spoedeisende en levensbedreigende situaties.
Daar is geen sprake van een keus thoughquote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Zeg jij.
Het is wettelijk geregeld dat de arts iedereen moet helpen, wat zijn achtergrond of uiterlijk ook is.
Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die eed ziet op de patiënt. Niet op het gevolg. Meurend gevolg mag je best buiten houden.
gaat mij vooral om de vraag of de dochter haar had mogen weigeren of niet als hij niet zo´n lompe boer was geweestquote:Op woensdag 30 december 2009 13:21 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
nu vallen we weer terug op deze specifieke casus, ik probeerde een algemeen antwoord te geven. In dit geval ging het volgens mij niet om een weigering van mevrouw haar paspoort te tonen.
Waarom moet ik een stinkend gevolg toelaten? Ik hoef helemaal niemand erbij te laten als ik dat niet wil als arts.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:01 schreef Dichtpiet. het volgende:
Natuurlijk niet!
Als arts moet je tegen stinkende mensen kunnen.
Je bent arts / hebt de eed afgelegd? Er zijn genoeg EHBO'ers die geen mond-op-mond-beademing doen, is ook niet verplicht (hoe kun je dat verplichten aan iemand die een EHBO diploma heeft maar verder geen arts is).quote:Op woensdag 30 december 2009 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?![]()
![]()
Ik heb een EHBO diploma, en reken maar dat ik een stinkende zwerver dan ook eerste hulp moet verlenen, ook als het moet mond-op-mond-beademing. Doe je dat niet, om de reden dat je iemand vies vindt, kan dat gevolgen hebben, juridisch. Je mag als hulpverlener iemand dan niet aan zijn lot overlaten.
Lees gewoon eens wat er staat.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe kom je daarbij?![]()
![]()
Ik heb een EHBO diploma, en reken maar dat ik een stinkende zwerver dan ook eerste hulp moet verlenen, ook als het moet mond-op-mond-beademing. Doe je dat niet, om de reden dat je iemand vies vindt, kan dat gevolgen hebben, juridisch. Je mag als hulpverlener iemand dan niet aan zijn lot overlaten.
Idd, dus als ze stinken, gewoon toe laten en in gesprek gaan over de baby.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom moet ik een stinkend gevolg toelaten? Ik hoef helemaal niemand erbij te laten als ik dat niet wil als arts.
Het gaat om de patiënt. Gevolg is bijzaak. En bij minderjarigen zijn ouders natuurlijk belangrijk, die hebben immers de bevoegdheid om op te treden namens de minderjarige...
Nee, ik ben geen arts, maar verpleegkundige, en dat is mij tijdens de EHBO cursus verteld.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:06 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Je bent arts / hebt de eed afgelegd? Er zijn genoeg EHBO'ers die geen mond-op-mond-beademing doen, is ook niet verplicht (hoe kun je dat verplichten aan iemand die een EHBO diploma heeft maar verder geen arts is).
Gelukkig voor de stinkende zwerver en de rochelende dikkerd met een koortslip zijn er speciale kapjes om hygienisch mond-op-mond te beademen.
Mijn vader rookt en heeft hele slechte longen, de longarts weigert hem te behandelen zolang hij blijft roken. Dat is zijn goed recht. Al die mensen die denken dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichtenquote:Op woensdag 30 december 2009 14:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Kom op, laat me niet lachen.![]()
Dus we hebben straks dokters die geen dikke mensen meer willen helpen, of artsen die geen punkers willen behandelen....
Dan had ie maar een ander beroep moeten kiezen. Dit heeft niks met slavernij te maken, en ook niet met trouwen en scheiden. Kom op zeg.
Tuurlijk wel. Een arts hoeft echt niet iemand te helpen als deze agressief is, bedreigd, enz.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:06 schreef Stuart het volgende:
Ik lees hier veel reacties over de plichten van een huisarts. Blijkbaar zijn er geen rechten voor hem of haar![]()
Dan is er gleukkig wel apparatuur voorhanden. Maar de overbuurman met EHBO diploma is niet verplicht mond-op-mond beademing toe te passen op een voorbijganger die op straat neervalt (gelukkig niet). Daar gaat hij niet voor vervolgd worden.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen arts, maar verpleegkundige, en dat is mij tijdens de EHBO cursus verteld.
En ik werk niet op een ambulance of iets dergelijks, kan me voorstellen dat degenen die daar werken de nodige apparatuur hebben en geen mond op mond beademing hoéven te doen.
Nee die bestaat niet. Er bestaat een "vergewisplicht" voor huisartsen, wat in de praktijk inhoudt dat wanneer je je meldt bij de huisartsenpost waar je staat ingeschreven, je in principe niet naar je ID wordt gevraagd.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die bestaat wel. Als jij weigert om je desgevraagd te identificeren mag je de toegang worden ontzegt en behandeling worden ontzegt, behalve als het gaat om een spoedeisend geval.
Dat is wat anders. Dan heeft het medisch gezien gewoon geen zin om die behandeling uit te voeren.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mijn vader rookt en heeft hele slechte longen, de longarts weigert hem te behandelen zolang hij blijft roken. Dat is zijn goed recht. Al die mensen die denken dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichten
Dat is heel wat anders. We hebben het in dit topic toch over een vrouw met een zieke baby die even nagekeken moest worden?quote:Op woensdag 30 december 2009 14:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mijn vader rookt en heeft hele slechte longen, de longarts weigert hem te behandelen zolang hij blijft roken. Dat is zijn goed recht. Al die mensen die denken dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichten
Als ze stinken zijn de waarschijnlijk overladen met bacteriën die andere patenten kunnen schaden. Uit hygiënische overwegingen mag een arts echt wel een patiënt weigeren. Ook als hij vermoed dat een patiënt hem kan besmetten, een dokter heeft dus wel degelijk een keuze. Misschien was hij bang dat de vrouw in de burka een besmettelijke ziekte probeerde te verbergen?quote:Op woensdag 30 december 2009 14:01 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Natuurlijk niet!
Als arts moet je tegen stinkende mensen kunnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |