Idd wil mooi zwart natuurijs!!quote:Op maandag 28 december 2009 10:05 schreef Xxerxxes het volgende:
Mocht dat echt zo zijn, dan hoop ik wel dat de sneeuw/ijsprut die nu nog door moet gaan als ijs eerst verdwenen is.
quote:Stevige vorst op komst
LC | Gepubliceerd op 28 december 2009, 08:27
HURDEGARYP -
Er komt in Friesland een vorstperiode, die te vergelijken is met die van de Elfstedenwinter van 1997. De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst.
Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht. De verwachting is, dat de nieuwe winterperiode minimaal een dag of tien zal duren. Het wordt dus opnieuw en voor langer dan een paar dagen ‘ouderwets' winterweer.
Zal mooi zijn als er een Elfstedentoch komt, in ieder geval zal er volop geschaats kunnen worden.quote:Elfstedenkou op komst
Naar verwachting kan er begin volgende week volop geschaatst worden. FOTO ANP
ROTTERDAM - Nederland kan zich na nieuwjaar gaan opmaken voor een extreem koude periode die minimaal 10 dagen gaat duren. De minimumtemperaturen kunnen gaan zakken tot min 15 graden. Overdag zal de temperatuur niet boven de -5 uitkomen.
Volgens de weermodellen van zowel Engelse als Amerikaanse weerinstituten blijft het vanaf zaterdag vrijwel overal droog met veel kans op zon. Wel zal er af en toe een ijzige oostenwind waaien.
Goed nieuws voor de schaatsers, dit keer gaat de vorst waarschijnlijk niet gepaard met overvloedige sneeuwval, waardoor de ijslaag in hoog tempo kan aagroeien. Omdat het binnenwater overal al flink is afgekoeld, kan er mogelijk al na het weekend al geschaatst worden.
Naar verwachting zal het ijs rond 8 januari de vereiste 'elfstedendikte' van 15 centimeter hebben bereikt. (CBR)
quote:Op zaterdag 19 december 2009 11:28 schreef raptorix het volgende:
7 Januari
Dat doen ze niet. Het bestuur heeft vastgelegd dat het geen commercieel ding mag worden en alleen door de publieken uitgezonden zal worden.quote:Op dinsdag 29 december 2009 00:52 schreef Red_85 het volgende:
Schaatsen zelf boeit me geen flikker maar een eventuele elfstedentocht vind ik wel bijzonder. Als sbs het maar niet gaat uitzenden.
Brrrquote:70% kans op aanhouden van het meest droge en koude tot zeer koude weertype. 30% kans op een geleidelijke overgang naar minder koud weer met af en toe neerslag.
Volgens mij mag gewoon iedereen het uitzenden, volgens mij was het bij de laatste toch zo dat er toen samengewerkt is maar weet dat niet meer zekerquote:Op dinsdag 29 december 2009 01:02 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat doen ze niet. Het bestuur heeft vastgelegd dat het geen commercieel ding mag worden en alleen door de publieken uitgezonden zal worden.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij mag gewoon iedereen het uitzenden, volgens mij was het bij de laatste toch zo dat er toen samengewerkt is maar weet dat niet meer zeker
quote:NOS blijft uitzendrechten Elfstedentocht behouden
Hoewel de kans dat er op korte termijn een Elfstedentocht wordt gehouden kleiner wordt heeft de NOS met de vereniging De Friesche Elf Steden een nieuw contract gesloten voor de uitzendrechten van de schaatstoertocht der toertochten. Het contract heeft betrekking tot de exclusieve uitzendrechten van de schaatstocht door Friesland via televisie, radio en internet. De tot nu toe lopende overeenkomst is voor onbepaalde tijd verlengd.
Het is nu 11 jaar geleden dat voor het laatst de Elfstedentocht werd verreden. Toch gaat bij vele Nederlanders het hart sneller kloppen als er in Nederland enkele dagen nachtvorst is geweest. De NOS wil dan ook wanneer de Elfstedentocht weer verreden wordt dit spektakel groots aan het Nederlands publiek tonen. NOS mediadirecteur Jan de Jong schaalt de Elfstedentocht in bij de categorie Olympische Spelen en het EK en WK voetbal. “Iets mooier, unieker en meer Nederlandser bestaat er niet” aldus de Jong.
Dat is juist het leuke.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:24 schreef Winner_Taco het volgende:
Is dat niet elk jaar zo ? Een enorme poeha en blabla en meteen elfstedenkoorts en uiteindelijk blijft het bij anderhalve wedstrijd op natuurijs
Dan moeten die friezen eens opschieten.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:09 schreef Peterselieman het volgende:
voorlopig kun je nog niet veel ijs verwachten. Eerst moet het peil in de Friese boezem zakken. Het staat 15 centimeter te hoog.
Ik vind het superirritantquote:Op maandag 28 december 2009 11:24 schreef alphalpha het volgende:
Ik ga mijn schaatsen laten slijpen.... ben ik er helemaal klaar voor.
Lijkt me geweldig als het er weer een elfstedentocht komt. Wat is het toch een bijzonder verschijnsel dat bij (de komst van) een vorstperiode er meteen gedroomd wordt van een elfstedentocht.
Gebaseerd op één slechtere run. De winter is vanochtend weer helemaal terug op de kaartenquote:Op vrijdag 1 januari 2010 11:37 schreef moz het volgende:
Volgens het KNMI komt er nu toch geen vorstperiode![]()
Nou ja, de winter is nog lang
zeer verstandig om de rest een paar dagen later op wat dunner ijs te laten gaan , hoeveel slachtoffers wil je?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 16:19 schreef vaarsuvius het volgende:
Waarom doen ze niet een elfstedentocht voor alleen wedstrijdrijders?
Al die recreanten hebben pech, die mogen dan een paar dagen later als het eventueel kan.
Het lijkt me dat het ijs dan wat dunner mag zijn, en dus wat meer kans dat het er ooit weer van komt
We hebben nooit warmere zomers gehad sinds 1901quote:Op zondag 3 januari 2010 20:17 schreef JanJanJan het volgende:
Die opwarming van de aarde valt dus wel mee !!!!!
In het jaar 1.000.000.000 voor Christus was het veel warmer, dus de aarde warmt helemaal niet opquote:Op zondag 3 januari 2010 20:35 schreef Rookert het volgende:
[..]
We hebben nooit warmere zomers gehad sinds 1901![]()
Maar zulke winters hebben we ook al paar jaar niet meer gezien
Nee, 'dan wat dunner mag zijn' sloeg uiteraard op het ijs tijdens de wedstrijd... en 'als het eventueel dan kan' (lees ijs is dikker) op de recreanten ernaquote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:47 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
zeer verstandig om de rest een paar dagen later op wat dunner ijs te laten gaan , hoeveel slachtoffers wil je?
Was het daar goed te doen? Als je op de plassen ongestoord kunt schaatsen dan neem ik toch aan dat er verder in Nederland ook redelijk geschaatst moet kunnen wordenquote:Op zondag 10 januari 2010 19:21 schreef Rookert het volgende:
Ik vind de sneeuw wel prima, heb toch al op Loosdrechtse Plassen geschaatst
Ik was er vrijdag en afgezien van kruiend ijs en daardoor gammele overgangen naar andere plassen was het prima hoor. Lag wel laagje sneeuw van 1 cm op het ijs, maar op de 5e plas hadden ze geveegd en er stonden al terrassen op het ijsquote:Op maandag 11 januari 2010 00:16 schreef childintime het volgende:
[..]
Was het daar goed te doen? Als je op de plassen ongestoord kunt schaatsen dan neem ik toch aan dat er verder in Nederland ook redelijk geschaatst moet kunnen worden![]()
Als er ergens last van wind en sneeuw is, is dat toch wel op de Loosdrechtse plassen; het is daar zo groot en uitgestrekt.
Hier zijn sommige sloten van een meter nog niet eens dichtgevroren. Maar als jij op de Bonkefeart wil gaan schaatsen, doe je ding!quote:Op maandag 11 januari 2010 01:00 schreef childintime het volgende:
Waar lopen ze dan zo moeilijk over te doen. Als je op alle plassen kunt schaatsen (en dat zijn me een watermassa's) dan moet het toch verder ook te doen zijn?
In West-Friesland (ja dat is Noord-Holland is het ijs nog oneffener dan een grindpad. Je kunt er simpelweg niet schaatsen. Het is wel stevig genoeg. Alleen bij de ijsclubs wordt overal onderhoud gepleegd en kun je (helaas nog steeds vrij belabberd) schaatsen.quote:Op maandag 11 januari 2010 01:00 schreef childintime het volgende:
Waar lopen ze dan zo moeilijk over te doen. Als je op alle plassen kunt schaatsen (en dat zijn me een watermassa's) dan moet het toch verder ook te doen zijn?
Daar valt niet op te schaatsen inderdaadquote:Op maandag 11 januari 2010 20:46 schreef alors het volgende:
In Friesland ziet het ijs er ongeveer zo uit, maar dan nog véél meer sneeuw erop, en ook meer half bevroren sneeuw-ijs, te herkennen aan de pisgele kleur
[ afbeelding ]
Gewoon eerst dooien en dan helemaal opnieuw beginnen met aanvriezen, dit gaat nooit werken met al die sneeuwbende. Heb vooral geen hoop op een Elfstedentocht momenteel, want die komt er in de verste verte niet aan met dit kutweer.
Wat dat betreft is er naast de naam dus nog een overeenkomst tussen Friesland en West-Friesland.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:46 schreef alors het volgende:
In Friesland ziet het ijs er ongeveer zo uit, maar dan nog véél meer sneeuw erop, en ook meer half bevroren sneeuw-ijs, te herkennen aan de pisgele kleur
[ afbeelding ]
Gewoon eerst dooien en dan helemaal opnieuw beginnen met aanvriezen, dit gaat nooit werken met al die sneeuwbende. Heb vooral geen hoop op een Elfstedentocht momenteel, want die komt er in de verste verte niet aan met dit kutweer.
Dit is geen foto uit Friesland, maar random van internet geplukt. Hij is in Almerequote:Op maandag 11 januari 2010 20:57 schreef justmattie het volgende:
[..]
Daar valt niet op te schaatsen inderdaadMaar kom je niet wat verder lopen om bij de finish een foto te maken
Mij valt vaak op dat rtl4 er naast zit, ik volg de tt pagina (NOS) 704 en Piet P. zit toch ook vaak bij het rechte eind.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 19:33 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik hoor elke dag wel wat anders over het weer 1 zegt dat het gaat dooien de andere weer niet. Is dit weer dan zo onvoorstelbaar?
Maar ik hoop dat deze weer kaart klopt ik wil nog geen dooi hebben.
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk is die dooi niet sterk genoeg om het (sneeuw)ijs volledig te doen wegsmelten. Het moet echt een paar dagen hard dooien en daarna weer hard vriezen. Aan lichte dooi en lichte vorst hebben we weinig.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:43 schreef tennisboy het volgende:
Vanaf morgen gaat het oiverdag dooien voorlopig dus geen Elfstedentocht. Vanaf volgende week woensdag is de voorspelling dat het weer gaat licht gaat vriezen. Hopenlijk komt er dan weer een strenge vorstperiode en geen sneeuw zodat dan wel de Elfstedentocht gereden kan worden.
oke, laten we maar wel hopen dat het sneeuw(ijs) wegsmelt en daarna vol gaat vriezen. Ik heb in ieder geval mijn schaatspret al gehadquote:Op dinsdag 12 januari 2010 21:56 schreef marcodej het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is die dooi niet sterk genoeg om het (sneeuw)ijs volledig te doen wegsmelten. Het moet echt een paar dagen hard dooien en daarna weer hard vriezen. Aan lichte dooi en lichte vorst hebben we weinig.
morgen +4 graden overdagquote:Op woensdag 13 januari 2010 18:16 schreef FredWielergek het volgende:
Dit ziet wel goed uit:
http://www.buienradar.nl/weersverwachting-per-plaats.aspx
Typ dan leeuwarden in.
Lijkt wel veel op die wijk bij de Bonkevaart andersquote:Op maandag 11 januari 2010 21:11 schreef alors het volgende:
[..]
Dit is geen foto uit Friesland, maar random van internet geplukt. Hij is in Almeregemaakt.
Daar ben ik blij om hopen dat het ijs dan beter word.quote:Op donderdag 14 januari 2010 09:12 schreef Bosbeetle het volgende:
De dooi komt eraan en de nieuwe vorst ook
leve die nieuwe vorsthoera hoera hoera
Maar vanaf de 29ste weer dooi.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:04 schreef Flores het volgende:
De ECMWF gaat ook mee in een snellere terugkeer van winter(s)weer.![]()
[ afbeelding ]
mwah grootste deel van de members zit nog boven nul. Aan het eind van de periode gaat zelfs alles omhoog, met een relatief kleine spreiding voor de termijn. Zie nog niet echt serieus winterweer terug komen binnenkort.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:04 schreef Flores het volgende:
De ECMWF gaat ook mee in een snellere terugkeer van winter(s)weer.![]()
[ afbeelding ]
http://www.pietsweer.nl/2010/winter-gladheid-en-schaatsen/quote:De winter lijkt de komende dagen terug te komen. Dit zal samengaan met de kans op gladheid en in het noorden wat sneeuw. Het winterweer zal vanaf donderdag voor een aantal nachten lichte tot matige vorst zorgen. De matige vorst is waarschijnlijk genoeg om tijdens het weekend op een aantal ijsbanen te kunnen schaatsen. Na het weekend kan een storing voor sneeuw zorgen. Morgen kom ik met een bijstelling.
ligt er ook nog ijs (met/zonder sneeuw) in de kanalen?quote:Op woensdag 20 januari 2010 08:08 schreef justmattie het volgende:
In Leeuwarden is al het sneeuw al weg
In Groningen is er net weer wat sneeuw gevallenquote:Op woensdag 20 januari 2010 05:42 schreef alexis_ het volgende:
Ligt er nog steeds sneeuw in het noorden dan?
Ik zag langs slootkanten idd ook nog flinke ladingen opgewaaide sneeuw liggen, en soms zelf nog steeds dat lelijke sneeuwijs op de slotenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:15 schreef picobyte het volgende:
De sneeuwduinen zijn wel smerig geworden nu maar liggen nog meters hoog,voor mij is de winter nog niet echt weg geweest.
Hier nog niet. (Delfzijl)quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:12 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
In Groningen is er net weer wat sneeuw gevallen
Misschien heb je hier wat aan...quote:Op maandag 25 januari 2010 10:32 schreef Remzz het volgende:
Weet iemand verder alweer plaatsen waar je kunt schaatsen op natuurijs?
En dat had zo'n anderhalve week door moeten gaan. Woensdag is het alweer over waarschijnlijk...quote:Op maandag 25 januari 2010 23:01 schreef Nieuwschierig het volgende:
Nou, deze nacht knalt ie er goed in.
Precies op de elfstedenroute is het nu al -12 en bij Stavoren bijna -14
Jep...quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:08 schreef marcodej het volgende:
[..]
En dat had zo'n anderhalve week door moeten gaan. Woensdag is het alweer over waarschijnlijk...
In Friesland ook en er komt waarschijnlijk weer een lading sneeuw aan, dus hou maar op met hopen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 14:46 schreef thettes het volgende:
Nou, in NH ligt gewoon weer een berg sneeuw op het ijs. Verdomme :/
Hoe denk je dat ik mij vanmorgen vroeg voelde op de scooter een stuk van 12 km moeten rijden om bij me werk te komen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 23:53 schreef childintime het volgende:
God wat is het koudNet met de hond uitgeweest en dit is niet leuk meer
Morgen wordt hier (NH- Hilversum) ook weer sneeuw voorspelt.
Jep... tot 8 feb iig flinke dooi.. Een schaatsperiode/elfstedentocht is nog mogelijk maar dan moet vanaf 10 feb oid wel donders hard gaan vriezen...quote:
Mja, die temperaturen zijn niet laag genoeg voor een tocht helaas. -5 zet geen zoden aan de dijk -12 welquote:Op vrijdag 5 februari 2010 23:27 schreef sportfreak het volgende:
Hij komt, hij komt...
[ afbeelding ]
Woensdag NK natuurijs.... dan nog ff 4 dagen doorzetten met vorst, en dan elfstedentochT!quote:Op maandag 8 februari 2010 23:16 schreef Intenso het volgende:
hier zijn de banen open.
ook is er weer een vaarverbod afgegeven voor een aantal wateren![]()
IT GIET OARN
Voor wie regelmatig in de natuur komt is het duidelijk dat de lente voor de deur staat.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 01:19 schreef matthijsg85 het volgende:
[..]
Woensdag NK natuurijs.... dan nog ff 4 dagen doorzetten met vorst, en dan elfstedentochT!
Zeker is het nog mogelijk! In Drenthe (zuidlaren) ligt er tussen de 12 en 16 centimenter ove rhet gehele parcours van het NK schaatsen woensdag a.s. Kans is redelijk groot, vaarroutes worden al afgesloten op het parcours van de elfstedentocht!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 01:59 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Voor wie regelmatig in de natuur komt is het duidelijk dat de lente voor de deur staat.
Bovendien verwacht men matige vorst en is het relatief laat in het seizoen
Van mij mag het -15 worden als het maar droog blijft. Zo als de wegen nu zijn teken ik gelijk voor een goede vorst periode zonder neerslag.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 16:55 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ga weg met je min -5 onzin.
Ik kon de afgelopen dagen eindelijk weer een beetje normaal naar buiten.
Eindelijk gladde sneeuw en ijs rotzooi weg uit de straten. En dan gaat het nog een keer -5 worden ?
Liever niet zeg !
Mij wel.quote:Op woensdag 10 februari 2010 12:32 schreef Roorda_Van_Genum het volgende:
Het zou me niet verbazen als het mede een astrologische oorzaak had.
Nou genieten met al die regen....quote:Op donderdag 11 februari 2010 13:26 schreef FP128 het volgende:
Goed nieuws voor de anti-ijs lobby![]()
Volgende week zet de dooi weer aan en gaan
de richting de lente ...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |